Решение по дело №1371/2023 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: 117
Дата: 1 април 2024 г.
Съдия: Иван Манчев Димитров
Дело: 20232230201371
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 117
гр. Сливен, 01.04.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СЛИВЕН, I СЪСТАВ, в публично заседание на пети
февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Иван М. Д.
при участието на секретаря Росица Н. Стоянова
като разгледа докладваното от Иван М. Д. Административно наказателно
дело № 20232230201371 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 – чл. 63д от ЗАНН.
Постъпила е жалба от „Милат Карпет България“ ЕООД против
наказателно постановление №BG2023/1000- 2402/НП от 04.09.2023 г.,
издадено от началника на отдел „Митническо разузнаване и разследване“ към
Териториална дирекция „Митница“- Бургас, с което на дружеството
жалбоподател за нарушение на чл.15, § 2, буква „а“ от Регламент (ЕС)
№952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход, във
връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия между
Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата
Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено наказание на
основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а именно
„Имуществена санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.15, § 2,
буква „а“ от Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от
Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход, във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III
„Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II
от същата Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено
наказание на основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а
именно „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.15,
§ 2, буква „а“ от Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I
от Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход, във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III
„Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II
от същата Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено
1
наказание на основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а
именно „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.15,
§ 2, буква „а“ от Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I
от Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход, във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III
„Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II
от същата Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено
наказание на основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а
именно „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.269,
§ 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г., вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е
наложено наказание на основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за
митниците, а именно „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева., за
нарушение на чл.269, § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г., вр. чл.238, ал.1 от
Закона за митниците е наложено наказание на основание чл.238, ал.1, вр.
чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а именно „Имуществена санкция“ в
размер на 500 лева., за нарушение на чл.269, § 1 от Регламент (ЕС)
№952/2013г., вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено наказание на
основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а именно
„Имуществена санкция“ в размер на 500 лева. Моли наказателното
постановление да бъде отменено като незаконосъобразно.
В съдебно заседание търговското дружество жалбоподател, редовно и
своевременно призовано се представлява от надлежно упълномощен
процесуален представител, който счита обжалваното наказателно
постановление за незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.
В съдебно заседание административнонаказващият орган, редовно и
своевременно призован се представлява от упълномощен процесуален
представител, който моли издаденото наказателно постановление да бъде
потвърдено като правилно и законосъобразно.
Съдът като съобрази събраните по делото гласни и писмени
доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установена
следната фактическа обстановка:
Със заповед за възлагане №ЗТД- 1000- 551/01.08.2022г., изменена със
заповед №ЗТД- 1000- 662/21.09.2022г. и със заповед №ЗТД- 1000-
792/03.11.2022г., издадени от директора на ТД „Митница“- Бургас на
основание чл.48 от Регламент (ЕС) №952/2013г. и чл.84, ал.1, т.2 от Закона за
митниците е възложено извършването на последващ контрол на
декларирането на дружеството жалбоподател „Милат Карпет България“
ЕООД. За резултатите от проверката бил изготвен писмен констативен
доклад №BG001000/1/5/19.12.2022г. с peг. №32- 443594/19.12.2022г. Докладът
бил връчен на проверяваното лице на 22.12.2022г. с разписка за връчване на
управителя на „Милат Карпет България“ ЕООД.
В хода на последващия контрол, съгласно данни от митническите
информационни системи, през проверявания период от 01.01.2020г. до
2
01.08.2022г. включително, проверяващите направили следните констатации,
че „Милат Карпет България“ ЕООД е поставило: 1. под режим допускане за
свободно обращение общо 10 597795,31 квадратни метри килими с
декларирана държава на произход TR (Турция) и с кодове по КН 5702 42 00 и
5702 32 00, 2. под режим износ общо 12 930803,69 квадратни метра килими с
кодове по КН 5702 42 00 (12295619,91 квадратни метра) и 5703 30 18
(635183,78 квадратни метра), от които за 12930594,79 квадратни метра е
декларирана държава на произход BG (България).
През проверявания период било установено още, че дружеството
„Милат Карпет България“ ЕООД е поставило под режим износ общо 2
629714,02 квадратни метра килими с код по КН 5702 42 00 с местоназначение
Кралство Мароко. За всички килими, поставени под режим износ с държава
на получаване Кралство Мароко, са издадени сертификати за движение EUR.
1, в които за килимите е посочен преференциален произход България.
Счетоводната отчетност на „Милат Карпет България“ ЕООД и водената
от дружеството материална отчетност, предоставени в хода на проверката, не
съдържала информация за целите на доказване на преференциален произход
България на изнасяните килими с местоназначение Кралство Мароко. Във
връзка с това проверяващите приели, че те не могат да послужат като
подкрепящи документи по смисъла на чл.27 от Регионалната конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход, във
връзка с издадените сертификати за движение EUR.1 за стоките (килими),
поставени под режим износ от „Милат Карпет България“ ЕООД с държава на
получаване Кралство Мароко.
В резултат от извършената проверка на издадените сертификати за
движение EUR. 1, на заявленията за издаване на сертификат за движение и на
приложените към тях документи проверяващите приели за установено, че
„Милат Карпет България“ ЕООД не е изпълнявало задълженията си съгласно
разпоредбите на чл.16, § 2 от Допълнение I на Конвенцията като не е
попълвало коректно формулярите на заявленията за издаване на сертификат
за движение и на сертификатите за движение EUR. 1, образци на които са
представени в Приложение III а от Конвенцията, както и това, че в процеса по
заявяване за издаване на сертификати за движение EUR.1, „Милат Карпет
България“ ЕООД не е попълвало декларацията на износителя, по образец
представен в Приложение III а от Конвенцията. Проверяващите установили
още, че представяните документи към заявленията за издаване на сертификат
за движение и към сертификатите за движение EUR.1 не могат да бъдат
обвързани по ясен и категоричен начин с изнасяните стоки, за които са
издадени сертификати за движение EUR. 1, както и това, че представените
справки за вложените материали не могат да бъдат съотнесени към
изнасяните килими, за които са издадени сертификати за движение EUR. 1.
През проверявания период се установило, че „Милат Карпет България“
ЕООД е поставило под режим износ общо 37 929.20 кв. м. (4 225 броя)
3
килими с код по КН 57024200 купувач „NOVA CARPET“, Кралство Мароко.
Килимите били поставени под режим износ с общо 4 (четири) броя МД, а
именно с 1.МД с МРН 22ВG001009АА2577533 с дата на приемане 09.05.2022
г., отразено с фактура № *********/09.05.2022 г. отнасяща се за 1079 бр.
килими - 11 100,56 квадратни метра килими вид „TAPIS ROTANA“; 2.МД с
МРН 22ВG001009АА257525 с дата на приемане 09.05.2022 г., отразено с
фактура № *********/09.05.2022 г. отнасяща се за 486 бр. килими - 10 447,84
квадратни метра килими вид „TAPIS ROTANA“; 3. МД с МРН
22ВG001009АА259790 с дата на приемане 25.05.2022 г., отразено с фактура
№ *********/25.05.2022 г. отнасяща се за 709 бр. килими - 7 923,92
квадратни метра килими вид „TAPIS PARIS“;4. МД с МРН
22ВG001009АА262016 с дата на приемане 09.06.2022 г., отразено с фактура
№ *********/09.06.2022 г. отнасяща се за 1951 бр. килими - 8 456,88
квадратни метра килими вид „TAPIS NOVA“.
На основание чл.16, ал.1 от Регионалната конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход, „Милат
Карпет България“ ЕООД е подало заявления за сертификат за движение,
които да удостоверят преференциален произход България на изнасяните
килими вид „TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“. На
основание чл.16, § 2 от Допълнение I от Конвенцията, в кл. 4 „Държава, група
държави или територия, откъдето се смята, че произхождат стоките“ от
заявленията за издаване на сертификат за движение и от сертификатите за
движение EUR.1, „Милат Карпет България“ ЕООД било попълнило, че
килимите, поставени под режим износ с горецитираната МД са с
преференциален произход България. Данни за номер и дата на подаденото
заявление за издаване на сертификат за движение и за номер и дата на
издадения сертификат за движение EUR.1 били: 1. МРН на МД
22ВG001009АА2577533, отнасяща се за отнасяща се за 1079 бр. килими -
11 100,56 квадратни метра килими вид „TAPIS ROTANA“, подадено
заявление за сертификат за движение № Аим1000523618/09.05.2022г. и
сертификат за движение EUR.1 № **********/09.05.2022г. ; 2. МРН на МД
22ВG001009АА257525 отнасяща се за отнасяща се за 486 бр. килими -
10 447,84 квадратни метра килими вид „TAPIS ROTANA“, подадено
заявление за сертификат за движение № Аим **********/09.05.2022г. и
сертификат за движение EUR.1 № **********/09.05.2022 г. 3. МРН на МД
22ВG001009АА259790 отнасяща се за отнасяща се за 709 бр. килими -
7 932,92 квадратни метра килими вид „TAPIS PARIS“, подадено заявление за
сертификат за движение № Аим **********/25.05.2022 г. и сертификат за
движение EUR.1 № Аим **********/25.05.2022г.; 4. МРН на МД
22ВG001009АА262016 отнасяща се за отнасяща се за 1 951 бр. килими -
8 456,88 квадратни метра килими вид „TAPIS NOVA“, подадено заявление за
сертификат за движение № Аим **********/09.06.22 г. и сертификат за
движение EUR.1 № Аим **********/09.06.22 г.
Проверяващите извършили проверка и съпоставка на данните и
4
информацията от митническите декларации за поставяне на стоки (килими),
под режим допускане за свободно обръщение и под режим износ и
приложените към тях документи, в това число фактурите за покупко-
продажба на стоките и опаковъчните листове, от предоставените на флаш
памет с протоколи с peг. №32- 292109/31.08.2022 г. и 32- 301342/08.09.2022г.
и с писмо с peг. №32- 312231/15.09.2022г. документи, относими към
доставката на стоките, поставени под режим допускане за свободно
обращение или под режим износ през проверявания период, от
Сертификатите за движение EUR. 1 и заявленията за издаване на сертификат
за движение, ведно с приложените към тях документи. Предмет на проверка и
съпоставка била също така и предоставена информация с писмо с рег. №32-
393326/16.11.2022г., съгласно която дружеството „Милат Карпет България“
ЕООД не било закупувало килими от доставчици, установени на територията
на Република България и на територията на Европейския съюз, както и
относно това, че извършените продажби на килими от „Милат Карпет
България“ ЕООД към клиенти, установени на територията на Европейския
съюз са в незначителни количества спрямо извършените продажби към
клиенти извън Европейския съюз. Предмет на проверка и съпоставка били
също предоставени с протокол с peг. №32- 343704/11.10.2022г. извлечения от
програмен продукт Enterprise, за въведените поръчки на килими за
производство от „Милат Карпет България“ ЕООД, както и предоставена с
протокол с peг. №32- 292109/31.08.2022г. справка за закупените през
проверявания период готови и полуготови килими и тяхната последваща
продажба към клиенти на проверяваното дружество.
Установено било, че в програмен продукт Enterprise, към клиент
„NOVA CARPET“, Кралство Мароко няма въведени поръчки за произведени
от „Милат Карпет България“ ЕООД килими „TAPIS ROTANA“, „TAPIS
PARIS“ и „TAPIS NOVA“.
Съгласно протокол с peг. №32- 292109/31.08.2022г. справка за
закупените от „Милат Карпет България“ ЕООД килими и тяхната последваща
продажба към клиенти на проверяваното дружество, поставените под режим
износ килими с МД с MRN 22ВG001009АА2577533 били килими, допуснати
за свободно обращение с МД с MRN 22ВG001009011891R1 с дата на
приемане 05.05.2022 г. и дата на вдигане на стоките 11.05.2022 г. описани във
фактура № MEX2022000000701/29.04.2022 г. касаеща килими вид „TAPIS
ROTANA“, с МД с MRN 22ВG001009АА257525 били килими, допуснати за
свободно обращение с МД с MRN 22ВG001009011892R0 с дата на приемане
05.05.2022 г. и дата на вдигане на стоките 16.05.2022 г. описани във фактура
№ MEX2022000000702/29.04.2022 г., касаеща килими вид „TAPIS ROTANA“
, с МД с MRN 22ВG001009АА259790 били килими, допуснати за свободно
обращение с МД с MRN 22ВG001009012084R0 с дата на приемане 25.05.2022
г. и дата на вдигане на стоките 27.05.2022 г. описани във фактура №
MEX2022000000761/20.05.2022 г., касаеща килими вид „TAPIS PARIS“, с МД
с MRN 22ВG001009АА262016 били килими, допуснати за свободно
5
обращение с МД с MRN 22ВG001009012268R1 с дата на приемане 09.06.2022
г. и дата на вдигане на стоките 09.06.2022 г. описани във фактура №
MEX2022000000834/03.06.2022 г., касаеща килими вид „TAPIS NOVA“
От извършения цялостен анализ от проверяващите на документите и
информацията, предоставени в хода на проверката и в частност на
документите, относими към покупката на килимите, поставени под режим
допускане за свободно обращение с МД с MRN 22ВG001009011891R1, с МД
с MRN 22ВG001009011892R0, с МД с MRN 22ВG001009012084R0 и с МД с
MRN 22ВG001009012268R1 от една страна и на документите, относими към
продажбата на килимите, поставени под режим износ с МД с MRN
22ВG001009АА2577533 , МД с MRN 22ВG001009АА257525, МД с MRN
22ВG001009АА259790 и с МД с MRN 22ВG001009АА262016 от друга
страна, същите приели за установено, че общо 37 929,20 кв. м. (4 225 броя)
килими „TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“, са килими,
закупени от MILAT HALI SANAYIVE TICARET A.S., Република Турция-
едноличен собственик на капитала на „Милат Карпет България“ ЕООД.
Приели за установено, че цитираните килими са допуснати за свободно
обращение от „Милат Карпет България“ ЕООД, а впоследствие са поставени
под режим износ от проверяваното дружество с МД с MRN
22ВG001009011891R1, с МД с MRN 22ВG001009011892R0, с МД с MRN
22ВG001009012084R0 и с МД с MRN 22ВG001009012268R1.
Към митническите декларации за поставяне под режим допускане за
свободно обращение, били представен сертификати за произход
№MM0621289/29.04.2022 г.,№ ММ 0621290/29.04.2022 г., № ММ
0623069/20.05.2022 г. и № ММ 0624001/03.06.2022 г., удостоверяващи
непрефернециален произход TR (Турция) на килимите „TAPIS ROTANA“,
„TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“.
Проверяващите установили още, че при деклариране на килимите
„TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“ за режим допускане за
свободно обращение, в ел. д. №5/15- Кл.34а от МД с MRN
22ВG001009011891R1, с МД с MRN 22ВG001009011892R0, с МД с MRN
22ВG001009012084R0 и с МД с MRN 22ВG001009012268R1, „Милат Карпет
България“ ЕООД е декларирало държава на произход на стоките с код TR-
Турция.
Проверяващите установили, че декларираните за режим допускане за
свободно обращение килими „TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS
NOVA“, са поставени от „Милат Карпет България“ ЕООД под режим износ с
с МД с MRN 22ВG001009АА2577533 , МД с MRN 22ВG001009АА257525,
МД с MRN 22ВG001009АА259790 и с МД с MRN 22ВG001009АА262016.
Установено било още, че при поставяне на стоките под режим износ с
държава на получаване Кралство Мароко, „Милат Карпет България“ ЕООД е
декларирало неточни данни за произхода на килимите „TAPIS ROTANA“,
„TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“ в кл. 34.1 от МД за износ, а именно
6
държава на произход с код BG- България, с което е нарушило разпоредбите на
чл.15, § 2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г.
Проверката установила, че „Милат Карпет България“ ЕООД е подало
писмени заявления по смисъла на чл.16, § 1 и § 2 от Допълнение I от
Регионалната конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход за килимите „TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и
„TAPIS NOVA“. Установено било, че при подаването им, „Милат Карпет
България“ ЕООД е попълнило в сертификатите за движение EUR.1 и във
формулярите на заявлението, че изнасяните горепосочени килими са с
преференциален произход България и същите са произведени във фабриката
на проверяваното лице на територията на Република България.
Проверяващите приели за установено, че „Милат Карпет България“ ЕООД е
предоставило неверни данни за 37 929,20 кв. м. (4 225 броя) килими „TAPIS
ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“, с произход TR (Турция), в
резултат на което било издадено доказателство за преференциален произход,
а именно сертификат за движение EUR. 1 с № Аим **********/09052022г. ,
сертификат за движение EUR. 1 с № Аим **********/09052022г., сертификат
за движение EUR. 1 с № Аим **********/25052022г. и сертификат за
движение EUR. 1 с № Аим **********/090622г. удостоверяващи
преференциален произход България.
Съгласно чл.269, § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г. под режим износ
се поставят съюзни стоки, предназначени да бъдат изведени от митническата
територия на съюза. В хода на проверката митническите инспектори
установили, че МД с MRN 22ВG001009011891R1, МД с MRN
22ВG001009011892R0 и МД с MRN 22ВG001009012084R0 за поставяне под
режим допускане за свободно обращение килими „TAPIS ROTANA“, „TAPIS
PARIS“ са подадена от „Милат Карпет България“ ЕООД и са приети от
митническите органи съответно на 05.05.2022 г., на 05.05.2022 г. и на
25.05.2022 г.
На основание чл.5, т.24 вр. т.23 от Регламент (ЕС) №952/2013г. към
датата на подаване и на приемане на МД с MRN 22ВG001009011891R1, МД с
MRN 22ВG001009011892R0 и МД с MRN 22ВG001009012084R0
проверяващите установили, че към 05.05.2022 г., на 05.05.2022 г. и на
25.05.2022 г. килими „TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ са били със статус
на несъюзни стоки.
На основание чл.201, § 3 от Регламент (ЕС) №952/2013г. допускането за
свободно обращение придава на несъюзните стоки митнически статус на
съюзни стоки по смисъла на чл.5, т.23, буква б) от Регламент (ЕС)
№952/2013г. На основание чл.194, § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г. стоките
от МД с MRN 22ВG001009011891R1, МД с MRN 22ВG001009011892R0 и
МД с MRN 22ВG001009012084R0 били вдигнати от митническите органи
съответно на 11.05.2022г., на 16.05.2022 г. и на 27.05.2025 г. В резултат на
това, на 05.05.2022 г. и на 25.05.2022 г. килими „TAPIS ROTANA“, „TAPIS
7
PARIS“ били допуснати за свободно обращение и били придобили
митнически статус на съюзни стоки.
Предвид гореизложеното, проверяващите приели за установено, че към
датата на приемане на МД с MRN 22ВG001009АА2577533, на МД с MRN
22ВG001009АА257525 и на МД с MRN 22ВG001009АА259790, а именно на
05.05.2022 г., на 05.05.2022 г. и на 25.05.2022 г., „Милат Карпет България“
ЕООД е декларирало за режим износ на посочените количества килими вид
„TAPIS ROTANA“ и „TAPIS PARIS“, които са били с митнически статус на
несъюзни стоки, в нарушение на разпоредбите на чл.269, § 1 от Регламент
(ЕС) №952/2013г., вр. чл.150 от същия регламент.
1. Проверяващите приели за установено, че „Милат Карпет България“
ЕООД- гр. Сливен с ЕИК *********, в качеството си на износител, е
нарушило разпоредбите на чл.15, § 2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г.
и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход във връзка
с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия между Европейския
съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата Конвенция като е
декларирало неточни данни за произхода на 11 100,56 кв. м. (1 079 бр.)
килими „ TAPIS ROTANA “ в кл. 34.1 от МД с MRN 22BG001009AA257533, а
именно държава на произход с код BG - България и като е попълнило неверни
данни в кл. 4 от заявление за издаване на сертификат за движение №
Аим1000523612/09.05.2022 г. и от сертификат за движение EUR.1 №
Аим1000523612/09.05.2022г., а именно преференциален произход България,
за 11 100,56 кв. м. (1 079 бр.) килими „ TAPIS ROTANA поставени под режим
износ с МД с MRN 22BG001009AA257533 с местоназначение Кралство
Мароко, с цел получаване на преференциално третиране при внос в
получаващата държава.
Като дата на извършване на нарушението проверяващите приели датата
на приемане на МД с MRN 22BG001009AA257533, а именно 09.05.2022 г.,
която е и датата на подаване на заявление за издаване на сертификат за
движение EUR. 1 № Аим **********.
Като място на извършване на нарушението проверяващите приели-
Митническо бюро- Сливен, код BG001009, ТД „Митница“- Бургас, а именно
митническото учреждение, в което е приета МД с MRN
22BG001009AA257533, в което е подадено заявлението за сертификат за
движение № Аим **********/09.05.2022 г. и където е издаден сертификат за
движение № Аим **********/09.05.2022 г.
2. Проверяващите приели за установено, че „Милат Карпет България“
ЕООД- гр. Сливен с ЕИК *********, в качеството си на износител, е
нарушило разпоредбите на чл.15, § 2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г.
и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход във връзка
с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия между Европейския
8
съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата Конвенция като е
декларирало неточни данни за произхода на 10 447,84кв. м. (486 бр.) килими
TAPIS ROTANA “ в кл. 34.1 от МД с MRN 22BG001009AA257525, а именно
държава на произход с код BG - България и като е попълнило неверни данни в
кл. 4 от заявление за издаване на сертификат за движение №
Аим1000523612/09.05.2022 г. и от сертификат за движение EUR.1 №
Аим1000523612/09.05.2022 г., а именно преференциален произход България,
за 10 447,84 кв. м. (486 бр.) килими „ TAPIS ROTANA поставени под режим
износ е МД е MRN 22BG001009AA257525 с местоназначение Кралство
Мароко, с цел получаване на преференциално третиране при внос в
получаващата държава.
Като дата на извършване на нарушението проверяващите приели датата
на приемане на МД с MRN 22BG001009AA257525, а именно 09.05.2022 г.
Като място на извършване на нарушението проверяващите приели-
Митническо бюро- Сливен, код BG001009, ТД „Митница“- Бургас, а именно
митническото учреждение, в което е приета МД с MRN
2BG001009AA257525, в което е подадено заявлението за сертификат за
движение № Аим1000523612/09.05.2022г. и където е издаден сертификат за
движение № Аим1000523612/09.05.2022 г.
3.Проверяващите приели за установено, че „Милат Карпет България“
ЕООД- гр. Сливен с ЕИК *********, в качеството си на износител, е
нарушило разпоредбите на чл.15, § 2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г.
и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход във връзка
с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия между Европейския
съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата Конвенция като е
декларирало неточни данни за произхода на 7 923,92 кв. м. (709 бр.) килими „
TAPIS PARIS “ в кл. 34.1 от МД с MRN 22BG001009AA259790, а именно
държава на произход с код BG - България и като е попълнило неверни данни в
кл. 4 от заявление за издаване на сертификат за движение №
Аим1000523622/25.05.2022 г. и от сертификат за движение EUR.1 №
Аим1000523622/25.05.2022 г., а именно преференциален произход България,
за 7 923,92 кв. м. (709 бр.) килими „ TAPIS PARIS“, поставени под режим
износ с МД с MRN 22BG001009AA259790 с местоназначение Кралство
Мароко, с цел получаване на преференциално третиране при внос в
получаващата държава.
Като дата на извършване на нарушението проверяващите приели датата
на приемане на МД с MRN 22BG001009AA259790, а именно 25.05.2022 г.,
която е и датата на подаване на заявление за издаване на сертификат за
движение EUR. 1 № Аим1000523622/25.05.2022г.
Като място на извършване на нарушението проверяващите приели-
Митническо бюро- Сливен, код BG001009, ТД „Митница“- Бургас, а именно
митническото учреждение, в което е приета МД с MRN
9
22BG001009AA259790, в което е подадено заявлението за сертификат за
движение № Аим1000523622/25.05.2022 г. и където е издаден сертификат за
движение № Аим1000523622/25.05.2022 г.
4. Проверяващите приели за установено, че „Милат Карпет България“
ЕООД- гр. Сливен с ЕИК *********, в качеството си на износител, е
нарушило разпоредбите на чл.15, § 2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г.
и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход във връзка
с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия между Европейския
съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата Конвенция като е
декларирало неточни данни за произхода на 8 456,88 кв. м. (1 951 бр.) килими
„ TAPIS NOVA в кл. 34.1 от МД е MRN 22BG001009AA262016, а именно
държава на произход е код BG - България и като е попълнило неверни данни в
кл. 4 от заявление за издаване на сертификат за движение №
Аим1000523649/09.06.2022 г. и от сертификат за движение EUR.1 №
Аим1000523649/09.06.2022 г., а именно преференциален произход България,
за 8 456,88кв. м. (1 951 бр.) килими „ TAPIS NOVA“ поставени под режим
износ с МД с MRN 22BG001009AA262016 с местоназначение Кралство
Мароко, с цел получаване на преференциално третиране при внос в
получаващата държава.
Като дата на извършване на нарушението проверяващите приели датата
на приемане на МД с MRN 22BG001009AA262016, а именно 09.06.2022 г.,
която е и датата на подаване на заявление за издаване на сертификат за
движение EUR. 1 № Аим1000523649.
Като място на извършване на нарушението проверяващите приели-
Митническо бюро- Сливен, код BG001009, ТД „Митница“- Бургас, а именно
митническото учреждение, в което е приета МД с MRN
22BG001009AA262016, в което е подадено заявлението за сертификат за
движение № Аим1000523649/09.06.2022 г. и където е издаден сертификат за
движение № Аим1000523649/09.06.2022 г.
5. Проверяващите приели за установено, че „Милат Карпет България“
ЕООД- гр. Сливен с ЕИК ********* в качеството си на декларатор е
нарушило разпоредбата на чл.269. § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г. като на
09.05.2022г., с МД с MRN 22BG001009AA257533, е поставило под режим
износ 11 100,56 кв. м. (1 079 броя) килими „ TAPIS ROTANA ", които към
датата на поставянето им под режим износ, а именно 09.05.2022 г., са били с
митнически статус на несъюзни стоки.
Като дата на извършване на нарушението проверяващите приели датата
на приемане на МД с MRN 22BG001009AA257533, а именно 09.05.2022 г.
Като място на извършване на нарушението проверяващите приели-
Митническо бюро- Сливен, код BG001009, ТД „Митница“- Бургас, а именно
митническото учреждение, в което е приета МД с MRN
22BG001009AA257533.
10
6. Проверяващите приели за установено, че „Милат Карпет България“
ЕООД- гр. Сливен с ЕИК ********* в качеството си на декларатор е
нарушило разпоредбата на чл.269. § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г. като на
09.05.2022 г., с МД с MRN 22BG001009AA257525, е поставило под режим
износ 10 447,84 кв. м. (486 броя) килими „TAPIS ROTANA “, които към датата
на поставянето им под режим износ, а именно 09.05.2022 г., са били с
митнически статус на несъюзни стоки.
Като дата на извършване на нарушението проверяващите приели датата
на приемане на МД с MRN 22BG001009AA257525, а именно 09.05.2022 г.
Като място на извършване на нарушението проверяващите приели-
Митническо бюро- Сливен, код BG001009, ТД „Митница“- Бургас, а именно
митническото учреждение, в което е приета МД с MRN
21BG001009AA223044.
7. Проверяващите приели за установено, че „Милат Карпет България“
ЕООД- гр. Сливен с ЕИК ********* в качеството си на декларатор е
нарушило разпоредбата на чл.269. § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г. като на
25.05.2022 г., с МД с MRN 22BG001009AA259790, е поставило под режим
износ 7 923,92 кв. м. (709 броя) килими „TAPIS PARIS “, които към датата на
поставянето им под режим износ, а именно 25.05.2022 г., са били с
митнически статус на несъюзни стоки.
Като дата на извършване на нарушението проверяващите приели датата
на приемане на МД с MRN 22BG001009AA259790, а именно 25.05.2022 г.
Като място на извършване на нарушението проверяващите приели-
Митническо бюро- Сливен, код BG001009, ТД „Митница“- Бургас, а именно
митническото учреждение, в което е приета МД с MRN
22BG001009AA259790.
Дружеството жалбоподател „Милат Карпет България“ ЕООД било
писмено уведомено за провеждането на заключително обсъждане на
основание чл.84к от Закона за митниците на 05.12.2022г. в 14,30 часа в стая
106 в сградата на ТД „Митница“- Бургас с уведомление за провеждане на
заключително обсъждане. Уведомлението било връчено на 28.11.2022г. с
разписка за връчване на упълномощено лице от дружеството. Тъй като
представител или пълномощник на дружеството не се е явил за провеждане
на заключително обсъждане на основание чл.84к, ал.1 от ЗМ не е проведено
заключително обсъждане. За посоченото обстоятелство е съставен протокол
рeг. №32- 424568 от 06.12.2022г., на основание чл.84к, ал.3 от ЗМ.
Депозирано било писмено възражение от дружеството жалбоподател
„Милат Карпет България“ ЕООД до административнонаказващия орган. В
него жалбоподателят изразил несъгласие с така съставения му акт за
установяване на административно нарушение. Позовал се на настъпили
давностни срокове за образуване на административнонаказателната преписка,
както и на допуснати съществени процесуални нарушения, които ограничават
правото му на защита. Посочено е било, че е налице основание за
11
прекратяване на административнонаказателното производство по чл.54, ал.1,
т.7 от ЗАНН.
Административнонаказващият орган, издал становище в което изразил
несъгласие с така описаните от жалбоподателя доводи и приел, че
нарушенията за които е съставен акта за установяване на административно
нарушение са безспорно доказани.
Въз основа на установеното при проверката главен инспектор Р. Т. от
ТД на АМ , отдел „Последващ контрол“ в ТД „Митница“- Бургас
съставила акт за установяване на административно нарушение
№BG13032023/1000/М- 730 от 13.03.2023г. на „Милат Карпет България“
ЕООД, за нарушение на чл.15, § 2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г. и
на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход във връзка
с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия между Европейския
съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата Конвенция, вр.
чл.238, ал.1 от Закона за митниците, за нарушение на чл.15, § 2, буква а) от
Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална
конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за
произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия
между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата
Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците, за нарушение на чл.15, §
2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от
Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III
„Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II
от същата Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митницитеза нарушение на
чл.15, § 2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от
Допълнение I от Регионална конвенция за паневросредиземноморските
преференциални правила за произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от
Приложение III „Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към
Допълнение II от същата Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците,
за нарушение на чл.269, § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013 г., за нарушение на
чл.269, § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013 г. и за нарушение на чл.269, § 1 от
Регламент (ЕС) №952/2013 г. Актът бил връчен на упълномощен
представител на жалбоподателя на 13.03.2023г.
Въз основа на издадения акт за установяване на административно
нарушение на „Милат Карпет България“ ЕООД било издадено наказателно
постановление №BG2023/1000- 2402/НП от 04.09.2023г. от началника на
отдел „Митническо разузнаване и разследване“ към Териториална дирекция
„Митница“- Бургас за нарушение на чл.15, § 2, буква а) от Регламент (ЕС)
№952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална конвенция за
паневросредиземноморските преференциални правила за произход във връзка
с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия между Европейския
съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата Конвенция, вр.
12
чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено наказание на основание
чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а именно „Имуществена
санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.15, § 2, буква а) от
Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална
конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за
произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия
между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата
Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено наказание на
основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а именно
„Имуществена санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.15, § 2,
буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от
Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III
„Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II
от същата Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено
наказание на основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а
именно „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.15,
§ 2, буква а) от Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от
Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III
„Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II
от същата Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено
наказание на основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а
именно „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.269,
§ 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г., вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е
наложено наказание на основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за
митниците, а именно „Имуществена санкция“ в размер на 500 лева., за
нарушение на чл.269, § 1 от Регламент (ЕС) №952/2013г., вр. чл.238, ал.1 от
Закона за митниците е наложено наказание на основание чл.238, ал.1, вр.
чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а именно „Имуществена санкция“ в
размер на 500 лева. и за нарушение на чл.269, § 1 от Регламент (ЕС)
№952/2013г., вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено наказание на
основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, а именно
„Имуществена санкция“ в размер на 500 лева.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
представените и събрани по делото писмени и гласни доказателства и
доказателствени средства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност.
Съдът даде вяра на АУАН № №BG13032023/1000/М- 730 от
13.03.2023г. и НП № BG2023/1000- 2402/НП от 04.09.2023г. г. Кредитира
показанията на разпитаните по делото свидетели Р. Т., М. М., Н. Ц. и Д. Т.ов.
Въз основа на така приетото за установено от фактическа страна съдът
направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима - подадена е в рамките на
13
преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН от надлежна страна /лице, което е
санкционирано/. Разгледана по същество, тя е неоснователна.
На първо място съдът счита, че актът за установяване на
административно нарушение и наказателното постановление са съставени от
компетентни органи в кръга на правомощията им по Закона за митниците,
видно от приложените с административната преписка заверени ксерокопия от
Заповед №ЗАМ- 988/32- 220316/13.06.2023г. на Директора на Агенция
„Митници“, Заповед №2401/30.07.2021г. на Директора на Агенция
„Митници“.
Съдът счита, че както при съставянето на акта за установяване на
административно нарушение, така и при издаването на наказателното
постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения, както и
нарушения на материалния закон. Актът за установяване на административно
нарушение, въз основа, на който е постановено обжалваното наказателно
постановление също е в съответствие със законовите изисквания. Те
съдържат установените в ЗАНН реквизити за редовността им, а направеното в
тях фактическо описание на всяко нарушение е пълно и ясно, и съответства
на посочената като нарушена законова разпоредба като пълно и точно е
описана всяка от нарушените законови разпоредби.
Оспореното наказателно постановление е издадено след извършена
последваща проверка, чиято правна уредба се съдържа в Закона за митниците.
Спазени са правилата за последващ контрол на декларирането по смисъла на
чл.84в, ал.3 от ЗМ. Контролът е осъществен въз основа на заповед за
възлагане по чл.84в, ал.3 от ЗМ от компетентния орган в предвидената
писмена форма, със съдържанието по чл.84в, ал.3 от ЗМ. Органът е спазил
изискването на чл.84д относно вида и обема на необходимите за контрола
доказателства и е изискал същите от проверяваното лице. За неизвършването
на заключително обсъждане на установените при проверката обстоятелства и
възможните правни последици е съставен протокол рeг. №32- 424568 от
06.12.2022г., на основание чл.84к, ал.3 от ЗМ. Изготвен е констативен доклад,
който е приключил проверката, съдържащ информацията по чл.84л, ал.1 от
ЗМ и приложенията по чл.84л, ал.2 от ЗМ. Във всеки етап от производството
органът е дал възможност на дружеството жалбоподател да представи
доказателства по твърдените факти и обстоятелства, приобщил е тези
доказателства и е коментирал тяхната относимост и достоверност към
предмета на проверката.
Съдът приема за неоснователни възраженията изложени в жалбата, за
липса на компетентност, поради неприложена заповед от Агенция Митници,
касаеща конкретното упълномощаване на органа издал обжалваното
наказателно постановление. Видно от съдържащите се по делото заверени
копия на заповед №ЗАМ- 988/32- 220316/13.06.2023г. на Директора на
Агенция „Митници“ (л.41 от делото), Заповед №2401/30.07.2021г. на
Директора на Агенция „Митници“ (л.40 от делото), издалият оспореното
14
наказателно постановление началник отдел „Митническо разузнаване и
разследване“ е притежавал необходимата за това компетентност.
Настоящият състав не споделя възражението, че не е спазен срокът за
издаване на акта за установяване на административно нарушение по чл.34,
ал.1 от ЗАНН. Съгласно тази разпоредба не се образува
административнонаказателно производство ако не е съставен акт за
установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на
нарушителя или ако са изтекли две години от извършване на нарушението за
митнически нарушения.
За дата на откриване на нарушителя следва да се счита датата на
приключване на проверката. Тримесечният срок за съставяне на акт за
установяване на административно нарушение започва да тече от момента, в
който контролните органи разполагат с нужния обем информация, въз основа
на който може да се направи извод за това дали е извършено
административно нарушение, неговите конкретни параметри и правна
квалификация. От доказателствата по делото се установява, че последващата
проверка, през която са изисквани и съпоставяни нужните данни е
приключила с доклад рег. №BG001000/1/5/19.12.2022г. с рег. №32-
443594/19.12.2022г. От тази дата започва да тече тримесечният давностен
срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН, който с издаването на акта за установяване на
административно нарушение №BG13032023/1000/М- 730 от 13.03.2023г. в
настоящия случай е спазен.
Следва да бъде отбелязано и това, че началото на срока няма как да
започва да тече преди момента, в който окончателният доклад- 19.12.2022г. е
предоставен на компетентния да образува административнонаказателно
производство орган, тъй като именно този доклад по чл.84л от ЗМ съдържа
окончателните констатации след даване възможност на проверяваното лице
да изрази становище по предварителните констатации и да представи нови
доказателства. Посоченият доклад се явява завършващият факт от сложният
фактически състав по осъществяване на последващия контрол на
декларирането, предвиден в Раздел ІV на Глава четиринадесета от ЗМ. С този
доклад се прави и предложение за образуване на
административнонаказателно производство, както е и в настоящия случай.
Деянията, в които са се изразили въпросните нарушения от друга страна
се отнасят до норми на митническото законодателство, при което датата за
издаването на акта- 13.03.2023г. също е в рамките на определения от ЗАНН
двугодишен срок от датата за извършване на нарушенията – по т.1 на
09.05.2022 г., по т.2 на 09.05.2022 г., по т.3 на 25.05.2022 г., по т.4 на
09.06.2022 г., по т.5 на 09.05.2022 г., по т.6 на 09.05.2022 г.
По делото се установи безспорно извършването от дружеството
жалбоподател на нарушенията, за които е санкциониран жалбоподателя
по чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците, затова че в качеството
на износител е нарушил нормативни актове, приложими за стоки под
15
митнически надзор, а именно нарушения на визираните правила по Регламент
(ЕС) №952/2013г. и Регионална конвенция за паневросредиземноморските
преференциални правила за произход.
Фактическият състав на вмененото на жалбоподателя административно
нарушение по чл.238, ал.1 от ЗМ предполага нарушение на нормативни
актове, приложими за стоки под митнически надзор, установено от
митническите органи като в конкретния случай се вменява нарушение на
чл.269, параграф 1 от Регламент №952/2013г. на Европейския парламент и на
Съвета от 09.10.2013г. за създаване на Митнически кодекс на Съюза
(Регламент 952/2013) и на нарушение на чл.15, параграф 2, ал.1, буква „а“ от
Регламент №952/2013г., както и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална
конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за
произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия
между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата
Конвенция. Цитираната разпоредба на чл.15, параграф 2, ал.1, б. „а“ от
Регламент №952/2013г. предвижда, че лице което подава пред митническите
органи митническа декларация, декларация за временно складиране,
обобщена декларация за въвеждане, обобщена декларация за напускане,
декларация за реекспорт или уведомление за реекспорт или подава заявление
за разрешение или за друго решение, е отговорно за точността и пълнотата на
информацията, предоставена в декларацията, уведомлението или заявлението.
Посочените разпоредби на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална
конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за
произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия
между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата
Конвенция касаят самата процедура по издаване на сертификат за движение
EUR.1 или EUR- MED, както и предвидената санкция при съставяне на
документ, който съдържа невярна информация, с цел получаване на
преференциално третиране на продукти, отнасящ се конкретно при търговия
между Европейския съюз и Кралство Мароко. Разпоредбата на чл.269,
параграф 1 от Регламент 952/2013 г. урежда правилата относно поставяне под
режим износ на съюзните стоки, предназначени да бъдат изведени от
митническата територия на Съюза.
Относно първите четири констатирани нарушения на чл.15, параграф 2,
ал.1, б. „а“ от Регламент №952/2013г. съдът намира, че е доказано по
безспорен и категоричен начин от самите митнически декларации на MRN
22ВG001009АА2577533 от 09.05.2022 г. , МД с MRN 22ВG001009АА257525
от 09.05.2022 г., МД с MRN 22ВG001009АА259790 от 25.05.2022 г. и с МД с
MRN 22ВG001009АА262016 от 09.06.2022 г., че в кл.34.1 дружеството
жалбоподател е посочило като данни за произход на килимитеTAPIS
ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“, държава България с посочен
код BG- България. С посочените декларации дружеството е декларирало
посочените по- горе количества килими за режим допускане за свободно
обращение и е поставило упоменатите стоки в режим износ с държава на
16
получаване Кралство Мароко. В същото време видно от съдържащите се в
административнонаказателната преписка справка за закупените през
проверявания период готови и полуготови килими (представени с протокол с
рег. №32- 292109/31.08.2022г. л.542- 552, том 3) за проверявания период в
програмен продукт Enterprise няма въведени поръчки за производство на
килими TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“, от „Милат
Карпет България“ ЕООД за клиент „NOVA CARPET“, Кралство Мароко. В
същото време с представените от проверяваното дружество декларации MRN
на МД 22ВG001009011891R1, с МД с MRN 22ВG001009011892R0, с МД с
MRN 22ВG001009012084R0 и с МД с MRN 22ВG001009012268R1 става
ясно, че посочените килими TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS
NOVA“ са продадени от проверяваното дружество, декларирани за режим
износ с купувач „NOVA CARPET“, Кралство Мароко и допуснати за
свободно обращение.
От своя страна „Милат Карпет България“ ЕООД е декларирало с
посочените МД с MRN 22ВG001009011891R1, с МД с MRN
22ВG001009011892R0, с МД с MRN 22ВG001009012084R0 и с МД с MRN
22ВG001009012268R1, че закупените от „MILAT HALI SANAYI VE
TIСARET“ A.S килими TAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“
са с държава на произход с код TR- Турция. Въпреки това видно от
горепосочените митнически декларации „Милат Карпет България“ ЕООД
декларирало в кл.34.1, че посочените количества килими TAPIS ROTANA“,
„TAPIS PARIS“ и „TAPIS NOVA“ са с произход с код BG- България.
От всички тези данни става ясно, че посочените килими не са
произведени от дружеството „Милат Карпет България“ ЕООД, нито са с
произход Република България, както е посочено в описаните по- горе
декларации от дружеството.
В тази връзка доколкото категорично се установява, че данните
декларирани от дружеството жалбоподател са неверни по отношение на
държавата на произход на килимите и доколкото се установява, че реалния
произход на описаните стоки е държава извън Европейския съюз, а именно
Република Турция, доказано се явява и нарушението установено по чл.16, § 2
от Допълнение I от Регионална конвенция за паневросредиземноморските
преференциални правила за произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от
Приложение III „Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към
Допълнение II от същата Конвенция. Видно от съдържащите се в
административнонаказателната преписка в сертификата за движение EUR.1,
относно изнасяните килимиTAPIS ROTANA“, „TAPIS PARIS“ и „TAPIS
NOVA“ , „Милат Карпет България“ ЕООД е посочил преференциален
произход България и че същите са произведени във фабрика на дружеството
жалбоподател, т. е. проверяваното дружество е попълнило и в заявленията за
издаване на сертификат за движение № Аим **********/09052022, Аим
**********/09052022, Аим **********/25052022 и Аим **********/090622
неверни данни в кл.4 от тях.
17
По отношение на петото, шестото и седмото констатирани нарушения
на чл.269, § 1 от Регламент №952/2013г. съдът намира, че от събраните по
делото доказателства се установява по несъмнен начин, че съставът му е
осъществен. Подавайки МД с MRN 22ВG001009АА2577533 от 09.05.2022 г. ,
МД с MRN 22ВG001009АА257525 от 09.05.2022 г., МД с MRN
22ВG001009АА259790 от 25.05.2022 г. дружеството жалбоподател е имало
на първо място качеството на декларатор. На следващо място видно от
горепосочените митнически декларации отнасящи се за килими вид TAPIS
ROTANA“, „TAPIS PARIS“, същите са подадени съответно на 09.05.2022г., на
09.05.2022 г. и на 25.05.2022 г., а видно от съдържащата се по
административнонаказателната преписка разпечатка от Митническа
информационна система 3А (л.18- 20, том 1) вдигането на горепосочените
килими е съответно от 11.05.2022 г., от 16.05.2022 г. и от 27.05.2022 г. От
описаното следва, че с подаването на митнически декларации с MRN
22ВG001009АА2577533 от 09.05.2022 г. , МД с MRN 22ВG001009АА257525
от 09.05.2022 г., МД с MRN 22ВG001009АА259790 от 25.05.2022 г., статутът
на стоките с произход от Турция е бил „несъюзен статус“, доколкото
държавата не е от попадащите в кръга на държавите от ЕС, чийто стоки могат
да бъдат при допускане на свободно обращение статут на „съюзни стоки“.
По отношение на възражението на процесуалния представител на
дружеството жалбоподател, че митническите декларации не са попълнени, а
са налични празни полета, поради това дружеството не е попълнило неверни
данни, съдът намира за неоснователно. Действително в така приложените
митнически декларации не е видно съдържанието на кл.34.1. От разпита на
актосъставителя св. Р. Т., става ясно, че след подаването на тази информация
от дружеството по електронен път, тя е видна от програма Митническа
информационна система 3 А- МИС 3 А. От съдържаща се по преписката на
стр.306 до стр.328 от том 1 от административнонаказателната преписка
разпечатка от тази програма е видно, че е попълнен код BG в графа държава
на произход кл.34 за процесната митническа декларация. Настоящият състав
намира, че въвеждането на тези данни, доколкото бе установен реалния
произход за тези килими води до извода за неверност на данните.
Относно възражението на процесуалния представител, че самите
сертификати са потвърдени от Митническо бюро- Сливен и от Централното
управление съдът намира също за несъстоятелно. От разпита на
актосъставителката, св. Р. Т. и двамата свидетели М. М. и Н. Ц. се установява,
че повод за извършване на проверката е било писмо по линия на
международно сътрудничество от Кралство Мароко, в което било описано, че
във връзка с налагане на антидъмпингови мита за внос на килими от Турция,
органите в Кралство Мароко установили драстично намаляване вноса на
килими от Турция от фирмата „Милат Хали“ и респективно е започнал внос
на килими от „Милат Карпет България“. За целите на последващия
митнически контрол, митническите органи могат, след вдигане на стоките, да
проверяват точността и пълнотата на информацията, подадена в митническа
18
декларация и придружаващите я документи. В случая, в резултат на
извършената проверката, за митническите органи възникнали основателни
съмнения относно действителния произход на стоките. Относно визираните
действия по правилността на работата на служителите проверили самите
заявления съдът намира, че не могат да бъдат предмет на настоящото
производство.
Административнонаказващият орган правилно и законосъобразно е
приложил санкционната разпоредба на чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от ЗМ,
която препраща към нарушените правни задължения на чл.15, параграф 2,
ал.1, буква „а“ от Регламент №952/2013г., както и на чл.16, § 2 от Допълнение
I от Регионална конвенция за паневросредиземноморските преференциални
правила за произход във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III
„Търговия между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II
от същата Конвенция и чл.269, § 1 от Регламент №952/2013г. Налице е пълно
съответствие между словесното описание на релевантната фактическа
обстановка в акта, очертана чрез изискуемата се конкретика, нейното
последователно възпроизвеждане в атакуваното наказателно постановление и
възприетата правна квалификация.
Ето защо, съдът намира, че материалният закон е приложен правилно и
наказателното постановление следва да бъде потвърдено като
законосъобразно.
Предвид изхода от спора и изрично направеното искане от
процесуалния представител на административнонаказващия орган, на
основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН вр. чл.37, ал.1 от ЗПП вр. чл.27е от
Наредбата за заплащането на правната помощ в полза на Териториална
дирекция „Митница“- Бургас следва да бъде присъдено юрисконсултско
възнаграждение в размер на 120 лева, чийто размер бе определен от съда
съобразявайки правната и фактическа сложност на делото.
Ръководен от гореизложеното, съдът




РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НП №BG2023/1000-2402/НП от 04.09.2023г.,
издадено от началника на отдел „Митническо разузнаване и разследване“ към
Териториална дирекция „Митница“- Бургас, с което на „Милат Карпет
България“ ЕООД с ЕИК *********, управлявано поотделно от Еркан
Япъджъ и Мухаммед Али Кърчалъ за нарушение на чл.15, § 2, буква „а“ от
Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална
19
конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за
произход, във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия
между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата
Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено наказание на
основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците „Имуществена
санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.15, § 2, буква „а“ от
Регламент (ЕС) №952/2013г. и на чл.16, § 2 от Допълнение I от Регионална
конвенция за паневросредиземноморските преференциални правила за
произход, във връзка с разпоредбите на чл.10 от Приложение III „Търговия
между Европейския съюз и Кралство Мароко“ към Допълнение II от същата
Конвенция, вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено наказание на
основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците „Имуществена
санкция“ в размер на 500 лева, за нарушение на чл.269, § 1 от Регламент (ЕС)
№952/2013г., вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено наказание на
основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците „Имуществена
санкция“ в размер на 500 лева и за нарушение на чл.269, § 1 от Регламент
(ЕС) №952/2013г., вр. чл.238, ал.1 от Закона за митниците е наложено
наказание на основание чл.238, ал.1, вр. чл.235, ал.1 от Закона за митниците
„Имуществена санкция“ в размер на 500 лева като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „Милат Карпет България“ ЕООД с ЕИК ********* да
заплати на Териториална дирекция „Митница“- Бургас сумата от 120 (сто и
двадесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд- гр. Сливен в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.



Съдия при Районен съд – Сливен: _______________________
20