Определение по дело №28/2023 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 февруари 2023 г.
Съдия: Анета Иванова Петрова
Дело: 20237250700028
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

                                            24.02.2023г.                       гр.Търговище   

                                    

Административен съд- гр.Търговище                                        

на двадесет и четвърти февруари      

две хиляди двадесет и трета година,

в закрито заседание в следния състав

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:АНЕТА ПЕТРОВА

като разгледа докладваното  от председателя адм.д.№28 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Произнасянето е по реда на чл. 157 и сл.от АПК.

Производството е образувано по жалба на „Психично здраве – Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Васил Петлешков“ № 30, представлявано от управителя И. т., против Писмо с изх. № 02.50-80/ 22.12.2021 г. на И.П. – Ръководител на Подкрепящото звено по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“ и директор на дирекция „Добро управление“ в структурата на специализираната администрация на МС в частта му по т. 1, 3, 4, 5 и т.6, с които е направен отказ за верификация на разходи в размер на 73 865, 27 лв. по искане за окончателно плащане по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-13-131/ 14.09.2015 г. по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г. с бенефициент „Психично здраве – Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ“ ЕООД. След извършване на проверка за редовност на жалбата, съдът прецени, че същата отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК, поради което е редовна. Относно допустимостта на жалбата съдът установи, че същата е подадена срещу акт, който подлежи на обжалване, съгласно чл.145 и сл.от АПК. Оспореният индивидуален административен акт е връчен на жалбоподателя на 29.12.2021г., според приложеното известие за доставяне към административната преписка, при което и предвид датата на входиране на жалбата в съда, където директно е постъпила – 12.01.2022г., съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на 14-дневния срок за обжалване. Жалбата се подава от лице, което е адресат на оспорения административен акт, поради което същото има правен интерес от обжалването му. Предвид посоченото седалище на оспорващото лице, спорът е местно подсъден на Административен съд - Търговище. Съдът намира, че новото разглеждане на делото следва да продължи между вече конституираните страни. При така направената констатация за редовност и допустимост на жалбата следва да се насрочи открито съдебно заседание за разглеждането й с призоваване на конституираните  страни като се изпълнят указанията, дадени от касационната инстанция в Решение №1715/15.02.2023г. по адм.д.№6318/2022г. на ВАС, Седмо отделение. Следва да се съобщи на страните проекта за доклад по делото. Водим от горното, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

Производството по делото при новото му разглеждане ще протече с участието на конституираните страни, а именно:

„Психично здраве – Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Търговище, ул. „Васил Петлешков“ № 30, представлявано от управителя И. т., в качеството на жалбоподател/оспорващ,

Ръководител на Подкрепящото звено по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“ и директор на Дирекция „Добро управление“ при Министерски съвет, в качеството на ответник по оспорването.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 07.04.2023 г. от 10.00 ч., в Зала №1 на Съдебна палата – Търговище, за която дата да се призоват конституираните страни на адресите, посочени по делото.

СЪОБЩАВА НА СТРАНИТЕ СЛЕДНИЯ ПРОЕКТ ЗА ДОКЛАД ПО ДЕЛОТО:

1.Обстоятелства, на които се основават страните :

С подадената жалба жалбоподателят е оспорил изцяло Писмо с изх. № 02.50-80/ 22.12.2021 г. на И.П. – директор на дирекция „Добро управление“ в структурата на специализираната администрация на МС и ръководител на Подкрепящото звено по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, като при предходното разглеждане на делото поради частично оттегляне на жалбата с влязло в сила определение е прекратено производството по обжалване на горепосочения административен акт в частта му по т.2 и т.7 от същия. Ето защо понастоящем предмет на оспорването е акта в останалата му част по т. 1, 3, 4, 5 и т.6, с които е направен отказ за верификация на разходи в размер на 73 865, 27 лв. по искане за окончателно плащане по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-13-131/ 14.09.2015 г. по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г. с бенефициент „Психично здраве – Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ“ ЕООД. В жалбата се сочи, че обжалваният отказ е второ по ред произнасяне на Подкрепящото звено по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“ по предявено от жалбоподателя Искане за плащане № 5 (окончателно) под вх.№ 02.50-1/ 22.05.2017 г. и е било дължимо от ПЗ в изпълнение на Решение № 4702/ 10.07.2018 г., постановено по АД № 13350/ 2017 г. по описа на АС – София-град, оставено в сила с Решение № 13902/ 13.11.2018 г., постановено по АД № 10057/ 2018 г. по описа на ВАС на Р. България, VII отделение. Изтъква, че процесният отказ за верифициране на разходи е произнасяне след продължило три години неоснователно бездействие на административния орган. Жалбоподателят определя обжалвания ИАА като незаконосъобразен по следните съображения : 1/ неспазване на принципа на безпристрастност на участниците в производството, регламентиран в чл. 10 АПК; 2/ издаден в противоречие с дадените от съда по отменителното Решение №4702/10.07.2018г. по адм.д.№13350/2017г. на АССГ указания по тълкувани и прилагане на закона, които са задължителни за компетентния административен орган съгласно чл.173 ал.2 АПК. В този аспект цитира четири открити производства по установяване на нередности в периода 2017-2018г., три от които приключили към момента на подаване на жалбата с преценка за липса на основание за налагане на финансови корекции, а четвъртото административно производство било висящо, но според жалбоподателя било открито незаконосъобразно – след изтичане на 4-годишния давностен срок по чл. 3 ал.1 от Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95 на Съвета от 18 декември 1995 година относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности (Регламент (ЕО, ЕВРАТОМ) № 2988/95/. Поради тези данни жалбоподателят обобщава, че към момента на издаване на оспорения акт за отказ няма нито един влязъл в сила ИАА за налагане на финансова корекция, издаден от Програмния оператор; 3/процесният отказ бил издаден при драстично неспазване на процесуалните срокове, тъй като повторното произнасяне на Помощното звено по искането за окончателно плащане вх.№02.50-1/22.05.2017г., било дължимо в срок от 20 работни дни от влизане в сила на Р №13902/13.11.2018г. по адм.д.№10057/2018г. на ВАС, докато в случая било налице тригодишно бездействие от страна на административния орган.; 3/оспореният ИАА бил немотивиран и необоснован, тъй като липсвала дължимата преценка за допустимост на разходите. По тези съображения жалбоподателят моли за отмяна на обжалвания административен акт и за връщане на преписката на компетентния административен орган със задължителни указания по прилагането на закона. Претендира присъждане на съдебните разноски.

С оспореното Писмо с изх. № 02.50-80/ 22.12.2021 г. на И.П. – Ръководител на Подкрепящото звено по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“ и директор на дирекция „Добро управление“ в структурата на специализираната администрация на МС, в частта му по т. 1, 3, 4, 5 и т.6 е направен отказ за верификация на разходи в размер на 73 865, 27 лв. по искане за окончателно плащане по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № РД-13-131/ 14.09.2015 г. по програма BG 07“Инициативи за обществено здраве“, съфинансирана от Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009-2014 г. и Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г. с бенефициент „Психично здраве – Индивидуална практика за специализирана медицинска помощ“ ЕООД, както следва:

-        22 500,00 лева по Фактура № **********/06.06.2016 г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11. 2 от Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 1; .

-        12 310,06 лева по Фактура **********/06.07.2016 г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД - на основание контролите          по т. 8.2.1  СУК, според които "ПЗ         следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11. 1 и чл. 11. 2 от Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването-т. 3;

-        16 555,00 лева по Фактура № **********/11.07.2016 г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД - на основание контролите          по т. 8.2.1  СУК, според които       "ПЗ следва до изясняване наобстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност №РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Норвежкия финансов механизъм 2009 - 2014 г., чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 4;

-        5 000,00 лева по Фактура № **********/23.02.2016 г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11. 1 и чл. 11. 2          от Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г.,      чл. 4.7.1     (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 5;

-        17 500, 21 лева по Фактура № **********/23.03.2016 г., представляваща 25% финансова корекция по фактури, издадени от "Топ Инженеринг" ООД - на основание контролите по т. 8.2.1 СУК, според които "ПЗ следва до изясняване на обстоятелствата, свързани с нередността, да не верифицира, като задържа сумата, отговаряща на финансовата корекция", и във връзка със започната процедура по администриране на нередност с Решение за установяване на нередност № РД-13- 822/30.11.2021 г., издадено на основание чл. 4.7.1 (s), чл. 11.1 и чл. 11. 2 от Норвежкия финансов механизъм 2009-2014 г.,      чл. 4.7.1     (s), чл. 11.1 и чл. 11.2 от Регламента      за      изпълнение         на Финансовия механизъм         на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г., във връзка с т. 12.2 СУК и Заповед № РД-01-497/02.09.2020 г. на министъра на здравеопазването - т. 6.

В писмено становище ответната страна оспорва жалбата като неоснователна и моли за отхвърлянето ѝ. Сочи, че в хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, оспореният акт е издаден от компетентен административен орган и в предвидената от закона форма. Намира за неоснователно твърдението за нарушаване принципа за безпристрастност на участниците в производството, регламентиран в чл.10 от АПК, за което излага съответните аргументи. Във връзка с възражението, че към момента на постановяване на оспорения отказ нямало нито един влязъл в сила ИАА за налагане на финансова корекция, издаден от Програмния оператор, изтъква, че ПЗ е отказало верификация не на издадени актове за финансова корекция, а на данни за нередност, предвид правомощията на ПЗ, заложени в СУК. Моли за потвърждаване на оспорения акт. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.  

2.Правна квалификация на спора – жалбата е с правно основание чл.145 и сл.от АПК. Спорното правоотношение има своето материално основание в правната рамка, включваща: Регламент за изпълнение на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2009 - 2014 г.; Програмно споразумение между Комитета на финансовия механизъм и Националното координационно звено за финансиране на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве"; Решение № 151/23.02.2012 г. на Министерски съвет, изменено с негово Решение №545/23.07.2015 г.; Споразумение за изпълнение на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве", сключено между Националното координационно звено и M3 на 13.12.2013 г.; Междуинституционално споразумение между M3 и Администрацията на МС за управление и изпълнение на Програма BG 07 "Инициативи за обществено здраве", подписано на 28.08.2012 г., и Решение на ръководителя на Програмния оператор № РД-13-113/27.08.2015 г. относно одобрение за финансиране на проектно предложение с вх. №БГ07-26/30.04.2015 г.

3. Кои права и кои обстоятелства се признават – не са налице.

4. Кои обстоятелства не се нуждаят от доказване – не са налице.

5. Как се разпределя доказателствената тежест за подлежащите на доказване факти:

УКАЗВА на ответния по делото административен орган, че съгласно чл.170 ал.1 от АПК, носи тежестта за доказване изпълнението на законовите изисквания при издаването на обжалвания административен акт, вкл. че е издаден от компетентен орган и че са спазени процесуалните изисквания по издаването му, както и да установи съществуването на фактическите основания, въз основа на които е издаден оспорения административен акт.

УКАЗВА на жалбоподателя, че съгласно чл.154 ал.1 от ГПК във вр. с чл. 144 АПК, в негова тежест е да установи по делото всички твърдени в жалбата факти, от които черпи за себе си благоприятни правни последици и на които основава искането си за отмяна на оспорения административен акт.

УКАЗВА на основание чл. 163 ал. АПК и чл. 171 ал.5 АПК на ответника по жалбата - Ръководителя на Подкрепящото звено по Програма BG 07 „Инициативи за обществено здраве“ и директор на Дирекция „Добро управление“ при Министерски съвет, да представи по делото двете програмни споразумения със следните наименования: Programme Agreement signed by both parties BG07EEA и Programme Agreement signed by both parties BG07 Norwaygrants, като съгласно чл. 14 ал.3 АПК представи същите с точен превод на български език, заверен от лицензиран преводач.

По представените доказателства от страните съдът ще се произнесе в първото открито съдебно заседание, съгласно чл.171 ал.6 изр.2 от АПК.

Препис от настоящото определение да се изпрати на конституираните страни.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: