Решение по дело №467/2019 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 юни 2019 г. (в сила от 10 юли 2019 г.)
Съдия: Свилена Стоянова Давчева
Дело: 20192230200467
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  №285

гр.Сливен, 20.06.2019 г.

 

В    И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

    Сливенският районен съд, наказателно отделение, шести състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети май през две хиляди и деветнадесета  година в състав :

 

                                РАЙОНЕН СЪДИЯ:  СВИЛЕНА ДАВЧЕВА

 

         при секретаря Марияна Семкова, като разгледа докладваното от  съдията АНД № 467 по описа за 2019 г. на СлРС, за да се произнесе, съобрази следното:

         Производството е по повод жалба на С.Н.Л. против Наказателно постановление № 18-0804-003824 от 13.12.2018 год. на Началник сектор "Пътна полиция" при ОД на МВР Сливен, с което на основание чл. 182, ал.1 т.6  от ЗДвП му е наложена "Глоба" в размер на 700.00 лева и лишаване от право да управлява МПС за три месеца, както и на основание Наредба Iз 2539 на МВР се отнемат общо 12 точки за нарушение на чл. 21,  ал.1 от ЗДвП

         Жалбоподателят, редовно призован, се представлява от процесуален представител в с.з, който моли издаденото наказателно постановление да бъде отменено.

         В с.з. органа, издал обжалваното наказателно постановление не изпраща свой представител.

  Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 27.07.2018 год., около 10.11 часа, жалбоподателят управлявал на път първи клас № I-6, в с. Трапоклово, общ. Сливен, товарен автомобил марка "Форд", модел "Транзит Конект 200" с рег. № СА 0911 РТ, собственост на "Тайтън машинари България" АД с наказуема скорост 103,79 км/ч при максимално допустима скорост за населено място до 50 км/ч, въведено ограничение с пътен знак Д-11, установена с автоматизирано техническо средство – CAM S1 № 11743cc. За извършеното нарушение на разпоредбата на чл. 21, ал.1 от ЗДвП на жалбоподателя, посочен от управителя на "Тайтън машинари България" АД за водач на автомобила на посочената дата,  бил съставен АУАН бл. № 0723740 от 20.11.2018 год. Въз основа на цитираният АУАН било издадено обжалваното наказателно постановление.

         Гореописаната фактическа обстановка се установява от показанията на полицейските служители В.В. – съставител на АУАН и Г.Г. – свидетел на съставянето му, както и от писмените документи по административно наказателната преписка приети като писмено доказателство по делото.

         Въз основа на така приетата фактическа обстановка съдът  направи следните правни изводи:

         Жалбата е процесуално допустима - подадена в законоустановения срок от лице имащо правен интерес от обжалването, а разгледана по същество се явява основателна.

         Както в акта, така и в наказателното постановление, следва изрично да е описано нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено и доказателствата, които го потвърждават. В наказателното постановление следва да бъдат посочени и точно законовите разпоредби, които са били нарушени, т.е. описаното деяние следва да може да се подведе под конкретна правна норма, съдържаща състав на административно нарушение. Следва, съгласно разпоредбата на чл. 57, ал.1, т. 5 и 6 от ЗАНН да има единство между описанието на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и законните разпоредби, които са били нарушени.

         В конкретния случай е налице несъответствие между съставения АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление досежно мястото на извършване на нарушението и по-конкретно в обжалваното наказателно постановление липсва посочване на населеното място, където е извършено твърдяното нарушение. В АУАН е посочено, че превишаването на максимално разрешената скорост до 50 км/ч за населено място е извършено в с. Трапоклово, на главен път I - 6, до бистро Женика. В наказателното постановление административнонаказващият орган е посочил единствено, че нарушението е извършено в Община Сливен, на главен път I - 6, до бистро Женика. Освен констатираното несъответствие между мястото на извършването на нарушението, посочено в съставения АУАН и издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът намира, че конкретния случай липсата на упоменаване в наказателното постановление на населеното място, в което се твърди, че е извършено административното нарушение е съществено процесуално нарушение, ограничаващо правото на защита на жалбоподателя. Това е така, тъй като от една страна водачът е санкциониран именно за това, че е превишил максимално разрешената скорост за населено място въведена с пътен знак Д 11, а от друга страна липсва посочване на населеното място, където това нарушение е извършено. Точното местоположението на бистро Женика, намиращо се в Община Сливен, на главен път I - 6 не е общоизвестен факт, и не може да са очаква и изисква от жалбоподателя, който дори не е с постоянен адрес ***, да знае и да е наясно, че така посоченото бистро, като място до което е  извършено нарушението, в обжалваното наказателно постановление, се намира в населено място и това е с. Трапоклово.

         Посочените несъответствия между АУАН и НП относно мястото, където се твърди че е извършено нарушението, както и липсата на посочване в обжалваното НП на конкретното населеното място, предвид обстоятелството, че е ангажирана административнонаказателна отговорност за нарушение на разпоредба, ограничаваща скоростта на движение на МПС именно в населените места, водят до нарушаване правото на защита жалбоподателя. Разпоредбата на чл. 57 от ЗАНН е императивна, тъй като осигурява правото на защита на привлечения към административнонаказателна отговорност, в чието съдържание се включва е правото му да знае мястото, където е извършил нарушение /а в конкретния случай предвид твърдяната като нарушена административно наказателна разпоредба - населеното място където го е извършил/, за да може да организира защитата си в пълен обем. Административно - наказващият орган е следвало да спази всички изисквания на нормите на ЗАНН, включително е чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, като неспазването на това изискване води до незаконосъобразност на наказателното постановление и същото следва да бъде отменено само на това процесуално основание, без да се разглежда спорът по същество.

        

Предвид изложеното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

         ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 18-0804-003824 от 13.12.2018 год, издадено от Началник сектор към ОДМВР Сливен, сектор „Пътна полиция” Сливен, с което на С.Н.Л.  ЕГН ********** за извършено нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП на основание чл. 182, ал.1, т.6 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 700.00 лева и "лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от три месеца" и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

         Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр. Сливен в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: