Р А З
П О Р Е Ж Д А Н Е
Номер |
|
Година |
24.06.2022
г. |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Административен |
Съд |
|
Състав |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
На |
24.06. |
Година |
2022
г. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
В |
Закрито |
заседание и следния състав: |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Председател |
Ангел
Момчилов |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Съдебни заседатели |
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Съдията |
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
252 |
По
описа за |
2022 |
година. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Производството е по чл. 145 и сл. от АПК във вр.
с чл. 79, ал. 1 от закона за държавната собственост/ЗДС/.
Депозирана е жалба от кмета на община Кърджали, действащ чрез
пълномощника юрисконсулт Р. И., против Заповед № РД-09-97/06.06.2022 г. на областен управител на област Кърджали, с
която е отменен като незаконосъобразен АОЧС № ** от *** г., с който на
основание чл. 2, ал. 1, т. 2 от Закона за общинската собственост/ЗОС/ във вр. с § 42 от ПЗР на ЗИДЗОС е актуван като частна общинска
собственост поземлен имот с идентификатор ***, с площ 48 488 кв.м., с
трайно предназначение за територията:Урбанизирана и начин на трайно ползване:
за друг вид застрояване по КК на гр.Кърджали, „***“, попадащ в УПИ *, УПИ * и
УПИ *, кв. ** по ЗПР на ***, ***.
Счита заповедта за незаконосъобразна, по
следните съображения:
На първо място сочи, че заповедта е в
нарушение на административно-производствените правила, визирани в чл. 35 от АПК
и материалния закон поради следното, тъй като в случая областният управител на
област Кърджали не е изяснил фактите и обстоятелствата, явяващи се от значение
за настоящия случай, както и не е обсъдил обясненията и възраженията на
заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно
направени. В тази връзка твърди, че процесният
поземлен имот не е бил никога държавна собственост, а имотите от които е
образувана промишлено-складова зона на гр.Кърджали са били земеделски земи
включени в ТКЗС ***, ***. Със Заповед № **/*** г. бил одобрен застроителния, регулационния и кадастралния план на
промишлено-складова зона, гр.Кърджали, където тези земеделски земи били „вкарани“
в урбанизираната територия на гр.Кърджали/кв.**, имоти с пл.сн
№ **, пл.сн № ** и пл.сн №
**/.
С оглед факта, че тези имоти са били
включени в ТКЗС и не са били одържавявани, то правото на собственост подлежало
на възстановяване на основанията на чл. 10-14 от ЗСПЗЗ, съгласно трайно
установената съдебна практика.
Излага съображения, че основанието по
чл. 79, ал. 1 от ЗДС за издаването от областния управител на област Кърджали на
Заповед № РД-09-97/06.06.2022 г. не е било налице в
случая, тъй като поземлен имот с идентификатор ***, с площ от 48 488 кв.м., с
трайно предназначение на територията: Урбанизирана и начин на трайно ползване:
за друг вид застрояване по Кадастралната карта на гр.Кърджали, Промишлена
зона-юг“, попадащ в УПИ *, УПИ * и УПИ *, кв.** по ЗРП на ***, ***, не е държавна
собственост и няма съставен акт за държавна собственост.
Счита, че областният управител може да
упражни правомощията си по чл. 79, ал. 1 от ЗДС, когато незаконосъобразно
държавен имот е актуван като общински. Това предполагало държавната собственост
да е установена още преди съставянето на акта за общинска собственост, което практически
се реализирало с акт за държавна собственост.
В конкретния случай липсвали
доказателства, от които да е видно, че
преди актуването му като общински, имотът е бил държавна собственост.
Релевира доводи, че нормата на чл. 79, ал. 1 от ЗДС била
създадена да брани държавната собственост, когато тя е установена по реда и
начините предвидени в Конституцията и закона. Посочената разпоредба не намирала
приложение при предположения, че имотът е държавна собственост.
Предвид изложеното, считам, че Заповед №
РД-09-97/06.06.2022 г. на областния управител на област
Кърджали е незаконосъобразна и моли съда да отмени същата като такава.
Претендира деловодни разноски.
С оглед горното и на основание чл. 171, ал. 5 от
АПК, съдът
намира, че следва да се приемат
приложените към административната преписка писмени доказателства, като в съответствие с разпоредбата на чл.
154, ал. 1, във
вр. с чл. 153, ал. 1 от АПК, следва служебно да се конституират
и страните по делото, а именно: кмет на община Кърджали, в качеството му на жалбодател и областен
управител на област Кърджали, в качеството му на ответник, като делото се насрочи
за разглеждане в открито съдебно заседание с
призоваване на страните.
Водим от горното и на
основание чл. 154, ал. 1, чл. 157, ал.1, чл.
163, ал. 1 и ал. 2 и чл. 171, ал. 5 от АПК, съдът
Р А З П О Р Е Д И :
КОНСТИТУИРА
СТРАНИТЕ ПО ДЕЛОТО, както следва:
ЖАЛБОДАТЕЛ: Кмет на община Кърджали, с адрес на призоваване ***;
ОТВЕТНИК: Областен управител на област Кърджали, с адрес на
призоваване ***;
Заинтересовани страни: Няма такива.
ПРИЕМА и прилага като ДОКАЗАТЕЛСТВА по
делото заверени копия от: *****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****
*****.
УКАЗВА на жалбоподателя – Кмет на община Кърджали, че носи доказателствена тежест за установяване съществуването на
фактите и обстоятелствата, изложени в жалбата, от които черпи благоприятни за
себе си правни последици.
УКАЗВА на ответника, че на основание чл. 170, ал. 1 от АПК, в
негова тежест е да установи в процеса съществуването на фактическите и правни основания,
посочени в обжалвания административен акт, както и изпълнението на законовите
изисквания при издаването му. В тази връзка следва да установи по делото, че процесният имот е държавна собственост.
УКАЗВА на ответника – Областен управител на област
Кърджали, че следва да представи по делото доказателства, че на датата на
издаване на оспорения акт – 06.06.2022 г., е бил в
обективна невъзможност да упражнява правомощията си като областен управител,
поради отсъствие,респ. служебен ангажимент, временна нетрудоспособност или др.
УКАЗВА на ответника по жалбата, че в 14/четиринадесет/ -
дневен срок, считано от получаването на препис от жалбата и от настоящото
разпореждане, може да представи писмен отговор по жалбата, съгласно
разпоредбата на чл. 163, ал. 2 от АПК, както и да посочи писмените
доказателства, които да приложи към отговора.
НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 26.07.2022
год. от 09.30 часа, за която дата и час да се призоват страните.
Преписи от разпореждането, на основание
чл. 138, ал. 3 от АПК, да се връчат на страните по делото, като на
заинтересованата страни се изпрати препис от жалбата, ведно с доказателствата
към нея.
Разпореждането не подлежи на обжалване.
Председател: