О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ …………09.03.2023 г. , гр.Варна
Варненският административен съд-
ХХХІІІ състав, в закрито заседание
състав
Председател
: Мария Ганева
като разгледа докладваното от
съдията адм. дело № 249 по описа за 2023
год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е образувано по жалба на
Г. Т. *** срещу
акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от
ПРСР за периода 2014-2020 г. за кампания 2022г. , „ материализиран в писмо с
изх. № 01-6500/5502 от 14.10.2022г. на
зам.-изп. директор на ДФ „Земеделие“.
С разпореждане №
1624/06.02.2023г. производството по
жалбата е оставено без движение с дадени указания на оспорващото лице да представи д-ва за платена държ. такса от 10 лв. и
да уточни дали обжалва акт за
прекратяване на ангажимент с изх. № 01-6500/5502
от 21.11.2022г. Съобщение на съдебното разпореждане е връчено на 02.03.2023 г.
На 08.03.2023г. Г.Т. депозира по
делото писмена молба с изрично изявление , че обжалва акт за прекратяване на
ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2002 г.
за кампания 2022г. , материализиран в
писмо на ДФ „Земеделие“ с изх. №
01-6500/5502 от 14.10.2022г. , както и представя д-ва за платена държ. такса от 10 лв.
Изложената установеност навежда
на извод за недопустимост на оспорването
поради липса на годен за обжалване
индивидуален адм. акт.
Видно от съдържанието на атакувания
от Т. акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11
„Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 г. за кампания 2022г.
, материализиран в писмо от ДФ
„Земеделие“ с изх. № 01-6500/5502 от
14.10.2022г. същият е издаден на
основание чл. 14, ал. 1 от Наредбата
за определяне на процедурите за администриране на нередности по фондове,
инструменти и програми, съфинансирани от Европейския съюз. В края на този акт изрично е записано ,че представлява акт за нередност по
споменатата наредбата и е първата
писмена оценка, съдържаща мотивирано заключение въз основа на конкретни факти,
че е извършена нередност , като подлежи
на незабавно вписване в регистъра за нередности по чл. 14, ал.3 от същата наредба.
Към материалите на изпратената от ответника адм. преписка е приложен акт за прекратяване на ангажимент по мярка
11 „Биологично земеделие“ от ПРСР за периода 2014-2020 г. за кампания 2022г. и
за установяване на публично държавно
вземане , издаден от заместник – изпълнителния директор
на ДФ „ Земеделие“ № 01-6500/5502 от 21.11.2022г ,чийто адресат е жалбоподателя. С този акт Г.Т. е
задължен да възстанови сумата от 3168.40
лв. и е прекратен неговия ангажимент по цитираната мярка 11.
В решение № 10689 от 04.08.2020 г. на ВАС по адм. д. № 6871/2019 г. се
посочва ,че съгласно чл. 14, ал. 1 от Наредбата за определяне на
процедурите за администриране на нередности /която разпоредба е цитирана в
обжалвания от Г.Т. акт / наличието на нередност се обективира в писмен акт на
компетентния орган. Този акт представлява първа оценка, съдържаща мотивирано
заключение за извършена нередност. Но този акт не поражда задължения и не
засяга права и законни интереси на бенефициера.
Съгласно чл. 28, т. 2 от Наредбата за определяне на процедурите за
администриране на нередности управляващият орган, след като извърши
необходимите проверки и установи недължимо платените и надплатени суми, както и
неправомерно получените или неправомерно усвоените средства, е длъжен да
предприеме корективни действия. А съгласно чл. 30 от Наредбата за определяне на
процедурите за администриране на нередности управляващият орган е длъжен да
издаде решение, с което да приключи нередността при наличие на някоя от
визираните в разпоредбата хипотези. Следователно, процедурата по администриране
на нередност е вътрешна за управляващия орган и е в изпълнение на задълженията
му по информация и публичност. Актовете, които органът издава при нейното
осъществяване, не са индивидуални административни актове и не пораждат
самостоятелно правни последици за бенефициера.
Идентично разбиране на правна регламентация е изложено и в
решение № 2848 от 24.02.2020 г. на ВАС по адм. д. № 12026/2019 г., според което
актът по чл. 14 от Наредбата за
определяне на процедурите за администриране на нередности представлява първата писмена
оценка, съдържаща мотивирано заключение въз онова на конкретни факти, че е
извършена нередност. Този акт представлява становище на компетентния орган по
повод получения сигнал за нередност или установената от него при проверка
нередност, като с него се постановява регистриране на нередността и вписването
и в регистъра за нередности. Именно с издаването на акта се поставя началото по
администриране на самата нередност, като този акт макар и да се връчва на
бенефициера, не представлява административен акт по смисъла на АПК не подлежи
на самостоятелно обжалване.
След като оспореният от Г.Т. акт
не подлежи на съдебен контрол за законосъобразност , за съда не възниква
задължение по разглеждане на жалбата срещу него.
Мотивиран от изложените съображения
и на основание чл. 159, т. 1 от АПК съдът
О П Р Е Д Е Л И :
Оставя без разглеждане жалбата
на Г.Т. *** срещу
акт за прекратяване на ангажимент по мярка 11 „Биологично земеделие“ от
ПРСР за периода 2014-2020 за кампания 2022г.
с изх. № 01-6500/5502 от 14.10.2022г.
на зам.-изп. директор на ДФ „Земеделие“.
Прекратява производството по адм.
дело № 249/2023г. по описа на Варненския административен съд.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от
уведомяването на страните.
Административен съдия: