Решение по дело №201/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 260540
Дата: 15 август 2022 г.
Съдия: Мария Янкова Вранеску
Дело: 20191100900201
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 1 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е №…

15.08.2022г.,гр. София

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО, VІ-11 състав, в публично заседание на двадесет и трети февруари през две хиляди двадесети и втора година, в състав:

                             

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ВРАНЕСКУ

            

при секретаря Стефка А., като разгледа докладваното от съдията т. дело N 201 по описа за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

ПРЕДЯВЕНИ са обективно съединени искове с правно основание чл.232,ал.2 от ЗЗД и чл.92 от ЗЗД от МИНИСТЕРСТВО НА З., Х.И Г.срещу СДРУЖЕНИЕ:“Б.А.Б.ЕИК ******.

ИЩЕЦЪТ твърди, че между страните е сключен договор за наем № РД 50-69/22.06.2016г. , по силата на който ищецът в качеството му на наемодател е отдал под наем на ответника, след проведен търг,  част от недвижим имот – публична държавна собственост, а именно помещения с обща полезна площ от 140.72 кв.м., със самостоятелен санитарен възел и съответните общи части от обслужващия коридор, находящи се в приземния етаж на централната сграда на Министерство на З. и Х., бул.******, гр.София. Договорът е сключен за срок от 10 години, при наемна цена в размер на 864 лв. с ДДС, с уговорка за годишно индексиране. На 18.06.2016г. с двустранно подписан протокол ищецът е предал помещението на ответника. Доколкото договора за наем е предвиждал преустройство на помещението от страна на наемателя, ищецът сочи разменена кореспонденция между страните във връзка с това негово задължение, като твърди, че ответникът макар и да му е представил за одобрение проект, към него е липсвало количествено-стойностна сметка. С писмо от 14.10.2016г. на наемателя е указано от ищеца като собственик на имота и наемодател, сдружението да съгласува в най-кратки срокове с  всички необходими инстанции проекта и да проведе ремонтните дейности в помещението. Твърди, че по договора ответникът не е заплащал дължимия наем.Претендира заплащане на дължимия наем по общо 18 броя фактури, подробно посочени в молба от 10.07.2019г., като същите възлизат в общ размер от 23 531 .87 лв. и обхващат периода от 20.12.2016г. и до 26.09.2018г., като по първата фактура № 00….12165/20.12.2016г. касаеща месец юни 2016г. е фактуриран наем от 86.40 лв. Наема от м.юли 2016г. по фактура № 00…12166 месечно е по 864. Лв. с ДДС  до м.януари 2018г. вкл. За който е издадена фактура №00…13491 от 02.01.2018г.От месец февруари 2018г.  до м.август 2018г. е фактурирана наемна цена в размер на 889.08лв. с ДДС, а за последния месец от исковия период –м.09.2018г. по фактура №00…14749/03.02018г. наемната цена е в размер на 770.54 лв. Предвид забавата плащанията по главницата за наемна цена ищецът претендира обезщетение в размер на договорената неустойка по 0.5 % на ден, от датата на издаване на фактурата и до 26.09.2018г., който е посочена по размер върху всяка фактура в молбата от 10.07.2019 г. , като общия размер на това обезщетение възлиза на 46 603.09 лв.

            Моли ответникът да бъде осъден да му заплати главница – дължима наемна цена за периода –м.юни 2016г.-м.септември 2018 г. обща сума в размер на 23 531.87 лв., в едно с неустойка за забава в размер на 46 603.09 лв. за периода 20.12.2016г. до 26.09.2018г.

            ОТВЕТНИКЪТ оспорва изцяло исковите претенции. Твърди, че наем не се следва, тъй като не е успял да ползва помещението съобразно предназначението за което е нает. Твърди, че в договора за наем е било предвидено извършване на неговото преустройство, за което е било необходимо изготвяне на инвестиционни книжа, което е сторено от страна на ответника. При внасянето им за одобрение в столична община, за да бъдат одобрени същите са им дадени допълнително указания, едно от които е получаване на съгласие за преустройството на осн.чл.84 от Закона за културното наследство и чл.143,ал.1,т.5 от ЗУТ от Института по памет ниците на културата към Министерство на културата, поради факта, че цялата сграда на Министерство на З. и Х.е паметник на културата от национално значение. Подобно съгласие може да се издаде само на собственика на сградата и въпреки, че ответникът е търсил съдействието на МЗХ с множество писма, не го е получил и не е получил и съгласие от компетентния орган за извършване на преустройството в наетото помещение. Твърди, че не дължи наем, след като не е могъл да ползва помещението , за целта за която му е отдадено под наем. Моли този иск да бъде отхвърлен. Твърди, също така, че не дължи неустойка, доколкото не дължи и наемна цена. Наред с това твърди, че същата е нищожна, тъй като е прекомерна и не е във връзка с функциите, които следва да  изпълнява – обезпечителна , обезщетителна и санкционна.  Ако не се приеме, че клаузата от договора е нищожна, прави искане да се намали размера й поради нейната прекомерност, тъй като нахдвърля с 200 % наемната цена. Моли ответникът , да бъде задължен да посочи банкова сметка, ***, като намира, че се касае за нередовност на исковата молба. Претендира направените по делото разноски.   

Съдът, след като взе предвид доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства,  приема за установено следното:

 

По делото е представен договор за наем от 22.06.2016  година, сключен между  Министерство на З. и храните, ищец по делото и ответника „Сдружение с дейност в частна полза „ Б.А.Б.“, с който е отдаден под наем част от недвижим имот публична държавна собственост – помещения с обща полезна площ от 140.72 кв.м., със самостоятелен санитарен възел и общи части от обслужващия коридор, находящи се в приземния етаж на централната сграда на Министерство на З. и Х./МЗХ/ . Доколкото имота е публична държавна собственост не се спори, че имота е отдаден след проведен търг, което се установява и от представената част от тръжна документация, с отговора на ответната страна. Срока на договора е 10 години, видно от чл.2. Наемната цена е в размер на 864 лв.с ДДС.

В чл.1 не се сочи за каква цел следва да се ползват от наемателя наетите от него помещения. Това обаче се извежда от цялостното съдържание на договора и поетите задължения от страна на наемателя за ремонт и преустройство на помещенията в обект за стопанска дейност „магазин за биопродукти“ – чл.7 и конкретно чл.7,т.2.1 от договора и договорения гратисен период за заплащане на наемната цена, на база  вложената за преустройството стойност, но не повече от 12 календарни месеца – чл.4 от договора. Това се подкрепя и от точки 4 и 5 на чл.7 от договора, а именно уговорката имота да се ползва само по предназначение, като се поддържа набор от продукти предвидени в Приложение 1 към договора, от които се следва 10 % отстъпка на служителите на МЗХ и ВРБ към Министъра на З. и храните.

С оглед на горното съдът приема, че помещенията са отдадени под наем за конкретно ползване – магазин за биопродукти, което може да се постигне само след съответно преустройство, което следва да се извърши в кратки срокове и стойността на ремонта се приспада от наемната цена, но не повече от 12 месечни вноски.

Видно от разменената кореспонденция между страните, след проучване, макар и след 30 дневния срок ответникът е възложил изготвяне на инвестиционни проекти за преустройство, такива са били изготвени, внесъл ги е в СО за одобряване, но същите са били непълни и част от указанията могат да се изпълнят след съдействие от страна на наемодателя – МЗХ, като собственик на сградата. Указано е съгласуване на проектите със собственика т.е. с МЗХ и със  Министерство на културата на осн.чл.143 , ал.1,т.5 от ЗУТ доколкото обекта е паметник на културата. Съгласуването конкретно се провежда към Института по паметниците на културата към МК. Във връзка с последното ответника е изисквал упълномощаване или извършване на такова съгласуване от наемодателя т.е. от МЗХ.

            От приетата по делото съдебно-техническа експертиза на вещо лице Б.Б., неоспорена от страните, която съдът кредитира като обективна и компетентно изготвена се установява, че процесните помещения се намират в сградата публична държана собственост на МЗХ на бул. ******, гр.София.Сградата е със статут на „ единична архитектурна – строителна и художествена недвижима културна ценност с категория „национално значение“. Налице е проект за преустройство на помещенията в магазин за биопродукти в МЗХ, но документацията за преустройството макар и внесена за одобряване на 17.10.16г., след като не е получила такова е изтеглена на 25.10.16г.. Помещенията преди години са ползвани за ведомствен хранителен магазин. При огледа на место вещото лице е констатирало следното състояние на помещенията – помещение В12 с изкъртена ламперия, под балатум върху мрамор, таван – латекс, помещение В9 – търговска зала средна, с почти разрушен таван, с метална скара и осветление, под мрамор, чугунени мивки, ведомствен склад В5 : стени – дървена облицовка, таван латекс, който се рони, осветление провалено.  С техническия проект е предвидено преустройство на помещенията без конструктивни промени, нито промени по фасадата. През ноември 2016г. отново са внесени и отново върнати като неодобрени, поради липса на пълна окомплектовка и липса на съгласуване по Закона за културното наследство. Искано с писма е съдействие от Министъра на З. да съгласува проекта. С писма от 2017г. ищеца кани ответника за заплащане на наема, като на 29.09.2018г. прави изявление за прекратяване на договора и същия е прекратен.       Вещото лице е категорично, че без съответните разрешителни не може да се ползва помещението като магазин за продажба на биопродукти.  Ново искане за съгласуване на техническия проект за преустройство на помещението е внесено в Министерство на културата на 04.02.2019г. от Министъра на З., Х.и Г.и такова съгласуване е извършено със становище на Министъра на културата от  05.04.2019г.. Касае се за проект еднакъв с този на ответната страна. Следва извод, че действията от страна на МЗХГ за съгласуване на проекта, идентичен с този на ответната страна, с Министерство на културата на осн.чл.84 вр.чл.83 от Закона за културното наследство  се извършват едва  след прекратяване на договора за наем. 

            От показанията на изслушания свидетел М.С., член на ответното сдружение и на Управителния му съвет се установява, че сдружението не е успяло да извърши преустройството на помещения в магазин за биопродукти, поради множеството процедури, които е следвало да се извършат, включително от страна на наемодателя, които не са били извършени. След като са внесли в общината проекта за преустройството от там са им казали, че е необходимо съгласуване с института по паметниците на културата. От този институт са им казали, че искането може да се направи само от собственика, т.е. от Министерството на З. или пълномощник с нотариално заверено пълномощно. Поискали са това съдействие от министерството писмено и чрез лични срещи, но то не е предприело необходимите действия в рамките на действието на договора за наем, независимо от обещанията. Не са успели да ползват помещението като магазин, като понякога са оставяли в него продукти във връзка с провеждания фермерски пазар, и все още имат достъп до това помещение, независимо, че договора е прекратен.  

            При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Между страните няма спор, че за процесния исков период е бил сключен договор за наем, като ответната страна не е заплащала дължимата се наемна цена. Не се спори и че договора е прекратен от ищцовата страна. Спорно е, дали наемната цена се дължи, за периода на действие на договора за наем, както и следва ли се обезщетение за забава относно плащане на наемната цена, в размер на договорената  неустойка за забава.

Съгласно чл.232 от ЗЗД с отдадения под наем имот наемателя може да си служи само за определеното в договора ползване. Доколкото се касае за имот публична държавна собственост и нормата на чл.239 от ЗЗД препраща към правилата на специалния закон, или това е Закон за държавната собственост и правилника за приложението му, то следва да се съобрази и чл.19 от ПП на ЗДС, който предвижда, че имотите публична държавна собственост могат да се ползват само по предназначение. Следователно отдадения под наем имот от страна на ищеца и чието ползване ответника е получил е могъл да бъде ползван само за магазин за биопродукти. По делото се установи по безспорен начин, че помещенията не са преобразувани в магазин за биопродукти и ответното сдружение не е ползвало помещенията като магазин за биопродукти в периода на действие  на договора за наем. Факта на достъп до помещения по същество не осъществява изпълнение на договора за наем, доколкото ползването по предназначение изобщо не е започвало.

Съдът намира, че ответника не следва да дължи наем на ищцовата страна, тъй като отдаването и ползване на помещенията, конкретно тези публична държавна собственост следва да става само по предназначение. За да се започне ползване по предназначение помещенията са се нуждаели от преустройство и ремонт. Освен, че за това е необходимо изпълнение на законови изисквания относно изготвяне и изпълнение на одобрени архитектурни проекти, съответните разрешения за да се предлагат биопродукти, но и за да се преустроят помещенията се изисква и разрешение от Министерство на културата, доколкото сградата е паметник на културата. Както проектите е следвало да се съгласуват от наемателя, което е било забавено и некоректно извършено във времето, видно от писмото на СО, така и съгласувателната процедура за преустройството на помещението е можела да се проведе само от Министерство на З., за което последното не е предприело необходимото действие, въпреки писмените и устни искания от представители на ответника наемател. Съгласуването е извършено  едва през април 2019г., след прекратяване на договора за наем. Съдът намира, че в конкретния случай съдействието от страна на наемодателя е от съществено значение за да се получат съответните разрешения и да се преустрои помещението и да се започне ползването му по предназначението ,за което е отдадено. С неоказване на това съдействие наемодателя по същество е попречил на целия процес на преустройство, с което съдът намира, че същият е станал причина, да не започне реалното изпълнение по договора за наем, за целта за която е бил отдаден.  Съдът намира, че ответникът не дължи договорения наем, тъй като не е започнал да ползва помещението за договорената цел. Обикновеното предаване на владение по този договор  не е достатъчно, предвид, че е необходимо преустройство, което ищецът е приел за необходимо, предвид че е приел да приспадне стойността му  от наемната цена.  Видно от експертизата помещението, във вида в който е предадено от наемодателя и приет от ответника изцяло е неизползваемо за магазин за хранителни продукти без да се извърши преустройството и без съответните разрешения. Със своята забава в оказване на необходимото съдействие на наемателя, което многократно е искано от последния, за съответните разрешения и одобрения относно държавната собственост помещение, ищецът сам е допринесъл за това помещението да не бъде преустроено и съответно се е поставил в положение да не му се следва наем.. Съдът намира, че искът за главницата за претендирана наемна цена за периода м.юни 2016г.-месец септември 2018г. включително  по 28 фактури  за сумата от 23 531.87 лева се явява изцяло неоснователен и като такъв следва да бъде отхвърлен.

При този изход на спора по главния иск неоснователни са и акцесорния иск за обезщетение за забава в размер на 46 603.09 лв. договорна неустойка по чл.92 от ЗЗД, доколкото след като наем не се дължи, то ответникът не е изпадал в забава и не дължи обезщетение.

  При този изход на спора на ищеца не се следват разноски, а същият на осн. чл. 78 от ГПК следва да заплати на  ответникът направените от него разноски, съобразно приложения по делото списък в размер на 1850 лв.  адв.възнаграждение и възнаграждение за вещо лице/. Адвокатското възнаграждение е в размер на 1 000 лв. и  срещу него има възражение за прекомерност. Съдът намира, че възнаграждението в този размер не е прекомерно  при материален интерес от 70 134.96 лв., проведената защита  и извършените процесуални действия по делото. Същото следва да се присъди в пълен размер, доколкото в договора за правна помощ е посочено, че е заплатено в брой.

Предвид, че внесената от ищеца държавна такса е в повече, сумата над дължимите 4 % от общата цена на исковете – 70 134.96 лв. , която е в размер от 2 805.39 99лв.  следва да се възстанови на МЗХ при поискване. Ищецът е заплатил три пъти държавни такси, предвид неколкократното уточняване на исковите претенции или -1. - 910.45 лв. пред СРС, с банков документ от 14.11.2018г., 2.- 1 639.92 лв. по сметка на СГС с банков документ от 22.02.2019г. и 3. – 2 805.39 лв. по см. на СГС от 08.08.19г.. По последния банков документ дължими се явяват само 256.02 лева, тъй като с предходните два вносни документа се формира пълния размер на дължимата държавна такса. Предвид на това при поискване на ищеца  по делото следва да му бъде възстановена сумата от  2 549.37 лв. по банков документ от 08.08.19г.

Така мотивиран, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

 ОТХВЪРЛЯ исковете с правно основание 232 от ЗЗД вр.чл. 79 ЗЗД  и чл.92 от ЗЗД и  чл. 86 и от ЗЗД предявени от МИНИСТЕРСТВО НА З., Х.И Г., гр.София, бул.****** срещу СДРУЖЕНИЕ:“Б.А.Б.ЕИК ******, бул.******за заплащане на месечен наем за периода м. юни 2016г. до м.септември 2018г. вкл.за сумата от  23 531.87 лева по договор за наем 22.06.2016г., като и за  сумата от 46 603.09 лв. договорна неустойка по чл.92 от ЗЗД като неоснователни.

ОСЪЖДА МИНИСТЕРСТВО НА З., Х.И ГОРИТЕ, гр.София, бул.******да заплати на  СДРУЖЕНИЕ:“Б.А.Б.ЕИК ******, бул.******сумата от 1 850 лева / хиляда осемстотин и петдесет лева / разноски на осн.чл.78 ГПК.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Софийски апелативен съд, в двуседмичен срок от връчването му.    

                                                     

   

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: