РЕШЕНИЕ
№ 449
Плевен, 11.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Плевен, първи състав, в открито
съдебно заседание на дванадесети юли две хиляди двадесет и първа година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДАНИЕЛА ДИЛОВА
при секретар Венера Мушакова, изслуша докладваното от
съдията Дилова адм. дело № 267 по описа за 2021 година на Административен съд –
Плевен.
Производството е по реда на чл. 145, ал.2, т.1 от АПК.
Делото е образувано по жалба подадена от Футболен клуб
/ФК/ „Ювентус 95”, ЕИК *********, с.Малчика, общ.Левски, обл.Плевен, чрез А.А.А.,
против Решения №№ 250-259/23.03.2021 г. на Общински съвет-Левски /ОбС/ относно
разпределение на средствата за спортни клубове по бюджета на община Левски за
2021 г., формулирано под формата на помощи. В жалбата се твърди, че решенията
са незаконосъобразни, тъй като е налице порок в процедурата по приемането им.
Твърди се, че заседанието на постоянната комисия по образование, спорт, култура
и вероизповедания към ОбС-Левски /по-долу комисията/ е свикано незаконосъобразно,
като е попречено в нея да участват заинтересованите страни и други лица, че разпределението
на средствата за спортните клубове е правно регламентирано, а липсва Правилник,
Наредба или какъвто и да е вътрешен нормативен акт, и се раздават помощи в
особено голям размер- за даден субект е гласуван размер от 50000 лева. Твърди
се, че на самото заседание на ОбС умишлено решението за одобряване на
становището на комисията изкуствено е разделено на 10 отделни решения, за да
няма основание някой да обжалва средствата на другия. Твърди се, че решенията
са приети при съществено нарушение на процедурните правила, в противоречие с
правните норми. Прави искане решенията да се отменят като незаконосъобразни.
Ответникът по жалбата Общински съвет-Левски в дадения
срок не е депозирал писмен отговор.
Ззаинтересованите страни „Спортен клуб по Авиомоделизъм“ – Левски,
„Общински футболен клуб Левски-2007“- Левски, „Спортен карате клуб Киокушин“ –
Левски, Хандбален клуб „Левски“ – Левски, „Автомоделен клуб – Левски“ – Левски,
Футболен клуб „Ботев-1419“ – с. Българене, Футболен клуб „Обнова 1934“ – с.
Обнова, Футболен клуб „Динамо-Изгрев“ – с. Изгрев, Футболен клуб „Ботев“ – с. Трънчовица, не са представили писмени отговори
на жалбата.
В съдебно заседание оспорващият ФК „Ювентус 95”
с.Малчика, редовно уведомен, се
представлява от представляващия А.А.А., който изразява становище, че поддържа
жалбата. Сочи, че нормативният акт,
който регламентира тези финансирания от страна на общинския бюджет е Наредба №
28, която първоначално е отменена, но съдът е отменил решението, с което е
отменена, тоест тя е в сила. Има подзаконов нормативен акт на ОбС – Левски
видно от сайта на общината, който регламентира помощи и там се говори само за
физически лица, но не и за юридически, макар и с нестопанска цел, каквито са
спортните клубове. Помощите по своя характер трябва да имат няколко елемента,
които липсват в този случай. Трябва да има нормативна обоснованост на помощта;
критерии за допустимост, тоест за какво ще се разходват тези средства; цел,
която се кредитира, тоест дори и да има някакъв нормативен акт, то трябва той
да бъде за определено действие. В представеното копие от Бюджет на Община
Левски за 2021 г. има средства за кръводарители, за лица с бъбречно
трансплантиране и болни на хемодиализа, но никъде не е конкретизирано колко е
за спортните клубове. В представените документи от Общински съвет – Левски е
налице становище на двете комисии – икономическа и спортна, и сумите, които са
предложени са различни. Няма дори определеност за всяко от тези пера каква сума
се разпределя. Моли да се отмени решението.
В съдебното заседание ответникът Общински съвет-Левски
редовно призован, не се представлява.
В съдебното заседание
заинтересованите страни „Спортен клуб по Авиомоделизъм“ – Левски, редовно призован, не се представлява и не
ангажира становище по делото; „Общински футболен клуб Левски-2007“-
Левски, „Спортен карате клуб Киокушин“ – Левски, Хандбален клуб „Левски“ –
Левски, „Автомоделен клуб – Левски“ –
Левски, Футболен клуб „Ботев-1419“ – с. Българене, Футболен клуб „Обнова 1934“
– с. Обнова, Футболен клуб „Динамо-Изгрев“ – с. Изгрев, Футболен клуб „Ботев“ – с. Трънчовица, редовно уведомени, не се
представляват и не ангажират становище по делото.
Административният съд-Плевен,
първи състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в
тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните, намира за установено от
фактическа страна следното:
Решенията на Общински съвет
Левски са индивидуални административни актове, тъй като представляват изрично
волеизявление на административен орган, с което се създават и засягат права, и
които пряко рефлектират в имуществената сфера на оспорващия. Жалбата е подадена
на 08.04.2021 г., видно от вх.№ на съда на л.2, с което срокът за оспорване е
спазен, дори ако решенията са станали известни на ФК още в деня на
постановяването им. Като подадена в срок и от страна имаща правен интерес,
жалбата е допустима.
Разгледана по същество
жалбата е основателна.
От доказателствата по делото,
съдът приема за установено от фактическа страна следното:
Не се спори по делото, а и се установява от приложеното удостоверение
от Търговския регистър и регистър на юридическите лица с нестопанска цел от
19.03.2021 г. /л.105 и сл./, че оспорващият е вписан в Регистъра за
юридическите лица с нестопанска цел като сдружение с наименование Футболен клуб
„Ювентус 95” с.Малчика и цел-упражняване на футболната игра да стане постоянен
фактор за укрепване на здравето на хората, формиране на морално-волеви,
нравствени и духовни качества на упражняващите футбол и постигане на високи
спортни резултати. Футболният клуб се представлява от А.А.А. и И.Н.К. – заедно
и поотделно.
От страна на футболния клуб е подадено заявление до Кмета на Община
Левски и Председателя на Общински съвет-Левски (л.104) с посочена необходима
сума за отпускане през 2021 г. в размер на 34200 лева.
Постоянната комисия /ПК/ по образование, спорт, култура и
вероизповедания при Общински съвет-Левски е представила становище /без дата/,
от което е видно, че се предлага на ОбС да отпусне финансова помощ на 10
спортни клуба, с конкретни суми за всеки клуб в таблица, общо за 100 000 лева
/л.23/. В същото се сочи, че е прието с 6 гласа „за“, при липса на гласували против
и въздържали се. Приобщено е и становище на постоянната комисия по икономика,
финанси, бюджет /л.л.21-22/, като същата е посочена като водеща комисия, в
която са направени три различни предложения, като никое от тях не е прието с мнозинство
от членовете на комисията.
По преписката са представени заявленията
на клубовете. Заявлението на „Спортен карате клуб Киокушин“ – Левски е от
17.03.2021 г., съдържа проектобюджет, УАС, удостоверение за вписване в
съответната федерация, списък на картотекирани състезатели, спортен календар
/л.л.41-48/; Заявлението на Хандбален клуб „Левски“ – Левски е от 13.01.2021 г.,
съдържа график на тренировъчния процес, участие в държавен спортен календар
/ДСК/, проектобюджет, УАС, удостоверение за членство във федерацията,
картотечни списъци, програми за участие в ДСК /л.л.49-68/. Заявлението на
„Автомоделен клуб – Левски“ – Левски е от 12.01.2021 г., съдържа проектобюджет,
финансов отчет за 2020 г., ДСК, удостоверения за завършен курс по авиомоделизъм
/2 броя/, удостоверение за вписване в Централния
регистър на юридическите лица с нестопанска цел за осъществяване на
общественополезна дейност, удостоверение от съответната федерация, УАС,
списък на състезателите, спортен календар /л.л.69-83/. Заявлението на „Общински
футболен клуб Левски-2007“- Левски е от 21.01.2021 г., съдържа проектобюджет,
списъци на състезателите – по възрастови групи, УАС, спортен календар
/л.л.84-92/. Заявлението на „Спортен клуб по Авиомоделизъм“ – Левски е от
15.03.2021 г. и съдържа проектобюджет, справка, че е член на съответната
федерация, УАС, списък на състезателите, спортен календар /л.л.93-100/. Заявлението
на Футболен клуб „Ботев-1419“ – с. Българене е от 26.01.2021 г., и съдържа само
проектобюджет /л.л.101-102/. Заявлението на Футболен клуб „Динамо-Изгрев“ – с.
Изгрев е от 09.03.2021 г., и съдържа само искане за отпускане на сума, за която
се сочи, че е за съдийски такси, командировки и медикаменти /л.103/. Заявлението
на жалбоподателя е с поставена дата 15.01.2021, и вх.№ от 19.01.2021 г.,
инкорпорира проектобюджет, съдържа УАС, списъци на състезателите, ДСК, футболни
паспорти на състезателите /л.л.104-125/. Заявлението на Футболен клуб „Обнова
1934“ – с. Обнова, е от 20.01.2021 г., и инкорпорира само проектобюджет
/л.126/. Заявлението на Футболен клуб
„Ботев“ – с. Трънчовица е от 11.03.2021 г., и съдържа само проектобюджет
/л.127/.
По делото е приобщена Наредба
№28 на ОбС за условията, реда и критериите за финансово подпомагане на
спортните клубове и развитието на спорта за всички в община Левски /л.л.145-148/,
по-долу Наредба №28, приета на основание чл.4а, т.1, чл.49 и чл.63 от ЗФВС
/отм./ По отношение на същата е посочено от ОбС, че е отменена с решение
№151/29.10.2020 г. на ОбС Левски. На съда и страните е известно, че това решение
е отменено с влязло в сила решение по адм.д. №78/2021 г. по описа на настоящия
съд.
С Решения №№250-259 взети по
Протокол №25/25.03.2021 г. /л.л.27-40/, на основание чл.21, ал.1, т.23 от ЗМСМА, Общински съвет Левски е одобрил за всеки от 10-те клуба финансова помощ
за подпомагане на спортната дейност. При откриване на заседанието е посочено,
че са присъствали 19 общински съветници при общ брой 21. Всички предложения са
одобрени с гласували „за“ съответно 19, 11, 14, 18, 16, 18, 19, 19, 19, 19
общински съветника, като е посочено, че е извършено поименно гласуване, но по
преписката липсват доказателства за извършено такова - разпечатки за поименно
гласуване не са приобщени по делото.
Именно тези решения са
предмет на настоящето съдебно производство.
Така установената фактическа
обстановка мотивира следните правни изводи:
Съгласно чл.133 от Закона за
физическото възпитание и спорта /по-долу ЗФВС/, (1) Със средства от бюджетите
на общините може да се финансират: 1. изпълнението на дейностите по чл.
6, т. 1; 2. изграждането,
обновяването и управлението на спортни обекти – общинска собственост. (2)
Общините може да подпомагат: 1. спортни организации, спортни училища и
туристически дружества, които имат седалище и дейност на територията на
съответната община; 2. юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за
осъществяване на общественополезна дейност, които организират и насърчават
децата и младежите да се занимават с физическа активност, спорт и
спортно-туристическа дейност. (3) Общините подпомагат приоритетно дейностите в
областта на спорта за всички. (4) Условията и редът за финансиране и
подпомагане на физическата активност, физическото възпитание, спорта и
спортно-туристическата дейност се определят с наредба на общинския съвет.
Разпоредбата на чл.6, т.1, към която е налице препращане, гласи: Общинската
политика в областта на физическата активност, физическото възпитание, спорта и
спортно-туристическата дейност се осъществява чрез: 1. финансово подпомагане
развитието на физическата активност, физическото възпитание, спорта и
спортно-туристическата дейност в съответствие с националната програма по чл.
7, т. 2;
Следва да се посочи, че
сходна регламентация е била налице в чл.59, ал.3 от Закона за физическото
възпитание и спорта-отм. /ЗФВС-отм./, обн. ДВ бр.56/1996 г., отм., ДВ бр.86/2018
г., в сила от 18.01.2019 г., където е било регламентирано, че общините могат да
подпомагат спортни организации, спортни училища и туристически дружества, чиито
седалища и дейност са на територията на общината, а според ал.4 общините могат
да подпомагат юридически лица с нестопанска цел, регистрирани за осъществяване
на общественополезна дейност, които организират и насърчават децата и младежта
да се занимават с физически упражнения, спорт, спортни игри и туризъм сред
природата, като условията и редът за финансиране и подпомагане се определят с
наредби на общинските съвети (ал.6).
Съгласно §9, ал.2 от ПЗР на ЗФВС,
издадените до влизането в сила на закона подзаконови нормативни актове се
прилагат, доколкото не му противоречат.
При условията на ЗФВС /отм./
е приета Наредба №28 за условията, реда и критериите за финансово подпомагане
на спортните клубове и развитието на
спорта за всички в Община Левски, с която се определят условията, реда и
критериите за финансово подпомагане от Община Левски на спортните клубове и
развитието на спорта за всички, както и реда за отчитане и доказване на
целесъобразността на разходваните средства.
Съдът съобразява, че въпреки
че е приета по реда на ЗФВС /отм./, с оглед §9, ал.2 от ПЗР на понастоящем
действащия ЗФВС, същата е продължава да действа до замяната и с нова наредба,
уреждаща същата материя, доколкото не противоречи на ЗФВС. Следва да се посочи,
че отменителното решение на ОбС, с което Наредба №28 се отменя, не е влязло в
сила, отменено е по съдебен ред, което означава, че тази наредба продължава да
е действащо право, и е приложима както към датата на приемане на процесните
решения на ОбС, така и понастоящем. Оспорените решения следва да са съобразени
с нея.
Като не се е съобразил с
действащата Наредба №28, ОбС е допуснал съществено процесуално нарушение, което
е самостоятелно основание за отмяна на постановените решения.
Съгласно чл.8, ал.1, т.1-14
от Наредба №28, се изискват определени документи, за да кандидатстват спорните
клубове за субсидия. Това са последна съдебна регистрация, актуално удостоверение
за валидно членство в съответната лицензирана в МФВС спортна федерация /БФС/,
удостоверение за актуална регистрация в министерството на правосъдието,
удостоверение от националния регистър на МФВС, спортен календар /програма/ на
съответната спортна федерация /БФС/ за съответната година, с проявите, в които
клубът ще вземе участие /задължителни участия/, договор на спортния клуб с
българската федерация по вида спорт /в едномесечен срок след сключването на
същия/, удостоверение от НАП за наличие/отсъствие на задължения към държавата,
удостоверение от община Левски за наличие/отсъствие на задължения към общината
за предходната година, договор с квалифициран треньор /спортен педагог/, график
за тренировъчния процес на възрастовите групи за съответната година, пълен и точен
адрес за кореспонденция, председател на клуба, телефон за връзка и актуална
банкова сметка, *** № 1 за изразходваните финансови средства от общински бюджет
и собствени приходи за предходната година, формуляр №2 за участие на
състезателите по възрастови групи от държавния календар за предходната година с
представени протоколи от проявите, проектобюджет на клуба за съответната
година.
Съгласно чл.10, ал.1 от
Наредба №28, Общински съвет Левски определя размера на годишната финансова
помощ за дейността на спортните клубове и развитието на спорта за всички с
приемането на бюджета на Община Левски. Според
ал.2 на същата норма, средствата по ал.1 се разпределят от постоянната
комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС-Левски с участието
на ресорния зам.кмет и експерт от общ.администрация-Дирекция „БФС”, като след
разглеждане и оценяване на постъпилите молби се изготвя списък на одобрените
спортни клубове и размера на разпределените им финансови средства за текущата
година, който се предоставя на Общински съвет за одобрение с протокол от
проведено заседание (ал.3). Съгласно чл.14, ал.2 от Наредба №28, всеки клуб има
право да получи финансова помощ в размер на одобрената за подпомагане сума от
проектобюджета на клуба, съобразена и с критериите посочени в наредбата. Според
чл.18, ал.1 от същата, спортните организации, получили финансова помощ по реда
на тази наредба, разходват средствата по предназначение, отчитат и доказват
пред Община Левски целесъобразността на изразходваните през годината средства.
Предвид горното се налага извода, че законът дава право на преценка
на общините дали да подпомагат финансово местните спортни организации, като при
взето решение за финансово подпомагане, определянето на организациите, които
получават парични средства и определянето на размера на тези средства се
извършва с решение на Общинския съвет по разписани в местната наредба критерии.
Т.е. Общинският съвет действа при условията на оперативна самостоятелност при
финансиране на спортните организации и решението му подлежи на проверка
съобразно чл.169 от АПК и в съответствие с принципа за съразмерност в чл.6 от АПК.
Оспореното решение е прието от компетентен орган, по аргумент от
чл.21, ал.1, т.6 от ЗМСМА, доколкото се касае за общински бюджетни средства,
които получават спортните организации на
територията на Община Левски, заявили нужда от финансиране.
Решението е писмено, но изискуемата писмена форма не е спазена
поради липсата на мотиви. По отношение на мотивите, спазването на
административно производствените правила и материалния закон съдът съобразява
следното:
Постоянната комисия по образование, спорт, култура и вероизповедания
при Общински съвет-Левски е следвало да констатира, че по-голямата част от
клубовете не са представили всички изискуеми документи. Липсват по преписката
указания до клубовете същите документи да се представят. При съпоставка между
изискванията на чл.8 от Наредба №28 относно изискуемите документи, и реално
представените такива е видно, че от никой спортен клуб не са представени всички
изискуеми документи. Някои са представили повече, други по-малко документи, някои
само са представили искане за отпускане на субсидия, но никой не е представил
всички документи. Комисията е следвало съгласно чл.30, ал.2 от АПК да укаже на
всеки от клубовете да представи липсващите в заявлението му документи, като посочи
срок за представянето им и предупреди, че при непредставяне ще прекрати
производството по заявлението. В случая комисията се е произнесла по заявления,
които не отговарят на изискванията на Наредба №28. Освен това, в чл.13, ал.2 от
Наредба №28 е посочено, че клубовете подават заявление за финансова помощ не по-късно
от 15 януари, а проектобюджет с приложения - не по-късно от 1 март на
съответната година. Следва да се посочи, че ако някои от изискуемите документи
по Наредба №28 не следва поради законово изискване да се изискват, а да се съберат
служебно, това следва да бъде извършено, като същите документи бъдат служебно
събрани и приобщени по преписката, което в случая не е направено.
Според настоящият състав,
доколкото се касае за разпределение на средства, които се осигуряват от бюджета
на Община Левски (чл.1, ал.2 от Наредба №28), то следва решенията да бъдат
приети с поименно гласуване и с мнозинство повече от половината от общия брой
на съветниците, в съответствие с чл.27, ал.4 и ал.5 от ЗМСМА. Общият брой на
общинските съветници при Общински съвет Левски е 21, а за процесните решения са
гласували 11 и повече общински съветници, с оглед на което същите са приети с
мнозинство съгласно изискването на закона. Същите обаче не са приети с поименно
гласуване, доколкото документи за такова гласуване не са приложени към
преписката. Твърдението, че е извършено такова гласуване не е подкрепено със
съответните доказателства.
Следва да се посочи още, че нито към предложението на ПК по
образование, спорт, култура, вероизповедания към Общински съвет Левски за
разпределянето на средствата, нито в самите обжалвани решения са посочи мотиви
за начина на оценяване и съответно начина на разпределение на средствата между
спортните клубове, които са кандидатствали. Т.е. поради липса на мотиви към
решенията не може да бъде извършена проверка доколко са спазени критериите по
чл.9, респ. начина на разпределение на средствата по чл.10 от Наредба №28. Въпреки
липсата на мотиви, явно не е спазен чл.11 от Наредба №28, доколкото в решенията
/или в отделно решение/ липсва разпределяне на сумата от бюджета на общината, като
10 % от средствата в бюджета да са за общински спортни прояви, а останалите 90
% за спортни клубове, като предвидените за тях суми в процесното решение също
не са разпределени за различни дейности съгласно изискванията на чл.9, ал.1,
т.1-3 от Наредба №28.
По останалите твърдения на
жалбоподателя съдът съобразява следното:
По делото не са налице
доказателства, от които да е видно, че заседанието на постоянната комисия по
образование, спорт, култура и вероизповедания към ОбС-Левски не е свикано по
установения ред. Въпреки че решението за одобряване на становището на комисията
е разделено на 10 отделни решения, това не се отразява на правото на обжалване.
Разпределението на средствата за спортните клубове е правно регламентирано,
като, както е посочено по-горе, е приложима Наредба №28. С оглед на този факт
не следва да се съобразяват твърденията относно реда на отпускане на помощи,
регламентирани от ОбС, за които се сочи, че също не са спазени.
С оглед на изложеното,
решенията са постановени при съществено нарушение на административно
производствените правила, не са мотивирани, и по тези причини не може да се
прецени от съда дали са в съответствие с материалния закон, поради което следва
да се отменят.
Доколкото производството е
започнало по заявления на спорните клубове, следва след отмяната делото като
преписка да се върне на ОбС, за да се постановят нови решения. При новото
разглеждане ПК следва да уведоми спортните клубове за липсващите документи по
заявленията им, като ги изиска в посочения в АПК срок. Следва да приобщи по
преписката документите, които следва да се събират служебно въз основа на други
закони. След изтичане на срока за представяне на документи, да предложи на ОбС
да се произнесе с решение, при съобразяване с изискванията на Наредба №28. По
отношение на непредставилите всички документи спортни клубове следва с решения да
се оставят исканията им без разглеждане. По отношение на заявленията,
неотговарящи на изискванията на Наредба №28 и ЗФВС следва да се постанови
отказ. По отношение на останалите спортни клубове следва да се отпусне
финансово подпомагане.
Съгласно чл.174 АПК, в този
случай съдът следва да определи срок за новото произнасяне. Доколкото е
необходимо заявленията да се оставят без движение и да се съберат
доказателства, съдът счита, че ОбС следва да се произнесе в едномесечен срок от
постъпването на преписката след влизане в сила на настоящето съдебно решение,
при съобразяване с мотивите в него по отношение на тълкуването и прилагането на
закона.
Воден от горното и на основание чл.172, ал.1 и 2,
чл.173, ал.2 и чл.174 от АПК, Административен съд-Плевен, първи състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Решения №№ 250-259/23.03.2021 г. на Общински
съвет-Левски за отпускане на финансова помощ на спортни клубове.
ВРЪЩА делото като преписка на Общински съвет-Левски за
постановяване на нови решения по заявленията на спортните клубове от 2021 г. в едномесечен
срок от постъпването на преписката след влизане в сила на настоящето съдебно
решение, при съобразяване с мотивите в него по отношение на тълкуването и
прилагането на закона.
Решението може да се оспорва с касационна жалба пред
Върховен административен съд в 14-срок от съобщаването на страните.
СЪДИЯ: