Решение по дело №1816/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 3387
Дата: 1 май 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237040701816
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 3387

Бургас, 01.05.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XVII-ти състав, в съдебно заседание на трети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: АТАНАСКА АТАНАСОВА

При секретар ГАЛИНА ДРАГАНОВА и с участието на прокурора ДАРИН ВЕЛЧЕВ ХРИСТОВ като разгледа докладваното от съдия АТАНАСКА АТАНАСОВА административно дело № 20237040701816 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от ДОПК и е образувано по повод постъпила жалба от „Странджа агро бизнес“ ЕООД с [ЕИК], със седалище и адрес на управление: [населено място], общ. Малко Търново, [улица], представлявано от управителя В. Ж., против Ревизионен акт № Р-02000222005095-091-001/12.06.2023 г., издаден от В. Х. Р.- началник на сектор „Ревизии“ в ТД на НАП- Бургас, възложил ревизията, и Ж. С. Д.- главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 101/15.09.2023 г., издадено от Л. Г. И., действаща за директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“- Бургас при ЦУ на НАП.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на оспорения ревизионен акт, поради противоречие с материалния закон и съществени нарушения на административнопроизводствени правила. В нея се сочи, че наличието на материалноправните предпоставки, установени в нормата на чл. 7, ал. 1 от ЗДДС, е доказано от жалбоподателя с изискуемите от чл. 53, ал. 1 от ЗДДС документи. Оспорват се изводите на приходните органи за извършени доставки на територията на Република България, като основани на предположения. По същество се иска отмяна на ревизионния акт.

В съдебното заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира доказателства. Моли за отмяна на ревизионния акт, като подробни доводи излага в писмени бележки. Претендира разноски. Подробни доводи по съществото на спора управителят на търговското дружество излага в писмено становище. Твърди, че жабоподателят е бил добросъвестен и разполага с нужните документи, в т.ч. застрахователни полици на товара, като това обстоятелство не е отчетено от приходните органи. Заявява, че задълженията по обжалвания ревизионен акт са заплатени изцяло. Счита, че е ирелевантно за спора обстоятелството, че неизвестни по делото лица са извършили плащания по доставките, тъй като плащането не е елемент от фактическия състав на доставката, както и че справката от в Агенция „Митници“ „относно информацията, вписана като товар на превозните средства“ не може да служи „като достоверно доказателство“. Оспорва изводите на приходните органи за реализация на стоките на територията на Република България. Наред с това сочи, че справката от АПИ е непълна, тъй като не показва общия брой на камерите в района, колко от тях работят и колко са в неизправност към релевантния момент, и не показва дали обхващат цялата пътната мрежа в района.

Пълномощникът на ответната страна заявява становище за неоснователност на жалбата. Представя доказателства. Моли за отхвърляне на жалбата и присъждане на разноските по делото, като подробни съображения излага в писмено становище. Счита, че сделките с контрагенти от Гърция са формално оформени с документи и доставчикът „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД не е изпълнил кумулативните нормативни изисквания по чл. 45 от ППЗДДС, като при съставянето на данъчния документ същият не е действал добросъвестно, бездействал е и не е взел всички възможни разумни мерки за да се увери, че доставките не го довеждат до участие в злоупотреба. Счита, че не е доказано осъществяването на ВОД и доколкото стоките са реализирани, налице е облагаема доставка на територията на страната, за която на основание чл.82, ал.1 от ЗДДС данъкът се дължи от доставчика.

Прокурорът от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на жалбата.

Жалбата е подадена от надлежна страна, в срока по чл. 156, ал.1 от ДОПК и е процесуално допустима. При разглеждането и по същество, съдът намира за установено следното:

С оспорения ревизионен акт са определени на жалбоподателя „Странджа агро бизнес“ ЕООД задължения за данък върху добавената стойност в общ размер 184 019.90 лева и лихви за просрочие в размер на 43 024.49 лева за данъчните периоди от 01.07.2020 г. до 30.11.2020 г., от 01.01.2021 г. до 31.01.2021 г., от 01.06.2021 г. до 31.07.2021 г. и от 01.09.2021 г. до 31.10.2021 г.

В хода на ревизията е установено, че през ревизирания период жалбоподателят „Странджа агро бизнес“ ЕООД е осъществявал търговска дейност- покупко-продажба на стоки (ядки и сушени плодове), с код по НКИД: 46:90- Неспециализирана търговия на едро. Дружеството е регистриран земеделски стопанин с място на дейност: землища на [населено място], общ. Бургас и [населено място], общ. М.Търново. Търговската дейност е упражнявана в нает склад в [населено място], обл. София и в [населено място], складова база на „Старо злато“ ООД. Дружеството притежава и собствен имот- земя и сграда в [населено място], за който има сключен договор с ДФЗ по подмярка 4.2 за преустройство и надстройка на съществуващ цех за печене на ядки и цех за сушене на плодове. Регистрирано е по ЗДДС на основание чл.100, ал.1 от същия закон, считано от 16.09.2013 г.

За проверявания период жалбоподателят е декларирал вътреобщностни доставки (ВОД) на стоки по смисъла на чл. 7, ал. 1 от ЗДДС- ядки и сушени плодове с обща данъчна основа в размер на 1 032 278.57 лева, с получатели FOOD AND BEVERAGE TRADE    ||FOOD AND BEVERAGE TRADE с VIN EL801301459, EZIR LTD с VIN EL996797880 и SEVURO B.V. с VIN NL860095502B01. За установяване извършването на доставките, в отговор на искане от 20.01.2023 г. за представяне на документи и писмени обяснения, същият е представил фактури с получател FOOD AND BEVERAGE TRADE    ||FOOD AND BEVERAGE TRADE с VIN EL801301459, ведно с придружаващите ги документи, както следва:

- фактура № **********/20.07.2020 г. за доставка на 9 979.200 кг. бадеми на стойност 59 919.09 лева с приложена към нея международна товарителница (CMR) от 20.07.2020 г., в която е отразено, че стоката е натоварена в [населено място], обл.София, България и разтоварена в Skydra, Гърция. Като превозвач е посочен „ЕМВЕ“ ООД, като транспортът е осъществен с превозни средства с рег. номера CB 73 13 АН/С 98 45 ЕН. Приложени са също приемо-предавателен протокол (packing list, handover protocol), договор за покупко-продажба от 16.07.2020 г., квитанция за платени такси и кантарна бележка, както и фактура № ********** от 20.07.2020 г. с издател „Емве Логистик“ ООД с предмет транспортна услуга България-Гърция и посочени регистрационни номера: СВ 73 13 АН/С 98 45 ЕН (на л.706 и сл. и л.781 и сл., том 3);

- фактура № **********/11.08.2020 г. за доставка на 23 004.800 кг. бадеми, кашу, сушени ягоди и малини на обща стойност 147 575.54 лева. Представена е международна товарителница от 13.08.2020 г., в която е отразено, че стоката е натоварена в [населено място], обл. София, България и разтоварена в Skydra, Лака, Гърция. За превозвач е посочен „Дим транс 16“ ООД и превозни средства с рег. номера CB 00 75 КМ/С 98 45 ЕН. Приложени са също приемо-предавателен протокол (packing list, handover protocol), договор за покупко-продажба от 28.07.2020 г., застрахователна полица, заявка- договор за транспорт от 10.08.2020 г. с посочено място на товарене [населено място], обл.София и разтоварване в Skydra, Lakka, Гърция, квитанция за платени такси и кантарна бележка и фактура № ********** от 12.08.2020 г. с издател „ЕМВЕ ЛОГИСТИК“ ООД с предмет транспортна услуга България-Гърция и посочени рег.номера СВ 00 75 КМ/С 98 45 ЕН (л.774-780, том 3);

- фактура № **********/04.09.2020 г. за доставка на 18 824.400 кг. бадеми и кашу на обща стойност 106 512.97 лева, ведно с международна товарителница от 04.09.2020 г., в която е отразено, че стоката е натоварена в [населено място], обл.София, България и разтоварена в Skydra, Лака, Гърция. Като превозвач е посочен „Дим транс 16“ ООД с превозни средства с регистрационни номера CB 00 75 КМ/С 78 88 ЕК. Приложени са също приемо- предавателен протокол (packing list, handover protocol), договор за покупко-продажба (contract) от 31.08.2020 г., заявка- договор за транспорт от 04.09.2020 г. до „Емве Логистик“ ООД с посочено място на товарене [населено място], обл.София и разтоварване в Skydra, Lakka, Гърция, квитанция за платени такси и кантарна бележка (л.757-760, том 3);

- фактура № **********/24.10.2020 г. за доставка на 23 062.700 кг. кашу, кедрови ядки, годжи бери, шам фъстък и бразилски орех на обща стойност 117 139.36 лева, ведно с международна товарителница от 24.10.2020 г., в която е отразено, че стоката е натоварена в [населено място], обл.София, България и разтоварена в Skydra, Лака, Гърция. Превозвач е „Дим транс 16“ ООД с превозни средства с регистрационни номера CB 00 75 КМ/С 98 45 ЕН. Приложени са също приемо- предавателен протокол (packing list, handover protocol), договор за покупко-продажба (contract) от 01.10.2020 г., квитанция за платени такси и кантарна бележка (л.712-715, том 3);

- фактура № **********/06.01.2021г. за доставка на 22 226.400 кг. кашу и бадеми на обща стойност 127 889.19 лева, с приложена международна товарителница от 06.01.2021 г., в която е отразено, че стоката е натоварена в [населено място], обл. София, България и разтоварена в Skydra, Лака, Гърция, с превозвач „Дим транс 16“ ООД с превозни средства с регистрационни номера CB 00 75 КМ/С 78 88 ЕК. Приложени са също приемо- предавателен протокол (packing list, handover protocol), договор за покупко-продажба от 15.12.2020 г., [жк], заявка- договор за транспорт от 04.01.2021 г. и фактура № ********** от 06.01.2021 г. с доставчик „Емве Логистик“ ООД с предмет транспортна услуга (л.769-773, том 3);

За ВОД с получател EZIR LTD с VIN EL996797880 жалбоподателят е представил следните документи:

- фактура № **********/05.06.2021 г. за доставка на 21 319.200 кг. кашу и бадеми на обща стойност 128 017.80 лева, ведно с международна товарителница от 05.06.2021 г., в която е посочено, че стоката е натоварена в [населено място], обл. София, България и разтоварена в Skydra, Лака, Гърция. Транспортът е осъществен чрез превозвач „Дим транс 16“ ООД с превозни средства с регистрационни номера CB 00 75 КМ/С 78 88 ЕК. Приложени са също приемо- предавателен протокол (packing list, handover protocol) и договор за покупко-продажба (contract) от 26.05.2021 г., квитанция за платени такси и кантарна бележка, фактура № ********** от 07.06.2021 г. с доставчик „Г.“ ЕООД, с предмет транспортна услуга международна България-Гърция и посочени регистрационни номера СВ 00 75 КМ/С 78 88 ЕК, заявка- договор за транспорт от 04.06.2021 г. с посочено място на товарене [населено място], обл.София и разтоварване в Skydra, Lakka, Гърция (л.762-767, том 3);

- фактура № **********/17.09.2021 г. за доставка на 15 992.000 кг. кашу, бадеми, шам фъстък на обща стойност общо 99 073.75 лева, с приложена международна товарителница от 17.09.2021 г., в което е отразено, че стоката е натоварена в [населено място], обл. София, България и разтоварена в Skydra, Лака, Гърция. Посочен е превозвачът- „ЕМВЕ“ ООД и превозни средства с регистрационни номера CB 57 80 АТ/ С 78 88 ЕК. Приложени са също приемо- предавателен протокол (packing list, handover protocol), договор за покупко-продажба от 21.06.2021 г., квитанция за платени такси и кантарна бележка, заявка- договор за транспорт от 15.09.2021 г. и фактура № ********** от 18.09.2021 г. с доставчик „Г.“ ЕООД с предмет транспортна услуга и посочени рег.номера [рег. номер]/[рег. номер] (л.655-658, том 2);

- фактура № **********/25.10.2021 г. за 38 387.600 кг. бадеми, бразилски орех, шам фъстък, сушени праскови и череши на обща стойност 133 971.80 лева, ведно с международна товарителница от 15.10.2021 г., в която е посочено, че стоката е натоварена в [населено място], обл. София, България и разтоварена в Skydra, Лака, Гърция. Транспортът е осъществен чрез превозвача „Г.“ ООД с превозни средства с регистрационни номера CB 57 80 АТ/С 78 88 ЕК. Приложени са също приемо-предавателен протокол (packing list, handover protocol) и договор за покупко-продажба (contract) от 30.09.2021 г., квитанция за платени такси и кантарна бележка, заявка- договор за транспорт от 13.10.2021 г. с посочено място на товарене [населено място], обл.София и разтоварване в Skydra, Lakka, Гърция, и фактура № ********* от 22.10.2021 г. с доставчик „Г.“ ЕООД с предмет транспортна услуга международна и посочени рег.номера СВ 57 80 АТ/С 78 88 ЕК (л.743-746, том 3).

Във всички описани фактури като основание за прилагане на нулева ставка е посочен чл. 53, ал. 1 от ЗДДС. Подадени са VIES декларации с данни, съответстващи на тези от дневниците за продажби.

При извършена от ревизиращия екип проверка в ПП VIES е установено, че „FOOD AND BEVERAGE TRADE    ||FOOD AND BEVERAGE TRADE“ с VIN EL801301459 е регистрирано на 06.02.2020 г. и дерегистрирано на 29.03.2021 г. По отношение на доставките с получател EZIR LTD с VIN EL996797880 е установено, че декларираните ВОД от българския търговец не са отразени като ВОП при гръцкия търговец.

В представените писмени обяснения относно декларираните ВОД ревизираното лице сочи място на натоварване на стоките- [населено място], обл. София и адрес за доставка- Скидра, Лака, Гърция. Заявява, че транспортът е осъществен за сметка на „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД, и е организиран и извършен от „Емве Логистик“ ООД.

За установяване на горните обстоятелства са извършени от приходните органи насрещни проверки на дружествата, посочени в международните товарителници (ЧМР) като превозвачи на стоките. С искане за представяне на документи и писмени обяснения от 27.02.2023 г., изпратено по електронен път до „ЕМВЕ“ ООД с [ЕИК], са изискани документи за собственост или за наемането на посочените в товарителницата превозни средства; договор с клиента и издадени фактури за извършената услуга по транспортиране; плащания, заявки, кантарни бележки, приемно-предавателни протоколи, трудови договори на шофьорите, заповеди за командировка (л.479, том 2). Искането е получено чрез активиране на електронната препратка на 02.03.2023г., но в указания срок не са представени изисканите документи, които да удостоверят извършен транспорт по международните товарителници от 20.07.2020 г. и 17.09.2021 г. При извършената проверка е установено от приходните органи, че „ЕМВЕ“ ООД е регистрирано по ЗДДС на 30.04.2013 г. и е дерегистрирано по инициатива на орган по приходите на основание чл.176 от ЗДДС, считано от 18.05.2021 г. От справка в ИС на НАП е установено, че през периода на извършените транспортни услуги съгласно представените международни товарителници (м. 07.2020 г. и м. 09.2021 г.), дружеството има назначени лица по трудово правоотношение в т.ч. м. 07.2020 г.- 5 лица, от които 3 лица на длъжност „шофьор товарен автомобил“ (международни превози) и м. 09.2021 г.- 8 лица, от които 7 лица на длъжност „шофьор товарен автомобил“ (международни превози). Резултатите от насрещната проверка на „ЕМВЕ“ ООД са отразени в протокол от 21.03.2023г. на ТД на НАП София (на л. 475, том 2).

За резултатите от извършената насрещна проверка на превозвача „Емве Логистик“ ООД е съставен протокол от 16.03.2023 г. на ТД на НАП София (л.938, том 3). Изготвено е ИПДПОЗЛ с № П-22001423018068-040-001/23.01.2023 г. (л.945, том 3), като за връчването му са извършени две посещения на адреса за кореспонденция на дружеството, съвпадащ с адреса по чл. 8 от ДОПК. При извършените посещения, документирани с протоколи № 1798457/10.02.2023 г. (л.943) и № 1798459/20.02.2023 г. (л.942) не е открито лице за контакт, а ИПДПОЗЛ е връчено електронно след започнала процедура за връчване по реда на чл. 32 от ДОПК. В определения срок не са представени изисканите доказателства относно издадените фактури № **********/20.07.2020 г., № **********/12.08.2020 г., № **********/04.09.2020 г., № 00000000109/26.10.2020 г. и № **********/06.01.2021 г. с получател „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД. При извършената проверка е установено от приходните органи, че дружеството е регистрирано по ЗДДС на основание чл. 100, ал. 1 от същия закон, считано от 10.10.2014 г., а регистрацията му е прекратена на основание чл.176 от ЗДДС по инициатива на органите по приходи, считано от 07.10.2021 г. При извършена проверка в информационния масив в ТД на НАП София, офис Перник, е установено, че в дневниците за продажби на дружеството за съответните данъчни периоди са включени посочените фактури с получател „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД с [ЕИК]. В хода на проверката е установено, че през проверявания период в „Емве Логистик“ ООД има назначени две лица по трудови правоотношения на длъжност технически секретар. От справка за превозни средства, предоставена от КАТ, е установено, че дружеството е собственик на товарен автомобил „Рено Клио“ с рег. № РК 28 75 ВН, върху който е наложен запор. На дружеството е извършена данъчна ревизия по ЗДДС за периода от 01.04.2020 г. до 31.05.2021 г., която е приключила с издаване на РА № 22001421004578-091-001/17.03.2022 г., с който не е признат данъчен кредит по фактури, издадени от подизпълнителите „Емве“ ООД и „Т.А.-Би Тим“ ЕООД, поради липса на доказателства, удостоверяващи реалност на доставките.

За резултатите от извършената насрещна проверка на „Дим Транс 16“ ЕООД е съставен протокол от 05.04.2023 г. (л.488, том 2). От него е видно, че на 04.04.2023 г. по електронен път са представени:

- договори, фактури и заявки от „Т.А.-Би Тим“ ЕООД;

- 5 международни товарителници /ЧМР/ за извършен транспорт от България до Гърция с изпращач „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД и превозвач „Дим транс 16“ ЕООД и квитанции за платени пътни такси и разпечатки от тахограф с карта на водача на МПС (л.490-500, том 2).

- договор за наем на влекач от 01.03.2020 г. с рег. № СВ 00 75 КМ, сключен между „Див транс 15“ ЕООД- наемодател и „Дим транс 16“ ЕООД – наемател за срок от 2 години при 500 лева месечен наем (л.505, том 2);

- договор за наем на МПС от 13.08.2020 г. сключен между „Сердика Инвест“ ЕООД- наемодател и „Дим транс 16“ ЕООД- наемател за полуремарке с рег.№ С 98 45 ЕН за срок от 3 години при месечен наем 100 лева с включен ДДС и свидетелство за регистрация част I за посоченото МПС (л.501-502, том 2);

- договор за наем на МПС от 01.09.2020 г. сключен между „Метросистем“ ЕООД- наемодател и „Дим транс 16“ ЕООД- наемател за полуремарке С 78 88 ЕК за срок от една година при цена 60 лева без ДДС на всеки извършен курс и свидетелство за регистрация част I за посоченото МПС (л.503-504, том 2);

- хронологичен дневник за периода 01.01.2021 г. - 31.12.2021 г. и за 01.01.2020 г. - 31.12.2020 г. за осчетоводени фактури (л.514, том 2).

Не са представени доказателства за извършени транспортни услуги към жалбоподателя.

Насрещна проверка е извършена и на „Г.“ ООД, като за резултатите от същата е съставен протокол от 22.05.2023 г. на ТД на НАП Пловдив (л.406, том 2). От писмени обяснения и декларации от управителя на дружеството е установено, че дружеството осъществява спедиция на стоки и товари в рамките на европейската общност, извършва различни технически услуги и покупко-продажба на стоки. Дружеството разполага с офиси, административна сграда и складови помещения в [населено място], [жк], [улица]. По възлагане от „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД са изпълнени три транспортни услуги с маршрут България - Гърция с товар ядки и сушени плодове, както следва: на 05.06.2021 г., транспортирани с камион влекач с рег.№ СВ 00 75 КМ и ремарке с рег.№ С 78 88 ЕК от „Дим транс 16“ ЕООД; на 17.09.2021 г. транспортирани с камион влекач с рег.№ СВ 57 80 АТ и ремарке с рег.№ С 78 88 ЕК от „ЕМВЕ“ ЕООД и на 15.10.2021 г. транспортирани с камион влекач с рег.№ СВ 57 80 АТ и ремарке с рег.№ С 78 88 ЕК от „Г.“ ЕООД (л.401, том 2). Представени са издадените от дружеството фактури № **********/07.06.2021 г., № **********/18.09.2021 г. и № **********/22.10.2021 г. с получател „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД, заедно с международни товарителници /ЧМР/ и заявка-договор за транспорт от 04.06.2021 г., 15.09.2021 г. и 13.10.2021 г., с посочени в тях име на шофьор, данни за товара, адрес на товарене и доставка (л.403-405 и л.425, том 2). В писмените обяснения е посочено, че разплащанията са извършвани по банков път, за което са приложени счетоводни справки. Посочено е, че водач на транспортните средства е М. З., назначен в „Г.“ ЕООД като водач на товарен автомобил, считано от 01.08.2021 г., за което са приложени трудов договор и длъжностна характеристика (л.450-451, том 2). В преписката е наличен и граждански договор № 0008/15.09.2021 г., сключен между възложителя „ЕМВЕ“ ЕООД и изпълнителя М. З., за срок от 2 дни в периода от 15.09.2021 г. до 25.09.2021 г. за извършване на „курс по релация: България-Гърция“ (л.436, том 2). Представени са също договор за наем на МПС от 02.01.2021 г., сключен между „Елторо Ойл БГ 2014“ ЕООД- наемодател и „Г.“ ЕООД- наемател за влекач с рег. № СВ 57 80 АТ за срок от 1 година, свидетелство за регистрация част I и приемо-предавателен протокол към него от 01.10.2021 г. (л.445-446, том 2); договор за наем на МПС от 01.04.2021 г. сключен между „Метросистем“ ЕООД- наемодател и „Г.“ ЕООД- наемател за полуремарке с рег.№ С 78 88 ЕК за срок от 1 година, свидетелство за регистрация част I и приемо- предавателен протокол от 14.10.2021 г. (л.439, том 2), квитанции за платени пътни такси.

С протокол № Р-020000222005095-П73-001/24.03.2023 г. е приобщена към ревизионната преписка справка от модул „Пътни такси и разрешителен режим“ (ПТРР) на А. М. за преминаванията на ППС през границата на Република България, във връзка с декларираните ВОД (на л. 192 и сл.). Въз основа на данните от справката е извършен анализ на преминаванията на транспортните средства, посочени в международните товарителници и заявките по договорите за транспорт. Установено е, че всички МПС са напуснали страната през ГКПП Кулата, но с различен товар- при преминаване границата на 20.07.2020 г., 13.08.2020 г. и 25.10.2020 г. стоката е декларирана като „дървен материал и изделия от дърво“, с допълнително описание- пелети; за превозите на 04.09.2020 г. и 05.06.2021 г. стоката е декларирана като „изделия от пластмаса“, за превоза на 07.01.2021 г. е декларирана като „строителни материали“, с допълнително описание- „полипропилен“, а за превозите на 18.09.2021 г. и 16.10.2021 г.- „минерални продукти и изделия на химическата промишленост“ с допълнително описание „разтворители и разредители, органични и неорганични съединения“. В преписката е налична и справка от ОД на МВР-Бургас с информация за задграничните пътувания- влизане в и излизане от Република България за периода от 01.01.2020 г. до 31.08.2022 г. на превозни средства с рег. № СВ 57 80 АТ, С 78 88 ЕК, СВ 00 75 КМ, С 98 45 ЕН, СВ 73 13 АН, СВ 76 50 СХ и СВ 02 96 ЕВ (л.360-365, том 2).

При извършена справка в ПП REGIX е установено от приходните органи, че превозно средство с рег. № CB 73 13 АН- влекач СКАНИЯ A4X2 е собственост на „Тенакс 2011“ ЕООД с [ЕИК]; полуремарке Л. О. 38 96 БЕ с рег.№ С 98 45 ЕН е собственост на „Сердика Инвест“ ЕООД с [ЕИК]; полуремарке ШМИТЦ С 01 с рег.№ С 78 88 ЕК е собственост на „Метросистем“ ЕООД с [ЕИК], а превозно средство с рег.№ СВ 57 80 АТ- влекач СКАНИЯ Р 420 е собственост на „Елторо Ойл Бг 2014“ ЕООД с [ЕИК]. Няма данни за собственика на превозно средство с рег.№ CB 00 75 КМ.

При провеждане на ревизията е установено, че по отношение на FOOD AND BEVERAGE TRADE с VIN номер EL801301459 са извършвани множество проверки от гръцката приходна администрация, във връзка с декларирани от други български дружества ВОД към същия гръцки търговец, с предмет разнородни стоки- облекло, обувки и кожени изделия, авточасти и консумативи, битова електроника, стоки за домашни потреби, риболовни принадлежности, храни, напитки, тютюн, антифриз, течност за чистачки и др. В хода на проверките гръцкият търговец не е установен на декларирания адрес в PETRAKI 9 57008- DIAVATA и е напълно непознат за местните жители в района. Изпращани са искания за представяне на документи и писмени обяснения до управителя на същия, но не е предоставена каквато и да било информация за осъществени сделки. ДДС номерът на гръцкия търговец е дерегистриран от базата данни VIES по инициатива на гръцките данъчни власти на 29.03.2021 г.

По отношение на EZIR LTD с VIN EL996797880 са изпратени 6 молби за административно сътрудничество до данъчната администрация на Гърция, но отговор не е получен. При извършена проверка в ПП VIES- Справка 1.14 е установено, че декларираните ВОД от българския търговец не са отразени като ВОП при посочения търговец. Към преписката е приложена разпечатка от „Обмен на информация“, във връзка със запитване на българските власти относно двете дружества- FOOD AND BEVERAGE TRADE    ||FOOD AND BEVERAGE TRADE с VIN EL801301459 и EZIR LTD с VIN EL996797880 (л.148 и сл.).

За установяване извършването на плащанията по декларираните ВОД е представена в ревизионното производство разписка-протокол от 22.03.2021 г., подписан от представителите на „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД и FOOD AND BEVERAGE TRADE    ||FOOD AND BEVERAGE TRADE EL801301459 (на л. 640, том 2). В него е отбелязано, че поради обявено извънредно положение и наложени противоепидемични мерки по отношение на пътуванията извън България, Л. В., в качеството на представител на гръцкото дружество, предоставя сумата от 200 000 лева на С. Н., в качеството на представител на българското дружество, която сума последният да внесе по банкова сметка с титуляр българското дружество от името на FOOD AND BEVERAGE TRADE    ||FOOD AND BEVERAGE TRADE EL801301459, с основание „Частично погасяване на задължение по инвойс № 0013 и № 0014“, в срок 2 дни от предоставяне на сумата. На същата дата е внесена от С. С. Н. по сметка на „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД сумата от 150 000 лева (преводно нареждане на л. 641, том 2), а на 24.03.2021 г.- сумата от 50 000 лева (л.642). В представения отчет по сметката на жалбоподателя (на л. 702, том 3) е отразено извършването на 25.02.2021 г. на един превод за сумата от 35 741.64 лева, с наредител FOOD AND BEVERAGE TRADE    ||FOOD AND BEVERAGE TRADE (основание за извършването му не е посочено).

Относно извършени плащания от страна на EZIR LTD с VIN EL996797880, чието задължение по данни от издадените фактури възлиза на 361 063.35 лева, в хода на ревизията са представени следните платежни документи:

- банково извлечение от 21.01.2022 г. за 119 521.91 лева с наредител А. Й. С. (л. 645, том 2);

- банкови извлечения от 14.07.2022 г. и 21.07.2022 г. съответно за 2 529.37 лева и 2 529.39 лева, с наредител Н. А. Г. (л.643 и л.646 гръб, том 2);

- банкови извлечения от 16.06.2022 г. за внесени по сметка 36 000 лева и от 26.07.2022 г. за 50 853.44 лева, с наредител С. С. Н. (л.644, том 2 и л.703, том 3);

- банково извлечение от 24.06.2022 г. за 9 000 лева и 6 150 лева с наредител Н. А. Г. (л.652, том 2);

- банково извлечение от 23.08.2022 г. за преведени 19 960 лева с наредител Н. П. И. (л.650, том 2).

Преводите са получени по банкова сметка на жалбоподателя в П. А., с посочено основание- плащане по фактури на EZIR LTD. Не е установено в какво качеството посочените лица правят преводите.

С оглед изложеното и предвид събраните доказателства ревизиращият екип е приел, че не е доказано по несъмнен начин извършването на декларираните от ревизираното лице ВОД на стоки по издадените фактури с получатели FOOD AND BEVERAGE TRADE   ||FOOD AND BEVERAGE TRADE с VIN EL801301459 и EZIR EOOD||BG203535259 с VIN EL996797880. Транспортирането на стоката до Гърция е поставено под съмнение по съображения, че е налице индикация за подозрение за измама, изразена в документиран ВОД с недоказан транспорт до друга държава членка на ЕС. Прието е, че липсват доказателства за наличие на ВОД по смисъла на чл. 7 от ЗДДС, за да се приложи нулева ставка на ДДС, а извършените доставки са с място на изпълнение на територията на страната и на основание чл.86, ал.1 и ал.2 от ЗДДС във връзка с чл.53, ал.1 от ППЗДДС следва да се начисли ДДС в общ размер 184 019.90 лева за данъчните периоди от 01.07.2020 г. до 31.10.2020 г., от 01.01.2021 г. до 31.01.2021 г., от 01.06.2021 г. до 30.06.2021 г. и от 01.09.2021 г. до 31.10.2021 г.

Констатациите на приходния орган са отразени в Ревизионен доклад № Р-02000222005095-092-001/30.03.2023г. (л.113-134), връчен на жалбоподателя електронно на 10.04.20203 г. (л.137). В срока по чл. 117, ал. 5 от ДОПК е представено писмено възражение, с приложени декларации от водачите, управляващи товарните автомобили- Е. Й. Н., Д. В. П. и М. С. З. при осъществяване на транспортните услуги, и декларации- потвърждения от лица, посочени като получатели на стоките- Ю. Ю. К., в качеството на управител на EZIR LTD и Л. С. В., в качеството на управител на FOOD AND BEVERAGE TRADE   ||FOOD AND BEVERAGE TRADE (л.83-93). Възражението е прието за неоснователно от приходния орган, като е посочено от последния, че представените с него декларации от водача на товарен автомобил Д. В. П. (собственик на „Дим Транс 16“ ЕООД до 24.04.2019 г.), не са собственоръчно написани, а положените в тях подписи съществено се различават от подписа в решението за учредяване на дружеството и договора за прехвърляне на дружествени дялове с нотариална заверка на подписите, публикувани в ТР. По отношение на лицето Ю. Ю. К., е констатирано, че е съдружник в „Г.“ ЕООД, заедно с баща си Ю. С. К., който от своя страна е собственик на „Метросистем“ ЕООД с [ЕИК] до 12.11.2020 г. Ю. Ю. К. е и собственик на EZlR LTD и „Метросистем“ ЕООД, а тези обстоятелства са значение при изследване на реалността на доставки между свързани и взаимно контролирани лица. Прието е от приходния орган, че транспортните документи, представени от жалбоподателя, не отразяват действителното положение, поради което не следва да бъдат кредитирани. Формиран е извод, че с транспортните средства са извършени превози на посочените дати, но не и международен превоз на стоките- предмет на доставките в процесните фактури. В допълнение е отбелязано, че всички лица, са категоризирани като рискови от гледна точка на данъчно поведение. Въз основа на съдържащите се в ревизионния доклад констатации е издаден оспореният ревизионен акт № Р-020002222005095-091-001/12.06.2023 г. (л.66-74).

Ревизионният акт е потвърден с Решение № 101/15.09.2023 г. на директора на дирекция „ОДОП“, като изводите на ревизиращия екип са възприети изцяло от решаващия орган. В хода на административното обжалване е извършена и служебна проверка в информационния масив на НАП, при която е установено, че управителят на FOOD AND BEVERAGE TRADE- Л. С. В. се осигурява за работа по трудов договор на 8-часов работен ден в „Булстар строй“ ЕООД за периода м.март 2020 - м.януари 2021 г., при напълно отработени дни за месеците, а за периода м.юли 2020 г. - м.декември 2020 г. работи и на 4-часов работен ден в „КММ строй инвест“ ЕООД. При тези данни е прието, че същият не би могъл да приеме стоката на посочените във фактурите дати, в противоречие с твърденията на жалбоподателя и обясненията на водачите на товарни автомобили Е. Й. Н. и Д. В. П.. В допълнение е отбелязано, че през периода м.юли 2021 г. - м.август 2022 г. Л. В. работи на 4-часов работен ден в „Емве логистик“ ООД, за което се сочи от жалбоподателя, че е организирало транспорта на стоките.

По отношение на управителя на EZlR LTD Ю. Ю. К. е посочено в решението, че се осигурява за работа по трудово правоотношение на 8-часов работен ден в „Г.“ ООД- един от превозвачите, за периода м.юни 2021 г. - м.декември 2022 г., при напълно отработени дни, поради което не би могъл да приеме стоката на 05.06.2021 г., на 19.09.2021 г. и на 22.10.2021 г.

При извършена в хода на административното обжалване служебна проверка в модул ПТРР на А. М. е установено, че декларираните от ревизираното лице стоки и отразените в програмния продукт на А. М. при преминаване на границата стоки са различни от тези, посочени в представените ЧМР. Събрана е и допълнителна информация от Агенция „Пътна инфраструктура“ за регистрираните преминавания на посочените от жалбоподателя МПС през наличните контролни точки (камери), от която е установено, че няма отчетено движение на нито едно от посочените в товарителниците МПС в района на [населено място], откъдето е следвало да се натовари стоката.

При тези данни е прието от решаващия орган, че сделките с контрагенти от Гърция са формално оформени с документи, като доставчикът „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД не е изпълнил кумулативните нормативни изисквания по чл. 45 от ППЗДДС. Прието е, че при съставянето на данъчния документ последният не е действал добросъвестно, след като е бил длъжен и е могъл, но не е изискал гаранции от превозвача и получателя, удостоверяващи напускането на стоката на територията на страната.

От заключението на извършената по делото съдебно-счетоводна експертиза се установява, че процесните фактури са включени в дневниците за продажби на жалбоподателя за съответния данъчен период. От страна на дружеството са подадени VIES декларации с данни, съответстващи на данните, описани в дневниците за продажби по ЗДДС. Вещото лице сочи, че фактурите са осчетоводени като приход от продажби на стоки и продукция. Наред с това сочи, че стойността на доставките по процесните фактури е заплатена изцяло, с изключение на фактура № **********/06.01.2021 г. на стойност 127 889.19 лева с получател Ф. Е. Б. Т. М., по която има неплатен остатък в размер на 33 498.76 лева. В допълнително заключение вещото лице подробно описва извършените плащания по дати и суми, с основанието за извършения превод и наредителя/вносителя (л.1896 и сл.).

При тези фактически данни съдът намира от правна страна следното:

Оспореният ревизионен акт е издаден от компетентен орган, овластен с нормата на чл. 119, ал.2 от ДОПК, в обема на правомощията му. Издаден е в предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити по 120 от ДОПК, в т.ч. фактически и правни основания за издаването му, изложени подробно както в РА, така и в съставения ревизионен доклад, представляващ неразделна част от него.

При извършената служебна проверка съдът не констатира нарушения на административнопроизводствените правила. Жалбоподателят е надлежно уведомен за ревизията, възложена със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР) № Р-02000222005095-020-001/06.10.2022 г. (л. 1845, том 4), изменена със Заповеди за изменение на ЗВР № Р-02000222005095-020-002/10.01.2023 г. (л.1074, том 4), № Р-02000222005095-020-003/07.02.2023 г. (л.629, том2), и № Р-02000222005095-020-004/09.02.2023 г. (л.625, том 2) на началник на сектор при ТД на НАП- Бургас, оправомощен със Заповед № РД-265/17.05.2022 г. (л.56) и Заповед № РД-5/03.01.2023 г. (л.54) на директора на ТД на НАП- Бургас. На същия е предоставена възможност да представи писмени обяснения и документи, отнасящи се до обстоятелствата, подлежащи на установяване в ревизионното производство. В хода на ревизията са събрани относимите доказателства и същите са надлежно приобщени към ревизионната преписка.

Според настоящия съдебен състав ревизионният акт е издаден в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби.

Съгласно чл. 138, § 1 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност, съдържащ се в глава 4, озаглавена "Освобождавания на вътреобщностни сделки", държавите-членки освобождават доставката на стоки, изпратени или превозени до местоназначение извън съответната им територия, но на територията на Общността, от или за сметка на продавача или клиента, придобиващ стоките за друго данъчнозадължено лице или за данъчно незадължено юридическо лице, действащо в това си качество в държава-членка, различна от тази, в която е започнало изпращането или превоза на стоката. В разпоредбата е възпроизведено съдържанието на чл. 28в, част А, буква а) от Шеста директива и е част от преходния режим за облагане на търговията между държавите-членки, регламентиран в раздел XVIа от тази директива, чиято цел е да се прехвърлят данъчните приходи в държавата членка, в която се осъществява крайното потребление на доставените стоки. Механизмът, създаден с този преходен режим, се състои, от една страна, в освобождаване на извършената чрез вътреобщностно изпращане или вътреобщностен транспорт доставка в държавата членка, от която се изпращат или транспортират стоките, и същевременно допускане на право на приспадане или възстановяване на платения, по получени доставки ДДС в тази държава, а от друга страна, в облагане на вътреобщностното придобиване в държавата членка по пристигане. По този начин механизмът гарантира ясно разграничение на данъчния суверенитет на съответните държави членки (решение по дело R, т. 38) и позволява да се избегне двойното данъчно облагане, а следователно и да се гарантира данъчния неутралитет, присъщ на общата система на ДДС - решение по дело Teleos, т. 25, решение по дело Collеe, т. 23 и решение от 22.09.2012 г. по дело VSTR, С-587/10, т. 28.

Според постоянната практика на СЕС, освобождаването на вътреобщностната доставка на дадена стока е приложимо само когато правото на разпореждане като собственик с тази стока е прехвърлено на приобретателя и продавачът докаже, че посочената стока е изпратена или транспортирана в друга държава членка и че вследствие на това изпращане или транспортиране, същата стока е напуснала физически територията на държавата членка на доставката - решение по делото Teleos, т. 42, решение по дело T. I., т. 23, решение по делото R., точка 41 и решение от 16.12.2010 г. по дело E. T. H., C-430/09, т. 29. Следователно, за да се приеме, че една сделка е вътреобщностна доставка на стоки, освободена от ДДС, е необходимо да се установи прехвърляне на правомощието за разполагане със съответната стока на името на собственика и физическо преместване на стоката от една държава членка в друга. В тежест на доставчика на стоките, а именно лицето, което претендира освобождаване на доставката от ДДС, е да докаже, че са изпълнени условията за това.

При липсата на конкретна разпоредба в Директива 2006/112 относно доказателствата, които трябва да представят данъчнозадължените лица, за да бъдат освободени от ДДС, в правомощията на държавите членки е да определят - в съответствие с чл. 131 от Директивата - условията, при които освобождават вътреобщностните доставки от ДДС, с оглед да гарантират правилното и ясно прилагане на посочените разпоредби за освобождаване и да предотвратят всяка евентуална измама, избягване на данъци или злоупотреба.

С разпоредбата на чл. 53 ЗДДС е предвидено облагане с нулева ставка на вътреобщностните доставки. Поради облекчения режим на облагане и редуцираната данъчна ставка, освен условията, предвидени в чл. 7, ал. 1 от ЗДДС, са въведени изисквания и по отношение на документите, с които доставчикът следва да разполага, за да докаже извършването на вътреобщностните доставки. На основание чл. 45 от ППЗДДС доставчикът следва да разполага с две групи документи: 1) документ за доставката, в т.ч. фактура за доставката, съдържаща идентификационния номер по ДДС на получателя (б. „а“); протокол по чл. 117, ал. 2- в случаите на вътреобщностна доставка по чл. 7, ал. 4 (б. „б“); документ по чл. 168, ал. 8 от закона- когато доставчикът е физическо лице, което не е едноличен търговец и не е регистрирано по закона (б. „в“); и 2) документи за изпращането или транспортирането на стоките от територията на страната до територията на друга държава членка, в т.ч. транспортен документ или писмено потвърждение от получателя или упълномощено от него лице, удостоверяващи, че стоките са получени на територията на друга държава членка- в случаите, когато транспортът е извършен от получателя или от трето лице за сметка на получателя (б. „а“); и транспортен документ, удостоверяващ, че стоките са получени на територията на друга държава членка- когато транспортът е извършен от доставчика или от трето лице за сметка на доставчика (б. „б“).

По делото не е спорно, че за процесните доставки са издадени фактури от жалбоподателя, в които е посочен идентификационният номер по ДДС на получателите FOOD AND BEVERAGE TRADE МОШПРОЕОПН I K E||FOOD AND BEVERAGE TRADE и EZIR LTD. Не е спорно също така, че към правнорелевантния момент посочените търговски дружества са регистрирани за целите на ДДС. Спорът между страните е концентриран върху изпълнението на изискванията, предвидени с нормата на чл. 45, т. 2 от ППЗДДС, досежно прехвърлянето върху получателите по фактурите на правомощието за разполагане със съответната стока и физическото преместване на стоката извън Република България.

Процесните доставки са извършвани чрез трето лице- превозвач, за сметка на доставчика и следователно приложение следва да намери разпоредбата на чл. 45, т.2, б.“а“ от ППЗДДС, която изисква представяне на транспортен документ, удостоверяващ получаването на стоките на територията на друга държава членка. За установяване на посочените обстоятелства по отношение на твърдените доставки с получатели FOOD AND BEVERAGE TRADE и EZIR LTD жалбоподателят представя транспортни документи- международни товарителници (CMR).

За да удостоверят получаването на стоките на територията на друга държава-членка, международните товарителници следва да отговарят на изискванията, предвидени в чл. 6 от Конвенция за договора за международен автомобилен превоз на стоки. Според цитираната норма те трябва да съдържат следните данни: а) мястото и датата на съставянето; б) името и адреса на изпращача; в) името и адреса на превозвача; г) мястото и датата на приемането на стоката за превоз и мястото за доставянето й; д) името и адреса на получателя; е) обикновеното наименование на вида на стоката и начина на опаковане, а за опасните стоки - тяхното общоприето наименование; ж) броят на колетите, особената им маркировка и номерата им; з) брутното тегло или изразеното по друг начин количество на стоката; и) разноските, свързани с превоза (превозна цена, допълнителни разходи, митнически сборове и други разноски, възникващи от момента на сключването на договора до доставянето им); й) необходимите инструкции за митническите формалности и други такива; к) указание, че превозът, въпреки всяка противна клауза, е подчинен на режима, установен от тази конвенция.

Представените от жалбоподателя международни товарителници не отговарят на горните изисквания. В тях са налице пропуски, досежно мястото за доставяне на стоката (посочено е само населеното място- [населено място], Лака, Гърция, но не и мястото на получаване на стоката- адресът на разтоварния пункт); не са посочени датата на получаване на стоките и данни за лицата, положили подпис за получател в товарителниците, както и превозната цена, представляваща съществен елемент от договора за превоз. Посочените обстоятелства не се установяват и от представените с възражението срещу ревизионния доклад писмени потвърждения и декларации от водачите на товарни автомобили.

Според разпоредбата на чл. 9, § 1 от Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки, ЧМР като транспортен документ удостоверява, до доказване на противното, условията на договора за превоз и получаването на стоката от превозвача. В останалата си част товарителницата има характер на частен документ и не обвързва съда, а и, както се посочи, в кл. 24 на представените по делото ЧМР не е отбелязано кое е лицето, положило подписа при получаване на стоките по доставките, нито е индивидуализирано мястото на получаването им. Данни относно мястото на разтоварване не се съдържат и в обясненията от водачите на товарни автомобили Е. Й. Н. и Д. В. П., осъществили превозите (приложени към възражението против РД под формата на декларации), а изявленията на същите относно самоличността на физическите лица, положили подписите си като получатели на стоките в Гърция- Л. С. В. и Ю. Ю. К., не кореспондират с останалите доказателства по делото. От данните по делото е видно, че през релевантния период- от м.юни 2021 г. до м.декември 2022 г. лицето Ю. Ю. К.- управител на EZIR LTD (сочено като получател по ВОД) е осигурявано по трудово правоотношение с превозвача „Г.“ ООД, осъществил транспорта по процесната фактура № **********/25.10.2021 г. Л. Л. С. В.- управител на FOOD AND BEVERAGE TRADE е осигурявано по трудови договори с две търговски дружества („Булстар строй“ ЕООД и „КММ строй инвест“ ЕООД съответно на пълен работен ден и на 4-часов работен ден) с място на работа в Република България и напълно отработени дни, което поставя под съмнение верността на изявленията за личното му участие при приемането на стоката в Гърция. Следва да се посочи, че през периода от м.юли 2021 г. до м.август 2022 г. същото лице работи по трудово правоотношение и с превозвача „Емве логистик“ ООД.

В международните товарителници е отразено място на натоварване на стоките: склад в [населено място], но в това населено място няма отчетено от автоматичните устройства за записване на пътния трафик движение на нито едно от посочените в товарителниците превозни средства. Налице е несъответствие и между данните от товарителниците, в частта им относно описанието на стоките, и данните, декларирани при преминаване на границата. Според извършената справка от модул „Пътни такси и разрешителен режим“ (ПТРР) на А. М. за преминаванията на ППС през границата на Република България, всички МПС са напуснали страната през ГКПП Кулата, но с различен товар- при преминаване границата на 20.07.2020 г., 13.08.2020 г. и 25.10.2020 г. стоката е декларирана като „дървен материал и изделия от дърво“, с допълнително описание- пелети; за превозите на 04.09.2020 г. и 05.06.2021 г. стоката е декларирана като „изделия от пластмаса“, за превоза на 07.01.2021 г. е декларирана като „строителни материали“, с допълнително описание- „полипропилен“, а за превозите на 18.09.2021 г. и 16.10.2021 г.- „минерални продукти и изделия на химическата промишленост“ с допълнително описание „разтворители и разредители, органични и неорганични съединения“. Посочените обстоятелства поставят под съмнение реалното извършване на отразените в процесните фактури доставки на ядки и сушени плодове. Получаването на стоките на територията на Гърция не се установява и от представените по делото приемо-предавателни протоколи и договори за покупко-продажба, сключени с гръцките дружества. Като частни документи, те не се ползват с материална доказателствена сила, а верността им следва да се преценява наред с останалите доказателства по делото. С оглед обсъдените по-горе несъответствия относно мястото на натоварване и вида на стоката съдът приема, че както договорите, така и съставените протоколи за предаване на стоката, са неубедителни и не доказват твърдяното от жалбоподателя физическо преместване на стоката извън страната. Приложените квитанции за платени такси и кантарни бележки, както и застрахователните полици, не променят този извод, доколкото не са от естество да установят получаване на конкретната стока от посочените във фактурите получатели.

В редица свои решения СЕС отбелязва, че не се допуска компетентните органи на държавата-членка на доставката да задължават даден доставчик, който е действал добросъвестно и е представил доказателства, установяващи на пръв поглед правото му на освобождаване на дадена вътреобщностна доставка на стоки, да заплати впоследствие данъка върху добавената стойност върху тези стоки, когато тези доказателства се окажат с невярно съдържание, без да бъде установено участието на споменатия доставчик в данъчната измама, доколкото той е взел всички разумни мерки в рамките на своите възможности, за да се увери, че осъществяваната от него вътреобщностна доставка не го довежда до участие в такава измама. Според настоящия съдебен състав данните по делото, обсъдени по-горе в изложението, сочат недобросъвестност на доставчика при съставяне на данъчните документи, като в допълнение следва да се отбележи, че декларираните от последния вътреобщностни доставки не са отразени като ВОП при търговеца EZIR LTD с VIN EL996797880, а търговецът- FOOD AND BEVERAGE TRADE не е установен на декларирания адрес в PETRAKI 9 57008- DIAVATA, няма данни да е осъществявал търговска дейност на този адрес и е напълно непознат за местните жители в района. Не е представена от същия каквато и да било информация във връзка с изпратените искания за представяне на документи и писмени обяснения. Изисканите от приходните органи документи във връзка с процесните доставки не са представени и от превозвачите „ЕМВЕ“ ООД, „Емве Логистик“ ООД и „Дим Транс 16“ ЕООД.

Съдът счита, че не е установено по несъмнен начин и извършването на плащания от доставчиците във връзка с процесните доставки. По делото е представена разписка- протокол от 22.03.2021 г., в която се сочи, че, поради „настъпило извънредно положение“ и „наложени противоепидемични мерки“ по отношение на пътуванията извън Република България, Л. В., в качеството на представител на FOOD AND BEVERAGE TRADE, предоставя сумата от 200 000 лева на С. Н., представител на „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД, която сума последният да внесе по банкова сметка с титуляр българското дружество. На 22.03.2021 г. и на 24.03.2021 г. по банковата сметка на дружеството е внесена от Н. сума в общ размер 200 000 лева. Съставената разписка представлява частен свидетелстващ документ и се ползва с доказателствена сила само досежно факта, че изявленията са направени от лицата, които са го подписали, но не удостоверява датата на обективираното изявление, а съобразно разпоредбата на чл. 181 от ГПК, приложима на основание чл. 144 от АПК, има достоверна дата едва от деня, в който е представен на приходните органи по време на ревизията. Тя не се ползва и с материална доказателствена сила досежно удостоверените с нея изгодни за жалбоподателя факти. Следва да се отбележи, с нея е удостоверено плащане в брой на значителна парична сума, в противоречие с изискванията на чл. 3 от Закона за ограничаване на плащанията в брой. Наред с това, извънредно положение, поради разпространението на COVID-19, е обявено с решение на Народното събрание, за времето от 13.03.2020 г. до 13.05.2020 г., т.е. към датата, посочена в разписката, произтичащите от него ограничения не са налице, а и същото не представлява пречка за извършване на плащания по банков път- напротив, именно чрез банкови разплащания би бил избегнат физически контакт, в съответствие с въведените противоепидемични мерки.

Плащанията по фактури с получател EZIR LTD са извършени по банкова сметка на жалбоподателя в „ПИБ“ АД също в брой, от различни физически лица, чието качество на представители на гръцкото дружество не е установено по делото. Нито едно от плащанията по процесните фактури не е извършено от банкова сметка на сочените в тях получатели- всички плащания са извършвани на територията на Република България, в клон на българска банка. С оглед на това и предвид данните от обсъдената по-горе разписка, не би могло да се приеме за установено по категоричен начин, че плащанията са извършвани именно от получателите по доставките.

Ирелевантно е обстоятелството, установено от съдебно-счетоводната експертиза, че фактурите са осчетоводени като приход от продажби на стоки и продукция, доколкото продажбата на процесните стоки не се оспорва от ответната страна, а и само по себе си обстоятелството, че стоките са реализирани, не сочи, че са напуснали физически територията на Република България.

По изложените съображения съдът приема за законосъобразен изводът на приходните органи, че макар и формално оформени с документи, ВОД по процесните фактури не са извършени. Следователно, доколкото стоките са реализирани (това обстоятелство не е спорно между страните), налице е облагаема доставка на територията на страната, за която на основание чл.82, ал. 1 от ЗДДС данъкът се дължи от жалбоподателя „Странджа Агро Бизнес“ ЕООД в качеството му на доставчик. Ето защо, като е определил на последния задължения за ДДС и лихви по доставки, за които не са налице достатъчно убедителни доказателства, за да бъдат определени като вътрешнообщностни, органът по приходите правилно е приложил материалния закон. Не са налице сочените от жалбоподателя отменителни основания, поради което жалбата следва да се отхвърли, като неоснователна.

С оглед формирания извод за неоснователност на жалбата и своевременно направеното искане, на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК следва да се присъдят на ответната страна разноски по делото в общ размер 14181.76 лева, от които 450 лева възнаграждение за вещо лице и 13731.76 лева възнаграждение за юрисконсулт, определено съгласно чл. 8, ал. 1, вр. чл. 7, ал. 2, т. 5 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран от горното, съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Странджа агро бизнес“ ЕООД с [ЕИК] против Ревизионен акт № Р-02000222005095-091-001/12.06.2023 г., издаден от В. Х. Р.- началник на сектор „Ревизии“ в ТД на НАП- Бургас, възложил ревизията, и Ж. С. Д.- главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, потвърден с Решение № 101/15.09.2023 г. на директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“- Бургас при ЦУ на НАП.

ОСЪЖДА „Странджа агро бизнес“ ЕООД с [ЕИК] да заплати на Националната агенция за приходите сумата от 14 181.76 лева (четиринадесет хиляди сто осемдесет и един лева и седемдесет и шест ст.), представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчване на съобщението.

Съдия: