Р Е
Ш Е Н
И Е
гр.Ловеч, 28.09.2009 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ЛОВЕШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, първи състав в публично заседание на петнадесети юни две хиляди и девета
година, в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ГЕОРГИ ХРИСТОВ
при участието на секретаря Н.Б., като разгледа докладваното от съдията НАХ
дело № 230 по описа за 2009 година, за да се произнесе, съобрази следното :
Производство по реда чл.59 и
сл. от ЗАНН.
С наказателно постановление № 4414 от 15.10.2008
г. на Началника на РПУ – Ловеч е наложено на П.П.П. ***, административно
наказание на основание чл.182, ал.1, т.5 от –
глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за 2 месеца, както
и са му отнети на основание чл.4, ал.1, т.13 от Наредба № І-1959 на МВР 10
контролни точки, за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от .
Недоволен от постановлението останал
жалбоподателят, който го е обжалвал в срок чрез пълномощника си адвокат А. ***.
В жалбата си изтъква, че показаната му на радара скорост не е била от неговия
автомобил. Сочи, че използвания радар ТР-4 не отговаря на изискванията на ЗДвП и не е годно техническо средство за измерване на
скорост. Моли наказателното постановление да бъде отменено, като
незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован,
не се явява. Представлява се от процесуалния си представител адвокат А.. Същият
пледира за отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно.
Поддържа развитите в жалбата доводи, като изтъква и че техническото средство
радар ТР – 4 не отговаря на изискванията на чл.165, ал.2, т.6 и чл.189, ал.7 от
ЗДвП. Изтъква, че са нарушени разпоредбите на чл.42,
т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Развива съображения за разминаване в АУАН и НП
на посочения час, когато е извършено нарушението. Сочи и други подробни
аргументи в подкрепа на тезата си за незаконосъобразност
на атакуваното наказателно постановление.
Въззиваемата страна, редовно призовани, не изпращат
представител и не изразяват становище по делото. Писмено, в придружителното
писмо молят жалбата да бъде оставена без уважение и се потвърди наказателното
постановление.
От събраните по делото писмени и веществени
доказателства и от показанията на свидетелите Й.К.П. и С.В.Д., както и от
изложеното в жалбата и в съдебно заседание от жалбоподателя,
съдът прие за установена следната фактическа обстановка:
На 15.09.2008 г. жалбоподателят П.П. управлявал
лек автомобил “Д.Л.”с рег.№ ЕН 37-38 ВК по бул.”България” в гр.Летница, Ловешка
област, в посока гр.Ловеч. Бил спрян за проверка от служителите на РПУ – Ловеч
– свидетелите Й.П. и С.Д.. Те обяснили на жалбоподателят, че се движи с
превишена за населено място скорост. Показали му техническото средство, с което
тя била засечена – радар ТR-04
с № 128, показващ засечена скорост от
Така описаната в акта фактическа обстановка изцяло
е отразена и в обжалваното наказателно постановление. Въз основа на акта за
нарушение било издадено обжалваното наказателно постановление, като наказващия
орган приел, че с действията си жалбоподателят П. нарушил разпоредбата на
чл.21, ал.1 от и му наложил предвидената в
чл.182, ал.1, т.5 от санкция.
От тази фактическа обстановка и разглеждайки
жалбата от правна страна съдът прие следното :
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН
от надлежна страна и е допустима.
Атакуваното наказателно постановление е издадено
от компетентен орган, въз основа на АУАН, съставен от оправомощено
за това лице, съгласно Заповед № Із-189/08.02.2007 г. на Министъра на
вътрешните работи.
АУАН и наказателното постановление съдържат
предвидените в чл.42 и съответно чл.57 от ЗАНН задължителни реквизити и не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на
наказателното постановление на това основание. Направените в тази връзка
възражения от жалбоподателя не се споделят от настоящата инстанция и не могат
да бъдат кредитирани. Точно и изчерпателно в АУАН е описано нарушението и
обстоятелствата, при които е извършено. Посочено е, че нарушението е извършено
в населено място (бул.”България” в гр.Летница), както и точната измерена от
радара скорост. Актосъставителят не би могъл да внесе повече яснота в
обстоятелствата касаещи нарушението изписвайки разликата между засечената и
разрешената скорост, тъй като максимално разрешената за населено място скорост
е законово определена (
Правилно наказващия орган, въз основа на описаната
в акта фактическа обстановка е приел, че е нарушена разпоредбата на чл.21, ал.1
от ЗДвП, която предвижда, че максимално разрешената
скорост за леки автомобили в населено място е 50 км/час. В случая
жалбоподателят се е движел в населено място – гр.Летница. Съдът прие за
безспорно установено обстоятелството, че жалбоподателя се е движел със скорост
от
Освен това, видно от представения списък с
идентификационни номера на преминали успешно последваща проверка радарни скоростомери /л.12/, същия е преминал метрологична проверка
в лицензирана за това лаборатория на 28.05.2008
година. Срока на валидност е бил до 28.05.2009 г., а нарушението е извършено на
15.09.2008 г., т.е. скоростта е засечена от проверено и изправно техническо
средство и разпечатката от него представлява годно веществено доказателство. Не
без значение е и че съставения АУАН е бил надлежно предявен на водача и той го
е подписал без възражения. В хода на съдебното следствие се събраха достатъчно
писмени и гласни доказателства, които съпоставени и анализирани поотделно,
помежду си и с разпечатката от радара, установяват по безспорен и категоричен
начин, че именно автомобила управляван от жалбоподателя се е движел с
посочената в НП превишена скорост.
Във връзка с изложеното, не могат да бъдат
кредитирани като основателни направените от жалбоподателя възражения относно
валидността и годността на използваното в случая техническо средство за
измерване.
Необходимо е да се отбележи, че техническото
средство „Трафик радар ТР –
Предвид изложеното, съдът намира, че при изпълнени
изискванията на посочените по-горе нормативни актове, техническото средство
„Трафик радар ТР
Доводите на жалбоподателя, че радарен скоростомер ТР-4 не е годно средство за измерване, не
намират опора и в ЗДвП. Съгласно разпоредбата на
чл.165, ал.2, т.6 от , при изпълнение на
функциите си по този закон, съответните служители могат да използват технически
средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението
и регистрационния номер на превозното средство. Тази разпоредба е в сила от
Неоснователен също така е и довода на
жалбоподателят, че в обжалваното постановление не е посочен точния час на
извършване на нарушението, а е изписано „около 10.32 часа”. В задължителните
реквизити, които следва да съдържа едно НП, дадени в разпоредбата на чл.57 от ЗАНН, никъде не се изисква посочване на точния час, в който е било извършено
нарушението. А и той като обстоятелство свързано с извършеното нарушение
подлежи на доказване с всички доказателствени средства. В настоящият случай, в
съставения АУАН свидетеля Й.П. изрично е отбелязал, че нарушението е извършено
„в 10.32 часа”, което обстоятелство се подкрепя и от представената разпечатка
от паметта на техническото средство.
Ето защо съдът намира, че при издаването на
наказателното постановление няма допуснати процесуални нарушения или такива
касаещи квалификацията на деянието, законовата разпоредба, която е нарушена,
както и административнонаказателната разпоредба, въз
основа на която е наложена санкция на жалбоподателя.
С оглед на това съдът счита, че наказанието е
законосъобразно наложено и приема посочените в акта фактически констатации за
реално отразяващи случилото се и постановлението следва да бъде
потвърдено.
Наложеното на жалбоподателят
наказание е съгласно предвиденото в разпоредбата на чл.182, ал.1, т.5 от – глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да
управлява МПС за 2 месеца. Няма данни по делото жалбоподателят да е наказван за
нарушения по ЗДвП и липсата на такива безспорно е
смекчаващо отговорността обстоятелство, но тъй като размера на санкцията е
точно фиксиран в закона и няма предвидени минимум и максимум на наказанието, то
същото не може да бъде намалено. Правилно наказващия орган е отнел 10 контролни
точки на основание чл.4, ал.1, т.13 от Наредба І-1959/2007 г. на МВР, тъй като
такова отнемане е предвидено винаги, когато се налага санкция по чл.182, ал.1,
т.5 от ЗДвП. А и отнемането на контролни точки не
подлежи на съдебен контрол, тъй като не е административно наказание по смисъла
на чл.13 от ЗАНН, а е отчетна система, която изцяло е от компетентността на
КАТ.
Предвид така изложените
съображения съдът счете, че подадената от П.П.П. жалба против наказателно
постановление № 4414/15.10.2008 г. на Началника на РПУ – Ловеч е неоснователна
и постановлението следва да се потвърди.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН съдът
Р Е Ш
И :
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 4414
от 15.10.2008 г. на НАЧАЛНИКА НА РПУ – ЛОВЕЧ, с което е наложено на П.П.П. ***, ЕГН : **********
административно наказание на основание чл.182, ал.1, т.5 от
– глоба в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за 2 месеца, както
и на основание чл.4, ал.1, т.13 от Наредба № І-1959 на МВР са отнети 10
контролни точки, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Ловеч в 14 дневен срок от съобщението до страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :