Р Е Ш
Е Н И Е
№
гр.Червен бряг, 11.10.2016г.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
РАЙОНЕН СЪД-ЧЕРВЕН БРЯГ, четвърти наказателен състав в открито заседание на деветнадесети септември през две хиляди и шестнадесета година, в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА НИКОЛОВА
при
участието на секретаря М.Ц. и в присъствието на прокурора………………………….., като
разгледа докладваното от съдията АНД №240 по описа за 2016 година, за да се
произнесе, съобрази следното :
Производство с пр. основание
чл.63 ал.1 от
С Електронен фиш за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К №1226193 на
ОД на МВР-Плевен на П.Б.К. с ЕГН **********, адрес: ***, е наложено административно
наказание на основание чл. 189, ал. 4
във вр. с чл. 182, ал.1, т. 2 от ЗДвП – глоба в размер на 50 лева за това, че
на 23.04.2016 година в 11,15 часа в
гр.Червен бряг, ул.”Александър Стамболийски” №49 , като водач на МПС – лек
автомобил, марка „ФОЛКСВАГЕН ДЖЕТА” с рег. № ЕН1090АМ управлявал със скорост -
68 км/ч при разрешена - 50 км/ч (превишаване на разрешената скорост от 18 км/ч),
като нарушението е установено с автоматизирано техническо средство №0634 –
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Недоволна от така наложеното
административно наказание е останала жалбоподателя, който подал жалба до
Районен съд – Червен бряг, с която моли съда да отмени по реда на чл. 63 от ЗАНН електронния фиш като незаконосъобразен. Посочва се, че за заснемане на автомобила е
използвана мобилна система за видеоконтрол
и контролните органи е следвало да съставят АУАН по общия ред. Твърди
се, че от предоставения снимков материал не се доказва ограничението на скоростта в
посочения участък, както и не става ясно
мястото на извършеното административно нарушение
В съдебно заседание
жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.
За ответната страна процесуален
представител не се явява и не ангажира
становище по основателността на жалбата.
Районна
прокуратура -Червен бряг, редовно призована, не се представлява.
Съдът, след като се запозна с образуваната административно-наказателна
преписка, намира за установено следното:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице
с изявен правен интерес и в законно установения в чл. 189 ал.8 от ЗДвП
преклузивен срок. Разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА.
С оглед събраните в хода на съдебното производство доказателства, съдът
намира за установено от фактическа страна следното:
В атакувания по съдебен ред електронен фиш за нарушение серия К №1226193 на
ОД на МВР-Плевен, установено с автоматизирано техническо средство №0634, е
отразено, че на 23.04.2016 година в 11,15
часа в гр.Червен бряг, ул.”Александър
Стамболийски” №49 , жалбоподателя като водач на МПС – лек автомобил, марка „ФОЛКСВАГЕН
ДЖЕТА” с рег. № ЕН1090АМ управлявал със скорост - 68 км/ч при разрешена - 50
км/ч (превишаване на разрешената скорост от 18 км/ч).
За установяване на спорни по делото обстоятелства са приобщени писмени
доказателства. Видно от справка рег.№ 374000-4933/07.09.2016г. системата за
контрол TFR -1 M с
идентификационен номер 634/13 е мобилна и същата е преминала проверка за съответствие на 15.02.2016г.
Съгласно разпоредбата на чл. 189,
ал.4 от Закона за движенията и пътищата условие за издаването на електронен
фиш е нарушението да е установено и
заснето с автоматизирано техническо средство т.е. издаването на електронен фиш
е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно
позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за
съществуването им / чл. 165, ал.2 т.6 ит.7 ЗДвП/, същите работят на автоматичен
режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на т.нар мобилни технически средства /всички
останали извън предварително позиционираните и трайно поставените на пътя т.е.
прикрепените към служебен автомобил на контролните органи при осъществяване на
техните функции по контрол за спазване правилата за движение по пътищата/,
когато те са обслужвани и използвани
непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за
констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общия
ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление. Противното разбиране
на законовите разпоредби би било заобикаляне на закона и стимулиране
на незаконосъобразно бездействие на контролните органи, свързано с
неосъществяване на активен контрол по спазване на закона, превенция на
административните нарушения и непосредственото им разкриване и установяване.
Същевременно обозначаването
на мястото на нарушението при издаването на електронния фиш при нарушения, установени и заснети с мобилно
техническо средство, само чрез използването на GPS система и приетото географско
обозначение за местоположението (северна ширина и източна дължина в градуси) не
е достатъчно за локализирането на мястото на нарушението, тъй като липсват
данни за наименованието на пътя, действащото ограничение на скоростта и пътен
знак, посоката на движение на автомобила (в най-честите случаи на нарушения,
свързани с превишаване на допустимата максимална скорост), разположението на
мобилното техническо средство, неговия вид и годност в зависимост от
първоначалното му сертифициране и проведения последващ технически преглед,
покриващ по време периода на конкретното му ползване. Поради това при наличието на използвано
мобилно техническо средство за видеоконтрол и при наличието на контролни органи
на мястото на реализиране на нарушението следва административното наказване да
се наложи по реда и условията на ЗАНН – чрез съставяне на АУАН с описание на
констатираното нарушение и в сроковете по чл. 34 ЗАНН да се издаде НП с
налагане на съответното административно наказание. В тази насока е и
тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. на Върховния административен съд на
Република България ,обнародвано и влязло в сила.
С оглед на
гореизложеното, съдът счита, че в
конкретния случай е нарушена процедурата по чл. 189, ал. 4 и сл. ЗДвП.
Отсъствието на законово предвидените условия за издаване на електронния фиш
води до ограничаване на правото на защита на наказаното лице, тъй като
последното е лишено от възможността за оспорване на констатациите още в момента
на тяхното установяване.
Ето защо
издадения електронен фиш
за нарушение серия К №1226193 на ОД на МВР-Плевен следва да бъде отменен като
незаконосъобразен.
Следва да се отбележи и обстоятелството, че отразената в електронния фиш
фактическа обстановка не се подкрепя и от вещественото доказателство по делото –
снимка от клип №1453, радар №634 и
останалите писмени доказателства по делото. Липсват доказателства за
наличието на идентичност между мястото на нарушението посочено в ЕХ и това, определено с географски координати в разпечатката от видеоклипа.
Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Електронен фиш за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство серия К №1226193 на ОД на МВР-Плевен, с
който на П.Б.К. с ЕГН **********, адрес: ***, е наложено административно
наказание на основание чл. 189, ал. 4
във вр. с чл. 182, ал.1, т. 2 от ЗДвП – глоба в размер на 50 лева за това, че
на 23.04.2016 година в 11,15 часа в
гр.Червен бряг, ул.”Александър Стамболийски” №49 , като водач на МПС – лек
автомобил, марка „ФОЛКСВАГЕН ДЖЕТА” с рег. № ЕН1090АМ управлявал със скорост -
68 км/ч при разрешена - 50 км/ч (превишаване на разрешената скорост от 18
км/ч), като нарушението е установено с автоматизирано техническо средство №0634
– нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр.
Плевен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му по
реда на АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :