Решение по дело №176/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 ноември 2021 г. (в сила от 29 ноември 2021 г.)
Съдия: Стела Александрова Динчева
Дело: 20217220700176
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 189

 

гр. Сливен, 29.11.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Сливен в открито заседание на трети ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЛАВ БАКАЛОВ

ЧЛЕНОВЕ: ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

СТЕЛА ДИНЧЕВА

 

при секретаря Радостина Желева и участието на прокурора Красимир Маринов като разгледа докладваното от съдия Динчева КАНД № 176 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производство по реда на чл. 208 и сл. от АПК във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на А.А.А. *** против Решение № 260187 от 14.06.2021 год. постановено по АНД № 264/2021 год. по описа на Районен съд Сливен, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 19-0804-002418/02.09.2019 год. издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД МВР Сливен, с което на касатора за административно нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП е наложено административно наказание "глоба“ в размер на 950 лева, лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки.

 В касационната жалба се твърди, че решението на районния съд е незаконосъобразно. Счита, че съдът не се е произнесъл по всички възражения изложени в жалбата срещу НП. Правната квалификация на нарушението в АУАН и НП била неправилна. Необосновано било прието, че не са налице условията на чл.28 от ЗАНН. Твърди, че при съставянето на АУАН били допуснати съществени процесуални нарушения. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени решението на районния съд и НП. 

В съдебно заседание касаторът редовно призован не се явява. В писмено становище от процесуалния му представител се поддържа касационната жалба.

В съдебно заседание ответникът по касация редовно призован не изпраща представител. В писмено становище процесуалният му представител заявява, че оспорва жалбата и моли съдът да остави в сила решението на районния съд. Претендира разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Сливен дава заключение, че касационната жалба е неоснователна, а обжалваният съдебен акт е правилен и законосъобразен и счита, че решението следва да бъде оставено в сила.

Касационният съдебен състав след като се запозна с обжалваното съдебно решение, обсъди наведените касационни основания, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съображенията за това са следните:

Въз основа на събраните по делото доказателства районният съд е приел за установено от фактическа страна, че на 28.08.2018 год. на път втори клас II-66 в с.З. в. преди разклона за с. С. в посока г.Н. З. А.А. управлявал МПС „Мерцедес С 500“ с ДК № ******** собственост на „Уникредит лизинг“ ЕАД с ползвател „Кронос Ауто рент“ ЕАД със з. п. А. с наказуема скорост от 125 км/ч след приспаднат толеранс от 3 %  при максимално допустима скорост от 50 км/ч за населено място. Скоростта е установена с техническо средство TFR1M № 570. За извършеното нарушение бил съставен АУАН за нарушение на разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП, който бил връчен по реда на чл.40, ал.2 от ЗАНН. Въз основа на този акт е издадено НП, с което на нарушителя е наложено административно наказание "глоба“ в размер на 950 лева, лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки.    

За да потвърди НП районният съд е приел, че А. е управлявал процесното МПС на датата и часа посочени в акта като скоростта, с която се е движил автомобила била 125 км/ч. Глобата била правилно определена съгласно чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП. Съдът е обсъдил възражението на жалбоподателя относно неспазване на процедурата по чл.40, ал.2 от ЗАНН и е възприел същото за неоснователно. По делото имало достатъчно доказателства, че лицето е търсено за съставяне и връчване на акта. А. е търсен на адреса, на който живее и в офиса на фирмата. На 26.08.2019 год. на с. м. е била връчена призовка за явяването му в полицейския участък за връчването на акта, но същият не се явил. В тази връзка съдът е приел, че полицейските служители са  направили всичко възможно за връчването на акта. Районният съд не е открил съществени процесуални нарушения на процедурата по съставянето на акта и издаването на НП, които да са от категорията на съществените, поради което е потвърдил НП.    

Така обжалваното решението е неправилно.

Настоящата инстанция не споделя изводите на районния съд, че при съставянето на акта и издаването на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения.

            Съгласно чл.43, ал.1 от ЗАНН актът се подписва от съставителя и поне от един от свидетелите, посочени в него, и се предявява на нарушителя да се запознае със съдържанието му и да го подпише със задължение да уведоми наказващия орган, когато промени адреса си. В настоящия случай видно от представеното по АНП заверено копие от АУАН 397531/18.08.2019 год. същият не е подписан от нарушителя. На мястото за полагане на подпис от нарушителя в акта е отбелязано „чл.40, ал.2 от ЗАНН“. По този текст законът дава възможност, когато нарушителят е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за съставяне на акта, актът да се състави в негово отсъствие. В настоящия случай актът наистина е съставен в отсъствие на нарушителя. Начинът на съставяне на акта обаче няма отношение към неговото предявяване на нарушителя и съответно връчването му срещу подпис. При всички случаи на съставен акт за нарушение същият следва да се предяви на нарушителя, който да се запознае със съдържанието му и да му се даде препис от него. По делото са налични доказателства, че служителите на ОД МВР Сливен са говорили по телефона с нарушителя, търсили са го на домашния му адрес и по месторабота. Същите обаче не са открили нарушителя за връчване на акта за нарушение. В тези случаи органът е следвало да приложи чл.43, ал.6 от ЗАНН, съгласно който когато нарушителят след щателно издирване не може да бъде намерен това се отбелязва в акта и производството се спира. В нарушение на така разписаната процедура АУАН е бил изпратен на АНО за издаване на НП.  От своя страна АНО вместо да констатира, че актът не е връчен и да го върне веднага на актосъставителя, началник сектор „ПП“ издал процесното НП  в нарушение на чл.52, ал.2 от ЗАНН. 

Така описаните нарушения на процедурата по съставяне на АУАН и издаване на НП са от категорията на съществените процесуални нарушения и винаги са основание за отмяна на издаденото НП. След като актът за нарушение не е бил връчен на нарушителя същият неправилно е бил лишен от възможността своевременно да се запознае с фактическите и правни рамки на предявеното му обвинение, да направи възраженията си и да започне да упражнява правото си на защита в пълен обем. По тези съображения процесуалното нарушение се цени като съществено от съда. Напълно трайна и последователна е съдебната практика, че издаване на НП без актът за нарушение да е предявен на нарушителя и да е връчен  винаги съставлява съществено процесуално нарушение, тъй като не са спазени императивни норми на закона.

Този изначален порок не би могъл да бъде саниран в хода на проведеното съдебно производство, поради което наказателното постановление е незаконосъобразно, а констатираното нарушение е самостоятелно основание за неговата отмяна. Непредявяването на АУАН винаги е съществено нарушение на административно – наказателния процес, неизпълнение на разпоредбите на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН, респ. чл. 52, ал. 2 от ЗАНН, което ограничава правото на защита на нарушителя и съставлява самостоятелно съществено процесуално нарушение, влечащо незаконосъобразност на наказателното постановление.

Въпреки допуснатите пороци в хода на производството те би следвало да бъдат констатирани във фазата на проверката по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН, което в случая не е сторено, а е престъпено към издаване на НП. Санкционирането на нарушителите се извършва при определени правила, които са гаранция за законността на извършените действия. Наказването "на всяка цена", при което не се спазват и пряко се нарушават правилата за реализиране на отговорността на наказаните лица, е незаконосъобразно и издаденото в хода на такова производство наказателно постановление е следвало да бъде отменено от първоинстанционният съд, защото атакуваното НП е било издадено от административно – наказващият орган в нарушение на законово регламентираните изисквания по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН. В действителност са били налице съществени пороци на проведеното административно-наказателно производство, които касаят разпоредбата на чл. 43, ал. 1, ал.5 и ал. 6 от ЗАНН и ограничават правото на защита на нарушителя. Само един законосъобразен и обоснован акт, съставен при спазване на законовите изисквания за спазване на законовата презумпция за невиновност на нарушителя, може да послужи като основание за привличането му към административно – наказателна отговорност с налагане на административно наказание. В конкретният случай тези изисквания не са били спазени. Тяхното погазване от страна на административните органи винаги води до съществено опорочаване, до невалидност на съставения АУАН, а от там при издаване на НП и до незаконосъобразност при налагането на административната санкция.

С оглед на изложеното е налице касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 НПК, а атакуваното решение на Районния Съд следва да бъде отменено и вместо него бъде постановено друго такова, с което наказателното постановление се отмени като незаконосъобразно.

Ето защо на основание чл. 221, ал. 2 от АПК Административен съд Сливен

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ решение № 260187 от 14.06.2021 год. постановено по АНД № 264/2021 год. по описа на Районен съд Сливен като вместо това ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-0804-002418/02.09.2019 год. издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД МВР Сливен, с което на А.А.А. за административно нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и на основание чл.182, ал.1, т.6 от ЗДвП е наложено административно наказание "глоба“ в размер на 950 лева, лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР са отнети 12 контролни точки като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

Решението е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ

 

         ЧЛЕНОВЕ