Решение по дело №286/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 265
Дата: 4 ноември 2019 г. (в сила от 8 юли 2020 г.)
Съдия: Виктор Динев Атанасов
Дело: 20197120700286
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 август 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                     Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                                                     № … … …

                                                                    

                         град Кърджали, 04.11.2019 год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Кърджалийският административен съд, ...……...…………...………….. в публично ….………………

заседание на двадесет и втори октомври ............................................................................................

през 2019/две хиляди и деветнадесета/ година, в състав:

 

                                                                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ВИКТОР  АТАНАСОВ

                                                                        

 

при секретаря ………………………………………………………..… Павлина Петрова, .………….…..…..….…......

като разгледа докладваното от .....…………......................... съдията Виктор Атанасов  .........................

административно дело ........... 286  ……… по  описа  за  .………..……. 2019 година .........................

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

          Производството е административно, по реда на Раздел І/първи/ на Глава Х /чл.145 и следв./ от Административно-процесуалния кодекс/АПК/, във вр. с чл.76, ал.3 от ЗЗО.

Образувано е по жалба на Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, представлявана от изпълнителния директор Т. Д. Ч. от ***, против Заповед за налагане на санкции №РД-21-188 от 05.07.2019 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, с която, заповед, на жалбодателя е наложена санкция - финансова неустойка, в размер общо на 3200.00/три хиляди и двеста/ лева, за констатирани общо 16/шестнадесет/ броя нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, за всяко едно от които е наложена санкция – финансова неустойка, в размер на 200.00/двеста/ лева, като със същата заповед, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата от 3200.00 лева да се преведе по банков път, по посочената банкова сметка, ***/четиринадесет/ дни от получаването на заповедта с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора на изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК.

Жалбодателят заявява в жалбата, че счита така издадената заповед за налагане на санкции за незаконосъобразна, поради което я обжалва, с молба съдът да я отмени изцяло, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, както и да му бъда присъдени направените разноски по делото. Твърди, че дейностите в описаните седем случая са действително и реално извършени, при спазване изискванията на НРД за медицинските дейности за 2018 год., както и че са спазени изискванията за хоспитализация и дехоспитализация на пациенти, заложени в диагностично-лечебния алгоритъм на съответните клинични пътеки/в заповедта всъщност става дума за клинични процедури, а не за клинични пътеки/. Твърди също, че при извършването на проверката, по повод на която е издадена атакуваната заповед, АО допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които опорочавали цялото административно производство и налагали отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. На следващо място твърди, че атакуваната заповед се явява постановена при неправилно приложение на материалния закон, тъй като не било извършено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ и че в административния акт неправилно било прието, че съгласно т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим - Критерии за прекратяване на интензивно лечение (дехоспитализация или превеждане)” от алгоритмите на КПр №4 към Приложение №19А „Клинични процедури” от НРД за медицинските дейности за 2018 год., ако в КАИ/клиника по анестезиология и интензивно лечение/ или ОАИЛ/отделение анестезиология и интензивно лечение/ - II ниво на компетентност, се налага да продължи интензивното лечение след 48-я час по клинична процедура №4, пациентът се превежда към КАИЛ/ОАИЛ/ с III ниво на компетентност, както и че в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, ОАИЛ е с II ниво на компетентност и посочените пациенти, в нарушение на горепосочените изисквания, не са преведени към КАИЛ/ОАИЛ/ с ІІІ-то ниво на компетентност след 48-я час, т.е. след два броя проведени клинични процедури. Сочи, че към датите на хоспитализиране на пациентите, описани в съответните ИЗ от т.1 до т.16 от атакуваната заповед, и към деня на проверката на представителите на РЗОК, с влязло в сила Решение №13406/08.12.2018 год. на ВАС, постановено по адм.дело №5339/2016 год., потвърдено с решение №5747/09.05.2017 год. на петчленен състав на ВАС - II колегия, постановено по адм.дело №1930/2017 год., била отменена Наредба №10/04.03.2010 год. за утвърждаване на медицински стандарт «Анестезия и интензивно лечение», както и били отменени нивата на болнична компетентност и обем на дейността по анестезиология и интензивно лечение, осъществявана в лечебните заведения. Сочи също, че към момента на издаване на атакуваната заповед дружеството е осъществявало лечебна дейност съгласно Разрешение №***/*** год., което било отменено с Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №***/*** год. и в новото разрешение, на стр.3, т.14, било записано като структура за лечебна дейност „Отделение по анестезиология и интензивно лечение”, без изрично да е посочено нивото на компетентност. В този смисъл счита, че не е налице извършено нарушение при лечението на описаните пациенти от т.1 до т.16 от заповедта, тъй като ОАИЛ в лечебното заведение е отговаряло на съответните изисквания за медицинската апаратура и оборудване, налични и функциониращи на територията на лечебното заведение - изпълнител на болнична помощ, както и е разполагало с необходимите специалисти за изпълнение на клинична процедура №4. С оглед на изложеното, моли съда да отмени изцяло атакуваната Заповед за налагане на санкции №РД-21-188/05.07.2019 год. на директора на РЗОК - Кърджали, като постановена при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, ведно с всички законни последици от това, както и моли да му бъдат присъдени и направените по делото разноски. В жалбата заявява, че допълнителни съображения в подкрепа на твърденията си ще представи в съдебно заседание, а за изясняване на делото от фактическа и правна страна, моли да се изиска от РЗОК - Кърджали цялата преписка по повод извършената проверка на дружеството. В жалбата не са направени никакви други доказателствени искания и към същата не са представени никакви писмени доказателства.

Редовно призован за съдебно заседание,  жалбодателят - Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, не се представлява. От упълномощения му процесуален представител – адв.Н. М. от АК – ***, е постъпила писмена молба, в която заявява, че поддържа депозираната жалба против атакуваната Заповед за налагане на санкции №РД-21-188 от 05.07.2019 год. на директора на РЗОК – Кърджали. В молбата излага доводи и съображения, идентични с тези, изложени в жалбата.

Ответникът по жалбата - директорът на РЗОК – Кърджали, редовно призован за съдебните заседания, не се явява, представлява се редовно упълномощен процесуален представител – гл.юрк.К.С., която оспорва жалбата и счита същата за неоснователна, като намира оспорената заповед за законосъобразна, като издадена при спазване на материалния закон и на административно-производствените правила. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата като неоснователна. В даден от съда срок представя писмена защита, в която сочи, че няма спор, че между МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, в качеството му на изпълнител и НЗОК/РЗОК – Кърджали, в качеството й на възложител, е сключен Договор №***/*** год. за извършване на клинични процедури и че в същият договор е посочено, че лечебното заведение за болнична помощ МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД осъществява дейността си като лечебно заведение въз основа на Разрешение №***/*** год. на министъра на здравеопазването, а в същото разрешение е посочен с II ниво на компетентност. Сочи, че в чл.1, т.3 и т.4 от Договор №***/*** год. за извършване на клинични процедури, в които точки било поето задължението за оказване на медицинска помощ по КПр №4, изрично било посочено, че отделението по „Анестезиология и интензивно лечение” в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, като изпълнител по този договор, е с второ ниво на компетентност, като задължителните звена, медицинската апаратура и оборудване, налични и функциониращи на територията на лечебното заведение, изпълнител на болнична помощ - за клинична процедура №4 за III ниво, респ. и за II ниво на компетентност, както и необходимите специалисти за изпълнение на клинична процедура №4 и конкретно за лечебно заведение за БМП с отделение по анестезиология и интензивно лечение ІІ ниво на компетентност, били детайлно и точно регламентирани в самата клинична процедура №4 по Приложение №19А „Клинични процедури” към НРД за МД за 2018 год. Счита, че при положение, че отделението по Анестезиология и интензивно лечение в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, като лечебно заведение за БМП, отговаря на тези изисквания само за ІІ ниво на компетентност и след като с такава компетентност е сключен от него договорът за извършване на клиничните процедури, то той следва да изпълнява изискванията на КПр №4 именно като отделение с такова II/второ/ ниво на компетентност, което в описаните случаи от т.1 до т.16 вкл. от оспорената заповед, не било сторено от него и което съставлява нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по тази клинична процедура №4. Счита също, че от приложените и приети писмени доказателства по делото по безспорен начин се установило, че извършените нарушения от изпълнителя на болнична медицинска помощ при оказване на медицинска дейност на ЗОЛ при изпълнението на клиничните процедури №4 са довели до издаване на Заповед за налагане на санкции №РД-21-188/05.07.2019 год. на директора на РЗОК - Кърджали. В писмената защита отново моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата на Т. Ч. - изпълнителен директор на МБАЛ „Д-р Ат. Дафовски” АД, като неоснователна.

Административният съд, като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните и въз основа на тях извърши проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, прие за установено следното:

По допустимостта на жалбата:

Съгласно приложимата редакция на разпоредбата на чл.76, ал.5 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ (Предишна ал.3 – ДВ, бр.102 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г.), санкциите, наложени по реда на чл.74 и на чл.76, ал.2, във вр. с ал.1 от ЗЗО, подлежат на съдебно обжалване по реда на Административно-процесуалния кодекс, т.е. пред съответния административен срок и в 14-дневен срок от съобщаването й, съгласно нормата на чл.149, ал.1 от АПК. В случая, видно от приложения по делото заверен препис от разписка от 12.07.2019 год. към оспорената заповед/л.13/, последната е връчена срещу подпис на заместник-директор на МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски” АД *** – д-р Д. Г., на същата дата - 12.07.2019 год., като връчването е удостоверено с посочване на трите имена и подписа на длъжностното лице от РЗОК – Кърджали, което е връчило екземпляр от заповедта на представляващия дружеството - жалбодател. Следва да се отбележи, че лицето, на което е връчен екземпляр от заповедта, е упълномощено от изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски” АД ***, с пълномощно с нотариална заверка на подписа с Рег.№*** от *** год. на нотариус К. Д., с рег.№*** на Нотариалната камара/л.5/, с изричното правомощие да представлява МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски” АД *** и лично изпълнителния директор пред НЗОК/РЗОК – Кърджали и да получава и подписва от името на изпълнителния директор на лечебното заведение съставени актове, издадени наказателни постановления и заповеди за налагане на санкции. Видно от положения върху самата жалба щемпел, същата е постъпила при административния орган, чийто акт се оспорва, на 26.07.2019 год., регистрирана в деловодството му с Вх.№***/л.3/, т.е. жалбата е подадена на точно на 14-ия/четиринадесетия/ ден след връчването и получаването на екземпляр от заповедта. При това положение съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения 14/четиринадесет/ - дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК, по предвидения в закона ред и от лице – в случая търговско дружество - АД, което е лечебно заведение и което е изпълнител по договор за извършване на клинични процедури, чиито имуществени интереси са пряко засегнати от оспорения административен акт, т.е. налице е типичната процесуална легитимация. Ето защо съдът счита, че така подадената жалба е допустима – подадена е в срок, по предвидения в закона ред и форма и от лице, което с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, след като са засегнати негови законни интереси.

От събраните и приобщени по делото доказателства, от фактическа страна е установено следното:

По делото е безспорно, че жалбодателятМногопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, е акционерно дружество, с посоченото наименование, седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *** и е с основен предмет на дейност „Осъществяване на болнична помощ”, като същият се управлява от тричленен съвет на директорите и се представлява от изпълнителния му директор - д-р Т. Д. Ч. от ***.

По преписката е приложен и е приет като доказателство по делото Договор №*** от *** год. за извършване на клинични процедури/л.232-л.241/, сключен на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с НРД за медицинските дейност за 2018 год., между НЗОК, представлявана от директора на РЗОК - Кърджали от една страна, като възложител и „Многопрофилна болница за активно лечение - Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, с Разрешение №***/*** год./годината всъщност е 2016 год./ за осъществяване на лечебна дейност, издадено от министъра на здравеопазването, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Д. Ч. от друга, като изпълнител, от чл.1, ал.1 на който се установява, че изпълнителят - жалбодател в настоящото производство, е поел задължението да оказва на здравноосигурени лица(ЗОЛ), на здравнонеосигурени лица по §2, ал.1 от Закона за бюджета на НЗОК за 2018 год. (за интензивни грижи) и на лицата по §9, ал.1 от Закона за бюджета на НЗОК/ЗБНЗОК/ за 2018 год., медицинска помощ по КПр по приложение №8 към чл.1 от Наредба №3 от 2018 год. за определяне на пакета от здравни дейности, гарантирани от бюджета на НЗОК и посочени в приложение №19а „Клинични процедури” към НРД за медицинските дейности за 2018 год. В същия член 1 от Договора са посочени три клинични процедури, по които лечебното заведение се е задължило да оказва медицинска помощ: КПр №1 – ***; КПр №3 – *** и КПр №4 - ***. Съгласно т.3 на чл.3 от договора, възложителят се е задължил да заплаща определените, съгласно НРД за медицинските дейности за 2018 год. и цени на извършената и отчетена болнична медицинска помощ. В този договор детайлно са регламентирани правата и задълженията на възложителя и изпълнителя по него, както и са регламентирани условията и реда за оказване на дейности по клиничните процедури/Раздел ІV от договора/.

По преписката е приложено и е прието като доказателство по делото и цитираното в договора Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №***/*** год., издадено от министъра на здравеопазването, на основание чл.46, ал.2, във връзка с чл.50, ал.2 от Закона за лечебните заведения, на „Многопрофилна болница за активно лечение Д-р Атанас Дафовски” АД ***/л.242-л.245/, в което, в 5 точки са описани лечебните дейности, в които същото може да осъществява медицинска помощ, в 29 точки са посочени конкретните медицински специалности, както и са изчерпателно посочени структурите /клиники, отделения и клинико-диагностични структури/ с нивата на компетентност, в които да се осъществява лечебната дейност, като в раздел „Клиники и/или отделения с легла”, като в т.13 е посочено „Отделение по анестезиология и интензивно лечение – с второ ниво на компетентност, в изпълнение на медицинския стандарт по „Анестезиология и интензивно лечение”.

Видно от приложената и приета като доказателство по делото Заповед №*** от *** год. на директора на РЗОК - Кърджали/л.230/, със същата, на основание чл.20, ал.1, т.2, във връзка с чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, чл.93, чл.94 и чл.95, чл.380 и чл.381 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., е било разпоредено извършването на пълна проверка от служители на РЗОК - Кърджали, за времето от 22.04.2019 год. до 15.06.2019 год., на лечебното заведение за болнична помощ „Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, с месторазположение – ***, представлявано от изпълнителния му директор д-р Т. Ч., по изпълнението на Индивидуалния договор/ИД/ №*** от *** год. за извършване на клинични процедури, със задача: „Проверка по изпълнение на изискванията на ЗЗО, НРД за медицинските дейности за 2018 год. и ИД”, като със същата заповед е определен поименно и персоналния състав на проверяващия екип, както и е разпоредено, проверката да се извърши при спазване изискванията на Инструкция №*** от *** год. на НЗОК за условията и реда за осъществяване на контрол по чл.72, ал.2, 3, 4, 5, 6, 7 и 8 от ЗЗО и ЗАНН. Така издадената заповед е връчена, срещу подпис, на упълномощен представител на проверяваното лечебно заведение – д-р М. З. – заместник-директор на „Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД, на датата 22.04.2019 год., видно от извършеното отбелязване върху самата заповед, като следда да се посочи, че последният е упълномощен с пълномощно с нотариална заверка на подписа с Рег.№*** от *** год. на нотариус К. Д., с рег.№*** на Нотариалната камара/л.231/, с изричното правомощие да представлява МБАЛ „Д-р Ат.Дафовски” АД *** и лично изпълнителния директор пред НЗОК/РЗОК – Кърджали и да получава и подписва от името на изпълнителния директор на лечебното заведение издадени наказателни постановления и заповеди за налагане на санкции, договори и други документи, свързани с работния процес на лечебното заведение.

От приложения и приет като доказателство по делото Протокол №*** от *** год./л.28-л.33/ е видно, че проверяващият екип, състоящ се от четирима контрольори в РЗОК - Кърджали, при извършената проверка на дейността на лечебното заведение за периода 01.01.2019 год. – 31.03.2019 год., е проверил 436 броя клинични процедури, както следва: КПр №1 – 22 бр., КПр №3 – 202 бр. и КПр №4 – 212 бр. и е установил общо 16/шестнадесет/ нарушения, всичките на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №4 „***”, описани в точки от т.1.1. до т.1.16. от протокола. Екземпляр от изготвеният протокол е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. З. – заместник-директор, на датата 27.05.2019 год., като тук следва да се посочи, че д-р М. З. – заместник-директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, е упълномощен от изпълнителния директор на дружеството, с посоченото по-горе пълномощно с нотариална заверка на подписа, с Рег.№*** от *** год. на нотариус К. Д., с рег.№*** на Нотариалната камара, да представлява изпълнителния директор на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** и да съгласува, получава и подписва от негово име съставени от НЗОК/РЗОК АУАН, издадени заповеди за налагане на санкции, наказателни постановления, други заповеди, договори и всички други документи, издавани от НЗОК/РЗОАК, свързани с работния процес на лечебното заведение и което пълномощно е със срок до 31.12.2019 год. или до едностранното му оттегляне. 

Към административната преписка е представен и приет като доказателство и Протокол за неоснователно получени суми №*** от *** год., изготвен от извършилия проверката екип/л.21-л.27/, в който е отразено, че при извършената проверка и въз основа на Протокол №*** от *** год. на РЗОК – Кърджали, проверяващият екип е констатирал неоснователно получени суми по фактура с №*** от *** год., по фактура с №*** от *** год. и по фактура с №*** от *** год. В този протокол за неоснователно получени суми са описани всички 16/шестнадесет/ констатирани нарушения –по т.1.1. до т.1.16. вкл. от Протокол №*** от *** год., всичките представляващи нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, при отчетените случаи само по КПр №4 „***”. В същия протокол е прието, че на основание чл.76б, ал.1 от ЗЗО и чл.397, ал.1, във вр. с чл.346, ал.1, т.4 и чл.347, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., ИБМП следва да възстанови неоснователно получените суми по описаните шестнадесет случая, възлизащи в размер общо на 10385.00/десет хиляди триста осемдесет и пет/ лева. Екземпляр от изготвеният протокол за неоснователно получени суми е бил връчен, срещу подпис, на упълномощен представител на лечебното заведение, обект на проверката, а именно – на д-р М. З. – заместник-директор, на датата 27.05.2019 година.  

Към административната преписка по издаване на оспорения акт е представен и приет като доказателство и Доклад до директора на РЗОК – Кърджали, регистриран с Вх.№***/*** год., изготвен от проверяващия екип, в състав: д-р Т. А. Х., А. Д. Т., М. Г. П. и К. К., и четиримата на длъжност „***” в РЗОК - Кърджали/л.14-л.20/, в който е описано, че в изпълнение на Заповед №*** от *** год. на директора на РЗОК – Кърджали, е била извършена пълна медицинска проверка на Многопрофилна болница за активно лечение „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, с посочените в заповедта задачи и за периода от 01.01.2019 год. до 31.03.2019 год. и в който доклад, всъщност, само е възпроизведено изцяло и буквално съдържанието на съставения от същия проверяващ екип Протокол №*** от *** год. на РЗОК - Кърджали, като буквално е възпроизведено съдържанието на този протокол, касаещ установените общо 16/шеснтнадесет/ нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №4, описани в т.1.1. до т.1.16. вкл. от същия. Посочено е, че описаните случаи представляват нарушение на чл.314 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО и че нарушенията не са извършени при условията на повторност и на основание чл.400, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., за констатираните нарушения, извършени от изпълнителя на медицинска помощ, е предвидена санкция „финансова неустойка”, в размер от 200 до 500 лева. В края на този доклад е отразено, че ИБМП не е направил писмено възражение в законоустановения срок, посочен в чл.74, ал.4 от ЗЗО по констатациите в протокола.  

Тук следва да се посочи, че лицето – обект на проверката, т.е. в случая жалбодателят МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, действително не се е възползвал от даденото му право по чл.74, ал.4 от ЗЗО, да даде писмено становище пред управителя на НЗОК, съответно пред директора на РЗОК – Кърджали, по направените от длъжностното лице по ал.3 на чл.74 от ЗЗО констатации, в 7-дневен срок от връчването на протокола по ал.3 на същия текст, т.е. в случая в 7-дневен срок от връчването на Протокол №*** от *** год. от извършената проверка. Поради липса на такова становище, съдържащо оспорване на констатациите на съответното длъжностно лице по чл.72, ал.2 от ЗЗО, с решаването на този спор не е била ангажирана Арбитражната комисия при РЗОК – Кърджали. При това положение и предвид нормата на чл.74, ал.5, предл.І/първо/ (Изм. и доп., ДВ, бр.98 от 2015 г., в сила от 01.01.2016 г.) от ЗЗО, съгласно което, когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал.4, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава заповед, с която налага санкция. В изпълнение и на основание на тази норма и на основание чл.408, ал.1 и чл.400, ал.3 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал и оспорената Заповед №РД-21-188 от 05.07.2019 год., с която е наложил санкции за всички 16/шестнадесет/ констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, описани в Протокол №*** от *** год. от извършената пълна медицинска проверка, в размер на 200.00/двеста/ лева за всяко едно от тях или общо е наложил на жалбодателя МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, санкция „финансова неустойка”, в размер на 3200.00/три хиляди и двеста/ лева. Със същата заповед, директорът на РЗОК - Кърджали е разпоредил сумата от 3200.00 лева да се преведе по банков път, по посочената в заповедта банкова сметка, ***/четиринадесет/ дни от получаването на заповедта, с указание, че ако същата не бъде внесена доброволно в този срок, ще бъде прихваната от следващото плащане по договора с изпълнителя на медицинска помощ с НЗОК.

В мотивите на заповедта, т.е. като фактически основания за издаването на същата, във всички 16/шестнадесет/ точки, са възпроизведени дословно описаните в Протокол №*** от *** год., 16/шестнадесет/ отчетени случая по КПр №4 „***”, при които са констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ – от т.1.1. до т.1.16. вкл. на протокола, като във всички случаи е прието, че описаните деяния съставляват нарушение на чл.314 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., във връзка с чл.55, т.2 и т.3 от ЗЗО.

От фактическа страна в тези случаи е посочено, че е констатирано, че не е спазен основен критерий за дехоспитализация, като във всички тези 16 случая е описано, че съгласно т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим. Критерии за прекратяване на интензивно лечение (дехоспитализация или превеждане)” от алгоритмите на КПр №4 към Приложение №19А „Клинични процедури” от НРД за медицинските дейности за 2018 год., ако в КАИЛ/клиника по анестезиология и интензивно лечение/ или /ОАИЛ/ отделение по анестезиология и интензивно лечение/ - ІІ ниво на компетентност, се налага да продължи интензивното лечение след 48-ия час по Клинична процедура №4  ***”, пациентът се превежда към КАИЛ/ОАИЛ с III ниво на компетентност. Описано е също, че общият брой извършени и отчетени клинични процедури на посочените в тези 16/шестнадесет/ случая ЗОЛ, са както следва: по 3 броя отчетени процедури – в случаите по т.1, т.3, т.4, т.5, т.6, т.8, т.10, т.11, т.12 и т.15 от заповедта; 4 броя отчетени процедури – в случая по т.16 от заповедта; 5 броя отчетени процедури – в случаите по т.2 и т.14 от заповедта; 6 броя отчетени процедури – в случая по т.9 от заповедта; 8 броя отчетени процедури – в случая по т.7 и 9 броя отчетени процедури – в случая по т.13 от заповедта, както и че в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, отделението по анестезиология и интензивно лечение/ОАИЛ/ е с II/второ/ ниво на компетентност и посочените пациенти, в нарушение на горепосочените изисквания, не са преведени към КАИЛ/ОАИЛ с III/трето/ ниво на компетентност след 48-я час, т.е. след 2/два/ броя проведени клинични процедури №4. Във всички 16/шестнадесет/ случая е посочено, че съгласно т.1. „Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение” от алгоритмите на КПр №4 към Приложение№19А „Клинични процедури”, в условията на спешност клиничните процедури могат да бъдат извършвани и в болници с разкрита клиника/отделение по анестезия и интензивно лечение от второ ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицинския стандарт „Анестезия и интензивно лечение” и че КПр №4 е договорена с МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД само в условията на спешност, поради второто ниво на компетентност на отделението по анестезиология и интензивно лечение.

С молба, подадена от процесуалния представител на жалбодателя, е представено и в съдебно заседание е прието като доказателство по делото Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №***/*** год., издадено от министъра на здравеопазването, на основание чл.46, ал.2, във връзка с чл.50, ал.2 от Закона за лечебните заведения, на „Многопрофилна болница за активно лечение Д-р Атанас Дафовски” АД ***/л.253-л.256/, в което, в 6 точки са описани лечебните дейности, в които същото може да осъществява медицинска помощ, в 29 точки са посочени конкретните медицински специалности, както и са изчерпателно  посочени структурите/клиники, отделения и клинико-диагностични структури/ с нивата на компетентност, в които да се осъществява лечебната дейност, като в раздел „Клиники и/или отделения с легла”,  в т.14 е посочено „Отделение по анестезиология и интензивно лечение”, без да е посочено ниво на компетентност. Накрая в това Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №***/*** год. е посочено, че се отменя Разрешение №*** от *** год. за осъществяване на лечебна дейност.

              При така установеното от фактическа страна и след преценка и анализ на приобщените по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, при извършената служебна проверка, съгласно чл.168 от АПК, за законосъобразност на оспорената заповед за налагане на санкции, на всички основания по чл.146 от АПК, съдът намира жалбата за НЕОСНОВАТЕЛНА.

Съображенията в тази насока са следните:

Съдът намира най-напред, че не се установяват пороци, обосноваващи нищожност на оспорения административен акт.

Съгласно разпоредбата на чл.72, ал.2 от ЗЗО, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, като управителят на НЗОК или оправомощено от него длъжностно лице може със заповед да разпореди извършване на проверка от контрольори от РЗОК с участието на служители на НЗОК. Според разпоредбата на чл.72, ал.3 от ЗЗО, служителите на НЗОК по ал.2 могат да извършват проверки на територията на цялата страна по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, съответно, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор или на оправомощено от него длъжностно лице, както и проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, като за издаване на заповедта на управителя на НЗОК за извършване на проверка на територията на друга РЗОК, контрольорите се определят по предложение на директора на РЗОК, на която са служители.

През 2018 год. е сключен и подписан Национален рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса, от една страна и Българския лекарски съюз, от друга, като договорът е подписан на 28.02.2018 год. и е обнародван в ДВ,  бр.28 от 29.03.2018 год., като в разпоредбата на §2 от ПЗР на същия изрично е посочено, че този рамков договор влиза в сила от 01.04.2018 год. с изключение на медицинските дейности, за които наредбата по чл.45, ал.2 от ЗЗО предвижда друга дата за влизане в сила, различна от 01.04.2018 год. и отменя Националния рамков договор за медицинските дейности за 2017 година. Същевременно, съгласно чл.54, ал.6 от ЗЗО, националните рамкови договори по чл.53, ал.1, съответно анексите по чл.53, ал.3, се приемат не по-късно от последния работен ден на съответната текуща година и влизат в сила от 1 януари на съответната следваща календарна година и трябва да са съобразени с бюджета на НЗОК за годината, за която се отнасят, а съгласно чл.54, ал.8 от ЗЗО, когато Националният рамков договор за медицинските, съответно за денталните дейности и анексите към тях не бъдат приети при условията, по реда и в сроковете, определени в този закон, се прилагат действащите до момента НРД и анекси към тях. През настоящата 2019 год. не е приет и подписан нов НРД за медицинските дейности за 2019 год., като между НЗОК и БЛС са подписани три договора за изменение и допълнение на НРД за медицинските дейности за 2018 год., в сила през настоящото година, както следва: Договор №РД-НС-01-1-2 от 27.12.2018 год. за изменение и допълнение на Националния рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 год./Обн., ДВ, бр.4 от 11.01.2019 г./; Договор №РД-НС-01-1-3 от 07.02.2019 год. за изменение и допълнение на Националния рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 год./Обн., ДВ, бр.15 от 19.02.2019 г./ и Договор №РД-НС-01-1-4 от 17.06.2019 год. за изменение и допълнение на Националния рамков договор за медицинските дейности между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз за 2018 год./Обн., ДВ,  бр.51 от 28.06.2019 г./. Предвид това, за проверените и описани в оспорената заповед случаи по посочената клинична процедура – КПр №4, при кои случаи ЗОЛ са били хоспитализирани в периода 01.01.2019 год. до 31.03.2019 год. и в който период се твърди да са извършени посочените нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, приложение намират разпоредбите на Националния рамков договор за медицинските дейности за 2018 година.

В Глава ХХ на НРД за МД за 2018 год. са регламентирани условията и реда за контрол по изпълнението на договорите за оказване на медицинска помощ, като в чл.380, ал.2 от същия е посочено, че директорът на РЗОК упражнява контрол върху изпълнението на договорите чрез длъжностни лица на РЗОК – контрольори, а в чл.384, ал.1 е регламентирано, че длъжностните лица – служителите на НЗОК, извършват проверка по изпълнение на договорите за оказване на медицинска помощ на основание заповед на управителя на НЗОК, или от оправомощено от него длъжностно лице, в която се посочват правните и фактическите основания за издаването й, и се определят проверяващото лице (лица), обектът – наименование и месторазположение, срокът, видът и задачата на проверката, съответно нормата на чл.386, ал.1 регламентира, че по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК или на територията на друга РЗОК. Така, в изпълнение на правомощията си по чл.74, ал.5 от ЗЗО и по чл.408, ал.1 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал оспорената заповед, с която е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция „финансова неустойка”, за описаните в заповедта нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, с посочен период на извършването им 01.01.2019 год. – 31.03.2019 година.

Предвид тази нормативна уредба, при така събраните по делото и обсъдени по-горе доказателства съдът намира, че оспорената Заповед за налагане на санкции №РД-21-188 от 05.07.2019 год. на директора на РЗОК – Кърджали, е издадена от материално и териториално компетентен орган, в кръга на правомощията му, в предвидената от закона форма, т.е. при спазване на законовите изисквания за форма и съдържание, при спазване на административнопроизводствените правила при издаването й и в съответствие с целта на закона. В тази връзка следва да се отбележи, че съдът намира за неоснователно оплакването за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да опорочават цялото административно производство и да налагат отмяна на индивидуалния административен акт, без дори съдът да се произнася по съществото на спора. В жалбата, всъщност, и в допълнително подадената писмена молба, от жалбодателя не се сочат никакви конкретни нарушения на тези правила, а не се констатира и от съда такива да са допуснати в хода на проведеното административно производство, като това твърдение на практика е напълно голословно. Оспорената заповед е издадена след извършена пълна медицинска проверка, разпоредена с цитираната по-горе Заповед №*** от *** год. на директора на РЗОК – Кърджали, която също е издадена от материално и териториално компетентен орган, съобразно нормата на чл.72, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, чл.93, чл.94 и чл.95, чл.380, чл.381 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., с точно посочени задачи на проверката и с точно посочен период на проверяваната медицинска дейност, както и изпълнението на кой индивидуален договор за оказване на болнична медицинска помощ се проверява, като тази заповед е връчена срещу подпис, на 22.04.2019 год., на оправомощено лице – д-р М. З., представляващ проверяваното дружество - изпълнител по договор за извършване на клинични процедури, съгласно изискването на чл.387, ал.2 от НРД за МД за 2018 година.

На следващо място, проверката е извършена от оправомощени длъжностни лица, съгласно изискването на чл.72, ал.2, предл.І/първо/ от ЗЗО, съгласно която норма, контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори, както и съгласно нормата на чл.72, ал.3, предл.ІІ/второ/ от ЗЗО, съгласно което, служителите на РЗОК – контрольори, могат да извършват проверки на територията на съответната РЗОК по заповед на нейния директор/както в настоящия случай/ или на територията на друга РЗОК по заповед на управителя на НЗОК или на оправомощено от него длъжностно лице.

На следващо място, за резултатите от проверката е съставен протокол, съобразно изискването на чл.74, ал.3 от ЗЗО, на чл.389, ал.1 от НРД за МД за 2018 год., който протокол има изискуемото се от тази норма съдържание и също е връчен срещу подпис на лице, оправомощено да представлява проверяваното дружество - изпълнител на болнична медицинска помощ, съгласно изискването на предл.ІІ/второ/ от ал.3 на чл.74 от ЗЗО и на чл.389, ал.2 от НРД за МД за 2018 година.

Тук отново следва да се упомене, че лицето - обект на проверката, не се е възползвало от правото си да даде писмено становище, т.е. да оспори констатациите на извършилите проверката длъжностни лица от РЗОК – Кърджали, пред директора на РЗОК - Кърджали, в 7-дневен срок от връчването на протокола по чл.74, ал.3 от ЗЗО, съобразно нормата на чл.74, ал.4 от с.з. и чл.390 от НРД за МД за 2018 год. и съответно, този спор не е бил поставен за разглеждане и решаване от Арбитражната комисия при РЗОК - Кърджали. При това положение и съгласно нормата на чл.74, ал.5, предл.І/първо/ от ЗЗО, респ. съгласно нормата на чл.408, ал.1 от НРД за МД за 2018 год., когато лицето – обект на проверката, не изрази становище по ал.4 на чл.74 от ЗЗО, респ. по чл.390 от НРД за МД за 2018 год., или изразеното от него становище не съдържа възражения по направените от длъжностното лице по ал.3 констатации, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, издава заповед, с която налага санкция. Така, в крайна сметка, след изпълнението на всички тези, разписани в ЗЗО и в НРД за медицинските дейности за 2018 год., административнопроизводствени правила, в изпълнение на правомощията си по чл.74, ал.5 от ЗЗО и по чл.408, ал.1 от НРД за МД за 2018 год., директорът на РЗОК – Кърджали е издал оспорената заповед, с която е наложил на лечебното заведение – ИБМП, санкция „финансова неустойка”, в минимално предвидения в чл.400, ал.3 от НРД за МД за 2018 год., размер от 200 лева, за всяко едно от описаните в заповедта 16/шестнадесет/ нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ. За пълнота на изложението следва да се посочи, че съгласно чл.400, ал.3 от НРД за МД за 2018 год., когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл.55, ал.2, т.2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка” в размер от 200 до 500 лева.

По тези кратки съображения съдът в настоящия състав намира, че в случая не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила, още по-малко пък съществени такива, които да налагат отмяна на оспорения индивидуален административен акт, без да се налага произнасяне по същество на спора, каквото голословно твърдение се съдържа в жалбата, а точно обратното – заповедта е издадена при спазване на административнопроизводствените правила, разписани в съответните разпоредби на ЗЗО и на НРД за медицинските дейности за 2018 год., от материално и териториално компетентен административен орган – директора на РЗОК - Кърджали, в кръга на правомощията му, като съдът намира също така, че заповедта е издадената в предвидената форма и съдържа и всички изискуеми се реквизити, съгласно разпоредбата на чл.59, ал.2 от АПК.

При проверката за съответствие на оспорения административен акт с приложимите материалноправните разпоредби на закона, съдът намира следното:

С оспорената заповед, санкциите „финансова неустойка” по всичките, описани в заповедта, 16/шестнадесет/ случая, са наложени заради констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №4 „***” към Приложение №19А „Клинични процедури” от НРД за медицинските дейности за 2018 година. Съдът намира, че оспореният административен акт - Заповед за налагане на санкции №РД-21-188 от 05.07.2019 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ – град Кърджали, се явява правилен и материално законосъобразен във всичките му части от т.1 до т.16 вкл., касаещи отчетените случаи по посочената КПр №4.

Като мотив, обосноваващ извършено нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ, по всички тези точки е прието, че съгласно т.3 „Дехоспитализация и определяне на следболничния режим. Критерии за прекратяване на интензивно лечение (дехоспитализация или превеждане)” от алгоритмите на КПр №4 към Приложение №19А „Клинични процедури” от НРД за медицинските дейности за 2018 год., ако в КАИЛ/клиника по анестезиология и интензивно лечение/ или /ОАИЛ/отделение по анестезиология и интензивно лечение/ - ІІ ниво на компетентност, се налага да продължи интензивното лечение след 48-ия час по клинична процедура №4 ***”, пациентът се превежда към КАИЛ/ОАИЛ с III ниво на компетентност. По всички 16/шестнадесет/ случая в заповедта е посочено, че съгласно т.1. „Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение” от алгоритмите на КПр №4 към Приложение№19А „Клинични процедури”, в условията на спешност клиничните процедури могат да бъдат извършвани и в болници с разкрита клиника/отделение по анестезия и интензивно лечение от второ ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицинския стандарт „Анестезия и интензивно лечение” и че КПр №4 е договорена с МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** само в условията на спешност, поради второто ниво на компетентност на отделението по анестезиология и интензивно лечение.

Във всички 16/шестнадесет/ случая нарушенията са квалифицирани като такива на разпоредбата на чл.314 от НРД за медицинските дейности за 2018 год., която разпоредба, в приложимата й редакция (Изм. – ДВ, бр.34 от 2018 г., в сила от 01.04.2018 г., доп., бр.4 от 2019 г., в сила от 01.01.2019 г.) регламентира, че „Процедурите по чл.311, ал.1, чл.312, ал.1 и чл.313, ал.1 и чл.313а, ал.1 се извършват в съответствие с алгоритмите по приложение №19а и се отразяват в посочените в тези алгоритми документи.”, а в чл.313, ал.1 от НРД за МД за 2018 год. е посочено, че „Клинични процедури №3 „***” и №4 „***” се извършват в полза на пациенти, на които е издадено „Медицинско направление за провеждане на клинични процедури/ амбулаторни процедури” (бл.МЗ-НЗОК №8А) от лекар от лечебно заведение – изпълнител на процедурите.”, т.е. КПр №4 е една от тези процедури, които задължително следва да се извършват в съответствие с алгоритмите по Приложение №19а към НРД за МД за 2018 година. В същото това Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. (Ново – ДВ, бр.34 от 2018 год., в сила от 01.04.2018 год.), по отношение на КПр №4***”, ясно е посочено, че минималният престой е 1/един/ ден (не по малко от 24 часа), като в Раздел І. Условия за сключване на договор и за изпълнение на клиничната процедура за интензивно лечение” е регламентирано, че клиничната процедура включва дейности и услуги от обхвата на медицинската специалност Анестезиология и интензивно лечение, осъществявана на трето ниво на компетентност, съгласно медицински стандарт Анестезия и интензивно лечение” и че изискванията за наличие на задължителните звена, апаратура и специалисти са в съответствие с посочения медицински стандарт по „Анестезия и интензивно лечение”. В същия Раздел І на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. накрая е посочено, че в условията на спешност клиничната процедура може да бъде извършвана и в болници с разкрита клиника/отделение по анестезия и интензивно лечение от второ ниво на компетентност в съответствие с изискванията на медицинския стандарт „Анестезия и интензивно лечение”, като в тази именно хипотеза е сключен с жалбодателя МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** и Договора с №*** от *** год. за извършване на клинични процедури. По нататък, в Раздел ІІ. „Индикации за хоспитализация и лечение”, т.1. „Индикации за хоспитализация” на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. е описано, че „Клинична процедура №4 „***” се прилага при болни с тежък коморбидитет (ASA – 3-ти или 4-ти клас, Goldman, Mallanpathi), които развиват остри нарушения в органната функция или претърпяват тежки оперативни интервенции с голяма вероятност от изостряне на придружаващите заболявания, но без нужда от механична вентилация и/или парентерално хранене.”. По нататък, в т.3. „Дехоспитализация и определяне на следболничен режим” от същия Раздел ІІ на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. е описано, че клинични процедури №3 и №4 са с продължителност 24 часа и че при липса на основания за прекратяване на клиничната процедура, след изтичане на продължителността й се преминава към изпълнение на следваща клинична процедура. Посочено е, че клиничните процедури №3 и №4 могат да се прилагат по отношение на пациента последователно в зависимост от наличието на необходимост или отпадане на необходимостта от механична вентилация и/или парентерално хранене, независимо от продължителността на всяка от тях и в случай, че при пациента се наложи последователно прилагане на процедурите преди изтичане на пълната продължителност на всяка от тях, се отчита клиничната процедура, по която е извършвана механична вентилация. Регламентирано е, че прекратяване на клинична процедура за интензивно лечение №3 и №4 (дехоспитализация или превеждане в друга клиника/отделение на същото или друго лечебно заведение) се предприема само ако пациентът излезе от моделите за прием (в т.ч. отпадне необходимостта му от механична вентилация или от асистирано дишане) и при него не се появят нови приемни критерии в продължение на 24 последователни часа и че посочените 24 часа, в които пациентът се наблюдава, се считат за една процедура (без механична вентилация). Посочено е също, че клиничните процедури №3 и №4 се прилагат по отношение на пациентите самостоятелно или в хода на прилагане на лечение по клинична пътека с изключение на клиничните пътеки за интензивно лечение с №114 и 115. В края на този Раздел ІІ. „Индикации за хоспитализация и лечение” на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. изрично и ясно е посочено, с потъмнен шрифт, че Ако в КАИЛ/ОАИЛ II ниво на компетентност се налага да се продължи интензивното лечение след 48-я час по процедура №4, пациентът се превежда към КАИЛ/ОАИЛ с ІІІ ниво на компетентност.”. От тази подробна и ясна регламентация е ясно, че в лечебно заведение с КАИЛ/ОАИЛ с ІІ ниво на компетентност, каквото е и жалбодателят, по отношение на едно хоспитализирано ЗОЛ могат да бъдат извършени последователно и съответно отчетени не повече от две такива КПр №4, след което, ако се налага да се продължи интензивното лечение по тази клинична процедура, пациентът следва задължително да се преведе към лечебно заведение с КАИЛ/ОАИЛ с ІІІ ниво на компетентност.

От описаното в оспорената заповед става пределно ясно, че и в 16/шестнадесетте/ описани случая безспорно е нарушено именно това ясно разписано изискване на Приложение №19а към НРД за МД за 2018 год. (Ново – ДВ, бр.34 от 2018 год., в сила от 01.04.2018 год.), по отношение на КПр №4***”. В случаите по т.1, т.3, т.4, т.5, т.6, т.8, т.10, т.11, т.12 и т.15, съответно за ЗОЛ С. О. М., с ИЗ №***; за ЗОЛ К. Б. Б., с ИЗ №***; за ЗОЛ С. С. Д., с ИЗ №***; за ЗОЛ С. П. С., с ИЗ №***; за ЗОЛ Т. Г. Х., с ИЗ №***;  за ЗОЛ М. Й. С., с ИЗ №***; за ЗОЛ С. Т. Х., с ИЗ №***; за ЗОЛ Д. С. М., с ИЗ №***; за ЗОЛ Х. С. Х., с ИЗ №*** и за ЗОЛ К. Н. П., с ИЗ №***, са извършени последователно и отчетени по 3/три/ броя КПр №4 за всяко от тези ЗОЛ, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, е извършена и отчетена по още една КПр №4. В случая по т.16 от заповедта, за ЗОЛ К. А. К., с ИЗ №***, са извършени последователно и отчетени 4/четири/ броя КПр №4, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, са извършени последователно и отчетени още две КПр №4. В случаите по т.2 от заповедта, за ЗОЛ Д. Б. Х., с ИЗ №*** и по т.14, за ЗОЛ Ю. Н. С., с ИЗ №***, са извършени последователно и отчетени 5/пет/ броя КПр №4, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, са извършени последователно и отчетени по още три КПр №4. В случая по т.9 от заповедта, за ЗОЛ З. С. С., с ИЗ №***, са извършени последователно и отчетени 6/шест/ броя КПр №4, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, са извършени последователно и отчетени още четири КПр №4. В случая по т.7 от заповедта, за ЗОЛ Н. К. В., с ИЗ №***, са извършени последователно и отчетени 8/осем/ броя КПр №4, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, са извършени последователно и отчетени още шест КПр №4 и случая по т.13 от заповедта, за ЗОЛ Х. А. А., с ИЗ №***, са извършени последователно и отчетени 9/девет/ броя КПр №4, т.е. в нарушение на посоченото по-горе изискване, са извършени последователно и отчетени още седем КПр №4. За пълнота на изложението следва да се упомене, че всяка една от тези извършени и отчетени КПр №4, която процедура е с продължителност 24 часа, в описаните по-горе случаи е заплатена, като съгласно чл.332а (изм., ДВ, бр.15 от 2019 г., в сила от 1.02.2019 г.) от НРД за МД за 2018 год., цената на същата е в размер на 155.00 лева.

Ето защо съдът в настоящия състав намира, че при всички описани в оспорената заповед 16/шестнадесет/ случая, по отношение на посочените ЗОЛ, е налице посоченото нарушение, като отново следва да се упомене, че в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, отделението по анестезиология и интензивно лечение/ОАИЛ/ е с II/второ/ ниво на компетентност и посочените пациенти, в нарушение на горепосочените изисквания, не са преведени към КАИЛ/ОАИЛ с III-то ниво на компетентност след 48-ия час, т.е. след два броя последователно проведени клинични процедури №4. Така описаните нарушения, с оглед времето на извършването им, правилно са квалифицирани като такива на чл.314 от НРД за МД за 2018 год., цитиран по-горе, във връзка с чл.55, ал.2, т.2 и т.3 от ЗЗО, поради което съдът намира че оспорената заповед е и материално законосъобразна и не е налице основанието по чл.146, т.4 от АПК за отмяната й в която и да е нейна част.

За пълнота на изложението следва да се посочи, че съдът в настоящия състав намира за неоснователен доводът на процесуалния представител на жалбодателя, че са спазени критериите за дехоспитализация и неправилно е наложена санкцията, тъй като стандартите за нивата на компетентност за медицинския стандарт за анестезиология и интензивно лечение били отменени с влязло в сила решение. Действително, Наредба №10 от 04.03.2010 год. за утвърждаване на медицински стандарт „Анестезия и интензивно лечение” е отменена с окончателно решение на ВАС, но жалбодателят МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД *** осъществява дейността си като лечебно заведение въз основа на цитираното в сключения Договор №***/*** год. за извършване на клинични процедури Разрешение №***/*** год. на министъра на здравеопазването, а в същото ОАИЛ е посочено с ІІ ниво на компетентност – факт, по който не се спори между страните, като освен това, в чл.1, т.3 и т.4 от посочения по-горе Договор №***/*** год. за извършване на клинични процедури, в които точки е поето задължението за оказване на медицинска помощ по КПр №3 и по КПр №4/на л.233 от делото/, изрично е посочено, че отделението по анестезиология и интензивно лечение в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, като изпълнител по този договор, е с ІІ/второ/ ниво на компетентност. Отделно от това, задължителните звена, медицинската апаратура и оборудване, налични и функциониращи на територията на лечебното заведение, изпълнител на болнична помощ – за КАИЛ/ОАИЛ за ІІІ ниво, респ. и за ІІ ниво на компетентност, както и необходимите специалисти за изпълнение на клинична процедура №3 и клинична процедура №4 и конкретно за лечебно заведение за БМП с КАИЛ/ОАИЛ с ІІ-ниво на компетентност, са детайлно и точно регламентирани в самите клинични процедури №3 и №4 по Приложение №19А „Клинични процедури” към НРД за МД за 2018 година. При положение, че ОАИЛ в МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД ***, като лечебно заведение за БМП, отговаря на тези изисквания само за ІІ/второ/ ниво на компетентност и след като с такава компетентност е сключен от него договорът за извършване на клиничните процедури, то той следва да изпълнява изискванията на КПр №4 именно като клиника/отделение с такова ІІ/второ/ ниво на компетентност, което в описаните случаи от т.1 до т.16 вкл. от оспорената заповед, не е сторено от него и което съставлява нарушение на условията и реда за оказване на медицинска помощ по тази клинична процедура №4. Този извод, според настоящия състав, не се променя и от представено в съдебно заседание и прието като доказателство  Разрешение за осъществяване на лечебна дейност №*** от *** год., издадено от министъра на здравеопазването, коментирано по-горе, тъй като същото е издадено е на 29.03.2019 год. и като акт, подлежащ на обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок, според посоченото в него, е влязъл в сила най-рано на 13.04.2019 год., а всички отчетени случаи, описани в оспорената заповед, при които са констатирани нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ по КПр №4, са осъществени преди тази дата, а именно – в периода от 01.01.2019 год.  до 28.03.2019 год. включително. 

Ето защо, по така изложените по-горе съображения, Административен съд - Кърджали намира, че обжалваната за налагане на санкции №РД-21-188 от 05.07.2019 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, е законосъобразна, т.к. същата е издадена от материално и териториално компетентен административен орган, при спазване на установената форма и с определеното от закона съдържание, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби, като при издаването й не са допуснати никакви нарушения на административнопроизводствените правила и същата е съобразена и с целта на закона, т.е. по отношение на същата не е налице което и да е от отменителните основания по чл.146 от АПК, поради което и жалбата на МБАЛ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния директор Т. Д. Ч., се явява неоснователна и недоказана и като такава, следва да бъде отхвърлена с решението по настоящото дело.

 При този изход на делото съдът не следва да се произнася по въпроса за съдебните разноски, тъй като такива не са претендирани, а и реално не са сторени от ответника по жалбата.

Ето защо, с оглед всичко изложено по-горе и на основание чл.172, ал.2, предл.ІV/четвърто/, във връзка с ал.1 от АПК, съдът

 

Р      Е      Ш      И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Многопрофилна болница за активно лечение /МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, представлявано от изпълнителния директор Т. Д. Ч., против Заповед за налагане на санкции №РД-21-188 от 05.07.2019 год., издадена от директора на Районна здравноосигурителна каса/РЗОК/ - град Кърджали, с която, на Многопрофилна болница за активно лечение/МБАЛ/ „Д-р Атанас Дафовски” АД, със седалище и адрес на управление:***, с ЕИК ***, е наложена санкция - финансова неустойка, в размер общо на 3200.00/три хиляди и двеста/ лева, за констатирани общо 16/шестнадесет/ броя нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ, за всяко едно от които е наложена санкция – финансова неустойка, в размер на 200.00/двеста/ лева.

 Препис от решението, на основание чл.138, ал.3, във вр. с чл.137, ал.1 от АПК, да се изпрати или връчи на страните по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ, чрез Административен съд – Кърджали, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от съобщаването или връчването му на страните.

 

 

 

 

                                          С Ъ Д И Я: