Решение по дело №7477/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 5160
Дата: 10 ноември 2023 г. (в сила от 10 ноември 2023 г.)
Съдия: Марина Евгениева Гюрова-Димитрова
Дело: 20221110207477
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юни 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 5160
гр. София, 10.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 14-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание
на тридесети януари през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:МАРИНА ЕВГ. ГЮРОВА-

ДИМИТРОВА
при участието на секретаря ЕМИЛИЯ ЕВЛ. СТОЙЧЕВА
като разгледа докладваното от МАРИНА ЕВГ. ГЮРОВА-ДИМИТРОВА
Административно наказателно дело № 20221110207477 по описа за 2022
година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „*** *** срещу наказателно постановление № 60 от
15.04.2022 г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и
водите - София, с което на основание чл. 138, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на
отпадъците, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 7 000 /седем
хиляди/ лева за нарушение на чл. 39, ал. 1, т. 1, вр. чл. 38, ал. 1 от Наредба № 6 от
27.08.2013 г. за условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на
други съоръжения и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци.
С жалбата се моли наказателното постановление да бъде отменено като
неправилно и незаконосъобразно. Твърди се, че отпадъците са характеризирани
неправилно, което е довело до погрешно установяване на фактическата обстановка.
Сочи се, че не са изложени аргументи относно приложението на чл. 28 ЗАНН.
В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, представлява се от юрк. П.,
който поддържа жалбата по изложените в нея съображения.
Въззиваемата страна, редовно призована, представлява се от юрк. Бозов, който
моли за потвърждаване на наказателното постановление като правилно и
законосъобразно. Твърди, че от събраните по делото доказателства безспорно се
установява, че отпадъците не са били предварително третирани чрез сепарация.
Съдът като разгледа жалбата и изложените в нея съображения, и като
прецени събраните по делото доказателства намира за установено следното от
фактическа страна:
На 18.10.2021 г. експерти от Регионална инспекция по околната среда и водите -
София (РИОСВ) извършили проверка на „*** *** за което бил съставен констативен
протокол № ККООС-ИМ-71/18.10.2021 г.
В хода на проверката било установено следното:
1
„Софекострой“ ЕАД е изпълнител на инсталация по „Проект за закриване и
рекултивация на сметоразтоварище - с. Долни Богров, с оператор Столична община.
За експлоатацията на инсталацията, Столична община притежава издадено
Комплексно разрешително (КР) № 454-Н0-И0-А0/2013 г. от изпълнителния директор на
ИАОС. С КР на оператора се разрешава да извършва дейности по оползотворяване с
код R 10 - Обработване на земната повърхност, водещо до подобрения за земеделието
или околната среда на отпадъци с кодове: 17 01 07, 20 02 02, 19 12 09, 19 12 12 и 17 05
06 и дейности с код D 5 - Специално изградени депа (например депониране в отделни
непромокаеми клетки, които са запечатани и изолирани помежду си и от околната
среда, и др.) на отпадъци с кодове: 20 03 99 и 17 05 04.
При проверката било установено, че част от отпадъците не са преминали процес
по предварително третиране, като е установено и наличие на рециклируеми отпадъци.
Съставен бил акт за установяване на административно нарушение на 03.11.2021
г. от И. Д. М. - главен експерт в отдел ККФОС, Дирекция КПД при РИОСВ-София за
нарушение на чл. 39, ал. 1, т. 1, вр. чл. 38, ал. 1 от Наредба № 6 от 27.08.2013 г. за
условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения
и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци. Актът бил връчен срещу
подпис на изпълнителния директор на дружеството на същата дата.
Въз основа на горепосочения акт било издадено атакуваното наказателно
постановление № 60 от 15.04.2022 г. от Директора на Регионална инспекция по
околната среда и водите - София, с което на основание чл. 138, ал. 1, т. 1 от Закона за
управление на отпадъците, на дружеството била наложена имуществена санкция в
размер на 7 000 /седем хиляди/ лева за нарушение на чл. 39, ал. 1, т. 1, вр. чл. 38, ал. 1
от Наредба № 6 от 27.08.2013 г. за условията и изискванията за изграждане и
експлоатация на депа и на други съоръжения и инсталации за оползотворяване и
обезвреждане на отпадъци. Препис от същото бил връчен на жалбоподателя на
13.05.2022 г.
В съдебно заседание са събрани гласни доказателства чрез разпит на
свидетелите И. Д. М. и Ина В. Ц..
Свидетелят М. поддържа фактическите констатации, отразени в АУАН, като
подробно обяснява за начина на извършване на проверката и въз основа на какви
доказателства е направил извод за извършено нарушение. В показанията си твърди, че
е съставил посочения по-горе АУАН за установеното от него нарушение.
Свидетелят Ц. излага, че заедно с колега от Регионална инспекция по околната
среда и водите - София са извършили проверка на депо в с. Горни Богров, като са
установили наличието на отпадъци, които видимо не са били предварително
третирани.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на
събраните по делото доказателства: показанията на свидетелите И. Д. М. и Ина В.
Ц., както и писмените доказателства по делото, приети по надлежния процесуален ред
- становища, заповед № РД-69/17.06.2020 г., констативен протокол № ККООС-ИМ-
71/18.10.2021 г., заповед № РД-67/17.06.2020 г., решение № 454-Н0-И0-А0/2013 г.,
комплексно разрешително и трудов договор № 1278/02.08.2013 г.
На основата на така изяснената фактическа обстановка съдът намери от
правна страна следното:
Жалбата е подадена в законоустановения срок, от процесуално легитимирано
лице и срещу акт, който подлежи на проверка, поради което същата е допустима.
Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Спазени са сроковете за издаване на АУАН, визирани от разпоредбата на чл. 34,
ал. 1 ЗАНН. В случая АУАН е съставен на 03.11.2021 г., а нарушението е констатирано
на 18.10.2021 г. АУАН е бил предявен за запознаване и подписан от изпълнителния
2
директор на дружеството - жалбоподател, като в 6 - месечния срок по чл. 34, ал. 3
ЗАНН е издадено и обжалваното НП.
Спазени са предписанията на чл. 42, ал. 1, т. 1 и чл. 57, ал. 1, т. 1 ЗАНН.
Процесният АУАН е съставен от И. Д. М. - "главен експерт" в РИОСВ-София. Със
заповед № РД-69/17.06.2020 г. на Директора на РИОСВ-София И. Д. М. е била
оправомощена да съставя актове за установяване на административни нарушения.
Съгласно разпоредбата на чл. 157, ал. 4 от Закона за управление на отпадъците
наказателните постановления за нарушения на чл. 138 се издават от директора на
РИОСВ, както и от кмета на общината или от оправомощени от него длъжностни лица
в случаите по ал. 1. В настоящия случай НП е съставено от И. Михайлова Петкова -
Директор на РИОСВ-София.
Налице е словесно описание на нарушението, което съответства на посочената
правна квалификация. Посочени са дата и място на извършване на нарушението.
Не са налице нарушения на правилата за съставянето на АУАН и неговото
връчване, уредени в чл. 40 и чл. 43, ал. 1 ЗАНН, доколкото актът е съставен в
присъствието на двама свидетели и на изпълнителния директор на дружеството -
жалбоподател.
Следователно съдът трябва да разгледа спора по същество:
Съгласно разпоредбата на чл. 38, ал. 1 от Наредба № 6 от 27.08.2013 г. за
условията и изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения
и инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци на депата се приемат
предварително третирани отпадъци, а съгласно чл. 39, ал. 1, т. 1 при експлоатацията на
депата за отпадъци операторът извършва контрол на вида и състава на постъпващите
за обезвреждане отпадъци.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства се установи по
безспорен начин, че при извършената на 18.10.2021 г. проверка от служители на
РИОСВ-София е установено, че в зоните за оползотворяване и депониране на отпадъци
е установено наличието на отпадъци, които не са преминали процес по предварително
третиране, вкл. наличието на рециклируеми отпадъци. В тази връзка съдът намира
показанията на свидетелите М. и Ц. за подробни, последователни и съответвстващи на
останалия доказателствен материал, поради което и ги кредитира с доверие.
Съдът намира за неоснователно възражението на жалбоподателя, че съгласно
приложените по делото три броя становища на Директора на РИОСВ-София се
установява, че процесните отпадъци представляват отпадъци с код 19 12 12 и 20 03 99,
които са посочени в комплексното разрешително. В тези становища кодовете за
отпадъци са посочени според вида на отпадъка, а не според това дали са третирани или
не. Изложеното в становищата не означава, че на площадката могат да се приемат
непреминали през процес на третиране отпадъци. В този смисъл от страна на
жалбоподателя не е бил извършен контрол на вида и състава на постъпващите за
обезвреждане отпадъци в процесното депо.
Отговорността на юридическите лица е обективна и безвиновна, поради което не
следва да бъде обсъждана субективната страна на нарушението.
Не е налице хипотезата на "маловажен случай" по смисъла на чл. 28 ЗАНН.
Нарушението не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
други деяния от същия вид.
Относно индивидуализацията на наказанието, съобразно приложимата
санкционна разпоредба на чл. 138, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците
наказва се с имуществена санкция в размер от 7000 до 20 000 лв. едноличен търговец
или юридическо лице, което приема за депониране отпадъци, които не са
предварително третирани, не съответстват на класа на депото и/или не отговарят на
критериите за депониране. Имуществената санкция в случая е наложена в минимален
3
размер, поради което не може да се приеме, че тя не съответства на тежестта и
характера на нарушението и на целите на наказанието.
По тези съображения съдът прие, че наказателното постановление е
законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 2 ЗАНН, Софийски районен
съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 60 от 15.04.2022 г., издадено
от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - София, с което на
„*** *** на основание чл. 138, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците, е
наложена имуществена санкция в размер на 7 000 /седем хиляди/ лева за нарушение на
чл. 39, ал. 1, т. 1, вр. чл. 38, ал. 1 от Наредба № 6 от 27.08.2013 г. за условията и
изискванията за изграждане и експлоатация на депа и на други съоръжения и
инсталации за оползотворяване и обезвреждане на отпадъци.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд -
София град, на основанията предвидени в НПК, и по реда на Глава Дванадесета от
АПК, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4