Решение по дело №132/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 октомври 2021 г. (в сила от 22 юли 2022 г.)
Съдия: Албена Стефанова Стефанова
Дело: 20217250700132
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

113                         13.10.2021 г.                град Търговище

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд- гр.Търговище,                    

на четиринадесети септември      две хиляди двадесет и първа година,

в публично съдебно заседание, в следния  състав:

                    

                                                                  Председател: Албена Стефанова

 

Секретар- С. И.,

като разгледа докладваното от председателя административно дело № 132 по описа за 2021 година на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

       Производството е по реда на Раздел I, Глава десета на АПК.

       Образувано по жалба на Община Попово, представлявана от кмета, подадена чрез адвокат Р.Д. *** против дадени задължителни за изпълнение предписания, обективирани в т.1, т.2, т.3 от Констативен протокол №ПП-18/13.05.2021г., издаден от П. Д. П.-главен експерт „УООП“ и Д. Д. Й.- старши експерт „УООП“ при Регионална инспекция по околна среда и водите /РИОСВ/-Шумен.

      В жалбата като основание се навежда необоснованост. Излага се становище, че Община Попово не е собственик на наличните отпадъци. Навежда се, че Община Попово има сключен с дружество „Уейст Солюшънс България“ ЕООД Договор  №Д-20-134/15.10.2020г. и Договор № Д-20-135/15.10-2020г. за извършване на услугите- сметосъбиране и сметоизвозване на смесени битови отпадъци, генерирани на територията на Община Попово до площадка, находяща се в гр.Попово и почистване на места за обществено ползване и предоставяне на услуги по предварително третиране на смесени битови отпадъци, генерирани на територията на Община Попово. Излага се твърдение, че за процесната площадка има издадено разрешение  за извършване на дейност по третиране на отпадъци, както и разрешение за извършване на дейност по транспортиране. Навежда се становище, че дадения срок за изпълнение на задължителното предписание по т.3 от КП е недостатъчен и следва да бъде удължен. Моли се оспорените задължителни предписания да бъдат отменени. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият се представлява от адвокат Р.Д. ***, която поддържа жалбата на изложените в нея основания. Представя писмено становище, в което се излагат, доводи обосноваващи, че дадените предписания са неясни и представени по начин, който не позволява на Община Попово, представлявана от кмета да разбере какви действия следва да предприеме, като така дадените срокове за изпълнение на предписанията по т.2 и т.3 са недостатъчни, водещи до невъзможност на тяхното изпълнение.

 Ответниците по оспорването – административните органи, издали акта -П. Д. П.-главен експерт „УООП“ при РИОСВ-Шумен и Д. Д. Й.-старшеи експерт „УООП“ при РИОСВ-Шумен изразяват становища за неоснователност на жалбата. Представят писмени бележки, в които излагат подробни доводи, обосноваващи законосъобразност на обжалваните предписания. Молят жалбата да бъде отхвърлена като неоснователна.

От събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

Между Община Попово и дружество „ЕКО ИНВЕСТ СЕВЕР“ ЕООД гр.София е бил сключен Договор с №Д-18-53 от 25.06.2018г. за предоставяне на временно ползване на поземлени имоти-частна общинска собственост с идентификатори 57649.55.146  с площ 21652 кв.м и 57649.55.139 с площ 10747 кв.м, находящи се на адрес: гр.Попово, ул. „Иван Братованов“ №19. Така сключения договор е прекратен въз основа на Решение №81 по Протокол №8/28.05.2020г. на Общински съвет-Попово след връчено от Община Попово на дружеството на 1м предизвестие с рег.№30-2494-15/15.06.2020г. Предизвестието е получено от дружеството на 17.06.2020г. След изтичане на срока за предизвестие имотите са иззети на 17.09.2020г. след проведена процедура по чл.65 от ЗОС видно от приложения по делото Предавателно-приемателен протокол от 10.11.2020г.

На 15.10.2020г. между Община Попово и  „УЕСТ СОЛЮШЪНС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД гр.София е сключен Договор №Д-20-134/15.10.2020г. за „сметосъбиране  и сметоизвозване на смесени битови отпадъци генерирани на територията на община Попово до площадка, находяща се в гр.Попово и почистване на места за обществено ползване“.

На 15.10.2020г. между Община Попово и  „ЕКОИНВЕСТ  АСЕТС“ АД гр.Варна е сключен договор №Д-20-135/15.10.2020г. с предмет „Сметосъбиране, сметоизвозване, почистване на места за обществено ползване и предварително третиране и последващо оползотворяване на смесени битови отпадъци генерирани на територията на община Попово“.  Съгласно чл.5 от договора мястото на изпълнение е площадка с изградена и въведена в експлоатация инсталация за механично-биологично третиране на отпадъци, находяща се  в местност „Чакмак баир“, землище на с.Езерово, общ.Белослав, обл.Варна.

По делото е представено единствено за дружество „ЕКО ИНВЕСТ СЕВЕР“ ЕООД гр.София, издадено от МОСВ Разрешение за извършване на дейност по третиране на отпадъци на площадка, обхващаща ПИ57649.55.146 и ПИ57649.55.139. По делото не е представено издадено от МОСВ такова Разрешение за „ЕКОИНВЕСТ  АСЕТС“ АД гр.Варна.

Със Заповед №182/18.06.2020г. на Директора на РИОСВ гр.Шумен -П. Д. П.-главен експерт „УООП“ при РИОСВ-Шумен и Д. Д. Й.-старшеи експерт „УООП“ при РИОСВ-Шумен са определени и оправомощени „…да упражняват контрол за спазване изискванията за третиране на отпадъците, на условията по разрешението, съответно по регистрационния документ, издаден по предвидения ред в ЗУО, съгласно чл.113, ал.1……както и въз основа на констатирани нарушения или пропуски по ЗУО и поднормативните актове по прилагането им да дават задължителни предписания, с определени срокове за изпълнението им….“

На 29.04.2021г. в РИОСВ-Шумен е постъпил писмен сигнал с рег.№ Тщ31-545/27.04.2021г. от Директора на ТД „НС“ гр.Търговище с данни за извършване на дейности с отпадъци в нарушение на ЗУО и ЗОС на площадка в УПИ с идентификатор 57649.55.146 по КК на гр.Попово.

Със Заповед №154/13.05.2021г. на Директора на РИОСВ гр.Шумен -П. Д. П.-главен експерт „УООП“ отдел „Контрол на околната среда“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“  при РИОСВ-Шумен и Д. Д. Й.-старши експерт „УООП“ отдел „Контрол на околната среда“, дирекция „Контролна и превантивна дейност“  при РИОСВ-Шумен са определени и оправомощени като длъжностни лица/контролни органи на 13.05.2021г. да осъществят извънреден текущ контрол на място в гр.Попово на ПИ 57649.55.146 и ПИ 57649.55.139.

Във връзка с предстоящата проверка на кмета на община Попово е изпратено уведомително писмо  с изх.№ ОА-1643/13.05.2021г. с посочване на датата и часа на проверката и за осигуряване на представител на Община Попово.   

На 13.05.2021 г. във връзка със Заповед № 154 от 13.05.2021 г. на Директора на РИОСВ - Шумен, длъжностните лица П. Д. П.  и Д. Д. Й. извършили  проверка на място на площадка в поземлени имоти с идентификатори 57649.55.139 и ПИ 57649.55.146 по КК на гр. Попово. Установено било, че ПИ се стопанисват от община Попово, като проверката е била проведена в присъствието на заместник - кмета на Община Попово-Д. П.. При проверката контролните органи установили, че на мястото са налични смесени битови отпадъци, събрани от организационното сметосъбиране на Община Попово в количество около 100 m 3 върху асфалтирана площадка. Около половината от наличните на площадката отпадъци били под навес, а останалите на открито. В същите имоти били констатирани и налични отпадъци от разкомплектоване на  ИУМПС, представляващи брони, седалки, текстил, дунапрени и други пластмасови автомобилни детайли, разположени  върху асфалтирана повърхност на 2 бр. купчини, всяка от които с обем около 30-40 m 3. Установено било и наличието на  около 30 m 3  гумени тръби и др. гумени детайли видимо представляващи автомобилни детайли. В южния край на площадката били налични текстилни отпадъци - вата, дунапрен, изрезки плат в количество около 100 m 3.

В хода на изчакване от страна на контролните органи на представител на Община Попово около 14.00ч. на същия ден-13.05.2021г., сметосъбиращ автомобил с регистрационен номер СА1452 РТ, разтоварил на площадката събрани смесени битови отпадъци /СБО/, в обем около 5-6 m 3. По причина отсъствието на еколога на общината при проверката не били представени от страна на Община Попово, документи удостоверяващи предаване за последващо третиране на смесените битови отпадъци, договори за сметосъбиране и сметоизвозване, договори за предаване на СБО. За проверяваната площадка, Община Попово не притежавала издаден от компетентен орган -РИОСВ-Шумен документ за дейности по съхранение и/или третиране на отпадъци. За останалите налични на площадката отпадъци, при проверката не  били представени никакви документи относно обстоятелството по какъв начин същите са приети на площадката. Констатациите на контролните органи от проверката били обективирани в Констативен протокол № ПП-18/  13.05.2021г. С посочения Констативен протокол с т.1,2,3 от същия на Община Попово били дадени три задължителни за изпълнения предписания, със следното съдържание: По т.1 от КП „…Да се преустанови приемането и разтоварването на отпадъци,включително смесени битови отпадъци на площадката находяща се в поземлени имоти 57649.55.139 и 57049.55.146, стопанисвани от Община Попово. Предписанието било дадено със „постоянен“ срок на изпълнение. По т.2 от КП „…Наличните на площадката отпадъци, находяща се в поземлени имот 57648.55.130 и 57649.55.146, стопанисвани от Община Попово да се предадат на лице притежаващо документ по чл. 35 от ЗУО и площадка за дейност със съответния код отпадък. Документите удостоверяващи  предаването да се представят в РИОСВ-Шумен…“. Предписанието било дадено със срок за изпълнение: „25.05.2021г.“ По т.3 от КП „…Да се представят в РИОСВ-Шумен всички налични документи удостоверяващи събирането, транспортирането и предаването на смесените битови отпадъци на територията на Община Попово-договори за сметосъбиране, транспортиране и предаване на отпадъците, документи удостоверяващи предаването на СБО на лице с документ но чл. 35 от ЗУО за периода 01.06.2020 г. до момента на проверката, както и копия на съответните документи по чл. 35 от ЗУО на дружествата извършващи дейностите с отпадъците…“. Предписанието било дадено със срок на изпълнение: „20.05.2021г.  Констативния протокол бил подписан от контролните органи и от заместник - кмета на Община Попово-Д. П. и предявен на последния като представител на Община Попово.

Констативния протокол  и дадените с него три предписания са съобщени на представителя на Община Попово на 13.05.2021г. Жалбата на Община Попово срещу дадените и предписания е подадена до Административен съд-Търговище на 20.05.2021г. с №Ж-34, чрез органа издал оспорените предписания.

От показанията на свидетеля Димитър Петков се установява, че проверката е протекла в негово присъствие от страна на Община Попово, като при проверката на място е имало различни битови отпадъци. Установява се, че на процесната площадка Община Попово фактически претоварва смесени битови отпадъци за Езерово.  Съгласно показанията на свидетеля, част от отпадъците –гумени изделия,автомобилни гуми,текстилни отпадъци, са собственост на предишен наемател на площадката.

 От показанията на свидетелката С. Р. се установява, че на процесната площадка се разтоварват и съхраняват смесени битови отпадъци поради малкия капацитет на сметосъбиращата техника да превози отпадъците до сепариращата инсталация. От показанията на свидетелката се установява също така, че Община Попово извършва претоварване на смесени битови отпадъци от м.януари като през осми месец тази дейност продължава без разрешение, тъй като през цялото време процедурата по разрешение е била в ход.

Във връзка с подадено до РИОСВ-Шумен заявление  с изх.№32-03-79#1/12.08.2021г.  на 25.08.2021г. е издаден от Директора на РОСВ-Шумен  на Община Попово Регистрационен документ №15-РД-491-00 за извършване на дейност по третиране на отпадъци на площадка, представляваща 60 кв.м. от съществуващо хале с покривна конструкция и бетониран под, с идентификатор 57649.55.146.1, с площ 755 кв.м., находящо се в ПИ с идентификатор 57649.55.146 по КК на гр.Попово.

Така установената фактическа обстановка се подкрепя от събраните по делото  писмени  и гласни доказателства. Съдът не кредитира представеното по делото Уведомление за инвестиционно предложение с изх.№32-03-19/11.02.2021г. и свързания с него отговор с изх.№32-03-19#2/18.03.2021г, тъй като внесеното в РИОСВ - Шумен инвестиционно предложение „Изграждане на център за управление на отпадъци в ПИ 57649.55.139, ПИ 57049.55.146, ПИ57649.55.138“ и свързания с него отговор на РИОСВ-Шумен не разрешават  извършането на дейности с отпадъци в тези ПИ и  не са относими към предмета на делото.

При така установеното от фактическа страна  съдът намира жалбата за допустима по следните съображения:

 Жалбата е подадена в срок, срещу административен акт, подлежащ на съдебно оспорване, от  надлежна страна и при наличие на правен интерес.

При разглеждане на жалбата по същество, съдът след като извърши проверка по чл.168 от АПК, прави следните правни изводи:

Оспорените предписания са дадени от надлежно оправомощени със  Заповед №182/18.06.2020г и Заповед №154/13.05.2021г. на Директора на РИОСВ гр.Шумен длъжностни лица и при наличието на законова делегация, съгласно чл.113 ал.3 от ЗУО. Предвид изложеното, съдът приема процесните предписания за дадени от материално компетентни длъжностни лица като контролни органи, при наличието на териториална и времева компетентност. За констатациите от проверката е съставен Констативен протокол, като задължителните предписания са дадени именно с него, с което са спазени изискванията на чл.119, ал.7 от ЗУО и чл.120 от ЗУО. В Констативният протокол по ясен начин са отразени фактическите основания на органа за издаването на предписанията.  За извършването на проверката Община Попово е уведомена от органа с писмо. Проверката е извършена в присъствието на представител на Община Попово и КП е подписан и предявен на представителя на Община Попово. С оглед изложеното съдът приема, че в хода на административното производство по издаване на оспорените предписания не са допуснати такива нарушения  на процесуалните правила, които да са ограничили правото на защита на Община Попово и да са съществени.

По отношение на съответствието на оспорените предписания с материалния закон, съдът намира следното.

По аргумент на чл.35, ал.1,т.1, от ЗУО, във връзка с чл.67 ал.1 от ЗУО за извършването на дейност по третиране на отпадъци се изисква разрешение, издадено от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършва дейността. Дейността по съхраняване на отпадъци е също дейност по третирането им, съгласно Приложение № 1, към пар.1, т. 11 и Приложение № 2 към пар.1, т. 13 от ДР на ЗУО.

Разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците поставя изискване към определен кръг субекти, в т.ч. и към  „притежателите на отпадъци“ да ги третират  самостоятелно или да ги предоставят за събиране, транспортиране и третиране на лица, които имат право да извършват тези дейности в съответствие с този закон.

По аргумент на пар.1, т. 29 от ЗУО, качеството на "Притежател на отпадъци" се възлага от законодателя и на юридическите лица, в чието владение се намират отпадъците.

Безспорно по делото е, че Община Попово е собственик на поземлени имоти с идентификатори 57649.55.139 и 57049.55.146. В конкретния случай към деня на проверката-13.05.2021г. договорът между Община Попово и „ЕКО ИНВЕСТ СЕВЕР“ ЕООД гр.София за третиране на отпадъците в тези ПИ е прекратен, като ПИ с идентификатори 57649.55.139 и 57049.55.146 са иззети от дружеството и са във владение на Общината. Община Попово няма сключен договор с друго дружество, което да има разрешителен или регистрационен документ по ЗУО за третиране на отпадъци в посочените ПИ като площадка. Сключените договори с дружествата „ЕКОИНВЕСТ  АСЕТС“ АД гр.Варна и „УЕСТ СОЛЮШЪНС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД гр.София са за услугите сметосъбиране и сметоизвозване до площадки, различни от горепосочените ПИ. Дори и на горепосочените ПИ да се съхраняват отпадъци на друг наемател, от така събраните по делото писмени и гласни доказателства  безспорно по делото се установи, че в тези ПИ  Община Попово извършва дейност по разтоварване,  съхранение, претоварване и на новопостъпили битови отпадъци, в т.ч и в деня на проверката, като съхраняването на отпадъците се налага поради ограничения капацитет на сметосъбиращата техника.  Съдът приема, че при всички случай новоразтоварените битови отпадъци се явяват такива във владение на Община Попово. По отношение на тези отпадъци последната като юридическо лице носи качеството на „Притежател на отпадъци" по смисъла на пар.1, т. 29 от ЗУО и като такъв същата е и носител на задълженията по чл.7, ал.1 от ЗУО и чл.35, ал.1 от ЗУО. По изложените съображения съдът приема, че към датата на проверката Община Попово се явява годен/надлежен субект относно дадените задължителни за изпълнение предписания с КП №ПП-18/13.05.2021г.

От така събраните писмени и гласни доказателства, безспорно по делото се доказа описаната в КП №ПП-18/13.05.2021г. фактическа обстановка, както и че към деня на проверката -13.05.2021 Община Попово не е разполагала с надлежен разрешителен или регистрационен документ за извършване на дейност по третиране на отпадъци, нито е имала сключен договор с дружество, което да притежава такъв документ. Надлежния регистрационен документ е издаден на Община Попово едва на 28.08.2021г.

 Така описаната във КП №ПП-18/13.05.2021г. фактическа обстановка покрива признаците на нарушения на чл.35,ал.1,т.1 от ЗУО, във връзка с чл.7, ал.1 от ЗУО и чл.67, ал.1 от ЗУО. Дадените на Община Попово задължителни за изпълнение предписания по т.1 и т.2 от КП намират законовата си основа в чл.120 от ЗУО, тъй като са дадени с цел - отстраняване на констатирани нарушения на горепосочените разпоредби на ЗУО, осъществени от Общината. Разпоредбата на чл.120 от ЗУО регламентира и правомощието на контролния орган да определи срок за изпълнение на предписанието, като при упражняване на това си правомощие органът разполага с оперативна самостоятелност. Преценката на органа относно продължителността на срока на предписанието, подлежи на съдебен контрол само относно спазването на минималния праг на срока, и то в случай, че такъв е законово регламентиран, както е  случая  по чл.119, ал.6 от ЗУО. Сроковете на дадените предписания преди тяхното изтичане могат да бъдат удължавани по преценка единствено на органа. По делото не са налице данни Община Попово да е отправяла искане до РИОСВ-Шумен за удължаване на сроковете на дадените и с КП №ПП-18/13.05.2021г  предписания.

От описаната в КП№ПП-18/13.05.2021г фактическа обстановка се установява и наличието на предпоставките по чл.119 ал.6 от ЗУО. Даденото на Община Попово задължително за изпълнение предписание по т.3 от КП  намира своята законова основа в чл.119 ал.6 от ЗУО. Посоченото предписание е дадено на Община Попово не с цел отстраняване, а  с цел предотвратяване на административно нарушение и намира законова основа и в чл.126 от ЗУО. Така определения от контролните органи срок за изпълнение на предписанието по т.3 от протокола, е при спазване на регламентирания в закона срок по чл.119 ал.6 от ЗУО.

По изложените съображения, съдът приема оспорените предписания за дадени при спазване на материалноправните норми и в съответствие с целта на закона.

 На основание всичко гореизложено, съдът намира жалбата на Община Попово против дадените и с Констативен протокол №ПП-18/13.05.2021г. задължителни за изпълнение предписания, обективирани в т.1, т.2, т.3 от същия, за неоснователна и следва като такава, същата да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предвид на това, че от страна на ответниците по оспорването не се претендират разноски съдът намира, че не следва да се произнася по въпроса за разноските.

Воден от горното и на основание чл.172, ал.2  от АПК, съдът

 

                                                     Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Попово, представлявана от кмета, подадена чрез адвокат Р.Д. *** против дадените и задължителни за изпълнение предписания, обективирани в т.1, т.2, т.3 от Констативен протокол №ПП-18/13.05.2021г., издаден от П. Д. П.-главен експерт „УООП“ и Д. Д. Й.- старши експерт „УООП“ при Регионална инспекция по околна среда и водите /РИОСВ/-Шумен.

 

    Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от неговото получаване.

 

   Препис от решението да се изпрати на страните.

 

                                                             Председател: