Решение по дело №5045/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2345
Дата: 17 декември 2019 г. (в сила от 27 февруари 2020 г.)
Съдия: Даниела Маринова Михайлова
Дело: 20193110205045
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№2345/17.12.2019г.

 

Година 2019                              Град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                    двадесет и трети  състав

На    двадесет и пети ноември                          Година две хиляди и деветнадесета

В публично заседание в следния състав:       

                                                                                      Съдия :  Даниела Михайлова

Секретар     Пламен Пламенов

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 5045  по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

             Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на   Д.Г.В, в качеството на управител на „рино -44“ ЕООД ,  против Наказателно Постановление   В- 0046950 / 15.10.2019г. на  Директора на регионална дирекция за областите Варна,Добрич, Шумен ,Разград, Търговище и Силистра към КЗП, с което на „ Р.” ЕООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в размер  на  500  лева, на основание чл. 213 ал.2   от Закона за туризма.

            В жалбата   се твърди, че неправилно е било прието, че е допуснато нарушение на ЗТ, тъй като данните от хартиения регистър на настанените туристи ежемесечно се представял пред Община-Варна, от където го приемали, а данните прехвърляли в Електронния регистър на Общината.На следващо място се сочи, че от началото на сезона е било оповестено, че от 01.10.2019г. започва приемането на данни от електронен регистър, което пък било потвърдено и от служител на Министерството на туризма.Поради тези и други съображения   се иска цялостна отмяна на постановлението.

         В съдебно заседание въззивната страна, редовно призована,  представлява се от въз.В.,   който поддържа жалбата на посочените в нея основания.По същество   В.  обяснява, че стопанисвания от него хотел е бил проверен от всички институции-Община-Варна, НАП и др., и не са били установени нарушения.Той сочи още че заплаща в срок и в цялост дължимия туристически данък.В. отново твърди, че е получил отговор от МТ, че няма да има проблем да води хартиен регистър , като изискването за електронната му форма е в сила от 01.10.2019г.Поради това и отново моли постановлението да бъде отменено. 

            Въззиваемата страна,редовно призована, не се явява представител. 

            След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

            На 22.08.2019г  служители на КЗП-Варна, един от които  св.  Х.Х.,  извършили проверка в семеен хотел „Рино“, намиращ се в кк“Св.Св.Константин и Елена“ и стопанисван от „Р.“ ЕООД.В хотела, който бил място за настаняване от клас Б,  имало настанени туристи.Установило се, че в обекта регистъра за настанените туристи се води на хартиен носител и се попълва от администратора.За този вид обекти обаче туристите следвало да се регистрират чрез централизирана информационна система или избрана от хотелиера информационна система.  Тези и други свои констатации св. Х. отразила в констативен протокол № К- 2665952.

           На 26.08.2019г. св.Х.  съставила против  „ Р.” ЕООД акт за установяване на административно нарушение в който описала установеното при проверката на 22.08.2019г. и  приела, че търговецът води регистър за настанените туристи на хартиен носител, а не съгласно изискванията на чл.116 ал.2 т.1 и т.2 от ЗТ- чрез централизирана информационна система или избрана от хотелиера информационна система..Нарушението било квалифицирано като такова по чл.116 ал.1 вр. ал.2 т.1 и т.2 вр. ал.3 от ЗТ.При предявяването на акта възражения не били направени.  В срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН били депозирани писмени възражения, в които било посочено, че според Община-Варна „ книжен“ регистър можело да се води до 01.10.2019г., което било потвърдено и от Министерството на туризма.

           Въз основа на  акта за установяване на административно нарушение е издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление № В- 0046950/ 15.10.2019г. , с което административно-наказващият орган е възприел изцяло фактическите констатации в акта и правната квалификация на нарушението по чл.116 ал.1 и ал.2 т.1 и т.2 вр. ал.3 от ЗТ.  За него  на основание чл.213 ал.2  от ЗТ  на   „Р.” ЕООД било наложено  административно  наказание “ Имуществена санкция “ в размер на 500лв. Направените възражения били разгледани и приети за неоснователни, тъй като нарушението било установено по безспорен начин.

           В хода на съдебното производство бе разпитана св.    Х.Х.  - актосъставител,  чиито показания съдът кредитира като дадени безпристрастно и обективно. Свидетелката обясни, че законовото изискване за въвеждане на електронен регистър е въведено през 2018г., като на хотелиерите е бил даден гратисен период от около една година.В случая нарушението било констатирано м.08.2019г.

           Съдът приобщи към доказателствата по делото представените заверения копия от удостоверения за категоризация , които кредитира като относими към спора.

            Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно наказателната преписка,събраните в хода на съдебното производство гласни и писмени  доказателства, които са последователни,взаимно обвързани и безпротиворечиви и анализирани в съвкупност не налагат различни изводи.

           При така установената по делото фактическа обстановка и въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание , съдът прави следните правни изводи:  

 Въззивната жалба е депозирана в законния срок и от легитимен субект,поради което е процесуално допустима. 

             Наказателното постановление № В- 0046950 / 15.10.2019г. е издадено от компетентен орган- от  Директора на регионална дирекция за областите Варна, Добрич, Шумен , Разград, Търговище и Силистра към КТЗП, съгласно заповед № 171/09.03.2017г. на Председателя на КЗП.То е  било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН. Вмененото във вина нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща  да се разбере  какво е обвинението и срещу какво да се организира  защитата. Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и  по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочена е нарушената материално правна норма, като наказанието за нарушението е индивидуализирано.

            Съдът намира  , че правилно административнонаказващият орган е констатирал нарушение по  чл.116 ал.3 вр. ал.1 и ал.2 т.1 и т.2  от ЗТ,  като е отнесъл фактите към хипотезата на правната норма. Тези разпоредби задължават лицата, извършващи хотелиерство , да водят регистър за настанените туристи със съдържание на данните, утвърдени от Министъра на туризма и публикувани на интернет-страницата на МТ.За местата за настаняване от клас Б регистъра се води чрез централизирана информационна система, поддържана от министъра на туризма, достъпна чрез публично уеб-базирано или друго приложение за онлайн достъп или чрез избрана от лицето, извършващо хотелиерство, информационна система, отговаряща на изискванията на Закона за електронното управление. В случая от доказателствата по делото се установява, че семеен хотел „Рино“ е място за настаняване от клас Б, съгласно чл.123 ал.1 т.2 от ЗТ.В този смисъл регистъра за настанените туристи е следвало да бъде воден чрез централизирана информационна система, поддържана от министъра на туризма, достъпна чрез публично уеб-базирано или друго приложение за онлайн достъп или чрез избрана от лицето, извършващо хотелиерство, информационна система.В обекта обаче е бил воден регистър на хартиен носител, което не се и оспорва.Обстоятелството, че Община-Варна е приемала регистъра в този му вид, както и че от страна на хотелиера са били заплащаните дължимите данъци, не води до извод, че нарушение не е допуснато.Посочената законова разпоредба е влязла в сила на 04.05.2018г., поради което и към датата на проверката -22.08.2019г., регистъра е следвало да бъде съобразен със законовите изисквания.С оглед на това  съдът намира, че правилно наказващият орган е приел, че от страна на „Р.“ ЕООД е допуснато описаното в акта и постановлението нарушение.

           Правилно е била ангажирана отговорността на „ Р.” ЕООД чрез налагане на "имуществена санкция".Това по своята правна същност е безвиновна отговорност и представлява обективната отговорност на правния субект за неизпълнение на задължения към държавата, каквото имаме в конкретния случай и се реализира независимо от конкретния извършител, формата на вина, степента на обществена опасност на дееца и т. н.

          Правилно е била приложена и санкционната норма, тъй като именно в чл.213 ал.2 от ЗЗП е предвидена санкция за допуснато нарушение на чл.116 от ЗТ, каквото в случая е налице.

          При издаване на постановлението наказващият орган е приел, че не са установени смекчаващи обстоятелства, които да доведат до необходимостта от прилагане на чл.28 от ЗАНН.Съдът , като съобрази всички обстоятелства, свързани с извършеното нарушение, намира че този извод е неправилен. За да се установи дали случая е маловажен или не, следва да се обсъди степента на обществена опасност на извършеното нарушение, като негово обективно качество, за да  се установи дали е социално необходимо и оправдано да се прибегне до прилагане на административно наказателната отговорност.В случая от   събраните по делото доказателства се установява, че към момента на проверката в хотела е имало настанени само двама души, от общо пет за този месец, а за м.юли.2019г. отново двама, като данните за всички тях са описани в регистър на хартиен носител.От друга страна, от заявеното от въз.В. в  хода на съдебното производство , може да се направи извод, че към настоящият момент, макар и със закъснение, законовите изисквания за начина на водене на регистъра на настанените туристи, са били изпълнени.По делото липсват доказателства търговецът да е допускал други нарушения на ЗТ, като от представените към жалбата заверения копия от приходни квитанции, е че задълженията за плащане на туристически данък, са били изпълнявани своевременно.    С оглед на  изложеното до тук,  съдът намира че  нарушението е с явно незначителна обществена опасност и засяга в малка степен установения ред за държавно управление.Поради това и следва да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН и да се приеме, че случаят е маловажен.Поради това и наказателното   постановление следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно. 

             Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                          Р  Е Ш  И:

 

             ОТМЕНЯ   Наказателно Постановление   В- 0046950 / 15.10.2019г. на  Директора на регионална дирекция за областите Варна,Добрич, Шумен ,Разград, Търговище и Силистра към КЗП, с което на „ Р.” ЕООД е наложено административно наказание "Имуществена санкция" в размер  на  500  лева, на основание чл. 213 ал.2   от Закона за туризма.

            Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен Съд-Варна по реда на АПК.

            След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната преписка да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

 

                                                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: