Решение по дело №1050/2022 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 27
Дата: 14 февруари 2023 г. (в сила от 14 февруари 2023 г.)
Съдия: Радостин Стоянов Радиев
Дело: 20222330201050
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 27
гр.Я., 14.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, VIII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Радостин Ст. Радиев
при участието на секретаря М.М.П.
като разгледа докладваното от Радостин Ст. Радиев Административно
наказателно дело № 20222330201050 по описа за 2022 година
Съдебното производство е образувано по жалба на МБАЛ „Св. Пантелеймон Ямбол“ АД,
представлявано от изп. директор П.Д. против наказателно постановление № 11-01-
385/31.10.2022 г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция-София, с
което за нарушение по чл. 13, ал.3, т.3 от Закона за финансово управление и контрол в
публичния сектор /ЗФУКПС/, на основание чл. 32, ал.2 от Закона за държавната финансова
инспекция на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева. В
жалбата се твърди, че наказателното постановление е издадено при съществени нарушения
на административнопроизводствените правила, както и при нарушение на материалния
закон. По конкретно се сочи ,че описаната фактическа обстановка в обстоятелствената част
на наказателното постановление е относима единствено към действията и бездействията на
ръководителя на болничното заведение, от което не ставало ясно коя законова разпоредба е
нарушена от дружеството и защо следва да бъде санкционирано. Излагат се доводи за
противоречие между фактическото описание на нарушението и посочения нарушител,
съответно между обстоятелствената част на НП и неговия диапозитив. Според
жалбоподателя съдържанието на НП е неясно и противоречиво относно субекта на
нарушението.
В съдебно заседание процесуалния представител на жалбоподателя пледира за отмяна на
наказателното постановление. Иска се присъждане и на направените по делото разноски.
Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител. С представените по
делото писмени бележки се оспорва жалбата и се иска същата да бъде оставена без
уважение, а наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и
1
законосъобразно. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение.
След цялостна преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за
установено от фактическа страна следното:
Със Заповед от *** г. на директора на АДФИ гр. София, на Й. М. К.-ст. финансов
инспектор, ИРМ-Ямбол било възложено да извърши финансова инспекция на МБАЛ „Св.
ПантелеймонЯмбол“ АД, с конкретно определени задачи: Проверка за спазване
разпоредбите на Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор относно
прилагането на конкретни дейности-„система за двоен подпис“ при сключване на договори
и „определянето на лице за осъществяване на текущ контрол върху изпълнението им“ по
четири договора, един от които бил Договор № *** год. с „Неотерм“ ООД. В хода на
инспекцията било установено, че МБАЛ „Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД попада в
обхвата на държавната финансова инспекция, като търговско дружество с блокираща квота
държавно участие в капитала по смисъла на чл.4, т.3 от Закона за държавната финансова
инспекция. Същото е организация от публичния сектор, съгласно легалното определение на
чл.2,ал.2, т.8 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор,която
събира, получава, съхранява, разпределя и разходва публични средства по смисъла на §1, т.1
от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС. МБАЛ„Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД, е
задължена да прилага разпоредбите на закона. Съгласно представена на финансовата
инспекция справка за длъжностни и материално отговорни лица с изх. № 839/03.05.2022 г.,
за инспектирания период дружеството се представлявало от д-р Д.Р.Р. - *** на МБАЛ
„Свети Пантелеймон –Ямбол“' АД. Изпълнителният директор на МБАЛ „Свети
Пантелеймон – Ямбол“ АД е ръководител на организацията съгласно § 1, т.8 от ДР на
ЗФУКПС и като такъв носи управленска отговорност за осъществяване на финансовото
управление и контрол в цитираното дружество. Съгласно чл.4, ал.1 от ЗФУКПС /Обн. ДВ.
бр.21 от 10 Март 2006 г., изм.и доп. ДВ. бр.13 от 12 Февруари 2019 г./, изпълнителният
директор на МБАЛ„Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД е отговорен за определяне на целите
на организациите, идентифициране на рисковете за постигането им и за въвеждане на
адекватни и ефективни системи за финансово управление и контрол в съответствие с
изискванията на този закон. При проверката се установило ,че изпълнителния директор на
дружеството е утвърдил Вътрешни правила за системите за финансово управление и
контрол в МБАЛ „Свети Пантелеймон“АД. Съгласно чл.54,ал.6,т.2 от Вътрешните правила
, предварителен контрол за законосъобразност на финансовата дейност се осъществява чрез
проверки преди извършване на разходи и разпореждания с активи и средства на
болницата/действие, означаващи изпълнение на финансов ангажимент от ръководството ,
което и свързано с плащания за лечебното заведени/ се прилагат за всички разходи в МБАЛ
„Св.Пантелеймон „АД. Установило се също ,че на 14.09.2020 г. изпълнителният директор на
лечебното заведение е сключил Договор № *** г. с „Неотерм“ ООД с предмет „доставка на
материали по т.1 от Оферта № *** год. а цена 20 174, 72 без ДДС. Съгласно чл. 13, ал. 1 от
ЗФУКПС /Обн. ДВ. бр.21 от 10 Март 2006 г., изм. и доп. ДВ. бр.13 от 12 Февруари 2019г./,
изпълнителният директор на МБАЛ „Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД е бил длъжен да
2
осигури контролни дейности, включващи писмени политики и процедури, създадени да
дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в
процеса на управление на риска. На основание чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС,
изпълнителният директор на МБАЛ Свети Пантелеймон – Ямбол“ АД е бил длъжен да
приложи контролни дейности за обезпечаване на разумна увереност за постигането на
целите на организацията, като контролните дейности трябва да включват най-малко
политики и процедури за предварителен контрол. В чл.13 ,ал.4 от ЗФУКПС е
конкретизирано , че редът и начинът за осъществяване на предварителен контрол за
законосъобразност се определят от ръководителите на организациите по чл.2 от същия закон
въз основа на оценка на риска и анализ на разходите и ползите и в съответствие с
указанията на министъра на финансите.Съгласно §1,т.10 от ДР на ЗФУПС „Предварителен
контрол за законосъобразност са всички проверки на документи , факти и обстоятелства,
свързани с предоставяне на увереност за спазване на приложимото законодателство, преди
да се вземе решение или да се извърши действие от страна на ръководителите на
организациите по чл.2 от същия закон. Въз основа на горепосоченото свид. К., в
присъствието на свидетелката Живка Миткова. и на изп. Директор П.Д. съставила Акт №
*** г. срещу дружеството за нарушение на чл. 13, ал.3, т.3, вр.чл. 2, ал.2, т.8 от ЗФУКПС.
Въз основа на така съставения акт, при идентично фактическо и юридическо описание на
нарушението, е издадено атакуваното наказателно постановление, което е връчено на
дружеството – жалбоподател на 02.11.2022 год.
Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетеля К., както и от
приложените писмени доказателства.
При така установената фактическа обстановка ,съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е с правно основание чл. 59, ал. 1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал. 2
от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради
което е процесуално допустима, а по същество – неоснователна, поради следните
съображения: При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и
издаването на атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и
чл.57 от ЗАНН. Не са налице формални предпоставки за отмяна на НП, тъй като при
реализирането на административно-наказателната отговорност не са допуснати съществени
процесуални нарушения, които да водят до опорочаване на производството. НП е издадено
от компетентен орган. Както в АУАН, така и в НП по недвусмислен и ясен начин са
посочени всички признаци на нарушението от обективна страна. Фактическото описание на
нарушението е достатъчно ясно, същото е описано в пълнота и дава възможност на
санкционираното юридическо лице да установи срещу какви факти следва да се защитава,
поради което в тази насока липсва допуснато нарушение при издаване на АУАН и НП и за
нарушителя е ясно какво нарушение му е вменено, а именно – че МБАЛ „Свети
Панталеймон – Ямбол“ АД е поело финансово задължение със сключения Договор № ***
год. без да е осъществило предварителен контрол за законосъобразност преди поемане на
задължението.
3
От материална страна фактическата обстановка в наказателното постановление съдът
намира за безспорно установена. Същата се потвърждава, както от писмените доказателства
по делото, така и от гласните- показанията на свидетеля К.. Съгласно разпоредбата на
чл.13,ал.3 ,т.3 от ЗФУКПС: „Контролните дейности се прилагат на всички нива в
организацията и на всички етапи при постигането на целите. Те могат да са превантивни,
разкриващи или коригиращи, като трябва да включват най-малко: т 3. политики и процедури
за предварителен контрол за законосъобразност; Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 2 т. 8 от
ЗФУКПС: "По смисъла на този закон организации от публичния сектор са: търговските
дружества, с над 50 на сто държавно и/или общинско участие в капитала". Безспорно
установено по делото е обстоятелството, че МБАЛ „Св.Пантелеймон-Ямбол“ АД,е
търговско дружество с блокираща квота държавно участие в капитала, поради което е
организация от публичния сектор по смисъла на чл. 2, ал. 2 т. 8 във вр. с, ал. 1 от ЗФУКПС .
Не се спори по делото и ,че на 14.09.2020г.изпълнителният директор на лечебното заведение
е сключил Договор № *** г. с „Неотерм. В случая нарушението е извършено чрез
бездействие. Съгласно чл. 32, ал. 2 от ЗДФИ, в тези случаи е предвидено налагане на
имуществена санкция на организациите и лицата по чл. 4 т. 3 от ЗДФИ, каквото в случая е
МБАЛ „Св.Пантелейвон“ –Ямбол АД.
Правилно е ангажирана и административнонаказателната отговорност на дружеството по
чл. 32, ал. 2 от ЗДФИ във вр. с чл. 83 от ЗАНН. Предвидената в цитираната разпоредба на
ЗДФИ имуществена санкция е от 500 до 2000 лв., като на наказаното юридическо лице е
определена такава в минималния предвиден от закона размер, а именно - 500 лв, поради
което и не може да бъде намалена. Съдът намира ,че не са налице предпоставките за
прилагане на нормата на чл.28 от ЗАНН, тъй като разглежданото нарушение не се отличава
с по-ниска степен на обществена опасност от останалите нарушения от същия вид. За
формирането на извода за маловажност на случая е необходимо наличието на някакви
особени извинителни обстоятелства около извършването на деянието, във връзка с които
тежестта на нарушението да бъде оценена като по-малка от типичната, като в настоящия
случай не са налице данни за наличие на подобни обстоятелства.
По тези съображения съдът намира ,че наказателното постановление като правилно и
законосъобразно следва да бъде потвърдено. При този изход на делото направеното искане
от въззиваемата страна за присъждане на разноски е основателно и следва да се уважи.
Съобразявайки фактическата и правна сложност на делото, съдът намира, че на основание
чл. 63д, ал.4 от ЗАНН, вр.чл. 37 от ЗПП, вр.чл.25 от НЗПП, на АДФИ гр. София следва да се
присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.,което да се заплати от
дружеството-жалбоподател. С оглед горното и на основание чл. 63, ал. 2,т.5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-385/31.10.2022 г. на директора на
Агенцията за държавна финансова инспекция-София, с което на МБАЛ „Св. Пантелеймон -
4
Ямбол“ АД със седалище и адрес на управление гр.Я. за нарушение по чл. 13, ал.3, т.3 от ЗФ
от Закона за финансово управление и контрол в публичния сектор /ЗФУКПС/ на основание
чл. 32, ал.2 от Закона за държавната финансова инспекция на дружеството е наложена
имуществена санкция в размер на 500.00 лева.
ОСЪЖДА МБАЛ „Св. Пантелеймон-Ямбол“ АД гр.Ямбол ЕИК:*** да заплати на АДФИ -
гр.София, направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на
100 /сто/ лева.
Решението може да се обжалва пред Административен съд – Ямбол, в 14 - дневен срок от
получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
5