Решение по дело №886/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 5421
Дата: 19 юли 2024 г. (в сила от 19 юли 2024 г.)
Съдия:
Дело: 20247040700886
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5421

Бургас, 19.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVIII-ти състав, в съдебно заседание на единадесети юли две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИНА НИКОЛОВА
   

При секретар ГЕРГАНА СЛАВОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИНА НИКОЛОВА административно дело № 20247040700886 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с във връзка с чл.10, ал.6 от Закона за семейните помощи за деца /ЗСПД/.

Образувано е по жалба на К. П. с ЛНЧ *********, гражданин на Украйна с предоставена временна закрила в Република България, чрез адв. Д. Г. О., АК- Бургас против Заповед № ЗСПД/Д-А-П/1654/13.05.2024 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ - Поморие.

Жалбоподателката К. П. оспорва заповедта като издадена в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Излага подробни аргументи и моли за отмяна на заповедта.

В съдебно заседание жалбоподателката К. П., редовно призована се представлява от адв. Д. О., АК- Бургас, които поддържа жалбата и сочи, че заповедта противоречи, както на вътрешни нормативни актове като Закона за убежището и бежанците, така и на международните такива. Моли за отмяна на заповедта и за присъждане на разноски по чл.38 от ЗА, за което представя списък.

Ответникът, редовно призован, се представлява от ст.юрисконсулт Н. С., която оспорва жалбата и моли за отхвърлянето й.

А. съд - Бургас, осемнадесети състав, след преценка на събраните по делото доказателства и като взе предвид становищата на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателката К. П. е гражданка на Украйна с предоставена временна закрила към настоящия момент до 4 март 2025 г. Не се спори, че със същия статут е и малолетното дете Д. П., с ЛНЧ *********.

Временната закрила на лица, напуснали Украйна е предоставена с Решение № 144 от 10.03.2022 г. на Министерски съвет за предоставяне на временна закрила на разселени лица от Украйна и за изменение на Националния план за действие при временна закрила в Република България. На основание т.2 от това решение временната закрила се предоставя от 24 февруари 2022 г. за срок една година – до 24.02.2023 г. С Решение № 95 от 01.02.2023 г. Министерският съвет удължава действието на временната закрила на украинските граждани до 4 март 2024 г., а впоследствие с Решение № 54 от 25.01.2024 г. на Министерския съвет временната закрила е удължена до 04.03.2025 г.

С Решение № 144 от 10.03.2022 г. на МС за предоставяне на временна закрила на разселени лица от Украйна се предоставя временна закрила на разселените лица от Украйна в съответствие с Решение за изпълнение на Съвета на Европейския съюз (ЕС) 2022/382 от 4 март 2022 г. за установяване на съществуването на масово навлизане на разселени лица от Украйна по смисъла на член 5 от Директива 2001/55/ЕО и за въвеждане на временна закрила.

Производството пред административния орган е започнало по заявление - декларация от 10.05.2024 г. на К. П. – гражданка на Украйна, с предоставена временна закрила в България, с която е поискано да бъде отпусната в частност месечна помощ на родители, когато отглеждат деца с трайни увреждания. Към заявлението са приложени всички изискуеми документи, вкл. Експертно Решение на ТЕЛК с №92195 от 22.04.2024 г. с председател д-р В. К. П., от което е видно, че 9 годишното дете на жалбоподателката е с 100% инвалидност.

По повод на подаденото заявление е издадена оспорената Заповед № ЗСПД/Д-А-П/1654/13.05.2024 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ - Поморие - отказ за отпускане на месечна помощ за дете с трайни увреждания. Заповедта е мотивирана с обстоятелството, че заявителката не е сред кръга лица, посочени в чл.3, т.5 от Закона за семейните помощи като субекти на правото на помощи, доколкото семейството й е със статут на временно пребиваване в Р. България, поради което не попада в обхвата на ЗСПД и това обстоятелство обосновава самия отказ.

Заповедта е връчена на жалбоподателката на 13.05.2024 г., а жалбата сезираща съда, е подадена на 27.05.2024 г.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е депозирана от лице с правен интерес, насочена е срещу годен за обжалване административен акт и е подадена в законоустановения срок, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган съобразно предоставените му правомощия, в изискуемата форма и съдържание и при спазване на административнопроизводствените правила.

Спорна по делото е материалната законосъобразност на акта и съответствието му с целта на закона.

В случая, отказът за отпускане на помощта по чл.8д ЗСПД е мотивиран с разпоредбата на чл.3, т.5 ЗСПД, според която право на семейни помощи за деца имат бременните жени – чужди граждани, и семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна.

Съгласно чл.1, ал.2 от Закона за убежището и бежанците, закрилата, която Република България предоставя на чужденци, включва убежище, международна закрила и временна закрила. Лицата имат различен статут с оглед закрилата, която ползват. Чужденец с предоставен статут на бежанец има правата и задълженията на български гражданин, с някои изрично регламентирани изключения – чл. 32, ал. 2 от ЗУБ.

Чужденец с предоставен хуманитарен статут има правата и задълженията на чужденец с разрешено постоянно пребиваване в Република България - чл.32, ал.3 от ЗУБ.

Правата на чужденците с предоставена временна закрила, каквато е жалбоподателката К. П. са по-ограничени, съгласно чл.39 от ЗУБ. Тези лица имат право: 1. да останат на територията на Република България; 2. на труд и професионално обучение; 3. на подходящо настаняване или на средства за настаняване при необходимост; 4. на социално подпомагане; 5. на здравно осигуряване, достъпна медицинска помощ и на медицински услуги при условията и по реда за българските граждани, с изключение на медицинска помощ, оказана в съответствие с правилата за координация на системите за социална сигурност по смисъла на §1, т.22 от допълнителните разпоредби на Закона за здравното осигуряване; 6. свободно да се завръщат в държавата си по произход. Т.е. Законът за убежището и бежанците изрично предвижда, че лицата, ползващи временна закрила имат право на социално подпомагане.

Обществените отношения, свързани с гарантирането на правото на гражданите в Република България на социално подпомагане чрез социални помощи са предмет на уредба от Закона за социално подпомагане. Законът дефинира социалното подпомагане като предоставяне на социални помощи в пари и/или в натура за задоволяване на основни жизнени потребности на гражданите, когато това е невъзможно чрез труда им и притежаваното от тях имущество. Законът за социалното подпомагане изрично урежда правото на социални помощи на чужденците, ползващи се от временна закрила – чл.2, ал.6 във връзка с ал.3 от ЗСП. Законът за социалното подпомагане дефинира социалните помощи като средства в пари и/или в натура, които допълват или заместват собствените доходи до основните жизнени потребности или задоволяват инцидентно възникнали потребности на подпомаганите лица и семейства.

Предвидени са различни видове социални помощи. Някои от социалните помощи са месечни (чл.8д, ал.1 от ЗСПД) и се отпускат, при условие че детето живее постоянно в страната и не е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл.26 от Закона за закрила на детето. Под постоянно се има предвид през целия период до настъпване на условието за прекратяване на помощта.

Според легалното определение на чл.1, ал.2 от Закона за семейните помощи за деца, семейните помощи са средства в пари и/или в натура, които подпомагат отглеждането на децата в семейна среда от родителите или от лицата, полагащи грижи за тях. Тази норма дефинира изрично семейните помощи като вид социални помощи - допълват или заместват собствените доходи до основните жизнени потребности или задоволяват инцидентно възникнали потребности на подпомаганите лица и семейства, което прави тези помощи неизменна част от системата за социално подпомагане.

Съгласно чл.8д, ал.1 от Закона за семейните помощи за деца, Месечни помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, се предоставят на родители (осиновители), когато отглеждат деца с трайни увреждания, независимо от доходите на семейството, при условие че детето живее постоянно в страната и не е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето. Т.е. помощта се отпуска независимо от дохода на семейството. При тази правна уредба съдът приема, че семейната помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД е вид социална помощ, която задоволява ежемесечни потребности на подпомаганите лица и семейства – за покриване на част от разходите свързани с трайните увреждания на децата.

Месечната помощ за дете с трайни увреждания е форма на социално подпомагане. Тя е израз на държавната политика в сферата на социалното подпомагане и цели да подпомогне семействата в отглеждането на децата с трайни увреждания в семейна среда и тяхното социално включване.

Съгласно чл.3, ал.1, т.5 от ЗСПД право на семейни помощи за деца наред с другите лица имат семействата на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна, а както вече се посочи по-горе, по отношение на лицата с временна закрила други два закона - Законът за социалното подпомагане и Законът за убежището и бежанците предвиждат, че лицата с временна закрила имат право на социално подпомагане.

При тази правна рамка съдът приема, че оспореният акт е издаден в нарушение на материалния закон, като основанията за този извод са следните:

Законът за семейните помощи регламентира правото на семейни помощи за чуждите граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната, ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен договор, по който Република България е страна. Жалбоподателката К. П. е лице, което ползва временна закрила и като такова има право да остане на територията на Република България и право на социално подпомагане, съгласно чл.32, ал.3 от ЗУБ. Законът за социалното подпомагане, както вече се посочи по-горе, също предвижда право на социално подпомагане на лицата, ползващи се с временна закрила - чл.2, ал.6 във връзка с ал.3 от ЗСП. Т.е. на основание чл.3, ал.1, т.5 от ЗСПД във връзка с чл.32, ал.3 от ЗУБ и чл.2, ал.6 във връзка с ал.3 от ЗСП жалбоподателката К. П. и детето имат право на търсената помощ и изводът на административния орган, че не може да са субекти на търсената семейна помощ е незаконосъобразен. Лицата, ползващи временна закрила имат гарантирано от българския закон право на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст и целят да посрещнат някои регулярни или специфични нужди на детето – чл. 8д, ал. 5, т. 1 ЗСПД.

С оглед на всичко изложено по-горе, съдът приема, че оспореният акт е незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката следва да бъде върната на административния орган за ново произнасяне по заявлението на жалбоподателката К. П., при съобразяване на дадените в настоящото решение указания.

При този изход на спора претенцията на адв. Д. О. от АК-Бургас за присъждане на разноски - 10 лева заплатена държавна такса и адвокатско възнаграждение на осн. чл.38 от ЗА се явява основателна. Съгласно чл.38, ал.1, т.2 от ЗА адвокатът може да оказва безплатно адвокатска помощ и съдействие на материално затруднени лица, като алинея 2 на същия текст предвижда, че ако в съответното производство насрещната страна е осъдена за разноски, адвокатът има право на адвокатско възнаграждение. Съдът определя възнаграждението в размер не по-нисък от предвидения в наредбата по чл.36, ал.2 от ЗА и осъжда другата страна да го заплати. В случая са налице предпоставките по чл.38, ал.2 ЗА - безплатната адвокатска помощ е предоставена на лице, което отговаря на изискването да е материално затруднено, видно от приложената по делото Декларация за семейно и материално положение и имотно състояние, и на адвоката, оказал безплатна правна помощ следва да бъде присъдено адвокатско възнаграждение в размера, определен в наредбата по чл.36, ал.2 от ЗА. Конкретен размер на търсената месечна помощ не е заявен, нито такъв е отказан, затова съдът приема, че делото няма определен материален интерес. Разпоредбата на чл.8, ал.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения регламентира, че възнаграждението за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън случаите по ал. 2, възнаграждението е 1000 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 и чл.173, ал.2 от АПК, чл.10, ал.6 от ЗСПД, А. съд - Бургас, осемнадесети състав

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалбата на К. П. с ЛНЧ **********, гражданин на Украйна с предоставена временна закрила в Р.България, чрез адв. Д. Г. О., АК- Бургас Заповед № ЗСПД/Д-А-П/1654/13.05.2024 г. на директора на Дирекция „Социално подпомагане“ - Поморие, с която е отказано отпускане на месечна помощ за едно дете по реда на чл.8д, ал.1 от ЗСПД, представляваща месечна помощ за родители/осиновители, когато отглеждат деца с трайни увреждания.

 

ВРЪЩА преписката на Директора на дирекция "Социално подпомагане" – Поморие за произнасяне съобразно дадените в настоящия съдебен акт указания.

 

ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за произнасяне на органа по заявлението, в случай че са представени от страна на заявителя всички изискуеми от Закона документи.

 

ОСЪЖДА Дирекция "Социално подпомагане" – Поморие да заплати на К. П. с ЛНЧ **********, гражданин на Украйна с предоставена временна закрила в Р.България, сума в размер на 10 лева, представляваща заплатена по делото държавна такса.

 

ОСЪЖДА Дирекция "Социално подпомагане" – Поморие да заплати на адв. Д. О. от АК-Бургас сума в размер на 1000 лева, представляваща адвокатско възнаграждение, определено по реда на чл.38, ал.2 от Закона за адвокатурата.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

Съдия: