Р Е Ш Е Н И Е
№ …
Гр. Враца, 11.10.2018
г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД - ВРАЦА, първи
граждански състав, в публичното
съдебно заседание на единадесети октомври две хиляди и осемнадесета година в
състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ИНА ГЕНЖОВА
при секретаря Наталия Петрова, като разгледа гр.д. № 525 по описа на ВРС за 2018 г.,
за да се произнесе, взе предвид следното:
„Водоснабдяване и канализация” ООД
Враца е предявило срещу Й.Н.К. установителни искове с правно основание чл. 422,
ал.1 ГПК, вр. с чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД и чл.86 ЗЗД за сумата от 98,04 лв.,
представляваща стойността на начислено незаплатено потребление на вода за
периода от 17.12.2016г. до 24.02.2017г. в имот на адрес гр. Враца, **************както
и за сумата от 6,17 лева, представляваща лихва за забава за периода от
01.03.2017г. до 20.10.2017г., ведно със законната лихва върху сумата от датата
на подаване на заявлението по чл. 410 ГПК – 27.10.2017г. до окончателното
изплащане на сумата, за която е издадена заповед за изпълнение на парично
задължение №3534 от 31.10.2017 г. по ч.гр.д. № 5155/2017 г. по описа на ВрРС,
първи граждански състав.
Ищецът твърди, че процесните суми са
начислени за имот на адрес гр. Враца, ж.к. **************. Ответникът бил
абонат на ищцивото дружество по реда на Наредба №4/2004г. на ММРБ за условията
и реда за присъединяване на потребители и за ползване на водоснабдителните и
канализационни системи. За потреблението в имота за периода 17.12.2016г. до
24.02.2017г. били издадени 2 бр. фактури на обща стойност 98,04 лева главница,
както и сумата от 6,17 лева, представляваща лихва за забава за периода от
01.03.2017г. до 20.10.2017г. На ответника била изпратена покана за доброволно
изпълнение, но плащане не последвало. Дружеството подало заявление по чл.410 ГПК, въз основа на което било образувано ч.гр.д. №5155/2017г., по което била
издадена заповед за изпълнеине. Събощението, към което същата била приложена, е
връчено на ответника по реда на чл.47, ал.5 ГПК. Във връзка с дадените указания
от съда, ищцовото дружество представило в срок искова молба и моли да бъде
установено вземането му, така както е посочено в заповедта за изпълнеине. Претендира разноски.
Ответникът не е бил открит на
регистрираните му адреси, както и по месторабота, поради което му е назначен
особен предтавител, който в срокът по чл.131 ГПК е подал отговор на искова
молба. Оспорил е предявените искове, като е изложил, че не е доказано
потреблението на вода за посочените периоди от време. Твърди, че посочените два
броя фактури не са приложени. Също така е навел доводи, че в представените
извлечения от карнет липсва подпис на абоната, поради което не може да се
установи потребеното количество вода. Сочи, че е налице несъответствие в
посочените в исковата молба и в представената покана за доброволно изпълнение
периоди. Моли исковете да бъдат отхвърлени.
Районен съд - Враца, като прецени доказателствата по
делото и доводите на страните, намира за установено от фактическа страна
следното:
Представена е справка – извлечение
за дължимите суми към „ВиК“ООД – Враца за абонатен номер 1704031 на името на Й.Н.К.
за имот на адрес *** към 20.10.2017г., от което се установява, че ищецът е
издал фактури с №№ 30088808/01.02.2017г.;
30161915/01.03.2017г.; и е начислил в своето счетоводство задължение по посочените
партиди сумите от общо 98,04 лева – главница и 6,17 лева – лихва.
На лист 6 са приложени заверени за
вярност с оригинала копия на карнети, съставени за партиди за имот на адрес гр.
Враца, ж.к. ************** с титуляр Й.Н.К., за периода 17.04.2014г.- 22.06.2017
г., от които копия е видно, че има положен подпис на абонат за процесния период
– 17.12.2016г. до 24.02.2017г. на следните дати: 23.01.2016г.; 21.04.2017г.
Представено е извлечение от Общи
условия на „ВиК“ ООД Враца, които са одобрени от /Д/КЕВР на основание чл.6,
ал.1, т.5 от ЗРВКУ с решение № ОУ – 019/09.06.2006г. и са публикувани във в.
„Новинар“ в броя му от 20.06.2006г. и във в. „Конкурент“ в броя му от
19.06.2006г. и са поместени на интернет страницата на дружеството. В чл. 31 от
Общите условия е предвидено, че доставчикът издава месечни фактури, освен при
изрична договореност за различен период на фактуриране, а потребителите са
длъжни да заплащат дължимите суми за ползваните от тях услуги в 30-дневен срок
от датата на фактуриране. Съгласно чл.42 от ОУ потребителите дължат обезщетение
в размер на законната лихва при неизпълнение в срок на задължението за заплащане
на ползваните услуги.
Представена е покана за доброволно
изпълнение, адресирана до Й.Н.К. изх. №6112/27.07.2017г., от която е видно, че адресатът
не е открит. Към поканата е приложена счетоводна справка за дължими суми от Й.Н.К.
за периода от 01.02.2017г. до 01.03.2017г. в размер на 98,04 лева главница и
лихва от 3,85 лева за периода от 01.02.2017г. до 27.07.2017г.
Други допустими и относими
доказателства по делото не са представени.
При така установената фактическа обстановка съдът
намира от правна страна следното:
Исковете за установяване
съществуването на вземане с правно основание чл. 422 вр. с чл. 415 от ГПК са подадени
в законоустановения месечен срок и са допустими. За ищеца-кредитор е налице
правен интерес от установяване съществуването на вземането му, тъй като
издадената по ч.гр.д.№ 5155/2017 г. по описа на РС-Враца заповед за изпълнение
на парично задължение по чл. 410 от ГПК е получена по реда на чл.47 ГПК и са му
дадени указания, че може да предяви иск за установяване на вземането си.
По иска с правно основание чл. 422 ГПК, вр. с чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД, в тежест на ищеца е да установи
възникването на облигационно отношение по договор за продажба между него и
ответника, по силата на което е осигурил извършването на услугата
водоснабдяване в твърдените количества и обем, и за ответника е възникнало
задължение за плащане на уговорената цена в претендирания размер. При
установяване на тези обстоятелства в тежест на ответника е да докаже, че е
погасил претендираното вземане.
Ищецът е оператор на водоснабдителни
и канализационни услуги и в това си качество е доставял и доставя
водоснабдителни и канализационни услуги на потребителите на ВиК услуги на
територията на гр.Враца.
Съгласно разпоредбата на §1, т.2,
б."б" от Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационните
услуги потребители на водоснабдителни услуги, а и според Общите условия за
предоставяне на ВиК услуги, потребители са "юридически или физически лица
- собственици или ползватели на съответните имоти, за които се предоставят В и
К услуги". Отношенията по ползване на услугите, предоставяни от ищцовото
дружество, се уреждат от Наредбата и съгласно публично оповестени общи условия,
предложени от оператора и одобрени съответно от собственика на ВиК системата
или от регулаторния орган. Общите условия за предоставяне на ВиК услуги на
потребителите от оператора - "ВиК" ООД гр.Враца са общоизвестни и
публикувани на сайта на дружеството в интернет, поради което обвързват всички
абонати на дружеството съгласно чл. 8 от Наредба № 4/14.09.2004 г. за условията
и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и
канализационните системи. Според чл. 3, ал.1 от Наредба № 4 от 14.09.2004 г. за
условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на
водоснабдителните и канализационните системи, потребители на услугите на ВиК
са: 1.собствениците и лицата, на които е учредено вещно право на строеж или
право на ползване, на водоснабдявани имоти и/или имоти, от които се отвеждат отпадъчни
води; 2.собствениците и лицата, на които е учредено вещно право на строеж или
право на ползване на жилища и нежилищни имоти в сгради - етажна собственост;
3.собствениците и лицата, на които е учредено вещно право на строеж или право
на ползване на водоснабдяваните обекти, разположени на територията на един
поземлен имот и присъединени към едно водопроводно отклонение. Редът, начинът и
формата за установяване на облигационните отношения по доставката на питейна
вода и пречистването на отпадна такава за конкретните имоти и начинът на
плащане и разпределение на дължимите суми от абонатите се определят съобразно
правилата, предвидени в чл. 30- чл. 40 от същата наредба. Възможността дадено
лице да придобие качеството потребител е разширена в Общите условия /ОУ/ на ВиК
оператора, съгласно които потребител може да бъде и наемател на имот, за който
се предоставян ВиК услуги-за времето на наемното правоотношение, при услови, че
собственикът или титулярът на вещното правото на ползване на имота лично
декларира съгласие пред ВиК оператора или бъде представена декларация с
нотариална заверка на подписа му, това лице /наемател/ да бъде потребител на
ВиК услуги за определен срок- чл. 2, ал.3 от ОУ.
Не е оспорено, че ответникът е
носител на правото на собственост върху процесния водоснабден имот на адрес гр.
Враца, ж.к. ************** и е абонат на ищцовото дружество. Видно е от
изготвената справка за адресна регистрация на лицето, че настоящият и
постоянният адрес на Й.Н.К. са на адреса на процесния имот.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал., от Наредба №
4/14.09.2004 г. за УРПППВКС и чл. 2, ал. 1 от Общите условия за предоставяне на
ВиК услуги на потребителите от "ВиК" ООД - Враца (одобрени с решение
№ ОУ-019/09.06.2006 г. на ДКЕВР), собствениците на водоснабдени обекти са
потребители на услугите на дружеството. Като потребител ответникът носи
задължение да заплаща доставените в имота услуги, независимо дали лично се е
възползвал от тях или те са използвани от друго лице, на което той е предоставил
ползването на имота. В случай че услугите са потребени от друго лице, то
ответникът би могъл да иска възстановяване на сумите от това трето лице въз
основа на отноншенията между тях, но същият не се освобождава от задължението
да ги заплати на доставчика на ВиК услуги.
Според чл. 32, ал.1 и ал.4 от Наредба № 4/14.09.2004
г., ВиК услугите се заплащат въз основа на измереното количество изразходвана
вода от водоснабдителната система на оператора, отчетено чрез монтирания
водомер на водопроводното отклонение, а отчетените данни се установяват чрез
отбелязването им в карнета, заедно с датата на отчитане на водомерите и подписа
на потребителя или негов представител, освен в случаите на отчитане по
електронен път. Съгласно чл. 35 от наредбата "Показанията на водомерите се
отчитат с точност до 1 куб. м за период, който се определя в общите условия или
договора, но не по-дълъг от шест месеца, като когато периодът на отчитане на
водомерите е по-дълъг от един месец, операторът ежемесечно начислява служебно
количество изразходвана вода, определено въз основа на средния месечен разход
от редовно отчетените съответни периоди на предходната година. След отчитане на
показанията на водомерите количеството вода се изравнява в съответствие с
реалното потребление. Достъпът на длъжностното лице на оператора до водомера за
извършване на отчети, включително в жилищата на потребителите, се осигурява
съгласно общите условия или договора, като при невъзможност за отчитане на
водомерите поради отсъствие на потребителя или на неговия представител
потребителят е длъжен да уточни с оператора в удобно за двете страни време
извършването на отчитането в срок не по-дълъг от една година от последното
отчитане.". Съгласно чл. 31 от общите условия на ВиК операторът издава
ежемесечни фактури- следователно за всеки месец, в който е извършено отчитане
следва да бъде фактурирана цената, като потребителите са длъжни да заплащат
дължимите суми за ползваните от тях ВиК услуги в 30 дневен срок след датата на
фактуриране. Възражения срещу определената дължима сума за използвани В и К
услуги могат да се правят писмено пред В и К оператора в срок от 7 работни дни,
считано от датата на получаване на фактурата- чл. 32, ал.2 от ОУ. Съгласно чл.
40 от Наредба № 4/14.09.2004 г. "При неспазване на сроковете за плащане на
изразходваното количество вода, определени в общите условия се заплаща законна
лихва по реда на чл. 86, ал.2 от ЗЗД. Възражения срещу определено заплащане на
изразходваното количество вода могат да се правят писмено пред оператора в
7-дневен срок от изтичането на срока за плащане.". Представената с
исковата молба справка за начислени суми по партидата за имот на адрес гр.
Враца, ж.к. ************** по цитираните в нея фактури не е оспорена от ответника, същият не е навел
доводи за нередовност при отчитането на потребеното количество вода. В хода на производството
не се събраха доказателства претендираните суми да са частично или изцяло
платени.
Съдът намира, че следва да се
приеме, че абонатът полагайки лично или чрез представител подпис, се е съгласил
с отразеното в карнета за отчетеното на 23.01.2016г.;
21.04.2017г., както и с отразеното преди тези дати като отчетено количество. За
останалия период липсват подписи. Присъствието на потребителя или на негов
представител при извършване на отчета е негово задължение, предвидено в чл. 6,
т.1, вр. с чл.22 от Общите условия. Целта на присъствието на двете страни по
правоотношението при отчитане на показанията на водомера е да се отчете
правилното показание, което ще послужи за определяне на дължимите суми.
Наличието на подпис срещу показанието на водомера съдът приема като съгласие на
потребителя с отчетеното до тази дата, при липса на възражения от абоната за
предходния период. Съгласно приложимата НАРЕДБА № 4 от 14.09.2004 г. за
условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните
и канализационните системи, чл. 35 от същата показанията на водомерите се
отчитат с точност до 1 куб. м за период, който се определя в общите условия или
договора, но не по-дълъг от шест месеца. Когато периодът на отчитане на
водомерите е по-дълъг от един месец, операторът ежемесечно начислява служебно
количество изразходвана вода, определено въз основа на средния месечен разход
от редовно отчетените съответни периоди на предходната година. След отчитане на
показанията на водомерите количеството вода се изравнява в съответствие с
реалното потребление. Достъпът на длъжностното лице на оператора до водомера за
извършване на отчети, включително в жилищата на потребителите, се осигурява
съгласно общите условия или договора. При невъзможност за отчитане на
водомерите поради отсъствие на потребителя или на неговия представител,
потребителят е длъжен да уточни с оператора в удобно за двете страни време
извършването на отчитането в срок не по-дълъг от една година от последното
отчитане. При отказ на потребителя да осигури достъп на длъжностното лице на
оператора до водомера длъжностното лице съставя протокол, който се подписва от
него и от поне един свидетел. Длъжностното лице отбелязва в протокола трите
имена, единните граждански номера и адресите на свидетелите, които могат да
бъдат и длъжностни лица на оператора. При отказ на потребителя да осигури
достъп на длъжностното лице на оператора за отчитане на показанията на водомера
разходът на вода се изчислява по пропускателната способност на водопроводната инсталация
непосредствено преди водомера при непрекъснато изтичане на водата със скорост
1,0 m/s, за периода до предишен отчет по алинея 1, както е сторено в случая
/служебно/. От горното следва, че потребителят има задължение при отчитане на
показанията на водомера като дължи грижа и внимание по отношение отчетеното
служебно количество вода или такова, с което същия не е съгласен и в определен
от Наредбата срок следва да сезира оператора за извършване на корекция или
изравняване. На основание чл. 22, ал.3 и ал.4 от Общите условия при
невъзможност за отчитане на водомерите, поради отсъствие на потребителя или на
негов представител и когато потребителят не е съгласен с фактурираните
количества, потребителят е длъжен да уточни с В и К оператора извършване на отчитането
в удобно за двете страни време, в срок не по-дълъг от шест месеца от последното
отчитане. Съдът приема, че ответникът не е възразил срещу начина на отчитане и
начисляване на потребено количество вода, така както е отразено в представените
извлечения от карнети. Ответникът, респ.
лицето от домашните му, което се подписва срещу записаното показание безспорно
вижда и предходните показания, срещу които не е положен подпис, като може
безпроблемно да проследи потреблението по месеци за предходен период. С
полагането на подпис през следващите месеци срещу показанията и без възражения
относно предходните засечки /те следват хронологично и логично, очевидно е
реално и нормално потребление на вода/ то следва съгласието на абоната с
засеченото показание и отчетеното количество вода. При несъгласие с фактурираното
количество вода е следвало да следва процедурата, съгласно уговореното в
разпоредбата на чл.22, ал.3 от Общите условия – да уточни с ВиК оператора
извършване на отчитането в удобно за двете страни време, в срок не по-дълъг от
шест месеца от последното отчитане.
Дружеството е изпълнило поетото с
Общите условия задължение за ежемесечно фактуриране на дължимата сума за
доставената през месеца вода и оказани ВиК услуги, като няма поето задължение
за изпращане на фактурите на абонатите. Абоната дължи заплащане дължимите суми
за ползваните от тях ВиК услуги в 30-дневен срок след датата на фактуриране
/чл.31, ал.2 от Общите условия/.
Неоснователно е възражението на
процесуалния представител на ответника, че не са ангажирани доказателства, че
ответникът е потребил вода, нейното количество и стойност. Както вече бе
изложено, с представения препис от карнет, в който е отразено отчитането на
количеството потребена вода, както и съдържащите се подписи на потребителя или
негов представител, установяват количеството потребена вода в процесния имот за
процесния период. Също така съдът изложи доводи във връзка с установеното
количество вода при отчитания, срещу които липсва подпис на потребител, но при
последващи такива абонатът е имал възможност да се запознае с предходните
записи и да възрази в случай на несъгласие с отчитането. Крайната дата на
процесния период е 24.02.2017г., а последният подпис на ползвателя на услугите
е положен на дата 21.04.2017г., при което той е имал възможност да се запознае
с отчитанията за целия процесен период. Представена
е справка за издадените за абоната фактури, като същите са индивидуализирани с
номер, дата, период, за който са дължими сумите, техния размер, както и падеж
за заплащане.
Неотносимо е направеното оспорване
на приложената покана за доброволно изпълнение. Същата не е получена от
ответника, поради което не установява относими към спорния предмет факти. Също
така следва да се има предвид, че в ОУ за предоставяне на ВиК услуги от
ищцовото дружество е предвиден срок за плащане на задълженията – 30-дневен след
фактурирането им, поради което за изпадането на длъжника в забава не е
необходимо отправянето на покана за плащане. Посоченият в поканата период се
съдържа в процесния период, като при отчитане от началото на процесния период
до посочения в поканата, е отчетено нулево потребление.
С оглед изложеното, съдът намира
предявените искове за основателни и доказани, поради което следва да бъдат
уважени.
Съгласно т.12 от ТР № 4/18.06.2014
г. на ВКС, ОСГТК, съдът, който разглежда иска, предявен по реда на чл. 422,
респ. чл. 415, ал.1 ГПК, следва да се произнесе за дължимостта на разноските,
направени и в заповедното производство, като съобразно изхода на спора
разпредели отговорността за разноските, както в исковото, така и в заповедното
производство. В мотивите на тълкувателното решение е указано, че съдът по
установителния иск следва да се произнесе с осъдителен диспозитив и за
разноските, сторени в заповедното производство, тъй като с подаване на
възражение от длъжника изпълнителната сила на заповедта за изпълнение в частта
й относно разноските отпада. На ищецът следва да бъдат присъдени сторените от
него разноски в заповедното производство в размер на 25 лева, както и на
основание чл.78, ал.1 ГПК ответникът следва да бъде осъден да му заплати
направените в настоящото производство разноски в размер на 425 лева,
представляващи 25 лева държавна такса, 300 лева депозит за особен представител
на ответника и 100 лева юрисконсултско възнаграждение. Съдът е съобразил, че
съгласно чл. 25, ал.1 от Наредба за заплащането на правната помощ, минималният
размер на възнаграждението е претендирания от 100 лева.
Водим от гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по искове с
правно основание чл. 422, ал.1 ГПК, вр. с чл. 79, ал. 1, пр. 1 ЗЗД и чл.86 ЗЗД,
предявени от „Водоснабдяване и канализация” ООД, ЕИК: *********, с адрес: гр.
Враца, ул. Александър Стамболийски № 2, срещу Й.Н.К., ЕГН: **********, с адрес: ***, че Й.Н.К., ЕГН: ********** дължи на „Водоснабдяване
и канализация” ООД, ЕИК: ********* сумата от 98,04 лева /деветдесет и осем лева и 04 ст./, представляваща
стойността на начислено незаплатено потребление на вода за периода от 17.12.2016г. до 24.02.2017г. в имот на
адрес гр. Враца,
ж.к. ************** по партидата на Й.Н.К., сумата от 6,17 лева /шест лева и 17 ст./, обезщетение за забава в
размер на законната лихва върху главницата за периода 23.01.2016г.; 21.04.2017г., ведно със законната лихва
върху главницата, считано от 27.10.2017г. до
окончателното ѝ изплащане за които е издадена заповед за изпълнение на
парично задължение №3534 от 31.10.2017 г. по ч.гр.д. № 5155/2017 г. по описа
на ВрРС, първи граждански състав.
ОСЪЖДА на основание чл.78, ал.1 във вр. с ал.8 от ГПК Й.Н.К.,
ЕГН: ********** да заплати на
„Водоснабдяване и канализация” ООД, ЕИК: *********, с адрес: гр. Враца, ул.
Александър Стамболийски № 2, сумата от 425
лева /четиристотин двадесет и пет лева/ представляваща разноски по делото,
както и разноски в заповедното производство в размер на 25 лева /двадесет и пет лева/.
ДА СЕ ИЗПЛАТИ на особения представител на ответника адв. С.Г.
възнаграждение в размер на 300 лева от внесения от ищеца депозит.
След влизане в сила на решението
заверен препис от същото да се приложи по
ч.гр.д. № 5155/2017 г. по описа на
ВрРС, първи граждански състав.
Решението подлежи
на въззивно обжалване пред Окръжен съд - Враца в двуседмичен срок от връчването
му на страните.
По отношение
на изплащането на възнаграждение на особения представител актът на съда има
характер на определение, в тази част не подлежи на обжалване и влиза в сила от
постановяването му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: