Решение по дело №301/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1563
Дата: 25 ноември 2022 г.
Съдия: Мария Димитрова Иванова Даскалова
Дело: 20217050700301
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                  /                                  ,гр.Варна

 

  В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – Варна, IX-ти тричленен състав, в открито заседание на двадесет и осми октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Председател: Борислав Милачков

       Членове: 1. Кремена Данаилова

       2. М.Иванова-Даскалова

 

при секретар Пенка Михайлова и с участието на прокурор Александър Атанасов от Окръжна прокуратура – Варна разгледа докладваното от съдия М. Иванова - Даскалова  админ.  дело №301/2021г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.185 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на “4Б Солар”ЕАД-гр. Варна срещу чл.4 и чл.5 от Тарифата за таксите, които се заплащат при промяна предназначението на земеделски земи от Общинския поземлен фонд на Община Девня за неземеделски нужди, представляваща Приложение към чл.38б към Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, предоставяни от Община Девня, приети с Решение №203 от 29.01.2021г. по Протокол №18/29.01.2021г. на Общински съвет Девня. 

В жалбата се твърди незаконосъобразност на атакуваните разпоредби. В оспорената част Наредбата била необоснован и немотивиран акт, издаден при съществено противоречие с процесуалните разпоредби. Предходната редакция на Тарифата за таксите, които се заплащат при промяна предназначението на земеделски земи от Общинския поземлен фонд на Община Девня за неземеделски нужди била отменена по жалба на дружеството с решение на съда. С новия проект за изменение на Наредбата били публикувани на интернет страницата на Община Девня доклада и оценката за въздействието, но тарифата била идентична с вече отменената от съда. Новата тарифа като оформление била идентична с Тарифата за таксите, които се заплащат при промяна на предназначението на земеделски земи, приета от Министерския съвет и с тарифите на общините в страната, но коефициентите касаещи „обектите на енергетиката и транспорта“ били различни. Без обосновка тези коефициенти в тарифата били променени така, че таксата се увеличила 26 пъти. Освен, че с тези коефициенти таксата по Наредбата станала по-висока от таксата събирана по тарифата на Министерския съвет, тя надвишавала пазарната цена на земята, поради което противоречала на чл.8, ал.1, т.1 и чл.8, ал.3 и ал.4 от ЗМДТ, както и на чл.11, ал.1, т.4 от Закона за енергията от възобновяеми източници. Така таксата не отговаряла на изискването цената на услугата да не надвишава разходите по предоставянето й. Дружеството подало възражение срещу проекта за изменението на Наредбата в тази част, което не било разгледано нито от ресорната комисия, нито от Общинския съвет, което съставлявало съществено нарушение на правилата при приемане на изменението. Обосновава се правния интерес и легитимация за дружеството да оспори конкретните разпоредби и наличието на твърдяните основания за отмяната им. Претендират се направените разноски. В съдебно заседание представителят на жалбоподателя поддържа жалбата и моли да бъде уважена. Счита за доказано по делото, че не е спазен закона, тъй като в ЗМДТ и Закона за енергетиката имало изрични текстове за това цената на услугите да е съизмерима и да покрива разходите за извършването на съответната административна услуга. Съгласно предвиденото в оспорената тарифа таксата за конкретната административна услуга за имотите, за които на дружеството е учредено право на строеж представлявала колосална сума, с която се целяло да се запълни бюджета на Общината. В приетите разпоредби от всички останали общини в страната коефицентите формиращи таксата били идентични на тези в тарифата на Министерския съвет, което било правилно, логично и морално. По-високите възнаграждения на министрите и др. служители, които участвали в процедурата, спрямо тези на общинските служители водели до формиране на по-високи разходи спрямо общинската процедура. С тези аргументи се обосновава оплакването за необосновано и незаконосъобразно определяне на такса за общинската процедура в наредбата на Община Девня в пъти по-голяма от тази на МС и в останалите общини. Това съставлявало тежко нарушение на закона и налагало отмяна на атакуваните разпоредби и връщане на преписката на общинския съвет за приемане на нова законосъобразна тарифа. Претендира се присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът - Общински съвет Девня чрез председателя си депозира писмено становище за неоснователност на жалбата и моли да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на направените разноски и адвокатски хонорар. Тарифата и атакуваните разпоредби за таксите, които се заплащат при промяна предназначението на земеделски земи от общинския поземлен фонд /ОПФ/ на община Девня, представляваща приложение към чл.38б на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Девня били законосъобразни. Изцяло било съобразено Решение №298/24.02.2020г. по адм. дело №2346/2019г. по описа на Административен съд - гр.Варна. Приети били с акт на компетентния орган, в изискуемата писмена форма, при спазване на административно-производствените правила и изискванията на материалния закон. Спазени били специалните изисквания в АПК и в Закона за нормативните актове. Проектът бил публикуван на интернет страницата на общината с мотивите, доклада и предварителната оценка за въздействие. Даден бил 30-дневен срок на заинтересованите лица за предложения и становища по него, в който постъпило възражението на дружеството, което било разгледано и му било отговорено. Възражението и отговора били оповестени. Голословни и хипотетични намират оплакванията в жалбата за липса на мотиви и обосновка по приемане на оспорените разпоредби. Мотивите създавали представа как е формирана волята на вносителя на акта. Приемането на новата наредба се определяло от развитието на обществените отношения в съответната сфера, като се променяли и разпоредбите на тарифа за таксите свързани с промяната на предназначението на земеделските земи, приета от Министерски съвет с ПМС № 112/31.05.2002г., като се отчитал инфлационният индекс от 2002г. до 2020г., както и пазарната цена на недвижимите имоти преди и след промяната на предназначението. Тарифата на МС не била задължителен критерий и основа за определяне на местните такси. Таксите били формирани съобразно ЗМДТ и приетите във връзка с тях подзаконови нормативни актове, в които няма минимум или максимум на размера им. В действащата нормативна уредба нямало методика, по която да се определят коефициентите за категория на населеното място, на базисния размер на таксата, който бил съответен на посочените параметри в тарифата, които Общинския съвет определил и гласувал. Нямало нормативни изисквания, които да задължават органите на местно самоуправление да прилагат същите стойности и коефициенти като тези в Тарифата на МС от 2002г. Съгласно ТР №16/31.03.1975г. на ОСГК на ВС мотивите за издаване на административния акт може да се съдържат и в друг документ, предхождащ издаването на акта или да бъдат изложени допълнително, когато с това се постигат целите, които законодателят е заложил с изискването за мотивиране. На възражението на жалбоподателя срещу доклада бил даден отговор, който е оповестен публично и в който подробно било мотивирано какви са съображенията по издаване на акта, поради което дружеството не е било лишено от възможността да се запознае и да организира защитата си. В съдебно заседание явилия се процесуален представител оспорва жалбата. Изтъква разглеждането на възражението на дружеството от ПК „Финанси и бюджет, местни данъци и такси“ и постановения отговор по него, което свидетелствало че е взето предвид от комисията и от ответника при приемане на разпоредбите. Жалбоподателят погрешно разбирал думата „такса“ по отношения на характера и предназначението на събираната сума по чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ. Такава такса нямало как да бъде обоснована с конкретни критерии. Поддържа становището в молбата от 28.07.2021г., че е направено изчисление на наема, който общината би получила, ако предостави под наем същите имоти от ОПФ, за които се иска промяна на предназначението. Тъй като договорът №1007143/29.08.2017г. за учредяване право на строеж и сервитутни права между дружеството и общината за описаните имоти бил сключен за 50г., при отдаване под наем за 20 години от същите земи Община Девня щяла да генерира приход от 825 938,40лв., а за 30 години се губел приход от 1 238 907лв. В случая тази такса не представлява такса за административна услуга и разходи, а се явявала обезщетение или компенсация, която следва да бъде заплатена от този, който ще упражни инвестиционното намерение в имотите. Изтъква се обстоятелството, че от друго дружество още през 2015г., когато нямало приета тарифа за таксите, по искане за промяна на предназначението на земеделски земя за неземеделски нужди от Солвей Соди“АД, Общинският съвет приел решение №516/23.03.2015г., с което определил: за земите от Х-та категория такса от 150лв/дка, за VIII-ма категория – такса от 750лв/дка, за V-та категория – такса от 1650лв/дка, а за некатегоризируемите – такса от 75лв/дка. Пълномощникът се аргументира с чл.2 , както и с предвиденото в чл.3 от Тарифата, таксата за всички спомагателни и допълнителни обекти, за инженерната инфраструктура и комуникации, намиращи се в и извън границите на площадката и трасето на основния обект, за който се иска промяна на предназначението на земеделските земи, да се определя в зависимост от вида на обекта. В чл.8, ал.5 от Тарифата било заложено, че не се заплаща такса по чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ от общината и държавата, когато се променя предназначение на земеделската земя от общинския поземлен фонд за изграждането на обекти публична общинска или публична държавна собственост. По аргумент от тези разпоредби т. нар. „такса“ представлявала обезщетение и правилно ответникът имал предвид компенсаторната й функция при определяне на коефициентите, формиращи таксата в тарифата към наредбата. Поради това не било допуснато съществено нарушение при приемане на атакуваното изменение на Наредбата и не били налице основания за отмяна на конкретните разпоредби като неправилни и незаконосъобразни. Моли жалбата да бъде оставена без уважение и на ответника да бъдат присъдени направените разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Варна изразява становище за уважаване на жалбата изцяло като основателна. Счита за доказано оплакването, че образуването на таксата не се основава на методика и коефициентите са създадени произволно и необосновано, че не съответства дори на размера на събираната за такава услуга такса по тарифата на МС. Предлага чл.4 и чл.5 от Тарифата към Наредбата да бъдат отменени като незаконосъобразни.

Съдът като взе предвид оплакванията в жалбата и становищата на страните и представителите им и съобрази събраните по делото доказателства и закона, достигна до следните фактически установявания и правни изводи:

Съгласно чл.187, ал.1, във вр. с чл.185 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени пред съда - изцяло или в отделни техни разпоредби, без ограничение във времето, когато от тях са засегнати или могат да бъдат засегнати права, свободи и законни интереси на жалбоподателя или пораждат за него задължения. С жалбата по повод на която е образувано настоящото дело се оспорват конкретни разпоредби от такъв акт, които са с характеристиките на нормативен административен акт по чл.75 от АПК, тъй като са с многократно правно действие, насочени към неопределен и неограничен брой адресати. Съгласно чл.187, ал.1 от АПК упражняването на процесуалното право на оспорване на такъв акт не е ограничено във времето със срок. С оглед на това жалбата на „4Б Солар“ЕАД-гр.Варна срещу разпоредби от Наредбата, свързани с определяне размера на таксата за промяна на предназначението на земеделски земи от ОПФ в община Девня, по отношение на каквито му е учредено с договор №1007-143/29.08.2017г. право на строеж се явява депозирана от активно легитимирано лице, с правен интерес и е допустима.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Съобразно чл.168, ал.1 от АПК приложим по препращане от чл.196 от АПК съдът освен основанията посочени от оспорващия, въз основа на представените от страните доказателства провери законосъобразността на оспорените разпоредби на всички основания по чл.146 от АПК. При тази проверка съдът съобрази чл.2 ал.1 от Закона за нормативните актове приложим на основание чл.80 от АПК, съгласно който подзаконови нормативни актове могат да издават само органите предвидени от Конституцията или от закон. Тези правила са възпроизведени и в чл.76 от АПК. В чл.21, ал.2 от ЗМСМА е разписана възможността в изпълнение на правомощията си по ал.1 общинският съвет да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл.8 от ЗНА и в чл.76, ал.3 от АПК общинските съвети издават наредби, с които уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Оспорените с жалбата чл.4 и чл.5 от Тарифата за таксите, са приети с Решение №203 от 29.01.2021г. по Протокол №18/29.01.2021г. на Общински съвет-Девня. Тарифата е приложение към новосъздадения чл.38б към Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, предоставяни от Община Девня /Наредбата/, което допълнение на Наредбата е прието от ОбщС-Девня с цитираното решение на основание чл.8 от ЗНА, чл.21, ал.1, т.23 и ал.2 от ЗМСМА във вр. с чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ. Съгласно чл.30, ал.1 от ЗОЗЗ при промяна на предназначението на земеделска земя, когато не е от общинския поземлен фонд, се заплаща държавна такса, определена с тарифа, утвърдена от Министерския съвет. Таксата се заплаща от собственика на земеделската земя, поискал промяната на предназначението й, или от инвеститора на обекта за държавна или общинска нужда. При промяна на предназначението на земеделска земя от общинския поземлен фонд, включително в случаите по чл.29, ал.3 и ал.4 съгласно чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ се заплаща местна такса, определена от общинския съвет.

При тази уредба Общински съвет – Девня е овластен от закона да приеме разпоредби в Наредбата за таксите за оказваните от Община Девня административни услуги, които регламентират местната такса, която по силата на чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ се заплаща при промяна на предназначението на земеделски земи от общинския й поземлен фонд, включително в случаите по чл.29, ал.3 и ал.4 от ЗОЗЗ. В изпълнение на тези правомощия Общински съвет-Девня е приел с Решение №203 на проведено на 29.01.2021г. заседание, за което е съставен Протокол №18, новия чл.38б с тарифата-приложение към него като допълнение към Наредбата за административните услуги. Заседанието е проведено при наличие на необходимия кворум от 11 присъстващи от общо 13-те общински съветници. Решението е взето с изискуемото мнозинство, тъй като от присъствалите 11 съветници десет са гласували „за“ и един е гласувал „въздържал се“  /л.59 и л.187-188 от преписката/. Допълнението на Наредбата с чл.38б и тарифата към него, както и решението за приемането му са в необходимата писмена форма и съдържание. С оглед изложеното не се установява наличие на основание по чл.146 т.1 и т.2 от АПК за отмяната му, респ. за обявяването му за нищожно.

По оплакванията за наличие на основания за отмяна по чл.146 т.3, т.4 и т.5 от АПК настоящият състав взе предвид следното: Обявяването на проекта и гласуването му са предприети след като с Решение №298/24.02.2020г. по адм. дело №2346/2019г. на Административен съд-Варна, оставено в сила с Решение №13171/23.10.2020г. по адм. дело №6313/2020г. на Върховния административен съд е отменено Решение №653 по Протокол № 53/06.08.2019г. на ОбС-Девня за приемане  изменение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Девня – на Тарифа за таксите, които се заплащат при промяна предназначението на земеделски земи от общинския поземлен фонд на община Девня - Приложение към чл.38а от Наредбата. Тази отмяната на разпоредбата с тарифата към нея съдът постановил поради допуснати съществени нарушения на процедурните правила: липса на предварителна оценка за въздействието по чл.20 от ЗНА на проекта за приемане на разпоредбата с тарифата към нея; непубликуване на такава оценка за въздействие на сайта на общината; непубликуване на мотивите към него; липса в доклада и в докладната записка на кмета на общината за проекта на мотиви по въпросите в чл.28, ал.2, т.1-5 от ЗНА. Съдът направил извода за допуснато нарушение на чл.28, ал.4 от ЗНА в производството, а решението – за взето в противоречие с процесуалните разпоредби и незаконосъобразно, поради което го отменил.

Отмяната на чл.38а от Наредбата с тарифата- приложение към него от съда са посочени като причини за изготвения проект за изменение и допълнение на Наредбата в изведения на 20.11.2020г. доклад на Кмета на Община Девня /л.124 от преписката/. В него е посочено, че на 04.11.2020г. на сайта на общината е публикуван доклад с мотиви и проект за изменение и допълнение на Наредбата за цени на услуги, които се предоставят от общината в частта на разпоредбите, които не са били атакувани конкретно при обжалването на пред съда, но с отмяната на предходното решение на Общ.С-Девня за приемането им се явяват отменени. Посочени са постъпили от „4Б Солар“ЕАД : писмо на 26.10.2020г., възражение на 10.11.2020г. и заявление на 13.11.2020г. с искане за определяне на таксата за промяната на предназначението на земеделски земи от ОПФ, каквато липсвала.  В доклада е посочено, че размерът на таксата не може да бъде строго фиксиран, че при определянето й следва да се има предвид категорията на земята, размера и местонахождението й, вида на обекта, както и да се съблюдават принципите в чл.8 от ЗМДТ. Като целесъобразно е посочено, че тези показатели следва да се включат във формулата, по която се определя размера на местната такса, която да се заплаща за промяна предназначението на земеделска земя от ОПФ, вкл. и в хипотезата на чл.29, ал.3 и ал.4 от ЗОЗЗ. В доклада се сочи, че е изготвена нова Тарифа за таксите, които се заплащат при промяна предназначението па земеделски земи от ОПФ по чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ, с която се цели създаване на нормативно основание за определена такса и ефективно обслужване на потребителите на услуги. Посочено е, че прилагането на проекта изисква финансови средства, а от прилагането на уредбата се очакват като резултат: по ефективно обслужване на потребителите и синхронизиране на наредбата на обществени отношения с местно значение съобразно нормативните актове от по-висока степен, както и финансови резултати.

В доклада на кмета е посочено, че проекта за изменение и допълнение на Наредбата следва да се приеме на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА от Общински съвет, като орган на местното самоуправление; че е съобразен с чл.3, т.1, във вр. с т.2 и чл.4 от Европейската харта за местното самоуправление и не противоречи на националното и европейското законодателство. В доклада се съдържа проект за решението, което да бъде гласувано от общинския съвет, а именно да се приеме нов чл.38б с текст: „Размерът на таксите, които се заплащат при промяна на предназначението на земеделските земи от Общинския поземлен фонд на община Девня за неземеделски нужди се определя с Тарифа, която е приложение към настоящата Наредба“, както и текста на самата Тарифа, която се състои от два раздела: раздел I „Общи положения“ чл.1, чл.2 и чл.3 и Раздел II „Определяне на таксата за промяна на предназначението на земеделска земя от общинския поземлен фонд за неземеделски нужди“ с чл.4, чл.5, чл.6, чл.7 - с компонентите и формулата за изчисляване на таксата, с коефициентите, приложими в различните хипотези; чл.8, чл.9 и чл.10 очертаващи задължените за заплащане на таксата субекти, процедурата за иницииране на изчисляване на таксата, заплащането й, вземането на решение за промяна на предназначението на земята, хипотезите, при които такава такса не се заплаща, последиците по отношение на заплатената такса при отмяната на акта за промяна на предназначението на земята и т.н.

Към доклада на кмета е приложена изготвена на 19.11.2020г. частична предварителна оценка на въздействието на допълнението на наредбата, което се предлага за гласуване. В него е направена предварителна оценка на вероятните ефекти – положителното и отрицателно въздействие, рисковете, тежестта и др. от предложения проект за допълнение с тарифата. Направена е съпоставка на последиците за преките и косвени заинтересувани страни във варианта „без намеса“, при който не се направи допълнение на Наредбата и не се приема тарифа за таксата по чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ и във варианта „приемане на наредбата“ , при който наредбата на Община Девня се допълва с тарифа, по която да се изчислява местната такса. В оценката в частта „обществени консултации“ е предвидено, че проекта ще се публикува в интернет за обществени консултации за 30 дни на официалната страница на Община Девня в раздел „Проекти“ на  секция „Общински съвет“, с което ще бъде представен на заинтересованите страни.

С протокол от 20.11.2020г. /л.133 от преписката/ секретарят на общината и специалиста ИТ са удостоверили публикуването същия ден на официалният сайт на Община Девня на:

-проекта за допълнение на Наредбата;

-доклада с мотивите за изменението и допълнението;

-частичната предварителна оценка на въздействието на проекта на официалния сайт на община Девня.

На 24.11.2020г. в Общински съвет-Девня с копие до Кмета е внесено становище-възражение от „4Б Солар“ЕАД срещу проекта за допълнение на Наредбата в частта на тарифата за таксите -приложение към чл.38б. Дружеството възразило срещу предвидените в проекта стойности на коефициенти, приложими при изчисляване на размера на дължимите такси. Изразено е становище за необосновано прекомерно завишаване на редица коефициенти, в сравнение с тарифата за таксите, приета от Министерския съвет. Акцентирано е, че всички останали общини в България са приели идентични тарифи на тарифата на МС във връзка с чл.30, ал.1 от ЗОЗЗ, без промяна на стойностите в нея. Обърнато е внимание на завишението от 2 на 8 на коефициента за площта на земята в чл.5, ал.2, т.2 от проекта и то само за обектите по чл.7. Такова завишение в пъти е предвидено и за коефициента за категорията на населеното място в чл.5, ал.3 на проекта, отново само за обектите по чл.7: от 1,2 на 5,20; от 0,80 на 3,80; от 0,50 на 3,50. Завишен били коетициента за поливност. Във възражението е посочено, че при тези проектни коефициенти по формулата в тарифата таксата за промяна на предназначението на земята за обект, за какъвто дружеството има учредено право на строеж, ще е в пъти по–висока от таксата събирана по Тарифата на МС и многократно ще надвишавала разходите на администрацията за извършване на услугата и се равнявала на пазарната цена на земята. Изчисляват, че за промяна на предназначението на 1дка земеделска земя от Х-та категория таксата за целите по чл.7 по проекто-тарифата ще е 312лева, докато по тарифата на МС е 12лв. Тази висока такса не се основавала на по-високи разходи на общинската администрация за извършване на услугата, т.е. тя не била разходо-ориентирана и противоречала на принципите и изискванията на чл.8, ал.1, т.1, т.2 и т.3 и на чл.8, ал.3 и ал.4 от ЗМДТ. Във възражението са изложени доводи за необходимост от съобразяване на местната тарифа с предвиденото в тарифата за таксата, събирана от МС, която се основавала на методика отчитаща разходите на държавата за извършване на процедурата по промяна на статута на земята, която се извършвала от държавата, а не от общинската администрация. Във възражението е направено искане за изготвяне на нов проект на тарифата, в който стойностите и коефициентите за изчисляване на дължимите такси са идентични с тези в Тарифата на МС.

С протокол от 21.01.2021г. /л.108 от делото/ секретарят на общината и специалиста ИТ са удостоверили публикуването същия ден на официалния сайт на общината на :

-постъпилото на 24.11.2020г. становище-възражение от „4Б Солар“ЕАД срещу проекта за допълнение на Наредбата в частта на тарифата за таксите -приложение към чл.38б;

- справка за постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите предложения, съгласно чл.26, ал.5 от ЗНА.

Така обявената справка е таблица, в която са попълнени вх.№, дата на подаване на становището-възражение от „4Б Солар“ЕАД, което е единственото постъпило по проекта, а в последната колона е посочено, че то не е прието и са изложени съображенията за отхвърлянето му. Посочено е, че коефициентите в Тарифа за таксите, които се заплащат при промяна на предназначението на земеделските земи, приета от Министерски съвет с ПМС № 112/31.05.2002г. съгласно чл.30, ал.1 от ЗОЗЗ се прилагат за промяна на предназначение на земеделска земя, която не е от общински поземлен фонд, а в чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ е разписано, че общинския съвет определя дължимата местната такса за промяната на предназначението на земеделската земя от общинския поземлен фонд. Определянето на посочените в проекта на тарифата коефициенти е обосновано с това, че Тарифа на МС от 2002г. не представлява задължителен критерий и основа за определяне на местните такси и в ЗМДТ и подзаконовите актове нямало минимум или максимум на конкретните такси. В случая бил изчислен, отчетен и съобразен инфлационен индекс за периода от 2002г. до 2020г., който е 85,2%, съобразно данни от НСИ за инфлацията, както и пазарната цена на недвижимите имоти преди и след промяната на предназначението. Взета била предвид експертиза на сертифициран експерт-оценител към камарата на независимите оценители в България, изготвена във връзка с Договор 1007-27 от 29.01.2020г. и ВП №4/01.06.2020г. Отчетено било, че в действащата нормативна уредба няма конкретна методика, по която да се определят коефициентите за категория на населеното място, т.е. базисния й размер, който бил съответен на параметрите приети в тарифата, които се определяли и гласували от общинския съвет. Становището във възражението за необходимост от намаляване на размера на стойностите и коефициентите, служещи за изчисляване на дължимите такси и искането да са идентични с тези по Тарифата на МС по ПМС № 112/31.05.2002г. е преценено като неотносимо, тъй като няма императивни законови норми които да уреждат и да задължават органите на местно самоуправление да прилагат същите стойности и коефициенти от Тарифа на МС в случаите по чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ. Определянето на стойностите и коефициентите по закон било предоставено на общинските съвети, като в случая се съобразявали таксите за заплащане и разглеждане на предложенията от комисиите по чл.17, ал.1 от ЗОЗЗ за издаване на документи, за извършване на проучвания за експертизи и услуги при промяна предназначението на земеделски земи.

На 18.01.2021г. е внесена докладна записка изх. №  РД-120 от 17.03.2021г. на кмета на общината в Общински съвет –Девня (л.118 от делото), в която са изложени причините налагащи приемането на проекта за допълнение на Наредбата с тарифата за таксите по чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ. Посочени са постъпилите искания за определяне на тарифа за таксата за промяна на предназначението от дружеството-жалбоподател. Изложени са съображенията поради които размера на таксата не е фиксиран, а се предвижда да се формира по формула при съобразяване на категорията на земята, предназначението на която се променя, размера и местонахождението й, вида на обекта, както и принципите в чл.8 от ЗМДТ, поради което тя следва да се определя с включване на тези показатели във формулата, предвидена в проекта на тарифата, вкл. в хипотезите на чл.29, ал.3 и ал.4 от ЗОЗЗ.

  В докладната записка неточно е посочено, че след обявяване на проекта с предварителната оценка и доклада с мотивите за приемането му не са постъпили писмени предложения и становища в 30-дневния срок. Въпреки този некоректен текст в докладната записка, подаденото на 24.11.2020г. от дружеството възражение-становище и справката с обосновката за неприемането му са описани в края на докладната записка като част от внесените с проекта документи в общинския съвет. /л.123 от делото/.

На 25.01.2021г. е проведено заседание на Постоянната комисия „Финанси и бюджет, местни данъци и такси“, за което е съставен протокол /л.176 и следв. от делото/. По т.6 от дневния ред е докладван проекта за допълнение на Наредбата. На това заседание на комисията са присъствали изпълнителния директор на „4Б Солар“ЕАД и пълномощника му, които са изложили доводите от възражението срещу предвидения в проекта размер на коефициентите, чрез които по формулата се определя размера на местната такса за промяна на предназначението на земите от ОПФ за обекта, за който е учреденото право на строеж на дружеството. В отговор кмета на общината изтъкнал факта, че по същата процедура свързана с промяна на предназначението на земеделски земи представляващи пасища и мери с площ около 106дка от ОПФ, но по искане на друг инвеститор с отстъпено право на строеж, през 2015г. с решение Общинският съвет на Девня е определил местна такса от 87 000лв., при което таксата възлиза около 796лв. на декар. Поради това поддържал, че размерът на такса в проекта за допълнение на Наредбата не е прецедент за общината и дори коефициентите в проекта на тарифата формирали по-нисък размер на таксата за промяна на статута на земите, спрямо определената и заплатена през 2015г. Проведено е явното гласуване на внесения от кмета на общината проект и той бил приет от постоянната комисия с шест гласа „за“ и един глас „въздържал се“.

Така възражението е отхвърлено от помощната комисия и проекта за допълнение на Наредбата с тарифата към чл.38б е внесен за разглеждане и гласуване в общинския съвет. Той е разгледан в т.11 на проведено на 29.01.2021г. заседание на Общински съвет – Девня, за което е съставен Протокол №18. На заседанието е присъствал изпълнителния директор на „4Б Солар“ЕАД, който отново възразил срещу предложените коефициенти в тарифата и изложил становището си за несъответствие на таксата изчислена по нея на разходите за услугата, за прекомерност и незаконосъобразност спрямо размера на таксата по тарифата на МС и на таксите в идентичните тарифи на останалите общини на страната. Кметът на общината аргументирал позицията си за законосъобразност на проекта и на показателите в тарифата към чл.38б с доводите изложени в писмената справка срещу възражението и пред постоянната комисия. Внесения проект за допълнение на Наредбата с новия чл.38б и тарифата – приложение към него с предложените формула и показатели е приет с Решение №203 с мнозинство от десет гласа „за“ и един глас „въздържал се“  от присъстващите единадесет общински съветници. С протокол от 22.02.2021г. /л.65 от делото/ секретарят на общината и специалиста ИТ са удостоверили публикуването същия ден на официалния сайт на Община Девня на наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги предоставени от община Девня в редакцията с допълнението прието с Решение №203 по протокол №18 от 29.01.2021г.

С оглед изложеното неоснователни са оплакванията в жалбата, поддържани от процесуалният представител на дружеството за допуснати съществени нарушения на процедурните правила в производството по приемане на проекта за допълнение на Наредбата с новия чл.38б и тарифата-приложение към него. Проекта е обявен и е имало възможност срещу него да се подадат възражения, становища и др., каквото е депозирано от дружеството, отговора по него също е обявен на страницата на общината, заинтересованите лица са могли да присъстват и да вземат участие с изказвания на заседанията на постоянната комисия и на общинския съвет при докладване на проекта преди гласуването му. Изпълнени са дадените указания от съда в Решение №298/24.02.2020г. по адм. дело №2346/2019г. на Адм. съд-Варна оставено в сила с Решение №13171/23.10.2020г. по адм. дело №6313/2020г. на ВАС за изготвяне на предварителна оценка за въздействието по чл.20 от ЗНА на проекта, за обявяване на сайта на общината на мотивите към него и на оценката за въздействието му. Представляващите дружеството са могли да се запознаят с проекта и с конкретния текст на новата разпоредба, с която се допълва Наредбата и на тарифата – приложение към нея и да вземат участие в обсъждането му на заседанията на помощния орган и на органа, който решава приемането му. „4Б Солар“ЕАД е упражнило правото да депозира възражение срещу проекта за допълнение, в което е изложило становището си срещу коефициентите на показателите, които участват във формулата за изчисляване на таксата в тарифата, която ще се заплаща на община Девня за производството свързано с промяната на предназначението на земите от ОПФ, по отношение на каквито има учредено право на строеж за енергиен обект. Обявяването на справката в табличен вид, в която са изложени доводите за неприемане на възражението е дало възможност на дружеството да се запознае с тях и да узнае аргументите, поради които не е уважено искането за намаляване на стойностите на проектните показатели. Опровергани от доказателствата са оплакванията, че възражението на дружеството не е съобразявано при процедиране на проекта за тарифата. Възражението и справката-отговор са внесени като част от преписката в Общински съвет-Девня с проекта за допълнение на наредбата и са съобразени от членовете на постоянната комисия „Финанси и бюджет, местни данъци и такси“ и от присъстващите на 29.01.2021г. на заседанието общински съветници от Общ. съвет-Девня. Протоколите за тези заседания кореспондират с твърдението на представителя на ответника, че проекта с документите са обявявани публично на сайта на общината и заинтересованите лица като дружеството, са имали възможността да се запознаят и да депозират становища, възражения и др. и да участват в обсъждането им. Изпълнителният директор на дружеството и пълномощникът му са взели активно участие в заседанието на постоянната комисия по бюджет и финанси, както и в заседанието на общинския съвет. Те са изложили пред членовете на комисията и на съвета доводите си за прекомерност на предложените в проекта коефициенти на показателите формиращи общинската такса за промяна на предназначението на земите от ОПФ за изграждане на обекти на енергетиката и са заявили искането си за намаляването им. В разискванията и изказванията на кмета на общината и на общинските съветници се съдържат мотивите за отхвърляне на възражението и обосновката за приемането на тарифата с формулата за изчисляване на таксата с нейните елементи и съответните коефициенти в проекта. С оглед изложеното не е налице такова съществено нарушение на процедурните правила, което да обоснове отмяна на решението за приемане на допълнението и на оспорените разпоредби на основание чл.146 т.3 от АПК.

От справката по възражението и изказвания на заседанията по точката, в която е обсъждан проекта за допълнение на Наредбата се установява, че тарифата-приложение към чл.38б с конкретното съдържание на чл.4 и чл.5 са приети с мотивите, че таксата по чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ е основно с компенсаторен характер и общинския съвет не се ръководи от нарочна методика, а самостоятелно и свободно може да определи коефициентите; че не е обвързан от нормативно установен диапазон за тях, нито от размера им в тарифата на Министерския съвет за таксата събирана при промяна на предназначението на земеделски земи. В подкрепа на становището, че приетите показатели не са прекомерни и несъразмерно високи, както заявява кмета на общината при обсъждане на проекта, пълномощникът на ответника представя по делото препис-извлечение от Протокол №54/23.03.2015г. от заседанието, на което Общински съвет- Девня е взел решение №516, с което по повод искане на друг инвеститор е определил местната такса за промяна на предназначението на земеделските земи от общинския поземлен фонд в землището на с.Падина: за земите от Х-та категория в размер на 150лв/дка; за земите от VIII-ма категория в размер на 750лв./дка, за земите от V-та категория в размер на 1650лв/дка и за некатегоризируемите земи /дерета/ в размер на 75лв/дка. Приложени са писмата за уведомяване на „Солвей Соди“АД за взетото 2015г. решение за дължимите от него такси, заявлението на това дружество с искане за конкретизиране на размера на дължимите суми за такси по чл.30, ал.2 от ЗОЗЗ за площите от имотите, чието предназначение се променя във връзка с учреденото му  право на строеж ; уведомителното писмо с размера на сумите при приетите такси на декар; докладна записка на кмета на общината до общинския съвет за приемане на решение за обявяване на имотите с промененото предназначение за частна общинска собственост; приетото решение №12/06.11.2015т. от Общ. съвет-Девня за обявяване на имотите за частна общинска собственост /л.111–118 от делото/. Тези писмени доказателства свидетелстват за определена през 2015г. от Общински съвет – Девня по искане на друг инвеститор местна такса в общ размер 82 949,41лв. за промяна на предназначението на земеделска земя с обща площ 106,807дка от посочените по-горе категории за неземеделски нужди.

В подкрепа на оплакванията в жалбата срещу чл.4 и чл.5 от Тарифата приета от Общинския съвет-Девня, че са прекомерно завишени коефициентите, формиращи таксата за енергийните обекти, каквото е инвестиционното намерение на “4Б Солар”ЕАД, при което общинските съветници са целили да осигурят значителен приход за общината за сметка на дружеството, процесуалният представител на жалбоподателя представя и по делото е приет Протокол №53/06.08.2019г. от заседанието на Общински съвет- Девня. В изказванията по т.1 в това заседание, на което е прието предходното решение за допълнение на Наредбата и тарифата към нея, което е отменено от съда заради неспазване на процедурата, общинските съветници са изразили несъгласие с предложените в първоначалния проект по-ниски коефициенти и са предложили те да са в по-високи размери. Общинските съветници отчели, че дружеството е с учредено върху земите от ОПФ право на строеж за срок от 50 години, което е продължителен период от време, в който след промяна на предназначението на земите, те няма да може да бъдат ползвани като земеделски и да се отдават под наем. При това обсъждане Кметът на общината докладвал, че по тарифата на Министерския съвет събираната такса при промяна на предназначението на земеделска земя за енергетика е 12лв. на декар, а предложената с внесения от него проект такса е 150лв/дка. Въпреки това общинските съветници я счели за ниска и предложили да се завишат коефициентите за обектите по чл.7, сред които са и обектите на енергетиката, до размери съответно: за площ - 8,00; за категория на населено място от 3,5 до 5,2; за линейни обекти - 1,00; за неполивни -1,50, а за поливни условия - 2,00, при които таксата за промяна на предназначението станала 312лв. на декар. За тези коефициенти на показателите, които формират таксата в тарифата към Наредбата приети с предходното решение на Общ.съвет-Девня, в съдебните решения, с които е отменена акта за допълване на Наредбата само е констатирано, че коефициентите са били увеличени и са приети без преди това да са били публикувани на сайта на общината. Заради разликата между обявеното съдържание на проекта за тарифата към Наредбата в тази част, спрямо приетите текстове с решението на Общ.С-Девня, съдът постановил отмяна на решението поради допуснати съществени нарушения на процедурата. При новото процедиране на основание чл.26, ал.3 от ЗНА на официалния сайт на Община Девня в раздел „Общински съвет“, подменю „Проекти“ е обявен проекта за допълнение на Наредбата с тези увеличени коефициенти за таксата за промяна на предназначението на земя от ОПФ във връзка с изграждане на обекти по чл.7, сред които са и обектите на енергетиката, за което е съставен протокол от 20.11.2020г. Този проект за допълнение на Наредбата без промяна в коефициентите е приет с решението на Общ. съвет-Девня, което е предмет на проверка в настоящото производство. Поради това при вземането на Решение №203 от 29.01.2021г.  от Общ. съвет–Девня не се установява да е допуснато процедурно нарушение, състоящо се в приемане на разпоредби за допълване на Наредбата, които да са със съдържание, което да не е било предварително обявено като проект.

С оглед приетите по делото писмени доказателства изцяло основателни и доказани са оплакванията в жалбата, поддържани и в съдебно заседание и в хода по същество от представителите на дружеството, че размера на коефициентите, формиращи таксата за обектите по чл.7 сред които попадат енергийните обекти в приетата Тарифа-Приложение към чл.38б на Наредбата са определени единствено и само с оглед конкретната инвестиционна инициатива на „4Б Солар“ЕАД и обстоятелството, че то ще трябва да заплати такава такса, за да реализира учреденото му право на строеж за енергийния обект, поради което чрез високи коефициенти ще се определи значителна сума за таксата, която при заплащане от дружеството ще осигури значителен приход в общинския бюджет. Становището на ответника, че приема за компенсаторен характера на тази такса, защото чрез нея трябва да се обезщети общината заради невъзможността след промяна на предназначението на земята да се реализират приходи от предоставянето й като земеделска за срока, за който на дружеството е учредено право на строеж за енергиен обект, подкрепя оплакванията на жалбоподателя за неправилно и незаконосъобразно възприемане на таксата като обезщетение, като източник на значителен приход за общината, а не като сума, която следва да покрива разходите по предоставяне на услугата, както изисква чл.7 от ЗМДТ за постигане на целите в чл.8 от ЗМДТ.

Основното принципно положение и правило в чл.7 от ЗМДТ е местните такси да се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата. В чл.8 от ЗМДТ са регламентирани принципите при определянето на таксите от общинския съвет и те са: възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата; създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество; постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси и др. Това изискване на закона не е спазено от Общински съвет-Девня при приемането на завишени в пъти коефициенти за някои от показателите формиращи таксата за промяна на предназначението на земеделски земи във връзка с изграждане на обекти по чл.7 в Тарифата към чл.38б.

Тези изисквания и принципи при формиране на местните такси в закона са разписани като основни положения в чл.4, ал.1 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги, предоставяни от община Девня. Съгласно чл.4 ал.1 от Наредбата, Общинския съвет определя размера на таксите при спазване на следните принципи:

- възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата -т.1;

-създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество -т.2;

-постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси – т.3.

Щом с обжалваното Решение №203 от 29.01.2021г. по Протокол №18/29.01.2021г. Общински съвет- Девня приема допълнение на тази  Наредба с новия чл.38б и Тарифата-Приложение към него, част от която е чл.5 с коефициентите формиращи общинската такса за промяна на предназначението на земеделските земи във връзка с изграждане на обекти по чл.7, е следвало да държи сметка за изискването крайния размер на таксата да е съответен на разходите на общината по предоставяне на услугата и да е по-справедлив, включително с оглед таксите, които се събират по Тарифата на Министерския съвет при промяна предназначението на земеделски земи от държавния фонд.

Основателни са оплакванията на жалбоподателя, че с приетите високи коефициенти в Тарифата за промяна на предназначението на земята за изграждане на енергийния обект, който е сред изброените в чл.7 видове обекти, се формира такса в толкова висок размер, който е съпоставим със стойността на земята. Във връзка с тези доводи и с твърдението за несъответствие на таксата с разходите за услуга, при прилагане на приетите коефициенти в чл.5 за обектите по чл.7 от Тарифата, по искане на жалбоподателя е допусната съдебно-счетоводна експертиза. Заключението на вещото лице е прието по делото и съдът го кредитира изцяло като обективно, основано на доказателствата и на специалните знания на експерта. Вещото лице изчислява, че общо в размер на 1 237 717,41лв. е дължимата такса за промяната на предназначението на земите, за които дружеството има учредено право на строеж, по оспорената Тарифа към чл.38б към Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, предоставяни от Община Девня, в редакцията приета с Решение №203 от 29.01.2021г. по Протокол №18/29.01.2021г. на Общински съвет Девня. За същите имоти и площ общо 47 604,44лв. е таксата за промяната на предназначението на земята по Тарифата приета с ПМС №112/2002г. на Министерския съвет, в действащата редакция с измененията и допълненията обнародвани в ДВк бр.95/2008г. и бр.35/2012г.

 Поради липса на надеждна информация, експерта сочи, че не може да изчисли разходите на общинската, респ. на държавната администрация за услугата изразяваща се в провеждане на административна процедура по промяна на предназначението на земеделските земи, за които на дружеството е учредено право на строеж от Общински съвет- Девня. Отчита, че в резултат на решение на Комисията по чл.17 от ЗОЗЗ се процедира промяна на предназначението на земеделските земи, поради което за да бъдат определени разходите за процедурата трябва да има информация за:

- броя на членовете на комисията и възнаграждението, което всеки един от тях получава за участието си в нея, ако това възнаграждение е различно от основното му възнаграждение по трудовото или служебно правоотношение, както и свързаните с него осигуровки;

- броя на извършените услуги за месец;

- времето, необходимо за извършване на отделната процедура;

- размера на останалите разход, извършвани от комисията, ако има такива - за материали, външни услуги, амортизации и др.

 На въпроса влияят ли посочените критерии в чл.4 от Тарифата: бонитетната категория на земеделската земя, размера на земята, местонахождението на земята съобразно категорията на населеното място, възможността за напояване на земята, вида на обекта, който ще се строи на административно-производствените разходи за конкретната услуга и по какъв начин, вещото лице отговаря, че параметрите в чл.4 не са предмет на изчисляване или определяне от комисията, която взема решение за промяна на предназначението. Комисията има задължение да се събере, да обсъди предоставените от лицето желаещо промяната документи и да вземе решение по искането за промяна на предназначението на земята, поради което параметрите в чл.4 не влияят пряко според експерта на сумата на административно-производствените разходи. Поради липсата на достатъчно данни за изчисляване на размера на разходите на общинската администрация за извършване на услугата, вещото лице не сочи стойности на коефициентите във формулата по чл.5 от Тарифата, които да доведат до съразмерност между разходите и размера на таксата. В съдебно заседание вещото лице пояснява, че разликата в таксата за промяна на предназначението за отделните имоти се дължи на разликата в площта, предназначението на която се променя и която участва във формулата в чл.5 от тарифата. За таксите събирани по Тарифата на МС за промяна предназначението на земи от държавния фонд експерта пояснява, че постъпват в приход на МС и също няма счетоводни и др. данни за разходите на централната администрация по тази услуга, както няма счетоводни и др. данни за разходите на общинската администрация за промяната на предназначението на земи от ОПФ.

С оглед изложеното настоящият състав извърши съпоставка и установи идентичност на оспорения чл.4 от Тарифата–Приложение към чл.38б от Наредбата на ОбщС-Девня с чл.4 от Тарифата на таксите, които се заплащат при промяна на предназначението на земеделски земи приета от МС. Правилно и в съответствие с принципа за постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на таксите прогласен в чл.8 от ЗМДТ в чл.4 от Тарифата–Приложение към чл.38б от Наредбата е предвидено размерът на таксата за промяна на предназначението на земеделската земя от ОПФ да се определя от бонитетната категория на конкретната земеделска земя, възможността за напояването й, размера на земята включена в границите на определената площадка или трасе на обекта, местонахождението на земята съобразно категорията на населеното място и вида на обекта. При липсата на данни, вкл. счетоводни за разходите по предоставяне на тази административна услуга по Тарифата на МС от 2002г., както и невъзможността да се установят такива заради спецификата на услугата, което сочи вещото лице, след като тя е предоставяна до сега на държавно ниво срещу такса, изчислявана с тези показатели, правилно Общ.С-Девня е приел в чл.4 същия подход за изчисляването й. Еднаквият подход при изчисляване на таксата за промяна на предназначението на земеделски земи от държавния и на земеделски земи от общинския фонд отговаря на принципа в чл.4, ал.1 т.3 от Наредбата на Общ.С-Девня - за постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси, както и на принципа за равенство в чл.8 от АПК, който изисква от административните органи дори когато действат в условията на оперативна самостоятелност, при еднакви условия, да третират еднакво сходните случаи.

В съответствие с чл.4 е предвидената в чл.5, ал.1 формула, по която се определя размерът на таксата: Т= СББ х Кплощ х Кк х Кпол където Т е таксата за промяна на предназначението на 1дка земеделска земя /лв./; СББ – средния бонитетен бал за съответната категория земеделска земя при неполивни условия, като за некатегоризирана земя СББ е определен на 2,5; Кплощ е коефициентът за площта на земята, необходима за обекта; Кк е коефициентът за категория на населеното място и Кпол е коефициента за поливност. Правилно в чл.5, ал.1 от Тарифата към Наредбата на Общ.-С-Девня е разписана формулата с компонентите, изброени в чл.4. Същата формула и компоненти са в чл.5, ал.1 от Тарифата на МС.

В двете тарифи видовете обекти, за изграждане на които се променя предназначението на земеделската земя, за което производство се регламентира таксата, са разделени в две основни групи:

- обектите по чл.6 в Тарифата на ОбщС-Девня и по чл.6 в Тарифата на МС са: търговски обекти; производствени обекти; складови обекти;  административни обекти; курортни обекти; туристически и спортни обекти; жилищни и вилни сгради или паркинги и гаражи;

- обектите по чл.7 в Тарифата на ОбщС-Девня и по чл.8 в Тарифата на МС са: здравни обекти; обекти на науката, образованието и културата; обекти на енергетиката и транспорта; обекти със социално предназначение; обекти за опазване и възстановяване на околната среда; обекти, свързани с отстраняване на природни бедствия и аварии; обекти на отбраната и националната сигурност; обекти, свързани с производството, съхранението и преработката на селскостопанска продукция, както и обекти на хранително-вкусовата промишленост; стокови тържища за непреработена растителна и животинска продукция; обекти за съхраняване, поддържане и ремонт на селскостопанска техника; хидромелиоративна инфраструктура; игрални полета на игрища за голф; обекти – държавна и общинска собственост.

В чл.5, ал.2 на Тарифата на МС след изменението и допълнението обнародвано 2008г. за коефициентът за площта на земята е разписано, че се определя в зависимост от размера на земята, необходима за обекта, и от вида на обекта, както следва:

т.1- за обектите по чл.6: а) при площ до 1 дка включително - 2,00; б) при площ над 1 до 5 дка включително - 3,00; в) при площ над 5 до 10 дка включително - 4,00; г) при площ над 10 дка - 5,00;

т.2- за обектите по чл.8 независимо от размера на площта, която се засяга - 2,00;

т.3- за имоти, които са разположени в едно и също землище и за които предложения за промяна на предназначението са внесени от един и същ собственик или лице, което има право да строи в чужд имот, коефициентът за площ по т.1 се определя въз основа на сумата от площите на всички имоти независимо от броя на изработените за тях подробни устройствени планове.

Идентично е съдържанието на чл.5, ал.2, т.1 и т.3 от Тарифата-Приложение към чл.38б от Наредбата на ОбщС-Девня за обектите по чл.6. За тези коефициенти в чл.5, ал.2, т.1 и т.3 в общинската тарифа няма основание да се приеме, че са нарушени основните принцип за равенство в чл.8, ал.2 от АПК, за съразмерност в чл.6 от АПК и няма основание за отмяната им. Съвсем различен извод се налага за приетия коефициент за площ в чл.5, ал.2, т.2 за обектите по чл.7 в Тарифата-Приложение към чл.38б от Наредбата на ОбщС-Девня. Коефициента за площ за обектите по чл.7 независимо от размера на площта, която се засяга е „8“. Този коефициент е четири пъти по–висок от коефициента „2“ в чл.5, ал.2, т.2 в Тарифата на МС за същата група обекти. Той е четири пъти по-висок от минималния коефициент за площ „2“ за обект по чл.6 в чл.5, ал.2, т.1, б.а от Тарифата на Общ.С и е по-висок дори от максималния коефициент за площ „5“ за обект по чл.6 в чл.5, ал.2, т.1, б.г от Тарифата на Общ.С. Правната логика на уредбата в Тарифата на МС е коефициента за площ на обектите по чл.8 да е минималния коефициент „2“ за обект по чл.6, независимо от площта на обекта, тъй като това са обекти с голямо значение за обществото, за важни отрасли в държавата и такива, свързани с националната сигурност - това са не само енергийните обекти, а също обекти свързани с образованието, здравеопазването, транспорта, националната сигурност и т.н. Поради важното значение за обществото на обектите по чл.8, в Тарифата на МС са предвидени минимални коефициенти за площ, независимо от площта, чието предназначение се променя. Минимални са коефициентите и за категория на населеното място за тези обекти по чл.8, тъй като са 10 и повече пъти по-малки от коефициентите за категория на населеното място за обектите по чл.6 в таблицата към чл.5, ал.3 от Тарифата на МС. Коефициентите за категория на населеното място за обектите по чл.6 в колона 2 на таблицата в чл.5, ал.3 от Тарифата на МС са съответно „13,00“, „9,00“ и „6,00“, а за обектите по чл.8 в колона 3 са „1,20“, „0,80“ и „0,50“. Коефициентите за категория на населеното място за обектите по чл.6 в колона 2 на таблицата в чл.5, ал.3 от Тарифата на Общински съвет -Девня са същите, като коефициентите в колона 2 на таблицата в чл.5, ал.3 от Тарифата на МС съответно „13,00“, „9,00“ и „6,00“. За разлика от подхода в Тарифата на МС за обектите по чл.8, в Тарифата на Общински съвет -Девня за обектите по чл.7 в колона 3 на таблицата в чл.5, ал.3 коефициентите не са десетократно по-малки, а представляват между 40% и 60% от коефициентите за обектите по чл.6, тъй като са със стойности съответно „5,20“, „3,80“ и „3,50“. Тези високи стойности на коефициентите за категория на населеното място в колона 3 на таблицата в чл.5, ал.3 на Тарифата на Общински съвет -Девня за обектите по чл.7 с оглед формулата в чл.5 ал.1 водят до формиране на значително по-висок размер на таксата за промяна на предназначението за земеделската земя от ОПФ спрямо таксата, дължима за промяна на предназначението за земеделската земя от държавния фонд за същия вид обект, което е нарушение на основните принципи в чл.6, чл.8 ал.2 от АПК, на изискванията на чл.4 и чл.5 от Наредбата на Община Девня и на чл.7 и чл.8 от ЗМДТ и целите, за постигане на които е предвидено събиране на такси. Налице са основанията в чл.146 т.4 и т.5 от АПК за отмяна на чл.5, ал.2, т.2 и чл.5, ал.3 - в частта на коефициентите за категория на населеното място за обектите по чл.7 посочени в колона 3 на таблицата.

От събраните доказателства се установява, че Общ.С-Девня при определяне на коефициентите за площ и за категория на населеното място в Тарифата за обектите по чл.7 изобщо не е отчел вида на обектите и обстоятелството, че по-високата в пъти такса ще се прилага не само за промяна на предназначението на земеделска земя за енергийни обекти, а за всички други обекти - здравни, образователни и др. изброени в чл.7, които както и енергийните са с изключителна важност за обществото, тъй като са свързани с основните права и интереси на гражданите и на националната сигурност. В противоречие с целта на закона, за постигане на която се предвижда заплащане на такси, а именно за да се възстановят разходите по извършване на дадената административна услуга, по провеждането на дадената процедура и издаването на искания акт е приемането на значително по-високи коефициенти не само за площ и за категория на населеното място за обектите по чл.7 изцяло заради стремежа да постъпи значителен приход в общинския бюджет за сметка на конкретното дружеството, което е нарушение на принципите за законност в чл.4 от АПК и за съразмерност в чл.6 от АПК. В нарушение на тези принципи и на изискванията в закона се явяват приети по-високи стойности на коефициента за поливност в чл.5, ал.5 от Тарифата на ОбщС – при поливни условия – 2,00, при неполивни – 1,50, спрямо коефициентите в чл.5, ал.5 на Тарифата на МС – при поливни условия – 1,20, а при неполивни – 1,00. Поради това е налице основание за отмяна на чл.5, ал.5 от Тарифата-Приложение към чл.38б от Наредбата.

Разписаната хипотеза в чл.5, ал.2, т.4 от Тарифата-Приложение към чл.38б на Наредбата на ОБщ.С-Девня е логична и съответна на принципа за еднакво третиране на сходните случаи при еднакви условия с тези, при които първоначално е поискана промяна на повече площ, спрямо случаите, когато първо е искана промяна на една площ, а впоследствие е поискана промяна на още допълнителна площ към първоначално променената. Не е налице основание по чл.146 т.4 и т.5 от АПК за отмяна на тази разпоредба, поради което оспорването й следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

Настоящият състав намира за неправилно прието от вносителя и от общинските съветници при гласуването на Тарифата, че самостоятелно и свободно може да определят коефициентите, тъй като не се ръководят от методика. В случая се касае за обществени отношения, за такса, която е била обект на регулиране от 2002г. В тарифата приета от ПМС от 2002г. е разписана формулата и коефициентите на показателите, по която са били изчислявани и заплащани таксите за промяна на предназначението на земеделските земи. Коефициентите в тази тарифа са актуализирани през 2008г., а с изменението през 2011г. е предвидено за земите от ОПФ заплащане на местна такса определена от общинските съвети, която постъпва в общинския бюджет. Поради това при приемането на коефициентите, Общински съвет–Девня въпреки, че действа в условията на оперативна самостоятелсност, следва да има предвид коефициентите в Тарифата на МС и да не ги надвишава, за да спази основните принципи за равенство в чл.8, ал.2 от АПК, за съразмерност в чл.6 от АПК, както и тези в чл.7 и 8 от ЗМДТ при издаване на акта.

Фактът, че Общински съвет-Девня е определил през 2015г. още по-висок размер за декар на местната такса за промяна на предназначение на земеделска земя от ОПФ по повод инициирано производство от друго дружество и тази висока такса е била внесена не може да обоснове промяна на направените изводи за наличие на основание по чл.146 т.4 и т.5 от АПК за отмяна на някои от атакуваните разпоредби. Освен това евентуалните ползи и приходи за общината от земеделските земи, за които е учредено на жалбоподателя право на строеж е следвало да се имат предвид когато е приемано решението за учредяване на правото, при определяне на срока, за който то се предоставя и най-вече при формиране на цената за която правото на строеж и ползване на земята се предоставя. Поради това изцяло основателни са доводите на представителя на жалбоподателя, че ответникът въпреки, че е получил цената, която е определил за правото, което е предоставил на дружеството, неправилно и незаконосъобразно цели да получи още веднъж значителна сума под формата на такса за промяна на предназначението на земеделските земи, чрез приемане на изключително завишени коефициенти за обектите по чл.7 в Тарифата към чл.38б.

В обобщение основателно е искането в жалбата на “4Б Солар”ЕАД-гр.Варна за отмяна на чл.5, ал.2, т.2, чл.5, ал.3 - в частта на коефициентите за категория на населеното място за обектите от вида по чл.7 посочени в колона 3 на таблицата и чл.5, ал.5 от Тарифата-Приложение към чл.38б и следва да бъде уважено. В останалата част, оспорването с жалбата на чл.4 т.1, т.2, т.3, т.4 и т.5 и чл.5 ал.1, ал.2, т.1, т.3 и т.4, чл.5 ал.3 - в частта на коефициентите за категорията на населеното място за обектите от вида по чл.6 посочени в колона 2 на таблицата, както и на чл.5 ал.4 от Тарифата-Приложение към чл.38б е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

Предвид частичната основателност на жалбата, своевременно направеното искане от представителя на жалбоподателя за присъждане на сторените по делото разноски следва да бъде уважено. На основание чл.143 ал.1 от АПК ответната страна - Общински съвет Девня следва да заплати на  жалбоподателя „4Б Солар“ ЕАД-гр.Варна сумата от 970лв. представляваща заплатени 50лв. за държавна такса, 40лв. – за обявление на оспорването в Държавен вестник и 900лв. за адвокатско възнаграждение, посочени в списъка на разноските /л.192 от делото/.

Водим от това и на основание чл. 193, ал.1 от АПК, Съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ чл.5, ал.2, т.2, чл.5, ал.3 - в частта на коефициентите за категория на населеното място за обектите от вида по чл.7 посочени в колона 3 на таблицата и чл.5, ал.5 от Тарифата за таксите, които се заплащат при промяна предназначението на земеделски земи от Общинския поземлен фонд на Община Девня за неземеделски нужди, представляваща Приложение към чл.38б от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, предоставяни от Община Девня, приети с Решение №203 от 29.01.2021г. по Протокол №18/29.01.2021г. на Общински съвет Девня. 

ОТХВЪРЛЯ оспорването с жалбата на “4Б Солар”ЕАД-гр.Варна срещу чл.4 и чл.5, ал.1, ал.2 т.1, т.3 и т.4, чл.5 ал.3 - в частта на коефициентите за категория на населеното място за обектите по чл.6 посочени в колона 2 на таблицата и чл.5 ал.4 от Тарифата за таксите, които се заплащат при промяна предназначението на земеделски земи от Общинския поземлен фонд на Община Девня за неземеделски нужди, представляваща Приложение към чл.38б от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, предоставяни от Община Девня, приети с Решение №203 от 29.01.2021г. по Протокол №18/29.01.2021г. на Общински съвет Девня. 

 

ОСЪЖДА Общински съвет Девня да заплати на  „4Б Солар“ ЕАД-гр.Варна с ЕИК  ********* сумата от 990лв.(деветстотин и деветдесет лева) представляваща заплатени 50лв. за държавна такса, 40лв. такса за обявление на оспорването и 900лв. за адвокатско възнаграждение.  

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд по реда на глава ХІІ от АПК.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                        

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                   

 

 

2.