Решение по дело №1911/2022 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 905
Дата: 5 октомври 2022 г.
Съдия: Марина Иванова Мавродиева
Дело: 20222120201911
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юни 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 905
гр. Бургас, 05.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LIII СЪСТАВ, в публично заседание на
осми септември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:МАРИНА ИВ. МАВРОДИЕВА
при участието на секретаря Г.В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от МАРИНА ИВ. МАВРОДИЕВА
Административно наказателно дело № 20222120201911 по описа за 2022
година
Производството е образувано по повод жалба от О. М. ЛНЧ *** адрес: *** против
наказателното постановление № 22-0769-000629/16.05.2022г. на Началник Група към
ОДМВР Бургас, сектор „Пътна полиция”, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 140,
ал. 1 ЗДвП на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 ЗДвП е наложено административно наказание
глоба в размер на 50 лева, както и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец.
С жалбата се иска отмяна на НП като се сочи, че не е съгласна, че регистрационните
табели не били поставени на определените за това места, тъй като действително предната
вечер свалила двете регистрационни табели, тъй като на нейни сънародници били
откраднати, което довело до затруднения за тях. Жалбоподателката поставила предната
регистрационна табела на предното обзорно стъкло, а задната зад задното стъкло, на
забележимо и добре видимо място и за двете табели. Регистрационните табели били
поставени на видими места. Моли за отмяна на наказателното постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява.
За Административнонаказващия орган, редовно призован, се явява юрк. Ж., която
оспорва жалбата.
Съдът, след като се запозна със становищата на страните и събраните по делото
доказателства, намира, че жалбата е подадена в срок, от легитимирана страна и срещу
подлежащ на обжалване акт, поради което е процесуално допустима.
На 16.05.2022г. свидетелите Х. А. и негов колега И.К. работили като авто-патрул като
спрели за проверка на 16.05.2022г. около 15,20 часа в гр. Бургас, бул. „Никола Петков“ бл.
14, ж.к. Зорница лек автомобил ***, на който не успели да видят регистрационните табели.
След спиране на автомобила установили водача О. М., родена на ***. с чуждестранно
СУМПС ***, ЛНЧ ***, която управлявала автомобила и била негов собственик съгласно
свидетелство л. 7. Регистрационните табели на автомобила били поставени от вътрешната
страна на стъклата – предната табела на таблото на автомобила от вътрешната страна, а
1
задната регистрационна табела - пред задното стъкло от вътрешна страна. О. М. обяснила, че
е свалила регистрационните номера, защото имало кражби в к.к. ***. На място бил изпратен
от ОДЧ св. Д. П., който установил, че регистрационните табели не били поставени на
определените за това места – предната на таблото, а задната пред задното стъкло и гледали
„посока небето“. Установило се, че автомобилът не се издирва и на О. М. бил съставен
АУАН за това, че управлява МПС *** с рег. № *** като регистрационните табели не били
поставени на определените за това места. АУАН бил връчен лично на лицето.
На 16.05.2022г. е издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на
основание чл. 175, ал. 1, т. 1 ЗДвП на О. М. е наложено наказание глоба в размер на 50 лева
и лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец.
Изложената фактическа обстановка се установява от събраните по делото писмени и
гласни доказателства като няма такива, които да си противоречат. Еднопосочни са
показанията на свидетелите, че регистрационните табели са поставени от вътрешната страна
на предното и задното стъкло на автомобила, а това обстоятелство се установява и от самата
жалбоподателка, която сочи, че е свалила регистрационните табели и сама ги поставила на
тези места, тъй като сочи за опасност от извършване на кражба.
НП е издадено от компетентен орган съгласно Заповед 8121з-1632/02.12.2021г. на
Министъра на вътрешните работи, в предвидената от закона форма.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН,
а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок, като същото е
съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при издаването на административния акт е
спазена разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Жалбоподателката е вписала, че разбира текста на
наказателното постановление.
Ясно и конкретно е посочено времето и мястото, където е установено нарушението
като по същество не се спори, че именно жалбоподателката е управлявала МПС.
От представените по делото данни О. М. (л.7) е установено на територията на страна
лице, гражданин на ***, на което е предоставена временна закрила и регистрирано с личен
номер на чужденец ***. Съгласно чл. 4 от Закон за чужденците в Република България,
чужденците които пребивават в Република България, са длъжни да спазват законите и
установения правов ред, да са лоялни към българската държава и да не уронват престижа и
достойнството на българския народ.
Съгласно чл. 5 от Закон за убежището и бежанците чужденците, търсещи или получили
закрила в Република България, имат правата и задълженията по този закон и носят
гражданска, административнонаказателна и наказателна отговорност при условията и по
реда за българските граждани.
Вмененото във вина на жалбоподателката нарушение е индивидуализирано в степен,
позволяваща й да разбере в какво е обвинена и срещу какво да се защитава. Съгласно чл.
140, ал. 1 ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни
превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места.
От материалите по делото става ясно и не се оспорва, че жалбоподателката е
управлявала посоченото МПС и като водач на същото по смисъла на легалната дефиниция
по § 6, т. 25 от Допълнителните разпоредби на ЗДвП, предприемайки управлението е била
субект на задълженията, визирани в нормите на ЗДвП относно установените правила за
движение по пътищата, в частност и към изискванията относно регистрацията на МПС. За
последните е действащ регистрационен режим, регламентиран в подзаконов нормативен
акт, а именно Наредба I-45 от 24.03.2000 г. на Министъра на вътрешните работи за
2
регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на ППС и ремаркета
теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС /обн., ДВ, бр.
105/2002 г. /. В последната в чл. 10, ал. 4 и ал. 5 е предвидено, че табелите с регистрационен
номер се монтират в пунктовете за регистрация от служители на отдел/сектор „Пътна
полиция“ при СДВР/ОДМВР на местата, определени от производителя. Монтаж на табели с
регистрационен номер извън пунктовете за регистрация и идентификация на звената „Пътна
полиция“ се извършва по реда на чл. 6. Табелите с регистрационен номер се закрепват
отпред и отзад (или само отзад) перпендикулярно на средното надлъжно сечение на
превозното средство, а когато това е невъзможно - в лявата част, така че да се осигури
тяхната видимост и осветеност нощно време. При закрепването не трябва да се нарушава
формата на табелата, целостта на графиката и символите на номера.
В случая от разпита на актосъставителя и свидетеля се установи, че регистрационните
табели за автомобила не са били поставени на определените от производителя за това места
като самата жалбоподателка сочи, че ги е свалила. Жалбоподателят е нарушил въведената с
разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП забрана по пътищата, отворени за обществено
ползване да се допускат само регистрирани МПС и с поставени на определените за това
места регистрационни табели.
Анализът на цитираната разпоредба несъмнено показва, че е изпълнен съставът на
административното нарушение описано в НП, доколкото липсва поставена на обозначеното
за това място регистрационна табела на превозното средство. Преди управление на МПС,
водачът е задължен да констатира, както техническата изправност на МПС, така и външната
му административна цялост, която включва наличието на два броя регистрационни табели,
трайно и сигурно прикрепени на съответните, предвидени за това места. Независимо от
посочените обстоятелства, жалбоподателката е предприела управлението на автомобила, без
поставени регистрационни табели на МПС на определените за това места и правилно е
прието от наказващия орган като нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
В случая не са налице и предпоставки за квалифициране на нарушението като
маловажно такова по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Това е така, доколкото се касае за
нарушение, при осъществяването на което винаги се засягат обществени отношения,
свързани с правилата за движението по пътищата и изискванията към пътните превозни
средства за участието им в пътното движение. В случай, че действително жалбоподателката
се е притеснявала за собствеността върху регистрационните табели, то същите е следвало
преди да потегли да се поставят на определените за това места. В случая конкретните
обстоятелства касаещи процесния случай не сочат за липсваща обществена опасност или
явно незначителна такава като следва да се вземе предвид, че поставянето на
регистрационните табели на определените за това места е от съществено значение за
идентифициране на автомобила и ангажиране на отговорността на водача при настъпило
ПТП или извършено друго нарушение по ЗДвП. Освен това в чл. 189з ЗДвП е предвидено,
че за нарушенията по този закон не се прилагат чл. 28 и 58г от Закона за административните
нарушения и наказания.
Правилно наказващия орган е определил санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 1
ЗДвП, съгласно която се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който управлява моторно
превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на
определените за това места. Взета е предвид обществената опасност на дееца и че се касае за
3
нарушение за първи път и депозираните от жалбоподателката възражения като санкцията е
определена в минимален размер от 50 лева глоба и лишаване от право да управлява МПС за
срок от 1 месец.
По изложените съображения НП като правилно и законосъобразно следва да се
потвърди.
На основание чл. 63д от ЗАНН съдът дължи произнасяне по разноските. В случая с
оглед изхода на спора право на разноски има само наказващия орган, който претендира
заплащане на юрисконсултско възнаграждение. На НО се определят разноски на основание
чл.63д от ЗАНН вр. чл.37, ал.1 от ЗПП вр. чл.27е от Наредбата за заплащането на правната
помощ съобразно фактическата и правна сложност на делото в размер на 80 лева.
Предвид гореизложеното, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 22-0769-000629/16.05.2022г. на
Началник Група към ОДМВР Бургас, сектор „Пътна полиция” Бургас, с което на О. М.,
родена на ***., ***, за нарушение на чл. 140, ал. 1 ЗДвП на основание чл. 175, ал. 1, т. 1
ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева, както и лишаване
от право да управлява МПС за срок от 1 месец.
ОСЪЖДА О. М., родена на ***., *** да заплати на ОД МВР БУРГАС сумата в размер
на 80 /осемдесет/ лева разноски за юрисконсулт.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Бургас в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на известните по делото адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
4