Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 719/20.11.2023 г.
гр. Монтана
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в
публично съдебно заседание на тринадесети ноември през две хиляди двадесет и
трета година в състав:
Председател:
Соня Камарашка
при секретаря Александрина А., с участието на прокурор
при Окръжна прокуратура гр.Монтана – Галя А., като разгледа докладваното от
съдията административно дело № 688
по описа за 2023г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по жалба срещу решение на Общинска избирателна комисия /ОИК/ за обявяване на
изборни резултати за избор на кмет, с правно основание чл. 459, ал.1 от
Изборния кодекс /ИК/.
Образувано е по жалба от Т.Д.Ц. *** в качеството й на
регистриран кандидат за избиране на кмет на Община Монтана от Коалиция
„Продължаваме промяната – Демократична България“ с Решение № 85-МИ от 26.09.2023г.
на ОИК – Монтана и П.Н.П. от гр.Монтана,
в качеството му на регистриран кандидат за избиране на кмет на Община Монтана
от партия „Възраждане“ с Решение № 43-МИ от 20.09.2023г. на ОИК – Монтана
против Решение №161-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия Монтана (ОИК
Монтана ),
с което на основание чл. 452 от ИК и
въз основа на получените данни от протоколите на СИК е обявен за избран кмет на
Община Монтана, обл.Монтана – З.С.Ж. издигнат от МК
„СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“, получил 11701 действителни гласове.
В жалбата на Т.Д.Ц. се твърди, че Решение на ОИК Монтана за избор на кмет на
Община Монтана е незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалния
закон и процесуалните правила. Твърди се, че неправилно е определен изборният
резултат от проведените на 29.10.2023г. избори за кмет на Община Монтана. При
извършеното ръчно преброяване на бюлетините във всички СИК са били допуснати
груби нарушения при преценката за действителност на бюлетините предвид
наличието на 508бр. невалидни бюлетини. Неправилно са определени действителните
и недействителните бюлетини, като превратно е тълкуван чл.437 от ИК и Методическите
указания на ЦИК, в почти всички изборни секции на територията на общината. Не
се установява на какво основание са обявени за недействителни бюлетините. В
протоколите на СИК са налице множество поправки, грешки и зачертавания, като
същите не са оформени при спазване на процедурата по чл.441 от ИК. Наличието на
множество грешки, зачертавания и поправки прави невъзможно установяване на
действителния резултат от проведените избори, без прилагане на процедурата по
чл.445, ал.3 от ИК от страна на ОИК, а именно - ново преброяване на гласовете,
за каквото няма данни да е извършено от ОИК – Монтана. Сочи протоколи на СИК с
№*********, за който от видеонаблюдението се вижда
как лица поправят невалидните бюлетини; протокол на СИК с №********* в кв.Кошарник, гр.Монтана, за които от видеонаблюдението
се установява, че не е ясно кой брой бюлетините, дали са членове на комисията
или външни лица, след което започва подпечатване на невалидните бюлетини и
превръщането им във валидни; протокол на СИК №********* в с. Стубел, от видео
наблюдението се установява, че длъжностно лице, член на комисията поправя
бюлетини, като многократно е спиран и прекъсван записа от видеонаблюдението.
По отношение на СИК №*********; СИК №********* и СИК №********* липсват записи
от видеонаблюдението, което хвърля съмнения за
честното провеждане на изборите, поради което са допуснати сериозни изборни
нарушения. Твърди се, че един член на СИК брои бюлетините, което е в нарушение
на ИК, като липсват решения на СИК относно разпределение на функциите между
различните членове на СИК, съгласно решение №2654-МИ от 12 октомври 2023г. за
гласуване с хартиени бюлетини по т.3.2, решение и протокол по т.3.3 – печат;
липса на бюлетина образец по т.3.5 и сгрешените бюлетини не са подпечатани и
подписани от комисията по т.10. Сочи, се че ако не са били допуснати описаните
съществени нарушения на изборните правила, резултатът от избора би бил различен
от обявения с оспореното решение на ОИК – Монтана, което води до
недействителност на избора. В първото по делото съдебно заседание жалбоподателката се явява лично, като поддържа жалбата си,
заедно с представителя на Коалиция
„Продължаваме промяната – Демократична България“ – Б*** А*** упълномощен да я
представлява по делото. Моли за отмяна на оспореното решение.
В жалбата на П.Н.П. се твърди, че Решение на ОИК Монтана за избор на кмет на
Община Монтана е незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на
административно производствените правила, както и в противоречие с материалния
закон. Твърди се наличие на множество извършени груби и съществени нарушения,
манипулации на изборния резултат в изборните секции при проведените местни
избори за кмет на Община Монтана на 29.10.2023г. Твърди се, че това като
резултат е довело до опорочаване честността на проведените избори и до промяна
на резултата от проведеното гласуване за кмет на Община Монтана. Оспорва се по реда на чл.193 ГПК във вр. чл.144 АПК отразените резултати в протокола на СИК
********* в с.Габровница, като се твърди, че са гласували общо 570
избиратели, а осем са дописани незаконосъобразно в изборния ден в избирателните
списъци. Извършени са съществени нарушения при даването на вота от
избирателите, така и нарушения, изразяващи се в манипулации на бюлетините за
гласуване в периода на тяхното преброяване в рамките на работата на членовете
на СИК и пред техните погледи. В преброяването са участвали лично лица, които
не са членове на СИК. Налице са били спорове между членовете на СИК по
отношение на това кои бюлетини са действителни и кои не, обективирани
в съответния видеозапис от преброяването. Правени са промени и дописвания в
извадените от изборната кутия бюлетини. Недействителни бюлетини са приемани за
действителни, вследствие на което в секционния протокол първоначалната бройка е
7 /седем/, която е задраскана и вместо нея е записана като бройка 0 /нула/. В поредица
празни бюлетини за кмет е дописван с химикал избора за кмет, тъй като от
видеозаписа се чуват думите „бюлетина празна да не остане за Злати“,
произнесено от неустановено лице. За действителни са приемани недействителни
бюлетини, които са имали различно зачеркване/посочване, извън единствено
допустимите на Изборния кодекс Х и V. Без да има законово
основание действителни бюлетини, подавани за кмет и конкретно за жалбоподателя,
са приемани за недействителни, без да има законово основание за това.
Недействителните бюлетини са били вписвани като действителни за кандидат на МК
Герб с №68. Извършените поправки, дописвания, заличавания и др. в този протокол
не са извършени по предвидения в ИК ред. Оспорва
се по реда на чл.193 ГПК във вр. чл.144 АПК
отразените резултати в протокола на СИК ********* в гр.Монтана, кв. Кошарник, като се твърди че са гласували общо 481
избиратели, а четирима са добавени в изборния ден под чертата незаконосъобразно
в избирателните списъци, като са упражнили правото на глас в тази секция, без
да имат право на това. Извършени са множество нарушения с които е променен и
подменен изборния резултат. Прегледа и преброяването на бюлетините се прави от
поне четирима човека наведнъж, като бюлетини биват изнасяни и броени извън
кадър и не биват броени по установения начин. В нито един момент бюлетините не
биват показвани една по една в кадър и не става ясно коя от тях е действителна
и коя не. Налице са били спорове между членовете на СИК по отношение на това
кои бюлетини са действителни и кои не, обективирани в
съответния видеозапис от преброяването. За действителни са приемани
недействителни бюлетини, които са имали различно отбелязване, извън единствено
допустимите на Изборния кодекс Х и V. Без да има законово
основание действителни бюлетини подавани за кмет конкретно за жалбоподателя, са
приемани за недействителни, без да има законово основание за това.
Недействителните бюлетини са били вписвани като действителни за кандидат на МК
Герб с №68. Оспорва се по реда на чл.193 ГПК във вр. чл.144 АПК отразените резултати в
протокола на СИК ********* в гр.Монтана, кв. Кошарник,
като се твърди че са гласували общо 556 избиратели, а четирима са добавени
в изборния ден под чертата незаконосъобразно в избирателните списъци, като са
упражнили правото на глас в тази секция, без да имат право на това. Извършени
са множество нарушения, с които е променен и подменен изборния резултат. На
недействителните бюлетини за избор на кмет е бил поставян печат от СИК с думите
„…така ли ще я пускаме без печат..Нищо де, ще ударим печат. Ударете един печат,
ето това е. Ударете един печат….Тази е без печати..Отива за печат…“., като
същите са вписани като действителни бюлетини. Недействителните бюлетини стават
действителни, което е видно от видео заснемането в СИК при преброяване на
бюлетините. Няколко човека, които не са членове на СИК, участват лично в
броенето и разпределението на бюлетините, което е недопустимо. Налице са били
спорове между членовете на СИК по отношение на това кои бюлетини са
действителни и кои не, обективирани в съответния
видеозапис от преброяването. За действителни са приемани недействителни
бюлетини, които са имали различно зачеркване/посочване, извън единствено
допустимите на Изборния кодекс Х и V, които са приемани
за действителни за друг кандидат на МК Герб с №68. Без да има законово
основание действителни бюлетини подавани за кмет конкретно за жалбоподателя, са
приемани за недействителни, без да има законово основание за това и са вписани
в протокола като недействителни общо 37, задраскани впоследствие и променени на
39 гласа. От друга страна недействителните бюлетини са били вписвани като
действителни за кандидат на МК Герб с №68. Извършените множество поправки,
дописвания, заличавания и др. в този протокол относно неизползваните бюлетини,
броя на действителните гласове и броя на намерените недействителни бюлетини,
като е променен и общия брой гласове за единия от кандидатите на МК Герб с №68.
Задраскан и намален е и общия брой действителни гласове от 554 на 513. Оспорва
се по реда на чл.193 ГПК във вр. чл.144 АПК
отразените резултати в протокола на СИК ********* в с.Стубел, като се
твърди че са гласували общо 355 избиратели и са извършени множество нарушения и
манипулации на изборните книжа с които е променен и подменен изборния резултат.
Член на комисията при преброяването е извършил множество поправки и дописвания
в преброяваните от него бюлетини. Действителните бюлетини, подавани за
жалбоподателя като кандидат от партия Възраждане са били преправяни, преброени
и вписани като недействителни. За действителни са приемани недействителни
бюлетини, които са имали различно зачеркване/посочване, извън единствено
допустимите на Изборния кодекс Х и V, които са приемани
за действителни за друг кандидат. Твърди се, че всичките допуснати съществени
нарушения са довели и до съществена промяна на волята на избирателите при
упражнено от тях конституционно право да избират кмет на Община Монтана. Именно поради големия общ брой на бюлетините
за избор на кмет на Община Монтана, подадени в тези четири секции при груби
нарушения на изборния процес, съществено са повлияли на провеждането на изборите
за кмет на Община Монтана и на техния резултат. Сочи се, че оспореното решение
не отразява реалната фактическа обстановка при проведеното гласуване, както е
посочено в Решение №13 от 28.11.2013г. на Конституционния съд на РБ по к.д.
№14/2013г., тъй като са налице и двете предпоставки за съществени и особени
тежки нарушения на изборния процес, относимо към
принципа на избирателното право и тежестта на нарушението е от такова естество,
че е невъзможно да се установи действителната воля на избирателите.
В първото съдебно заседание жалбоподателя се
явява лично, като поддържа жалбата си, ведно с доказателствените
искания в нея. По съществото на делото моли да бъде отменено оспореното решение
и избора да бъде обявен за недействителен.
Ответника по жалбата Общинска избирателна
комисия - Монтана, се представлява от надлежно упълномощените с решение на ОИК
Монтана адв. Б.Ц. и адв. П.П., които в съдебно заседание се явяват лично, като
оспорват жалбите. Молят съда да потвърди оспореното Решение на ОИК за избор на
кмет на Община Монтана като законосъобразно, като навеждат доводи за липса на съществени
нарушения на изборния процес и за пороци на обжалваното решение на ОИК.
Поддържат, че твърденията в жалбата за нарушения на изборния процес не са
доказани и като такива са неоснователни, тъй като в протоколите на СИК
подписани от всички членове не са налице противоречия, няма подписани особени
мнения, няма жалби и сигнали, а изборите са протекли при нормална обстановка. Наличието
на поправки в протоколите е удостоверено по надлежния ред с подпис на членовете
на СИК. Молят съда да потвърди обжалваното решение.
Заинтересованата страна З.С.Ж. издигнат от МК „СДС/ГЕРБ,
БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“ не се явява, представлява се от надлежно упълномощения адв. В.Д. ***, като оспорва жалбите моли оспореното решение
да бъде потвърдено, като подробни доводи излага в ход по същество на делото.
Заинтересованата страна Местна коалиция „СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“, редовно призована,
не се представлява в съдебното заседание по делото и не изразява становище по
жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура Монтана
по съществото на делото намира жалбата за неоснователна, като в заключение сочи,
че не се установяват съществени нарушения на административно производствените
правила и допуснато нарушение на материално – правните разпоредби, което да
доведе до съществена промяна в крайния резултат, поради което оспореното
решение е законосъобразно.
Жалбата на Т.Д.Ц. *** в качеството й на
регистриран кандидат за избиране на кмет на Община Монтана от Коалиция
„Продължаваме промяната – Демократична България“ е подадена в законния седем дневен
срок по чл. 459, ал.1 от ИК, тъй като жалбата е депозирана директно в АС –
Монтана и е заведена с вх.№4422 от 06.11.2023г. а оспореното Решение №161-МИ/30.10.2023г. на ОИК –
Монтана е обявено на 30.10.2023г.
Жалбата на
П.Н.П. от гр.Монтана, в качеството му на
регистриран кандидат за избиране на кмет на Община Монтана от партия
„Възраждане“ също е подадена в законния седем дневен срок по чл. 459,
ал.1 от ИК, тъй като жалбата е депозирана чрез ОИК – Монтана на 06.11.2023г. и
е заведена с вх.№260 а оспореното Решение №161-МИ/30.10.2023г. на ОИК – Монтана е обявено на
30.10.2023г. Жалбоподателите
имат правен интерес от оспорване на Решението на ОИК – Монтана за избор на кмет
на Община, тъй като с него се засягат пряко техните лични права и интереси, с
оглед факта, че са регистрирани кандидати за
избиране на кмет на Община Монтана с Решения на ОИК – Монтана, Т.Д.Ц. от
Коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“ с Решение № 85-МИ от
26.09.2023г., а П.Н.П. от партия
„Възраждане“ с Решение № 43-МИ от 20.09.2023г. на ОИК – Монтана.
По изложените съображения съдът приема, че
жалбите са допустими, като подадени в законноустановеният
срок и от лица, които съгласно разпоредбата на чл. 459, ал.1 от ИК имат право
на оспорване.
Съдът, като прецени събраните по делото
писмени доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:
Изборите за общински съветници
и за кметове на 29.10.2023г.
са
проведени на основание Указ на Президента на РБ №146 за насрочване на избори за общински съветници и за
кметове на 29 октомври 2023год.
Със заповед №2254 от 29.08.2023г. издадена от
кмета на Община Монтана, на осн. чл.8, ал.2 от ИК и
решение №1969-МИ от 08.08.2023г. на ЦИК във връзка с
провеждане на изборите за общински съветници и
кметове на 29.10.2023г. са образувани избирателните секции на територията на
Община Монтана и е утвърден номера на избирателната секция, техния обхват и
адрес, а именно СИК от №********* до СИК ********* в гр.Монтана и от №*********
до №********* в населените места Безденица, Белотинци, Долно Белотинци,
Благово, Винище, Вирове, Войници, Габровница, Горна Вереница, Горно Церовене,
Доктор Йосифово, Долна Вереница, Долна Рикса, Клисурица, Крапчене, Липен,
Николово, Славотин, Смоляновци, Стубел, Студено буче, Сумер и Трифоново, видно
от том трети л.254-269 по делото. С Решение №117-МИ от 13.10.2023г. на ОИК
Монтана са определени и шест подвижни секционни избирателни комисии за община Монтана,
видно от том трети л. 270 по делото или общо броя СИК в Община Монтана са 87,
като толкова са предадените протоколи на СИК от избирателните секции.
По заявление за регистрация на Коалиция
„Продължаваме промяната – Демократична България“, на основание чл.147, ал.1 от ИК с Решение №32-МИ от 17.09.2023год. на ОИК Монтана е регистрирана Коалиция
„Продължаваме промяната – Демократична България“ за участие в изборите за кмет
на Община Монтана. С Решение №85-МИ от 26.09.2023г. е регистрирана и обявена
кандидатската листа за участие в изборите за кмет на Община Монтана от Коалиция
„Продължаваме промяната – Демократична България“ - Т.Д.Ц. ***.
По заявление за регистрация на партия
„Възраждане“, на основание чл.147, ал.1 от ИК с Решение №24-МИ от
17.09.2023год. на ОИК Монтана е регистрирана партия „Възраждане“ за участие в
изборите за кмет на Община Монтана. С Решение №43-МИ от 20.09.2023г. е
регистрирана и обявена кандидатската листа за участие в изборите за кмет на
Община Монтана от партия „Възраждане“ - П.Н.П.
от гр.Монтана.
С Решение №103 – МИ от 27.09.2023г. на ОИК Монтана
са определени номерата на партиите, коалиците,
местните коалиции и инициативни комитети в бюлетините за гласуване в изборите
за общински съветници и кметове, насрочени на
29.10.2023г. под №1 - БСП за България, под №26 – Партия на Зелените, под №28 –
Левицата, под №42 – Възраждане, под №51 – Земеделски съюз Ал. Стамболийски, под
№61 – Коалиция неутрална България, под №66 – Коалиция Продължаваме промяната –
Демократична България, под №68 – МК СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС, под №69 – МК НДСВ /ДПС,
Български гласъ и под №70 Инициативен комитет на К.Т.М..
С Решение №104-МИ от 02.10.2023г. са одобрени
графичните файлова с образците от бюлетините при провеждане на местните избори.
По делото са приети като доказателства всички
протоколи на 87 СИК; приемо – предавателните разписки,
обобщените данни от Информационна обслужване, Решения на ОИК, избирателните
списъци от 4 секции, флаш памет от ЦИК съдържаща видеозаснемането от СИК ********* в с.Габровница, СИК
********* в гр.Монтана, кв. Кошарник, СИК ********* в
гр.Монтана, кв. Кошарник и СИК ********* в с.Стубел,
като веществено доказателство по делото и писмо от Районна прокуратура
гр.Монтана.
При провеждане на изборите за кмет на Община
– Монтана за изборен район №1229 са регистрирани и взели участие – К*** Ц***
Т*** от БСП за България под №1 в отпечатаната бюлетина; С*** Г*** И*** от
Левицата под №28 в отпечатаната бюлетина; П.Н.П. от Възраждане под №42 в
отпечатаната бюлетина; Любомир Т.И. от Земеделски съюз Ал. Стамболийски под №51
в отпечатаната бюлетина; Т.Д.Ц. от Коалиция Продължаваме промяната –
Демократична България под №66 в отпечатаната бюлетина и З.С.Ж. от МК СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС под
№68 в
отпечатаната бюлетина.
Жалбоподателите оспорват Решение
№161-МИ/30.10.2023г. на ОИК -
Монтана с което на основание чл. 452 от ИК и въз основа на получените данни от
протоколите на СИК е обявен за избран кмет на Община Монтана, обл.Монтана – З.С.Ж. издигнат от МК „СДС/ГЕРБ, БНД,
ВМРО-БНД и ЗНС“, получил 11701 действителни гласове. Видно от протокола на ОИК
– Монтана приложение №105-МИ за избиране на кмет на Община Монтана, от първия
тур на изборите на 29.10.2023г. съставен въз основа на протоколите на СИК - общият
брой на гласувалите избиратели според положените подписи в избирателните
списъци, включително и подписите в допълнителните страници е 19169, като
толкова са и броя на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини. Общият
брой на недействителните гласове /бюлетини/ е 508бр., а броят на действителните
гласове от хартиените бюлетини с отбелязан вот „Не подкрепям никого“ е 722.
Разпределението на гласовете по кандидатски листи от хартиените бюлетини е за
жалбоподателя П.Н.П. от Възраждане е 2743 броя действителни гласове, за жалбоподателката Т.Д.Ц. от
Коалиция Продължаваме промяната – Демократична България е 1200броя действителни
гласове и за заинтересованата страна З.С.Ж. от МК СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС е 11 701
броя действителни гласове. Общия брой на действителните гласове, подадени за
кандидатските листи на партии, коалиции, местни коалиции и инициативни комитети
е 17 939. На
л.2 от приложения протокол на ОИК Монтана, както и от представения в съдебно заседание
електронен регистър на жалбите и сигналите се установява, че в протоколите на СИК по
реда на чл.438, ал.1 от ИК няма описани спорове за действителността или недействителността на
гласовете, взети решения и възражения на членовете на комисията по тях; липсват
постъпили жалби и възражения по взети решения, липсват приложени жалби,
възражения, заявления, особени мнения и решения по тях представляващи
неразделна част от протоколите, като изборите в изборния район са били
проведени при спокойна обстановка, като не е имало и сгрешени формуляри. При отчитане на резултатите от
гласуването в ОИК обобщения протокол на ОИК за избиране на кмет на Община
Монтана на л.36-42 от делото е подписан от състава на комисията също без
особени мнения.
Като
фактическо основание за издаване на оспореното Решение на ОИК Монтана, въз
основа на изготвения обобщен протокол на ОИК Монтана са отчетените резултати от
гласуването за кмет на Община Монтана от изготвените протоколи от всяка една от
секционните комисии.
С оглед заявеното в жалбата на П.П. и поддържано в първото по делото заседание искане за
откриване на производство по реда на
чл.193 ГПК във вр. чл.144 АПК относно отразените
резултати в протокола на СИК ********* в с.Габровница, СИК ********* в
гр.Монтана, кв. Кошарник, СИК ********* в гр.Монтана,
кв. Кошарник и СИК ********* в с.Стубел и след като
ответника чрез процесуалните му представители заяви, че ще се ползва от тях,
съдът откри производство по оспорване истинността на тези официални
свидетелстващи документи досежно тяхното съдържание.
С оглед
разпределената
на основание разпоредбата на чл.193, ал.3 от ГПК доказателствена
тежест на жалбоподателя и след като бяха конкретизирани времевите периоди, за
които са налице нарушения при провеждане на изборите на 29.10.2023г. за кмет на
Община Монтана, съдът на осн. чл 171, ал. 2 АПК
във вр. чл. 204 ГПК във вр
чл. 144 АПК допусна оглед на веществени доказателства а именно: видеозаписите
от съответните СИК с номера №*********, № *********, № *********, № *********,
приети по делото като веществени доказателства, след изпращането им от ЦИК на флаш памет приложена на л.119 по делото. При огледа на
видеозаписите от СИК
********* в с.Габровница се виждат част от бюлетините, както и член на
комисията, който държи химикал в ръката си при преброяване на бюлетините, но не
при тези на преден план, за които се вижда, че са за кмет на Община Монтана. На
видеозаписа се чува мъжки глас, който казва „на Злати да не остане празна
бюлетина…..пишете, направете всичко както трябва“, като се вижда как се
поставят три бюлетини върху купчината за кмет и се чува – „..тука ще допишем
69…“. При огледа се вижда, че едно лице брои бюлетини с жълт химикал в дясната
си ръка, като прави отбелязване върху бюлетините от лявата страна които касаят
избора на общински съветници, а не този за кмет на
Община, като се чува - „42,66 и т.н.“. Част от бюлетините се броят извън кадър,
като не може да се установи за какъв избор са подадени /кмет на кметство,
общински съветници или кмет на Община/. В кадър се
вижда мъж, който влиза в секцията и казва - „Злати иска неговите колко са…“,
след това се чува – „400“. Вижда се как член на СИК записва в черновата 480,
след което обръща листа и го снима два пъти.
