РЕШЕНИЕ
№ 1042
Смолян, 25.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Смолян - II състав, в съдебно заседание на двадесет и шести юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | ДОБРИНКА ГРИБАЧЕВА |
При секретар РАДКА МАРИНСКА като разгледа докладваното от съдия ДОБРИНКА ГРИБАЧЕВА административно дело № 20247230700074 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл. 145 и следващите от АПК, във връзка с чл.27, ал.8 ЗПЗП и чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Образувано е по жалба на „[община]-М.“ ООД със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], представлявано от Х. Н. И., срещу Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, за кампания 2023 и за установяване на публично държавно вземане с изх.№01-2600/5119/#3 от 23.01.2024г., издаден от зам.изпълнителния директор на Д. ф. „З.“. С оспореният Акт по отношение на дружеството „[община]-М.“ООД е прекратен ангажимент по мярка 10 ”Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020 за кампания 2023, във връзка с подаденото от дружеството заявление за подпомагане с УИН 21/010622/46131 и е определено за възстановяване публично държавно вземане по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/„ВПС-1“ в размер на 11298.13 лв., на основание чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, буква “а” и чл.20, ал.2 от Наредба №7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 ”Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020.
В жалбата се твърди, че оспореният акт е неправилен и незаконосъобразен. Твърди се, че обстоятелствата, установени при извършената административна проверка от ДФ „З.“, се различават от действително случилите се. Според жалбата, подаденото от дружеството заявление с УРН:742098, със заявени парцели за подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, и площи и по мярка 10 „Агроекология и климат“, отговаря на всички законови изисквания и неправилно е инициирана процедура по прекратяване на ангажимента. Пояснява, че е подадено възражение, в което кандидатът ясно е аргументирал защо извършеното автоматично географско сравнение на одобрените/ референтни парцели по мярка 10 за направление „ВПС-1“ не би следвало да води до автоматично прекратяване на агроекологичния ангажимент.
Жалбоподателят прави уточнение, че след заявяването на площите са настъпили промени досежно имот с кад.№05476-1-289, свързани с промяна предназначението му и в тази връзка наемодателите едностранно били прекратили договора за наем преди изтичане на срока на договора. Счита, че в случая рискът от поемане на тригодишен агроекологичен ангажимент върху площи, за които е имало валидни договори за наем със срок, не е за сметка на земеделския стопанин, защото последният не е бил наясно с намерението на наемодателя за прекратяване на договора. Според жалбата, ползвателят на мярката е бил в обективна невъзможност да изпълни поетите ангажименти поради настъпили „форсмажорни и изключителни“ обстоятелства, което не е могло да бъде предвидено към деня на подаване на заявлението.
На следващо място оспорващият се позовава на допуснати технически грешки при пренасяне на данните или очертаване на БЗС. Конкретно, за имот с № 45904-48-25, съответстващ на имот 49504-48-7 от 2022, се твърди, че е допусната грешка при пренасяне на данните от 2022 г. и че за имота има сключен договор за наем, който не бил отразен на картата. Пояснява, че този имот е заявен и по други схеми за подпомагане, като е спазено географското припокриване, но при сегашното заявление била допусната техническа грешка от оператора.По отношение на имот БЗС номер 05476-60-10 от 2023г. съответстващ на имот 05476-60-7 от 2022 г. се твърди, че е некоректно отразен в писмото, като за 2023г. бил записан като незаявен. Според жалбата тези непълноти и грешки били установени и от Общинска служба по земеделие – [община], описани в издадения Констативен протокол от 22.12.2023 г. като допусната техническа грешка от оператора, за имотите: БЗС № 49504-48-25 и 05476-60-10.
Твърди се в жалбата, че кандидатът по мярката подал повторно възражение за допусната техническа грешка, но въпреки това, получил уведомително писмо за констатирано неспазване на поети агроекологични ангажименти, а подадените възражения не били обсъдени. Затова счита, че актът е незаконосъобразен и не отговаря на действителната фактическа обстановка; издаден е в нарушение на административнопроизводствените правила, от страна на административния орган не са съобразени всички относими към спора доказателства. Твърди се, че в табличен вид са посочени парцелите, за които е прието, че не са заявени, но не се сочат основания за липса на припокриване и като цяло според жалбата не са посочени ясно относимите фактически и правни основания, довели до прекратяване на поетия агроекологичен ангажимент. Поддържа, че липсват ясни, конкретни и разбираемо посочени фактически основания, обективиращи волята на административния орган.
При тези оплаквания жалбоподателят моли за отмяна на атакувания Акт за прекратяване на ангажимент и за установяване на публично държавно вземане, като неправилен и незаконосъобразен. Претендират се и разноски.
В открито заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник – адвокат Т. Ш., който поддържа жалбата с искане да се отмени оспорения акт. Пояснява, че допуснатите технически грешки при служебното пренасяне на данни са повлияли негативно при произнасяне по подаденото заявление по мярка 10 „Агроекология и климат от ПРСР 2014-2020 г. Претендира разноски по представен списък.
Ответникът – заместник изпълнителен директор на ДФЗ-[област], с писмено становище от упълномощения юрисконсулт М. ( л.781 и л.820 от делото) моли да се потвърди обжалвания административен акт. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на другата страна. В дадения от съда срок не е представена писмена защита.
А. съд-[област], втори състав, като взе предвид оплакванията в жалбата, становищата на страните и анализира събраните по делото доказателства, приема от фактическа страна следното:
На 21.07.2023 г. ДФЗ е сезиран със заявление за подпомагане/ заявление за плащане 2023 от кандидата „[община]-М.“ ООД, УРН *, с УИН * (л.97 и следв. и 121 и следв.) Основно подпомагането е обвързано с подпомагане на доходите за устойчивост (ОПДУ); производството за месодайни крави и крави от застрашени от изчезване породи и др. интервенции за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“, като в табличен вид (приложения към заявлението) са изброени използваните парцели 2023 (л.133 сл.) и тези от предходната 2022 г. (л.97 сл.). Декларираната площ, общо (ха) по позиции/интервенции за Основно подпомагане на доходи за устойчивост (ОПДУ) е 95,29 ха и същата площ е декларирана и за Плащания за планински райони (НР1) – 95,29 ха. (стр.179). Според изготвените становища №№ 4066 и 4067 от 28.08.2023г. от директора на ОБДБХ –[област], животновъдните обекти на „Р. М.“ООД № 4910-0121 и № 4910-0119 отговарят на законоустановените изисквания при отглеждане на селскостопански животни. (л.216 и сл.)
С административната преписка са представени многобройни доказателства във връзка с дейността на кандидата по отглеждане на крави и говеда – фактури, съставяни от дружеството за доставки на говеда, приемо-предавателни протоколи и ветеринарно медицински свидетелства, издавани при транспортиране на животните.
Първоначалната кандидатура на „[община]-М.“ ООД за подпомагане по мярка 10 „Агроекология и климат“ ДФЗ - за първа година е по заявление за подпомагане с УРН *от 13.05.2022 г., УИН * (л.293 и следв.) Съгласно удостоверение за декларирани площи изх. № 02-210-2600\4292#1 от 13.07.2022 г.(л.641) издадено от ДФЗ, декларираната от кандидата площ към заявлението за подпомагане за кампания 2022, е 63.07ха.
Със Заповед за извършване на проверка на място, № 483757/25.10.2023г. на Разплащателна агенция (л.659) е наредено извършване на проверка относно заявление с УИН 21/270723/50007, с начало на проверката 25.10.2023 г. и крайна дата 30.11.2023 г., възложена на М. Ч., в резултат на която е изготвен Констативен протокол № 0001388 от 24.11.2023г. Проверката е приключила с Доклад за проверки на място „Мярка 10 Агроекология и климат – 2023“ (л.667-744), който е подписан от Х. И. на 24.11.2023 г. с отбелязване “ще представя възражение“. Съставен е контролен лист за процедурна проверка от гл.експерт на 28.11.2023г.
С уведомително писмо изх.№ 01-092-2600/118 от 30.11.2023г. (л.747) кандидатът „[община]-М.“ООД е уведомен за резултатите от проверка на място и констатираните несъответствия от Доклада за проверка, като на кандидата е дадена възможност за възражения и бележки. Писмото е получено от управителя на 01.12.2023 г.
За откриване на производството по издаване на акта „[община]-М.“ ООД е известен с Уведомително писмо изх. № 01-2600/5119 от 07.12.2023г. (л.749 и сл.), съгласно което ДФЗ прекратява многогодишния ангажимент и пристъпва към възстановяване на полученото от кандидата финансово подпомагане по него. В Уведомителното писмо е посочено, че съгласно чл. 8, ал. 5 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР за периода 2014-2020, агроекологичните дейности или направления, поети с подадени заявления за подпомагане през 2022 г. се изпълняват за срок от три последователни години.
Посочено е още, че съгласно чл. 20, ал.1 и ал.2 от същата Наредба №7, агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, т. 1, 3 и 4 се прилагат върху едни и съши площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в периода на поетия агроекологичен ангажимент като одобрената площ може да бъде намалена с не повече от 10 на сто, като всяка година поне 90 на сто от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, зa която има поет агроекологичен ангажимент. Според писмото, като е одобрен за участие по мярка 10, кандидатът е поел тригодишен ангажимент с направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1)“ през кампания 2022.
Установено е при извършените административни проверки, включващи автоматично географско сравнение на одобрените /референтни парцели по мярка 10 за направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1) и заявените по направлението, че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие е 89,86 %, съобразно Таблица 1, неразделна част от Уведомителното писмо. Този процент е изчислен по следния начин: общата площ от пресичане колона 5 от Таблица 1 (55,45) *100 е разделена/ на общата площ на референтните (одобрени) парцели колона 2 (61,71) или 55,45 х 100 = 5545 /61,71 = 89,86. Дружеството е уведомено, че с откриване на производство по прекратяване на ангажимента, подлежащото на възстановяване публично държавно вземане е в размера на полученото финансово подпомагане по заявление за кампания 2022, в размер на 11 298,13 лв. Писмото е получено от управителя на дружеството на 15.12.2023 г. (л.754).
В законоустановения 14-дневен срок от управителя на „[община]-М.“ ООД са подадени две възражения.
Във възражение изх.№ 006/21.12.2023г. (л.87), заведено с вх.№01-092-2600/119#2 от 22.12.2023г., се сочи,че за имот с кадастрален номер 05476-1-289 след заявяване на площите по мярка 10, било започнало производство по промяна предназначението му и договорът за наем бил прекратен предсрочно от наемодателя.Предлага да се приеме,че това са обстоятелства, които да освободят ползвателя на мярката от отговорността, поради обективна невъзможност да изпълни поетите ангажименти за агроекологични дейности като „форсмажорни“ и „изключителни“, което не е могло да бъде предвидено към деня на подаване на заявлението. На следващо място се посочва, че за два от имотите от 2023 г. - БЗС № 49504-48-25(съответства на имот 49504-48-7 от 2022г.) и БЗС № 05476-60-10 (съответства на имот 05476-60-7 от 2022г.) има допусната техническа грешка при пренасяне на данните от 2022 г. или очертаването на БЗС, тъй като в писмото не била посочена карта за 2023г.
В отговор на възражението, с Уведомително писмо изх. № 01-092-2600/119#5 от 19.01.2024 г. (л.90) кандидатът се уведомява, че е извършена допълнителна административна проверка и че документалния контрол установява неспазване на поетите агроекологични ангажименти от страна на кандидата.
С допълнително възражение изх. № 007/22.12.2023 г. (вх. № 01-2600/5119#1 от 28.12.2023г., на л.89 и л.755) се сочи, че при отбелязване на схемата „Агроекология и климат“ за имоти била допусната очевидна техническа грешка от служител на Общинска служба по земеделие-М. по отношение на имоти БЗС № 49504-48-25 и БЗС № 05476-60-10, констатирано и описано в Констативен протокол от 22.12.2023 год. на Комисия при Общинска служба по Земеделие – [община]. Според възражението имотите са заявени и по останалите схеми за подпомагане, спазено е географското припокриване, има правно основание за имотите, но е допусната техническа грешка от оператор, поради множеството имоти. Молят ДФЗ да извърши извънредна поправка на заявлението и да отстрани допуснатата техническа грешка.
Към второто възражение е представен Констативен протокол на ОбС “Земеделие“ - М. от 22.12.2023 г. (л.88; 756), който представлява част от административната преписка. С него комисия в състав – двама членове на Общинска служба по земеделие – М. и управителя на дружеството–жалбоподател, се запознали със заявлението за подпомагане за 2023 г. и след като разгледали картите на Блоковете на земеделското стопанство, за БЗС № 49504-48-25/2023 г. и БЗС № 05476-60-10/2023 г., установили, че при разглеждане на заявлението за подпомагане за 2023 г. с УРН 74298, на стр.7, ред 27 е допусната очевидна фактическа грешка и техническа такава при отбелязване на „Агроекология и климат“ за имот БЗС № 05476-60-10. Подчертава се от комисията, че имотът е заявен по останалите схеми за подпомагане, спазено е географското припокриване, има правно основание за имотите, но при подаване на заявлението е допусната техническа грешка от оператора, като не е отбелязана схемата „Агроекология и климат“ за въпросния имот, поради множеството имоти.
На следващо място според Констативния протокол в заявлението за подпомагане за 2023 г. с УРН 74298 на стр.14, ред 137 е установено, че е допусната очевидна фактическа грешка и техническа такава при отбелязване на „Агроекология и климат“ за имот в БЗС № 49504-48-25, този имот е заявен по останалите схеми за подпомагане, спазено е географското припокриване, има правно основание за имотите, но при подаване на заявлението е допусната техническа грешка от оператора, като не е отбелязана схемата „Агроекология и климат“ за въпросния имот, поради множеството имоти.
Във връзка с констатираните технически грешки за двата БЗС №№ 49504-48-25 и 05476-60-10, при отбелязване на „Агроекология и климат“, молят ДФЗ да извърши извънредна поправка на заявлението и да отстрани допуснатата техническа грешка.
С оспорения в настоящото производство Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2023 и за установяване на публично държавно вземане с изх.№ 01-2600/5119/#3 от 23.01.2024г., издаден от зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ на основание чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, буква “а” и чл.20, ал.2 от Наредба №7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 ”Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020 и чл. 27, ал. 3, ал. 5 и ал. 7 от Закона за подпомагане на земеделските производители, и чл. 162, ал.2, т.8 и т.9 от ДОПК, както и чл. 7, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 809/2014 на комисията от 17 юли 2014 година за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие, е прекратен по отношение на „[община]-М.“ ООД ангажимент по мярка 10 ”Агроекология и климат” от ПРСР 2014-2020 за кампания 2023 и е определено за възстановяване публично държавно вземане по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/„ВПС-1“ в размер на 11298.13 лв. Актът определя, че публичното държавно вземане, подлежи на доброволно плащане в 50-дневен срок от деня, следващ уведомяването.
По отношение на лихвата, издателят на акта е приложил на основание чл.7, параграфи 1 и 2 от Регламент (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. за определяне на правилата за прилагане на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие, и е указал, че лихвата се начислява за периода, изминал от посочения срок за доброволно възстановяване и датата или на плащане или на прихващане от бъдещи вземания от страна на РА.
Според Акта производството е обусловено от констатираното при извършените административни проверки на заявление за плащане за кампания 2023 на „[община]-М.“ ООД, при които е направено автоматично географско сравнение на одобрените/референтни парцели по мярка 10 за направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1)“ и тези, които са заявени по направлението през текущата кампания в Интегрираната система за администриране и контрол. Според акта, процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от дружеството парцели спрямо одобрените по процесното направление ВПС-1 е 89.86%, съгласно парцели, площи и ха, подробно описани в Таблица 1 към Акта.
В мотивите на оспорения акт се цитират законовите разпоредби на чл. 18, ал.3, т.3 от Наредба №7/2015 г. и ЗПЗП, обосновали крайния извод, че са налице условията за едновременно прекратяване на агроекологичния ангажимент и за възстановяване на получената финансова помощ. При определяне размера в акта се сочи, че тя представлява сбора от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента, и в случая е посочен размер 11 298.13 лв. - получената помощ за кампания 2022 г.
Възраженията на кандидата са коментирани в акта и приети за неоснователни. Допълва се, че при очертаването на площите в ОСЗ, земеделските стопани могат да ползват данните от предходната кампания и да копират техните граници, също и че в заявлението на „[община]-М." ООД за кампания 2023 в резултатите от автоматични проверки на въведените данни, в секция „Предупреждения” била отразена грешката, че не са декларирани същите площи по направление ВПС-1. Според процесния акт, кандидатът собственоръчно бил подписал страницата с отправените предупреждения, с което удостоверил, че е запознат с данните от автоматичните проверки.
Оспореният акт е получен от дружеството-жалбоподател на 06.02.2024 г. (л.776). Жалбата е подадена чрез административния орган, като е входирана на 19.02.2024 г.
В съдебното производство е назначена и изслушана съдебно-техническа експертиза, чието заключение в табличен вид - Таблица 1, включва всички заявени от кандидата парцели в кампания 2023, общо 146 броя /колона 4/, равняващи се общо на 64,46 ха /колона 5/. В таблицата са изброени референтните (одобрени) парцели /колона 2/ чиято площ възлиза общо на 61,71 ха /колона 3/, в колона 6 на таблицата към заключението е посочена общата площ от пресичане между одобрените площи и заявените в текущата кампания общо 55,45.
В заключението се пояснява, че на Таблица 1 в колони 2 и 3 са отбелязани номерата на референтните парцели и техните площи, както и реда им в заявлението за кампания 2022 по процесната мярка "Агроекология и климат" (лист 98-109 на делото). В колони 4 и 5 са отбелязани номерата на парцелите, техните площи и реда им в заявлението за текущата кампания 2023 (лист 45-52 на делото). В колона 6 е посочена площ от пресичане между одобрените площи и заявените в текущата кампания.
Според заключението по-голямата част от заявените парцели през кампания 2023 са с идентична площ със заявените през 2022. Тези, които се различават, са на редове 27, 66, 67, 87, 119, 120 и 124 от Таблица към заключението:
№ |
Референти и (одобрени) парцели (лист 98- 109 на делото) |
ха |
Заявени парцели в текуща кампания (лист 45-52 на делото) |
ха |
Площ от пресичане между одобрените площи и заявените в текущата кампания |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
27 |
05476-223-6-l/p.58 |
0.18 |
05476-223-10-3/p.72 |
0.12 |
0.12 |
||||||
66 |
46045-33-2-2/р.69 |
1.81 |
46045-33-9-2/р.92 |
1.27 |
1.27 |
||||||
67 |
46045-371-1-1/р.74 |
0.84 |
46045-371-5-2/р.99 |
0.71 |
0.71 |
||||||
87 |
49504-165-1 М/р.115 |
0.42 |
49504-165-18-3/р.153 |
0.18 |
0.18 |
||||||
119 |
68451-66-1-1/р.131 |
0.92 |
68451 -66-4-3/р. 179 |
0.52 |
0.52 |
||||||
120 |
68451-77-2-1/р. 132 |
1.9 |
68451-77-5-2/р. 181 |
1.76 |
1.76 |
||||||
124 |
73599-118-1-1/р. 136 |
1.84 |
73599-118-5-2/р. 195 |
1.18 |
1.18 |
||||||
Вещото лице конкретизира, че от ред 127 до ред 146 на Таблица 1 са отбелязани парцелите, които са заявени в кампания 2023 г., но не са заявени в кампания 2022 год. и обратно. Според таблица 1, те са:
127 |
- |
- |
05476-183-4-1/р.57 |
0.99 |
0 |
128 |
- |
- |
05476-31-2-1/р. 11 |
0.43 |
0 |
129 |
- |
- |
05476-42-2-1/р. 17 |
0.12 |
0 |
130 |
- |
- |
05476-76.10.1/р.34 |
0.23 |
0 |
131 |
- |
- |
05476-83-13-2/р.40 |
0.23 |
0 |
132 |
- |
- |
12655-122-1-1/р.82 |
1.43 |
0 |
133 |
- |
- |
12655-123-1-l/p.83 |
1.73 |
0 |
134 |
- |
- |
43983-88-3-2/р.88 |
0.64 |
0 |
135 |
- |
- |
46045-14-2-1/р.90 |
0.24 |
0 |
136 |
- |
- |
49504-165-22-1/р. 157 |
0.63 |
0 |
137 |
- |
- |
49504-94-5-1/р. 142 |
0.16 |
0 |
138 |
- |
- |
68451-31-3-1/р. 170 |
0.11 |
0 |
139 |
- |
- |
68451-54-3-1/р. 176 |
0.48 |
0 |
140 |
- |
- |
73599-20-2-1/р. 188 |
0.54 |
0 |
141 |
— |
- |
73599-58-3-3/р. 189 |
0.76 |
0 |
142 |
- |
- |
73599-98-2-1/р. 193 |
0.29 |
0 |
143 |
49504-48-7-1/р. 100 |
1.27 |
(49504-48-25-1) незаявен |
0 |
0 |
144 |
46045-33-3-1/р. 68 |
0.2 |
незаявен |
0 |
0 |
145 |
05476-60-7-3/р. 21 |
2.48 |
(05476-60-10-8) незаявен |
0 |
0 |
146 |
05476-223-3-1/р. 60 |
0.12 |
незаявен |
0 |
0 |
Вещото лице е установило, че автоматичното географско сравнение на заявените в текущата кампания площи и одобрените референтни парцели се извършва машинно, а не ръчно върху карта или снимка, съпоставят се цифровите очертания на парцелите, а разликите в площите се генерират автоматично. Процента на припокриване се получава, като се раздели площта от пресичане (географско пресичане между одобрените площи и тези, заявени в текущата кампания) - 55.45 ха с площта на референтните (одобрени) парцели - 61.71 ха = 0.8986.x 100 = 89.86%.
В съдебно заседание експертът пояснява, че дружеството е кандидат и по други мерки за подпомагане, като заявяването на имотите е по волята на кандидата. Заявлението за подпомагане не се попълва ръчно от кандидата, заявяването на имотите в Общинската служба става пред служителите, и те всъщност въвеждат данни в системата, след което разпечатват заявлението.
Вещото лице е проучило всички заявени имоти/парцели и установило, че имотите по Уведомителното писмо на ДФЗ отговарят на Таблица 1 за кампания 2022, като няма пропуснат парцел в справката към Уведомителното писмо. Процентът се получава като се изчислят площите, откъдето според експерта се явява разликата. Колоната за заявените парцели през 2022 г., общата площ по Мярка 10 на тези парцели е в размер на 61,71 ха /колона 3 на таблицата към заключението/, в колона 5 е сбора на заявените парцели за кампанията 2023 г., чиято площ е по-голяма от заявената за 2022 г.
По-нататък експертът сочи, че за кампания 2023 г. имотите, посочени от ред 127 до ред 142, не са участвали в кампанията за 2022 г., тяхната площ не е призната и е означена с „0“, откъдето се явява тази голяма разлика на последната колона в размер на 55,45 ха. След като се раздели тази площ на площта за кампания 2022 г. излиза 89,86%, или само 14 стотни не достигат на жалбоподателя, за да се спази долната граница за участие в мярката. Отбелязва още, че двата имота за кампания 2023 г. - 49504-48-25-1 и 05476-60-10-8 (на ред 143 и 145) съществуват в заявените имоти по другите мерки, като констатацията на Общинска служба-[община], за незаявените имоти, е само за двата имота, не за четирите.
Конкретно за имота, за който се твърди да е предприета процедура за промяна на предназначението, вещото лице не е открило данни за него, но е факт, че такъв не е заявен.
Изготвената СТЕ, която не е оспорена от страните, се приема от съда като компетентна и обективна.
При така установеното, съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена срещу Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2023 и за установяване на публично държавно вземане, адресат на който е дружеството-жалбоподател. Жалбата е подадена пред административния орган на 19.02.2024 г., в законния 14-дневен срок от получаването на акта на 06.02.2024 г., следователно е процесуално допустима.
Подаденото от кандидата-жалбоподател „[община]-М.“ООД заявление за плащане 2023 е продължение на поетия тригодишен ангажимент от кампания 2022, когато кандидатът е одобрен за участие по Мярка 10 „Агроекология и климат“, ПРСР 2014-2020, с направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС-1). Декларираната площ съгласно удостоверението за декларирани площи по схеми и мерки 2022 по направление ВПС-1 е 61,71 ха (л. 641). Тези обстоятелства не са спорни по делото.
Съгласно чл. 27, ал.7 от ЗПЗП дължимостта на подлежаща на възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за установяване на публично държавно вземане по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Съгласно чл. 20а, ал. 5 ЗПЗП (в актуалната редакция, ДВ бр. 102 от 2022 г., в сила от 01.01.2023 г. към момента на издаване на Акта), Изпълнителният директор издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на Административнопроцесуалния кодекс. По силата на чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2, изпълнителният директор на ДФЗ е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата.
Със Заповед № 03-РД/3203 от 14.07.2023 г. на изп.директор на ДФ „З.“, РА (л.777-780) са делегирани правомощия на заместник изпълнителния директор на фонда П. С., във връзка с изпълнение на мярка 10 „Агроекология и климат“ на ПРСР 2014-2020.
В разглеждания случай в съответствие с чл. 20а, ал. 6 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ е допустимо делегиране на права за издаване на административни актове по мярка 10 „Агроекология и климат“ от изп.директор на ДФЗ на зам.изпълнителен директор на ДФЗ. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действал в кръга на предоставените му правомощия.
Производството се е развило по реда на Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 7/2015).
Видно от съдържанието на оспорения акт, фактическо основание за издаването му е допуснато от кандидата намаление на одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности с повече от 10 на сто. Или оспореният акт фактически е обоснован с констатацията, че процентното съотношение на припокриване на площите от пресичане на заявените от „[община]-М.“ООД през текущата кампания 2023 парцели, спрямо одобрените (референтни) парцели за участие по направление ВПС-1 (описани в Таблица 1) е 89.86%, или по-малко от законоустановения праг 90 на сто. Неспазването му е прието за основание за възстановяване 100% на полученото по направление ВПС-1 финансово подпомагане през предната година, което е в размер на 11298,13 лв., в съответствие с чл.18, ал.4, буква „а“ от Наредба № 7/2015 г.
Съгласно чл. 63, т. 1 от Регламент № 1306 на ЕП и на Съвета от 17.12.2013 г., ако се установи, че даден бенефициер не изпълнява критериите за допустимост, ангажиментите или други задължения, свързани с условията за предоставяне на помощта или подкрепата, предвидена в секторното законодателство в областта на селското стопанство, помощта не се изплаща или се оттегля изцяло или частично и, когато е приложимо, съответните права на плащане съгласно член 21 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 не се предоставят или се отменят. В чл. 77, т. 4, буква "в" е предвидено, че административните санкции могат да приемат форма на изключване от правото на участие в съответната схема за помощ или мярка за подпомагане.
Съгласно разпоредбата на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба №7/2015г., посочена като правно основание за издаване на акта, ДФ“Земеделие“, РА, едновременно прекратява агроекологичния ангажимент и предприема действия по възстановяване на получената финансова помощ по съответното направление съгласно условията на ал. 4, когато земеделските стопани не са спазили изискванията на чл. 20, ал. 2, според които одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направленията по чл. 3, т. 1, 3 и 4 може да бъде намалена с не повече от 10 на сто, като всяка година поне 90 на сто от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент по реда на глава пета или в случаите по ал. 6 и 7. Националната уредба е в синхрон с предвиденото в чл. 63, т. 1 и в чл. 77, т. 4, буква "в" от Регламент № 1306 на ЕП и на Съвета от 17.12.2013 г. относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика.
Актът се позовава на чл.20, ал.1 и ал.2 от Наредба № 7/2015 г., според която агроекологичните дейности по направленията по чл.3, т.1,3 и 4 се прилагат върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в периода на поетия агроекологичен ангажимент. В случая за установяване на соченото несъответствие административният орган в Таблица 1 от оспорения акт е посочил конкретните факти за всеки един от одобрените парцели 2022 и за всеки един от заявените парцели за текущата кампания за 2023г.
Принципно разпоредбата на чл.20, ал.2 от Наредба №7/24.02.2015г. дава възможност одобрената площ за прилагане на агроекологичните дейности по направление ВПС да бъде намалена, при условие, че всяка година поне 90 на сто от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.
В конкретния случай основното оплакване на жалбоподателя е свързано с твърдения за допусната „очевидна фактическа грешка и техническа такава“ от оператора при отбелязване на мярката „Агроекология и климат“ за парцели БЗС №49504-48-25 и 05476-60-10. За установяване на твърденията си дружеството-жалбоподател е представило Констативен протокол от 22.12.2023г. (л.88) от двама служители на ОСЗ-[община], които при разглеждане на заявлението за подпомагане за 2023г. приемат,че на стр.7, ред 27 е допусната очевидна фактическа грешка и техническа такава при отбелязване на „Агроекология и климат“ за имот БЗС № 05476-60-10. Съображенията на комисията са, че имотът е заявен по останалите схеми за подпомагане, спазено е географското припокриване, има правно основание за имотите, но при подаване на заявлението е допусната техническа грешка от оператора, като не е отбелязана схемата „Агроекология и климат“ за въпросния имот, поради множеството имоти. При същите мотиви се приема „очевидна фактическа грешка и техническа такава и за отбелязване в заявлението за 2023г. на стр.14 от него на ред 137 за парцел БЗС №49504-48-25. В заключение на Констативния протокол неговите съставители предлагат Д. ф. „З.“ за извърши извънредна поправка на заявлението и да отстрани допуснатата техническа грешка.
На два пъти дружеството чрез възраженията си от 21.12.2023г. и от 22.12.2023г. срещу Уведомителното писмо е заявило изрично искане за включване на двата имота от кампания 2022 г. към заявлението за 2023 г.
Видно от Таблица 1 към Акта, четири имота от референтните за 2022г. са приети за незаявени за текущата кампания 2023г. За имотите на ред 143 и ред 145 от таблицата – съответно с № 49504-48-7-1 и №05476-60-7-3 за кампания 2022 г. вещото лице е установило,че съответстват на парцел № 49504-48-25-1 и №05476-60-10-8 от И., както и че са заявени парцели по другите мерки през 2023г.
От подаденото от дружеството заявление за плащане 2023, в Таблицата за използваните парцели 2023г., страница 14 (на л.141 от делото) е видно, че парцел с № 49504-48-25-1 (на ред 137 от таблицата) не е заявен по Мярка 10 „Агроекология и климат“. Аналогично и парцел №05476-60-10-8 на ред 27 от Таблицата за използваните парцели 2023г (л.134 от делото) също не е заявен по Мярка 10 „Агроекология и климат“.Таблицата е подписана на всяка страните от представител на дружеството.
Съдът намира за неоснователно оплакването на дружеството-жалбоподател,че в действителност е била допусната „очевидна грешка“ по вина на оператора от Общинска служба-Земеделие [населено място] при отбелязване заявяването на тези два парцела за кампания 2023г. по Мярка 10, вследствие на което да се приеме,че заявената площ от кандидата не била намалена под 90 на сто от допустимата площ за 2022г.
Единственият аргумент в подкрепа на твърдението на жалбоподателя е представеният Констативен протокол от 22.12.2023г., подписан от двама служители на ОСЗ-М. и от управителя на дружеството.Протоколът е бил представен в административното производство и адресиран до ДФЗ с искане да се извърши поправка на заявлението и да се отстрани допуснатата грешка.
Според чл. 51 ал.1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. Земеделските стопани могат да правят промени в заявлението за подпомагане и заявлението за плащане по мярка 10 "Агроекология и климат" в срока и при условията по чл. 11 или чл. 12 от Наредба № 5 от 2009 г.
Според чл.51 ал.2 от Наредба №7/2015г. промени в заявленията за подпомагане след изтичане на срока по чл. 12, ал. 1 от Наредба № 5 от 2009 г. могат да се извършат само в случай на очевидни грешки в съответствие с чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие (ОВ, L 227, 31 юли 2014 г.), признати от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, на база на извършена проверка на информацията, съдържаща се в изисканите и предоставените документи с подаденото заявление за подпомагане в сроковете на съответната кампания.
Легалното определение за „очевидна грешка“е дадено в §1 т.5а от Допълнителните разпоредби на Наредба №7/2015г. и гласи,че "Очевидна грешка" е грешка в декларирани агроекологични дейности в подаденото заявление за подпомагане по чл. 8, ал. 2, призната от ДФЗ – РА, въз основа на цялостна преценка на конкретния случай и при условие, че кандидатът е действал добросъвестно. Не могат да бъдат очевидни грешки: всички грешки и несъответствия, резултат от проверките по чл. 10а от Наредба № 5 от 2009 г.; непосочването в заявлението на мярката или код на агроекологична дейност; непосочване на земеделски парцел, животно или пчелно семейство; грешки, свързани с площта, декларираната земеделска култура на посочен земеделски парцел в заявлението за подпомагане, както и такива, свързани с правното основание за ползване на земеделска земя.
В оспорения Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 изрично е взето отношение по възраженията на дружеството във връзка с твърденията за грешка, като се сочи,че по смисъла на §1 т.5а от Наредба №7/2015г. „очевидна грешка“ не може да бъде непосочването в заявлението на мярката или код на агроекологична дейност, поради което ДФ“З.“ не приема възражението за основателно. Освен това е посочено,че при подаване на заявлението за 2023г. от дружеството в резултатите от автоматичните проверки на въведените данни, в секция „Предупреждения“ е отразена грешката,че не са декларирани същите площи по направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност(ВПС-1)“, спрямо тези, за които имат поет ангажимент, а представляващият дружеството е подписал страницата с посочените предупреждения.
Съдът взе предвид още,че съгласно чл. 11 ал.1 от НАРЕДБА № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания в срок до 31 май кандидатите за подпомагане могат да правят промени в заявленията и в приложените документи, включително да добавят допълнителни схеми и мерки, както и земеделски парцели и/или животни по заявените схеми и/или мерки. Когато 31 май е неприсъствен ден, срокът за промени в заявленията изтича в първия следващ работен ден.
А съгласно чл.11 ал.3 от Наредба №5/2009г. Кандидатите за подпомагане не могат да правят промените по ал. 1, когато:
1. (изм. – ДВ, бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) са уведомени за установени в заявлението несъответствия;
2. са уведомени, че ще бъдат проверени на място;
3. (изм. – ДВ, бр. 20 от 2019 г., в сила от 8.03.2019 г.) са проверени на място и са установени несъответствия.
При това фактическо положение и при посочената правна регламентация, съдът намира за законосъобразен извода на административния орган за липсата на основание за поправка/изменение на заявлението на дружеството за 2023г. Обосновано е прието,че в случая не е налице „очевидна грешка“ по смисъла на §1 т.5а от ДР на Наредба №7/2015г., а освен това не са спазени сроковете и условията на чл.11 ал.1 и ал.2 от Наредба №5/2009г., към които препраща чл.51 ал.1 от Наредба № 7 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 10 "Агроекология и климат" от ПРСР 2014-2020г .
След като няма основание за коригиране на заявлението на дружеството за 2023г. по процесната мярка 10, обосновано е прието от административния орган, че площта на пресичане между одобрените площи и заявените в текущата кампания, e в размер на 55,45 ха, което представлява 89.86% и съответно не е спазено изискването на чл.20 ал.2 от Наредба №7/24.02.2015г. за минимум 90 на сто от площта по съответното направление, за която има поет агроекологичен ангажимент. И по неоспорената СТЕ вещото лице е изчислило, че процентът на пресичане между одобрените площи и заявените в текущата кампания е 89.86%.
Предвид изложеното, съдът приема, че оспореният Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ и за установяване на публично държавно вземане е законосъобразен. В съответствие с чл.18, ал.4, буква „а“ от Наредба № 7/2015 г. е определен и размера на дължимото държавно вземане – 11298,13лв., колкото е полученото по направление ВПС-1 финансово подпомагане през предходната година.
Поради неоснователността на жалбата и направено искане от процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски по делото, жалбоподателят ще следва да бъде осъден да заплати на ответника сума в размер на 100 лв. за юрисконсултско възнаграждение.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.172 ал.2 от АПК, А. съд-[област], втори състав,
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „[община]-М.“ ООД, със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], представлявано от управителя Х. Н. И., срещу Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020, за кампания 2023 и за установяване на публично държавно вземане, с изх.№01-2600/5119/#3 от 23.01.2024г., издаден от заместник изпълнителния директор на Д. ф. „З.“.
ОСЪЖДА „[община]-М.“ ООД, със седалище и адрес на управление [населено място], [улица], представлявано от управителя Х. Н. И., да заплати на Д. ф. „З.“ сумата 100лв., представляваща разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |