Решение по дело №628/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 96
Дата: 23 март 2021 г. (в сила от 23 март 2021 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20207080700628
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 96

 

гр. Враца, 23.03.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 23.02.2021г. /двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

              ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                                 ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

                                                                    

  

при секретаря даниела МОНОВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ  като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА  КАН дело № 628 по описа на АдмС – Враца за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното: 

 

           Производството е по реда на чл.208 и сл.от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

            Образувано е въз основа на  касационна жалба, предявена  от  ОБЩИНА ВРАЦА,  чрез процесуалния представител  * Е.Д., против РЕШЕНИЕ №315/04.11.2020г., постановено по анд №839 по описа за 2020г. на Районен съд Враца, с което е отменено  Наказателно постановление № АПИО-464/22.07.2020г., издадено от Кмета на Общината, за налагане на административно наказание глоба в размер на 100 /сто/ лв. на  Ф.Д.  И. ***   на  основание чл.47 ал.2 т.4  от Наредба  за организацията и безопасността на движението  и дисциплината на водачите на превозни средства и пешеходците /НОБДДВПСП/,  в Община Враца за нарушение на чл.31а от същата Наредба.

              В жалбата  като   касационни  основания  за отмяна на обжалваното решение като неправилно се сочат  нарушение на материалния закон  и съществено нарушение на процесуалните правила. Твърди се, че  неправилно първостепенният съд е приел, че извършеното нарушение не е квалифицирано правилно, вследствие на което не е приложена и съответната санкционна разпоредба, тъй като този вид обществени отношения се уреждат със закон, който по степен е нормативен акт от по-висока степен  от  Наредбата на ОбС Враца. Изтъква се, че след като нормативният акт от местно значение не е отменен по съответния ред, в настоящето производство не може да се упражнява косвен  съдебен контрол по отношение на АА, който не е предмет на производството. Иска се  решението да бъде отменено   и да бъде постановено  друго, с което да бъде потвърдено изцяло  атакуваното наказателно постановление. В с.з. процесуалният представител на касатора * Д. поддържа идентични съображения за неправилност на решението и претендира заплащане на разноски за двете съдебни инстанции.

            Ответникът по касационната жалба не взема становище.

           Участващият в касационното производство прокурор дава заключение за неоснователност на жалбата, тъй като решението   на първостепенния съд като краен резултат е правилно. Той изтъква, че  административнонаказателното производство е следвало  да бъде проведено  по правилата на  Закона  за движение по пътищата,  тъй като  уредените с приложената Наредба на ОбС Враца обществени отношения  са уредени с посочения по-горе закон, който следва да се приложи като нормативен акт от по-висока степен.

            Настоящият съдебен състав,като взе предвид наведените в жалбата и в съдебно заседание доводи и съображения и след извършване на служебна проверка съгласно чл.218 ал.2 от АПК , приема следното:

             Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законоустановения срок / съобщение за  решението е  получено от касатора на 09.11.2020г., а жалбата е предявена на  12.11.2020г./,против валиден и допустим съдебен акт, подлежащ на оспорване, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е и основателна по  следните съображения:                                                                                                                                                                                                                                          

            За да достигне да крайния си извод за незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление, Районния съд е приел, че при издаването му  са допуснати съществени процесуални нарушения и неправилно е приложен материалният закон. Съдът е изложил мотиви,  че  санкционираният водач безспорно е допуснал нарушение на правилата на движение, като описаното в АУАН и НП изпълнително деяние е  осъществено от  него , но  същото е следвало да се квалифицира  по ЗДвП, като се приложи и съответната санкционна норма по този закон. Аргументите на въззивния съд са в насока, че след като   в нормативен акт от по-висока степен  са урегулирани този вид обществени отношения, а именно правилата за движение по пътищата,  то и всяко изпълнително деяние, осъществяващо състав от разпоредбите на този закон, следва да бъде санкционирано с предвидените в него наказания. Считайки, че  тези нарушения правят оспореното НП незаконосъобразно, въззивният съд го е отменил.

              Касационната инстанция не възприема  изводите  на първостепенния съд за незаконосъобразност на НП. Действително,  правилата за движение по пътищата по отношение на водачи на ППС и пешеходци са уредени от ЗДвП и  същите се прилагат на територията на цялата страна. Наредбата на ОбС Враца, чиито норми е прието, че са нарушени и въз основа на която е наложено наказанието на водача, е нормативен акт от по-ниска степен, но същият  не е отменен и произвежда своето действие на територията на Община Враца. Доколкото  същата  е действащ нормативен акт,  настоящата инстанция, както и предходната,  могат  да осъществяват  контрол единствено за съответствието на разпоредбите й с  издадените въз основа на нея АУАН и НП,  но не и да упражняват  косвен  съдебен контрол  за нейната законосъобразност. Достигайки до други изводи и постановявайки  съдебен акт, с който е отменил оспореното пред него НП, Районният съд е  допуснал нарушение на материалния закон.

              По изложените съображения решението на РС-Враца следва да бъде отменено. Тъй като не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при постановяването му и не се налага установяване на факти, за които писмените доказателства не са достатъчни, касационният състав следва да се произнесе  по съществото на спора. Настоящият съдебен състав възприема  констатациите и изводите на първостепенния съд относно   нарушението и неговото авторство, които са изчерпателни и съответни на описаната фактическа обстановка. Съдът намира, че нарушението е квалифицирано правилно  по чл.31 а от НОБДДВПСП в Община Враца, като  „друг вид опасно управление на МПС, което създава предпоставка за ПТП“, тъй като всяко навлизане в лентата за насрещно движение, независимо дали  в този момент по нея се движи друго МПС, е предпоставка за пътнотранспортно произшествие. Правилно е приложена и санкционната норма на чл.47 ал.2 т.4 от същата Наредба, според която за този вид нарушение се налага административно наказание глоба от 100 до 300лв. Тъй като наложеното наказание е в размер на предвидения в Наредбата минимум, същото се приема за справедливо и не е задължително административнонаказващият орган да излага  аргументи  в тази насока. По всички тези съображения НП следва да бъде потвърдено, а жалбата против него да бъде отхвърлена.

          При този изход на спора и при своевременно направено искане, на  касатора следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции в размер на 200 /двеста/ лв.

          Воден от горното и на основание чл.222 ал.1  от  АПК вр.чл. 348  от НПК съдът       

             

Р  Е  Ш  И :

 

           ОТМЕНЯ РЕШЕНИЕ №315/04.11.2020г. по анд №839/2020г.  по описа на Районен съд  Враца, с което е отменено  НП №АПИО -464/22.07.2020г.  на Кмета на Община Враца и вместо него

 

ПОСТАНОВЯВА:

 

            ПОТВЪРЖДАВА НП №АПИО -464/22.07.2020г.  на Кмета на Община Враца.

            ОСЪЖДА  Ф.Д.И. *** ДА ЗАПЛАТИ на  ОБЩИНА ВРАЦА  сумата 200 /двеста/ лв. за юрисконсултско възнаграждение.

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

 

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                            ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

                                                                                                    2.