Определение по дело №1388/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2017
Дата: 10 август 2021 г.
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20217050701388
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2021 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№……………………../10.08.2021 г., гр. Варна

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, ХIV състав, в закрито съдебно заседание на десети август две хиляди двадесет и първа година в състав:

           

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ

 

след като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1388 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по адм. дело № 1388 по описа за 2021 г. на Административен съд Варна е образувано по жалба на М.Л.Ж., с ЕГН: **********, понастоящем изтърпяващ наказание в Затвора – гр. Варна срещу Заповед № 509/ 25.05.2021 г. на Началника на Затвора – гр. Варна, с която на основание разпоредбата на чл. 101, т. 2 от ЗИНЗС, му е наложено дисциплинарно наказание „извънредно дежурство по поддържане на чистотата и хигиената за срок от 3 дни“.

Със Заповед № Л – 2051 от 18.06.2021 г. на Главния директор на ГД „Изпълнение на наказанията“ е било отхвърлено като неоснователно оспорването на М.Л.Ж. срещу Заповед № 509/ 25.05.2021 г. на Началника на Затвора – гр. Варна по административен ред.

Съгласно разпоредбата на чл. 110, ал. 1 от ЗИНЗС заповедите за дисциплинарно наказание, издадени от началниците на затворническите общежития и на поправителните домове подлежат на обжалване пред началника на затвора. Заповедите, издадени от началника на затвор, подлежат на обжалване пред ГД „Изпълнение на наказанията“, а в случаите по чл. 104, ал. 3 от ЗИНЗС съответно пред Министъра на правосъдието. Заповедите се обжалват в 7 – дневен срок от запознаване на лишения от свобода със заповедта.

Съгласно разпоредбата на чл. 111, ал. 1 от ЗИНЗС обаче само заповедта за дисциплинарно наказание „изолиране в наказателна килия“ подлежи на оспорване пред Административния съд по местоизпълнение на наказанието в 3 – дневен срок от обявяването й. За останалите видове дисциплинарни наказания, в това число наложеното с оспорената заповед „извънредно дежурство по поддържане на чистотата и хигиената за срок от три дни“ специалният закон предвижда оспорването им единствено по административен ред и изключва общия ред за съдебен контрол, за законосъобразност на административните актове. (в този смисъл е актуалната съдебна практика – Определение № 898 от 30.05.2019 г., ІІІ отделение на ВАС, постановено по адм. дело № 4213/2019 г. Определение № 17175/19.12.2013 г., постановено по адм. д. № 16006/2013 г. на ВАС, Определение № 13107/04.11.2014 г., постановено по адм. д. № 13355/2014 г. на ВАС, Определение № 3276/22.03.2016 г., постановено по адм. д. № 2338/2016 г. на ВАС).

В свое определение № 1202/ 24.01.2020 г., постановено по адм. д. № 14722/2019 г., трето отделение, ВАС приема, че в съответствие с чл. 120 от Конституцията на Република България гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон, а в практиката си Конституционният съд нееднократно е посочвал, че възможността за изключване на съдебния контрол върху административните актове, предоставена на законодателя с чл. 120, ал. 2 от Конституцията е изключение и следва да се тълкува и прилага ограничително (Решение № 18 / 1997 г. по к. д. № 12/1997 г., Решение № 5 от 1997 г. по к. д. № 25 / 1996 г.). Посочено е че “|... законодателят може да установява изключения от съдебния ред за обжалване на административните актове само тогава, когато това изключение не накърнява конституционно признати основни права и свободи на гражданите, или когато друга, по висша, но изрично конституционно прогласена ценност трябва да бъде приоритетно защитена.

 

Съдебната практиката е колеблива по отношение преценката относно допустимостта на жалбата пред съдилищата срещу заповедите за налагане на посочените дисциплинарни наказания по чл. 110 от ЗИНЗС, но в последните постановени съдебни актове, тя трайно се ориентирана към тълкуване на разпоредбите на закона в смисъл, че след като ЗИНЗС изрично посочва съдебно обжалване на определена категория актове на администрацията на затвора и тези не са измежду тях, то същите не подлежат на съдебно обжалване. Това е и смисълът и целта на ЗИНЗС, да се предвиди съдебен контрол за по – тежките възможни дисциплинарни наказания, с оглед спазване на основните права на гражданите, лишени от свобода.

Поради гореизложените съображения, съдът намира, че оспорения административен акт Заповед № 509/ 25.05.2021 г. на Началника на Затвора – гр. Варна не подлежи на съдебен контрол, за него е предвидено единствено оспорването пред по – горестоящия административен орган, който процесуален ред в случая е бил изчерпан от жалбоподателя, предвид което жалбата му, предмет на разглеждане в производството по адм. дело № 1388 по описа за 2021 г. на Административен съд Варна следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото прекратено.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Оставя без разглеждане жалба на М.Л.Ж., с ЕГН: **********, понастоящем изтърпяващ наказание в Затвора – гр. Варна срещу Заповед № 509/ 25.05.2021 г. на Началника на Затвора – гр. Варна, с която на основание разпоредбата на чл. 101, т. 2 от ЗИНЗС, му е наложено дисциплинарно наказание „извънредно дежурство по поддържане на чистотата и хигиената за срок от 3 дни“.

Прекратява производството по адм. дело № 1388 по описа за 2021 година на Административен съд Варна.

Определението подлежи на обжалване в 7 – дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: