Решение по дело №1277/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1314
Дата: 20 октомври 2021 г.
Съдия: Марияна Пенчева Бахчеван
Дело: 20217050701277
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е


......................../...................................2021 г., гр. Варна

 


В     ИМЕТО    НА     НАРОДА

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ касационен състав в открито заседание на тридесети септември 2021 г., в състав:

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР  КИПРОВ

ЧЛЕНОВЕ: 1. ЕВЕЛИНА  ПОПОВА

2. МАРИЯНА БАХЧЕВАН


           
при участието на секретаря Елена Воденичарова и на прокурор Силвиян Иванов от Варненска окръжна прокуратура, изслуша докладваното от съдия–докладчик МАРИЯНА БАХЧЕВАН касационно административно наказателно дело 1277 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

Производството е по реда чл.208 и сл. от АПК вр.чл.63 ал.1 ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на А.М.П. срещу решение №260556/27.04.2021 г. на Варненския районен съд по НАХД №5185/2020 г., с което е потвърдено наказателно постановление №23-0000973/18.11.2020г., издадено от началник на отдел „Контрол“ в Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Варна, с което на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 500 лева на основание чл.178в ал.5 предл.2 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/.

В касационната жалба се прави оплакване, че в материално-правна норма в процесното наказателно постановление липсва, тъй като е посочена само санкционната разпоредба на чл.178в ал.5 предл.2 от ЗДвП, с което наказващия орган не е изпълнил задължението си да конкретизира нарушението, което приема за извършено. Изтъква несъответствие на изискванията за психологическа годност, регламентирани в Наредба №36/15.05.2006г. с разпоредбите на Директива №126/2006, в чийто параграф 9 от преамбюла е посочено: „Доказателство за наличие на съответствие на водачите на превозни средства, които се използват за транспорт на пътници или стоки с минималните стандарти за физическа и умствена годност за управление на превозно средство, следва да се предоставя, когато свидетелството се издава и периодично след това. Този редовен контрол съгласно националните правила за съответствие с минималните стандарти ще допринесе за свободното движение на хора, ще избегне нарушаването на конкуренцията и по-добре ще взема предвид специфичната отговорност на водачите на такива превозни средства. На държавите-членки следва да се позволи да налагат медицински прегледи като гаранция за спазване на минималните стандарти за физическа и умствена годност за управление на други моторни превозни средства. Поради причини, свързани с прозрачността, тези прегледи следва да съвпадат с подновяването на свидетелствата за управление и поради това да се определят от срока на валидност на свидетелството.“.

Касаторът смята, че не е налице нарушение, тъй като към момента на проверката е притежавал валидно свидетелство за управление на моторно превозно средство и не е трябвало да се снабдява периодично с удостоверение за психологическа годност, каквото е задължително  по Наредба №36/15.05.2006г. и според него, не се изисква по Директива №126/2006. Настоява за отмяна на обжалваното решение и отмяна на наказателното постановление. На основание чл.38 във връзка с чл.34 ал.2 от Закона за адвокатурата иска присъждане на минимален адвокатски хонорар за адв.М.Х. за настоящото и предходното съдебно производство.

Ответникът – Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр.Варна в писмения си отговор оспорва касационната жалба като неоснователна. Намира обжалваното съдебно решение за правилно и обосновано и иска да бъде оставено в сила. Претендира на основание чл.63 ал.3 във връзка с ал.5 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/ присъждане на възнаграждение в полза на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за осъществено процесуално представителство.

Представителят на ВОП намира решението за постановено при спазване на процесуалните правила и закона, поради което няма основания за неговата отмяна.

След преценка на процесуалната допустимост и основателност на жалбата, извършена в рамките на касационната проверка по чл. 218 АПК вр. чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, съдът намира следното:

Касационната жалба е предявена срещу подлежащ на касационен контрол съдебен акт съгласно изричната разпоредба на чл. 63, ал. 1 изр. второ от ЗАНН, от процесуално легитимирано лице съгл. чл. 210, ал. 1 от АПК и в преклузивния срок, визиран в чл. 211, ал. 1 от АПК. Със спора е сезиран родово и местно компетентният съд. Наведените доводи в същата представляват касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1  от НПК, приложим по препращане от чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Варненският районен съд е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление като е приел, че нарушението е доказано от субективна и обективна страна. Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от компетентни органи в указания от закона срок и съдържат задължителните реквизити. Въззивният съд е изтъкнал, че производствата по установяване на административно нарушение и налагане на административно наказание са проведени без да са били допуснати съществени процесуални нарушения. Предходната съдебна инстанция подчертава, че разпоредбата на чл.178в ал.5 от ЗДвП съдържа едновременно хипотеза и санкция, поради което всички елементи от състава на нарушението са посочени в тази цитирана правна норма, което води до заключението за правилно приложение на материалния закон.

По делото е установено, че при проверката на 17.08.2020г. водачът на товарен автомобил „Скания“ от категория N3 с рег.№ ЕН **** КК, с който е бил осъществяван превоз на товари за собствена сметка,  А.П. е имал издадено удостоверение за психологическа годност №206208, издадено на 16.10.2013г. и валидно до 16.10.2015г.

Касаторът не оспорва, че управляваното от него моторно превозно средство е товарен автомобил от категория N3 и в деня на проверката е осъществявал превоз на товари за собствена сметка. Оспорва единствено необходимостта от периодично издаване на удостоверение за психологическа годност.

Съгласно §35 от ДР на ЗИД на ЗДвП (обн. - ДВ, бр. 54 от 2010 г.), със закона се въвеждат изискванията на Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 20 декември 2006 г. относно свидетелства за управление на превозни средства. Съгласно чл.178в ал.5 предл.2 от ЗДвП,  (Доп. - ДВ, бр. 9 от 2017 г., в сила от 27.02.2017 г.), наказва се с глоба в размер 500 лв. водач, който извършва превози на товари за собствена сметка без валидно удостоверение за психологическа годност. В приложената санкционна норма се съдържа хипотеза /условията и предпоставките, при настъпването на които съответната норма ще бъде приложима/, диспозиция /правило за поведение на правните субекти/ и санкция, поради което е неоснователно възражението на касатора, че липсва посочена нарушена материално-правна разпоредба.

В чл.8 от Наредба № 36 от 15 май 2006 г. за изискванията за психологическа годност и условията и реда за провеждане на психологическите изследвания на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на МПС, на водачи на МПС и на председателите на изпитните комисии и за издаване на удостоверения за регистрация за извършване на психологически изследвания  (загл. доп. - ДВ, бр. 89 от 2010 г.) е посочено, че: При всяко постъпване на работа и при извършване на дейността като водач на автомобили за обществен превоз на пътници или товари,  лицата представят удостоверение за психологическа годност. Удостоверението за психологическа годност е валидно за срок три години от датата на неговото издаване. Лицата по ал. 1 подлежат на психологическо изследване на всеки три години след датата на издаване на предходното удостоверение за психологическа годност.

Параграф 9 на ДИРЕКТИВА 2006/126/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 20 декември 2006 година относно свидетелства за управление на превозни средства (преработена), гласи: „Доказателство за наличие на съответствие на водачите на превозни средства, които се използват за транспорт на пътници или стоки с минималните стандарти за физическа и умствена годност за управление на превозно средство, следва да се предоставя, когато свидетелството се издава и периодично след това.“.

Нещо повече, в  ПРИЛОЖЕНИЕ III „МИНИМАЛНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ФИЗИЧЕСКА И ПСИХИЧЕСКА ГОДНОСТ ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПРЕВОЗНО СРЕДСТВО СЪС СИЛОВО ЗАДВИЖВАНЕ“ от ДИРЕКТИВА 2006/126/ЕО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 20 декември 2006 година относно свидетелства за управление на превозни средства в т.4 е казано, че водачите на товарни автомобили от група 2 - водачи на превозни средства от категории C, CЕ, С1, С1Е, D, DE, D1, D1E, от която категория е  А.П.,  преминават медицински преглед преди свидетелството за управление С да им бъде издадено за първи път и след това преминават периодични медицински прегледи съгласно предвиденото в националното законодателство.

Точка 5 от Приложение ІІІ на Директива 2006/126/ЕО допълва, че: „Стандартите, установени от държавите-членки за издаване и всяко едно последващо подновяване на свидетелствата за управление, могат да бъдат по-строги от изложените в настоящото приложение.“.

Следователно,     по аргумент от съображение 9 от преамбюла на Директива 2006/126/ЕО относно свидетелства за управление на превозни средства и т. 4 и 5 от приложение III от същата директива, касаещо въвеждането на минимални изисквания за физическа и психическа годност за управление на превозно средство със силово задвижване, може да се заключи, че общностните норми предоставят възможност на отделните държави да уредят по свой начин материята, свързана с контрола върху годността на водачите и при необходимост да приемат по-строги стандарти от предвидените в директивата.

Представеното от касатора извлечение във връзка с изпратено до България официално уведомително писмо на Европейската комисия, с което нашата държава се призовава премахване на изискването  професионалните водачи да представят свидетелство за психологическа годност в допълнение към свидетелството им за управление на МПС, няма задължителна доказателствена сила в настоящото съдебно производство сила, поради следните съображения:

Европейската комисия /ЕК/ има предоставени от договорите  /Договора за функционирането  на Европейския съюз и Договора за Европейски съюз/ правомощия, като основните от тях са следните: 1/ изпълнение на бюджета (член 17, параграф 1 от ДЕС, 317 от ДФЕС); След приемането на бюджета от 1 януари на следващата финансова година всяка държава членка извършва дължимите на ЕС плащания с месечни вноски в бюджета на ЕС, които са депозирани по банкова сметка ***ерството на финансите или централната банка на държавата; 2/ правомощия за упълномощаване на държавите членки да предприемат защитни мерки, предвидени в Договорите, особено в рамките на преходни периоди (напр. член 201 от ДФЕС); 3/ правомощия в областта на правилата на конкуренцията, особено при контрола на държавните помощи, съгласно член 108 от ДФЕС.

Според разпоредбата на чл.258 от ДФЕС: „Ако Комисията счита, че дадена държава-членка не е изпълнила задължение, произтичащо от Договорите, тя издава мотивирано становище по този въпрос, след като е дала възможност на съответната държава да изложи своите съображения. Ако съответната държава не се съобрази с това становище в срока, определен от Комисията, Комисията може да сезира Съда на Европейския съюз.“.

В настоящия случай, не е представено становище на ЕК по чл.258 от ДФЕС, като официалните уведомителни писма на Комисията нямат същата правна стойност.

Съгласно чл.260 т.3 от ДФЕС, Комисията сезира Съда на Европейския съюз с иск по силата на член 258, тъй като счита, че тази държава-членка не е изпълнила задължението си да съобщи за мерките за транспониране на директива. Ако Съдът на Европейския съюз установи, че има неизпълнение на горепосоченото задължение, той може да наложи на тази държава-членка да заплати еднократно платимата сума или периодичната имуществена санкция, в рамките на размера, определен от Комисията. Задължението за плащане влиза в сила на датата, определена в решението на Съда на Европейския съюз.

Видно от чл.267 от ДФЕС, единствено Съда на Европейския съюз е компетентен да се произнесе по преюдициално запитване относно тълкуването на европейска директива и съответствието с нея  на съответната национална правна норма.  Националният съд би бил задължен  да отправи преюдициално запитване, само ако има съмнение за противоречие между правна норма от законодателството на държавата-членка с друга от законодателството на Европейския съюз.

Както вече беше отбелязано по-горе, изискването по чл.8 ал.2 от Наредба №36/2006г. е в съответствие с параграф 9 от преамбюла на Директива 2006/126/ЕО относно свидетелства за управление на превозни средства и т. 4 и т. 5 от приложение III от същата директива, което позволява на  държавите-членки да налагат медицински прегледи, когато свидетелството се издава и периодично след това,  като гаранция за спазване на минималните стандарти за физическа и умствена годност за управление на други моторни превозни средства. 

Административен съд-Варна, като разгледа делото по реда на чл.217 и сл. от АПК, прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните както и след извършената на основание чл.218  от АПК служебна проверка за валидност, допустимост и съответствие на атакувания съдебен акт с материалния закон, и предвиди посочените в касационната жалба пороци на решението, намира същата за НЕОСНОВАТЕЛНА. Предвид гореизложеното, липсват касационни основания за отмяна на въззивното решение, което е правилно и трябва да бъде оставено в сила.

Настоящата касационна инстанция намира за неоснователно искането на ответника за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на основание чл.63 ал.3 във връзка с ал.5 от ЗАНН, тъй като Регионалната дирекция „Автомобилна администрация“ – Варна не е  представлявана от процесуален представител  в съдебното заседание на 30.09.2021г., и отговорът към касационната жалба е подписан от нейния  директор.

По изложените съображения, на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Административен съд Варна, VI касационен състав

Р Е Ш И : 

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение №260556/27.04.2021 г. на Варненския районен съд по НАХД № 5185/2020 г.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                              

 

                                                                                2.