ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 624
гр. Враца, 10.11.2022 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, VI-ти състав, в закрито заседание на 10.11.2022
г. / десети ноември две
хиляди двадесет и втора година/ в състав:
АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА
КОЦЕВА
като разгледа докладваното от съдията адм.дело
№638 по описа на АдмС – Враца за 2022
г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба
на Е.Р.Ц.,***218/17.10.2022г. В същата
се посочва, че повече от 1 година се моли на доктора на затвора да го изведе на
преглед във външна болница, тъй като има болки и персонала и доктора не му
обръщат внимание.
С разпореждане от 19.10.2022 г. съдът е констатирал
нередовности при подаване на жалбата,
поради което е оставил без движение производството по делото. На жалбоподателя
са дадени указания да отстрани допуснатите нередовности по депозираната жалба,
подробно посочени в разпореждането в
7-дневен срок от уведомяването.
В указания срок от жалбоподателя е представена вносна бележка
за заплащане на д. такса по сметка на съда и уточнение наименовано искова молба, вх.№ 3473/04.11.2022г. В същото
посочва, че * на *** който отговаря за * и от него зависят доста важни функции, като
напр. рецепти, извеждане за преглед на външен лекар и специалист, същия повече
от година не го извежда, въпреки че има болки и страдания, като оплакванията са
му от черните и белите дробове. Посочва, въпреки че е в * има право да бъде
преглеждан от външен лекар и специлист. Твърди, че поради това бездействие *
следва да понесе последствията си. Иска * да бъде отстранен от работа в * и да
бъде дисциплинарно наказан за бездействието си, както и да бъде санкциониран с
някаква глоба.
Представена е и медицинска справка от ***,
в която е отразено, че жалбоподателя е посетил МЦ-*** на 12.10.2022г. и на
09.08.2022г., като е посочено какво е извършено, както и че на * предстои
проследяване на здравословното му състояние.
При така установеното от фактическа
страна, съдът намира че жалбата е недопустима за разглеждане по същество в
настоящото производство, при следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл.128
от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/ при
изпълнение на наказанието лишаване от свобода се създават условия за опазване
на физическото и психическото здраве на лишените от свобода. Условията и реда
за медицинско обслужване в местата за лишаване от свобода са определени в Наредба № 2/2010 г. за
условията и реда за медицинско обслужване в местата за лишаване от свобода,
издадена от министъра на здравеопазването и министъра на правосъдието на
основание чл.128,
ал. 3 от ЗИНЗС.
Съгласно чл.133
от ЗИНЗС към затворите, затворническите общежития и поправителните домове
се създават медицински центрове, а съгласно чл. 134
от същия закон в тях се осъществяват: спешна медицинска и дентална помощ-
т. 1; първична медицинска помощ-т. 2; специализирана извънболнична медицинска
помощ-т.3; дентално обслужване-т.4; профилактична, рехабилитационна и
хигиенно-противоепидемична дейност за поддържане и укрепване на физическото и
психическото здраве на лишените от свобода-т. 5; медицинско освидетелстване на
здравословното състояние на лишените от свобода-т. 6. Съгласно на чл.143
от ЗИНЗС лишените от свобода, пожелали медицински преглед, се приемат от
лекар в срок до 24 часа, а тези със спешни състояния се приемат от лекар
незабавно по всяко време.
Правомощията във връзка с медицински
въпроси са регламентирани в чл.128
и следващите от ЗИНЗС, като задължението на ГДИН, чрез Началника на * е
свързано със създаването на условия за опазване на физическото и психическото
здраве на лишените от свобода, какъвто е жалбоподателя и по същество съставлява
административна дейност. Видно от приложената медицинска справка за лицето, че
същия е посетил МЦ към * на 12.10. и на 09.08.2022г.
В случая жалбоподателя твърди, че * на * бездейства и
не желае да го изпрати на преглед при външен лекар и специалист и се иска същия
да бъде отстранен от * и да бъде дисциплинарно наказан, както и да му бъде
наложена глоба.
Съдът,
като съобрази горепосочените разпоредби и твърденията и исканията в жалбата
намира, че в конкретния случай не се оспорват незаконосъобразни административни
бездействия, нарушаващи правилата за осигуряване на адекватни медицински грижи
и диагностициране на лишените от свобода, които бездействия биха релевирали
неизпълнение на административното задължение по чл.128,ал.1
от ЗИНЗС. Жалбоподателя оспорва в случая бездействието на * на * и
преценката му да го изпрати на преглед при външен лекар и специалист. Следва да
се посочи, че е налице разлика между
дължимата се административна дейност по материално-битово осигуряване,
оборудване с медицинска техника, снабдяването с лекарства и др., които се
организират от ГДИН и медицинската такава – профилактична, диагностична,
лечебна и др., като качеството на последната се основава на медицински
стандарти и добра медицинска практика. В Глава четвърта от Наредба №2/2010г. са определени
условията, при които * се изпраща в лечебно заведение извън местата за лишаване от свобода, като съгласно чл. 60,
ал.2 необходимостта от изпращане в друго лечебно заведение се
определя от директора на СБАЛЛС или на медицинския център.Той издава медицинско
направление, в което задължително се отбелязват: диагнозата, началото и
протичането на заболяването, направените изследвания и резултатите, моментното
състояние на болния, къде е проведено и какъв е резултатът от назначеното
лечение, както и конкретното искане. Тоест медицинската дейност на съответния лекар, вкл.
преценката му за необходимостта от изпращането на лишения от свобода в лечебно
заведение извън мястото за лишаване от свобода, в т. ч за консултативен преглед
и специализирани изследвания и лечение, не може да бъде определена като такава
"при и/или по повод осъществяване на административна дейност". Преценката
на * към Медицински център към * за неизпращане на * на външен специалист не се
свързва с неосъществена дължима административна дейност и съответно с
незаконосъобразно административно бездействие и неизпълнение на
административното задължение по чл.
128, ал. 1 от ЗИНЗС.
В
случая жалбата не се основава нито на
твърдения за неоказана медицинска помощ по чл.134
от ЗИНЗС, нито на неизпълнено задължение за изпращане на лишения от свобода
в лечебно заведение извън мястото за лишаване от свобода при наличието на някое
от основанията по чл.135,
ал. 1 от ЗИНЗС, установено с предписание на * на * /което предписание има задължителен
характер за началниците на затворите, поправителните домове и арестите, по
аргумент от чл.
129, ал. 3 от ЗИНЗС и чл.
5, ал. 3 от Наредба № 2 от 22.03.2010 г. /.
Следва
да се отбележи че при несъгласие с определената диагноза или назначеното от МЦ
към *** лечение, лишеният от свобода за своя сметка може да поиска консултация
със специалисти от други лечебни заведения, като в този случай администрацията
на затвора е длъжна да осигури достъп на съответния специалист до молителя, за
извършването на консултативен медицински преглед /чл. 137
от ЗИНЗС /.
По
отношение на искането на жалбоподателя за отстраняване на доктора на затвора и
налагане на същия на дисциплинарно наказание и глоба същото не е от
компетентността на съда
Водим
от гореизложеното и на основание чл.159, т.1 от АПК вр. чл.276 от ЗИНЗС, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.Р.Ц.,*** срещу * на ***, вх.№
3218/17.10.2022г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по
адм. дело № 638/2022 г. по описа на АдмС-Враца.
Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред тричленен състав на АдмС - Враца, в 7-дневен срок
от уведомяване на жалбоподателя.
АДМ.СЪДИЯ: