Определение по дело №1079/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 1061
Дата: 17 ноември 2023 г.
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20237260701079
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 1061

Хасково, 17.11.2023 г.

Административният съд - Хасково - IV състав, в закрито заседание на седемнадесети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия:

ЦВЕТОМИРА ДИМИТРОВА

като разгледа докладваното от съдията административно дело1079/2023 г. на Административен съд - Хасково, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.256 от АПК.

Образувано е по искова молба на П.Т.З. *** подадена чрез пълномощник - адв. Б.Б., с правно основание чл. 256 от АПК, с която се иска да бъде осъден Кмета на Община Малко Търново, да изпълни задължението му разписано в чл.15а, ал.2 от ЗДОИ, като създаде на сайта на поверената му община секция „Достъп до информация“, ведно с нормативно разписаното съдържание по смисъла на същата норма.

Съдът, намира че исковата молба е редовна.

При осъществената служебна проверка за допустимост, настоящият съдебен състав намира исковата молба за частично недопустима за разглеждане. Съображенията за това са следните:

Защитата срещу неоснователни бездействия на административен орган е уредена в разпоредбите на чл.256 от АПК. Предметът на защитата касае дължими по силата на закона фактически действия, които произтичат пряко от правна норма, без извършването им да е опосредено от допълнително волеизявление.

Нормата на чл. 256, ал. 1 от АПК изрично предвижда при оспорване бездействие на административен орган, да се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните административни актове, предвид което приложение в случая намира и разпоредбата на чл. 159, т. 4 от АПК, според която оспорването се оставя без разглеждане и образуваното производство се прекратява, когато оспорващия няма правен интерес.

Производството по реда на Глава петнадесета, Раздел II от АПК дава възможност за защита на гражданите и организациите срещу бездействието на администрацията, когато органите са задължени да извършат предписани от закона или подзаконов нормативен акт фактически действия.

Съгласно чл. 15а, ал.2 от ЗОДОИ, който според ищеца, кметът на Община Малко Търново бездейства да изпълни, субектите по чл.3 от ЗДОИ следва да публикуват в секция "Достъп до информация" на интернет страниците по ал. 1, данните по чл. 15, ал. 1, т. 4 и 11 и годишните отчети по ал. 2, съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация, нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл. 20, ал. 2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт.

Към настоящия момент от представените от Кмета на Община Малко Търново извлечения от електронната страница на Община Малко Търново се установява, че в същата е създадена секция „Достъп до обществена информация“,в която са публикувани вътрешни правила за достъп до обществена информация. Следователно бездействие конкретно по отношение на създаването на процесната секция и публикуване в същата на част от нормативно установеното съдържание на чл.15а, ал.2 от ЗДОИ, а именно - вътрешните правила за достъп до обществена информация не се установява да е налице. Оттук, правният интерес на ищеца от водене на производството в частта, с която се претендира създаване на такава секция и публикуване в същата на вътрешните правила за достъп до обществена информация не е налице, което е основание за частично оставяне на исковата молба без разглеждане и прекратяване производството по делото в тази му част.

Предвид, че в исковата молба са изложени твърдения на ищеца, че притежава изискуемо притезание срещу административния орган, който не е изпълнил задълженията си, по чл.15а, ал.2 от ЗДОИ да публикува на интернет страницата по ал. 1, на данните по чл. 15, ал. 1, т. 4 и 11 и годишните отчети по ал. 2, нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл. 20, ал. 2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт - представляващи нормативно определено съдържание на секцията, то следва да се приеме, че в тази й част исковата молба е допустима за разглеждане.

Предвид горното, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба депозирана от П.Т.З. *** в частта й, с която се претендира да бъде осъден Кмета на Община Малко Търново, да изпълни задължението му разписано в чл.15а, ал.2 от ЗДОИ, да създаде на сайта на поверената му община секция „Достъп до информация“ и публикува в същата съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация и прекратява и.адм.дело № 1079/2023г.по описа на АдмС-Хасково, в тази му част.

КОНСТИТУИРА като страни по и.адм.дело № 1079/2023г. по описа на АдмС-Хасково образувано по искова молба на П.Т.З., в частта й с която се иска да бъде осъден Кмета на Община Малко Търново, да изпълни задължението му разписано в чл.15а, ал.2 от ЗДОИ, като публикува на интернет страницата на поверената му община в секция “Достъп до информация“ данните по чл. 15, ал. 1, т. 4 и 11 и годишните отчети по ал. 2, нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл. 20, ал. 2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт:

Ищец - П.Т.З., с адрес: ***

Ответник – Кмет на Община Малко Търново

УКАЗВА на ответника възможността да ангажира отговор по исковата молба в 14-дневен срок от получаване съобщението на съда.

УКАЗВА на ищеца, че тежестта за доказване на фактите на които основава своите искания и възражения и от които черпи права е негова, поради което следва да ангажира допустими, относими и необходими доказателства за установяване на твърденията изложени в исковата молба, че твърдяното субективно право съществува и е изискуемо, включително, че: за Кмета на Община Малко Търново пряко по силата на нормата на чл.15а, ал.2 от ЗДОИ е възникнало задължение да осъществи фактически действия, а именно да публикува на интернет страница на Община Малко Търново в секция“Достъп до информация“ данните по чл. 15, ал. 1, т. 4 и 11 от ЗДОИ и годишните отчети по ал. 2 от ЗДОИ,нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл. 20, ал. 2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт.

УКАЗВА на ответника, че в случай че разполага с доказателства че е публикувал на интернет страница на Община Малко Търново данните по чл. 15, ал. 1, т. 4 и 11 от ЗДОИ и годишните отчети по ал. 2 от ЗДОИ,нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл. 20, ал. 2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл. 41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт, следва да представи същите в срок първото по делото открито съдебно заседание, ведно с данни за датата на публикуването им.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 12.12.2023г. от 09.30ч., за която дата и час да се призоват страните.

Препис от исковата молба, ведно с приложенията към нея, както и допълнително представените от ищеца становище вх.№8194/30.10.2023г., с приложенията към него, молба вх.№ 8339/03.11.2023г., с приложенията към нея и молба вх.№ 8518 от 09.11.2023г. с приложенията към нея, да се изпратят на ответника.

Определението в прекратителната му част подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС 7 - дневен срок от съобщаването му. В останалата му част определението не подлежи на обжалване.

Препис от определението да се изпрати на страните.

Съдия: