№ 119
гр. /населено място/, 10.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – /населено място/, ВТОРИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на тринадесети март през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Божана Манасиева
при участието на секретаря Силвия Кирова
като разгледа докладваното от Божана Манасиева Административно
наказателно дело № 20221230200873 по описа за 2022 година
Производството е с правно основание чл.59 ЗАНН,във вр. с чл.179,ал.3а от
Закона за движение по пътищата и е образувано по жалба на Р. Д. Д. ,ЕГН
***,от /населено място/,чрез адв.И. С.,от АК-/населено място/ против
Наказателно постановление №BG27032022/5800/Р8-504/14.09.2022г на
Директора на Национално тол управление към Агенция "Пътна
инфраструктура".
Жалбата съдържа съображения за незаконосъобразност на издаденото
наказателно постановление,постановено при допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
Иска се от съда да отмени Наказателно постановление
№BG27032022/5800/Р8-504/14.09.2022г на Директора на Национално тол
управление към Агенция "Пътна инфраструктура".
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява,представлява се от адв. И.
С.,който поддържа жалбата.Представя допълнителни
доказателства.Представя писмено становище,в което излага съображения за
незаконосъобразност на издаденото НП,постановено при допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила.Оспорват се изводите на
АНО за съставомерност на деянието.Изразява се становище,че неправилно е
1
ангажирана отговорността на водача посредством издаване на НП,а е
следвало да бъде издаден ел.фиш по отношение на собственика на ППС.
Счита се,че липсват безспорни доказателства относно авторството на
нарушението.Изложени са и съображения за приложимостта на разпоредбата
на чл. 28 от ЗАНН.
За административно-наказващият орган се явява юрисконсулт Р..Оспорва
жалбата,също сочи доказателства.Излага съображения за правилност и
законосъобразност на издаденото НП и иска да бъде потвърдено.
За ТО-/населено място/ при Районна прокуратура-/населено място/,редовно
призовани, представител не се явява.
По делото са събрани писмени доказателства.Разпитани са свидетелите-И. С.
и З. Д..
Съдът, след като съобрази доводите на страните, събрания по делото
доказателствен материал и закона, установи за безспорно от
фактическа страна следното:
На 27.03.2022г. в 10:47:59ч,в направление излизане от територията на Р
България при ГКПП К.,свидетелят И. Г. С.– инспектор в отдел ПТРР при ТД
Митница-/населено място/, извършил проверка на жалбоподателя Р. Д.
Д.,управляващ ППС с рег. № ***,вид:влекач,марка и модел „ВОЛВО ФХ“,с
обща техническа допустима максимална маса–над 12тона.В хода на
проверката е установено, че на 07.03.2022г. в 07:50:21ч,превозното средство е
засечено да се движи по път А-3,км163+488,включен в обхвата на платената
пътна мрежа като за посоченото ППС не е заплатена дължимата пътна такса,
съгласно чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата/ЗП/,поради което в системата
констатира нередовност на описаното МПС.За извършеното нарушение е
генериран доказателствен запис /доклад/ от електронната система с номер на
конкретното нарушение.Съставен е АУАН №BG27032022/5800/Р8-
504/27.03.2022г,в който е отразено, че МПС е засечено да се движи на
07.03.2022г в 07.50:21ч,включен в обхвата на платената пътна мрежа,без
заплатена пътна такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 Закона за пътищата/ЗП/.Като място
на нарушението е посочен път А-3, км.163+488,който попада в района на
/населено място/,за който се събира такса за изминато разстояние – тол такса,
съгласно Приложение към т. 1 на Решение № 101 на Министерски съвет от
20.02.2020г. за приемане на Списъка на републиканските пътища, за които се
2
събира такса за изминато разстояние – тол такса. АУАН е връчен на
жалбоподателя лично, като същият не е вписал възражения.Отказал е да
заплати компенсаторна такса като е поискал да му бъде съставен АУАН.
Въз основа на така съставения АУАН е издадено обжалваното Наказателно
постановление на директора на Национално тол управление към Агенция
"Пътна инфраструктура",в което е възпроизведена идентична фактическа
обстановка с установената в съставения акт и е възприето осъществяване на
същото административно нарушение,поради което на основание чл. 179,ал.3а
от ЗДвП,на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в
размер на 1800 лв.
Представя се тристранен договор от 28.02.2020г,който собственикът на
ППС/"М.-Б."ООД/ е сключил с Интелигентни трафик системи и
представителя на ИТС-„А1 България“ ЕАД като се настоява,че по силата на
този договор дружеството е действало добросъвестно и е поддържало
постоянен депозит в размер, достатъчен да покрие целия заложен маршрут,
поради което е изпълнило задължението си за заплащане на тол такса. В тази
връзка е изискана справка от Интелигентни трафик системи,но от същата се
установява,че бордовото устройство,асоциирано към МПС с рег. № *** е
било изключено или неправилно включено в електрическото захранване в
периода от 26.02.2022г в 14.39ч до 07.03.2022г в 07.56ч. като в следствие на
изключеното бордово устройство в този период не са генерирани данни за
геолокация на бордовото устройство и съответно няма създадени тол
декларации.Посоченото е изтъкнато като причина за регистрираното
неправомерно ползване на платената пътна мрежа.
Съгласно становище на отдел „Управление на информационна система и
инфраструктура“при Национално тол управление/НТУ/,изготвено от експерт
анализатор В.П.,дължимата такса за посоченото ППС за сегмент **********
е 0.39лева.
Собственик на ППС с рег. № ***,вид:влекач,марка и модел „ВОЛВО ФХ“,с
обща техническа допустима максимална маса–над 12 тона е "М.-Б."ООД.
По делото се представя извадка от дигиталната карта на водача Р. Д. за
07.03.2022г,видно от която е ,че на посочената дата именно той е управлявал
МПС с рег.№ *** като същият е управлявал ППС от 7.45ч в продължение на
2.45ч/два часа и четиридесет и пет минути/.А в казуса нарушението е
3
извършено на 07.03.2022г единадесет минути след предприетото управление.
Изложената фактическа обстановка, съдът прие за установена въз основа на
разпитаните по делото свидетели и от приетите писмени доказателства, които
са безпротиворечиви, относно подлежащите на доказване факти и установяват
по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователна
и логична.
При така установеното, съдът приема от правна страна следното :
Жалбата е подадена от надлежно лице (спрямо което е издадено
Наказателното постановление) и в законоустановения срок.НП е връчено
лично на жалбоподателя на 27.09.2022г.,а жалба срещу последното е
депозирана пред АНО на 04.10.2022г./видно от вх №94-00-20544/. Поради
това жалбата е допустима.
Жалбата е неоснователна по следните съображения:
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за пътищата е
предвиден нов начин на заплащане на такси за преминаване по платената
пътна мрежа, при която се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства - винетни такси и такси на
база време и на база изминато разстояние - тол такси. Това изменение
въвежда съответно и различни санкционни последици за нарушенията,
свързани с неплащане на дължимите такси.
Съгласно чл. 139, ал. 5 от ЗДвП движението на пътни превозни средства по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и
заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата , а в чл.
139, ал. 7 от ЗДвП е въведено изричното задължение за водача на пътно
превозно средство от категорията по чл. 10б ал. 3 от Закона за пътищата
преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да
закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще
ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2
от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето
4
лице.
Административно-наказателната отговорност на Р. Д. Д. е ангажирана за това,
че на 07.03.2022г. в 07.50.21ч е управлявал ППС с рег. №
***,вид:влекач,марка и модел „ВОЛВО ФХ“,с обща техническа допустима
максимална маса–над 12 тона по път А-3, км163+488,включен в обхвата на
платената пътна мрежа като за посоченото ППС не е заплатена дължимата
пътна такса ,съгласно чл.10,ал.1,т.2 от Закона за пътищата/ЗП/.
Съгласно чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата (ЗП) за преминаване по
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разстояние: т. 1 - такса за ползване на платената пътна мрежа -
винетна такса за пътни превозни средства по чл. 10а, ал. 7; заплащането на
винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за
определен срок платената пътна мрежа и т. 2 – такса за изминато
разстояние - тол такса за пътни превозни средства по чл.
10б,ал.3;заплащането на тол таксата дава право на едно пътно превозно
средство да измине разстояние между две точки от съответния път или
пътен участък, като изминатото разстояние се изчислява въз основа на
сбора на отделните тол сегменти, в които съответното пътно превозно
средство е навлязло, а дължимите такси се определят въз основа на сбора
на изчислените за съответните тол сегменти такси; таксата за изминато
разстояние се определя в зависимост от техническите характеристики на пътя
или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното
превозно средство, броя на осите и от екологичните му характеристики и се
определя за всеки отделен път или пътен участък.
Съгласно чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП електронната система за събиране на пътни
такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП създава доклади за всяко установено нарушение
по чл.179, ал. 3 - 3в, към които автоматично се прилагат статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи. Докладите, заедно с приложените към тях статични
изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения -
видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства
относно пътното превозно средство, неговата табела с регистрационен номер,
5
датата, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, и местонахождението на техническото средство-част
от системата.
От изложеното от фактическа страна е видно,че е установена по безспорен
начин както датата ,така и мястото на извършване на нарушението,поради
което не се възприема оспорването на НП като
незаконосъобразно.Нарушението е извършено на 07.03.2022г в 07.50.21ч,а
същевременно е констатирано на 27.03.2022г,след като същото ППС се е
явило на ГКПП-К. за излизане от страната, управлявано от водача
Д..Движението на товарен автомобил с рег. № *** е осъществено на път А-3,
км163+488,/населено място/.В тази връзка се представят безспорни
доказателства,че този пътен участък попада в района на /населено
място/,общ./населено място/,част от обхвата на платената мрежа, поради
което за същия се дължи такса за изминато разстояние – тол такса.
Установява се както от доказателствения запис/доклад/,така и от становище
на Национално тол управление,че за преминаване през конкретния пътен
участък,за процесното МПС, не е била заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от
Закона за пътищата.
От всички събрани в хода на производството доказателства безспорно се
доказа от обективна страна, че на 07.03.2022 г. е извършено нарушение на чл.
179, ал. 3а от Закона за движението по пътищата, съгласно която норма водач,
който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от
Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за
което не са изпълнени съответните задължения за установяване на
изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за
участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е
започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно
категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800
лева.
Доколкото възможностите за заплащане на тол таксите и отчитането им чрез
Електронна система за събиране на тол такси са две – чрез закупуване на
маршрутна карта или таксуване чрез бордови устройства по см. на § 1, т. 7 от
ДР на Наредба за условията, реда и правилата за изграждане и
6
функциониране на смесена система за таксуване на различните категории
пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, то
безспорно е извършено нарушение,което правилно е подведено под нормата
на чл. 179, ал.3а от ЗДвП.
Същевременно по делото бяха събрани безспорни доказателства за
авторството на извършеното нарушение.Съгласно представените
доказателства от процесуалния представител на жалбоподателя се установява
,че на 07.03.2022г товарният автомобил е управляван именно от водача Р. Д.
като доказателство за което се представя извлечение от дейности на водача
за дата 07.03.2022г. ,от което е видно,че същият е управлявал ППС от 7.45ч в
продължение на 2.45ч/два часа и четиридесет и пет минути/.А в казуса
нарушението е извършено на 07.03.2022г единадесет минути след
предприетото управление.В допълнение, следва да бъде отбелязано,че
водачът не е оспорил и констатацията,че именно той е управлявал МПС на
процесната дата в участъка на път А-3, км163+488,/населено място/ без
заплатена такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП.
Предвид на изложената аргументация съдът намира, че в случая правилно е
определен субекта на отговорността.
Не може да бъде възприето и възражението,че при съставянето на акта е
заплатена пътна такса в размер на 238 лева,за което се представя квитанция
№45035383 от 27.03.2022г.Посочената такса се заплаща заради
претоварването на ППС и се дължи поради движението по републиканската
пътна мрежа с тежко пътно превозно средство.
Случаят не може да бъде възприет и за маловажен. Административното
нарушение не е с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с
обикновените случаи на нарушения от същия вид. Задълженията за заплащане
на пътни такси и контролът са свързани със събираемостта на приходите
относно поддържането на републиканската пътна мрежа. В този смисъл, няма
основание да се приеме, че случаят е маловажен. Аргумент в тази насока е и
разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП (ДВ бр. 109 от 2020 г., в сила от 23.12.2021
г.), която изключва възможността нарушенията по ЗДвП да бъдат
квалифицирани като маловажни по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Тук следва да
бъде допълнено,че наложеното наказание не се явява и непропорционално на
извършеното нарушение.И това е така,тъй като българският законодател е
7
създал достатъчно гъвкав законов механизъм, залегнал както в ЗДвП, така и в
Закона за пътищата, целящ именно съблюдаването на въведеното с правилото
на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО изискване. Този режим включва не само
инстР.тариума на административнонаказателната принуда, който борави с
административни наказания и санкции в абсолютен размер, а и уредената
възможност в чл. 10, ал. 2 от ЗП за лицето да заплати компенсаторна такса,в
който случай същият се освобождава от административнонаказателна
отговорност. В чл. 26, ал. 2 от Тарифа за таксите, които се събират за
преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа, приета на
основание чл. 10, ал. 6 от ЗП е диференциран и дължимият размер на
компенсаторната такса при отчитане на категорията на пътното превозно
средство, съответно неговата допустима максимална маса и оси, като за
водача е съществувала възможност да заплати тази компенсаторна такса, в
който случай би избегнал административно-наказателна отговорност,но той е
поискал да му бъде съставен акт.
Съдът не споделя и възражението за незаконосъобразност на издаденото
НП,основано на изцяло опорочен ред за ангажиране отговорността на
жалбоподателя,мотивирайки ангажиране на такава отговорност чрез издаване
на електронен фиш,но не и чрез съставяне на АУАН.Това становище не може
да бъде възприето ,предвид изричната разпоредба на чл.189е от
ЗДвП,предвиждаща в своята ал.1,че Актовете за установяване на
административни нарушения по чл.179,ал.3 – 3в се съставят от длъжностните
лица на службите за контрол по чл.165,чл.167,ал.3-3б и чл.167а съобразно
тяхната компетентност.А в казуса отговорността на жалбоподателя е
ангажирана за нарушение на чл.179а,ал.3а от ЗДвП.
С оглед на всичко изложено,съдът достигна до извод за законосъобразно
провеждане на административно -наказателно производство, без допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила,за правилно прилагане на
материалния закон,за категорична установеност на нарушението и неговия
автор, както и справедливост на наказанието,поради което обжалваното
наказателно постановление следва да бъде потвърдено.
8
Съгласно чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН страните имат право на разноски по реда на
АПК. Правилата на чл. 143 от АПК предвиждат в случай, че съдът отхвърли
оспорването, ответникът да има право на разноски, включително
юрисконсултско възнаграждение, определено съгласно чл. 37 от Закона за
правната помощ и Наредба за заплащане на правна помощ, където в текста на
чл. 27е е предвидено възнаграждението за защита в производства по Закона за
административните нарушения и наказания да е от 80 до 150 лв. Съдът счита,
че съобразно с правната и фактическа сложност по делото и осъщественото
процесуално представителство на наказващия орган, следва да бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева. Ето защо с
оглед изхода на делото,на основание чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН във вр. чл.
27е от Наредбата за заплащането на правната помощ конкретното
възнаграждение следва да бъде възложено в тежест на жалбоподателя.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5,във вр. с чл.58д,т.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №BG27032022/5800/Р8-
504/14.09.2022г на Директора на Национално тол управление към Агенция
"Пътна инфраструктура",с който на Р. Д. Д. , ЕГН:**********,от гр./населено
място/,ж.к."О" № *, за извършеното нарушение на чл. 179, ал.3а от Закона за
движението по пътищата, е наложена „Глоба“ в размер на 1800 /хиляда и
осемстотин /лева.
ОСЪЖДА Р. Д. Д. ,ЕГН:**********,от гр./населено място/,ж.к."О" № *, ДА
ЗАПЛАТИ на Агенция "Пътна инфраструктура", сумата от 100 лева /сто
лева/, представляваща направени по делото разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
Решението може да се обжалва от страните в 14 - дневен срок, считано от
получаване на съобщенията за неговото изготвяне с касационна жалба пред
Административен съд – /населено място/ по реда на АПК.
9
Съдия при Районен съд – /населено място/: _______________________
10