Решение по дело №2389/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 692
Дата: 7 април 2021 г. (в сила от 25 октомври 2021 г.)
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20207180702389
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 692/7.4.2021г.

гр. Пловдив, 07.04.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд - Пловдив, І отделение, V състав, в публично съдебно заседание на втори март две хиляди двадесет и първа година, в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

 при секретаря В. К., като разгледа докладваното адм. дело № 2389 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:       

              Производството по делото е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по жалба от „ПЕРФЕКТ КОНСУЛТ 2009“ ЕООД, ЕИК по БУЛСТАТ: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Фредерик Жолио Кюри“ № 18, офис 6В, против отказ от 10.07.2020г. на ръководител на управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност 2014-2020г.“ /ОПИК/ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ / л. 57 , по ад 7303/20г. на АССГ/  по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-4228.

 С решението е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по подаденото от жалбоподателя проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-4228. Мотивите за отказа са, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 „минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект“ от Условията за кандидатстване и Критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 от Условията за кандидатстване). Посочено е, че съгласно т.9 от Условията за кандидатстване: „безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. (част V, шифър 0110 „нетни приходи от продажби“)" и „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019г.". Съгласно предоставената информация от НАП нетните приходи от продажби на жалбоподателя за 2019г. са в размер на 4 566лева.

  Срещу така постановения отказ /отхвърляне на предложението/ е постъпила посочената по-горе жалба. Основният довод на дружеството - жалбоподател е, че е допусната техническа грешка в подадената ГДД вх. № 1600И0949984/14.05.2020г., поради което и същата, предоставена по служебен път от НАП, е с посочени нетни приходи от продажби за 2019г. в размер на 4 566лв. Грешката се дължи на обстоятелството, че сумата от 45 664,08лв. от ред 1, клетка с шифър 0100 „Общо приходи“, е пренесена неправилно на долния ред 1.1, клетка с шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“, като е пропусната последната цифра „4“ преди десетичната запетая. Според жалбоподателя, тази грешка не оказва влияние при определяне на размера на внесения от фирмата корпоративен данък, каквато е и основната роля на ГДД. Посочено е какъв е размерът на нетните приходи от продажби за 2019г., които са надлежно декларирани в ГДД, в ГФО за 2019г. и НСИ и в Приложение № 2 към процедурата – декларация за финансови данни.

Жалбоподателят твърди, че в хода на процедурата не е получил уведомление за нередовности, както и не е предоставена възможност за отстраняването им. Грешката е отстранена своевременно на 13.07.2020г., с подаване на коригираща декларация № 1600И0973442/13.07.2020г., с която не се променят данните в първоначално подадената ГДД, а само се попълва коректна стойност в клетка 1.1 с шифър 0110. Иска се от съда отмяна на оспореното решение и ново разглеждане на проекта от административния орган.

  В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от управителя на дружеството Н.А., който поддържа жалбата.

 Ответният административен орган – ръководител на УО на ОП „ИК“ 2014 -2020г., чрез процесуалния представител Г.Л.– служител с юридическо образование и юридическа правоспособност, изразява становище за неоснователност на жалбата. Иска съда да я отхвърли като неоснователна и недоказана по доводи, подробно изложени в представените по делото писмени бележки.

    След представени допълнително писмени доказателства, установяващи датата на уведомяване /връчване на оспореното решение/, се установи, че оповестяването на списъка с отхвърлените проектни предложения по оценителни сесии, като съответният списък, по първа оценителна сесия е оповестен на 10.07.2020г. и на същата дата е подписан от ръководителя на УО на ОПИК, за което свидетелства извлечение от интернет страницата на управляващия орган. Официалното съобщение до неуспелия кандидат е публикувано на 21.07.2020г. чрез ИСУН 2020, като в същото е посочен срокът на обжалване и органът, пред който подлежи на обжалване отказа. Съобщението е отворено от дружеството – жалбоподател на 22.07.2020г., а жалбата е подадена чрез административния орган на 20.07.2020г., в законоустановения срок.

По изложените съображения, съдът приема жалбата за ДОПУСТИМА, като подадена в срок, от заинтересовано лице, срещу акт, подлежащ на оспорване , а разгледана по същество, същата е ОСНОВАТЕЛНА.

  От фактическа страна настоящият съдебен състав намира за установено следното:

  На 14.05.2020г. Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020г. (УО на ОПИК) открива процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID -19” с краен срок за кандидатстване: 16:30ч. на 15.06.2020г.

  В „Условия за кандидатстване и изпълнение с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК по процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVlD-19”, наричани по-нататък за краткост „Условията за кандидатстване“ (л. 94 – 107 от адм. дело № 7303/2020г.) изрично са разписани всички изисквания към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях проектни предложения.

  Съгласно т. 9 „Минимален и максимален размер на безвъзмездна финансова помощ за конкретен проект“ от Условията за кандидатстване „безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. (част V, шифър 0110 „нетни приходи от продажби“)“ и „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019г.“ на същия ред от декларацията.

  Съгласно т.21.2 от Условията за кандидатстване е посочено, че в съответствие с чл.21 ал.1 т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. по тази конкретна процедура не е предвидено извършването на техническа и финансова оценка.

  Със Заповед N9 РД-16-З81/14.05.2020г. (л. 67) на ръководителя на управляващия орган, във връзка с чл.21 ал.1 т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., са утвърдени Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура (л. 68 - 69). В тях е посочено, че по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Съгласно т. 2.8 от Опростените процедурни правила проверката на всяко проектно предложение се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. Оценителната комисия представя текущо с докладна записка на вниманието на ръководителя на УО на ОПИК списъци с проектните предложения, включващи: предложените за финансиране проектни предложения и предложените за отхвърляне, проектни предложения, заедно с основанията за отхвърлянето им. В срок от 3 работни дни РУО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения.

  „ПЕРФЕКТ КОНСУЛТ 2009“ ЕООД е подало проектно предложение с регистрационен № BG16RFOP002-2.073-4228, което е включено в проверката на оценителната комисия по пета оценителна сесия. След извършена оценка, документирана с оценителен лист (л. 70 – 78) предложението е включено в списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Списъкът е приложен към Доклад изх. № 93-00-1157/10.07.2020г. (л. 53) от председателя на оценителната комисия относно работата на комисията по пета оценителна сесия. Съгласно т. 2.14 и т. 2.15 от Опростените процедурни правила списъкът е одобрен от РУО на 10.07.2020г. с оспореното в настоящото съдебно производство решение. За да постанови отказ административният орган се е основал на постъпилата от НАП информация и е установил описаните по-горе несъответствия с Условията за кандидатстване. 

  В хода на съдебното производство към делото са приобщени административната преписка, представена пред Административен съд – София град; писмени доказателства, представени от ответника: заповед № РД-16.458/12.06.2020г. на министъра на икономиката (л. 14 – 15 от адм. дело № 2389/2020г.) и придружително писмо относно списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по пета оценителна сесия, включваща проекти с референтни номера от BG16RFOP002-2.073-4000 до BG16RFOP002-2.073-5000 и основанието за отхвърлянето им (л. 18 от адм. дело № 2389/2020г.).

  При така установеното от фактическа страна съдът формира следните правни изводи:

Относно компетентността на органа, издал оспореното решение следва да се отбележи, че съгласно чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок  от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т. 3. В конкретната хипотеза, както вече бе посочено, със Заповед № РД-16-381/14.05.2020г. на РУО на ОПИК са приети опростени процедурни правила за работа на оценителната комисия. Съгласно т. 2.14 от тези правила, в срок от 3 работни дни, ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Според т. 2.18 от опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от РУО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Съгласно чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган или оправомощено от него лице.

С Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО – министърът на икономиката. Със заповед № РД-16-458/12.06.2020г. е определена И.И.– И.Д. главен директор на главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в министерство на икономиката да изпълнява функциите на ръководител на УО по ОПИК по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на ОПИК (л. 14 – 15 от адм. дело № 2389/2020г.)

Оспореният административен акт, а именно решение от 10.07.2020г. на РУО на ОПИК, с което е одобрен списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения по първа оценителна сесия, в частта в, която е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение BG16RFOP002-2.073-4228 по оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020г., процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК е издадено от компетентен орган.

Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта, същият съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК.  Съдържа фактически и правни основания за издаването му. Като неразделна част от административната преписка е приложен протоколът за определяне на оценителната комисия, оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение, както и списъкът на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни предложения по първа оценителна сесия. В процесния административен акт са посочени конкретни обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение на жалбоподателя.

Относно спазване на административно производствените правила и материалната законосъобразност на акта и съответствието му с целта на закона, съдът намира следното:

Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия. Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.202 г. и за преодоляване на последиците/ обн., ДВ, бр.28 от 24.03.2020г., в сила от 13.03.2020г., изм. и доп., бр. 34 от 9.04.2020г., в сила от 9.04.2020г., доп., бр.38 от 24.04.2020г., в сила от 24.04.2020 г., изм. и доп., бр.44 от 13.05.2020 г., в сила от 14.05.2020 г., доп., бр.55 от 19.06.2020 г., в сила от 1.07.2020 г., изм., бр.60 от 7.07.2020 г., изм. и доп., бр.64 от 18.07.2020 г., в сила от 18.07.2020 г./ управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая, на основание т. 2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Според т. 2.8 от правилата, проверката се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В случая правилата са спазени, като липсват допуснати съществени нарушения, спазен е и тридневният срок за одобрение от страна на РУО на представените списъци от оценителната комисия. Съгласно разпоредбата на чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти.

Процедурата по разработване и приемане на тази документация е посочена в разпоредбите на чл.26 ал.2–9 от ЗУСЕСИФ. Изводът, който се налага е, че условията за кандидатстване не са сред финализиращите процедурата актове, но те имат характер на задължителни правила по конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на проекти на кандидати за финансиране. В този смисъл решението на УО, с което се утвърждават условията за кандидатстване, по своята правна същност представлява изрично волеизявление на административен орган, с което се създават права и задължения за гражданите или организации, поради което следва да се квалифицира като административен акт със самостоятелно правно значение, който определя конкретните правила по дадена процедура.

Дружеството - жалбоподател е подало Годишна данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. и приложенията към нея с вх. № 1600И0949984 на 14.05.2020г. (л. 29 – 48 от адм. дело № 7303/2020г.). В част V, на ред 1, „общо приходи“ шифър 0100 е посочена сумата 45 664,08 лева,  а на ред 1.1 „в това число нетни приходи от продажби“ шифър 0110 фигурира сумата 4 566,00 лева (л. 34 от адм. дело № 7303/2020г.).

  При извършване на проверката, съответния член на оценителната комисия, е изискал от НАП и е получил информация, въз основа на която е изготвена справка (л. 78), от която е видно че дружеството е декларирало пред НАП „общо приходи“ в размер на 45 664,08 лева, и „нетни приходи от продажби“ в размер  4 566 лева.

  Така посочените числа сочат недвусмислено на извода, че при попълването на декларацията е допусната грешка. Според легалното определение за „нетни приходи от продажби“, съдържащо се в § 1, т. 11 от ДР на Закона за счетоводството, към която норма препраща  § 1, т. 49 от ДР на ЗКПО, това са „сумите от продажба на продукция, стоки и услуги, генерирани от обичайната дейност на предприятието, намалени с търговските отстъпки, отбивите, рабатите и данъка върху добавената стойност“. Следователно, за административния орган е било пределно ясно, че не е възможно при „общо приходи“ в размер 45 664,08 лева само и единствено от основната дейност на дружеството – приходи от дейност на агенции за недвижими имоти, да се получи размер на „нетните приходи от продажби“ 4 566 лева. Очевидно, едно от двете числа е изписано погрешно.

  Следователно, административният орган е следвало да изпълни задължението си по чл. 35 от АПК и да издаде индивидуалния си административен акт след, като изясни всички факти и обстоятелства от значение от случая, включително, и чрез изискване на обяснение от подалото заявление за подпомагане дружество. Аналогично задължение за административния орган се съдържа и в т. 2.9. и в т. 2.14. от Опростените процедурни правила.

  Като не е изпълнил посоченото задължение, административният орган е постановил индивидуален административен акт, при съществено нарушение на производствените правила, което налага неговата отмяна.

  Оспореното решение следва да бъде отменено и с оглед нормата на чл. 142, ал. 2 от АПК, според която установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания.

  По делото е установено, че на 13.07.2020г. от дружеството е подадена декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019г. с вх. № 1600И0973442 от същата дата (л. 12 – 24 от адм. дело № 7303/2020г.), идентична с първата подадена от дружеството на 14.05.2020г., като корекцията е по отношение на шифър 0110 – „нетни приходи от продажби“ - посочена е сумата 45 664,00 лева (л. 17 от адм. дело № 7303/2020г.).

  Настоящият състав намира, че следва да  бъде съобразено това новонастъпило обстоятелство. Подадената на 14.05.2020г. ГДД е надлежно коригирана и коректните данни за размера на нетните приходи от продажби се съдържат в  коригиращата ГДД. Макар и подадена след постановяване на оспореното решение, същата е от значение за това дали жалбоподателят има право да получи подпомагане или не. Отговорът на този въпрос е положителен.

  След като описаната по-горе грешка в декларирането е отстранена, става ясно, че проектното предложение на дружеството-жалбоподател не страда от описаните в решението пороци по т. 9 от Условията за кандидатстване.

  Изпълнено е изискването по т. 9 от Условията за кандидатстване – дружеството е отчело повече от 30 000 лева нетни приходи от продажби през 2019г., а претендираният от дружеството размер на подпомагане – 4 566 лева е в размер на 10% от нетните приходи от продажби за 2019 г.

   По изложените съображения, РУО на ОПИК е постановил незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде  отменен, а преписката върната за ново произнасяне, при съобразяване с указанията дадени по-горе в мотивите на настоящото решение.

  При този изход на спора, на жалбоподателя се дължат направените по делото разноски. По отношение на тях не е заявена претенция за присъждане, предвид на което и не следва да бъдат присъждани.

Водим от горното Съдът

Р Е Ш И :

              ОТМЕНЯ по жалба от „ПЕРФЕКТ КОНСУЛТ 2009“ ЕООД, ЕИК по БУЛСТАТ: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ул. „Фредерик Жолио Кюри“ № 18, офис 6В, отказ от 10.07.2020г. на ръководител на управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност 2014-2020г.“ /ОПИК/ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-4228.

  ИЗПРАЩА преписката на РУО на Оперативна програма „Иновации и конкуретноспособност 2014 - 2020г.“ за ново произнасяне, при съобразяване с указанията, дадени по-горе в мотивите на настоящото решение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: