Решение по дело №89/2023 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 53
Дата: 16 февруари 2023 г.
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20231720200089
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 53
гр. Перник, 16.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на седми февруари през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20231720200089 по описа за 2023 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН
С Наказателно постановление Пк-5-12/20.ІХ.2021г. на
инж.В.Й.М./Началник Регионална дирекция за “Национален строителен
контрол”/-Перник към ГД“СК“ при ДНСК въз основа на Акт № ПК
5/24.ІІІ.2021г. съставен по реда на чл.36 и сл.от “Закона за
административните нарушения и наказания”/ЗАНН/ от инж.М. А. Д./на
длъжност Ст.инспектор в РДНСК-Перник/, против Д. А. Л.-ЕГН **********
/от гр.Перник ул.”***” № 76/ Председател на ЖСК“Луноход-1“ на основание
чл.233 вр. чл.222 ал.1 т.15 от ЗУТ за извършено нарушение на чл.157 ал.7
изр.ІІ-ро пр.І-во от „Закона за устройство на територията“/ЗУТ/ е наложена
„Глоба” в размер 100/сто/лева, за това, че: Д. А. Л.-ЕГН ********** във
функцията си Председател на Управителния съвет на ЖСК“Луноход-1“-
съгласно Решение № 26000/06.VІІ.2020г. по Фирмено дело № 4/1971г. по
описа на Пернишки Окръжен съд,която е възложител на ЖСК“Луноход-1“
находяща се в ПИ в кв.256 по плана на гр.Перник-ЦГЧ е ДОПУСНАЛА
строителната площадка на строежа да НЕ е оградена с временна ограда в
нарушение на чл.157 ал.7 изр.ІІ-ро пр.І-во от „Закона за устройство на
територията“/ЗУТ/.
1
Нарушението е извършено на 01.ІІ.2021г. и е установено на 01.ІІ.2021г.
за което е съставен Констативен протокол № 65/19-4/01.ІІ.2021г.
Против издаденото наказателно постановление в срок е постъпила
Жалба от Д. А. Л.-ЕГН ********** в качеството и на Председател на
Управителния съвет на ЖСК“Луноход-1“-съгласно Решение №
26000/06.VІІ.2020г. по Фирмено дело № 4/1971г. по описа на Пернишки
Окръжен съд.
В нея се сочи, че административно наказателното производство е
образувано при допуснати съществени нарушения на процесуални
правила,нарушаващи правото на защита на нарушителя.
Излагат се и доводи за това,че фактическите обстоятелства по случая
са оценени неправилно.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител–ю.к.Калина
Иванова, изразява становище, че наказателното постановление е
законосъобразно и правилно, поради което моли да бъде потвърдено.
Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства и доводите на страните по реда на чл.14 и чл.18 от НПК,
намира за установено следното:
С Акт № ПК 5/24.ІІІ.2021г. съставен по реда на чл.36 и сл.от “Закона за
административните нарушения и наказания”/ЗАНН/ от инж.М. А. Д./на
длъжност Ст.инспектор в РДНСК-Перник/ против Д. А. Л.-ЕГН ********** е
наложена „Глоба” в размер 100/сто/лева за това,че:Д. А. Л.-ЕГН **********
във функцията си Председател на Управителния съвет на ЖСК“Луноход-1“-
съгласно Решение № 26000/06.VІІ.2020г. по Фирмено дело № 4/1971г. по
описа на Пернишки Окръжен съд,която е възложител на ЖСК“Луноход-1“
находяща се в ПИ в кв.256 по плана на гр.Перник-ЦГЧ е ДОПУСНАЛА
строителната площадка на строежа да НЕ е оградена с временна ограда в
нарушение на чл.157 ал.7 изр.ІІ-ро пр.І-во от „Закона за устройство на
територията“/ЗУТ/.
Нарушението е извършено на 01.ІІ.2021г. и е установено на 01.ІІ.2021г.
за което е съставен Констативен протокол № 65/19-4/01.ІІ.2021г.
В законоустановения срок ВЪЗРАЖЕНИЕ, срещу Акт № ПК
5/24.ІІІ.2021г. Е постъпило.
На 20.ІХ.2021г. след проверка по реда на чл.52 ал.4 от ЗАНН, базирайки
2
се на събраните по преписката доказателства, АНО приел, че са налице
основанията по чл.53 ал.2 от ЗАНН, и издал Наказателно постановление Пк-
5-12/20.ІХ.2021г. с което ангажирал административно наказателна
отговорност на Д. А. Л.-ЕГН **********-Председател на ЖСК“Луноход-1“ на
основание чл.233/”чл.233. За други нарушения на този закон, приетите от Министерския съвет, съответно издадените от
министрите актове по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на решенията и
предписанията, основани на тях, наказанието е глоба от 100 до 500лв., ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание.“/
вр. чл.222 ал.1 т.15 от ЗУТ е наложена „Глоба” в размер 100/сто/лева за
извършено нарушение на чл.157 ал.7 изр.ІІ-ро пр.І-во от „Закона за
устройство на територията“/ЗУТ//чл.157.(1)За начало на строежа съобразно издаденото разрешение за строеж
се счита денят на съставяне на протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво, а когато
такъв не се изисква - датата на заверка на заповедната книга.(2) Откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия
и ниво се извършва при влязло в сила разрешение за строеж и в присъствието на служители по чл. 223, ал. 2 от лицето, упражняващо
строителен надзор за обекта, или от техническия ръководител за строежите по чл. 14, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите, а за
специални обекти, свързани с отбраната и сигурността на страната - от министъра на отбраната, съответно от министъра на
вътрешните работи, от председателя на Държавна агенция "Национална сигурност", от председателя на Държавна агенция
"Разузнаване" или от председателя на Държавна агенция "Технически операции", или от упълномощени от тях лица. Откриването на
строителна площадка и определянето на строителна линия и ниво, както и заверката на заповедната книга се извършват след
представяне от възложителя на одобрен план за управление на строителните отпадъци, одобрен план за безопасност и здраве, договор
за изпълнение на строежа със строител, който е вписан в Централния професионален регистър на строителя, с изключение на
строежите по чл. 14, ал. 2 от Закона за Камарата на строителите, както и договор за авторски надзор с проектанта.(4) За откриването
на строителната площадка и определянето на строителната линия и нивото се съставя протокол с означение на регулационните и
нивелетните репери. В протокола се отразяват мерките за осигуряване на безопасни и здравословни условия на труд, безопасността на
движението и опазването на съседните сгради, заварените сгради, мрежи и съоръжения в имота, които се запазват по време на
строителството и след него, както и едроразмерната дървесна растителност, която не подлежи на премахване.(5) За съставяне на
протокола по ал. 4 лицето, упражняващо строителен надзор, или техническият ръководител – за строежите по чл. 14, ал. 2 от Закона за
Камарата на строителите, подава искане в общинската администрация в 7-дневен срок преди датата за съставянето му.(6) Служителят
по чл. 223, ал. 2 е длъжен да се яви на определената в искането по ал. 5 дата, като неявяването му не препятства съставянето на
протокола за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия и ниво на строежа. (7) При липса на друга
техническа възможност части от тротоари, свободни обществени площи, както и части от улични платна могат да се използват
временно за строителни площадки при условия и по ред, определени с наредба на общинския съвет и с инвестиционния проект.
Строителните площадки се ограждат с временни огради по указание на общинската администрация (администрацията на района),
поставят се информационни табели за разрешения строеж с данни за строителя, проектанта, лицето, упражняващо строителен надзор,
и други./
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена, като
взе предвид: Акт № ПК 5/24.ІІІ.2021г., Констативен протокол № 65/19-
4/01.ІІ.2021г. ,Жалба-Възражение, Разписка, както и показанията дадени от
свидетелите: инж.М. А. Д./на длъжност Ст.инспектор в РДНСК-Перник/ и Р.
Л. С. /ст.инспектор сектор Перник РДНСК-Перник /.
Съобразно установената фактическа обстановка, от правна страна,
съдът намира следното:
При извършване на служебна проверка за законосъобразност,
съобразявайки възраженията и доводите на жалбоподателя, съдът намери, че
при образуване на административно наказателното производство НЕ са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, опорочаващи
законосъобразността на обжалвания административен акт и обосноваващи
3
отмяната му.
Съображенията са следните:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да-извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е
основополагащ елемент от всяко административно производство. Това е
дейност от процесуално естество от чието добросъвестно и законосъобразно
осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата
юрисдикционна-наказателна дейност на административно наказващия орган .
Чрез съставения акт се сезира оторизирания административно
наказателен орган, със съответния административно наказателен спор и се
иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице
виновно извършено административно нарушение от определен вид.
Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно
нарушение и в наказателното постановление административното нарушение,
което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да
бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички
обективни и субективни признаци на посочената, като нарушена норма от
съответния нормативен акт.
Също така следва да съществува правно единство между описаното,
като нарушение текстово и цифрово в акта и в наказателното
постановление.
Не на последно място съставеният акт за установяване на
административно нарушение, следва да съдържа всички реквизити, посочени
в чл.42 от ЗАНН.
В съответствие с разпоредбата на чл.43 ал.1 от ЗАНН актът е подписан
от актосъставителя както и от свидетеля по акта. Предявен е на нарушителя
за запознаване с неговото съдържание.
В графата му, предоставяща му възможност да даде обяснения по
нарушението и да изложи възражения НЕ СЕ констатираха такива.
При спазване на разпоредбата на чл.43 ал.5 от ЗАНН на нарушителя е
връчен препис от акта срещу разписка.
4
Последващата втора възможност за излагане евентуални възражения,
законодателя е предоставил на евентуалния нарушител в разпоредбата на
чл.44 от ЗАНН от която жалбоподателя се е възползувала.
Издаденото въз основа на него наказателно постановление е
необходимо да съдържа реквизитите, посочени в чл.57 от ЗАНН и да бъде
издадено от компетентен орган.
Изводът на състава е, че при съставяне на процесния АУАН и издаване на
Наказателното постановление НЕ са спазени установените към съдържанието
им императивни изисквания в чл.42 и съответно чл.57 ал.1 от ЗАНН ,
предвид следното:
Видно от приложеното НП и АУАН с изложена фактическа обстановка /”
че: Д. А. Л.-ЕГН ********** във функцията си Председател на Управителния съвет на ЖСК“Луноход-1“-
съгласно Решение № 26000/06.VІІ.2020г. по Фирмено дело № 4/1971г. по описа на Пернишки Окръжен съд,която
е възложител на ЖСК“Луноход-1“ находяща се в ПИ в кв.256 по плана на гр.Перник-ЦГЧ на 01.ІІ.2021г. е
ДОПУСНАЛА строителната площадка на строежа да НЕ е оградена с временна ограда …“ относно
което и е вменено нарушение на чл.157 ал.7 изр.ІІ-ро пр.І-во от „Закона за
устройство на територията“/ЗУТ/.Посочената разпоредба регламентира
императивно задължение за ограждане на строителния обект с временна
ограда с цел безопасност и то за целия период време на строене, а не епизочно
или етапно, т.е това задължение е перманентно, като липсват
изключение/открадната, непълна и др./. Неизпълнението на това задължение
неминуемо води до налагане на съответните санкции, какъвто е и настоящия
случай.
Възражението, че многократно, обекта е ограждан, но поставената ограда е
била открадвана, не е релевантен и не игнорира законовата разпоредба-обекта
да е ограден с временнна ограда, в който смисъл АНО правилно и съобразно
закона е сканкционирал жалбоподателката в съответното и качество.
Предвид изложеното,процесното НП е правилно и законособразно и като
такова,следва да бъде потвърдено.
С оглед изложеното и на осн. чл.63 ал.2 т.5 вр. ал.1 вр. чл.58д т.1 от
ЗАНН,съда
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление Пк-5-12/20.ІХ.2021г. на
5
инж.В.Й.М./Началник Регионална дирекция за “Национален строителен
контрол”/-Перник към ГД“СК“ при ДНСК с което на Д. А. Л. –
ЕГН:********** /от гр.Перник ул.”***” № 76/- Председател на Управителния
съвет на ЖСК“Луноход-1“ на основание чл.233 вр. чл.222 ал.1 т.15 от ЗУТ
за извършено нарушение на чл.157 ал.7 изр.ІІ-ро пр.І-во от „Закона за
устройство на територията“/ЗУТ/ е наложено наказание „Глоба” в размер
100/сто/лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване, по реда на
Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ, пред Пернишки
Административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
6