АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
РЕШЕНИЕ № 82 |
||||||||||
гр. Видин,
05.06.2020 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
II административнонаказателен
състав |
|||||||||
в публично заседание на |
Двадесет и шести май |
|||||||||
през две хиляди и двадесета година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
|||||||||
Членове: |
Николай Витков Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
Мария Иванова |
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
Кирил Кирилов |
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
||||||||
Касационно АНД № |
70 |
по описа за |
2020 |
година |
||||||
и
за да се произнесе, съобрази следното: Делото е образувано по жалба
с правно основание чл.63, ал.1, изречение второ от ЗАНН във вр. с гл.ХІІ от АПК,
подадена от процесуалния представител на Община Белоградчик против Решение № 8/05.02.2020
г., постановено по АНД № 240/2019 г. по описа на Районен съд Белоградчик, с което
е потвърдено Наказателно постановление № 11 от 10.09.2019 г. на Директора на РИОСВ
гр.Монтана, с което на касатора е наложено административно наказание „имуществена
санкция” в размер на 1 000 /хиляда / лева за извършено административно нарушение
по чл.83, ал.1, т.2 във връзка с §7 от Преходните и заключителни разпоредби на
Закона за защитените територии /ЗЗТ/. В жалбата се развиват съображения
за незаконосъобразност, неправилност и необоснованост на решението на ВРС. Твърди се че касатора не е
допуснал нарушение на ЗЗТ, тъй като не са били извършвани строителни и/или монтажни
дейности в границите на защитената територия, а единствено е подменено съществуващо
старо осветление на обект „Белоградчишка крепост“. Посочва се, че Съдът не е съобразил,
че за дейностите по чл.153, ал.1, т.6 от Закона за горите не е необходимо съгласуване
с РИОСВ, както и че за същото нещо на Общината е наложено и наказание от Министерство
на културата. Иска се от Съда да бъде отменено
решението на БРС и се отмени изцяло атакуваното наказателното постановление. Ответникът по делото – РИОСВ
- Монтана, чрез Директора си излага съображения за правилност на атакуваното решение
на БРС и неоснователност на постъпилата касационна жалба. Представителят на Окръжна прокуратура
Видин дава заключение, че жалбата като неоснователна следва да бъде оставена без
уважение, като се остави в сила атакуваното решение, с оглед мотивите му за доказаност
на извършеното нарушение. Съдът, като прецени доводите
на страните и събраните по делото доказателства в рамките на посочените от касатора
касационни основания и при служебна проверка за съответствието на решението с
материалния закон, намира за установено от фактическа страна следното: Установява се от събраните
по делото доказателства, че по повод постъпили
сигнали за извършено строителство и поставяне на съоръжения в границите на защитена
територия на крепостта "Калето", част от природна забележителност "Белоградчишки
скали", на 16.07.2019 г., в присъствието на Кмета на Община Белоградчик и
еколога на общината, е била извършена проверка от служители на РИОСВ – Монтана
в природната забележителност. При проверката е установено,
че по продължение на крепостната стена са поставени 22 нови прожектора, като 7
от тях са на нови стойки, а останалите са поставени на съществуващи стари стойки.
В хода на проверката било установено също така, че на най-високата част на крепостта
– "първа плоча", са поставени и 11 бр. нови стойки с 14 броя прожектори
закрепени на тях. Констатирано било, че стойките за прожекторите са закрепени
с анкерни болтове и върху метална планка. Предвид констатираното и липсата
на съгласуване на посочената дейност - поставяне на осветителните съоръжения,
с РИОСВ, актосъставителят Първанов счел че е допуснато нарушение на чл.83, ал.1,
т.2 във връзка с §7 от Преходните и заключителни разпоредби на ЗЗТ, за което на
30.07.2019г. съставил на Община Белоградчик АУАН № БРвп – 4 връчен на Кмета на
Общината на същата дата. Въз основа на така съставения
АУАН и при посочената в него фактическа обстановка Директора на РИОСВ - Монтана
издал атакуваното Наказателно постановление № 11/ 10.09.2019 г., с което на Община
– Белоградчик, е наложено административно наказание "Имуществена санкция"
в размер на 1000 лева. В първоинстанционното производство е назначена и съдебно-техническа
експертиза, по която вещото лице е потвърдило изграждането на осветление по протежението
на крепостната стена на крепостта, в т.ч.и на най-високата част от крепостта –
"Първа плоча" и е посочило, че макар и да не е налице разкопаване на
земната повърхност с цел монтиране на стойките, е налице изграждане на нови съоръжения,
някои от които прикрепени към повърхността на скалите, други към вече съществуващ
парапет, като на някои места са поставени нови метални тръбни стойки, закрепени
с цимент около тях. При тези данни БРС счел че касаторът е осъществил състава на нарушението,
за което е санкциониран, поради което потвърдил атакуваното НП. При така установената фактическа обстановка Съдът намира
от правна страна следното: Касационната жалба е подадена в установения в чл.211,
ал.1 от АПК срок и от субект, който има интерес от обжалването, поради което е
допустима, а разгледана по същество се явява неоснователна по следните съображения: Безспорно се установява, че
"Турска крепост", включваща първи и втори укрепени дворове, попадаща
в имот № 067016 и "Римска крепост Калето", попадаща в имот № 067017,
са публична държавна собственост, видно от Акт за публична държавна собственост
№ 2660 от 03.11.2009 г. на МРРБ, вписан в Службата по вписвания при РС – Белоградчик
под дв. вх. рег. № 20188 от 04.11.2009 г., Акт № 173, том 4, партида № 12 981
и Акт за публична държавна собственост № 2661 от 03.11.2009 г. на МРРБ, вписан
в Службата по вписвания при РС – Белоградчик, под дв. вх. Рег. № 2017 от 04.11.2009
г., Акт № 172, том 4, партида № 12 980. Съгласно Протокол от 14.10.2009
г. Обекта е природна забележителност и защитена територия. Установява се също така,
че съгласно Решение № 713 от 26.09.2011г. и Договор № 24.10.2011 г., имот "Турска
крепост" и имот "Римска крепост Калето – Дамийска махала", са предоставени
за ползване и управление на Община - Белоградчик. По делото не се оспорва
обстоятелството, че в зоната на защитената територия са били изградени съоръжения
– поставяне на стойки и прожектори за осветление на крепостта по протежение на
крепостната стена и на най-високата точка от крепостта – "първа
плоча", както и че извършването на дейностите по изграждане на осветлението
не са били съгласувани с РИОСВ. Съгласно § 7 от ПЗР на ЗЗТ, собствениците и ползвателите по чл.11 съгласуват
с министъра на околната среда и водите или с оправомощени от него длъжностни лица
дейностите, които планират да извършат в защитените територии, ако липсва план
за управление или те не са предвидени в плановете и проектите по глава четвърта,
независимо от разрешенията, които се изискват по други закони. По смисъла на чл. 11 ЗЗТ,
собствениците и ползвателите на гори, земи и водни площи в защитените територии
са длъжни да спазват режимите, установени по реда на този закон, със
заповедта за обявяване на защитената територия и плана за управлението й. В § 1., т. 1,
т. 2
и т. 3 от ДР на
ЗЗТ, е регламентирано, какво са земи, гори и водни площи по смисъла
на този закон,
а именно: "Земи" са селскостопанските (земеделските) земи по смисъла
на Закона за собствеността
и ползването на земеделските земи; "Гори" са горските територии
по смисъла на чл. 2, ал. 3
от Закона за горите; "Водни площи" са територии от поземления
фонд, горските територии и континенталния шелф, залети с вода. Видно от представените по делото
Актове за публична държавна собственост № 2660 и № 2661 – и двата от 03.11.2009
г., в т. 13 от всеки един от тях, е обективирано, че имот № 067017, в който се
намира "Римска крепост" и имот № 067016, в който попада "Турска
крепост", са част от горски фонд – публична държавна собственост. Както бе посочено, законовата
разпоредба на § 7 от ПЗР на ЗЗТ, въвежда императивно задължение за ползвателя
– в случая – Община – Белоградчик, да съгласува всички бъдещи действия в територията,
попадаща в природната забележителност, със съответния компетентен орган по опазване
на околната среда – РИОСВ, което законово изискване в случая не е спазено. Настоящият състав напълно
споделя изводите на първоинстанционния съд, че дори и да се приеме, че с изграждането
на осветлението в крепостта "Калето", по никакъв начин не е увредена
целостта на скалните образования, че не са извършени разкопавания по земната повърхност
и не са причинени никакви щети по природната забележителност, то само с факта
на монтиране на нови съоръжения в този периметър, без съгласуване с компетентния
орган, е реализиран състав на административно нарушение, инкриминирано като такова
в § 7 от ПЗР на ЗЗТ. В тази връзка неприложима в настоящото производство
се явява посочената от касатора норма на чл.153, ал.1 т.6 от Закона за
горите. Ирелевантно за настоящото производство се явява и
обстоятелството, че на касатора е било наложено наказание и от Министерство
на културата, за което по делото не са
представени доказателства. С оглед установеното и настоящият състав счита, че касаторът
Община Белоградчик е осъществил от обективна страна състава на административното
нарушение по чл.83,
ал.1, т.2 във връзка с §7 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона
за защитените територии. Съдът намира, че административно-наказващият орган, в кръга на правомощията
си, е издал законосъобразно НП, в което подробно е описал нарушението, посочил
е времето и мястото на извършването му, административно отговорното лице, както
и правната норма, която е била нарушена, като наказанието е наложено в законноустановения
му минимален размер. По тези съображения
решението на БРС като правилно ще следва да бъде оставено в сила. Воден от горното и на основание чл.63,ал.1,изр.второ
от ЗАНН във вр. с чл.221, ал.2 АПК Административен съд-Видин Р Е Ш И: ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 8/05.02.2020
г., постановено по АНД № 240/2019 г. по описа на Районен съд Белоградчик, с което
е потвърдено Наказателно постановление № 11 от 10.09.2019 г. на Директора на
РИОСВ гр.Монтана, с което на Община Белоградчик е наложено административно наказание
„имуществена санкция” в размер на 1 000 /хиляда / лева за извършено административно
нарушение по чл.83, ал.1, т.2 във връзка с §7 от Преходните и заключителни
разпоредби на Закона за защитените територии /ЗЗТ/. Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. /Н.Дончева/ /Н.Витков/ 2.
/Б.Борисов/ |
||||||||||
|
||||||||||
Решение по дело №70/2020 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 82 |
Дата: | 5 юни 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.) |
Съдия: | Нели Стефанова Дончева |
Дело: | 20207070700070 |
Тип на делото: | Касационно административно наказателно дело |
Дата на образуване: | 16 март 2020 г. |