МОТИВИ към ПРИСЪДА №44/27.10.2014
г., постановена по НОХД №406/2014 г. по описа на ОКРЪЖЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА
Обвинението
е против подсъдимия Р.П.Д. за това, че на 13. 11. 2013 г. на кръстовище на път
6602 и път II - 66, източно от с. Богомилово, обл.Стара Загора, при управляване
на МПС, а именно лек автомобил „Сеат Ибиза" с ДК № А 0643 КН, нарушил
правилата за движение по пътищата - чл. 50 ал. I от ЗДвП: „На кръстовище, на
което единият от пътищата е сигнализиран като път с предимство, водачите на ППС
от другите пътища са длъжни да пропуснат ППС, които се движат по пътя с
предимство"; чл. 46 ал. 2 от ППЗДвП: „Пътен знак Б2 указва на водачите на
МПС, че са длъжни да спрат на стоп-линията, очертана с пътна маркировка, или
ако няма такава - на линията, на която е поставен знакът. Преди да потеглят
отново, водачите са длъжни да пропуснат ППС, които имат предимство" и по
непредпазливост причинил смъртта на С. Б. С. с ЕГН **********,***, като след
деянието е направил всичко зависещо от него за оказване помощ на пострадалия – престъпление
по чл. 343а ал.1 б. „б", вр. чл. 343 ал.1 б. „в", вр. чл. 342
ал.1 от НК.
Подсъдимият
Р.П.Д. по реда на чл.371, т.2 НПК
признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт.
Въз
основа на самопризнанието, направено от подсъдимия, което се подкрепя от
събраните в хода на досъдебното производство доказателства, съдът прие за
установено следното от ФАКТИЧЕСКА
СТРАНА:
Подсъдимият Р.Д.
е правоспособен водач на МПС, с категории “С”, “В", “А”, „М", ТКТ и
притежава валидно свидетелство за управление на МПС с №*********, издадено на
30. 11. 2010 г.
от сектор КАТ при ОД на МВР гр. Стара Загора.
На 13. 11. 2013 г., след обяд, подсъдимият Р.Д. пътувал с управлявания от
него лек автомобил „Сеат Ибиза" с ДК № А 0643 КН, собственост на
свидетелката Ж. Л. Ж., с която живеел на семейни начала. Движел се по
околовръстния път на гр. Стара Загора в посока с. Богомилово, обл. Ст. Загора.
Към 15. 00 часа, подсъдимият Д. наближил кръстовището на път 6602 и път 11-66,
източно от с. Богомилово, където бил поставен пътен знак „Б2", който го
задължавал да спре и да пропусне движещите се по другия път /с предимство/ МПС.
Д. не спрял на задължаващия го да стори това пътен знак, като не съобразил, че
по другия път /с предимство/ се движел лек автомобил „ВАЗ 21213" с ДК №РВ
8690 ВА, който бил управляван от пострадалия С.Б.С., навлязъл в кръстовището и
отнемайки предимството на лекия автомобил „ВАЗ", го ударил с предна челна
част на управлявания от него лек автомобил „Сеат", в зоната на предна лява
колонка на управлявания от Станчев автомобил /до мястото на водача/. Вследствие
на удара лекият автомобил „ВАЗ" се завъртял наляво в посока северозапад и
се ударил в бордюра на площадката на бензиностанция „Виа", след което
напуснал пътното платно и се установил на мястото, фиксирано при огледа. При
завъртанията на автомобила пострадалият С. изпаднал от него, паднал на земята,
където останал да лежи по лице.
Подсъдимият Р.Д.
слязъл от управлявания от него лек автомобил „Сеат" и веднага отишъл до
пострадалия, сигнализирал от мобилен телефон с №********** на телефон 112,
където подал сигнал за станалото ПТП. На място били изпратени свидетелят С. Г.
И. и Ж. И. - служители в сектор ПП при ОД на МВР Стара Загора и медицински
екип. Д. помогнал да качат пострадалия С. в линейката, останал при извършване
на огледа, като оказал съдействие на органите на реда.
След станалото
ПТП, С. бил настанен в болница, където претърпял операции, но на 21. 12. 2013 г. починал.
Произшествието
станало през деня, при облачно време, при нормална видимост, по сух асфалтов
участък от пътя, на урегулирано с пътни знаци кръстовище.
От заключението
на съдебномедицинска експертиза на труп №374/2013 г. се установява, че в
резултат на настъпилото ПТП С. С. е получил гръбначно-мозъчна травма, некроза
на гръбначния мозък в шийния отдел, оток на мозъка с вклиняване,
разкъсно-контузни рани по главата. Причината за смъртта на С. е описаната
гръбначно-мозъчна травма, получена при станалото ПТП. Смъртта е настъпила
вследствие парализа на жизнено важни центрове - дихателния и сърдечно-съдовия.
Описаните увреждания са причинени по механизъм на действие на твърд тъп предмет
и могат да се получат при автомобилна травма.
От
заключенията на съдебно-химическите експертизи се установява, че пострадалият С.
и подсъдимият Д. не са употребили
алкохол.
От
заключението на изготвената автотехническа експертиза се установява, че
скоростта на движение на лекия автомобил „Сеат Ибиза" с ДК № А 0643 КН,
непосредствено преди произшествието, е била 68. 87 км/час, а скоростта на лекия
автомобил „ВАЗ" с ДК № РВ 8690 ВА, непосредствено преди произшествието, е
била 49. 05 км/час. Опасната зона за спиране на лекия автомобил „Сеат",
при тази скорост на движение, е изчислена на 49. 12 м., а опасната зона за лек
автомобил „ВАЗ" е изчислена на 32. 59 м. От техническа гледна точка, подсъдимият Д.,
управлявайки лекия автомобил „Сеат Ибиза" с ДК № А 0643 КН, е имал
техническа възможност да предотврати станалото ПТП, а водачът на лекия
автомобил „ВАЗ" С., не е имал такава. Подсъдимият Р.Д. е бил длъжен да
спре на поставен пътен знак „Б2" и да осигури предимство на преминаващия
по път с предимство лек автомобил „ВАЗ", управляван от пострадалия С..
Гореизложената фактическа обстановка се установява от
събраните в хода на разследването доказателства: протокол за оглед на местопроизшествие, справка за нарушител, протоколи за разпит на обвиняем и
на свидетели, фото-албуми, експертни заключения, декларации,
свидетелство за съдимост, характеристична справка.
ПРАВНА КВАЛИФИКАЦИЯ:
От изложеното по-горе е видно, че
подсъдимият Р.П.Д. на
13.11.2013 г. на кръстовище
на път 6602 и път II - 66, източно от с. Богомилово, обл.Стара Загора, при
управляване на МПС, а именно лек автомобил м. „Сеат Ибиза" с ДК № А 0643
КН, нарушил правилата за движение по пътищата:
-чл.50
ал.1 от ЗДвП: „На кръстовище, на което единият от пътищата е сигнализиран като
път с предимство, водачите на ППС от другите пътища са длъжни да пропуснат ППС,
които се движат по пътя с предимство";
-чл.46
ал.2 от ППЗДвП: „Пътен знак Б2 указва на водачите на МПС, че са длъжни да спрат
на стоп-линията, очертана с пътна маркировка, или ако няма такава - на линията,
на която е поставен знакът. Преди да потеглят отново, водачите са длъжни да
пропуснат ППС, които имат предимство" и по непредпазливост причинил
смъртта на С. Б. С. с ЕГН **********,***, като след деянието е направил всичко
зависещо от него за оказване помощ на пострадалия.
По
този начин с деянието си подсъдимият Д. е осъществил от обективна и субективна
страна състава на престъплението по чл. 343а ал.1 б. „б", вр. чл. 343 ал.1
б. „в", вр. чл. 342 ал.1 от НК.
Подсъдимият
веднага след произшествието е направил всичко зависещо от него, за да окаже
помощ на пострадалия С., като сигнализирал на телефон 112, помогнал на
медицинския екип, оказал
пълно съдействие на органите
на реда. С оглед на това деянието
на подсъдимия Д. следва да бъде квалифицирано по привилегирования състав на чл. 343а ал. 1 от НК.
Подсъдимият е
нарушил разпоредбата на чл.50 ал. 1 от ЗДвП. Като водач на МПС, движейки се по
път без предимство, наближавайки кръстовище на което другия път е с предимство
и по него се движат МПС, е бил длъжен да спре и да пропусне МПС, движещи се но
пътя с предимство. Като не е направил това, е навлязъл в кръстовището, отнел е
предимството на движещия се по пътя с предимство лек автомобил „ВАЗ",
управляван от С. и се е ударил в предната лява колона /където стои водачът/ на
автомобила, управляван от пострадалия.
Подсъдимият Д.
е нарушил разпоредбата и на чл. 46 ал. 2 от ППЗДвП, като при наличие на пътен
знак „Б2", не е спазил знака, не е спрял, навлязъл е в кръстовището и е
предизвикал ПТП.
Допуснатите
нарушения на правилата за движение от страна на подсъдимия се намират в пряка
причинна връзка с настъпилия вредоносен резултат, изразяващ се в причиняване
смъртта на С. С..
Престъплението
е извършено по непредпазливост - деецът не е предвиждал настъпването на
общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди и
предотврати.
НАКАЗАТЕЛНА ОТГОВОРНОСТ:
Подсъдимият
Р.П.Д. е осъществил престъпния състав на чл. 343а ал.1 б. „б", вр. чл. 343
ал.1 б. „в", вр. чл. 342 ал.1 от
НК. Поради това, че по делото бе проведено съкратено съдебно следствие при
хипотезата на чл.372, ал.4 НПК, съдът е длъжен на осн. чл.373, ал.2 НПК да
определи наказание на подсъдимия при условията на чл.58а НК. В случая не са
налице основания за прилагане на чл.55 НК и наказанието на подсъдимия следва да
бъде определено по правилата на чл.54 от НК. Като смекчаващо вината
обстоятелство следва да се отчете чистото съдебно минало на подсъдимия.
Отегчаващи вината обстоятелства са допуснатите две груби нарушения на правилата
за движение по пътищата, както и наличието на административни наказания,
налагани на подсъдимия за други
нарушения на правилата за движение по пътищата. Съпоставяйки изброените
обстоятелства и отчитайки обстоятелството, че предходните адм. наказания не са
въздействали превъзпитателно на подсъдимия, съдът прие, че следва да му
определи наказание при превес на отегчаващите вината обстоятелства, а именно
“лишаване от свобода” за срок от четири години. След извършване на редукцията по
правилата на чл.58а, ал.1 НК съдът осъди
подсъдимия Р.П.Д. на “лишаване от свобода” за срок от две години и осем месеца.
На основание чл.66, ал.1 от НК, съдът отложи изтърпяването на така определеното наказание
“лишаване от свобода” за срок от пет години, считано от влизане на присъдата в
сила.
На основание чл.343г от НК съдът
лиши подсъдимия от ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МПС за срок от три години.
Съдът осъди подсъдимия Р.П.Д. да заплати направените по делото
разноски в размер на 331.04/триста тридесет и един лева и четири стотинки,
които да се заплатят в полза на Държавния бюджет по бюджетната сметка на ОД на МВР - Стара Загора.
Съдът осъди
подсъдимия Р.П.Д. да заплати на Р.И.С. разноски за правна защита в размер на
360.00/триста и шестдесет/ лева и на Р.С.С., действаща със съгласието на Р.С. -
разноски за правна защита в размер на 360.00/триста и шестдесет/ лева.
Причината за
извършеното престъпление от страна на подсъдимия е пренебрежителното отношение
към установените правила за движение по пътищата.
Мотивиран от горните съображения,
съдът постанови присъдата.
СЪДИЯ: