Решение по дело №266/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 274
Дата: 25 октомври 2019 г.
Съдия: Росица Карова Цветкова
Дело: 20197270700266
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е     Ш     Е     Н     И     Е

 

№ ..........., град Шумен, 25.10.2019 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в публичното заседание на двадесет и първи октомври две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                        Председател: Росица Цветкова

                                                               Членове: Снежина Чолакова

                                                                               Бистра Бойн

 

при секретаря Ив. Велчева

и с участие на прокурор М. Георгиева от Окръжна прокуратура – гр. Шумен

като разгледа докладваното от административен съдия Р. Ц. КАНД №266 по описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

   Производство по реда на чл.63 ал.1 предл.второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), образувано по касационна жалба от Н.Р.Р. - Ц. с ЕГН ********** ***, чрез пълномощник адв. М. Х. при ЯАК, срещу Решение №444 от 11.07.2019 г., постановено по ВАНД №1301/2019 г. по описа на Районен съд град Шумен.

   В касационната жалба се излагат доводи за незаконосъобразност на съдебния акт поради постановяването му в нарушение на материалния закон. В тази връзка се твърди, че ЕФ е съставен извън сроковете по чл.34 от ЗАНН, поради което само на това основание като незаконосъобразен следва да бъде отменен. Излагат се и доводи, че не е установено по категоричен начин ограничението на скоростта, тъй като е налице разминаване между данните в ЕФ и снимковия материал. С оглед на това е отправя искане за отмяна на съдебното решение и на потвърдения с него електронен фиш.

   Ответната страна, ОД на МВР – гр. Шумен, редовно призована, не изпраща представител, както и не е представен писмен отговор по касационната жалба.

   Представителят на Шуменска окръжна прокуратура счита, че жалбата е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна. Предлага решението да бъде оставено в сила, като правилно и законосъобразно.

   Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становищата на страните, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл.218 и чл.220 от АПК, намира за установено следното:

   Касационната жалба е подадена от страна с право на касационно оспорване, срещу съдебен акт, който подлежи на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл.212 от АПК, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата се приема за неоснователна, предвид следните съображения:

   С процесното решение съдът е потвърдил Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство серия К №2040813 на ОД на МВР – гр.Шумен, с който на касатора Н.Р.Р. - Ц., представител на „Х.Е. БГ“ ЕООД, на основание чл.189 ал.4 от ЗДвП, във вр. с чл.182 ал.3 т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 50.00 лева. Фишът е издаден за това, че на 06.12.2017 г., в 10.29 часа, на път І-2 км. 112+737, бензиностанция „ШЕЛ“, при ограничение от 60 км/ч, въведено с пътен знак „В-26“, МПС „Магиар СМФФ" с рег.№У 5504 ЕЕ, собственост на „Х.Е. БГ“ ЕООД, се е движило със скорост от 74 км/ч, като превишението е установено със стационарна радарна система „Multa Radar“. С електронния фиш на Н.Р. - Ц. - представляващ дружеството-собственик на автомобила към датата на извършване на нарушението, е наложена глоба в размер на 50 лв. В срока по чл.189, ал.5 от ЗДвП Н.Р. - Ц. не е представила в ОД на МВР гр. Шумен писмена декларация с данните на друго лице, което да е извършило нарушението, придружена с копие на свидетелството му за управление на МПС.

   При така установената фактическа обстановка съдът е счел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процедурата по съставяне на електронния фиш, налагащи отмяната му. Съдът е приел още, че фишът притежава законово регламентираното съдържание, разписано в нормата на чл.189, ал.4 от ЗДвП. С оглед на това и отчитайки приобщените писмени доказателства, съдът е потвърдил процесния електронен фиш.

   Настоящият съдебен състав споделя установената от районния съд фактическа обстановка, както и направените въз основа на нея правни изводи. Правилен и съответен на закона е изводът на предходния съдебен състав за липса на допуснати съществени процесуални нарушения при издаване на електронния фиш. Същият съдържа необходимите реквизити, като изрично са отразени датата, мястото и обстоятелствата при извършване на нарушението, в съответствие с чл.189, ал.4 от ЗДвП. Цитираният текст изрично предвижда, че електронният фиш следва да съдържа данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Всички тези реквизити са категорично и точно описани в обжалвания електронен фиш - конкретно и ясно е описано нарушението, включващо данни за място, дата, час на извършване на нарушението, както и в какво се състои деянието, и кои разпоредби са нарушени – превишение на максимално допустимата скорост с 14 км/ч при ограничение от 60 км/ч, което представлява нарушение по чл.21 ал.2 във вр. с чл.182 ал.3 т.2 от ЗДвП, както и има вписан издател на фиша – ОД на МВР - град Шумен.

  На следващо място, задълбоченият прочит на приобщения доказателствен материал води до извод за безспорна установеност на описаното в електронния фиш нарушение. Приобщените по делото материали сочат с категоричност, че на посочената в електронния фиш дата процесният лек автомобил е засечен от стационарна камера тип „Multa Radar” да се движи по главен път І-2, в района на км.112+737 /в близост до бензиностанция „Шел”/ със скорост от 74 км/ч, при въведено с пътен знак „В-26” ограничение от 60 км/ч. Превишението е установено от стационарно техническо средство, преминало необходимата проверка в Българския институт по метрология и снабдено с Удостоверение за одобрен тип средство за измерване. В хода на въззивното производство по категоричен начин е установено и обстоятелството, че към процесния период нарушителят е имал качеството на представител на дружеството-собственик на превозното средство и доколкото не е предоставил данни за лицето, което в действителност е управлявало автомобила, то законосъобразно му е наложено разписаното в чл.182 ал.3 т.2 от ЗДвП административно наказание за допуснатото нарушение на чл.21 ал.2 от ЗДвП.

   В тази връзка са неоснователни твърденията на касатора, че е налице разминаване в данните по ЕФ и протокол към него по отношение скоростта. Правилно решаващият съд е посочил, че това се дължи на приспадната най-голяма възможна грешка /отклонение/ от реално заснетата скорост на автомобила. В случая при заснета скорост от 77 км/ч. са приспаднати 3 км./ч, поради което в ЕФ е отразена скорост на МПС от 74 км./ч. Напълно законосъобразно решаващият съд е приел, че това нарушение не е съществено, тъй като по никакъв начин не се нарушават правата на нарушителя.

   Настоящата касационна инстанция споделя и изведените изводи за неприложение на чл.34 от ЗАНН по отношение на ЕФ. Легална дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в §1 от ДР на ЗАНН, която дефиниция е възпроизведена и в §6 т.63 от ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства. От това следва, че електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. В тази връзка, съгласно Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. по т. д. №1/2013 г. на ВАС, ЕФ се приравнява едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), но не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, регламентирани подробно в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш.

   От спецификата на ЕФ се изхожда и при преценката относно приложимостта на сроковете по чл.34 от ЗАНН в производството по издаване и обжалване на ЕФ за нарушения на чл.21 ал.1 от ЗДвП. В тази връзка правилно въззивният съд е приел, че разпоредбата на чл.34 от ЗАНН няма как да намери приложение по отношение на ЕФ. Тя е свързана само и единствено с производството по издаване на НП, започващо със съставянето на АУАН. Законодателят изрично е записал "... Не се образува административно-наказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението... ". Напълно обосновано въззивният съд е приел, че доколкото ЗАНН не предвижда изрична регламентация на института на давност за погасяване на административно-наказателното преследване (извън сроковете за съставяне на АУАН и издаване на НП), предвид указанията, дадени с Тълкувателно постановление на ВАС и ВКС №1/27.2.2015 г., в производството по издаване и обжалване на ЕФ, следва да намерят приложение текстовете на чл.80 и чл.81 от НК. В случая, съгласно чл.80 ал.1 т.5 от НК, обикновената давност е три години, а абсолютната - 4 години и половина. Видно от датата на извършване на нарушението – 06.12.2017 г., дори и към настоящия момент не е изтекъл нито един от двата срока.

   С оглед гореизложеното настоящата касационна инстанция намира, че решението на районния съд е постановено в съответствие с материалния закон и при стриктното съблюдаване на съдопроизводствените правила, поради което не са налице твърдените от оспорващия основания за отмяната му. Решението на РС град Шумен, като правилно и законосъобразно, следва да бъде оставено в сила.

   Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р   Е    Ш    И   :

 

   ОСТАВЯ В СИЛА Решение №444/11.07.2019 г., постановено по ВАНД №1301/2019 г. по описа на Районен съд град Шумен.

Решението е окончателно.

        

ПРЕДСЕДАТЕЛ:......................           ЧЛЕНОВЕ: 1..........................

                                                                                           

     2..........................

 

ЗАБЕЛЕЖКА: Решението е окончателно и не подлежи на обжалване. Влязло в сила на 25.10.2019г