№ 788
гр. Пловдив, 12.04.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на единадесети февруари през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Атанаска Ан. Анастасова
при участието на секретаря Диана Н. Дичева
като разгледа докладваното от Атанаска Ан. Анастасова Административно
наказателно дело № 20215330208035 по описа за 2021 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление /НП/ № РД-04-Х-Б-
130/26.10.2021г. на Директора на РЗИ – Пловдив, с което на И.С.А., ЕГН
**********, с адрес: ......, на основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/
е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за
нарушение на чл.209а ал.1 от ЗЗ вр. т.7 от Заповед № РД-01-743/31.08.2021г.
на Министъра на здравеопазването вр. чл.63 ал.4 от ЗЗ.
По съображения, изложени в жалбата и в допълнително становище,
жалбоподателят А. моли съда да отмени НП като приеме, че деянието
представлява маловажен случай.
Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител гл.
юрисконсулт Р.Г., по изложени в съдебно заседание съображения, моли съда
да потвърди обжалваното НП като правилно и законосъобразно. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в
тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна
страна:
Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване,
изхожда от надлежна страна, при наличие на правен интерес, поради което се
явява допустима. Разгледана по същество същата е неоснователна.
От фактическа страна съдът установи следното:
На 21.10.2021г. в 12:30ч., въз основа на постъпил сигнал в РЗИ –
1
Пловдив, била извършена проверка от инспектори в РЗИ – Пловдив, сред
които и св. П. Й. Ч., съвместно с представители на Сектор „Общинска
полиция“ при ОДМВР – Пловдив, в магазин за месо „Орион“, стопанисван от
„Орион София“ ЕООД – закрито обществено място по смисъла на т.10 от
Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. на Министъра на здравеопазването,
находящо се в гр. Пловдив, бул. „Съединение“ № 19. По време на проверката
било установено, че жалбоподателят А. – продавач в магазина не изпълнява
въведените с т.7 от Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. на Министъра на
здравеопазването противоепидимични мерки, като не била поставила защитна
маска за лице, която се използва съгласно препоръките в т.1 от Приложение
№ 3 към т.7 и 8 от Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. на Министъра на
здравеопазването и трябва да покрива изцяло носа и устата – от основата на
носа до брадичката. Резултатите от проверката били обективирани в
Протокол от извършена проверка от 21.10.2021г. На И.А. бил съставен Акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/ № 001729/21.10.2021г.
за нарушение на чл.209а ал.1 от ЗЗ вр. т.7 от Заповед № РД-01-
743/31.08.2021г. на Министъра на здравеопазването вр. чл.63 ал.4 от ЗЗ. В
съставения АУАН не били вписани възражения от нарушителя. Такива не
постъпили и в срока по чл.44 от ЗАНН.
Въз основа на съставения АУАН било издадено процесното НП, с което
на жалбоподателя А. на основание чл.209а ал.1 от ЗЗ е наложено
административно наказание глоба в размер на 300 лв. за нарушение на
чл.209а ал.1 от ЗЗ вр. т.7 от Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. на Министъра
на здравеопазването вр. чл.63 ал.4 от ЗЗ.
Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на св.
Ч. – актосъставител, както и от приложените към делото писмени
доказателства – АУАН № 001729/21.10.2021г., сигнал от 19.10.2021г., писмо
изх. № 96-00-226-1/04.11.2021г. на Директора на РЗИ – Пловдив, Протокол от
извършена проверка от 21.10.2021г., фискален бон от 21.10.2021г. и Заповед
№ РД-01-743/31.08.2021г. на Министъра на здравеопазването. От показанията
на св. Ч. се установява авторството на АУАН и обстоятелствата във връзка с
извършената проверка. Свидетелят сочи, че проверката е била извършена въз
основа на постъпил сигнал в РЗИ – Пловдив, съвместно със служители на
Сектор „Общинска полиция“ при ОДМВР – Пловдив, като в хода на същата е
било установено, че жалбоподателят А., работеща като продавач в
проверявания обект - магазин за месо „Орион“, стопанисван от „Орион
София“ ЕООД, е обслужвали клиентите без да е поставила защитна маска за
лице. Това обстоятелство било установено от проверяващите още при
паркиране на служебния им автомобил, като и по време на проверката
жалбоподателят продължила да обслужва клиентите и да разговаря с
проверяващите без маска за лице, като заявила, че има такава, но е в
работното й облекло. Съдът кредитира показанията на св. Ч. като достоверни,
логични, последователни и кореспондиращи с приложените по делото
писмени доказателства. Фактическата обстановка не се оспорва и от
2
жалбоподателя.
При така установената фактическа обстановка съдът намира следното
от правна страна:
След запознаване с приложените по дело АУАН и НП настоящият
съдебен състав намира, че същите отговарят на формалните изисквания на
ЗАНН, като издадени от компетентни органи. При съставянето на АУАН и
при издаването на НП не са налице съществени нарушения на процесуалните
правила, които да водят до опорочаване на административнонаказателното
производство. АУАН е издаден при спазване на императивните изисквания на
чл.42 и чл.43 от ЗАНН и не създава неяснота относно нарушенията, която да
ограничава правото на защита на жалбоподателя и да ограничава правото му
по чл.44 от ЗАНН в тридневен срок от съставяне на акта да направи и
писмени възражения по него. Атакуваното НП съдържа реквизитите по чл.57
от ЗАНН и в него не съществуват съществени пороци, водещи до накърняване
правото на защита на жалбоподателя. Спазени са и сроковете по чл.34 от
ЗАНН.
Не е спорно, че към 21.10.2021г., на която дата е осъществено
нарушението, в Република България е било обявено извънредно положение
във връзка с разпространението на коронавирусната инфекция /COVID-19/.
Именно в тази връзка на основание чл.63 ал.4 от ЗЗ със Заповед № РД-01-
743/31.08.2021г. на Министъра на здравеопазването, която е действала към
момента на установяване на нарушението, в нейната т.7 е било прието, че
всички лица, когато се намират в закрити обществени места, в т. ч.
транспортни средства за обществен превоз, лечебни и здравни заведения,
аптеки, оптики, национални центрове по проблемите на общественото здраве,
административни учреждения и други места, в които се обслужват или имат
достъп гражданите, железопътни гари и автогари, летища, метростанции,
търговски обекти, църкви, манастири, храмове, музеи и др., са длъжни да
имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна
употреба, която се използва съгласно препоръките в Приложение № 3 към т.7
и 8, съгласно т.1 от което защитната маска трябва да покрива изцяло носа и
устата – от основата на носа до брадичката. Въведените с тази заповед
противоепидемични мерки на територията на Република България са били в
сила, считано от 01.09.2021г. до 30.11.2021г., което означава, че към момента
на констатиране на нарушението – 21.10.2021г., тя е важала. В тази връзка,
като е продавала в търговски обект - магазин, представляващ закрито
обществено място по смисъла на т.10 от Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. на
Министъра на здравеопазването, съгласно която „обществени“ са местата,
които са достъпни за гражданите и/или са предназначени за обществено
ползване, без да е поставила защитна маска за лице, покриваща изцяло носа и
устата, жалбоподателят А. е извършила нарушение, което правилно е било
квалифицирано от административнонаказващия орган като такова по чл.209а
ал.1 от ЗЗ вр. т.7 от Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. на Министъра на
здравеопазването вр. чл.63 ал.4 от ЗЗ. Този факт безспорно се установява,
3
както от показанията на св. Ч., така и от останалите, събрани по делото
доказателства, като извършеното нарушение не се отрича и от жалбоподателя.
В чл.209а ал.1 от ЗЗ е предвидено, че се наказва с глоба от 300 до 1000
лв. лице, което наруши или не изпълни въведени от министъра на
здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция
противоепидимчни мерки по чл.63 ал.4 или ал.7 и чл.63а ал.1 или 2 от ЗЗ. В
чл.63 ал.4 от ЗЗ е уредено, че при обявена извънредна епидимечна обстановка
министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни
противоепидимични мерки по предложение на главния държавен здравен
инспектор за територията на страната или за отделна област. Видно от
същите е, че за съдържанието на конкретната нарушена противоепидимична
мярка препращат към съответната заповед на министъра на здравеопазването,
която съгласно чл.63 ал.11 от ЗЗ представлява общ административен акт и
подлежи на предварително изпълнение. В конкретния случай приложимата
заповед е надлежно очертана, а именно Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. на
Министъра на здравеопазването, като въведената с т.7 от същата
противоепидимична мярка изцяло съответства на установената по делото
фактическа обстановка. Съгласно чл.3 ал.1 от ЗАНН за всяко
административно нарушение се прилага нормативен акт, който е бил в сила
по време на извършването му. Сочената като нарушена Заповед № РД-01-
743/31.08.2021г. на Министъра на здравеопазването е била в сила от
01.09.2021г. до 30.11.2021г., поради което се налага извод, че именно тя е
била действащото право към датата на извършване на нарушението.
Във връзка с горното следва да се посочи, че за да е спазен принципът
за законоустановеност на административното нарушение и на
административната санкция е напълно достатъчно съставът на дадено
административно нарушение и санкцията за него да са предвидени в
нормативен акт. Това в случая е сторено, като в чл.209а вр. чл.63 ал.4 от ЗЗ е
обявено за наказуемо по административен ред неспазването на
противоепидимичните мерки, въведени със заповед на министъра на
здравеопазването. Досежно съдържанието на конкретно нарушената мярка,
нормите имат бланкетен характер, като съгласно задължителната практика на
ВС и на ВКС законовият бланкет може да се запълва както с правила от
нормативен акт, така и с правила от ненормативен акт, какъвто се явява и
Заповед № РД-01-743/31.08.2021г. на Министъра на здравеопазването, видно
от нейното съдържание и разпоредителната й част.
Правилно е приложена и санкционната разпоредба, като на нарушителя
е наложено минималното предвидено в същата наказание, а именно глоба в
размер на 300 лв. Според настоящия съдебен състав случаят не е маловажен
по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като защитата на живота и здравето на
гражданите е основна и най-висша ценност и благо, а обстоятелството, че
жалбоподателят не е съобразил поведението си с тежката пандемична
обстановка и със своето поведение е застрашил, както собствения си живот и
здраве, така и живота и здравето на другите граждани, не дава основание да се
4
приеме, че нарушението, за което е наказан, е маловажно. Още повече, че
същата и по време на проверката е продължила да обслужва клиентите и да
разговаря с проверяващите без маска за лице. В случая не се установяват
обстоятелства, определящи по-ниска степен на описаното в АУАН и в НП
нарушение в сравнение с другите нарушения от този вид. Фактът, че
нарушението е извършено за първи път е отчетено от
административнонаказващия орган, като на жалбоподателя е наложено
минималното предвидено в закона наказание за това нарушение.
С оглед изхода на делото и направеното искане за присъждане на
разноски от страна на въззиваемата страна, следва в нейна полза да се
присъдят разноските по делото за юрисконсултско възнаграждение на
основание чл.63д ал.5 вр. ал.4 от ЗАНН. Същото следва да бъде определено
от съда съобразно нормата на чл. 27е от Наредба за правната помощ в размер
между 80 лв. и 150 лв. С оглед фактическата и правна сложност на делото и
обема на осъществената юрисконсултска защита, съдът намира, че
юрисконсултското възнаграждение следва да бъде определено в минималния
размер от 80 лева.
Водим от горното съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № РД-04-Х-Б-
130/26.10.2021г. на Директора на РЗИ – Пловдив, с което на И.С.А., ЕГН
**********, с адрес: ......, на основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето /ЗЗ/
е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв. за
нарушение на чл.209а ал.1 от ЗЗ вр. т.7 от Заповед № РД-01-743/31.08.2021г.
на Министъра на здравеопазването вр. чл.63 ал.4 от ЗЗ.
ОСЪЖДА И.С.А., ЕГН ********** ДА ЗАПЛАТИ на РЗИ – Пловдив
сумата от 80 лв., представляваща направените по делото разноски за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване в 14–дневен срок от съобщението до
страните за изготвянето му пред Административен съд - Пловдив по реда на
АПК.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
5