При огледа на видеозаписите
от СИК
********* в с.Стубел на посочения от жалбоподателя П. час се установи, че на
видеозаписа се вижда мъж който разделя бюлетините за кмет на Кметство, като по
отношение на една от бюлетините възниква спор относно нейната валидност. В следващия
посочен час се вижда жена, която поставя вот върху бюлетина за общински съветници, като друга отговаря - „..че няма да работим
така…“. На преден план от видеозаснемането, се вижда
как се разделят бюлетините за кмет на община Монтана, като се чува жена, която
казва „..тази е невалидна…“ и я отделя на отделно място извън кадър.
При огледа на
видеозаписите от СИК
********* в гр.Монтана, кв.Кошарник на посочените от
жалбоподателя П. часове се установи, че на преден план се виждат купчини за
кмет на Община, като има и такава извън кадър, за която не става ясно дали се
броят бюлетини, но се чува - „..тук има още стотина…“. Чува се - „..пиши за
кмет 53 невалидни и гласували 482 и 142 за общински съветници…“
Вижда се лице, извън масата на която са поставени бюлетините, което брои
бюлетини и му се носят и други бюлетини. На преден план се вижда лице, което
брои бюлетини с жълт химикал в ръка. Чува се как мъж казва по отношение на
бюлетини за кмет на община „при разбора, който направих - при мен една не излиза“
При огледа на
видеозаписите от СИК
********* в гр.Монтана, кв.Кошарник на посочените от
жалбоподателя П. часове се установи, как членове на СИК разделят бюлетините за
кмет на община и общински съветници в отделни
купчини, като се задава въпрос „дали важи удебеляването“, като отговора е, че
важи. Чува се жена, която пита - „това е невалидно“, а друга отговаря - „да“,
след което се поставя в купчина с невалидни бюлетини. Чува се мъж, който казва -
„турай на 66 хикс, как ще са невалидни.. всички ги хвърляте
невалидни“. Питат се за 28 и се чува „валидно или невалидно е…“. На
преброяването се вижда, че присъства представител на „Възраждане“ избран за
общински съветник, задно с други кандидати които наблюдават процеса. Питат се
за бюлетини с един печат и се чува - „..кой е виновен за това нещо..“ Чува се -
„ще ощетите Злати с 10-20 бройки….къде си е чертано си е чертано…“, излязъл ли
е 68…повторен е хикса. Жена пита дали да зачита малко хиксче
и се чува „да“. Вижда се как лице с поставен бадж присъства, което не е член на
комисията и пипа бюлетините за кмет, които са с черна лента в средата, като
обсъжда дали са действителни или недействителни. Чува се спор по отношение на
бюлетина с вот за кмет на Община без втори печат, като друга каза „..тя си е
валидна, ударен е втори печат…“. Чува се и
„..и това с хиксчето става и това с кръгчето
става…“ Чува се щракане с печат. Вижда се лице определено като „Б*** наблюдател
за ПП“Герб“, което се намесва в броенето на бюлетините за общински съветници, тъй като на преден план се виждат бюлетините за
кмет на Община, които се броят от друг представител на СИК. Вижда се лице,
което премества бюлетините за общински съветници,
които се подават от член на СИК. Чува се поставяне на втори печат на бюлетина
за общински съветници. Вижда се присъствието на
кандидат за общински съветник от Коалиция „Продължаваме промяната – Демократична
България“.
Във връзка с откритото производство по
оспорване на протоколите на СИК и след като при огледа на видеозаписите се
установиха спорове относно действителните и недействителни бюлетини за кмет на
Община Монтана, е открито производство по оглед и ръчно преброяване на
изборните книжа в СИК ********* с.Габровница и
СИК122900056 в гр.Монтана, кв.Кошарник.
В хода на огледа по отношение на СИК ********* в с.Габровница се установи, че 2бр.
бюлетини обявени за недействителни са подадени за кандидата П.Н.П. от ПП
„Възраждане“, тъй като съдържат съответното отбелязване със знак „Х“ в
квадратчето на №42 и са с поставени два печата на СИК или вместо 14
действителни гласове отразени в протокола на СИК са установени 16 действителни
гласове. При огледа се установи, че за кандидат под №68 – З.С.Ж. от МК „СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“
са открити общо 481 бр. действителни бюлетини и 7бр. недействителни бюлетини, а
не както е отразено в протокола на СИК – 489 действителни гласове. Установи се
и една недействителна бюлетина за К*** Ц*** Т*** от БСП за България и 21
действителни бюлетини, а не както е отразено в протокола на СИК - 22
действителни гласове. Или общо недействителните гласове са 13бр., а не 7 както
е отразено в протокола на СИК. В тази СИК се констатира, че в чувала липсват
неизползваните хартиени бюлетини отразени в протокола на СИК като 330броя.
В хода на огледа по отношение на СИК *********
в гр.Монтана, кв.Кошарник се установи, че 2бр.
бюлетини обявени за действителни подадени за кандидата К*** Ц*** Т*** от БСП за България
са недействителни, поради липса на втори печат върху бюлетината. При огледа се
установи, че за кандидат под №68 – З.С.Ж. от МК „СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“ са открити общо 454
бр. действителни бюлетини и 9бр. недействителни бюлетини, а не както е отразено
в протокола на СИК – 463 действителни гласове.
При огледа се установиха 37 броя недействителни бюлетини, а не както и
отразено в протокола на СИК 39. Или общо недействителните гласове са 48бр., а
не 39 както е отразено в протокола на СИК.
Във връзка с откритото производство по
оспорване на протоколите на СИК №********* в с.Габровница, СИК №********* в
гр.Монтана, кв. Кошарник, СИК №********* в
гр.Монтана, кв. Кошарник и СИК №********* в с.Стубел,
в качеството на свидетели са допуснати и разпитани - Р.И.Р., М.Я.А. и Л.Н.С. по отношение на СИК в с.Габровница; Дияна К***
Б*** по отношение на СИК №*********
в гр.Монтана, кв. Кошарник и Н.Г.А. по отношение на СИК №********* в гр.Монтана, кв. Кошарник.
С оглед възникнали противоречия в показанията на Р.И.Р. и М.Я.А.
е проведена и очна ставка, досежно обстоятелството
последната отразявала ли е вот на избирателите върху бюлетините, като при
проведената очна ставка свидетелката Р. уточни, че не може да каже дали
отразяването на вота е в бюлетините за кмет на община или за общински съветници. От разпита на Л.Н.С. член на СИК Габровница се
установява, че вписаните осем лица под чертата са членовете на СИК, които не са
от Габровница, същата е броила бюлетините за кмет на Община Монтана, като не е
видяла някой да отбелязва вот върху тях, като разпитаната М.А. е брояла вота за
общински съветници, което се установи и от нейния
разпит. Относно неизползваните бюлетини сочи, че лично ги е запечатала и
предала в ОИК. Сочи, че в изборното помещение е имало хора извън членовете на
СИК. Заплахи е получила по отношение преброяването на бюлетините за кмет на
кметство. Снимала е листчето, на което е записала резултатите, като не е чула
„за Злати да не остане празна бюлетина“. Сочи, че й е била разпределена
функцията да брои тези бюлетини от председателя на СИК. Спорове в комисията е
имало за кмет на Кметство, а не за кмет на Община. Протокола на СИК е започнат
от Председателя на СИК и е довършен от избрания кмет. Не е полагала подпис на
поправката в протокола на СИК, като председателя, зам.-председателя и секретаря
са посетили ОИК, като и тя е ходила с тях. От разпита на Н.Г.А. член на СИК №********* в
гр.Монтана, кв. Кошарник се установява, че същата е
броила бюлетините за кмет на Община с още една жена член на СИК. По време на
броенето е имало застъпници от различни партии, но
същите не са броили бюлетини и не са попълвали протоколи. Имало е един мъж, който
е взел купчината за малко докато е прехвърляла действителни и недействителни
бюлетини Имало е и лице на име Б*** , което стояло отстрани на масата, но не е
видяла да пипа бюлетините. За кмет на Община не знае за слагани печати, като е
подписала протокола на СИК, не знае за жалби и възражения в изборния ден.
От разпита на свидетелката Д*** К*** Б*** която е
била кандидат за общински съветник от партия Възраждане и се е намирала в СИК №********* в
гр.Монтана, кв. Кошарник, се установява, че пред нея
не са извършвани нередности, но е имало оплаквания от избирателите им, че се
водят от членовете на комисията избиратели зад паравана, като им посочват за
кой номер да гласуват, като са казали, че е било за №68, но не са уведомили
полицията и председателя на СИК. Не е била свидетел на нередности, но е правила
забележка, затова, че хикса излиза извън квадратчето и има удебелявания, които
бюлетини са приети за действителни. Председателят на комисията е разпределял
бюлетините, като не е имало спорове за действителни и недействителни бюлетини.
Първо бюлетините са се броили на масата, след това недействителните са дадени
на член от СИК извън масата, който отново ги брои. Показанията на разпитаните
свидетели съдът кредитира в частта с която съответстват на останалите събрани по
делото доказателства, а именно с огледа от видеозаписите на всяка една от СИК. Показанията
на св.М.А., съдът кредитира отчасти, тъй като по отношение на нея се води
досъдебно производство и за част от станалите и известни факти не даде показания,
тъй като би уличила себе си в престъпление. По отношение на останалите
свидетели показанията са дадени след предупреждение от наказателна отговорност,
като същите са последователни и съобразно възприятията на всеки от тях. По
отношение на св. Д*** Б*** съдът не кредитира показанията и дадени в частта
„…имаше оплаквания от избирателите, че се водят от членовете на комисията лица
зад паравана, като им се посочва за кой номер да гласуват….“, тъй като за тези
твърдения не само не посочи конкретни лица, но и това са факти които същата не
е лично възприела, а чрез други лица.
С Определение в открито съдебно
заседание на 13.11.2023г., след извършената проверка по оспорване съдържанието
на протоколите на СИК, на осн. чл.194, ал.2 ГПК във вр. чл.144 от АПК, съдът прие, че не е доказано оспорването
на съдържанието на протоколите на СИК №********* в гр.Монтана, кв.Кошарник и СИК №********* в с.Стубел. Прие за частично
доказано оспорването на протоколите на СИК №********* в с.Габровница досежно общият брой
недействителни бюлетини общо 13 вместо 7, отразени в протокола на СИК, както и
промяна в разпределението на гласовете по кандидатски листи от хартиените
бюлетини: по отношение на кандидат № 1 - К*** Ц*** Т*** от „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“,
за която се установи 1 недействителна бюлетина и 21 действителни бюлетини; по
отношение кандидат № 42 - П.Н.П. от „ВЪЗРАЖДАНЕ“, вместо 14 действителни, се
установиха 16 броя действителни бюлетини и по
отношение на кандидат № 68 - З.С.Ж. от МК
“СДС/Герб, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“ вместо
489 действителни бюлетини, се установиха 481 действителни бюлетини и 7
недействителни бюлетини. По отношение на СИК ********* в
гр.Монтана, кв.Кошарник досежно общият брой недействителни бюлетини общо 48
вместо 39, отразени в протокола на СИК, както и промяна в разпределението на
гласовете по кандидатски листи от хартиените бюлетини: по отношение на кандидат
№ 1 - К*** Ц*** Т*** от „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“, за която се установи 2
недействителна бюлетина и 13 действителни бюлетини и по отношение на кандидат №
68 - З.С.Ж. от МК “СДС/Герб, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“ вместо 463 действителни бюлетини, се установиха 454 действителни
бюлетини и 9бр. недействителни бюлетини.
От приложеното по делото писмо от
Районна прокуратура – Монтана на л.76 по делото се установява, че при
проведените местни избори за кмет на Община Монтана на 29.10.2023г. са
образувани две досъдебни производства и една преписка.
От приложените в том четвърти по
делото писмени доказателства, а именно -заверени копия от избирателните списъци
на СИК №********* в с.Габровница, СИК №********* в гр.Монтана, кв. Кошарник, СИК №********* в гр.Монтана, кв. Кошарник и СИК №********* в с.Стубел, се установява
дописани под чертата избиратели, за които в по-голямата си част се установи, че
са от съответните секционни комисии, което се потвърди и от разпита на св. Л.Н.С..
От така описаната фактическа обстановка съдът
въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, както и
извършените огледи на веществени доказателства – видеозаписите от конкретно
посочени в жалбата СИК, както и оглед и ръчно преброяване на бюлетините в две
от СИК и като взе предвид обстоятелствата посочени в жалбите, намира същите за
неоснователни, а релевираните в тях нарушения на
изборния процес при провеждане на изборите за кмет на Община Монтана на първи
тур - на 29 октомври 2023год. за недоказани при следните правни изводи:
Основателността на жалбата по чл. 459 от ИК
предполага установяване на нарушения при провеждане на избора, които следва да
бъдат от такова естество, че допускането им да доведе до опорочаването на
волята на избирателя и до промяна на вота и съответно това да попречи да бъде
определен резултата от избора. Преценката за законосъобразността на избора и на
избирателния процес трябва да изхожда от наличието на правото на глас и
неговото упражняване съобразно закона. Не всяко нарушение на този процес обаче,
води до недействителност на избора, а само същественото нарушение на процеса на
гласуване, като за съществени се приемат само тези нарушения, които ако не бяха
допуснати, полученият изборен резултат би бил различен.
В настоящото съдебно производство съдът
следва да извърши преценка единствено на изложените в жалбите оплаквания така,
както са конкретизирани от оспорващите, тъй като в производството по чл. 459 от ИК съдът няма задължение да извърши цялостна ревизия на изборния процес,
представляващ сложен фактически състав и обхващащ различни етапи, всеки едни от
които с разписани определени действия и предпоставки, осъществявани в
последователност, предвидена в закона и насочени към законосъобразен избор на
орган на изпълнителната власт.
Съдът намира, че Решение №161-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия Монтана,
с което на основание чл. 452 от ИК и
въз основа на получените данни от протоколите на СИК е обявен за избран кмет на
Община Монтана, обл.Монтана – З.С.Ж. издигнат от МК
„СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“, получил 11701 действителни гласове, е взето от компетентен
орган - Общинска избирателна комисия – Монтана, в съответствие с правомощията й
по чл. 87, ал.1, т.26 и чл. 452, ал.3 от ИК. Решението е обективирано в
предписаната от закона писмена форма по образец, като съдържа задължителните
реквизити по ИК и е подписан от всички членове на колективния орган, в
съответствие с целта на ИК, а именно да бъде избран орган на изпълнителната
власт – кмет на Община Монтана, в съответствие с изразения вот на избирателите.
Релевираните възражения от жалбоподателката за неистинност протоколите на СИК е
свързано с нарушения в изборните книжа довели до невярно отразяване на изборния
резултат като цяло – наличие на поправки в протоколите на СИК, липса на
реквизити като час и дата на започване и приключване на изборния ден, липса на подписи на членове на СИК в протоколите. Съдът
счита за неоснователни тези възражения по следните съображения: Протоколите на
СИК представляват официални свидетелстващи документи по см. на чл. 179, ал. 1 от ГПК и като такива се
ползват с материална доказателствена сила. В този смисъл съдът е длъжен да
приеме, че тези документи съставляват доказателство за изявленията отразени в
тях и за извършените от и пред издателя им действия, т. е. да приеме, че
резултатите от гласуването са именно такива, каквито са обективирани в
протоколите на 87 СИК за Община Монтана и че същите са съставени от компетентни
длъжностни лица. Анализът и преценката на приобщените като доказателства
протокола на СИК във връзка с разпоредбите на ИК досежно
задължителни реквизити - вписване на данни от гласуването, подписване на протоколите, получаване копие от
тях, обуславя извод за тяхната правилност и законосъобразност. В откритото
производство по оспорване на съдържанието на официалните свидетелстващи
документи по отношение на протоколите на СИК №********* в с.Габровница, СИК №*********
в гр.Монтана, кв. Кошарник, СИК №********* в
гр.Монтана, кв. Кошарник и СИК №********* в с.Стубел,
в хода на съдебното производство съдът прие въз основа на събраните по делото
писмени и гласни доказателства, както и извършените огледи на веществени
доказателства – видеозаписите от конкретно посочени от жалбоподателя П. моменти
и оглед и ръчно преброяване на бюлетините в две от СИК, че не е доказано
оспорването на съдържанието на протоколите на СИК №********* в гр.Монтана, кв.Кошарник и СИК №********* в с.Стубел. При разбор на
събраните доказателства съдът прие с нарочно Определение от о.с.з на
13.11.2023г., че частично е доказано оспорването на протоколите на СИК
№********* в с.Габровница досежно общият брой недействителни бюлетини общо 13
вместо 7, отразени в протокола на СИК, както и промяна в разпределението на
гласовете по кандидатски листи от хартиените бюлетини: по отношение на кандидат
№ 1 - К*** Ц*** Т*** от „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“, за която се установи 1
недействителна бюлетина и 21 действителни бюлетини; по отношение кандидат № 42
- П.Н.П. от „ВЪЗРАЖДАНЕ“, вместо 14 действителни се установиха 16 броя
действителни бюлетини и по отношение на кандидат № 68
- З.С.Ж. от МК “СДС/Герб, БНД, ВМРО-БНД
и ЗНС“ вместо 489 действителни бюлетини
се установиха 481 действителни бюлетини и 7 недействителни бюлетини.
Или общ брой на действителните гласове, подадени за кандидатските листи на
партии, коалиции, местни коалиции и инициативни
комитети в тази СИК е 547 при отразени в протокола 554, т.е. разлика от 7
действителни гласа, за които е установено, че са недействителни. Както и по
отношение на СИК ********* в гр.Монтана, кв.Кошарник
досежно
общият брой недействителни бюлетини общо 48 вместо 39, отразени в протокола на
СИК, както и промяна в разпределението на гласовете по кандидатски листи от
хартиените бюлетини: по отношение на кандидат № 1 - К*** Ц*** Т*** от „БСП ЗА
БЪЛГАРИЯ“, за която се установи 2 недействителна бюлетина и 13 действителни
бюлетини и по отношение на кандидат № 68 - З.С.Ж. от МК “СДС/Герб, БНД,
ВМРО-БНД и ЗНС“ вместо 463 действителни
бюлетини се установиха 454 действителни бюлетини и 9бр. недействителни
бюлетини. Или общ брой на действителните гласове, подадени за
кандидатските листи на партии, коалиции, местни коалиции и инициативни комитети в тази СИК е 502 при отразени в
протокола 513 т.е. разлика от 11 действителни гласа, за които е установено, че
са недействителни.
На първо място съдът отчита, че в нито
един протокол от отделните СИК, нито в обобщения протокол на ОИК са отразени
забележки, свързани с определянето на действителните и недействителните
гласове, липсват възражения или приложени жалби за извършени нарушения от
членове на СИК. Изборната обстановка е отчетена като спокойна и нормална,
протоколите не са подписани с особено
мнение. Всички тези обстоятелства, отнесени на плоскостта на създадените от ИК
гаранции чрез сформиране на СИК от представители на различни партии и коалиции,
вкл. и от местната коалиция, издигнала жалбоподателите като кандидати за кмет
на Община Монтана, не водят до опровергаване доказателствената
сила на по голяма част от протоколите на СИК. Твърденията за недостатъци на
изборните книжа, свързани с липса на реквизити като час и дата или до грешки в
посочените такива, както и поради неподписване на протоколите от всички
членове, съдът намира за неоснователни. Неотразяването или погрешното
отразяване на часа на започване и приключване на изборния ден не може да доведе
до опорочаване вота на избирателите, тъй като това са реквизити от техническо
естество и сами по себе си не оказват влияние върху формирания изборен резултат
и неговото отчитане чрез преброяване на бюлетините в избирателната кутия и
вписване на данните в протокола. Отделно от това чрез съпоставка с приемо - предавателните разписки от "Информационно
обслужване" АД се установява, че към датата на предаването им протоколи с
идентично съдържание са съществували и те са предадени в ОИК Монтана след
приключване на изборния ден.
След проверка на протоколите на СИК съдът установи, че всички
те са подписани от пълния състав на
комисията, т. е. не липсват подписи в аспекта,
в който се твърди закононарушение в жалбата. Дори и да беше установено
противното, разпоредбата на чл. 441, ал. 5 от ИК, гласяща че
неподписването на протокола от член на комисията не го прави недействителен и
по арг. от чл. 99, ал. 2 и 3 от ИК, че СИК заседава и
взема решения с мнозинство две трети от присъстващите членовете, съдът не би
променил изводите си за годност на протоколите на СИК, като доказателствено
средство.
Неоснователни са и релевираните
възражения за незаконосъобразност във връзка с твърдения за недостатъци на
изборните книжа, свързани с множество поправки. В протоколи на СИК за район
Монтана 1229 с № 1,5,8,17,21,23,28,33,38,39,40,49,52,59,61,62,64,65,67,72,75,76,86
и 83 съдът установи зачерквания, като в нито един от тях те не са на част II, „Преброяване на
гласовете от хартиените бюлетини“ и "Разпределение на гласовете по
кандидатски листи от хартиените бюлетини". Констатираните поправки и
зачерквания са във връзка с очевидни фактически грешки, т. е. касаят попълване
преди отваряне на избирателната кутия, неправилно отразяване на числови данни в
графа, която следва да отчита общ сбор от други графи или в графи, които следва
да имат еднакво съдържание. Видно е от съдържанието на протоколите, че това са
грешки в пресмятането, които не са довели до промяна на броя на гласовете за
кандидатите. Поправки са установени и в част втора в протоколи на СИК
№10,16,27,32,41,45,56,57,64,73, но са удостоверени с подписа на лицата, които
са ги извършили. Поправките обаче са извършени при спазване изискванията на чл. 441, ал. 2 от ИК, т. е. налични са подписите на членовете на СИК и са извършени
при хипотезата "след обявяване на резултатите" или при условията на чл. 445, ал. 5 от ИК /подписите са положени при усл.
на чл. 444, ал. 1 от ИК/. Доказателствената
сила на протоколите на СИК без СИК №********* в с.Габровница и СИК ********* в
гр.Монтана, кв.Кошарник в аспекта на отразените изборни резултати
не се разколебава освен в частта по установените несъответствия в разпределението
на гласовете по кандидатски листи от хартиените бюлетини, след техния оглед и
ръчно преброяване.
От правна страна, съдът намира, че
ангажираните от страните в процеса по силата на чл. 168, ал. 1 от АПК доказателства не установиха факти и обстоятелства, които да
обосноват правния извод на съда за извършени съществени нарушения на
избирателния процес, само и единствено наличието на съществени нарушения е
основание за обявяване на недействителност на избора. В настоящото производство
от ангажираните доказателства, в това число и огледа на видеозаснемането
в СИК
№********* в с.Габровница, СИК №********* в гр.Монтана, кв. Кошарник,
СИК №********* в гр.Монтана, кв. Кошарник и СИК
№********* в с.Стубел, констатациите на съда са в посока, че установените
нарушения не касаят избора на кмет на Община Монтана. Това на свой ред
кореспондира и с показанията на разпитаните свидетели - Р.И.Р., М.Я.А. и Л.Н.С. по отношение на СИК в с.Габровница, Д*** К***
Б*** по отношение на СИК №*********
в гр.Монтана, кв. Кошарник и Н.Г.А. по отношение на СИК №********* в гр.Монтана, кв. Кошарник,
които съдът кредитира, доколкото съответстват на отразеното при огледа на тези
веществени доказателства, не може да се приеме за нарушение досежно
избора на кмет на Община Монтана, още по-малко съществено. Правнорелевантният
въпрос е дали са налице съществени нарушения на изборната процедура,
респективно налице ли е основанието за отмяна на обжалваното решение по чл. 146, т. 3 от АПК - съществено нарушение на административнопроизводствените
правила. Не се установи превратно тълкуване на чл.437 от ИК, още повече, че в
Методическите указания на ЦИК в проведените избори на 29 октомври 2023г. като
приложение са въведени чек листове, в това число и по отношение определяне на
действителните гласове /хартиени бюлетини/ при попълване на протоколите на СИК,
като преди това самите членове на СИК са преминали нужното обучение.
Следва да се отбележи, че освен
разпоредбите на чл. 114, ал. 1 от ИК и на чл. 120, ал. 1 от ИК, които предоставят определени права на наблюдателите и
застъпниците, разпоредбите на чл. 89-100 от ИК
подробно уреждат статута и правомощията на членовете на секционните избирателни
комисии в страната. Членовете на тези комисии са представители на парламентарно
представените партии и коалиции, както и на други партии и коалиции /аргумент
от чл. 91, ал. 2 от ИК/ като представителите на една партия или коалиция не могат да
имат мнозинство в секционна избирателна комисия, а председателят,
заместник-председателят и секретарят не могат да бъдат от една и съща партия
или коалиция /чл. 92, ал. 3 от ИК/. Правата на застъпници и наблюдатели за присъствие в изборното
помещение са регламентирани в разпоредбата на чл. 232 от ИК.
По този начин законът е определил много точни правила и ограничил риска от
субективни вмешателства в изборния процес на всяка една от фазите. Както се
установи в съдебното производство, във всяка от СИК е имало представители на
политическите партии и коалиции, регистрирали кандидати за местните избори 2023
г., включително и Коалиция
„Продължаваме Промяната – Демократична България“ и Партия „Възраждане, в чиито листи са регистрирани жалбоподателите като
кандидати за кмет на Община Монтана.
Законът дава право на всеки един член на
СИК и ОИК да изрази своите резерви чрез писмени възражения, които са отразяват
в протокола, като такива в отделните СИК липсват. Разпоредбата на чл. 222, ал. 1 от ИК дава право на всяка СИК да преустанови гласуването при наличие на
съществени нарушения на изборния процес. Липсват данни за жалби и искания в
тази насока. Дори конкретно показанията на св. Дияна К***
Б*** , която е била кандидат за общински съветник от партия Възраждане и се е
намирала в СИК №*********
в гр.Монтана, кв. Кошарник, посочва, че пред нея не
са извършвани нередности, не е била свидетел на нередности, председателя на
комисията е разпределял бюлетините, като не е имало спорове за действителни и
недействителни бюлетини, като първо бюлетините са се броили на масата, след
това недействителните са дадени на член от СИК извън масата, който отново ги
брои. За евентуални нарушения жалбоподателите биха могли без особени трудности
да представят надлежни и допустими от закона доказателствени средства под
формата на писмени доказателства - сигнали, жалби и възражения, ако са
депозирани. Протичането
на изборния процес се преценява от членовете на СИК, които имат непосредствен
контакт с избирателите.
Гаранция за достоверен резултат от
произведени избори е разпоредбата на чл. 445, ал.
3 от Изборния кодекс, даваща възможност да се извърши ново преброяване на
гласовете съвместно от секционната избирателна комисия и от общинската
избирателна комисия, ако се установи несъответствие между фабричните номера на
получения и предадения протокол от секционната избирателна комисия за
съответния вид избор или съществено несъответствие във вписаните в протокола
данни, което не може да се отстрани от секционната избирателна комисия, до
каквото в случая не се е достигнало, поради което и не е извършено ново
преброяване, с оглед възраженията в жалбата.
Следва да се подчертае, че съобразно решение № 13/28.11.2013 г. по КД № 14/2013 г., решение № 9/26.11.2009 г. по КД № 8/2009 г., решение № 2 от 16.02.2010 г. по КД № 10/2009 г., решение № 5 от 9.07.2013 г. по КД № 13/2013 г., постановени от
Конституционния съд на Република България, приложими и в случая, за да бъде
обявен изборът за недействителен, следва съдът да установи, че изборният процес
е протекъл в нарушение на основополагащите демократични конституционни
принципи, относими към избирателното право – общо,
равно и пряко избирателно право с тайно гласуване - чл. 10 от Конституцията на
Република България, и нарушенията трябва да са в такава степен тежки, че да опорочават изцяло
изборния процес и общия резултат от изборите. Важно е обстоятелството, че не
всяко нарушение води до недействителност на изборните резултати, а само това,
което се е отразило на вота на избирателите. Тези стандарти въведени с
практиката на Конституционния съд се потвърждават и от решение от 13.10.2015 г. на четвърто отделение на
ЕСПЧ – дело Риза и други срещу България, според което активното избирателно
право, както е гарантирано в чл. 3 от Протокол № 1 не се ограничава единствено до
действията, състоящи се в тайния избор на предпочитания кандидат, а включва и
възможността всеки гласувал да види гласа си да оказва влияние при съставяне на
избираемото тяло при спазване на правилата, установени от изборното
законодателство. Според същото решение допускането на противното би означавало
да се лишат от съдържание правото на глас, изборния процес и, в крайна сметка,
самата демократична система. С оглед така формираната практика, в
производството по оспорване на изборен резултат оспорващата страна следва да
установи по несъмнен начин, че нарушенията са променили изборния резултат.
Неоснователно е оплакването в жалбите, че
действителни бюлетини подавани за кандидатите са отчитани за недействителни, а
недействителни бюлетини, подавани за кандидатите, са отчитани като действителни.
Съгласно разпоредбата на чл. 438, ал. 3 ИК,
когато действителността или недействителността на някой глас бъде оспорена,
след решение на комисията случаят се описва в протокол, като протоколът се
прилага към протокола на секционната избирателна комисия, като на гърба на
бюлетината се отбелязва номерът на решението, основанието за недействителност и
се подписва от председателя и секретаря. В протоколите на СИК липсват
отбелязвания за подадени бюлетини, които да са предизвикали спор при отчитането
им, като това обстоятелство дава основание на съда да кредитира изцяло
отразеното в протоколите на СИК, които, както стана дума по-горе, имат
материална доказателствена сила като официални документи.
По отношение на възражението за липса на
изборни книжа при предаването им в ОИК без да бъдат конкретизирани, следва да
се отбележи, че същите представляват действия по съхранение на изборните книжа,
което е процедура след провеждане на изборите и същата не рефлектира и не може
да промени изборния резултат, както и липсата на изрично решение на всяка СИК
за разпределението на функциите на членовете. Въпреки, че от показанията на св.Л.Н.С.
се установи, че в СИК в с.Габровница от председателя на комисията и е казано да
брои бюлетините за кмет на Община – Монтана.
Настоящият съдебен състав намира, че не може
да прави цялостна проверка на проведените избори въз основа на неконкретизирани
оплаквания и предположения за допуснати нарушения, индиции
за които се извличат от видеозаписите, при наличието на официални документи –
протоколите на СИК и ОИК. Идеята, вложена от законодателя в чл.459 от ИК, се
възприема от настоящия състав не като такава, задължаваща извършване цялостна
ревизия на изборния процес, за да се установи дали евентуално не са извършени
нарушения. Производството по чл.459 от ИК няма за цел да повтори изцяло или
отчасти изборния процес в съдебната зала и превърне по този начин съдебното
производство в централна фаза за определяне на изборния резултат. Това не е
целта, нито смисълът на закона.
Относно твърдяното незаконосъобразно вписване в
избирателните списъци на избиратели, които нямат такова право по отношение на СИК
№********* в с.Габровница, СИК №********* в гр.Монтана, кв. Кошарник,
СИК №********* в гр.Монтана, кв. Кошарник и СИК
№********* в с.Стубел, за които се установи, че в по голямата си част
дописаните лица са членове на съответната секция, а за другите лица не са посочени причините, поради
които се счита, че същите са неправилно включени в избирателния списък. Освен
това следва да се посочи, че образуването на избирателните секции и съставянето
на избирателните списъци са действия по организация на изборите и съответните
актове подлежат на самостоятелен контрол по предвидения в Изборния кодекс ред. След влизане в сила на тези
актове те пораждат целеното правно действие, а именно провеждане на изборите
при утвърдените правила, както в случая е процедирано.
Следва да се посочи, че не се оспорва активното избирателно право за избор в
съответната община и населените места на лицата гласували в избирателните
секции. Именно този факт е от съществено значение по отношение на получения и
обявен изборен резултат. Още повече, че с оглед конституционния принцип за
тайна на вота, не може да се установи за кого от кандидатите са подадени
гласовете на лица, за които се твърди, че неправилно са включени в избирателните
списъци за гласуване.
След да се отбележи, че по отношение на
констатацията в СИК №********* с.Габровница за липсата на неизползвани бюлетини
в чувала при извършения оглед, въпреки отразените в протокола общо 330бр.
неизползвани бюлетини, се установи от показанията на св. Л.Н.С., че лично е пакетирала неизползваните бюлетини, които са
предадени в ОИК, като следва да се има предвид, че съгласно т.7 от Решение
№2653-МИ от 12.10.2023г. на ЦИК, пакетите с надпис „Неизползвани бюлетини на
СИК“, ведно с помощните материали не се поставят в чувала, а се опаковат
отделно и се предават в общинската администрация.
Твърдяната липса на записи от видеонаблюдението на СИК *********, №********* и №*********
в жалбата на Ц., макар да са в противоречие с Решение №2601-МИ от 05.10.2023г
на ЦИК не водят до промяна в изборния резултат отразен в протоколите на тези
СИК, за които както се посочи по-горе представляват официални свидетелстващи
документи по см. на чл. 179, ал. 1 от ГПК и като такива се
ползват с материална доказателствена сила.
Заседанията на СИК са и законно проведени,
съгласно ИК и Методическите указания на ЦИК, тъй като са присъствали повече от
половината членове на съответната комисия. Всички посочени по-горе секции са
действали при наличие на необходимия кворум и отсъствието на един или дори на
двама техни членове не би могло да повлияе върху действителността на взетите
решения и съставените протоколи за отчитане на резултатите в секцията.
Обявеният за избран кмет на Община
Монтана, обл.Монтана – З.С.Ж. издигнат от МК
„СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“, който е получил 11701 /единадесет хиляди
седемстотин и един/ действителни гласове при общо 17 939 действителни гласове,
подадени за кандидатски листа на партии, коалиции, местни коалиции и
инициативни комитети. Съгласно чл.
452, ал. 3 от ИК, избран за кмет е кандидатът, получил повече от
половината от действителните гласове. В конкретния случай половината от
действителните гласове е 8969 гласа. Следва да се отбележи, че дори и при
приетите от съда за СИК №********* в с.Габровница промяна в разпределението на гласовете по кандидатски листи от хартиените
бюлетини: по отношение на кандидат № 68 - З.С.Ж. от МК “СДС/Герб, БНД,
ВМРО-БНД и ЗНС“ вместо 489 действителни
бюлетини, се установиха 481 действителни бюлетини и 7 недействителни бюлетини,
за кандидат № 1 - К*** Ц*** Т*** от „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“, за която се установи 1
недействителна бюлетина и 21 действителни бюлетини и по отношение кандидат № 42
- П.Н.П. от „ВЪЗРАЖДАНЕ“, вместо 14 действителни, се установиха 16 броя
действителни бюлетини или общ брой на действителните гласове е със 7
гласа по –малко от общия брой в протокола на ОИК и със 7 гласа по-малко за З.С.Ж. от МК “СДС/Герб, БНД, ВМРО-БНД
и ЗНС“. По отношение на СИК ********* в гр.Монтана, кв.Кошарник
промяна в разпределението на гласовете
по кандидатски листи от хартиените бюлетини: по отношение на кандидат № 1 - К***
Ц*** Т*** от „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“, за която се установи 2 недействителна бюлетина
и 13 действителни бюлетини и по отношение на кандидат № 68 - З.С.Ж. от МК
“СДС/Герб, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“ вместо
463 действителни бюлетини, се установиха 454 действителни бюлетини и 9бр.
недействителни бюлетини, т.е. общият брой на действителните гласове е
със 11 гласа по - малко от общия брой в протокола на ОИК и със 9 гласа по-малко
за З.С.Ж. от МК “СДС/Герб, БНД,
ВМРО-БНД и ЗНС“, което няма да доведе до промяна в резултата и извода, че З.С.Ж. издигнат от МК
„СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“, е получил повече от половината от
действителните гласове, за да бъде избран за кмет на първия тур. До промяна в
резултата не би довело и цялостното изключване на действителните гласове от
СИК122900064 Габровница.
ОИК при вземане на решението за избор на
кмет на общината на проведения първи тур се е съобразила с Методиката за определяне на резултатите от гласуването за
кметове, която е уредена с Приложение № 4 от ИК и съгласно т. 3 от Методиката
на първи тур е избран кандидатът, получил повече от половината действителни
гласове в района. ОИК няма правомощие да взема решение, което не е съобразено с
получения изборен резултат и по този начин да оспори изразената воля на
избирателите.
Предвид гореизложеното настоящият съдебен
състав намира, че оспореното Решение №161-МИ/30.10.2023г.
на Общинска
избирателна комисия Монтана, с което на основание чл. 452 от ИК и въз основа на
получените данни от протоколите на СИК е обявен за избран кмет на Община
Монтана, обл.Монтана – З.С.Ж. издигнат от МК
„СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“, следва да бъде потвърдено като валидно и
законосъобразно – издадено, въпреки установените несъответствия при
преброяването на обявените за действителни и недействителни бюлетини в СИК №********* и СИК *********, от овластен за това орган, в кръга на неговата компетентност,
в изискуемата форма, при липса на допуснати съществени нарушения с особено
съществен характер, които да повлияят на съдържанието на оспорения акт, тъй
като не са се отразили на крайния изборен резултат.
Поради липса на искане за разноски, съдът не
дължи произнасяне.
Мотивиран от гореизложеното и на основание чл.
459, ал.7 и ал.10 от ИК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,
Р Е
Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
решение №161-МИ/30.10.2023г. на Общинска избирателна комисия Монтана,
с което на основание чл. 452 от ИК и
въз основа на получените данни от протоколите на СИК е обявен за избран кмет на
Община Монтана, обл.Монтана – З.С.Ж. издигнат от МК
„СДС/ГЕРБ, БНД, ВМРО-БНД и ЗНС“, като правилно и законосъобразно.
Решението подлежи на
касационно обжалване чрез Административен съд Монтана до Върховен
административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от
решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.
Председател: