Решение по дело №427/2020 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 август 2020 г. (в сила от 22 август 2020 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20207260700427
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№463

гр. Хасково, 04.08.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково, в открито заседание на десети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                          СЪДИЯ: ПЕНКА КОСТОВА

при секретаря Гергана Мазгалова, като разгледа докладваното от съдия Костова адм. дело №427 по описа за 2020 г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуален кодекс във вр. с чл.25, ал.5 от Закона за хората с увреждания.

Образувано е по жалба подадена от И. *** срещу Заповед №ЗХУ-ИО/Д-Х/1431/ФП/ от 23.04.2020г., издадена от Директор Дирекция Социално подпомагане Хасково, с която на жалбоподателя е отпусната месечна финансова подкрепа по чл.70, т.1 от ЗХУ в размер на 25,41 лева, считано от 01.04.2020г. до 30.04.2025г., потвърдена с Решение №26-РД06-0004/28.05.2020г. на Директора на РДСП-Хасково.

От изложеното в жалбата и заявено в съдебно заседание от жалбоподателя става ясно, че същият е недоволен от началната дата на отпускане на помощта. Намира, че такава му се дължи и за периода от 01.01.2019г. до 30.03.2020г., тъй като още на 13.06.2019г. е подал пред Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Хасково заявление –декларация по чл.70 от ЗХУ. Позовава се на ЕР на ТЕЛК Хасково, потвърдено с ЕР на НЕЛК № 0860 от 057/31.03.2020г., съгласно които считано от 19.11.2018г. е определена инвалидността му и съответно 50% ВСУ. Сочи, че съгласно разпоредбата на чл.113, ал.3 от Закона за здравето решението на органите на медицинската експертиза са задължителни за изпълнение от всички лица и органи. Моли за отмяна на оспорения акт, съответно иска и да бъде променена заповедта, издадена от РДСП- Хасково, като му се изплатят сумите по изтеклите месеци от 01.01.2019г.  до 31.03.2020г.

Ответникът – Директор на Дирекция Социално подпомагане Хасково, чрез процесуален представител изразява становище, че жалбата е неоснователна. Сочи, че датата, от която е отпусната помощта на жалбоподателя е съобразена със ЗХУ и Правилникът по неговото прилагане.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото писмени доказателства, приема за установена следната фактическа обстановка:

Жалбоподателят И. *** заявление–декларация с вх. № ЗХУ-ИО/Д-Х/1431/15.04.2020г. за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите по чл.20, ал.1 от ЗХУ, като декларирал, че има определен процент на вид и степен на увреждане/ степен на трайно намалена работоспособност - 50% с ЕР на НЕЛК №0860 от 057/31.03.2020г. със срок - пожизнен. На същата дата бил попълнен и формуляр за самооценка на лице с увреждане. По това заявление – декларация била изготвена Индивидуална оценка на потребностите от 22.04.2020г., като в същата е посочено, че необходимостта от предоставяне на месечна финансова подкрепа се основава на ЕР на НЕЛК № 0860/31.03.2020г. със срок „пожизнен“ и определени 50% трайно намалена работоспособност, поради което е установена потребност от отпускане на месечна финансова подкрепа на основание чл.70, т.1 от Закона за хората с увреждания за периода 01.04.2020т. 30.04.2025г., в размер на 7 на сто от линията на бедност, съобразно степента на трайно увреждане, която е 50%.

С оспорената Заповед №ЗХУ-ИО/Д-Х/1431/ФП/23.04.2020г. – л.7 и л.25 от делото, на основание чл.25, ал.1 от ЗХУ във вр. с чл.65, ал.1 и чл.66 от ППЗХУ и въз основа на индивидуална оценка на потребностите от 22.04.2020г. на И.Х.И. е отпусната месечна финансова подкрепа по чл.70, т.1 от ЗХУ в размер на 25.41 лв., считано от 01.04.2020г. до 30.04.2025г. Заповедта е съобщена на жалбоподателя по телефона на 29.04.2020г., видно от направеното отбелязване в същата.

Недоволен от заповедта И.И. е оспорил същата пред Директора на РДСП – Хасково, който с Решение № 26-РД06-0004/28.05.2020г. я потвърдил, като приел, че правилно от Директора на Д“Социално подпомагане“ е определен началният момент на отпуснатата месечна финансова подкрепа, а именно 01.04.2020г. позовавайки се на разпоредбите уреждащи този момент в ЗХУ.

По делото е представено ЕР на ТЕЛК №3161/29.11.2018г. относно вид експертиза – освидетелстване, с оценка на работоспособността – 50% трайно намалена, срок на определения % ТНР и степен на увреждане – пожизнен, както и е определена дата на инвалидност – 19.11.2018г.

По делото е представено и ЕР на НЕЛК № 0860/31.03.2020г., с което по жалба на И.Х.И. е потвърдено ЕР на ТЕЛК – Хасково по всички поводи.

Решение № 26-РД06-0004/28.05.2020г. на Директора на РДСП – Хасково е връчено лично на жалбоподателя на 29.05.2020г., видно от приложеното на лист. 30 по делото известие за доставяне.

Жалбата е постъпила в съда на 02.06.2020г.

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК, срещу годен за оспорване административен акт и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита. Изчерпан е и реда за административно обжалване на заповедта пред директора на РДСП – Хасково.

По същество, същата е неоснователна по следните съображения:

По своята правна същност заповед №ЗУХ-ИО/Д-Х/1431/23.04.2020г. на Директора на Дирекция "СП" – Хасково е индивидуален административен акт по см. на чл. 21, ал. 1 от АПК. По отношение на него следователно намират приложение правилата за издаване на индивидуални административни актове по АПК и редът за административно и съдебно оспорване. Оспореният акт е издаден от компетентен орган, при спазване изискванията за форма. Налице е изложение на фактическите обстоятелства и мотиви, за да може да се изведе волята на административния орган във връзка със сезирането му от И.И. с искане за отпускане на финансова подкрепа по чл. 70 от ЗХУ. Посочени са и съответните правни разпоредби. Спазени са административно производствените правила при обжалването й пред по-горестоящия административен орган.

Заповедта е издадена при точното приложение на материалния закон и е съобразена с целта на същия.

Съгласно разпоредбата на чл. 69 от ЗХУ финансовата подкрепа за хората с увреждания се състои от два компонента 1. месечна финансова подкрепа съобразно степента на увреждането и 2. целеви помощи съобразно вида на увреждането. В чл. 70 от ЗХУ е определен кръгът на лицата с трайни увреждания над 18-годишна възраст, които имат право на месечна финансова подкрепа по чл. 69, т. 1 от закона, като жалбоподателят попада сред тези по т. 1 с оглед степента на увреждане от 50% ТНР, съгласно ЕР №3161/29.11.2018г. и размерът на дължимата финансова подкрепа следва да е 7% от линията на бедност, която за 2020 г. е в размер на 363 лв., определена с Постановление на МС. При съблюдаване на законово регламентирания начин за определяне размера на финансовата подкрепа съдът счита, че административния орган правилно е определил такъв от 25.41 лв., а и определения размер не се оспорва от жалбоподателя.

Правният спор е относно началната дата на отпускане на подкрепата.

В разпоредбата на чл. 68, ал.1 от ЗХУ е предвидено, че хората с увреждания имат право на финансова подкрепа в зависимост от потребностите им, определени в индивидуалната оценка по чл. 20, която е комплексна, изготвя се в срок до края на месеца, следващ месеца на подаване на заявление-декларация и допълнителни документи и се издава за срока, посочен в експертното решение за определяне на трайно намалената работоспособност или вид и степен на увреждане / чл.22, ал.4, чл.26, ал.2 от ЗХУ /.

В чл. 81 от ЗХУ е предвидено, че редът за отпускане, изплащане, изменяне, спиране, прекратяване и възобновяване на финансовата подкрепа се определя с правилника за прилагането на закона. Такъв е приет с ПМС № 65/29.03.2019 г. , обн., ДВ, бр. 27 от 2.04.2019 г., в сила от 1.04.2019 г.. Съгласно разпоредбата на чл.66, ал.3 от Правилника за прилагане на Закона за хората с увреждания месечната финансова подкрепа се отпуска от 1-во число на месеца, в който е изготвена индивидуалната оценка на потребностите, и се изплаща най-късно до края на месеца, следващ месеца, за който се отпуска, в рамките на бюджетната година с изключение на месечната финансова подкрепа, отпусната през месец декември, която се изплаща най-късно до 31 януари на следващата година. В случая заявлението за отпускане на финансова подкрепа е подадено на 15.04.2020г., индивидуалната оценка е изготвена на 22.04.2020г. и съответно, същата е дължима от 1-во число на месеца, в който е упражнено това право, т. е. от 01.04.2020г. Съдът намира за неоснователно релевираното възражение за незаконосъобразност в аспекта на дължимост на финансовата подкрепа от 01.01.2019г. или от датата на инвалидизиране 19.11.2018г. В тази връзка следва да се има предвид, че в действителност законодателят е уредил тази възможност, но е поставил разграничителен критерий, а именно дали помощта се дължи след първоначално освидетелстване или след преосвидетелстване на лицето. Именно с разпоредбата на чл.67 от Правилника за прилагане на Закона за хората с увреждания е предвидена възможността в случаите на преосвидетелстване на хора с трайни увреждания месечната финансова подкрепа да се отпуска от началото на месеца, през който е прекратена, въз основа на новата индивидуална оценка на потребностите и издадената заповед за нейното отпускане, в случай че заявлението декларация за извършване на индивидуална оценка на потребностите е подадено в 2-месечен срок от издаването на новото експертно решение. В случая видно от доказателствата по делото, цитираната разпоредба не би могла да намери приложение по отношение на жалбоподателя и съответно финансовата помощ не би могла да му бъде отпусната от посочената от него дата, тъй като издаденото ЕР на ТЕЛК е за първоначално освидетелстване на лицето, а не за преосвидетлстване на същото / виж. чл. 56 от Правилника за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи/. Поради тази причина приложима в случая за жалбоподателя е разпоредбата на чл. 66, ал.3 от ППЗХУ. Ето защо съдът приема, че като е определил начален момента на изплащане на финансовата подкрепа от 01.04.2020 г. административния орган е издал съответен на закона акт.

В заключение с оглед наведените от жалбоподателя доводи, че за отпускане на месечната финансова подкрепа е подал заявление – декларация пред Дирекция „СП“ на 13.06.2019г., но от страна на директора е постановен отказ следва да бъде посочено, че този въпрос е разрешен с влязло в сила съдебно решение №916/05.12.2019г., постановено по адм. дело № 975/2019г. по описа на Административен съд Хасково и поради това не може да бъде пререшаван в настоящото съдебно производство. Още повече, че при несъгласие с решението на съда жалбоподателя е имал възможността да го оспори пред касационната инстанция.

По горните съображения настоящия състав на съда счита, че административният орган е постановил законосъобразен административен акт. Не са налице отменителните основания по чл. 146 от АПК, поради което жалбата срещу Заповед №ЗХУ-ИО/Д-Х/1431/ФП/ от 23.04.2020г., издадена от Директор Дирекция Социално подпомагане Хасково, като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Така мотивиран и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Х.И. срещу Заповед №ЗХУ-ИО/Д-Х/1431/ФП/ от 23.04.2020г., издадена от Директор Дирекция Социално подпомагане Хасково, с която му е отпусната месечна финансова подкрепа по чл.70, т.1 от ЗХУ в размер на 25,41 лева, считано от 01.04.2020г. до 30.04.2025г., потвърдена с Решение №26-РД06-0004/28.05.2020г. на Директора на РДСП-Хасково.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

СЪДИЯ: