Решение по дело №7/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 884
Дата: 17 юни 2021 г. (в сила от 17 юни 2021 г.)
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20217040700007
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 януари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

884/17.06.2021 година, град Б.,

 

Административен съд – Б., в съдебно заседание на двадесет и пети май две хиляди двадесет и първа година,  в състав:

 

Съдия: Веселин Енчев

 

при секретар: Г.С.,

разгледа адм. дело № 7/2021 година.

 

Производството е по реда на чл. 145 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172 ал. 4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

  

 

 

Образувано е по жалба от М.М.М. с ЕГН ********** ***, чрез адвокат К.К. *** против заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 20-0346-000164/20.12.2020 година на полицейски инспектор към ОДМВР – Б., РУ – С..

С обжалваната заповед на жалбоподателя е наложена ПАМ по чл. 171 т. 2а б. “б“ от ЗДвП - „прекратяване на регистрация на ППС за срок от 6 месеца на собствения му автомобил „Toyota 4Runner“ с № BTJ 8419 (регистриран в САЩ), считано от 20.12.2020 година“, отнети са една регистрационна табела с № ВТJ 8419 и СРМПС № **********.

Принудителната административна мярка е наложена на М. за нарушение на чл. 5 ал. 3 т. 1 от ЗДвП.

Жалбоподателят счита така приложената ПАМ за незаконосъобразна - постановена в нарушение на материалния закон. Излага аргументи, че административният орган не разполага с компетентност да прекратява регистрация на автомобил, извършена от орган на властта в друга държава. Иска съдът да отмени заповедта.

В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата и иска отмяна на заповедта.

 

 

 

 

Ответникът не изразява становище по жалбата Представя административната преписка.

 

 

 

 

След като се запозна с на жалбоподателя и доказателствата в административната преписка, съдът приема за установено следното:

 

 

 

 

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок, от надлежна страна – адресат на оспорения административен акт.

 

 

 

 

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

По делото не се спори, а и се установява от представените доказателства, че на 20.12.2020 година, около 16:15 часа в град Ч. на улица „Братислава“ до дом № 26 в посока към кръстовището с улица „Славянска“, жалбоподателят М. е управлявал собствения си лек автомобил „Тойота 4Runnerс рег. № BTJ 8419.

На М. е била извършена полицейска проверка от Георги Иванов Деспов – мл. автоконтрольор към ОД – Б. на МВР, РУ С.. При проверката, водачът е бил изпробван за употреба на алкохол с техническо средство - алкотест „Дрегер 7510“ с фабричен № ARDN 0061, отчел съдържание на алкохол 2,41 % в издишания от М. въздух.

На М. е бил издаден талон за медицинско изследване № 0067768 (лист 15). М. лично е получил талона и е вписал, че „приема“ извършването на изследването. По делото е представен протокол за медицинско изследване и вземане на биологични проби за употреба на алкохол и/или наркотични вещества или техните аналози (Приложение № 4 към чл.14, ал.2), съгласно който М. е отказал да се подложи на изследване (лист 13 – 14).

За установеното нарушение на М.М. е бил съставен акт за установяване на административно нарушение № 321961/20.12.2020 година (лист 12). Въз основа на съставения АУАН, на същата дата, полицейски инспектор към ОД – Б. на МВР, РУ С., е издал оспорената заповед за прилагане на ПАМ (лист 10), която, заедно с АУАН, е била връчена срещу подпис лично на нарушителя.

 

  

 

 

Въз основа на така установената фактическа обстановка и след като в изпълнение на изискването на разпоредбата на чл. 168 ал. 1 от АПК, провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК, съдът формира следните правни изводи:

Съгласно  

 

 

 

чл. 171 ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ.

В хипотезата на чл. 171 т. 2а б. “б“ от ЗДвП се прекратява регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година.

Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171 т. 1, 2, 2а, 4 и т. 5 буква „а“ и т. 6 и 7, се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

В процесния случай, о 

 

 

 

бжалваната заповед е издадена в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган. При издаване на оспорения административен акт е посочено, че същият се издава от полицейски инспектор към ОД МВР – Б., сектор „Пътна полиция“, оправомощен със заповед № 251з-209/18.01.2017 година.

  

 

 

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че на 20.12.2020 година жалбоподателят е управлявал собствения си лек автомобил след употреба на алкохол, което е било установено с надлежно техническо средство, отчело съдържание на алкохол 2,41 % в издишания от водача въздух. Това обстоятелство не се отрича от жалбоподателя и не се представят доказателства в обратна насока.

Неоснователно е възражението на касатора, че административният орган не разполага с компетентност да прекратява регистрацията, извършена от орган на властта в друга държава (в случая – САЩ). Националният закон не въвежда разграничения в задълженията на водачите на МПС при движението им по пътищата на територията на страната. Пътищата на Република Б. са отворени за обществено ползване (по аргумент от чл. 140 от ЗДвП) и за всички водачи на превозни средства съществува задължение да спазват правилата за движение - в частност чл. 5 ал. 3 т. 1 от ЗДвП.

Нарушението, за което е приложена конкретната ПАМ, безспорно е извършено на територията на страната, поради което контролният орган разполага с териториалната компетентност да приложи една или повече от предвидените в закона ПАМ. Съответен на този извод е и чл. 18б ал. 10 и сл. от Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Наредбата), в който е предвидена процедура във връзка с издадена заповед за прилагане на ПАМ по чл. 171 т. 2а б. “б“ от ЗДвП на собственик на превозно средство с чужда регистрация.

Съгласно разпоредбата на чл. 18б ал. 11 от Наредбата, при издадена ЗППАМ по чл. 171 т. 2а от ЗДвП на собственик на превозно средство с чужда регистрация, когато собственикът има постоянен адрес на територията на Република Б., екземпляр от заповедта, отнетите табели с регистрационен номер и свидетелството за регистрация на ПС се съхраняват в отдел/сектор „Пътна полиция“ при СДВР/ОДМВР, където е установено нарушението; след изтичане на наложената ПАМ отнетото свидетелство за регистрация и отнетите табели  с регистрационен номер се изпращат  в отдел/сектор „Пътна полиция“ при СДВР/ОДМВР по постоянния адрес на собственика за физическите лица или по адреса на регистрация за стопанските обекти (в този смисъл решение № 1573 от 6.02.2019 година по адм. д. № 1470/2018 година и решение № 16030 от 19.12.2018 година по адм. д. № 8562/2018 година на ВАС).

М.М. е с постоянен адрес на територията на Република Б.. Автомобилът му е с чужда регистрация. Затова налагането на ПАМ, като процесната, следва да бъде извършено при съблюдаване на разпоредбата на чл. 18б ал. 11 от Наредбата и чл. 172 ал. 4 от ЗДвП. Това е сторено.

 

 

 

 

Обжалваната заповед е законосъобразен административен акт – издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, постановена в съответствие с материалноправните разпоредби, на които се основава, при спазване на процесуалните правила и е съобразена с целта на закона – да се преустанови административното нарушение и да се осигури безопасността на движението по пътищата.

Жалбата се явява неоснователна и следва да бъде отхвърлена.

 

 

 

 

По изложените съображения, на основание чл. 172 ал. 2 от АПК и чл. 172 ал. 5 от ЗДвП, съдът

 

 

 

 

 

Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.М.М. с ЕГН ********** и адрес ***, против заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 20-0346-000164/20.12.2020 година на полицейски инспектор към ОДМВР – Б., РУ – С..

 

Решението е окончателно.

 

                                                                                   

 

СЪДИЯ: