РЕШЕНИЕ
№ 4
гр. Русе, 06.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РУСЕ, XI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на девети ноември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Александър С. Станчев
при участието на секретаря Елена В. Иванова
като разгледа докладваното от Александър С. Станчев Административно
наказателно дело № 20214520201691 по описа за 2021 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от С. ИВ. С., с ЕГН – **********, против Наказателно
постановление № 11-01-99/29.07.2021г. на Директор на АДФИ-София, с което за
нарушение на чл.12, ал.14 от Закон за обществените поръчки /ЗОП/ е наложена „глоба“
в размер на 5 417,84лв. на основание чл.247, ал.1 от ЗОП. Сочат се доводи за
необоснованост неправилно приложение на материалния закон, допуснати съществени
процесуални нарушения.
Жалбоподателят е редовно призован, явява се упълномощен представител,
който поддържа жалбата.
Представител на наказващият орган, редовно уведомени, се явява и счита
жалбата за неоснователна
Русенска районна прокуратура, редовно уведомена, не изпраща представител и
не взема становище.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, приема за
установена следната фактическа обстановка:
„Водоснабдяване и канализация“ООД- гр. Русе попада в обхвата на държавната
финансова инспекция, като търговско дружество с блокираща квота държавно участие
в капитала, по смисъла на чл. 4, т.3 от Закон за държавната финансова инспекция. В
периода от 23.03.2006г. до момента дружеството се управлява и представлява от С. ИВ.
С..
Съгласно договор за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК
системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни
услуги, сключен на 17.12.2015г. между „Водоснабдяване и канализация“ ООД /наричан
„Оператор“/ и „Асоциация по ВиК на обособената територия, обслужвана от
„Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Русе, публичните активи, намиращи се в
обособената територия са предоставени на Оператора за стопанисване, експлоатация и
поддръжка за срок от 15 години (считано от 01.01.2016 година).
Управителят на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Русе е секторен
възложител на обществени поръчки по смисъла на чл.5, ал.4, т.1 от ЗОП, във връзка с
1
чл. 123, т. 3 от ЗОП.
В Регистъра на обществените поръчки (РОП), воден в Агенцията по обществени
поръчки (АОП), „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Русе е с партиден № 00688.
На 05.10.2018 г. и с обява №21-2018/05.10.2018 г. за обществена поръчка на
стойност по чл.20, ал.3, т.1 от ЗОП, било открито възлагането на поръчка с предмет:
„Изпълнение на СМР за обект: „Подмяна на водопровод Ф300 мм етернит с ПЕВП
Ф315/10 и чугун Ф3ОО/10 и подмяна на водопровод Ф108 мм стом. с ПЕВП Ф160/16
по бул. „Трети март“, гр. Русе“. За възложител обявата е подписана от С. ИВ. С. -
управител на „Водоснабдяване и канализация“ООД, гр. Русе. Процесната обява
съдържа минималната изискуема информация по приложение №20, към чл. 187, ал.1
от ЗОП. При спазване изискванията на чл.187, ал.2 от ЗОП заедно с обявата
възложителят е публикувал в профила на купувача на 05.10.2018 г. документация,
съдържаща пълно описание на предмета на поръчката, количествена сметка на
предвидените за изпълнение СМР, информация за участие, проект на договор и
образци на документи. В обявата е посочено, че „Възложителят осигурява
водопроводните материали, необходими за изпълнението на работния проект- ПЕВП
тръби с проектен диаметър ф 160мм за 16 атмосфери и ф 315мм за 10 атмосфери,
чугунени тръби Ф300 мм за 10 атмосфери, фасонни части и др., подробно описани в
количествена сметка по част „ВиК“ от инвестиционния проект.
В съответствие с чл.96, ал.1 от ППЗОП на 09.07.2018 г. кратка информация за
поръчката е публикувана и на Портала за обществени поръчки, с уникален №
9081566.Прогнозната стойност е определена на 226 000 лв. без ДДС. Определеният
критерий за оценка на офертите е „Най - ниска цена“, която включва всички дейности,
посочени с публикуваната количествена сметка. С ценовата оферта участниците
следвало да обявят и елементи на ценообразуването, които не са предмет на оценка, но
ще се ползват за ценообразуване на неописани дейности, които могат да възникнат в
хода на изпълнението на поръчката. Съгласно образеца на ценово предложение, цената
се формира след остойностяване на количествена сметка, включваща предвидените с
инвестиционния проект 53 вида СМР.
Съгласно чл.2, ал.4 от образеца на договора, публикуван на профила на
купувача, допълнителни видове работи, невключени в количествени сметки на проекта
или допълнително възложени от Възложителя се установяват предварително
двустранно и не могат да надвишават 10% от стойността на обекта. В т.4.3.3 от „Пълно
описание на предмета на поръчката“ в Договора е предвидено, че непредвидени
разходи ще се признават до 10% от предложената цена за изпълнение на обекта.
За участие в процедурата е постъпила една оферта от „Райкомерс
Конструкшън“ ЕАД, гр. София. По предвидения с чл.48, ал. 1 от ППЗОП ред, офертите
са заведени в регистър. Със заповед № 3-182/26.10.2018 г. възложителят е назначил
тричленна комисия за разглеждане и оценка на получената оферта. От страна на
комисията е извършено е класиране и на първо място е определено предложението на
„Райкомерс Конструкшън“ ЕАД, гр. София с предложена обща цена от 225 743.47 лв.
без включен ДДС. В изпълнение на разпоредбата на чл.194, ал.1 от ЗОП, на
05.11.2018г. възложителят е сключил договор № С- 9081566/05.11.2018г. с „Райкомерс
Конструкшън" ЕАД, гр. София за изпълнение на обществената поръчка. Стойността на
договора е 225 743.47 лв. без включен ДДС (270 892.16 лв. с включен ДДС), а срокът
на изпълнение на поръчката е определен на 45 календарни дни, считано от датата на
подписване на протокол обр.2 от Наредба №3/31.07.2003година. Отчитането на
изпълнените СМР е предвидено да става с двустранно подписани Протокол (обр. 19) и
Сметка 22. „Отчитането и заплащането ще става по количествени сметки за
действително извършени работи, замерени на място по единични цени на видовете
работи, дадени в офертата или получени по предложените елементи на ценообразуване
в офертата, за неописаните дейности, както следва: часова ставка 8.80 лв./час;
допълнителни разходи върху труда-99%; допълнителни разходи върху механизацията -
48%; доставно-складови разходи -9.5%; печалба- 7.5%; разходни норми за труд,
материали и механизация - по компютърна програма „Билдинг мениджър“. Договорено
е възложителят да извърши авансово плащане в размер на 67 723.04 лв. без ДДС. За
изпълнението на инвестиционния проект от главния архитект на община Русе е
2
издадено Разрешение за строеж № 183/09.05.2018 година. При изпълнението на
договора са съставени 4 бр. фактури № **********/28.11.2018 г., №
**********/20.12.2018 г., № **********/28.02.2019 г. и № **********/28.02.2019 г. на
обща стойност 259 886.49 лв. без ДДС, включващи стойността на договорените
количества СМР и допълнително възложените непредвидени такива.
За изпълнението на СМР от страна на възложителя са предоставени
водопроводни материали общо за 54 055.83 лв. без ДДС, с което стойността на
обществената поръчка възлиза на 313 942.32 лв. без ДДС.
С оглед гореустановеното, св.С.С. приел, че на 05.10.2018 г., в гр. Русе, С. ИВ.
С., в качеството си управител на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Русе и
секторен възложител на обществени поръчки по чл.5, ал.4, т.1 от ЗОП, с публикуване
на обява №21-2018/05.10.2018 г. е открил обществена поръчка с предмет - Изпълнение
на СМР за обект: „Подмяна на водопровод Ф300 мм етернит с ПЕВП Ф315/10 и чугун
Ф300/10 и подмяна на водопровод Ф108 мм стом. с ПЕВП Ф160/16 по бул. „Трети
март“, гр. Русе“, при която избраният метод за изчисляване на прогнозна стойност на
обществената поръчка е използван с цел прилагане на ред за възлагане за по-ниска
стойност по чл. 20, ал.3, т.1 от ЗОП, чрез събиране на оферти с обява, което съставлява
нарушение на разпоредбата на чл.12, ал.14 от ЗОП, поради което и съставил против
жалб.С. АУАН №11-01-99/08.02.2021г. Против АУАН и в законоустановения срок
постъпило възражение от жалбоподателя, което не било уважено от АНО, а в
последствие било издадено и обжалваното НП.
Изложената фактическа обстановка се установява от приложените по делото
писмени и гласни доказателства.
Съдът, след като прецени допустимостта и наведените в жалбата основания,
прави следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и е процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
Съгласно чл.21, ал.1, изр. първо от ЗОП прогнозната стойност на обществената
поръчка се определя от възложителя и включва всички плащания без данък върху
добавената стойност (ДДС) към бъдещия изпълнител на обществената поръчка,
включително предвидените опции и подновявания на договорите, посочени изрично в
условията на обществената поръчка. В чл.21, ал.2 от ЗОП прогнозната стойност на
обществена поръчка се определя към датата на решението за нейното откриване, в
чл.21, ал.7 от ЗОП е посочено, че при определяне прогнозната стойност на обществена
поръчка за строителство в нея се включва и стойността на всички доставки и услуги,
предоставени от възложителя на изпълнителя, при условие че такива са необходими за
изпълнението на строителството.
Съдът приема за несъмнено и безспорно установено по делото, че жалб.С. е
извършил нарушението по чл. 21, ал. 14 от ЗОП, според който изборът на метод за
изчисляване на прогнозната стойност на обществената поръчка не трябва да се
използва с цел прилагане на ред за възлагане за по-ниски стойности, поради следното:
С процесната обява №21-2018 /05.10.2018 г. за обществена поръчка на стойност
по чл.20, ал.3, т.1 от ЗОП възложителят /жалб.С./ е определил прогнозна стойност на
предвидените за изпълнение СМР в размер на 226 000 лв. без ДДС, като изрично е
посочил, че възложителят осигурява водопроводните материали, подробно описани в
количествена сметка по част „ВиК“ от инвестиционния проект. Също така е предвидил
възлагането на непредвидени видове дейности с максимална стойност до 10% от
предложената цена – 22 600 лв. без ДДС. Към датата на публикуване на обявата
възложителят е разполагал с подробна количествена сметка (публикувана на профила
на купувача), като част от инвестиционния проект, както и с възможността да
3
остойности материалите, които следва да осигури.
По делото не се спори, че процесните „ВиК“ материали са доставени в
дружеството от проведени открити процедури за доставка на материали в предходни
периоди и преди извършване на СМР, които са предмет на настоящото производство.
По делото се установява по безспорен начин, че към дата на откриване на
обществената поръчка на 05.10.2018г. Жалб.С. ИВ. С. - управител на „Водоснабдяване
и канализация“ ООД, гр. Русе е знаел, че прогнозната стойност на обществената
поръчка следва да е в размер до 302 655.83 лв. без ДДС (226 000 +22 600 +54 055.83),
от които: 226 000 лв. без ДДС - прогнозна стойност на обществената поръчка за
строителство, 22 600 лв. без ДДС, представляваща максимален размер на
непредвидени видове дейности до 10% от предложената цена за изпълнение на обекта
и 54 055.83 лв., представляващи стойността на предоставени водопроводни материали
от възложителя на изпълнителя за изпълнение на поръчката. Несъмнено стойността в
общ размер на 302 655.83 лв. без ДДС попада в стойностния праг на чл.20, ал. 2, т.1 от
ЗОП, съгласно който Възложителите прилагат процедурите по чл.18, ал.1, т.12
(публично състезание) или 13 (пряко договаряне), когато обществените поръчки имат
прогнозна стойност: при строителство - от 270 000 лв. до 5 000 000 лв. без ДДС.
Съдът приема, че избраният метод за изчисляване на прогнозна стойност на
обществената поръчка, в която е включена стойността на изпълнението само на
строително-монтажните работи - 226 000 лв. без ДДС, е използван от жалбоподателя с
користна цел, а именно за прилагане на ред за възлагане на обществената поръчка за
по-ниска стойност - чрез събиране на оферти с обява по чл.20, ал.3, т.1 от ЗОП,
съгласно който възложителите прилагат реда за възлагане чрез събиране на оферти с
обява или покана до определени лица, когато обществените поръчки при строителство
имат прогнозна стойност от 50 000 лв. до 270 000 лева без ДДС.
Към момента на откриване на обществената поръчка и определяне на
прогнозната й стойност възложителят е бил наясно не само с необходимостта от
възлагане на строително-монтажните работи, но също така, че при изпълнение на
обществената поръчка ще са необходими водопроводни материали, които ще се
предоставят от възложителя на изпълнителя, подробно описани в количествена сметка
по част „ВиК“ от инвестиционния проект и които ще се използват за изпълнение на
строителството, че са включени непредвидени работи в максимален размер до 10 % от
предложената цена за изпълнение на поръчката, както и с обстоятелството, че общата
им стойност би била основание за преминаване към процедура „публично състезание“,
приложима към по-високата прогнозна стойност на поръчката.
Избраният метод за изчисляване на прогнозната стойност на обществената
поръчка не включва стойността на непредвидените работи и стойността на
материалите, необходими за изпълнението на строителството и които следвало да
бъдат предоставени от възложителя на изпълнителя.
С така избрания метод за изчисляване на прогнозната стойност на обществената
поръчка, който не включва стойността на непредвидените работи и стойността на
материалите, които се осигуряват от възложителя, реално е приложен ред за възлагане
за по-ниска стойност.
С гореустановеното деяние, на 05.10.2018г., в гр. Русе, жалб.С. ИВ. С., в
качеството си управител на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Русе и секторен
възложител на обществени поръчки по чл.5, ал.4, т.1 от ЗОП, с публикуване на обява
№21-2018/05.10.2018 г. е открил обществена поръчка с предмет: Изпълнение на СМР за
обект: „Подмяна на водопровод Ф300 мм етернит с ПЕВП Ф315/10 и чугун Ф300/10 и
подмяна на водопровод Ф108 мм стом. с ПЕВП Ф160/16 по бул. „Трети март“, гр. Русе,
при която избраният метод за изчисляване на прогнозна стойност на обществената
поръчка е използван с цел прилагане на ред за възлагане за по-ниска стойност по чл.
20, ал.3, т.1 от ЗОП чрез събиране на оферти с обява.
Съдът приема за законосъобразно и обосновано становището на АОП, относно
тълкуването/приложението на чл.21, ал.7 от ЗОП, в което се коментира, че в чл.21 от
ЗОП са регламентирани правилата, по които се определя прогнозната стойност на
обществените поръчки. Тя е от значение в различните етапи на процеса на възлагане,
4
вкл.: за определяне на реда, по който следва да бъде възложена обществената
поръчка; с цел предоставяне на потенциалните изпълнители на
приблизителна яснота относно обема на дейностите и мащаба на поръчката; при
определяне критериите за подбор на кандидатите или участниците; за
определяне сумата на гаранцията за изпълнение, която следва да бъде представена при
сключване на договора.
Методите за определяне на прогнозната стойност, обхванати в чл. 21 от ЗОП
отчитат характеристиките на поръчките, основните от които са: обект (строителство,
доставка или услуги по смисъла на чл.3 от ЗОП), предмет, срок за изпълнение и др.
Изборът на метод не трябва да се използва за прилагане на ред за възлагане за по-ниски
стойности (чл. 21, ал. 15 от ЗОП). В чл. 21, ал. 7 от ЗОП е определен редът за
изчисляване прогнозната стойност на поръчки с обект строителство. Разпоредбата
въвежда правилото на чл.5, пар.7 от Директива 2014/24/ЕС, съгласно което в
прогнозната стойност се включва стойността на всички доставки и услуги,
предоставени от възложителя на изпълнителя, ако са необходими за изпълнението на
строителството. Включените доставки или услуги следва да са част от строителния
процес и без тях строителството да не е завършено. Приема се, че те нямат
самостоятелен характер, като обслужващи и функционално свързани със
строителството, поради което се поглъщат от него. Целта е да се предотврати
отделянето им, в нарушение на посочената забрана в чл.21, ал.15 от ЗОП.
Съдът не споделя твърденията в жалбата, че не бил с пазен давностния срок по
чл.34 от ЗАНН касаещ издаденото НП, т.к. АУАН, въз основа на който е образувано
настоящото административнонаказателно производство е издаден на 08.02.2021г., а НП
е съставено на 29.07.2021г, т.е. в законосустановения 6 месечен срок.
Съдът счита, че обжалваното НП е законосъобразно и обосновано, издадено
при спазване на процесуалните правила, поради което и следва да се потвърди.
Мотивиран така, Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-99/29.07.2021г. на
Директор на АДФИ-София, против С. ИВ. С., с ЕГН – **********, с което за
нарушение на чл.12, ал.14 от Закон за обществените поръчки /ЗОП/ е наложена „глоба“
в размер на 5 417,84лв., на основание чл.247, ал.1 от ЗОП.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – Русе, в 14-
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Русе: _______________________
5