Решение по дело №253/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 282
Дата: 5 август 2021 г. (в сила от 5 август 2021 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20217080700253
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 282

гр.Враца, 05.08.2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 20.07.2021 г. /двадесети  юли две хиляди двадесет и първа година/, в състав:

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                 КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора НИКОЛАЙ ЛАЛОВ, като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА КАН дело № 253 по описа за 2021 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от  АПК, вр. с чл. 63, ал.1 ЗАНН.

            Образувано е по касационна жалба на „Е.“ ЕООД ***  против Решение №260097 от 31.03.2021г., постановено по АНД №120 по описа за 2021г. на  Районен съд - Враца, с което е потвърдено НП №26-0000049/25.01.2021г. на Директора  на РД „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” /РДАА/ гр.Враца, с което на касатора   е наложена имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во от същия закон.

В касационната жалба са изложени доводи, че решението е неправилно  поради нарушение на материалния и процесуалния закони. Заявява се, че  решението не е мотивирано, като са изложени само формални основания, въз основа на които е прието, че нарушението е извършено, без съдът да извърши собствена преценка на фактите и обстоятелствата в преписката. Освен това, въззивният съд не е констатирал неправилната правна квалификация на соченото като извършено нарушение, тъй като е посочена само една обща норма, без същата да е свързана с друга конкретна норма, съдържаща задължение или забрана, нарушаването на която би довело до  налагане на имуществена санкция.Иска се отмяната на решението и постановяване на друго, с което да се отмени изцяло  издаденото НП. Претендират се разноски за касационната инстанция.

            Ответникът по касационната жалба РДАА гр.Враца  чрез * И. Т., в писмено възражение излага съображения за неоснователност на жалбата. Твърди, че констатациите на първостепенния съд относно  извършеното нарушение и неговото авторство са    изведени от събраните доказателства, приложена е и съответната санкционна норма. Претендира решението да бъде оставено в сила.

            Участващият в касационното производство прокурор дава заключение за неоснователност на жалбата и оставяне на оспореното решение в сила като законосъобразно, обосновано и правилно.

Настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в установения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и същата е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

            Предмет на касационен контрол от настоящата инстанция е Решение №260097/31.03.2021г.,  постановено по АНД №120 по описа за 2021г. на  Районен съд - Враца, с което е потвърдено  НП №26-0000049/25.01.2021г. на Директора на РД „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ” гр.Враца за налагане на  имуществена санкция в размер от 3000,00 лева, на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП, за нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 1-во от същия закон, на касатора.

За да потвърди НП,  РС Враца е приел, че НП и АУАН са издадени от компетентни органи, в сроковете по чл.34  от ЗАНН и съдържат задължителните реквизити. Мотивирал се е, че описанието на нарушението е  конкретно и ясно, което дава възможност на санкционираното дружество да разбере в какво се състои административнонаказателното обвинение. Правната квалификация е  определена точно, като е приложена и  отнасящата се към това нарушение санкционна норма. Имуществената санкция е в конкретен размер, което не изисква от  АНО да се обосновава в тази насока.

 

 

 

 

Настоящата касационна инстанция намира, че решението на районния съд е правилно като краен резултат и следва да се остави в сила, по изложените в него мотиви. Задължението на лицензираните превозвачи, какъвто се явява касаторът,  да осъществяват превоз с водачи, които притежават  необходимата квалификация, е разписано  в нормата на чл.7б ал.1 от ЗАвтПр, в приложимата редакция към датата на извършване на нарушението. Тази разпоредба предвижда,  че лицензираните превозвачи и лицата, извършващи превози за собствена сметка, осъществяват превози на пътници и товари с превозни средства, за управлението на които се изисква свидетелство за управление на моторно превозно средство от категории и подкатегории C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D или D+E, само с водачи, които отговарят на изискването за квалификация на водача (изр. 1), като за съответствие с изискването за квалификация на водача министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощени от него длъжностни лица издават карта за квалификация на водача със срок на валидност 5 години (изр. 2). Даденото фактическо описание на нарушението и в АУАН, и в НП е достатъчно пълно, ясно и конкретно, и позволява индивидуализацията му като административно нарушение именно по този текст от закона. Дружеството  е извършило превоз на товари  с водач, който не притежава  валидна  карта за квалификация на водача от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията или упълномощено от него длъжностно лице, като не е задължително да се посочва дали тази карта е била от първоначално или последващо обучение. Посочените данни са достатъчни за описание на деянието с признаците от обективна страна като нарушение на чл. 7б, ал. 1, изр. 2 от ЗАвтПр, субект на което може да бъде както физическо, така и юридическо лице, поради което законосъобразно  първостепенният съд е приел, че нарушителят  е правилно  установен.

Имуществената санкция  е наложена на основание чл. 96г, ал. 1, предл. 2 от ЗАвтП. Според чл. 96г, ал. 1 от ЗАвтП, който назначи на работа или допусне водач, който не отговаря на някое от изискванията, определени с този закон и с подзаконовите нормативни актове по прилагането му, да управлява превозно средство за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници или товари, се наказва с глоба или имуществена санкция в размер 3000 лв.

Видно е, че по второто предложение на нормата, административното наказание е предвидено за всеки, който допусне водач (неотговарящ на определено изискване), да управлява превозно средство за обществен превоз на пътници или товари. Санкционната норма съдържа и  правило за поведение, което се осъществява чрез изпълнителното деяние „допускане“ от страна на  възложителя, на  водач, неотговарящ на изискванията за квалификация, да управлява превозното средство.Това  изпълнително деяние  е описано от фактическа страна в АУАН и НП.  След като  дружеството превозвач е допуснало  извършването на  превоз на товари  в нарушение на разпоредбата на чл.7б ал.1 изр.2 от ЗАвтП, правилно  това нарушение е свързано с прилагане на санкцията по чл.96г ал.1 предл.2 от ЗАвтП.

При служебна проверка на решението относно неговата валидност, допустимост и съответствие с материалния закон на основания извън посочените в касационната жалба, касационната инстанция не намира такива, които да водят до отмяна на оспорения пред нея съдебен акт. Решението е постановено от законен състав, в рамките на  заявения спор и при правилно прилагане на материалния закон.

При така изложеното касационният състав намира, че оспореното пред него решение на РС Враца е правилно и следва да бъде оставено в сила, а жалбата против него следва да бъде отхвърлена.

            Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд Враца

 

Р  Е  Ш  И:

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение №260097/31.03.2021г., постановено по АНД №120 по описа за 2021г. на  Районен съд – Враца, с което е потвърдено  НП №26-0000049/25.01.2021г.

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:              

 

                                                                                                ЧЛЕНОВЕ:    1. 

                                       

 

                                                                                                                         2.