Решение по дело №20/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 133
Дата: 10 юли 2020 г. (в сила от 5 март 2021 г.)
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700020
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Кърджали, 10.07.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Кърджали, в съдебно заседание на десети юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                                ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                                       МАРИЯ БОЖКОВА

 

при секретаря Павлина Петрова

като разгледа докладваното от съдия БОЖКОВА адм.д. № 20/ 2020 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл. чл. 45, ал. 3 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

Образувано е по жалба на областен управител на област Кърджали, обективирана в негова Заповед № РД-09-12/ 13.01.2019 г. Оспорва се Решение № 21 от Протокол № 4/ 23.12.2019 г. на Общински съвет – Кърджали, с което са приети план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за 2020 година по обобщени показатели и на основание чл.62, чл.63 и чл.67 от ЗМДТ и чл.25 от Наредбата за определяне на местните такси и цени на услуги на територията на община Кърджали, е определен размера на такса за битови отпадъци за 2020 г.

Посочва се, че одобряването на план-сметка за дейностите по управление на отпадъците представлява необходима предпоставка за определяне размера на таксата за битови отпадъци и е елемент от процедурата по приемане на решението на Общинския съвет за определяне размера на таксата за битови отпадъци по чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Развиват се съображения за незаконосъобразност на т.2-ра от оспореното Решение № 21 от Протокол № 4/ 23.12.2019 г. на Общински съвет – Кърджали, поради съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Твърди се, че при издаването на този общ административен акт са нарушени разпоредбите на чл. 66, ал. 2 от АПК, чл. 67, чл. 68 и чл. 69 от АПК, както и разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, приложима на основание препращането в чл. 74 от АПК. Претендира се, че това представлява съществено административнопроизводствено нарушение, което има за последица незаконосъобразност на акта на основание чл. 146, т. 3 от АПК. Нарушението на чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК се обосновава с твърдението, че в публикуваните в интернет мотиви на кмета на общината за приемане на по-висок размер на такса битови отпадъци за 2020 г. за територията на община Кърджали не се съдържа икономическа обосновка за така предложения размер на ТБО. В точка „Причини, които налагат приемане на промените“ от документа се описвало какъв вид такса е ТБО и от кои компоненти се образува размерът й. Сочи се, че от предложението на кмета на община Кърджали до ОбС – Кърджали и мотивите към това предложение, съответно – от  протокола от заседанието на Общински съвет - Кърджали, не може да се извлече нужната на заинтересованите лица информация за начина на формиране на конкретния размер на ТБО в различните му хипотези на изчисляване (според вида на сметосъбиращия съд или на площта на имота). Не е обяснена драстичната разлика между размера на таксата (когато тя се изчислява на база площ на имота) за жилищни имоти, находящи се в гр. Кърджали и жилищни имоти, намиращи се в селата в община Кърджали. Твърди се, че в представените в областна администрация материали от проведено заседание на ОбС – Кърджали на 23.12.2019 г. не се съдържат данни колко са общо постъпленията в общината от ТБО за предходните години; колко от тях са от заплащане на таксата за имоти в града и колко за тези в селата в общината; каква сума се заплаща на фирмата, която събира и извозва битовите отпадъци до депото. В жалбата се изразява становище, че общините не са ограничени при недостиг на средства, събрани от постъпилите в местната хазна ТБО, да дофинансират услугата със средства от други пера от бюджета на общината. Подобна възможност не е била обсъждана, а директно е преценено, че за отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО трябва да платят жителите на община Кърджали, макар те да нямат никаква вина за забавянето на изграждането на регионален център но управление на отпадъците, функционирането на който ще преустанови плащането на отчисленията но ЗУО. Като следващо основание за незаконосъобразност на оспореното решение се сочи, че то е прието в нарушение на чл.27, ал.2 от ЗМСМА, във вр. с чл.27, ал.1, т.7 от ЗМСМА – без да е проведено поименно гласуване на присъствалите общински съветници. Иска се да се отмени решение № 21/ 23.12.2019 г. на Общински съвет – Кърджали, като незаконосъобразно. В съдебно заседание, чрез процесуален представител по пълномощие, поддържа жалбата си. Претендира присъждане на деловодни разноски за обнародване на оспорването в ДВ.

Ответникът – Общински съвет Кърджали, редовно призован, не се представлява. В молба надлежно упълномощен, от председателя на ОбС – Кърджали, адвокат заявява, че не възразява да се даде ход на делото в негово отсъствие, изразява становище за недопустимост на жалбата срещу решението, с което е приета план-сметка за дейностите по управление на отпадъците и неоснователност на оспорването срещу т.2-ра от решението на ОбС – Кърджали. Излага съображения за законосъобразност на решението за определяне на ТБО за 2020 г., с което е увеличена услугата по обезвреждане на битовите отпадъци в депа поради увеличение размера на отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО за 2020 година. Претендира присъждане на адвокатско възнаграждение в размер, определен в представен ДПЗС.

При проверка на събраните по делото доказателства съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

Със Заповед № 1388/ 30.10.2019 г. на ВрИД Кмет на община Кърджали е определена честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци и границите на обслужваните райони на територията на община Кърджали.

В предложение на кмета на община Кърджали до общинските съветници е посочено, че на основание чл.66, ал.1 от ЗМДТ, ТБО за 2020 г. се определя в съответствие с необходимите разходи за осигуряване на услугите по събиране и извозване на битовите отпадъци, обезвреждането им в депа или други съоръжения, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Размерът на таксата е определен за всяка услуга поотделно, като размерът на отделните компоненти е съобразен и отговаря на разходите по предложената план-сметка за съответните дейности по събиране, извозване и обезвреждане в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. В предложението е пояснено, че план-сметката за 2020 г. за дейностите по управление на отпадъците е разработена на база досегашната основа, определена в Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, като се запазва досегашния размер за първа ( сметосъбиране и сметоизвозване) и трета ( поддържане чистотата на териториите за обществено ползване), която е приета през 2016 година. Записано е, че община Кърджали следва да направи актуализация в размера на отчисленията тъй като те са дължими от общините на основание чл.60 и чл.64 от ЗУО. Кметът на община Кърджали е посочил, че Наредба № 7 за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци предвижда прогресивно нарастване на таксите за депониране. Размера на отчисленията по чл.64 от ЗУО за 1 тон отпадък от 36 лева през 2016 г., се увеличава на 95 лева на тон през 2020 г. По искане на общините, Националното сдружение на общините в  Република България е направило предложение н.до министъра на ОСВ за намаляване размера на отчисленията, тъй като предстоящото трикратно увеличение на отчисленията за 2020 г. е неприемливо и ще доведе до повишаване на ТБО за гражданите и бизнеса. Предложението не било прието. В предложението е записано още, че поради липса на финансиране не са изградени инсталации за намаляване на депонирания отпадък, което е довело до неизбежно трикратно увеличение на отчисленията, както и до бързо запълване на клетка 1. Обяснено е, че община Кърджали не може да подаде проектно предложение за изграждане на инсталации за намаляване на депонираните отпадъци по приоритетна ос 2 „Отпадъци“ по Оперативна програма „Околна среда 2014 -2020“, защото не е затворен финансовия меморандум по ИСПА. Обобщено е, че ситуацията, в която се намира в момента община Кърджали се дължи на голямото забавяне в започване на изпълнението и незавършването на проекта по ИСПА, на който възложител било МОСВ.

Посочените основания за приемане на план-сметка за дейностите по  управление на отпадъците за 2020 г. на територията на община Кърджали и приемане размера на ТБО за 2020 г., са изложени и в отделни мотиви, които са със съдържанието, изискуемо по чл.28, ал.2  от ЗНА (неприложим поради характера на оспореното решение на общ административен акт). Добавено е, че нормативно наложени отчисления, които трябва да стимулират депонирането на по-малко отпадъци, оскъпяват драстично разходите за обезвреждането на боклука на общините.

От разпечатка от сайта на община Кърджали се установява, че на 18.11.2019 г. е било публикувано съобщение за открита процедура по приемане на план-сметка за дейностите по управление на отпадъците и определяне размера на ТБО за 2020 година. Съгласно съобщението,  на заинтересованите лица е предоставена възможност в 30-дневен срок от датата на публикуване, да направят предложения, изразят становища и мнения по проекта. Посочено е, че това може да бъде извършено в деловодството на община Кърджали, като е посочен адрес, съответно – на имейл на общината. В обявлението е записано, че съгласно чл.69, ал.1, т.4 от АПК, ще бъде проведено обществено обсъждане на 19.12.2019 г.  от 17.00 часа, в сградата на Бизнес инкубатора. От приетата като доказателство по делото разпечатка се установява, че на сайта на община Кърджали са били налични предложението на кмета на община Кърджали и мотивите за приемане на план-сметка и размера на ТБО за 2020 година. Съобщение за предстоящото приемане е било публикувано и в три местни вестника. Отправено е съобщение до различни организации и кметове на населени места на територията на община Кърджали. На 19.12.2019 г. е било проведено обществено обсъждане на проекта на план-сметка на община Кърджали и годишния размер на ТБО за 2020 г., обективирано в Протокол и присъствен лист.

Предложението на кмета на община Кърджали е прието от Постоянната комисия (ПК) по Законност и обществен ред; ПК Бюджет и финанси и ПК Екология европейски проекти и туризъм.

При така установената фактическа обстановка Съдът достигна до следните правни изводи:

Жалбата на областния управител на област Кърджали е недопустима в частта, с която се оспорва т.1-ва от Решение № 21/ 23.12.2019 г. на ОбС – Кърджали, с което е приета план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за 2020 г. поради следните съображения:

В тази част решението не представлява индивидуален или общ административен акт, който да подлежи на самостоятелен контрол. То е постановено в кръга на правомощията на общинския съвет по чл.21, ал.1, т.7 от ЗМСМА и чл. 66 от ЗМДТ по повод определяне размера на местните такси. Конкретният механизъм за това е уреден в чл. 66 - чл. 67 от ЗМДТ. Съгласно тези разпоредби таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи, изброени в чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Когато до края на предходната година общинският съвет не е определил размер на таксата за битови отпадъци за текущата година, таксата се събира на база действащия размер към 31 декември на предходната година. Тълкуването на тези разпоредби налага изводът, че решението на общинския съвет, с което се одобрява предложена план-сметка за разходване на средства по управление на битови отпадъци и почистване на общината не е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21, ал.1 от АПК, тъй като то няма самостоятелно действие и с него не се създават конкретни права и задължения за граждани или организации, съответно – не се засягат непосредствено техни права и свободи. По своя характер това административно решение е част от производството по определяне на размера на местните такси за битови отпадъци и съгласно текста на чл. 21, ал. 5 от АПК не е индивидуален административен акт. Този акт не е и от категорията на общите административни актове по смисъла на чл. 65 от АПК, тъй като макар и да е свързано с неопределен брой лица, както беше посочено, няма непосредствено действие, не създава самостоятелни права и задължения, съответно – не накърнява такива. В чл. 66, ал. 5 от ЗМДТ е посочено, че това решение, с което е одобрена план-сметка за определяне разходите на общините, се проверява от Сметната палата. Поради изложените съображения жалбата срещу т.1-ва от Решение № 21/ 23.12.2019 г. е недопустима и на основание чл.159, т.1 от АПК следва да се остави без разглеждане, като производството по делото се прекрати в тази част.

Жалбата, с която се оспорва част 2-ра от Решение № 21/ 23.12.2019 г. на ОбС – Кърджали, с което, на основание чл.62, чл.63, чл.67 от ЗМДТ и чл.25 от Наредбата за определяне на местните такси и цени на услуги на територията на община Кърджали, е определен размера на такса битови отпадъци за 2020 г. на територията на община Кърджали, е допустима. Подадена е от лице, което съгласно чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА упражнява контрол за законосъобразност върху актовете на общинските съвети и в срока по чл. 179 от АПК. Разгледана по съществото, е основателна поради следните съображения:

По своята същност решението за определяне размера на ТБО за съответната година е общ административен акт, поради което при преценка за неговата законосъобразност наред с разпоредбите на ЗМСМА ( предвиждащи изисквания за кворум и мнозинство при приемане на решението) и ЗМДТ ( уреждащи компетентния орган), следва да се съобразят и нормите на чл. 65-74 от АПК, съдържащи общите условия за приемане на общи административни актове.

Решението, в оспорената част, е прието от компетентен орган, съобразно разпоредбите на чл. 21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА и чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Доводът в жалбата на ОУ за липса на доказателства за поименно гласуване на общинските съветници е неоснователен. От представен Протокол № 4 от проведено на 23.12.2019 г. заседание на ОбС – Кърджали (л.18 д.) се установява, че гласуването е поименно. По списък и срещу името на всеки общински съветник е отразен неговият вот. Спазени са изискванията на чл. 27, ал. 4 и 5 от ЗМСМА за кворум и мнозинство на общинските съветници. Общият административен акт е в предвидената в АПК писмена форма. Спазени са изискванията на чл.66 и чл.69 от АПК, защото проектът на план-сметка за 2020 г. и ТБО за същата година, съдържащ се в предложение на кмета на община Кърджали и мотиви на същия административен орган, е публикуван на сайта на Общината. Посочено е къде могат да се правят предложения и датата и мястото на обществено обсъждане. Съобщението за приемане на план-сметка и годишен размер на ТБО е публикувано в три местни вестника. Уведомени са организации и кметове на населени места в община Кърджали.

Настоящият състав на съда намира, че оспорената т.2-ра  от решението е приета в нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. 1-во от АПК, тъй като не са изложени фактически основания за необходимостта от увеличение размера на ТБО за 2020 г. Посочените съображения в предложението и мотивите на кмета на община Кърджали, отнасящи се до увеличаване на отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО, само формално обосновават необходимостта от повишаване на размера на ТБО за 2020 г. Увеличението на втория елемент от ТБО – обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения е обосновано единствено с увеличение на отчисленията по посочените разпоредби от ЗУО. Не е посочено възможно ли е отчисленията по чл.60 и чл.64 от Закона за управление на отпадъците да се компенсират, макар и частично, с друг източник на финансиране. Липсва информация какво е съотношението приход/ разход за ТБО за 2019 година. Съответно – може ли това увеличение в отчисленията по ЗУО да се покрие отчасти от приходите от ТБО за 2019 г. Не става ясно какъв е размера на отчисленията по чл.60 от ЗУО, като той не може да се установи от съда, защото не е нормативно определен. Редът за определяне на отчисленията се съдържа в чл.3 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци. От разпоредбата на чл.3, ал.3 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. става ясно, че се определя от собственика на депото в левове на тон отпадък въз основа на инвестиционния проект и/или проекта за рекултивация по формулите от приложение № 1.

При определяне размера на ТБО според количеството на битовите отпадъци, в чл.67, ал.3 от ЗМДТ( в относимата редакция от ДВ, бр. 97 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г.), е предвидено, че се включват разходите по чл. 66, ал. 1, т. 1, 2 и 3. В т.3 на ал.1 от чл.66 от ЗМДТ (Изм. и доп. - ДВ, бр. 53 от 2012 г., в сила от 13.07.2012 г., приложима към дата на приемане решението на ОбС – Кърджали) е посочено, че Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и 64 от Закона за управление на отпадъците. Т.е. установява се, че таксата за тази услуга включва разходи за поддържане, експлоатация, закриване на депа, а не единствено – отчисления по чл.60 и чл.64 от ЗУО. Също така в посочената разпоредба няма конкретизация дали при определяне размера на таксата за услугата по обезвреждане на БО в депа, тези отчисления по ЗУО трябва да се включат в целия им размер, изчислен по реда на Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци.

В случая, при увеличаване размера на услугата по обезвреждане на БО в депа, единствено поради повишаване размера на отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО, няма да се постигнат принципите в чл.8, ал.1 от ЗМДТ. Конкретно, увеличението на ТБО чрез повишаване размера на услугата по обезвреждане на БО, не би довело до създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество. Отнесено към настоящия казус, увеличението не би довело до подобряване качеството на предлаганите услуги по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на БО в депа и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване. Поради изложеното следва да се приеме, че е в обществен интерес ТБО да не възстановява пълните разходи на общината (чл.8, ал.3 от ЗМДТ), още повече, че няма безспорни доказателства за това в административната преписка.

Оспорената част на решението на ОбС – Кърджали е незаконосъобразна и относно определяне на ТБО за 2020 година по реда чл.67, ал.2 от ЗМДТ ( в посочената редакция) в случаите, когато е невъзможно да се определи количеството на БО. В чл.67, ал.2 от ЗМДТ не се съдържа препращане към чл.66, ал.1, т.1,2 и 3, поради което не става ясно как е определен размера на таксата за втората услуга – обезвреждане, от дейността по третирането на битовите отпадъци.

На следващо място, в предложението на кмета на община Кърджали и мотивите към това предложение за приемане на план-сметка за 2020 година и определяне размера на ТБО за същата година е посочено, че община Кърджали следва да направи актуализация в размера на отчисленията по чл.60 и чл.64 от ЗУО. Увеличаването на размера на втората услуга от ТБО – обезвреждане в депо, е мотивирано с твърдението, че от 2020 г. се увеличава отчислението от 36 лв./ т през 2016 г. на 95 лв./ т. Последната сума е взета предвид при определяне приходите и разходите от ТБО за 2020 г. Действително при приемане на Решение № 21/ 23.12.2020 г. е имало информация, че отчисленията за 2020 г. ще бъдат намалени, но това не е било осъществено. В разпоредбата на чл.20, ал.1, т.1, б.“з“ от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци към датата на приемане на решението на ОбС – Кърджали е бил определен размер на отчислението за всеки тон депониран отпадък на депата за 2020 г. – 95 лв. С изменението на чл.20, ал.1, т.1, б.“з“ от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. в ДВ, бр.26/ 22.03.2020 г. е определено отчисление в размер на 69 лв./т. По този начин, за периода от месец април 2020 г. до месец декември 2020 година община Кърджали ще прави отчисления по чл.60 от ЗУО в размер на 69 лв./т. Тъй като основата за определяне на размера на таксата за битови отпадъци за втория компонент – обезвреждане в депа, се определя при по-високия размер на отчисления от 95 лв./т за цялата 2020 година, то е определен по-висок разход за ТБО за 2020 г., което не отговаря на действителния. Промяната в разходите за втората услуга от ТБО води до промяна и в приходите от ТБО. Така е определена основа за изчисляване на втората услуга, която не отговаря на действителната основа, която трябва да се определи съобразно размера на отчисленията по чл.64 от ЗУО, посочени в чл.20, ал.1, т.1, б.“з“ от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. От изложеното се налага извод, че последвалото, след приемане на решението на ОбС – Кърджали, изменение на чл.20, ал.1, т.1, б.“з“ от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. трябва да се прецени в съответствие с разпоредбата на чл.142, ал.2 от АПК и оспорената т.2-ра от Решение № 21/ 23.12.2019 г. на ОбС – Кърджали се отмени като незаконосъобразна. Обратното би означавало да се дължи неоснователно определен по-висок размер на ТБО.

Поради изложените съображения оспорената т.2-ра от Решение № 21/ 23.12.2019 г. на ОбС – Кърджали следва да се отмени като незаконосъобразна.

При този изход на делото е основателно искането на пълномощника на жалбоподателя за присъждане на деловодни разноски в размер на 20.00 лв, представляващи внесена такса за обнародване в Държавен вестник на оспорването. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК следва да се осъди Община Кърджали да заплати на областна управа Кърджали тези разноски по водене на делото.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 159, т. 1 от АПК и чл.172, ал. 2 от АПК, Съдът:

 

Р Е Ш И:

 

Оставя без разглеждане жалбата на областен управител на област Кърджали, обективирана в Заповед № РД-09-12/ 13.01.2019 г., срещу т.1-ва от Решение № 21 / 23.12.2019 г. на Общински съвет – Кърджали, с което е приета план-сметка за дейностите по управление на отпадъците за 2020 година и прекратява производството по адм. д. №20/ 2020 г. по описа на КАС в тази част.

Отменя т.2-ра от  Решение № 21/ 23.12.2019 г. на ОбС Кърджали, с което е определен размера на такса битови отпадъци на територията на община Кърджали за 2020 година.

Осъжда Община Кърджали да заплати на Областна управа Кърджали деловодни разноски в размер на 20.00 лв. ( двадесет лева).

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок, а в прекратителната част – в 7-дневен срок, от съобщаването на страните.

            

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ: 1.    

                    ( особено мнение)

                                                                                      2.