Решение по дело №627/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 декември 2022 г.
Съдия: Йорданка Христова Матева
Дело: 20227060700627
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е
373

гр. Велико Търново, 01.12.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

Административен съд – Велико Търново, Четвърти състав, в публично заседание на шестнадесети ноември две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ЙОРДАНКА МАТЕВА

 

При секретаря Д. С. разгледа докладваното от съдия Матева адм. дело № 627/2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) вр. с чл. 166, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

 

Образувано е по жалба, подадена от „Чобан БГ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Александрово, общ. Свищов, „Стопански двор“ против Акт за установяване на публично държавно вземане с изх. № 01-2600-4297#2/07.09.2922 г., издаден от зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който е определена като недължимо платена на жалбоподателя сумата от 908.56 лева по Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания.

Жалбоподателят поддържа, че оспореният акт е издаден от некомпетентен орган, както и че при издаването му не е спазена формата на акта, тъй като не е посочено в какво се изразява твърдяното неизпълнение на изискванията. Отделно от това посочва, че не е уведомен за започнатото производство по издаване на оспорения акт. Твърди, че не са налице и законови основания за налагане на санкцията. По тези  съображения моли АУПДВ да бъде отменен като неправилен и незаконосъобразен. Не претендира разноски.

Ответникът – изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ град София, чрез процесуалния си представител юрисконсулт А., оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Твърди, че актът е правилен и законосъобразен, като в него подробно са описани фактическите и правни основания за издаването му. Посочва, че при извършена проверка на място, впоследствие контролна проверка, е установено, че две от животните са без издаден валиден паспорт и на това основание за неспазване правилата на законоустановените изисквания от методиката, на основание чл. 38 и чл. 39 §1 от Регламент (ЕС) №640/2014 е намалена полагащата се субсидия с 908,56 лв., която представлява недължимо платена сума и която следва да бъде възстановена на фонда. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение, съгласно представения списък.

 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа страна:

Между страните не се спори, а и от съдържащата се в административната преписка документация се установява, че „Чобан БГ“ ЕООД е регистриран в интегрираната система за администриране и контрол на ДФЗ с Уникален регистрационен номер (УРН) 604387. На 14.05.2020г. последният, чрез упълномощеното лице Я.А.Т., е подал Заявление за подпомагане за кампания 2020г., като е заявил участие по схеми и мерки за подпомагане, включително и по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/. Заявлението е регистрирано с УИН 04/260520/86631, с поставен входящ № 19300493/14.05.2020 г. /л.117 от делото/.

Така подаденото заявление за подпомагане е попаднало в 5 % извадка за извършване на задължителна проверка по метода на риск-анализа. С оглед на това, със заповед № 428403 от 14.12.2020г. на началник отдел на Регионален технически инспекторат при ОД „Земеделие“ – Велико Търново е възложена проверка на място на конкретно посочени парцели, която да бъде извършена  в периода 14.12.2020г. – 18.12.2020г. /л.29 и л.30 от делото/. Резултатите от проверката на място са обективирани в Доклад за проверка на място „Кръстосано спазване ДТИ частични – 2020“, изготвен от експерти Д.Й.Д.и Х.Й.Ш./л.30-гръб – л.53 от делото/. При тази проверка е установено неспазване на т.1.7, т.11.4, т.11.14, т.11.15, т.11.16, т.11.19, т.11.20, т.11.22 и т.13.2 от Законоустановените изисквания за управление (ЗИУ), определени със Заповед №РД09-592/24.07.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите. С уведомително писмо изх.№01-042-2600/571 от 18.12.2020г., „Чобан БГ“ ЕООД  е уведомен за резултатите от проверката, като му е указана възможността в 14-дневен срок да направи забележки и възражения /л.58-гръб/.

Предвид установеното при проверката неспазване на правилата на ЗИУ, ответната администрация е счела, че следва да извърши намаление на плащанията по ЗДП с 5%, изчислени съгласно чл.38 и чл.39, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 640/2014. В резултат на това, от заявената за подпомагане сума в размер на 33 392,1 лв. е оторизирана сумата от  28 771,02 лв. Тази сума е преведена по сметка на „Чобан БГ“ ЕООД на 22.04.2021 г. и получена на 23.04.2022 г. /л. 265 от делото/.

След оторизиране на финансовото подпомагане по Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – ЗДП, във връзка с ДЗ №07-1200 от 21.09.2020г. и резолюция на ИД е направен допълнителен преглед на извършената проверка по „Кръстосано спазване ДТИ частични – 2020“, при който са установени пропуски в проверката, а именно некоректни констатации за ЗИУ 7.5.

Със Заповед № 429644 от 25.02.2021 г. на началник сектор „Контролни проверки“ при ДФ „Земеделие“ е възложена проверка на място на конкретно изброени в същата парцели, която да бъде извършена  в периода 25.02.2021 г. – 12.03.2021 г. /л. 59 и л. 60 от делото/. Резултатите от проверката на място са обективирани в Доклад за проверка на място „Кръстосано спазване ДТИ частични – 2020“, изготвен от експерти Д.Й.Д.и Х.Й.Ш./л. 60, гръб – л. 87 от делото/. При тази проверка освен установеното при предходната проверка неспазване на т.1.7, т. 11.4, т. 11.14, т. 11.15, т. 11.16, т. 11.19, т. 11.20, т. 11.22 и т. 13.2 от ЗИУ, определени със Заповед № РД09-592/24.07.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, е констатирано и неспазване на т.7.5 от ЗИУ поради наличие на две животни с паспорти, неиздадени в законоустановения срок. Резултатите от контролната проверка са изпратени на „Чобан БГ“ ЕООД с уведомително писмо изх. № 01-2600/2844 от 14.05.2021 г. на зам.изпълнителния директор на ДФЗ, „Чобан БГ“ ЕООД /л. 88/. Предвид връщането на същото в ответната администрация, с докладна записка вх. № 03-0416/3834/21.07.2021г. /л. 89 от делото/, адресирана до зам.изпълнителния директор на ДФЗ, е изискано качването на сайта на ДФ „Земеделие“ на три броя уведомления до бенефициери, които не са получили уведомителните си писма поради връщането им поради неточен или непълен адрес, сред които е и писмото до „Чобан БГ“ ЕООД.

С уведомление от 20.07.2021 г. /л. 90 от делото/, заинтересованите лица, кандидатстващи по схема/мярка, сред които и „Чобан БГ“, са уведомени за наличието на издадени уведомителни писма, като са поканени в 10-дневен срок, считано от 26.07.2021 г. до 06.08.2021 г., да се явят за получаването им на посочения в уведомлението адрес или да се обадят на посочения телефон за предоставяне на актуална информация.

По повод констатациите от допълнителната проверка, с писмо изх. №01-2600/4297 от 25.07.2022 г. на зам.изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ – л.15 от делото, на основание чл. 26, ал. 1 от АПК, „Чобан БГ“ е уведомен за откриване на производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане. В писмото е посочено, че след оторизиране на финансовото подпомагане е извършена допълнителна проверка на място „Кръстосано спазване ДТИ частични – 2020“, при която е установено неспазване на правилата на ЗИУ 7.5, определено със Заповед №РД09-592/24.07.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите, което не е констатирано при първоначалната проверка, поради което е променен процента на намалението на плащането по ЗДП от 5% на 8%, съгласно чл.38 и чл.39, параграф 1 от Регламент (ЕС) №640/2014. Посочено е, че след прекалкулация полагаемата се субсидия по ЗДП е в размер на 27 862,46 лв., като разликата между първоначално оторизираната и полагаемата се субсидия, в размер на 908,56 лв., представлява недължимо изплатена сума и същата следва да бъде възстановена на ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция. На субекта е предоставена възможност в 14-дневен срок от получаване на писмото да представи възражения и допълнителни доказателства в случай, че не е съгласен с направените от административния орган констатации или в същия срок да върне доброволно недължимо платената сума. Писмото е връчено на жалбоподателя на 05.08.2022г., чрез упълномощеното лице Т.С.С.. Няма данни в указания срок в ДФ „Земеделие“ да са постъпили възражения и доказателства или доброволно плащане.

На 07.09.2022 г. зам. изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ е издал Акт за установяване на публично държавно вземане №01-2600/4297#2/07.09.2022 г., с който на основание чл.27, ал.3, ал.5 и ал.7 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл.162, ал.2, т.8 и т.9 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, чл.7, пар.1 от Регламент № 809/2014 на Комисията, както и чл.27, пар.1 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 на Комисията от 6 август 2014, по отношение на „Чобан БГ“ ЕООД, е определено подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 908,56 лева, представляващо недължимо платена сума по Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания по заявление за подпомагане  за кампания 2020 с УИН 04/260520/86631.

Актът за установяване на публично държавно вземане е връчен на жалбоподателя, чрез упълномощеното лице Т.С.С., на 15.09.2022г., видно от отбелязването в същия /л. 20 от делото/, а жалбата срещу него е подадена директно пред Административен съд – Велико Търново на 29.09.2022 г. Въз основа на тази жалба е образувано настоящото производство.

Като писмени доказателства по делото са приети освен материалите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорения АУПДВ, изпратени с писмо изх. № 01-291-1100/218 от 07.10.2022 г. на ДФ „Земеделие“ гр. София, още и представените от процесуалния представител на ответника с писмо вх. № 5438/18.10.2022 г. доказателства, по опис, както и представените документи, удостоверяващи плащането в Себра и утвърдената от министъра Методика за кръстосано съответствие, публикувана на сайта на МЗХ.

По делото е прието като веществено доказателство  1 брой CD-R, представен от ответника, с надпис „заявление от „Чобан БГ“ ЕООД по схеми и мерки по директни плащания за Кампания 2020 с ЕИН: 04/260520/86631 от стр. 1 до стр. 422“.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата срещу Актa за установяване на публично държавно вземане, е подадена от правоимащо лице – адресат на административния акт, в рамките на преклузивния срок по чл. 149 от АПК и като такава е процесуално допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните мотиви:  

При извършената на основание чл. 168, ал. 1 от АПК, проверка за законосъобразност на оспорения административен акт съдът намира, че същият е издаден от компетентен административен орган в кръга на законово вменените му правомощия. Съгласно чл. 11, ал. 2, т. 4 от ЗПЗП и чл. 2, ал. 2, т. 1 от Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие” функциите на Разплащателна агенция се изпълняват от ДФ „Земеделие“. Според чл. 20а, ал. 1 от ЗПЗП изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор на Разплащателната агенция. Разпоредбата на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП предоставя възможността последният да делегира на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕФСУ и по подадени заявки и искания за плащане. Съобразно чл. 20а, ал. 6, вр. ал. 5 от ЗПЗП изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си по издаване на актове за установяване на публични държавни вземания по реда на ДОПК и решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от ЗУСЕФСУ на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Нормата чл. 20а, ал. 5 от ЗПЗП, явяващ се съответния закон по смисъла на чл. 166, ал. 1 от ДОПК, определя органа, компетентен да издава АУПДВ – изпълнителният директор на фонда. По делото е представена Заповед №03-РД/3088 от 22.08.2022 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с която на издателя на процесния АУПДВ – В.И.К.– заместник изпълнителен директор, са делегирани подробно описани правомощия, включително да издава и подписва АУПДВ по всички схеми и мерки по директни плащания. Следователно оспореният акт е издаден от компетентен орган, при упражняване на делегираните му правомощия /чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП/, при наличието на материална компетентност на неговия автор.

Оспореният в настоящото производство акт е издаден в изискуемата по чл. 59, ал. 2 от АПК писмена форма, вкл. с подробно излагане на приетите от административния орган фактически и правни основания. Правните основания са посочените норми на чл. 27, ал. 3 и ал. 7 от ЗПЗП, според които разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събиране на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и други парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Съдът намира, че в АУПДВ са изложени и достатъчно ясно и подробно фактическите основания, които дават на жалбоподателя възможност да разбере какви са фактите, мотивирали административния орган да приложи правната норма, а именно  установеното след оторизиране на финансовото подпомагане неспазване на правилата на ЗИУ 7.5, определено със Заповед №РД09-592/24.07.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите.

Не се установява в хода на административното производство да са били допуснати нарушения на административнопроизводствените правила. Неоснователно се поддържа с жалбата, че „Чобан БГ“ ЕООД не е уведомен за започване на производството, тъй като това е сторено с Писмо изх. №01-2600/4297/25.07.2022 г. /л. 15/, връчено на 05.08.2022г. на Т.С.С., която съгласно приложеното по делото пълномощно /л. 16 - л. 18 от делото/ има право да представлява дружеството пред Държавен фонд „Земеделие“ с право да получава документи и да ги подписва. Тоест спазена е разпоредбата на чл. 26 от АПК, като „Чобан БГ“ ЕООД е уведомено за започналото производство и му е предоставена възможност да изрази становище и да представи доказателства.

Съдът намира, че оспорваният акт е и материално законосъобразен по следните съображения:

В настоящия случай, видно от съдържанието на АУПДВ, същият е издаден на основание чл. 27, ал. 3, ал. 5 и ал. 7 от ЗПЗП и чл. 162, ал. 2, т. 8 и т. 9 от ДОПК, чл.7, пар. 1 от Регламент № 809/2014 на Комисията, както и на основание чл. 27, пар. 1 от Регламент за изпълнение (ЕС) №908/2014 на Комисията от 6 август 2014, във връзка с  констатации на органа за недължимо получено плащане от жалбоподателя по заявената от него Схема за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – ЗДП в размер на 908,56 лв. Съгласно отразеното в оспорения АУПДВ, след оторизиране на финансовото подпомагане е извършена допълнителна проверка на място по „кръстосано спазване ДТИ основни – 2020“, при която е установено неспазване на правилата на ЗИУ 7.5, определено със Заповед № РД09-592/24.07.2020г. на министъра на земеделието, храните и горите, което не е констатирано при първоначалната проверка.

В случая няма спор, а и се установява от представените от ответната страна писмени доказателства – справка от Себра /л. 265 от делото/, че във връзка с подаденото от жалбоподателя заявление за подпомагане за кампания 2020 г. с УИН 04/260520/86631, по Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – ЗДП  е оторизирана сумата от 28 771,02 лв. Същата е изплатена от РА и получена от земеделския стопанин на 23.04.2021 г., поради което съдът приема за безспорно обстоятелството, че жалбоподателят е получил финансово подпомагане в посочения размер по ЗДП за посочената кампания.

Спорен по делото е въпросът за наличието на установеното при извършената последваща проверка (след оторизиране на финансовото подпомагане) неизпълнение на ЗИУ 7.5, определено със Заповед № РД09-592/24.07.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите, което е обосновало и издаването на оспорения в настоящото производство акт. Видно от посочената заповед /л. 250 и сл./ е, че в Приложение II към същата „Методика за прилагане на кръстосаното съответствие в България“, в таблицата по т. II. Показатели при извършване на проверки за спазване на стандартите и изискванията на кръстосаното съответствие са посочени стандартите за добро земеделско и екологично състояние (ДЗЕС) и Законоустановените изисквания за управление (ЗИУ), на които следва да отговарят земеделските стопани, за да получат пълния размер на субсидията, като в ЗИУ 7.5 е предвидено изискването за отглежданите животни от ЕРД да бъде издаден ветеринарномедицински паспорт в рамките на законоустановения срок. В случая от наличните по делото доказателства безспорно се установява, че това изискване не е спазено от жалбоподателя. Видно от приложените на л. 101 и л. 102 от делото справки от Регистър „Животни и пчелини“ от ИСАК е, че за животно с ушна марка BG45002406 има издаден паспорт №2147689 от 20.07.2020г., а за животно с ушна марка BG45002407 - паспорт №2147691 от 20.07.2020г., като по отношение и на двата паспорта в графа „Паспорти“, срещу записването „Издаден в срок“ е отбелязано „Не“. Според отразеното в съобщение на експерт в отдел РТИ в ОД на ДФ „Земеделие“ – Велико Търново от 14.10.2022 г. /л. 103 от делото/, данните за спазване на срока за издаване на паспорт на ЕПЖ се получават директно от ИИС на БАБХ (ВетИС) и се попълват автоматично, като корекции не могат да се правят от експерти в РТИ. Тоест тези справки отразяват данните, извлечени от ИИС на БАБХ за съответния животновъден обект и животните в него, а не констатациите от извършената проверка от експерти в РТИ. Всъщност именно тези данни са дали основание за извършване на тази последваща проверка, тъй като при въвеждане на констатациите от първоначалната проверка по „Кръстосано спазване ДТИ частични – 2020“ е установено наличието на некоректни констатации за ЗИУ 7.5. И в хода на настоящото производство от страна на жалбоподателя не се представиха доказателства, които да опровергаят тези констатации, въпреки нарочните указания на съда в тази смисъл. По делото и понастоящем липсват валидни ветеринарномедицински паспорти за двете горепосочени процесни животни. Ето защо съдът намира, че правилно е прието, че жалбоподателят не е изпълнил посоченото ЗИУ. При това положение правомерно административният орган е определил подлежащата на възстановяване помощ в съответствие с разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от ЗПЗП.

По гореизложените съображения, съдът намира, че жалбата е неоснователна и недоказана, поради което следва да бъде отхвърлена.

 

         При този изход на спора съдът намира за основателно искането на ответника за заплащане на разноски за юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 24, изр. второ от Наредба за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37 от Закон за правната помощ, вр. чл. 143, ал. 3 от АПК по административни дела с материален интерес възнаграждението е от 100 до 360 лв. В случая от ответната страна е представен списък на разноските /л. 266 от делото/, с който е поискано юрисконсултско възнаграждение в минимален размер на 100 лева. Съобразно фактическата и правна сложност на делото и представения списък за разноски, оспорващият следва да бъде осъден да заплати на ДФЗ – РА разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева.

 

 

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Чобан БГ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Александрово, общ. Свищов, „Стопански двор“ против Акт за установяване на публично държавно вземане с изх. № 01-2600-4297#2/07.09.2922 г., издаден от зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с който е определена като недължимо платена на жалбоподателя сумата от 908.56 лева по Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания.

ОСЪЖДА „Чобан БГ“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление с. Александрово, общ. Свищов, „Стопански двор“, представлявано от управителя Я.А.Т., да заплати на Държавен фонд „Земеделие“ – гр. София, разноски по делото в размер на 100 лв. (сто лева).

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: