Решение по дело №529/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 декември 2023 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20237140700529
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 август 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ  

№ 773

гр. Монтана, 19 декември 2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Монтана, V състав, в публично заседание на 07 12 2023 г., в състав:

АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря Петя Видова, като разгледа докладваното от съдия Рени Цветанова адм. дело № 529 по описа на АдмС – Монтана за 2023 г., и за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е по реда на § 8 от ПЗР на АПК, във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Беркленд” ООД срещу Мълчалив отказ на Кмета на Община Берковица да удостовери събарянето на следните сгради с идентификатор: Сграда с идентификатор 03928.191.4.1; Сграда с идентификатор 03928.191.4.3; Сграда с идентификатор 03928.191.4.8; Сграда с идентификатор 03928.191.4.11.

Оспорваният акт е уточнен въз основа на допълнително подадена молба вх. № 3701/29 08 2023 г. /л. 39/ по дадени от съда указания с Определение от 10 08 2023 г. Моли да се приеме за установено, че за цитираните сгради, намиращи се в поземлен имот с идентификатор 03928.191.4, собственост на „БЕРКЛЕНД" ООД, са разрушени/премахнати. Моли присъждане на разноски по делото.

С молба вх. № 4664/22 11 2023 г. изрично заявява, че не оспорва мълчаливият отказ на Кмета на Община Берковица по отношение на сгради с идентификатор 03928.191.4.4 и идентификатор 03928.191.4.5. В допълнителна молба моли жалбата да се приеме за основателна по изложените в нея съображения. В писмени бележки се позовава на изслушаната по делото съдебно-техническата експертиза и обстоятелството, че сградите нямат покрив и цялостни стени, поради което не отговарят на изискванията за сграда по данъчното и строителното право, респ. не могат да се използват по предназначение.   

Ответната страна - Кмет на Община Берковица, не взема становище по жалбата.

Доказателствата по делото са писмени. Изслушано е заключение на вещо лице.

            Съдът, след преценка на представените по делото писмени доказателства,  поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено от фактическа страна  следното:

С молба от 26 06 2023 г. /л. 6/ оспорващото дружество е поискало от Кмета на Община Берковица издаването на бележки, констатиращи несъществуването на изброените в молбата от т. 1 до т. 7, седем броя сгради, със съответните им идентификатори.

Съгласно Служебна бележка изх. № УОСГ 70 00-623(1) от 14 07 2023 г. е удостоверено премахването само на една от исканите сгради, а именна тази посочена под т. 2 на молбата, а именно сграда с идентификатор 03928.191.4.2.

Съгласно изслушаното и прието по делото заключение на вещото лице Д.Д., същото е извършило оглед на място в имот с идентификатор 03928.191.4 в местността „Раковица“, който имот попада в урбанизираната територия на гр. Берковица. Целият имот е от 62114 кв.м, с начин на трайно  ползване – за база за селскостопанска или горскостопанска техника. Със заключението вещото лице описва подробно състоянието на всяка една от процесните сгради, за които е поискано да бъде удостоверено тяхното премахване и такова удостоверяване мълчаливо е отказано. По отношение на сграда с идентификатор 03928.191.4.1, отразена на фотоснимки № № 1, 2, 3 и 4 на Приложение № 1 и на фотоснимка № 1 в Приложение № 2 към експертизата, същата е описана като масивна с частични стоманобетонни елементи, без покривна и полуразрушена носеща конструкция в по-голямата си част, което я прави много опасна за преминаване в близост до нея. Стените се рушат, част от тях са все още на терена, но са в засилен процес на саморазрушаване. В по-ниската част се виждат част от стени силно компрометирани, стара дограма на деформирани прозорци. Сградата е в процес на саморазрушаване и опасна при движение в близост до нея. Няма как да се ремонтира и ползва по какъвто и да е начин. По отношение на сграда с идентификатор 03928.191.4.3, тази сграда се констатира като масивна с частични стоманобетонни елементи, същата е частично премахната, с което е компрометирана носещата й конструкция и което я прави много опасна за преминаване в близост до нея. Останали са част от стените, част от носещата конструкция, част от плочите на двата етажа, в процес на саморазрушаване е, негодна и опасна за ползване. Отразена е на фотоснимки № № 3 и 4 от Приложение № 2 и на фотоснимки № № 1, 2, 3 и 4 от Приложение № 3 към експертизата. По отношение на сграда с идентификатор 03928.191.4.8, същата се установява, че е долепена до сграда с идентификатор 03928.191.4.7, с която имат една обща стена, която се забелязва на фотоснимки № № 1, 2, 3 и 4 от Приложение № 4 към експертизата. Сградата е от сглобяеми стоманобетонни елементи, стоманобетонни ребра на покривната конструкция. Носещата конструкция е силно компрометирана, металните сглобки на бетоновите колони са премахнати, силно са наклонени, стената на североизток е почти разрушена. Достъпът до сградата е затруднен, но се забелязва част от разрушена стена, покривната конструкция със стоманобетонни ребра, които също са компрометирани и се рушат. По отношение на сграда с идентификатор 03928.191.4.11, вещото лице констатира, че същата е премахната, мястото й се открива трудно, по разбити части от основите. Заключението си вещото лице е онагледило с направени снимки на сградите, предоставени като отделни приложения.

С Определение от 05 09 2023 г. /л. 41/ съдът е разпределил доказателствената тежест между страните и е дал допълнителни указания за събиране на относими за правилното решаване на спора доказателства.

             При така установената фактическа обстановка, Административен съд-Монтана, приема от правна страна следното:

По допустимостта на жалбата.

Жалбата е подадена на 31 07 2023 г. /л. 8/, което е в едномесечния срок от изтичане на 14-дневния срок, в който административният орган е следвало да извърши поисканата услуга, съгласно чл. 57, ал. 3, във връзка с чл. 21, ал. 3, чл. 58, ал. 1 и чл. 149, ал. 2 от АПК. Отказът от удостоверяване (било чрез служебна бележка или удостоверение), представлява отказ от извършване на административна услуга по смисъла на § 8 от ПЗР на АПК, във вр. с чл. 21, ал. 3 от АПК, поради което, мълчаливият отказ пряко засяга законни интереси на адресата и е годен индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно обжалване. С оглед на това жалбата е подадена от пряко заинтересовано лице и в законоустановения срок, поради което се явява процесуално допустима за разглеждане по същество.   

По съществото на жалбата.

Съгласно чл. 58, ал. 1 от АПК - Непроизнасянето в срок се смята за мълчалив отказ да се издаде актът.

Съгласно § 8 от ПЗР на АПК, във вр. с чл. 21, ал. 3 от АПК - уредените в кодекса производства за издаване на индивидуални административни актове и тяхното обжалване по административен и съдебен ред се прилагат и при извършването на административни услуги, както и при обжалването на отказите за извършването им, освен ако в специален закон е предвидено друго.

Съгласно чл. 38, ал. 1 от ЗМСМА - Орган на изпълнителната власт в общината е Кметът на общината.

Съгласно чл. 44, ал. 1, т. 15 от ЗМСМА - Кметът на общината представлява общината пред физически и юридически лица и пред съда.

Съгласно чл. 195, ал. 1 от ЗУТ - Собствениците на строежи са длъжни да ги поддържат в техническо състояние, отговарящо на основните изисквания по чл. 169, ал. 1 и 3, да не извършват и да не допускат извършването на промени в тях, които водят или могат да доведат до влошаване на проектните нива на съответствие с изискванията за целия строеж или за отделни негови характеристики.

Съгласно чл. 195, ал. 6, т. 1 от ЗУТ - Кметът на общината издава заповед за премахване на строежи, които поради естествено износване или други обстоятелства са станали опасни за здравето и живота на гражданите, негодни са за използване, застрашени са от самосрутване, създават условия за възникване на пожар или са вредни в санитарно-хигиенно отношение и не могат да се поправят или заздравят.

Съгласно чл. 195, ал. 7 от ЗУТ - Собствениците на обекти по ал. 1 носят имуществена отговорност за причинени вреди и пропуснати ползи от своите виновни действия или бездействия, в резултат на които е настъпила авария на строежа, довела до материални щети или увреждане на трети лица и имоти.

Исканата административна услуга има за цел установяване действителното състояние на недвижимите имоти, собственост на физически или юридически лица, ведно с всички законни последици от това.

При подаване на искане за удостоверяване събарянето на сгради, в случая Сграда с идентификатор 03928.191.4.1; Сграда с идентификатор 03928.191.4.3; Сграда с идентификатор 03928.191.4.8; Сграда с идентификатор 03928.191.4.11, административният орган следва да извърши проверка, въз основа на която да се увери, че искането е основателно.

От заключението на вещото лице, което съдът кредитира като дадено обективно, безпротиворечиво, неоспорено от страните и в съответствие с останалите по делото доказателства, безспорно се установява, че единствено сграда с идентификатор 03928.191.4.11 е премахната, а мястото й се открива трудно, по разбитите части на основите. По отношение на останалите сгради с идентификатори, както следва: 03928.191.4.1, 03928.191.4.3 и 03928.191.4.8, същите са в засилен процес на саморазрушаване, силно компрометирани, с разрушени или полуразрушени стени и носеща конструкция, липса на покрив или частичен такъв, което ги прави негодни и опасни за ползване.

С оглед на така установените факти и обстоятелства, касаещи сградите, за които се иска удостоверяване, че са премахнати, настоящият състав счита, че мьлчаливият отказ на Кметът на Община Берковица, в частта да удостовери (чрез служебна бележка/удостоверение) събарянето на сграда с идентификатор 03928.191.4.11 се явява незаконосъобразен, тъй като тази сграда е премахната и е без следи от конструкция - стени/покрив. С оглед на това мълчаливият отказ по отношение на тази сграда следва да бъде отменен, а преписката изпратена на административния орган за извършване на исканата услуга, респ. издаване на исканото удостоверение.

По отношение на мълчаливия отказ на Кмета на Община Берковица, в частта да удостовери (чрез служебна бележка/удостоверение) събарянето на сгради с идентификатори: 03928.191.4.1, 03928.191.4.3 и 03928.191.4.8, се явява в съответствие с материалния закон и конкретно с разпоредбата на чл. 58, ал. 1 от АПК. Тези сгради не са съборени изцяло и това не се оспорва от оспорващия. Обстоятелството, че същите нямат покрив и са негодни за ползване, не ги прави несъществуващи и неналични. В този смисъл и вещото лице дава заключение, че сградите са в засилен процес на саморазрушаване и са изключително опасни. В тази връзка на една от снимките от Приложение № 3 към заключението, в една от строежите се вижда, че вътре има животно /л. 65/.

Наличието на строежи опасни за здравето и живота на гражданите, негодни за използване и застрашени от самосрутване, са основание за издаване на Заповед за тяхното премахване по реда и условията на чл. 195 от ЗУТ, след спазване на процесуалния ред за това. При така установената нормативна уредба и след като Кметът на Общината е в правомощието си да издаде Заповед за премахване на сгради, за които се установи, че са негодни и опасни за ползване, каквито са настоящите, то за същите тези сгради, не може да бъде издадено удостоверение, че са премахнати. В тази връзка следва да се има предвид, че към настоящия спор правно значение и релевантност имат специалните разпоредби на ЗУТ, който закон урежда обществените отношения, свързани със строителството, респ. неговото отстраняване, докато други специални закони, включително ЗКИР и ЗДДС, остават без правно значение към правилността по разрешаване на спорове от това естество. Това е така, тъй като ЗКИР и ЗДДС преследват различни цели от целите на ЗУТ.

            По отношение на направеното искане за разноски от оспорващото дружество, този състав счита, че от значение е разпоредбата на чл. 143, ал. 1 от АПК, според която, когато съдът отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ. В случая съдът не отменя обжалваният индивидуален административен акт в своята цялост, а частично, поради което на оспорващия, не следва да се присъждат разноски. Такива не биха могли и да бъдат определени като съответна на уважената част от жалбата, предвид вида и характера на настоящото административно производство.  

            Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 1 и 2 от АПК, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

ОТМЕНЯ Мълчалив отказ на Кмета на Община Берковица, В ЧАСТТА, да удостовери събарянето на Сграда с идентификатор 03928.191.4.11.   

ИЗПРАЩА административната преписка на Кмета на Община Берковица за изпълнение на дадените в мотивите на решението указания по тълкуването и прилагането на закона.  

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Беркленд” ООД против Мълчалив отказ на Кмета на Община Берковица, В ЧАСТТА да удостовери събарянето на Сграда с идентификатор 03928.191.4.1; Сграда с идентификатор 03928.191.4.3 и Сграда с идентификатор 03928.191.4.8.  

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Беркленд” ООД, гр. София за присъждане на разноски в настоящото производство.

           РЕШЕНИЕТО може да се обжалва чрез Административен съд-Монтана пред Върховен административен съд-София в 14 дневен срок от съобщението до страните.

            На основание чл. 138, ал.1 от АПК  препис  от решението да се изпрати на страните.                            

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕНСЪДИЯ: