Решение по дело №220/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 юли 2022 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20227140700220
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

296/12.07.2022 г.

 

гр. Монтана

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Монтана, втори съдебен състав в публично съдебно заседание на пети юли през две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

       Административен съдия: Соня Камарашка

 

при секретаря Александрина Александрова с участието на прокурор Камелия Цветкова при Окръжна прокуратура – Монтана като разгледа докладваното от съдията административно дело № 220 по описа за 2022г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

 

Образувано е по жалба от Община Якимово ЕИК * със седалище и адрес на управление с.Якимово, общ.Монтана, ул.“Е*** “№* , представлявана от кмета д-р Г*** Г*** против Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане №BG05M9OP001-2.018-0001/46 от 17.05.2022г., издадено от Ръководител на Управляващия орган на ОП “Развитие на човешките ресурси – 2014-2020г.“, Главен директор на Главна дирекция „ЕФМПП“ в Министерство на труда и социалната политика /МТСП/, с което се определя общ размер на неверифицирани разходи по постъпилото искане за плащане в размер на 18320,97лева, поради наличие на следните обстоятелства: т.1.1 – 17122,40лева отчетени разходи по бюджетно перо 3.1 „Разходи за материали и консумативи, необходими за изпълнение на дейностите по проекта, на основание чл.57, ал.1,т.2 от ЗУСЕСИФ, тъй като посочената категория разходи не отговарят на изискванията за допустимост на разходите, определени в документите по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ, а именно Условията за кандидатстване и по т.1.2 – 1198,57лева отчетени разходи по бюджетен ред VI.13.1 „Единна ставка, Непреки разходи“ на основание чл.57, ал.1,т.2 от ЗУСЕСИФ по искане №4 за междинно плащане от ИСУН 2020 с отчетен период от 01.02.2020г. - 31.07.2020г. по проект „Интеграция на уязвими групи в община Якимово“ с №BG05M90P001-2.018-0001-С01.

В жалбата се излагат доводи за нищожност на оспореното решение, алтернативно за неговата незаконосъобразност, неправилност и немотивираност. Досежно претендираната нищожност се твърди, че ответникът от една страна не изпълнява съдебно решение, а от друга издава Решение по спорен въпрос решен от съда по същество с влязло в сила съдебно решение. Твърди се, че оспореното решение е издадено в противоречие с постановено решение по Адм. дело № 110/2021г. по описа на АС – Монтана потвърдено в едната част с решение постановено по Адм. дело №7046/2021г. по описа на ВАС. Сочи се, че Ръководителя на УО на ОП РЧР се е произнесъл извън тримечесния срок даден в Решението на ВАС. Ответникът в нарушение на закона вместо да издаде решение, с което да верифицира неверифицираните разходи на Община Якимово, в каквато насока са мотивите на решението по Адм. дело № 110/2021г. по описа на АС – Монтана, отново отказва верифициране на спорните разходи на Община Якимово, на различно правно основание от отмененото предходно решение.

Относно претендираната незаконосъобразност и неправилност на оспореното решение се твърди, че съгласно одобреното проектно предложение в раздел „Начин на изпълнение“ на дейност 3 „Предоставяне на качествени социални и здравни услуги“ е предвидено закупуване на материали, които ще се използват за пряката работа с целевите групи, което е сторено съобразно плана за изпълнение на дейността и сключения договор с избрания доставчик на материалите „Р*** -2015“ ЕООД от 23.08.2019г. за провеждане на дейностите за закупуване на материали, пряко свързани с провеждането на сесиите с целевите групи – пюрета, каша, адаптирано мляко, паста и четка за зъби, пелени, мокри кърпички, бебешки сапун, бебешко олио, бебешка пудра и др., чието разходване е установено с представените разходнооправдателни документи -  фактури, приемо - предавателни протоколи за получаване и отчети от специалисти, присъствени списъци на участващите лица, броя и вида на използваните в процеса на практика материали от всяко лице, които доказват изпълнението на дейността. Тези материали отговорът на описанието на дейността в одобрение проект противно на твърденията в оспореното решение, тъй като ролята на закупените материали е описана като „онагледяване провежданите сесии и създаване на навици и умения“,  „провокиране на искрен интерес у родителите и децата“, както и „за добиване на практически опит при отглеждане на деца до 7г.“, с което е изпълнена целта на проекта. Материалите са не само за онагледяване, но и за създаване на навици и умения у целевите групи което ответника тълкува стеснително. Оспорва се твърдението на ответника, че материалите са раздавани като материално стимулиране, предвид предназначението на същите и целите на проекта. Твърди се, че от УО не е заложен точен критерий за измерването на материалите, а единствено валиден такъв критерий е постигането целта на дейността – добиване на практически умения у родителите, което е основната цел на дейността по проекта свързана с повишаване на знанията и уменията на бъдещите родители, както във връзка с особеностите на раждането, така и във връзка с нуждите на новороденото и необходимата подходяща семейна среда за отглеждането на детето и създадена среда в която всички страхове, притеснения и въпроси на бъдещите и на младите родители да бъдат изказани и споделени. Твърди се, че материалите по проекта следва да се диференцират въз основа на посоченото в проектното предложение, като едната част от тях се предоставя на родителите за да добият практически опит при прилагането им и че в проектното предложение и договора сключен между страните не е вписана изрична забрана за осигуряване на материали за придобиване на практически опит от участниците в проекта. Самото описание „придобиване на практически опит“ съдържа в себе си множество практически занимания с цел овладяване на проблемните моменти в родителството, поради което твърдят, че раздадените и предоставени материали на включените в проекта лица – деца и родители не е в противоречие с Условията на кандидатстване относно допустимите дейности по ОП РЧР по процедурата. Освен оспорване на твърдяното „материално стимулиране“ от ответника се твърди, че съгласно Насоките за кандидатстване по процедурата в раздел 12.5 Недопустими разходи – не е посочено „материалното стимулиране“. По отношение на лицата в договора за БФП т.8 План за изпълнение на дейностите по проекта е посочен обхвата на поне 70 семейства, като предвид това, че същото е от двама члена – родител и дете, то сe включват в дейността минимум140лица. Тъй като в одобреното проектно предложение не е поставен еквивалент между тема и сесия то в индивидуалните и групови консултации според нуждите на родителите са определени водещите теми и процесът на обучение на родителите. Оспорва се и неверефицираната сума по т.1.2 от решението. Моли се за отмяна на решението и поради липса на мотиви водещи до неговата незаконосъобразност, както и издаване на оспореното решение в противоречие с материалния и процесуалния закон.

В съдебно заседание жалбоподателя Община Якимово се представлява от надлежно упълномощения адв. Л*** Н*** от САК, която поддържа жалбата си по доводи изложени в нея, като моли за цялостна отмяна на решението и верифициране на предявените за плащане разходи. Претендира разноски по представен списък по чл.80 от ГПК за адвокатско възнаграждение и заплатена държавна такса за образуване на делото.

Ответникът – Ръководител на Управляващия орган на ОП “Развитие на човешките ресурси – 2014-2020г.“ - Главен директор на Главна дирекция „ЕФМПП“ в Министерство на труда и социалната политика /МТСП/, чрез процесуалния си представител М*** К*** – служител с юридическо образование, моли жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна, като излага доводи за липса на нищожност на оспореното решение. Подробни доводи развива в представена писмена защита в насока законосъобразност на оспореното решение, като издадено от компетентен орган, при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и материалния закон. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение и депозира възражение за прекомерност по отношение на претендираното адвокатско възнаграждение.

Представителя на Окръжна прокуратура - Монтана дава заключение, за неоснователност на жалбата, като намира оспореното решение за правилен и законосъобразен акт, подробни съображения излага в писмено заключение.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на страните и след преценка на събраните по делото писмени доказателства, намери за установено следното:

По допустимостта:

Оспореното Решение е връчено на жалбоподателя чрез ИСУН 2020 на 17.05.2022г. а жалбата е депозирана чрез УО до съда на 30.05.2022г. и е заведена с вх.№ BG05M90P001-2.018-0001/48, видно от входящия печат на МТСП Главна дирекция ЕВМПП на л.12 от делото, от субект с правен интерес съдържащи констатации за отказ от верифициране на разходи които пряко рефлектират върху правната сфера на адресата, т.е. жалбата е подадена в предвидения в чл.149 от АПК срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

По същество:

Няма спор по делото, че Община Якимово ЕИК * със седалище и адрес на управление с.Якимово, общ.Монтана, ул.“Е*** “№* , представлявана от кмета д-р Г*** Г*** е бенефициент на подпомагане по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" /ОП РЧР/ и Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“ /ОП – НОИР/, процедура чрез директно предоставяне с интегрироно проектно предложение BG05M90P001-2.018 „Социално икономическа интеграция на уязвими групи. Интегрирани мерки за подобряване достъпа до образование“ – Компонент 1 на основание сключен Административен договор по ОП РЧР с рег. № BG05М9OP001-2.018-0001-С01 и по ОП НОИР с рег. № BG05М9OP001-2.018-0001-2014 BG05М2ОР001-С01 за изпълнение на проект BG05М9OP001-2.018-0001 „Интеграция на уязвими групи в община Якимово“.

Проекта по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси" /ОП РЧР/ е на стойност 497 550,00лева изменена впоследствие с допълнително споразумение №1 /на л.82-85 по делото/ на 647 547,95лева европейско и национално финансиране, като включва следните дейности – дейност 1 – „Предоставяне на обучение за придобиване на професионална квалификация“; дейност 2 – „Включване в заетост; дейност 3 - „Подобряване достъпа до и предоставяне на качествени социални и здравни услуги“ и дейност 4 – „Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи“. В индикатори за изпълнение са посочени 140 роми, а в целите на проекта е отразено, че с него ще се повиши качеството на живот, социалното включване, намаляване на бедността, прилагане на интегрирани мерки за трайна интеграция на най - маргинализираните общности, като в специфичните цели на проекта е посочено, че подобрява достъпа до социални и здравни услуги, превенция на социалното изключване, намаляване на бедността сред децата чрез предоставяне на интегрирани услуги за ранно детско развитие; развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи към уязвимите групи. А административния договор и изпълнението на проекта са посочени и партньори. В дейност „Подобряване достъпа до и предоставяне на качествени социални и здравни услуги“ е отразено, че целта е формиране на родителски умения, създаване на връзка родител – дете, разширяване на подкрепата, изграждане и развитие на умения за адекватни грижи и справяне с проблемите на ранното детско развитие, като е планирано участието на поне 70 семейства, като услугата обхване бъдещи родители, родители на деца от 0 до 7 години, родители на уязвими групи, които не полагат адекватни грижи за децата си и ги излагат на риск. Посочено е, че в рамките на дейността ще се провеждат сесии, като ще се включат и съответните специалисти, по предварително утвърдени графици за групи от по 8-10души. Отразен е и начина за изпълнение на тази дейност, като е предвидено закупуване на материали, пряко свързани с провеждане на сесиите с целевите групи – пюрета, каши, адаптирано мляко, паста и четка за зъби, пелени, мокри кърпи, бебешки сапун, олио, пудра и др., като е посочено, че по този начин ще се онагледяват провежданите сесии, ще се провокира искрен интерес у родителите и децата, като ще се гарантира траен ефект от състоялите се беседи и дискусии. Като очакван резултат е посочено, че ще се повиши самочувствието и увереността на родителите, повишаване на знанията и уменията на бъдещите родители, както във връзка с особеностите на раждането, така и във връзка с нуждите на новороденото и необходимата подходяща семейна среда за отглеждането на детето и др.

В т.3.24 от административния договор е вменено задължение на бенефициента да изпълнява поетите ангажименти, съобразно сключения договор и с оглед предвидените в проекта цели, като в т.3.65 е посочено че разходите са допустими ако не противоречат на Регламент № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 2018/1046 за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014 и (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012), както и на глава пета, раздел първи ЗУСЕСИФ. Като за да бъдат признати за допустими по договора, разходите следва да отговарят на изискванията предвидени в условията за кандидатстване по конкретната процедура.

С Решение за верификация на постъпило междинно плащане от 21.07.2020 г., по искане от Община Якимово за междинно плащане № 3, с отчетен период 01.09.2019 г. – 31.01.2020 г. не са верифицирани за плащане сума в размер на 160876.50 лв., по фактури с № ********** от 03.09.2019 г., №********** от 03.09.2019 г. и №********** от 02.01.2020 г. За тези разходи е прието, че няма представена окомплектована документация, осигуряваща проследимост на влагането на материалите в съответствие с принципа на добро финансово управление. Посочено е, че разходът може да бъде включен в следващо искане за плащане след представяне на окомплектована документация, осигуряваща адекватна одитна следа, удостоверяваща проследимост на разходването на материалите и разумна увереност за опазване на принципите на добро финансово управление /икономичност, ефективност и ефикасност/ в съответствие със заложените в проектното предложение подробни описания на дейностите по административния договор.  С Искане за междинно плащане № 4, обхващащо периода 01.02.2020 – 31.07.2020 г., е поискана сума за плащане в размер на 160607.80 лв., като към същото е приложена фактура с № ********** от 16.04.2020 г. Към искането е дадено допълнително разяснение по отношение на извършените разходи за материали, касаещи цитираната фактура, както и фактурите, приложени към искане за междинно плащане № 3.

Издадено е Решение за верификация BG05M9OP001-2.018-0001/15 от 22 02 2021 г. на Зам. главен Директор на ГД ЕФМПП в МТСП и Ръководител на УО на ОП РЧР приложено на л.6-7 от делото с което в т.2 е определен общ размер на неверифициранит разходи по постъпило искане за плащане общо 18 320,97лева на основание чл.57, ал.1, т.4 и т.6 от ЗУСЕСИФ във вр. чл.2, ал.1 от ЗУСЕСИФ. Решението е обжалвано от Община Якимово като по Адм. дело №119/2021 г. по описа на Административен съд – Монтана с постановено Решение №207 от 05.05.2021г., е отменено решението на УО на ОП РЧР. От ответника е обжалвано решението на АС – Монтана и с Решение № 825 от 01.02.2022 г. по Адм. дело № 7046/2021 г. по описа на ВАС решението на АС – Монтана в частта с която е отменен общия размер на неверифицираните разходи е оставено в сила, като преписката е върната на ръководителя на УО на ОП РЧР за произнасяне съгласно дадените задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, касаещи наличието на несъответствие между фактическите основание и нарушената правна норма в отмененото решение и наличието на две посочени основания за неверифициране на разходи, без конкретизиране на всяко едно от тях. Определен е и срок за произнасяне на органа от три месеца. Видно от известието за доставяне на л.130 от делото преписката е получена от ответника на 10.02.2022г.

След получаване на преписката ръководителя на УО на ОП РЧР издал оспореното в настоящето производство решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане №BG05M9OP001-2.018-0001/46 от 17.05.2022г., с което определил общ размер на неверифицирани разходи по постъпилото искане за плащане в размер на 18320,97лева, поради наличие на следните обстоятелства: т.1.1 – 17122,40лева отчетени разходи по бюджетно перо 3.1 „Разходи за материали и консумативи, необходими за изпълнение на дейностите по проекта, на основание чл.57, ал.1,т.2 от ЗУСЕСИФ, тъй като посочената категория разходи не отговарят на изискванията за допустимост на разходите, определени в документите по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ, а именно Условията за кандидатстване и по т.1.2 – 1198,57лева отчетени разходи по бюджетен ред VI.13.1 „Единна ставка, Непреки разходи“ на основание чл.57, ал.1,т.2 от ЗУСЕСИФ по искане №4 за междинно плащане от ИСУН 2020 с отчетен период от 01.02.2020г. - 31.07.2020г. по проект „Интеграция на уязвими групи в община Якимово“ с №BG05M90P001-2.018-0001-С01.

Видно от доказателствата по делото представените от Община Якимово фактури с искането за плащане с №********** от 03.09.2019г., №********** от 03.09.2019 г., №********** от 02.01.2020 г. и №********** от 16.04.2020г. са за закупуване на онагледяващи материали за лицата от целевата група, като същите са издадени на основание договор от 23.08.2019г. за закупуване и осигуряване на хранителни материали и пособия, бебешки храни, пелени и бебешки хигиенни средства, необходими за реализация на дейност 3 „Подобряване достъпа до и предоставяне на качествени социални и здравни услуги“ по проект „Интеграция на уязвими групи в община Якимово“ по ОП РЧР.

По делото са приложени ежемесечен доклад за постигнатите индикатора по периоди; месечен график на дейностите по предоставяне на социални и здравни услуги; Картон за групова работа и поименен списък на присъстващите лица на групова сесия, от който е видно реално включване на материалите в доставената услуга с описана дейност „стандарти за ранно детско развитие“, „обмяна на мнение и опит при отглеждане на малки деца“, „подходяща семейна и общностна среда за отглеждане на дете“, „подобряване на родителските умения“, „хранене на децата от 1 до 3 годишна възраст“, „грижа за кожата на детето“, „формиране на умения за отглеждане на деца“, „развитие на умения за адекватна грижа и справяне с проблемите на ранното детско развитие“, „развитие на детето до 12 месеца“ и др. /видно от том четвърти, пети и шести по делото/, където поименно са описани лицата от целевите групи, раздадените им материали - пюрета, каши, адаптирано мляко, паста и четка за зъби, пелени, мокри кърпи, бебешки сапун, олио, пудра и др. посочени в представените фактури предмет на отказа да бъдат верефицирани разходите по тях, като е положен подпис на всяко от лицата в целевите групи, изготвени съобразно изискванията на раздел V, т.2 от Ръководството за изпълнение на проекта.

От фактическа страна отказа в т.1.1 се основава на обстоятелството, че съгласно Дейност 3 от Формуляра за кандидатстване (Подобряване достъпа до и предоставяне на качествени социални и здравни услуги), е предвидено закупуване на онагледяващи материали, които ще се използват по време на обучителните сесии. Целта на този разход е нагледно да бъде демонстрирано на крайните потребители темите, които специалистите разясняват и участниците визуално да разберат предавания материал, като предвид Условията за кандидатстване по процедурата за закупуването на материалите същите са допустим разход. В противоречие с разписаното в Условията за кандидатстване и Дейност 3 от Формуляра за кандидатстване, бенефициентът не е използвал закупените онагледяващи материали за демонстрация по време на обучителните сесии, а е закупил огромни количества, които е раздавал като материално стимулиране и за ползване в домашни условия от крайните потребители, предвид представените документи и снимков материал от община Якимово, включително и техни писмени обяснения - материалите са раздавани на родителите за да практикуват наученото в домашна среда, съгласно описанието на дейността, т.е. раздавани са на участниците в индивидуалните и групови сесии за домашно ползване.

По отношение на разходите по т.1.2 - съразмерно на неверифицираните преки разходи по т. 1 от решението, с т. 2 от същото са не верифицирани съответните непреки разходи в размер на 7 на сто от отчетените допустими преки разходи на основание чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ в размер на 1198,57лева отчетени разходи по бюджетен ред VI.13.1. „Единна ставка, Непреки разходи“.

Съдът, като обсъди събраните по делото писмени доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административният акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Съгласно разпоредбата на чл.60, ал.1 от ЗЕСЕСИФ управляващия орган /УО/ извършва авансови, междинни и окончателни плащания въз основа на искане от бенефициента. В разпоредбата на чл. 9, ал. 1 от ЗУСЕСИФ е регламентирано, че органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, като съгласно ал. 5 на чл. 9 от ЗУСЕСИФ ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или оправомощено от него лице. Функциите на Управляващ орган на Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси – 2014-2020г.“, са предоставени на Главна дирекция „ЕФМПП“ в Министерство на труда и социалната политика /МТСП/ съгласно чл. 29, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерството на труда и социалната политика. От представената и приета като доказателство по делото Заповед № РД- 03-2/01.12.2020г. на Министъра на труда и социалната политика се установява, че заместник главен директор на ГД „Европейски фондове, международни програми и проекти“  - Ц*** И*** С*** , считано от 01.12.2020г., е определен да изпълнява функциите на Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси – 2014-2020г.“ с всички произтичащи от това права, задължения и отговорности. С оглед на изложеното съдът приема, че оспореното решение е постановено от материално компетентен административен орган – подписано и издадено е от оправомощен да изпълнява функциите на Ръководител на Управляващия орган Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси – 2014-2020г.“, при упражняване на правомощия по чл. 62, ал. 3 от ЗУСЕСИФ.

Относно формата на акта и спазване на административнопроизводствените правила: Така оспореният индивидуален административен акт е издаден в производство по верифициране на разходи, регламентирано в Глава Пета, Раздел II "Плащания, верифициране и сертифициране на разходи" от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ). Производството е административно по своя характер и завършва с издаването на индивидуален административен акт.

Решението е издадено в предписаната от закона писмена форма - чл.59, ал 2 АПК във вр. с чл. 64, ал. 1 ЗУСЕСИФ. В оспорения акт са посочени приетата за установена от административния орган фактическа обстановка и доказателствата, въз основа на които са установени фактите; цитирани са правните норми, послужили като основание за постановяване на административния акт. Като фактическо основание за издаване на акта в оспорената част са посочени конкретни нарушения на разпоредбите водещи до недопустимост на заявените разходи поради липса на предвидените в чл.57, ал.1, т.2 от ЗУСЕСИФ условия тъй като разходите не отговарят на изискванията за допустимост на разходите, определени в документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, а именно условията за кандидатстване. Посочени са като правни основания за издаване чл. 62, ал.1 във вр. ал.3 и проведена процедура по чл.63, ал.1 от ЗУСЕСИФ и чл. 64, ал. 3 от ЗУСЕСИФ по постъпило искане за междинно плащане №4 от ИСУН 2020 за периода 01.02.2020г. - 31.07.2020г. по проект „Интеграция на уязвими групи в Община Якимово“, във връзка с постановено Решение по Адм. дело №7046/2021г. по описа на ВАС с което е потвърдено в едната част Решението на АС – Монтана по Адм. дело №119/2021г. От формална страна актът съдържа както фактически, така и правни основания, с оглед на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, паради което релевираните възражения са неоснователни. Доколко тези фактически и правни основания са материално законосъобразни и доколко обхващат всички елементи на фактическия състав на отказът за верификация на безвъзмездна финансова помощ е въпрос на материална законосъобразност на акта.

Уредбата на производството по верификация на разходи се съдържа в чл.60 - чл.68 от ЗУСЕСИФ. Съгласно цитираните разпоредби междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта. Чрез междинни и окончателни плащания се възстановяват само допустими разходи, верифицирани от управляващия орган. Уредбата на производството по верификация на разходи се съдържа в Националните правила за допустимост на разходите заложени в чл. 57 ЗУСЕСИФ общо за всички програми. Съгласно чл. 59 ЗУСЕСИФ конкретните национални правила и детайлните правила за допустимост на разходите за съответния програмен период се определят с нормативен акт на Министерския съвет. За всяка процедура по програма по чл. 3, ал. 2 се определят: 1. допустимите категории разходи и максималните размери на разходите, ако има такива; 2. методът, приложим за определянето на разходите, и условията за изплащане на безвъзмездната финансова помощ и възстановимата помощ, когато за тях се прилагат формите по чл. 55, ал. 1, т. 2 - 4 ЗУСЕСИФ; 3. при проекти, които генерират приходи - методът, по който нетните приходи се приспадат от разходите за проекта; 4. специфичните условия, на които да отговорят разходите, за да се третират като допустими, включително условията, при които проектът се смята за осъществен извън програмния район.

Управляващият орган по Оперативната програма е сезиран с искане за междинно плащане за периода 01.02.2020г. - 31.07.2020г. по проект „Интеграция на уязвими групи в Община Якимово и след връщане на преписката за ново произнасяне поради отмяна на предходно решение за неверефициране на предявени за плащане разходи по което е било налице противоречие между фактически и правни основания за издаването му.

Верифицирането на разходите по изпълнение на проекта се изразява в извършването на проверка досежно допустимостта на тези разходи. По направено искане за плащане те се верифицират въз основа на документите по чл. 60, ал. 3 ЗУСЕСИФ, представени от бенефициера, чрез извършване на управленски проверки. Един от способите за извършване на управленска проверка е документалната на всяко искане за плащане, подадено от бенефициера, включително и на придружаващата го документация, като в конкретната процедура е извършена документална проверка.

Верифицирането на разходи е признаването им от органа за допустими по смисъла на чл. 57, ал. 1 ЗУСЕСИФ. УО е посочил като правно основание на отказа да признае направените по проекта разходи за допустими чл.57, ал.1, т.2 ЗУСЕСИФ по отношение на отчетените разходи по бюджетно перо 3.1 Разходи за материали и консумативи, необходимо за изпълнение на дейностите по проекта, тъй като в одобреното проектно предложение не е описано, че част от материалите ще се получават от родителите, за да практикуват наученото в домашна среда. Действително както правилно е приел и управляващия орган съгласно условията за кандидатстване и документите по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСЕФ в подсекция „Начин на изпълнение“ на дейността е описано, че за провеждане на дейностите Община Якимово „ще закупи материали, пряко свързани с провеждане на сесиите с целевите групи- пюрета, каша, адаптирано мляко, паста и четка за зъби, пелени, мокри кърпички, бебешки сапун, бебешко олио, бебешка пудра и др. подобни. За сесиите, свързани със здравословното и питателно хранене на по-големите деца ще се закупят зърнени храни, здравословни десертни блокчета, ядки, безглутенови храни и др. подобни. По този начин ще се онагледят провежданите сесии, ще се провокира искрен интерес у родителите и децата, като ще се гарантира траен ефект от състоялите се беседи и дискусии. Материалите ще се използват по време на провежданите сесии, като това допринася за нагледно представяне от специалистите на въпросите за родителството и за добиване на практически опит при отглеждане на децата до 7г." Посочено е, че именно чрез използването, от специалистите и родителите, на въпросните материали в рамките на количеството предвидени сесии, се цели добиването на практически опит относно родителството. Правилно управляващия орган е приел, че в противоречие с разписаното в Условията за кандидатстване и Дейност 3 от Формуляра за кандидатстване, бенефициентът не е използвал закупените онагледяващи материали за демонстрация по време на обучителните сесии, а е раздавал същите за ползване в домашни условия от крайните потребители. В чл.3.65 от административния договор изрично е посочено какво се разбира под допустими разходи – "без да противоречи на разпоредбите на Регламент № 1303/2013 на Европейския парламент и Съвета и на Регламент № 1304/2013, както и на глава пета, раздел първи ЗУСЕСИФ, за да бъдат признати за допустимо по договора, разходите трябва да отговарят на изискванията, предвидени в условията за кандидатстване по конкретната процедура". В чл.3.66 е посочено, че Управляващият орган извършва плащания в съответствие с условията на глава пета, раздел втори ЗУСЕСИФ.

Ето защо, съдът намира, че е налице посоченото от органа, за липса на предвидените условия на чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ тъй като разходите не попадат в документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ и в одобрения проект категории разходи, поради което са неоснователни доводите изложени в жалбата.

По отношение на разходите по т.1.2 - Съразмерно на неверифицираните преки разходи по т. 1 от решението, с т. 2 от същото са не верифицирани съответните непреки разходи в размер на 7 на сто от отчетените допустими преки разходи. Решението и в тази част е законосъобразно, на основание чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗУСЕСИФ, във връзка с раздел 12.3 Допустими разходи от Условията за кандидатстване.

За неоснователни настоящия съдебен състав намира и претендираната от жалбоподателя нищожност на оспореното решение, с твърдения, че ответникът от една страна не изпълнява съдебно решение, а от друга издава Решение по спорен въпрос решен от съда по същество с влязло в сила съдебно решение, тъй като по аргумент от разпоредбата на чл.173, ал.1 от АПК и предвид факта, че верифицирането на заявените за плащане разходи е единствено от компетентността на УО по ОП РЧР, съдът е отменил предходното решение в тази част и е върнал административната преписка за ново произнасяне поради липса на мотиви и несъответствие на фактическите основания с правните основание за недопустимост на заявените за плащане разходи. Действително преценката за нищожност се извършва за всеки отделен случай в зависимост от степента на допуснатото правонарушение. Нищожният административен акт не поражда правни последици и не може да бъде саниран - той е засегнат от толкова съществен порок, че не е годен да породи правно действие и затова съдебният орган следва да обяви /прогласи/ неговата нищожност. Утвърдените в теорията и в съдебната практика основания, водещи до нищожност на конкретен административен акт, са липса на компетентност на административния орган и издаване на административния акт при пълна липса на материалноправни предпоставки, предвидени за неговото издаване, които правят акта негоден да породи правни последици. АПК не съдържа изрична квалификация на пороците, водещи до нищожност на административните актове. Единствено разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК указва правомощията на съда, когато прецени, че актът е нищожен поради некомпетентност. Но не всяко нарушение при издаването на акта води до нищожността му, а само тези, свързани с компетентността на издалия го административен орган и спазването на предвидената в закона форма, както и някои особено тежки противоречия с материалноправни разпоредби, които правят последиците от издадения акт нетърпими за правовия ред. Настоящият случай обаче не попада в никоя от посочените хипотези, тъй като жалбоподателят не доказва, обжалваното решение да страда от такива пороци, че да водят до неговата нищожност.

Предвид гореизложеното, като издадено от компетентен орган, при липсата на съществени нарушения на процесуалните правила, в съответствие с изискванията за форма на акта и целта на закона, както и без противоречие с материалноправни разпоредби, процесното Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане №BG05M9OP001-2.018-0001/46 от 17.05.2022г., издадено от Ръководител на Управляващия орган на ОП “Развитие на човешките ресурси – 2014-2020г.“, Главен директор на Главна дирекция „ЕФМПП“ в Министерство на труда и социалната политика /МТСП/, е правилен и законосъобразен акт, а жалбата против него е неоснователна и следва да се отхвърли.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал.3 от АПК на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси – 2014-2020г.“, при Министерство на труда и социалната политика се дължат разноски по искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Същото е своевременно и е основателно, като в полза на ответника следва да се присъди сума в размер на 100.00 лв. /сто/ лева, определена на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за плащането на правната помощ за разглеждане на делото в настоящото производство.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2, предл. последно от АПК, Административен съд Монтана, ІІ-ри състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

            ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на Община Якимово ЕИК * със седалище и адрес на управление с.Я***, общ.М***, ул.“Е*** “№* , представлявана от кмета д-р Г*** Г*** против Решение за верификация на постъпило искане за междинно плащане №BG05M9OP001-2.018-0001/46 от 17.05.2022г., издадено от Ръководител на Управляващия орган на ОП “Развитие на човешките ресурси – 2014-2020г.“, Главен директор на Главна дирекция „ЕФМПП“ в Министерство на труда и социалната политика /МТСП/, с което се определя общ размер на неверифицирани разходи по постъпилото искане за плащане в размер на 18320,97лева, поради наличие на следните обстоятелства: т.1.1 – 17122,40лева отчетени разходи по бюджетно перо 3.1 „Разходи за материали и консумативи, необходими за изпълнение на дейностите по проекта, на основание чл.57, ал.1,т.2 от ЗУСЕСИФ, тъй като посочената категория разходи не отговарят на изискванията за допустимост на разходите, определени в документите по чл.26, ал.1 от ЗУСЕСИФ, а именно Условията за кандидатстване и по т.1.2 – 1198,57лева отчетени разходи по бюджетен ред VI.13.1 „Единна ставка, Непреки разходи“ на основание чл.57, ал.1,т.2 от ЗУСЕСИФ по искане №4 за междинно плащане от ИСУН 2020 с отчетен период от 01.02.2020г. - 31.07.2020г. по проект „Интеграция на уязвими групи в община Якимово“ с №BG05M90P001-2.018-0001-С01, като неоснователна.

 

            ОСЪЖДА Община Якимово, ЕИК * със седалище и адрес на управление с.Я***, общ.Монтана, ул.“Е*** “№* да заплати на Министерството на труда и социалната политика, седалище и адрес гр. С*** , ул. "Т*** " № * , сумата от 100,00лева /сто/ разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение, както и 5.00лева /пет/ лева държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Монтана пред Върховен административен съд в 14 - дневен срок от съобщението до страните.

 

На основание чл.138, ал.3 от АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

                                                                                  Административен съдия: