Определение по дело №638/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 624
Дата: 10 ноември 2022 г.
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20227080700638
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 624

 

гр. Враца, 10.11.2022 г.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, VI-ти състав, в закрито заседание на 10.11.2022 г. / десети  ноември  две  хиляди  двадесет  и втора година/  в състав:

                                                                         

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм.дело №638 по описа на  АдмС – Враца  за  2022 г. и за  да  се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на Е.Р.Ц.,***218/17.10.2022г. В  същата се посочва, че повече от 1 година се моли на доктора на затвора да го изведе на преглед във външна болница, тъй като има болки и персонала и доктора не му обръщат внимание.

С  разпореждане от 19.10.2022 г. съдът е констатирал  нередовности при подаване на жалбата, поради което е оставил без движение производството по делото. На жалбоподателя са дадени указания да отстрани допуснатите нередовности по депозираната жалба, подробно посочени в разпореждането  в 7-дневен срок от уведомяването.

В  указания срок  от жалбоподателя е представена вносна бележка за заплащане на д. такса по сметка на съда и уточнение наименовано  искова молба, вх.№ 3473/04.11.2022г. В същото посочва, че * на ***  който отговаря за *  и от него зависят доста важни функции, като напр. рецепти, извеждане за преглед на външен лекар и специалист, същия повече от година не го извежда, въпреки че има болки и страдания, като оплакванията са му от черните и белите дробове. Посочва, въпреки че е в * има право да бъде преглеждан от външен лекар и специлист. Твърди, че поради това бездействие * следва да понесе последствията си. Иска * да бъде отстранен от работа в * и да бъде дисциплинарно наказан за бездействието си, както и да бъде санкциониран с някаква глоба. 

Представена е и медицинска справка от ***, в която е отразено, че жалбоподателя е посетил МЦ-*** на 12.10.2022г. и на 09.08.2022г., като е посочено какво е извършено, както и че на * предстои проследяване на здравословното му състояние.

При така установеното от фактическа страна, съдът намира че жалбата е недопустима за разглеждане по същество в настоящото производство, при следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.128 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража /ЗИНЗС/ при изпълнение на наказанието лишаване от свобода се създават условия за опазване на физическото и психическото здраве на лишените от свобода. Условията и реда за медицинско обслужване в местата за лишаване от свобода са определени в Наредба № 2/2010 г. за условията и реда за медицинско обслужване в местата за лишаване от свобода, издадена от министъра на здравеопазването и министъра на правосъдието на основание  чл.128, ал. 3 от ЗИНЗС.

Съгласно чл.133 от ЗИНЗС към затворите, затворническите общежития и поправителните домове се създават медицински центрове, а съгласно чл. 134 от същия закон в тях се осъществяват: спешна медицинска и дентална помощ- т. 1; първична медицинска помощ-т. 2; специализирана извънболнична медицинска помощ-т.3; дентално обслужване-т.4; профилактична, рехабилитационна и хигиенно-противоепидемична дейност за поддържане и укрепване на физическото и психическото здраве на лишените от свобода-т. 5; медицинско освидетелстване на здравословното състояние на лишените от свобода-т. 6. Съгласно на чл.143 от ЗИНЗС лишените от свобода, пожелали медицински преглед, се приемат от лекар в срок до 24 часа, а тези със спешни състояния се приемат от лекар незабавно по всяко време.

Правомощията във връзка с медицински въпроси са регламентирани в чл.128 и следващите от ЗИНЗС, като задължението на ГДИН, чрез Началника на * е свързано със създаването на условия за опазване на физическото и психическото здраве на лишените от свобода, какъвто е жалбоподателя и по същество съставлява административна дейност. Видно от приложената медицинска справка за лицето, че същия е посетил МЦ към * на 12.10. и на 09.08.2022г.

В  случая  жалбоподателя твърди, че * на * бездейства и не желае да го изпрати на преглед при външен лекар и специалист и се иска същия да бъде отстранен от * и да бъде дисциплинарно наказан, както и да му бъде наложена глоба.

Съдът, като съобрази горепосочените разпоредби и твърденията и исканията в жалбата намира, че в конкретния случай не се оспорват незаконосъобразни административни бездействия, нарушаващи правилата за осигуряване на адекватни медицински грижи и диагностициране на лишените от свобода, които бездействия биха релевирали неизпълнение на административното задължение по чл.128,ал.1 от ЗИНЗС. Жалбоподателя оспорва в случая бездействието на * на * и преценката му да го изпрати на преглед при външен лекар и специалист. Следва да се посочи,  че е налице разлика между дължимата се административна дейност по материално-битово осигуряване, оборудване с медицинска техника, снабдяването с лекарства и др., които се организират от ГДИН и медицинската такава – профилактична, диагностична, лечебна и др., като качеството на последната се основава на медицински стандарти и добра медицинска практика. В  Глава  четвърта от Наредба №2/2010г. са определени условията, при които * се изпраща в лечебно заведение извън местата за  лишаване от свобода, като съгласно чл. 60, ал.2 необходимостта от изпращане в друго лечебно заведение се определя от директора на СБАЛЛС или на медицинския център.Той издава медицинско направление, в което задължително се отбелязват: диагнозата, началото и протичането на заболяването, направените изследвания и резултатите, моментното състояние на болния, къде е проведено и какъв е резултатът от назначеното лечение, както и конкретното искане. Тоест  медицинската дейност на съответния лекар, вкл. преценката му за необходимостта от изпращането на лишения от свобода в лечебно заведение извън мястото за лишаване от свобода, в т. ч за консултативен преглед и специализирани изследвания и лечение, не може да бъде определена като такава "при и/или по повод осъществяване на административна дейност". Преценката на * към Медицински център към * за неизпращане на * на външен специалист не се свързва с неосъществена дължима административна дейност и съответно с незаконосъобразно административно бездействие и неизпълнение на административното задължение по чл. 128, ал. 1 от ЗИНЗС.

В случая жалбата не се основава  нито на твърдения за неоказана медицинска помощ по чл.134 от ЗИНЗС, нито на неизпълнено задължение за изпращане на лишения от свобода в лечебно заведение извън мястото за лишаване от свобода при наличието на някое от основанията по чл.135, ал. 1 от ЗИНЗС, установено с предписание на  * на * /което предписание има задължителен характер за началниците на затворите, поправителните домове и арестите, по аргумент от чл. 129, ал. 3 от ЗИНЗС и чл. 5, ал. 3 от Наредба № 2 от 22.03.2010 г. /.  

Следва да се отбележи че при несъгласие с определената диагноза или назначеното от МЦ към *** лечение, лишеният от свобода за своя сметка може да поиска консултация със специалисти от други лечебни заведения, като в този случай администрацията на затвора е длъжна да осигури достъп на съответния специалист до молителя, за извършването на консултативен медицински преглед /чл. 137 от ЗИНЗС /.

По отношение на искането на жалбоподателя за отстраняване на доктора на затвора и налагане на същия на дисциплинарно наказание и глоба  същото  не  е  от  компетентността на съда

Водим от гореизложеното  и  на основание  чл.159, т.1 от АПК  вр. чл.276 от ЗИНЗС, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

ОСТАВЯ  БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Е.Р.Ц.,*** срещу * на ***, вх.№ 3218/17.10.2022г.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 638/2022 г. по описа на АдмС-Враца.

 

Определението  подлежи на обжалване с частна жалба пред тричленен състав на АдмС - Враца, в 7-дневен срок от уведомяване на жалбоподателя.

                                                                                                 

АДМ.СЪДИЯ: