Определение по дело №1172/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1121
Дата: 8 юли 2022 г. (в сила от 8 юли 2022 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20227040701172
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 8 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

        1121                               08.07.2022 година             гр.Бургас

 

 

Бургаският административен съд,          XXII-ри административен състав,

На осми юли                                      две хиляди и двадесет и втора година,

В закрито заседание в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело

№ 1172 по описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.60, ал.5 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл.188 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС).

Образувано е по жалба на „Дънди рос“ ЕООД, ЕИК-*********, представлявано от Д. Р. П.против разпореждане за допускане на предварително изпълнение на заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-65-0118898/05.07.2022г. на началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, Главна дирекция (ГД) „Фискален контрол“, в Централно управление (ЦУ) на Национална агенция по приходите (НАП), с която е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) запечатване на търговски обект – магазин Еврика, находящ се в гр.Несебър, к.к.„Слънчев бряг“, хотел „Еврика“, стопанисван от „Дънди рос“ ЕООД и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание чл.186, ал.1, т.1, б.„а“ и чл.187, ал.1 от ЗДДС.

Жалбоподателят счита разпореждането за допускане на предварително изпълнение на заповедта за налагане на ПАМ за неправилно и незаконосъобразно, като моли за неговата отмяна. Заявено е, че административният акт е немотивиран, тъй като от посочените фактически основания не се извежда извод за значителна или трудно поправима вреда. Изложените основания за предварително изпълнение не са конкретни, а бланкетно формулирани.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима.

При разглеждането и́ по същество, съдът намира следното:

На 04.07.2022 г. в 13,00 часа е извършена проверка на търговски обект – сезонен/временен – магазин Еврика, находящ се в гр.Несебър, к.к.„Слънчев бряг“, хотел „Еврика“, стопанисван от „Дънди рос“ ЕООД от служители на НАП. Извършена е контролна покупка на 2бр. безалкохолни напитки на стойност 3,00лв., сумата е заплатена от Н. Р. В.-инспектор по приходите, а плащането е прието от Н.Н.Й.–продавач в обекта. След заплащането не е издадена фискална касова бележка от монтираното и работещо в обекта фискално устройство, модел Dаtecs DP-35 КL, с ИН на ФУ DТ 405908, ФП 02405908. Служителят на НАП се е легитимирал и е отпечатал от фискалното устройство дневен финансов отчет с № 0044172/04.07.2022г., както и разпечатка на КЛЕН, от които е видно, че горепосочената продажба не е отразена като регистрирана чрез издаване на фискален бон.

При тези констатации били издадени протокол за проверка и на основание чл.186, ал.1, т.1, б.„а“ от ЗДДС, акта за нарушение, Заповед №1340/11.04.2022г. и Заповед ЗЦУ-1148/25.08.2020г. на изпълнителния директор на НАП е издадена Заповед № ФК-64-0126429/05.07.2022г. на началник отдел „Оперативни дейности“Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, ГД„Фискален контрол“, в ЦУ на НАП за налагане на принудителна административна мярка запечатване на обекта за срок от 14 дни.

Административният орган е посочил, че при определяне продължителността на мярката са съобразени тежестта на нарушението и последиците от него, вида и характера на търговската дейност. Посочил е, че проверката била извършена цитираната контролна покупка, за която не бил издаден фискален бон, наличие на касова разлика в размер на 113,65лв., средно-дневния оборот е 338,49лв., наличие на непогасени публични задължения в размер на 48,78лв. към 05.07.2022г., декларирани финансови резултати от дейността на дружеството: данъчна печалба за 2021 година -4529,51лв.; 2020г. -0,00лв.,2019г.- 60703,17лв. Посочено е, че вредата е в размера на корпоративния данък и неплатено ДДС, който не се внася върху неотчетените приходи от продажби,създадената организация на работа позволява част от оборота да не се отчита през фискално устройство;както и липсата на организация за създаване на условия търговския обект да се ръководи и да се организира дейността в него в съответствие е изискванията на Наредба Н-18/13.12.2006г.; невъзможността за проследяване на реализираните обороти, обосновава необходимостта да се осигури защитата на обществения интерес, като се предотврати възможността за извършване на нови нарушения.

С оспореното разпореждане органът е допуснал предварително изпълнение на принудителната административна мярка на основание чл.188 от ЗДДС, вр. чл.60, ал.1 от АПК, чиято необходимост е обоснована от обстоятелството, че обектът е сезонен и отлагане на изпълнението на мярката след влизането й в сила ще го осуети, с което ще се насърчи неправомерното поведение на търговеца, при проверката била извършена цитираната контролна покупка, за която не бил издаден фискален бон, наличие на касова разлика в размер на 113,65лв., средно-дневния оборот е 338,49лв., наличие на непогасени публични задължения в размер на 48,78лв. към 05.07.2022г., декларирани финансови резултати от дейността на дружеството: данъчна печалба за 2021 година -4529,51лв.; 2020г. -0,00лв.,2019г.- 60703,17лв.

При тези съображения административният орган е приел, предварителното изпълнение е наложително за предотвратяване и преустановяване на административни нарушения от същия вид, с цел да се защитят особено важни държавни интереси, както и че съществува опасност от закъснението на изпълнението да последват значителни или трудно поправими вреди за бюджета.

При тези данни съдът намира жалбата за неоснователна.

Обжалваното разпореждане е издадено от компетентен орган, овластен със заповед Заповед ЗЦУ-1148/25.08.2020г. на изпълнителния директор на НАП и заемащ длъжността на основание Заповед №1340/11.04.2022г., в предвидената от закона писмена форма.

В разпоредбата на чл. 186 ЗДДС не са предвидени особени правила при допускането на предварителното изпълнение, поради което се прилагат общите правила на чл. 60, ал. 1 АПК. Съгласно последната разпоредба в административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение, когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Всяка една от изброените предпоставки е достатъчно и самостоятелно основание за допускане на предварително изпълнение на акта.

В изложените от административния орган мотиви се съдържат достатъчно конкретни факти, относими към предпоставките за допускане на предварително изпълнение на заповедта. Прието е, че предварителното изпълнение се допуска, за да се  защитят особено важни държавни или обществени интереси и наличието на опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Направени са констатации относно процесния обект, дейността на търговското дружество и др., относно извършеното нарушение и създадената организация в обекта, позволяваща да не се отчита чрез фискалното устройство част от реализираният оборот. Допускането на предварително изпълнение е обосновано с невъзможността да бъдат проследени реализираните обороти, предвид установеното неспазване на реда за отчитане на продажбите. Отбелязано е, че приходите на търговеца не могат да бъдат постоянно контролирани и определени по размер, поради което нарушението води до ощетяване на бюджета и следователно е от значим интерес както за държавата, така и за обществото.

Налице е и втората предпоставка, а именно че от закъснялото изпълнение на мярката да последва значителна или трудно поправима вреда. Както е отбелязал в мотивите на разпореждането заведението е с временен, сезонен характер и след влизане в сила на заповедта ще е приключил летния сезон и обектът няма да работи, което ще препятства изпълнението на заповедта. По тези съображения опасността от настъпване на вреда за бюджета, която е значителна и труднопоправима е налице.

Принудителната административна мярка запечатване на обект се налага независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, при наличие на установените в нормата на чл.186, ал.1 от ЗДДС материалноправни предпоставки.

Липсата на наказателно постановление е ирелевантна за законосъобразността на процесното разпореждане. Действително редакцията на нормата на чл.187, ал.4 от ЗДДС позволява да се направи привръзка с паралелното административно-наказателно производство, тъй като предоставя възможност на органа, наложил ПАМ, да прекрати мярката по молба на административно-наказаното лице и след като бъде доказано от него, че глобата или имуществена санкция е заплатена изцяло. Налагането на ПАМ е свързано с извършено административно нарушение, но двете производства са самостоятелни, различни и се развиват по различен процесуален ред – по реда на АПК и на ЗАНН. В случая липсата на данни за издадено наказателно постановление за същото административно нарушение, обосноваващо евентуално нарушение на правото на защита, свързано с привилегирования състав по  чл.187, ал.4 от ЗДДС, не е основание да се даде превес на интереса на частния субект. Налице е защитим значим държавен и обществен интерес по смисъла на чл.60, ал.1 от АПК.

Съдът счита, че в случая са налице изискуемите материалноправни предпоставки за издаване на обжалваното разпореждане. Неизпълнението от страна на търговеца на задължението му да отчита осъществяваните в обекта продажби обективно препятства възможността за проследяване на реализираните обороти и влияе върху размера на публичните му задължения, като следва да се има предвид освен неиздадената касова бележка за контролната покупка и разликата в касовата наличност, както и сезонния характер на обекта. Мярката е с преустановителен и превантивен характер и доколкото отлагането и́ във времето би попречило изпълнението й– след края на сезона обектът ще бъде затворен и постигането целта на мярката да предотврати укриването на приходи и отклонението от данъчно облагане няма да бъде постигната, поради което следва да се приеме, че разпореждането за предварителното и́ изпълнение е съобразено с целта на закона и съответства на принципа на съразмерност, визиран в чл.6 от АПК.

По изложените съображения съдът приема, че разпореждането е издадено от компетентен орган, при спазване на изискванията за форма, не са допуснати съществени процесуални нарушения, както и нарушения на материалния закон, поради което жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Мотивиран от горното и на основание чл.60 ал.5 АПК, Административен съд - гр.Бургас,  XXII -ри състав,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Дънди рос“ ЕООД, ЕИК-*********, представлявано от Д. Р. П.против разпореждане за допускане на предварително изпълнение на заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-65-0118898/05.07.2022г. на началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас, дирекция „Оперативни дейности“, Главна дирекция (ГД) „Фискален контрол“, в Централно управление (ЦУ) на Национална агенция по приходите (НАП), с която е наложена принудителна административна мярка (ПАМ) запечатване на търговски обект – магазин Еврика, находящ се в гр.Несебър, к.к.„Слънчев бряг“, хотел „Еврика“, стопанисван от „Дънди рос“ ЕООД и забрана за достъп до него за срок от 14 дни на основание чл.186, ал.1, т.1, б.„а“ и чл.187, ал.1 от ЗДДС.

 

Определението не подлежи на обжалване, съгласно чл. 188, ал. 2 от ЗДДС.

 

                                                                           СЪДИЯ :