Р Е Ш Е Н И Е
16.06.2021 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
IV с н.о.
Районен съд – Дупница състав
27 май 21
на Година
Мая Гиздова
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Ива Георгиева
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
Н А Х 410 2021
дело № по описа за година.
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление №20-0332-000903
от 22.03.2021г., издадено от Началник Група към ОДМВР Кюстендил,РУ Рила ,с
което на С.С.П. с ЕГН:**********,***, е наложено административно наказание:
„глоба” в размер на 500.00 лева,и лишаване от правото да управлява МПС, за срок
от шест месеца, на основание-чл.175,ал.3,пр.1 от ЗДвП, за нарушение по
чл.140,ал.1 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване, пред Кюстендилския
административен съд, на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава ХІІ
АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ:
С.С.П. с ЕГН:**********,***,
обжалва наказателно постановление №20-0332-000903 от 22.03.2021г., издадено от
Началник Група към ОДМВР Кюстендил,РУ Рила ,с което му е наложено
административно наказание: „глоба” в размер на 500.00 лева,и лишаване от
правото да управлява МПС, за срок от шест месеца, на основание-чл.175,ал.3,пр.1
от ЗДвП, за нарушение по чл.140,ал.1 от ЗДвП.
В
подадената жалба се прави искане за отмяна на наказателното постановление,тъй
като се счита,че същото е издадено при съществени нарушения на материалния
закон и административно производствените правила.
В
съдебно заседание,жалбоподателят редовно призован не се явява,вместо него
адвокат Калин Везенков,който поддържа депозираната жалба и отново моли
наказателното постановление да бъде отменено,като излага подробни съображения в
тази насока.
Въззиваемата
страна,редовно призована, не изразява становище по жалбата.
Съдът, като взе предвид
доводите на страните и събраните по делото доказателства-показанията на
разпитаните свидетели и писмените такива, преценени по отделно и в съвкупност,
прие за установено следното от фактическа и правна страна:
На 24.05.2020г.,около 20.30
часа,в гр.Кочериново,ул.”Св.Иван
Рилски” в посока на движение към
ПП-1-Е-79, жалбоподателят управлявал мотоциклет КТМ 660-LC4-SMC,без
табела с регистрационен номер,като участник в ПТП.
На нарушителя бил
съставен АУАН№АА106425 от 28.05.2020г., за установеното нарушение по чл.140,ал.1
от ЗДвП,като АУАН бил подписан без възражения от страна на жалбоподателя.Въз
основа на съставения акт е издадено
атакуваното наказателно постановление, с което е наложено посоченото по-горе административно наказание.
С оглед на така
установеното, съдът счете,че жалбата е
допустима. Същата е подадена в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, от надлежна
страна, а по същество е неоснователна
и съдът потвърди наказателното постановление,по следните съображения.
От събраните в хода на съдебното следствие писмени и гласни доказателства се установява, че на 24.05.2020г.,около 20.30 часа,в гр.Кочериново,ул.”Св.Иван Рилски” в посока на движение към ПП-1-Е-79, жалбоподателят управлявал мотоциклет КТМ 660-LC4-SMC,без табела с регистрационен номер,като участник в ПТП.
Видно
от показанията на разпитаните по делото свидетели-Д.К.Р.,Л.Й.А.,В.С. Петков, е
че същите са посетили станала ПТП в центъра на гр.Кочериново,видели са лицето
управлявало мотоциклета да лежи на земятаа управлявания от него мотоциклет се е
бил забил в задната част на лек автомобил.Мотоциклета е бил без регистрационни
табели.Съдът кредитира показанията на тези свидетели,тъй като същите са
обективни,логични,без противоречиви,дадени от незаинтересовани от изхода на
делото служители на РУ Рила, а и се подкрепят от събраните по делото
доказателства.
За
констатираното свидетелят Д.Р. съставил АУАН № АА106425 от 28.05.2020г., за установеното нарушение по
чл.140,ал.1 от ЗДвП,като АУАН бил подписан без възражения от страна на
жалбоподателя, като посочил, че с описаното в
него деяние – управление на МПС - мотоциклет , който е без регистрационни
табели, е осъществен състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. АУАН е
подписан от съставителя, свидетелят при установяване на нарушението и
нарушителя и е предявен на последния.
Видно от приложеното постановление от 12.03.2021 г. на
прокурор при Районна прокуратура –Кюстендил за описаното деяние
срещу С.С.П. е започнало наказателно производство – ТОД № 1101/2020,ДП№416/2020г.,
по описа на закритата Районна прокуратура-Дупница,ДП№61 по описа на РУ Рила, То е водено за това, че на 24.05.2020г., в
гр.Кочериново в посока ПП1-Е-79, е управлявано МПС-мотоциклет марка „КТМ”,без
да е регистрирано по надлежния ред-престъпление по чл.345,ал.2,във вр. с ал.1
от НК.
С
цитираното постановление наказателното производство е прекратено, на основание
чл.199,ал.1и чл.243,ал.1 от НПК, и делото е изпратено на Началника на РУ – Рила,за
преценка относно търсене на административно-наказателна отговорност.
Въз основа на него и съставеният АУАН № АА106425 от 28.05.2020г., за
установеното нарушение по чл.140,ал.1 от ЗДвП,
и административно-наказващият орган е издал НП № 20-0332-000903 от 22.03.2021г., издадено от Началник
Група към ОДМВР Кюстендил,РУ Рила ,с което на С.С.П. с ЕГН:**********,***, е
наложено административно наказание: „глоба” в размер на 500.00 лева,и лишаване
от правото да управлява МПС, за срок от шест месеца, на
основание-чл.175,ал.3,пр.1 от ЗДвП, за нарушение по чл.140,ал.1 от ЗДвП.
Настоящият състав не споделя направеното възражание от
страна на защитата,за несъотвествие на АУАН и НП на изискванията на чл. 42 и
чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Счита, че същите съдържат всички изискуеми реквизити,
визирани в цитираните разпоредби. В тях ясно, точно и конкретно са посочени
всички факти, субсимиращи се от състава на нарушението по чл. 175, ал. 3, във
вр. с чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Отразеното не оставя съмнение, че
административното производство е образувано, респективно наказателното
постановление е издадено, за това че жалбоподателят е управлявал МПС, което не
е регистрирано по съответния ред. Допълнителното посочване на обстоятелството,
че управляваното МПС е без поставени регистрационни табели не затруднява
преценката за съставомерните факти. Това е така, защото съставът на
нарушението, очертан във втората алтернатива на чл. 175, ал. 3, във вр. с чл.
140, ал. 1 от   ЗДвП от обективна страна изисква наличие на
регистрация, но отсъствие на поставени регистрационни табели. Предвид
изложеното настоящият състав намира, че АУАН и НП съдържат всички изискуеми
реквизити, посочени в чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Спазена е процедурата,
предвидена в същия закон по съставянето, съответно – издаването на същите.
Подписани са от лицата по чл. 42, ал. 1 и чл. 57, ал. 2 от ЗАНН. АУАН е
предявен на нарушителя срещу подпис, а НП му е надлежно връчено.
АУАН е съставен по установения за това ред, на основание
чл. 189, ал. 2 от ЗДвП той се ползва с доказателствена сила за отразените в
него факти. В хода на съдебното производство не са събрани доказателства, които
да ги опровергават. Изслушаните свидетелски показания, които съдът кредитира
като ясни и конкретни, категорично подкрепят възприетата от
административно-наказващия орган фактическа обстановка. Безспорно установено е,
че на 24.05.2020г.,около
20.30 часа,в гр.Кочериново,ул.”Св.Иван Рилски” в
посока на движение към ПП-1-Е-79, жалбоподателят управлявал мотоциклет
КТМ 660-LC4-SMC,без
табела с регистрационен номер,като участник в ПТП, и което не е
регистрирано по надлежния ред. Посредством описаното деяние той е нарушил
изискването на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено
ползване, да се допускат само моторни превозни средства, които са регистрирани.
В нормата на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП за извършеното нарушение е
предвидено кумулативното налагане на административно наказание глоба от 200 лв.
до 500 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест до дванадесет
месеца. Административно наказващият орган е наложил предвидените в закона
административни наказания, като е индивидуализирал по отделно всяко от тях и го
е определил,като е наложил на жалбоподатя – глоба в размер от 500 лв. и
лишаване от право да управлява МПС за най-краткия предвиден срок от шест
месеца.
Предвид изложеното, настоящият състав намира, че
наказателното постановление, предмет на съдебен контрол е законосъобразно.
По горните съображения, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
Обжалваното НП е издадено при допуснато процесуално нарушение водещо до отмяната му. При издаване на НП са нарушени регламентираните в чл. 42, т. 4, във връзка с чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН изисквания за точно описание на нарушението, което се вменява на административно привлеченото лице. Двете посочени по-горе разпоредби на ЗАНН следва да кореспондират помежду си, като описанието на нарушението, дадено в АУАН трябва да остане непроменено в издаденото въз основа на него НП.
При издаването на НП наказващият орган е
нарушил императивната разпоредба на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, съобразно
която следва да има пълно описание на нарушението, датата и мястото, където е
извършено, обстоятелствата при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават.
В НП липсва каквато и да било фактическа обстановка, в която да са описани ясно
и точно обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Налице е едно
бланкетно обвинение. На практика са преписани правните норми, без да са
приведени към хипотезите на тези правни норми, установените в обективната действителност
факти. Правната норма обаче поначало посочва общо признаците на състава на
административното нарушение, а чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН
изискват да се посочат конкретни факти и обстоятелства, които, като се подведат
под съответната правна норма, осъществяват предвидения в нея състав на
административно нарушение. За действителната фактическа обстановка съдът може
да направи предположение след запознаване със събраните доказателства и
издаденият АУАН. Без да е налице обаче такава в НП и да се предполага какво е
имал предвид при издаването му, административно-наказващият орган, както и да
се налага наказание въз основа на предположения, е недопустимо.
В обстоятелствената част на АУАН се твърди, че жалбоподателя не се подчинява на ясно подаден специален звуков и светлинен сигнал от служебен автомобил на МВР, създавайки реална предпоставка за ПТП. Не е ясно кой и в изпълнение на кои функционални задължения е подал сигнала и въз основа на какво е приел, че сигналът е бил ясен. Не е ясно какво е целено с подаването на специалния звуков и светлинен сигнал, респ. защо е прието че жалбоподателят не се е „подчинил“ и в какво именно се изразява това неподчинение, а така също и в какво се изразява „реалната предпоставка“ за ПТП.
Съгласно чл. 103 от ЗДвП при подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно в най-дясната част на платното за движение или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания. Подобно нарушение липсва описано в обстоятелствената част на АУАН.
В АУАН е описано и нарушение, което се изразява в управление на МПС от водач, който не притежава СУМПС - нарушение по чл. 150 от ЗДвП. След като в разглеждания случай в периода след съставяне на АУАН до издаване на наказателното постановление е констатирано от наказващия орган, че СУМПС е било отнето по реда на чл. 171, т. 1 от ЗДвП, то по така съставения вече АУАН не е следвало издаване на наказателно постановление. От друга страна е било необходимо съставяне на АУАН, в който да се съдържат обстоятелства, съставомерни по отношение приложения състав на нарушение по чл. 177, ал. 1, т. 2, предл. 2 от ЗДвП, като бъде посочено, че водачът е управлявал МПС след като СУМПС му е отнето по реда на чл. 171, т. 1 от ЗДвП. Наказващият орган не е процедирал законосъобразно. С това е ограничил правото на защита на наказаното лице и е осъществил съществено нарушение в административнонаказателното производство.
Гореизброените процесуални нарушения, които са съществени, от една страна са довели до ограничаване на правото ми на защита, а от друга - до нарушение на строго формалния характер на административнонакзателното производство, подчиняващо се на строго регламентирани правила.
Нарушението на императивни разпоредби от ЗАНН, касаещи както АУАН, така и НП е довело до опорочаване на административно-наказателното производство, поради което НП ще бъде отменено без да се обсъждат въпросите за авторството и субективното отношение на дееца.
Описаните недостатъци не могат да се преодолеят по реда на чл. 53, ал. 2 ЗАНН, поради което съдът приема, че е нарушено правото на привлечения към административно наказателна отговорност да разбере какво нарушение се твърди, че е извършил. Затова, НП се явява неправилно и незаконосъобразно,поради което съдът го отмени, без да обсъжда последното по същество.
По горните съображения, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
От събраните в хода на съдебното следствие писмени и гласни
доказателства се установява, че на 06.09.2018 г. около 18.15 ч.
А.К.М. по път 2-62, км 34, м. 200, в посока К. е управлявал МПС - мотоциклет
„****“, с рама N **** без поставени регистрационни табели. По този повод той е
спрян за проверка от свидетеля Г.С.– младши автоконтрольор при КПД – ГПА – К..
След извършена справка с ОДЧ на РУ – Д. служителите на ОДМВР – К. установили,
че моторното превозно средство не е регистрирано. За констатираното свидетелят
Г.С.съставил АУАН № 1443/06.09.2018 г., като посочил, че с описаното в него
деяние – управление на МПС - мотоциклет „****“, който не е регистриран и е без
регистрационни табели, е осъществен състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. АУАН е подписан от съставителя, свидетелят при установяване на
нарушението и нарушителя и е предявен на последния.
Видно от приложеното постановление от 13.09.2018 г. на
прокурор при Районна прокуратура – Д. за описаното деяние срещу
А.К.М. е започнало наказателно производство – ДП № 675/2018 г. по описа на ДРП.
То е водено за това, че на 06.09.2018 г. около 18.15 ч. по път 2-62, км 34, м.
200, в посока К. е управлявал МПС - мотоциклет „****“, с рама N ****, което не
е регистрирано по надлежния ред – Наредба № І – 45 от 24.03.2000 г. –
престъпление по чл. 345, ал. 2, във вр. с ал. 1 от НК. С цитираното
постановление наказателното производство е прекратено, поради малозначителност
по смисъла на чл. 9, ал. 2 от НК и делото е изпратено на Началника на РУ – Д.
за налагане на административно наказание за извършено нарушение по чл. 140, ал.
1 от ЗДвП.
Въз основа на него и съставеният АУАН № 1443/06.09.2018 г.,
административно-наказващият орган е издал НП № 18-5310-001443/03.10.2018 г., с
което на А.М. на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП е наложено
административно наказание глоба в размер на 200 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за срок от 6 месеца за административно нарушение по чл. 140, ал.
1 от ЗДвП.
Настоящият състав не споделя извода на решаващия съд за
несъотвествие на АУАН и НП на изискванията на чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.
Счита, че същите съдържат всички изискуеми реквизити, визирани в цитираните
разпоредби. В тях ясно, точно и конкретно са посочени всички факти, субсимиращи
се от състава на нарушението по чл. 175, ал. 3, във вр. с чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Отразеното не оставя съмнение, че административното производство е
образувано, респективно наказателното постановление е издадено, за това че М. е
управлявал МПС, което не е регистрирано по съответния ред. Допълнителното
посочване на обстоятелството, че управляваното МПС е без поставени
регистрационни табели не затруднява преценката за съставомерните факти. Това е
така, защото съставът на нарушението, очертан във втората алтернатива на чл.
175, ал. 3, във вр. с чл. 140, ал. 1 от   ЗДвП от обективна страна
изисква наличие на регистрация, но отсъствие на поставени регистрационни
табели. Предвид изложеното настоящият състав намира, че АУАН и НП съдържат
всички изискуеми реквизити, посочени в чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Спазена
е процедурата, предвидена в същия закон по съставянето, съответно – издаването
на същите. Подписани са от лицата по чл. 42, ал. 1 и чл. 57, ал. 2 от ЗАНН.
АУАН е предявен на нарушителя срещу подпис, а НП му е надлежно връчено.
С оглед констатацията на съда, че АУАН е съставен по
установения за това ред, на основание чл. 189, ал. 2 от ЗДвП той се ползва с
доказателствена сила за отразените в него факти. В хода на съдебното
производство не са събрани доказателства, които да ги опровергават. Изслушаните
свидетелски показания, които съдът кредитира като ясни и конкретни, категорично
подкрепят възприетата от административно-наказващия орган фактическа
обстановка. Безспорно установено е, че на 06.09.2018 г. около 18.15 ч. по път
2-62, км 34, м. 200, в посока К. ответникът по касационната жалба е управлявал
МПС - мотоциклет „****“, с рама N ****, което не е регистрирано по надлежния
ред. Посредством описаното деяние той е нарушил изискването на чл. 140, ал. 1
от ЗДвП по пътищата, отворени за обществено ползване, да се допускат само
моторни превозни средства, които са регистрирани. В нормата на чл. 175, ал. 3,
пр. 1 от ЗДвП за извършеното нарушение е предвидено кумулативното налагане на
административно наказание глоба от 200 лв. до 500 лв. и лишаване от право да
управлява МПС за срок от шест до дванадесет месеца. Административно наказващият
орган е наложил предвидените в закона административни наказания, като е
индивидуализирал по отделно всяко от тях и го е определил при наличие само на
смекчаващи отговорността обстоятелства – глоба в минимален размер от 200 лв. и
лишаване от право да управлява МПС за най-краткия предвиден срок от шест
месеца.
Предвид изложеното, настоящият състав намира, че
наказателното постановление, предмет на съдебен контрол е законосъобразно. Като
е стигнал до противния извод, районният съд е приложил неправилно закона и е
постановил незаконосъобразен съдебен акт. Същият следва да бъде отменен и на
основание чл. 227, ал. 1 от АПК спорът да бъде решен по същество, като
наказателното постановление бъде потвърдено.
Мотивиран от изложеното и
на основание чл. 227, ал. 1 от АПК, Административен съд - Перник
Р Е Ш И
Чл. 140. (1) (Доп. – ДВ, бр. 11 от 2017 г., в сила от 31.01.2017 г., изм., бр. 105 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.