Решение по дело №459/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 11
Дата: 10 януари 2023 г.
Съдия: Красимир Томов Георгиев
Дело: 20227080700459
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 11

гр. Враца, 10.01.2023г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, втори състав, в публично заседание на  12.12.2022г. /дванадесети декември, две хиляди двадесет и втора година/, в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ:  КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря Даниела МОНОВА като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 459  по описа на АдмС – Враца за 2022г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл. 43 ал.4 от ЗПЗП /Закон за подпомагане на земеделските производители/.

Образувано е по ЖАЛБА на „А.А.9.“ ООД ***, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от * М.И.М.,  против  УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО /УП/ с изх. № 02-060-2600/ 4868 от 24.06.2022 г. на Зам. Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. - в частта, в която е отказано плащане в размер на 6 572.06 лв. по схема ЗДП /Схема за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда/. В жалбата се сочи, че оспореното УП е незаконосъобразно, тъй като  при издаването му е допуснато нарушение на процесуалния и материалния закон, довели до неговата необосно-ваност, както и несъответствие с целта на закона. Поддържа се, че е извършена пълна проверка на цялото стопанство на дружеството и няма констатирани несъответствия, които да водят до начисляване на наказателна площ, респективно намаляване на плащанията. Прави се искане оспореното писмо да  бъде отменено в обжалваната част.Претендират се разноски.

В  с.з. процесуалния представител на оспорващото дружество  * Ж.Н. *** моли за отмяна на оспорения акт в обжалваната част по съображенията изложени в жалбата. Претендират се разноски по делото, съгласно представен списък и доказателства към него. Представя се писмена защита.

Ответникът - Заместник изпълнителен директор на ДФЗ, чрез процесуалния си представител *. Л.Х. в представени по делото писмени становища оспорва жалбата  и излага съображения за законосъобразност на акта.

Съдът, като съобрази събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните и след служебна проверка съобразно разпоредбата на чл.168 от АПК, приема от фактическа  и правна страна следното:

Дружеството -  жалбоподател „А.А.9.“ ООД, е подало общо Заявление за подпомагане 2019 с УИН 06/180619/77430 и с УРН 640226, с дата на обработка 07.05.2019г. Към същото са приложени изискващите се документи към заявлението, като от дружеството са подписани и съответните декларации на дата 08.05.2019г.  Във връзка със заявлението  са  извършени  автоматични  проверки на въведените данни на 07.05.2019г. При автоматична проверка е установена грешка в заявлението по отношение на две БЗС-та, като в детайли е посочено в какво се изразява вида грешка. По заявлението не са извършени проверки  на  място. Приемайки  установеното от автоматичните про-верки, че декларираните площи са повече от площите с правно основание, ответникът е издал УП за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г., изх. № 02-060-2600-4868/ 05.08.2021г. С  това  писмо жалбоподателят е  уведомен, че  вместо заявената   сума  по СЕПП  от 14910.67 лв. е оторизирана сума 14684.05 лв., като е извършено намаление от 226.62 лв.,  по СПП  вместо заяве-ната сума от 4116.6 лв. е оторизирана сума в размер на 4057.62лв., като е извършено намаление в размер на 59.98 лв. и по СПСП, които са благоприятни за климата и околната среда-зелени директни плащания /ЗДП/ вместо заявената сума от 9400.2 лв.  е оторизирана сума 2828.14 лв., като е извършено намаление в размер на 6572.06 лв. и по възстановяване от ФД заявена сума 253.12лв. и оторизирана 253.12 лв. Уведомителното писмо изх. № 02-060-2600-4868/ 05.08.2021г. е оспорено пред съда, в частта, в която са направени намаления на полагащата се субсидия по схемите и мерките, описани в таблица 1, а именно намалена  сума по СЕПП  в размер на 226,62 лв., намалена сума по СПП в размер на 58,98 лв. и намалена сума по Схемата за селскостопански практики, благоприятни за климата и околната среда - зелени директни плащания /ЗДП/ в размер на 6 572.06 лв. 

          По образуваното адм.д. № 503/2021г. по описа на АдмС Враца с Решение № 423/29.11.2021г. е отменено УП с изх. № 02-060-2600-4868/ 05.08.2021г. в частта, в която са направени намаления на полагащата се субсидия по схемите и мерките, а именно намалена  сума по СЕПП  в размер на 226,62 лв., намалена сума по СПП в размер на 58,98 лв. и намалена сума по ЗДП в размер на 6 572.06 лв. Прието е от съда, че оспорения акт не е мотивиран и не са посочени правните основания за издаването му. Дадени са указания на адм.орган за ново произнасяне, при което следва да бъдат изложени конкретни факти и правни основания за издаването му, както и доказателства, с които е извършено установяването на нередностите на заявлението, довели до намаляване на съответните суми.

          С Решение № 4844/19.05.2022г. по адм.д. № 723/2022г. на ВАС е оставено в сила решението от 29.11.2021г. на АдмС Враца. 

          С ново УП с изх. № 02-060-2600/4868 от 24.06.2022 г. на Зам. Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г е отказано отново плащане в размер на 6 572.06 лв. по схема ЗДП /Схема за селско-стопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда/, което се оспорва от жалбоподателя. Отказани са отново сума по СЕПП  в размер на 226,62 лв. и сума по СПП в размер на 58,98 лв., но същите не се оспорват.

          В УП от 24.06.2022г. е прието, в Таблица 1, че има площи недопустими за подпомагане, съгласно Заповед № РД 09-118/ 28.02.2020г. на Министър на земеделието, храните и горите, с което е одобрен окончателен специализиран слой „Площи подходящи за подпомагане“. Посочена е общо недопустима площ 0.36 ха. Площите са посочени по идентификатор на деклариране БЗС/парцели и по площ в ха. Има разяснения на съдържанието на Таблица 1. В частта по схемата за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда /ЗДП/ е посочено, че е установено неспазване на изискванията за ЗДП и има начислена наказателна площ. Посочено е, че съгласно чл.44 пар.1 ал.2 от Регламент/ЕО/1307/2013 по отношение да диверсифика-цията на културите в земеделското стопанство с обработваема площ над 30 ха, трябва да се отглеждат минимум 3 култури. Размера на обработ-ваемата площ в стопанството е 43.48 ха. Най-голямата култура не трябва да надвишава 75 % от обработваемата площ, а заедно със следващата по големина 95 % от обработваемата площ, а в случая най-голямата по площ култура е в размер на 39.61 ха или 91.1 % от обработваемата площ на стопанството /ха/, а втората по големина култура е в размер на 2.71 ха или 6.23 % от обработваемата площ на стопанството /ха/. Сбора между двете култури с най-голяма площ е 42.32 ха или 97.33 % от обработ-ваемата площ на стопанството. В случая изискванията за основна култура и за общ размер на двете основни култури не са спазени. Съгласно чл. 46 пар. 1 от Регламент /ЕС/ 1307/2013 по отношение на екологично насочените площи в земеделските стопанства с обработ-ваема площ на 15 ха трябва да се отделят минимум 5 % от обработ-ваемите земи, като Екологично насочени площи /ЕНП/. В стопанството на бенефициента минималната изискуема площ с ЕНП е 2.17 ха, а в случая налична такава няма. В Таблица 3 са посочени площите по ЗДП, а в Таблица 13 размера на финансовото подпомагане  по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, като по ЗДП е оторизирана сума 2 828.14 лв. В Таблица 14 са посочени и намаленията, като по ЗДП сумата е 6 572.06 лв., а в Таблица 15 извършените плащания, като по ЗДП сумата е 2 828.14 лв. Под всяка таблица има разяснения на съдържанието на същата.

          Към жалбата по настоящето дело против УП с изх. № 02-060-2600/ 4868 от 24.06.2022 г. са приложени Договор от 01.08.2018г. между „А. А. **“ ЕООД и „Б. С.“ ЕООД с Анекс към него и Споразумение от 13.03.2020г., писмо изх. № 1694/02.12.2021г. на „Б.С.“ ЕООД, с копие от разпечатка за въведени данни в Системата за въвеждане на данни от външна институция за 2019г. и цитираните регистри, Сертификати № 255/2019/00 издаден на 13.08.2019г. и № 255/2019/01 издаден на 03.10.2019г., и доклад за несъответ-ствие от 17.07.2019г. от контролираното лице.

          Приложена е от ответника адм. преписка, по опис /л.42-114/ и е представено писмо вх. № 02-2600/4233 от 19.07.2019г. /л.142/ от„Б.С.“ ЕООД. Служебно е приложено адм.д. № 503/2021г. по на АдмС Враца с приложеното към него адм.д. № 723/2022г. на ВАС.

           Допусната е по искане на жалбоподателя Съдебно агротехническа експертиза, с поставени въпроси от двете страни.

          При така установената фактическа обстановка съдът намира, че пред него е оспорен индивидуален административен  акт, засягащ  права и законни интереси на жалбоподателя, като участник в администра-тивното производство. Видно от съдържането му, с него е формирано волеизявление, съгласно което  на жалбоподателя е отказано  частично  финансово подпомагане за кампания 2019г. по  детайлно посочени схеми и мерки, посочени са ставките за схемите и мерките за кампания 2019г., извършените плащания и съответните намаления. Оспорването е извършено и в законоустановения преклузивен срок, видно от данните по преписката, поради което жалбата се явява  процесуално ДОПУСТИМА.

            Оспореният акт  е  издаден  от Зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, действащ при спазване на материалните предели на правомощията си, предоставени му от изпълнителния директор /чл.20а от ЗПЗП/, съгласно приложената по делото заповед № 03-РД/972/ 08.03.2022 г. /л.52/ с която са делегирани правомощия на Зам. изпълни-телен директор да издава актове от вида на оспорения /т.1/. С оглед предоставените правомощия на ответника с горепосочената заповед оспорения акт е издаден от компетентен орган и не е нищожен. Същият е издаден  в  писмена форма и съдържа задължителните реквизити  по чл.59, ал.2, т.4 АПК – фактически и правни основания за издаване на акта, при което не е допуснато съществено процесуално нарушение, което да води до отмяна на акта само на това основание.

          Оспореното УП с изх. № 02-060-2600/ 4868 от 24.06.2022 г.  в оспорената му  част се явява НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО поради следните съображения:

          В писмените становища на ответника /л.129, л.138 и л.165/ се твърди, че при административни проверки по чл.37 от ЗПЗП, е установено от контролиращото лице, че в стопанството на бенефициента не са спазени изискванията относно биологично производство и етикирането на биологични продукти. С писмо вх. № 02-2600/4233 от 19.07.2019г. /л.142/ контролиращото лице „Б.С.“ ЕООД е информирало ДФЗ-РА, че е установило несъответствие от страна на оператора „А.А.9.“ ООД с изискванията на Регламенти /ЕО/ 834/2007 и 889/2008 за кампания 2019 и е наложена мярка 5.2 от Приложение № 3 на Наредба № 5 от 03.09.2018г. за прилагане на правилата на биологично производство, както и за последващ официален надзор върху контролираните лица. Дружеството не е било представило Програма за производство на растителни култури пред контролния орган в указаните срокове, съгласно чл.71 от Регламент 889/2008г. С оглед на това заявените от жалбоподателя парцели, които не отговарят на изискванията за биологично или в преход към биологично стопанство, се отчитат при изчисляване на диверсификацията на културите и ЕНП при ЗДП. Размера на обработваемата площ в стопанството е 43.48 ха. Най-голямата култура не трябва да надвишава 75 % от обработваемата площ, а заедно със следващата по големина 95 % от обработваемата площ, а в случая най-голямата по площ култура е в размер на 39.61 ха или 91.1 % от обработваемата площ на стопанството /ха/, а втората по големина култура е в размер на 2.71 ха или 6.23 % от обработваемата площ на стопанството /ха/. Сбора между двете култури с най-голяма площ е 42.32 ха или 97.33 % от обработваемата площ на стопанството. В случая изискванията за основна култура и за общ размер на двете основни култури не са спазени. Съгласно чл. 46 пар. 1 от Регламент /ЕС/ 1307/ 2013 по отношение на екологично насочените площи в земеделските стопанства с обработваема площ на 15 ха трябва да се отделят минимум 5 % от обработваемите земи, като Екологично насочени площи /ЕНП/. В стопанството на бенефициента минималната изискуема площ с ЕНП е 2.17 ха, а в случая налична такава няма.

         От страна на жалбоподателя се сочи, че между дружеството и контролиращото лице „Б.С.“ ЕООД е подписан договор, анекс към него и споразумение /л.18, л.22 и л.23/, от които се установява, че същият е с предмет извършване на контрол върху биологичното производство на оператора /“А. А.“/ при спазване на националните и европейски стандарти, предвидени в Регламент /ЕО/ № 834/07 и 889/2008г. Издадени са Сертификати /л.28-32/. Не се спори, че при проверка на 17.07.2019г от контролиращото лице е установено несъответствие, по отношение парцел от 2.71 дка. На оператора е даден срок за отстраняване на техническата грешка до 27.07.2019г. В определения срок грешката е отстранена, което е вписано във всички регистри, които ДФЗ е следвало да провери. В подкрепа на това е представено писмо /л.25/ с копие от разпечатка /л.26-27/. Твърди се, че несъответствията са незначителни, отстранени са в срок и следователно ДФЗ няма основания да изключи от общата заявена за подпомагане обработваема площ, парцели поради неизпълнение на Регламенти /ЕО/ 834/2007 и 889/2008г. Сочи се, че са неверни констатациите на ДФЗ, че не е спазен Регламент 640/2014, както и чл.44 пар.1 ал.2 от Регламент 1307/2013 относно диверсификацията на културите в земеделските стопанства с обработваема площ над 30 ха, при които следва да се отглеждат минимум 3 култури, като се излагат съображения затова, в.т. и заключението на експертизата.

           Съгласно заключението на Съдебно агро-техническата експертиза /САТЕ/, жалбоподателя „А.А.9.“ ООД отговаря на условията за диферсификация на площите и културите, така, както са заявени със заявлението за подпомагане 2019г. от 08.05.2019г. и резултатите от автоматичните проверки на въведени данни по ЗДП.Заявените площи за подпомагане са 76.63 хектара, като от тях правилно в слой „Площи допустими за подпомагане“ са определени 76.27 хектара. Не е правилно обаче твърдението на ДФЗ, че в стопанството не са налични 5 % от обработваемите площи, като екологично насочени. Това са именно площите засети със сорго от 2.71 хектара. В същото време в резултатите от автоматичните проверки на въведените данни по ЗДП е написано: “Изискванията не се прилагат, защото обработваемите площи във вашето стопанство са под 15 хектара“. Спазени са изискванията за основна култура, след изчисляване на размера на обработваемата площ. Най-голямата култура по площ заема слънчогледа и представлява 51.93 % от приетата от ДФЗ обработваема площ. Лавандулата е 42.99 %, като сбора на двете култури е 94.92 %, което не надвишава изискването за двете култури да не надвишават 95 %. За да се поддържат екологично насочени площи /ЕНП/, минимално изискуемата обработваема площ на стопанството трябва да е 15 хектара. Според разясненията на вещото лице пред съда проблема е, че ДФЗ не приема лавандулата за биологична. Соргото също следва да е биологично насочена площ.

           В оспорения акт са посочени правните основания за издаването му и разпоредбите, които са нарушени, а именно: чл.43 ал.4 от ЗСПЗЗ вр. чл.13 от Наредба № 6 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от Програмата за развитие на селските райони за период 2014-2020г.“ Сочат се за нарушени изискванията за диферсификация по чл.43 пар.11 от Регламент /ЕС/ 1307/2013г.  и тези за минимална екологично насочена площ по чл.46 пар.1 от Регламент /ЕС/ 1307/2013г., на които ответника се е позовал, като основание за прилагане на намаление върху оторизираното финансово подпомагане.

          От представените от жалбоподателя писмени доказателства представени с жалбата и от заключението на САТЕ се установява, че няма нарушение на горепосочените разпоредби и са неверни констатациите в УП, че не са спазени  изискванията за диферсификация по чл.43 пар.11 от Регламент /ЕС/ 1307/2013г. и тези за минимална екологично насочена площ по чл.46 пар.1 от Регламент /ЕС/ 1307/2013г. В тази насока съдът възприема заключението на експерта, като обективно и компетентно дадено. В подкрепа на заключението на САТЕ са и писмените доказателства по делото, в т.ч. и писмото /л.25/ от контролиращото лице, който същевременно е орган по сертификация на продукти и издадените сертификати /л.28-32/.

             Налице е нарушение на материалния закон – противоречие с материално-правни разпоредби. В случая не са налице посочените в УП нарушения по чл.43 ал.4 от ЗСПЗЗ вр. чл.13 от Наредба № 6 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 13 „Плащания за райони с природни или други специфични ограничения“ от Програмата за развитие на селските райони за период 2014-2020г.“ във вр. с чл. 43 пар. 11 от Регламент /ЕС/ 1307/2013г. и чл. 46 пар. 1 от Регламент /ЕС/ 1307/2013г. С оглед нарушението на материалния закон е налице и несъответствие на оспорения акт с целта на закона.

           Поради това уведомителното писмо изх. №  02-060-2600/4868 от 24.06.2022г. следва да бъде отменено като незаконосъобразно в обжалваната част, а делото следва да се върне като преписка на административния орган за ново произнасяне, при спазване на материално-правните разпоредби на закона, съгласно гореизложеното от съда. При новото произнасяне на органа следва  да  се  определи 30 - дневен срок от влизане в сила на настоящия съдебен акт. 

          Възраженията на  ответника  за законосъобразност на оспорения акт, в оспорената част,  са неоснователни  и следва да се оставят без уважение, с оглед на изложеното. Жалбата се явява основателна и като такава следва да се уважи.

            Следва да се отбележи, че в настоящето разглеждане на делото, съдът следва да прецени и изпълнени ли са указанията дадени на адм. орган за ново произнасяне /дадени с Решение № 423/29.11.2021г. по адм.д. № 503/2021г. на АдмС Враца оставено в сила с Решение № 4844/ 19.05. 2022г. по адм.д. № 723/2022г. на ВАС/, а именно - да бъдат изложени конкретни факти и правни основания за издаването му, както и доказателства, с които е извършено установяването на нередностите на заявлението, довели до намаляване на съответните суми. С оспореното УП са посочени фактическите и правни основания за издаването му, като е представено само едно ново писмено доказателство, а именно, горепосоченото писмо вх. № 02-2600/4233 от 19.07.2019г. от контро-лиращото лице „Б. С.“ ЕООД.

            По делото, както се посочи и по-горе, не се доказа от страна на ответника, че са налице основания за намаляване на съответната сума, съгласно чл.43 ал.4 от ЗСПЗЗ.

           При този изход на спора и при своевременно направено искане на жалбоподателя следва да се присъдят направените от него разноски  по делото в общ  размер на  850 лв./осемстотин и петдесет лева/, от  които 50 лева заплатена д.такса, 600 лв. с ДДС договорено и заплатено адвокатско възнаграждение и 200 лв. депозит за вещо лице, за което са представени доказателства по делото. На ответника не се дължат разноски.

           Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 вр. чл. 146 т. 4 и т. 5 от АПК съдът

 

РЕШИ:

 

          ОТМЕНЯ  УВЕДОМИТЕЛНО ПИСМО изх. №  02-060-2600/4868 от 24.06.2022г. за извършена оторизация и изплатено финансово под-помагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г. на Зам.изпълнителен директор на ДФЗ, в частта, в която са направени намаления на полагащата се субсидия - за намалената сума по Схемата за селскостопански практики, благоприятни за климата и околната - зелени директни плащания /ЗДП/ със 6 572.06 лв.

 ИЗПРАЩА  преписката на административния орган за НОВО ПРОИЗНАСЯНЕ при спазване на дадените указания в мотивите на решението, в частта, в която е отменено УП, като  ОПРЕДЕЛЯ за това   30 /тридесет/ - дневен срок от влизане в сила на настоящия съдебен акт.

           ОСЪЖДА  Държавен Фонд ”ЗЕМЕДЕЛИЕ” – гр. София да заплати на   „А.А.9.“ ООД ***, с ЕИК *********, разноски по делото в общ размер на 850 лв.

 

  РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване, чрез АдмС-Враца  пред ВЪРХОВНИЯ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – София в 14 /четиринадесет/ -дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 АПК да се изпрати препис от същото.

 

АДМ. СЪДИЯ: