Решение по дело №13/2020 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 75
Дата: 4 юни 2020 г. (в сила от 25 юни 2020 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20207280700013
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 75/4.6.2020 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд в публично заседание на двадесет и осми май две хиляди и двадесета година в състав:

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАНЯ СТОЯНОВА

                               ЧЛЕНОВЕ: 1. ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

                                     2. СТОЯН   ВЪЛЧЕВ

 

 

при секретаря Велина Митева, разгледа докладваното от съдия Вълчев адм. дело № 13 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на К.Г.К. *** против Решение № 9/3/2 по Протокол № 3 на третото заседание на Общински съвет-Елхово, проведено на 19.12.2019 г. в частта му по т.ІІ, с която на основание чл.67, ал.2 от ЗМДТ, Общински съвет-Елхово одобрява размера на такса битови отпадъци за всяко задължено лице в промили, за всяка от услугите по чл.62 от ЗМДТ, съгласно Приложение 23 в частта му за град Елхово.

В жалбата се твърди, че приетото решение е незаконосъобразно, като постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, при противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона, поради което се претендира за отмяната му.

В изпълнение на разпоредбата на чл.181 АПК оспорването е съобщено чрез обявление в “Държавен вестник” бр.19/06.03.2020 г., като до съдебното заседание  по делото няма постъпили молби за участие в настоящото производство на трети лица.

В съдебно заседание за оспорващия се явява адв.А., която подържа жалбата и исканията в нея по съображения в представени писмени бележки, като претендира за присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна Общински съвет-Елхово не изпраща представител в съдебно заседание, като в писмен отговор излага съображения за неоснователност на жалбата.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

С докладна записка № 48/03.12.2019 г. относно Приемане на План-сметките за разходите за 2020 година и определяне размера на такса битови отпадъци в гр.Елхово и населените места на Община Елхово за 2020 година кметът на община Елхово на основание на чл.21,ал.1, т.7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и направените план сметки за разходите и очакваните приходи през 2020 г. е направил предложение на Общинския съвет да приеме следните решения 1. На основание чл.66, ал.1 във връзка с ал.3, т.2 от ЗМДТ Общински съвет Елхово одобрява план-сметките за разходите на населените места от Община Елхово съгласно Приложения номера от 1 до 20;  2.На основание чл.67, ал.2 от ЗМДТ Общински съвет Елхово определя размера на такса битови отпадъци съгласно Приложение №21; 3.На основание чл.67, ал.2 от ЗМДТ приема размера на годишна такса според вида и броя на използваните съдове съгласно Приложения от номера от 1.1 до 20.1.

Неразделна част от докладната записка са Приложения с номера от 1 до 20 и от 1.1 до 20.1 подробни план-сметки за приходите и разходите на населените места от Община Елхово, Приложение номер 21 План-сметка за разходите на РДНО с.Добрич, Приложение номер 22 Анализ цена контейнер и кофа за града и селата, Приложение номер 23 Размер на ТБО върху отчетна стойност решение на общински съвет.

С Покана изх.№ 3/20.12.2019 г. председателят на ОбС-Елхово е свикал на 19.12.2019 г. от 09,00 часа в заседателната зала на община Елхово 3-то заседание на Общински съвет-Елхово, като в т.2 от дневния ред е включена за разглеждане посочената по-горе докладна записка относно Приемане на План-сметките за разходите за 2020 година и определяне размера на такса битови отпадъци в гр.Елхово и населените места на Община Елхово за 2020 година.

По протокол № 1/16.12.2019 г. ПК по ОСТСИЕ при ОбС-Елхово е взела становище, с което подкрепя предложената докладна записка на кметът на община Елхово относно Приемане на План-сметките за разходите за 2020 година и определяне размера на такса битови отпадъци в гр.Елхово и населените места на Община Елхово за 2020 година.

По протокол № 1/17.12.2019 г. ПК по ОБИП при ОбС-Елхово е взела становище, с което подкрепя предложената докладна записка на кметът на община Елхово относно Приемане на План-сметките за разходите за 2020 година и определяне размера на такса битови отпадъци в гр.Елхово и населените места на Община Елхово за 2020 година.

По Протокол №3 на третото заседание на Общинския съвет-Елхово, област Ямбол, проведено на 19.12.2019 г. от 9.00 ч. в заседателната зала на общината, на което от 17 общински съветници на заседанието са присъствали 16, по т.2 от дневния ред е разгледана докладна записка на кмета на община Елхово относно Приемане на План-сметките за разходите за 2020 година и определяне размера на такса битови отпадъци в гр.Елхово и населените места на община Елхово за 2020 година и Общински съвет-Елхово след проведено обсъждане е взел Решение № 9/3/2, с което:

I. На основание чл.66, ал.1, ал.2 във връзка с ал. 3, т. 2 от ЗМДТ Общински съвет Елхово одобрява план-сметките за разходите и източниците на финансиране - приходите по населените места от Община Елхово съгласно:

1.Приложения с номера от 1 до 20 - план сметка на разходите по населени места;

2.Приложения с номера от 1.1 до 20.1 - план сметки на очаквани приходи /източници на финансиране/ по населени места;

3.Приложение номер 21 - План-сметка за разходите на РДТБО с.Добрич;

ІІ На основание чл.67, ал.2 от ЗМДТ, Общински съвет-Елхово одобрява размера на такса битови отпадъци за всяко задължено лице в промили, за всяка от услугите по чл.62 от ЗМДТ, съгласно Приложение 23;

III.На основание чл.67, ал.8, т.б от ЗМДТ, Общински съвет-Елхово определя размера на таксата за битови отпадъци за 2020 г., според декларираните по вид, размер и брой съдове за битови отпадъци и честотата им на сметоизвозване, съгласно Приложение 22;

Посочено е, че неразделна част от настоящото решение са: Приложения с номера от 1 до 20 и от 1.1 до 20.1 подробни план – сметки за разходите и приходите за съответното населено място от Община Елхово; Приложение номер 21 План-сметка за разходите на РДТБО с.Добрич; Приложение номер 22 Анализ цена контейнер и кофа за града и селата; Приложение номер 23 Размер на ТБО върху данъчни оценки на физически лица и облагаеми стойности на юридически лица за всяка от услугите по чл.62 от ЗМДТ.

Към протокола е приложен поименен списък на общинските съветници, които са приели посоченото решение с гласуване както следва: по т.І – за-10, против- 1, въздържали се-5, по т.ІІ– за-9, против- 4, въздържали се-3; т.ІІІ– за-9, против- 4, въздържали се-3.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустим като подаден от лице с правен интерес, които се обуславя от обстоятелството, че е собственик на недвижим имот, находящ се на територията на гр.Елхово.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Решение № 9/3/2 по Протокол № 3 на третото заседание на Общински съвет-Елхово, проведено на 19.12.2019 г. в частта му по т.ІІ, с която на основание чл.67, ал.2 от ЗМДТ, Общински съвет-Елхово одобрява размера на такса битови отпадъци за всяко задължено лице в промили, за всяка от услугите по чл.62 от ЗМДТ, съгласно Приложение 23 в частта му за град Елхово.

Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно: да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.

В настоящия случай оспорения акт е приет с мотивирано решение на Общински съвет-Елхово в рамките на неговата компетентност по чл.67, ал.2 ЗМДТ и чл.21, ал.1, т.7 ЗМСМА, в изискуемата писмена форма при спазване на процедурата визирана в закона и Правилника за организацията и дейността на общински съвет–Елхово, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация.

В съответствие с чл.27, ал.4 ЗМСМА и чл.53, ал.2 от Правилника решението по чл.21, ал.1, т.7 ЗМСМА е взето с необходимото мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, които съгласно чл.2 от Правилника  са 17 и след проведено поименно гласуване.

Не е налице и противоречие с материалноправните норми или несъответствие с целта на закона, както следва:

Съгласно чл.66, ал.2 ЗМДТ всички относими за календарната година разходи на общината за извършване на дейности по предоставяне на услугите по чл.62 ЗМДТ се включват в план-сметка за годината за всяка от услугите по чл.62 ЗМДТ и по източници на финансиране, като чл.66, ал.3, т.2 ЗМДТ предвижда, че План-сметката за годината се одобрява с решение на общинския съвет преди изтичането на срока по чл.84, ал.4 от Закона за публичните финанси, като проектът на решение за одобряване на план-сметката заедно с проектите на доклад на вносителя и на план-сметката се публикуват за обществено обсъждане на интернет страницата на общината в срока по чл.69, ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс.

В настоящия случай изискването проектът на решение за одобряване на план-сметката заедно с проектите на доклад на вносителя и на план-сметката да се публикуват за обществено обсъждане на интернет страницата на община Елхово е изпълнено, като това е сторено на следния адрес https://elhovo.bg/?page_id=25537. На същия електронен адрес са публикувани както докладната записка на кмета на община Елхово относно Приемане на План-сметките за разходите за 2020 година и определяне размера на такса битови отпадъци в гр.Елхово и населените места на Община Елхово за 2020 година, така и проекта за решение и самата план-сметка за разходите.

Ето защо твърдението в жалбата за допуснато нарушение на посоченото разпоредба е неоснователно.

Такова се явява е съображението за неспазване изискването на чл.66, ал.1 АПК откриването на производството по издаване на общ административен акт да се оповестява публично чрез средствата за масово осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации на заинтересованите лица или по друг подходящ начин.

В тази насока и в рамките на оперативната си самостоятелност да избере начина да оповести публично откриването на производството по издаване на общ административен акт, какъвто е оспорвания, кметът на община Елхово е издал заповед № РД-177/05.03.2019 г. относно публикуване на информационното табло на община Елхово.

От изготвените  в съответствие с това и представени по делото Констативен протокол от 08.11.2019 г. и съобщение е видно, че чрез поставяне на информационното табло на основание чл.66, ал.1 и ал.2 и чл.69 от АПК, във връзка с чл.66, ал.1 от ЗМДТ, Община Елхово е уведомила заинтересованите лица, че могат да направят своите писмени предложения и възражения по предложения Проект на План сметка за дейностите, свързани с управление на битовите отпадъци, както и за размера на такса битови отпадъци на Община Елхово за 2020 г. В съобщението е посочени както формите на участие на заинтересованите лица в производството-предложения, мнения и възражения по проекта и начините по които се приемат- да се входират в деловодството на Община Елхово или на e-mail: obshtina@elhovobg.org , така и начините за запознаване с проекта на план-сметката: в деловодството на Община Елхово, на официалния сайт на Община Елхово, раздел Административни актове, подраздел Стратегии, планове и програми, и на устройствата за обществен достъп и интернет Киоск, намиращи се в ЦУИГ и на ул.„Търговска“ срещу сградата на Община Елхово.

С посоченото и доколкото няма конкретни организации на заинтересованите лица, на които да се изпраща персонално проекта, следва да се приеме, че е било спазено изискването за уведомяване за предстоящото издаване на общия административен акт.

В съответствие с изискването на чл.69, ал.2 АПК е съставен Констативен протокол от 09.12.2019 г., според който в деловодството и на официалният email адрес на Община Елхово obshtina@elhovobg.org . в законоустановения 30-дневен срок няма постъпили предложения, мнения и възражения от заинтересовани граждани във връзка със съобщение, с което на основание чл.66, ал.1 и ал.2 и чл.69 от АПК, във връзка с чл.66, ал.1 от ЗМДТ, Община Елхово уведомява заинтересованите лица, че могат да направят своите писмени предложения и възражения по предложения Проект на План сметка за дейностите, свързани с управление на битовите отпадъци, както и за размера на битовите отпадъци на Община Елхово за 2020 г.

Понастоящем не се установява допуснато нарушение на административнопроизводствените правила и от записаното в протокола от заседанието на общинския съвет, че кмета на общината е представил докладната и направил корекции в проекта на решение, което водело до различие между проекта публикуван за обществено обсъждане и взетото решение.

От една страна при сравняване на публикуваното на адрес https://elhovo.bg/?page_id=25537 приложение № 23 и това по приетото решение, се установява, че няма разлика в частта му за гр.Елхово, която е предмет на разглеждане, а извършени корекции в проекта за решение извън това са ирелевантни и не могат да обосноват порочност на административния акт в оспорената му част.

От друга страна съгласно чл.71 АПК общият административен акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят предложенията и възраженията на заинтересованите граждани и техните организации, което задължение е служебно и следва да се изпълни независимо дали в срока по 69, ал.2 АПК заинтересованите лица са осъществили правото си на участие.

В тази връзка изрично в докладната записка на кмета на общината е записано, че в община Елхово на 11.12.2019 г. е постъпила информация от Националното сдружение на общините в Република България за постигната договореност за промяна на Наредба №7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване на размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, според която чл.20, ал.1, т.1 и т.2 от Наредбата, относно определянето на по-ниски и балансирани размери на отчисления по чл. 64, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) за следващите 3 поредни години ще се измени както следва: за 2020 г. - 69 лв./т. (вместо досегашните 95 лв./т.); за 2021 г. - 82 лв./т. ( вместо досегашните 95лв./т.) и за 2022 г. - 95 лв./т., поради което и въз основа на получената информация Общинска администрация Елхово е заложила в план-сметките за такса битови отпадъци договореният от НСОРБ с МОСВ размер на отчисления по чл.64 от ЗУО.

Поради това както поради постъпили възражения и предложения от заинтересованите лица, така и заради нова информация е допустима промяна, за да се изпълни целта на закона.

Същото не ограничава възможността на общинския съвет като компетентен орган да формулира по различен начин взетото решение или да внесе промени във внесеното предложение, след като го прецени и обсъди, доколкото липсва изискване за неизменност на проекта и окончателния административен акт.

Именно за това, чрез публикация на интернет страницата на общината и публично оповестяване на откритото производство, е била дадена възможност на заинтересованите да участват в него и да правят предложения и възражения във всеки етап от развитието му и оглед настъпилите в неговия ход промени.

Като не е реализирал дадените му права и не поискал да се конституира като заинтересована страна в административния процес, жалбоподателя е проявил  процесуално бездействие, което не може да се вмени във вина на административния орган и не опорочава решението му, доколкото при постановяването му са спазени производствените правила.

В разглеждания случай е неоснователно и позоваването на допуснати нарушения на 66 ЗМДТ във връзка с чл.112 ЗУО, касаещи приетата от общинския съвет план-сметка.

Съгласно принципа на диспозитивното начало предмета на спора се определя от жалбоподателя, поради което предмет на делото е единствено и само т.ІІ, с която на основание чл.67, ал.2 от ЗМДТ, Общински съвет-Елхово одобрява размера на такса битови отпадъци за всяко задължено лице в промили, за всяка от услугите по чл.62 от ЗМДТ, съгласно Приложение 23 в частта му за град Елхово от Решение № 9/3/2 по Протокол № 3 на третото заседание на Общински съвет-Елхово, проведено на 19.12.2019 г.

Доколкото план-сметката е била приета с въпросното решение в частта му по т.І, с която на основание чл.66, ал.1, ал.2 във връзка с ал. 3, т. 2 от ЗМДТ Общински съвет Елхово одобрява план-сметките за разходите и източниците на финансиране - приходите по населените места от Община Елхово съгласно:1.Приложения с номера от 1 до 20-план сметка на разходите по населени места; 2.Приложения с номера от 1.1 до 20.1 - план сметки на очаквани приходи /източници на финансиране/ по населени места; 3.Приложение номер 21- План-сметка за разходите на РДТБО с.Добрич, то тя е извън предмета на съдебен контрол и не може да се обсъжда в настоящото производство.

Освен това цитирания от оспорващия текст на чл.67, ал.2 ЗМДТ е в редакцията на изм. - ДВ, бр. 88 от 2017 г. и е в сила от 1.01.2020 г., поради което не е била действаща към момента на вземане на въпросното решение.

Същевременно административния акт в тази част е влязъл в сила и е задължителен както за страните така и за съда.

След като оспорващия не е реализирал правото си да оспори решението на общинския съвет в частта му на т.І, касаеща приетата план-сметка, то не може да стори това понастоящем, т.к. това би довело до заобикаляне на закона.

Поради това и наведените в тази насока доводи са неотносими и не обуславят незаконосъобразност на решението в атакуваната му част.

На следващо място според разпоредбите на §13, ал.1 от Заключителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Закона за местните данъци и такси (Изм. – ДВ, бр. 105 от 2014 г., в сила от 1.01.2015 г., бр. 95 от 2015 г., в сила от 1.01.2016 г., бр. 97 от 2016 г., в сила от 1.01.2017 г., бр. 88 от 2017 г., в сила от 3.11.2017 г., бр. 98 от 2018 г., в сила от 1.01.2019 г.), че  законът влиза в сила от 1 януари 2014 г., с изключение на § 6, който влиза в сила от 31 декември 2021 г., като § 6. (В сила от 1.01.2015 г. - ДВ, бр. 101 от 2013 г., в сила от 1.01.2016 г. - бр. 105 от 2014 г., в сила от 1.01.2017 г. - бр. 95 от 2015 г., в сила от 1.01.2018 г. - бр. 97 от 2016 г., в сила от 31.12.2019 г. - бр. 88 от 2017 г., в сила от 31.12.2021 г. - бр. 98 от 27.11.2018 г., в сила от 1.01.2019 г.) гласи, че в чл.67, ал.2 накрая се поставя запетая и се добавя "която не може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена."

С оглед на това и посоченото по-горе не може да бъде споделено и твърдението, че размера на такса битови отпадъци е определен в противоречие с правилото на чл.67, ал.1 и ал.4 ЗМДТ, т.к. с оглед отложеното действие на §6-в сила от 01.01.2022 г., към момента на постановяване на решението нормата на чл.67, ал.2 ЗМДТ е предоставяла на общинския съвет възможността  когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци по ал. 1, размерът на таксата се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от общинския съвет, която може да бъде данъчната оценка на недвижимите имоти, тяхната балансова стойност или пазарната им цена.

Независимо от това следва да се посочи, че в случая с общинския съвет е определил размера на ТБО и на база количеството на битовите отпадъци, т.к. в решението му е залегнала цена и за контейнер и кофа битови отпадъци, т.е. налице е и алтернативен вариант, които е приложим при възможност.

В същия аспект са посочени и мотиви защо се налага освен на база количество да съществува начин за определяне на ТБО и чрез промили, като в докладната записка на кмета е записано, че в Наредба №7 от 2003 г. за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Елхово се дава възможност собствениците на недвижими имоти да подават декларация за определяне на размера на такса битови отпадъци в зависимост от вид и брой съдове за събиране и изхвърляне на битови отпадъци,които ще използват през следващата година, поради което и за прилагането й е необходимо деклариране на посочените обстоятелства, но доколкото това не е направено е наложителна и единствено възможно само в промили да бъде определена такса битови отпадъци, както алтернативно е сторено и с решението на общинския съвет в атакуваната част.

На следващо място е предвид посоченото по-горе за изрично очертания предмет на делото, касаещ само т.ІІ от оспореното решение са неотносими към правния спор доводите за допуснато нарушение на чл.67, ал.6 и ал.8 ЗМДТ, които се отнасят за находящата се извън съдебния контрол в настоящото производство т.ІІІ от решението на общинския съвет, поради което доводите в тази връзка не следва да се обсъждат и вземат предвид при преценка законосъобразността на административния акт в разглежданата му част.

Отражение върху последното не би могъл да има въпроса и за допуснати нарушения при разгласяване на взетото решение, т.к.същото е публикувано на https://elhovo.bg/?p=25759,  с което е спазено изискването на чл.22, ал.2 ЗМСМА актовете на общинския съвет да се разгласяват на населението на общината в срока по ал.1 чрез средствата за масово осведомяване, чрез интернет страницата на общината и по друг подходящ начин, определен в правилника по чл.21, ал.3 ЗМСМА.

Въпреки това евентуално нарушение на посоченото изискване не влече порочност на самия акт, т.к. е последващо на постановяване му и не се отразява на неговата процесуална или материална законосъобразност.

Що се касае до Наредба № 7 за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Елхово, то позоваване на нейни разпоредби няма нито в докладната записка на кмета на общината, нито при приемане на атакуваното решение на общинския съвет, поради което и евентуалното им противоречие с нормативен акт от по-висока степен не е въпрос на коментар в настоящия казус.

Въпреки дадените изрични указания и осигурена възможност оспорващата страна не ангажира доказателства и не наведе доводи, извън обсъдените по-горе, за порочност на оспореното решение на Общински съвет-Елхово в атакуваната му част, с което да се доведе до приемане на различна фактическа обстановка или да се мотивира извеждането на други правни изводи.

С оглед така установените обстоятелства по делото и посочените мотиви съдът счита че оспореното решение на Общински съвет-Елхово в разглежданата му част е законосъобразно, поради което оспорването следва да бъде отхвърлено като неоснователно.

 Водим от горното, Я А С

 

Р   Е   Ш   И   :

                                                                       

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на К.Г.К. *** против Решение № 9/3/2 по Протокол № 3 на третото заседание на Общински съвет-Елхово, проведено на 19.12.2019 г. в частта му по т.ІІ, с която на основание чл.67, ал.2 от ЗМДТ, Общински съвет-Елхово одобрява размера на такса битови отпадъци за всяко задължено лице в промили, за всяка от услугите по чл.62 от ЗМДТ, съгласно Приложение 23 в частта му за град Елхово.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете

 

                                          

                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.  /п/ не се чете           

 

 

 

 

     2. /п/ не се чете