Определение по дело №2211/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2374
Дата: 7 декември 2020 г. (в сила от 7 декември 2020 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20207040702211
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

   2374

Бургас, 07.12.2020г.

 

Бургаският административен съд, ХХ-ти състав, в закрито заседание на  седми декември две хиляди и двадесета година в състав:

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

след като разгледа докладваното от съдията адм. дело №  2211 по описа за 2020г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е по чл.153 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс /ДОПК/.

Административното дело е образувано по жалба от „АЛВЕС 21“ ЕООД, ЕИК 10272070, със седалище и адрес на управление: обл.Бургас, общ.Сунгурларе, с.Ведрово, представлявано от управителя В. Д. С., против Решение № 98/26.05.2020г. директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при Централно управление на Национална агенция за приходите, с което е ОСТАВЕНО БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане вх.№ 04-А-Ж-97/19.05.2020г. за спиране на изпълнението на Ревизионен акт /РА/ № Р-02000219002593-091-001/05.05.2020г., издаден от Д. И. В., на длъжност началник сектор „Ревизии“, възложил ревизията и А. Т. М. – главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, по отношение на „АЛВЕС 21“ ЕООД, ЕИК 10272070, а административното производството е ПРЕКРАТЕНО.

С жалбата се иска от съда да обяви решението за нищожно като незаконосъобразно и процесуално недопустимо.

Ответникът – Директор на Териториална Дирекция Югозападна към Агенция „Митници“ при Министерство на финансите, представя административната преписка по издаване на оспореното решение и изразява становище за недопустимост на жалбата като просрочена, чрез процесуален представител главен юрисконсулт Т. Ж..

Административен съд Бургас, като съобрази наведените в жалбата доводи и приложените писмени доказателства, намира за установено следното:

„АЛВЕС 21“ ЕООД, ЕИК 10272070 подало искане с вх.№ 04-А-Ж-97/19.05.2020г. за спиране на изпълнението на РА № Р-02000219002593-091-001/05.05.2020г., издаден от Д. И. В., на длъжност началник сектор „Ревизии“, възложил ревизията и А. Т. М. – главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, по отношение на „АЛВЕС 21“ ЕООД, ЕИК 10272070.

           С Решение № 98/26.05.2020г. директорът на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при Централно управление на Национална агенция за приходите, е ОСТАВИЛ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането като недопустимо и е ПРЕКРАТИЛ административното производството. Административният орган се е мотивирал с това, че РА № Р-02000219002593-091-001/05.05.2020г., чието спиране се иска, не е обжалван, което е процесуална предпоставка за разглеждане искането за спирането му.

Решението било връчено на „АЛВЕС 21“ ЕООД по електронен път на 18.09.2020г. и чрез пълномощника му К. Х. М. на 15.10.2020г.

Недоволно от решението дружеството подало срещу него жалба до Административен съд – Бургас чрез административния орган с вх.№ 04-А-Ж-97#6/26.10.2020г.

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от надлежната страна, при наличието на правен интерес, но извън срока по чл.153, ал.7 от ДОПК. Същевременно с оглед искането за обявяване нищожността на оспореното решение същата се явява ДОПУСТИМА за разглеждане на основание чл.149, ал.5 във вр. с пар.2 от ДР на ДОПК.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Съгласно чл.153, ал.1 от ДОПК обжалването на ревизионния акт по административен ред не спира неговото изпълнение. Според ал.2 на същия член, изпълнението на ревизионния акт може да се спре по искане на жалбоподателя, а според ал.3 - искането се подава до органа, компетентен да разгледа жалбата, като към него се прилагат доказателствата за направеното обезпечение в размера на главницата и лихвите към датата на подаване на искането, а в случаите, когато не е наложено обезпечение, искането трябва да съдържа предложение за обезпечение в същия размер. Решаващият орган спира изпълнението на ревизионния акт, ако представеното обезпечение е в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа и е в размера по ал.3 /чл.153, ал.4 от ДОПК/. В останалите случаи решаващият орган извършва преценка съобразно представеното, съответно предложеното обезпечение и може да спре изпълнението, като задължи компетентния публичен изпълнител в определен срок да наложи обезпечителни мерки върху предложеното като обезпечение имущество. Спирането на изпълнението има действие от датата на налагане на обезпечителните мерки от публичния изпълнител /чл.153, ал.5 от ДОПК/. Решаващият орган се произнася по искането за спиране на изпълнението с решение в 7-дневен срок от подаването му /чл.153, ал.6 от ДОПК/.

Отказът да се спре изпълнението може да се обжалва пред административния съд, компетентен да разгледа жалбата по същество, в 7-дневен срок от получаването на решението по ал. 6, съответно в 7-дневен срок от изтичането на срока за произнасяне на решаващия орган по искането. Съдът се произнася по жалбата срещу отказа за спиране на изпълнението с определение –  чл.153, ал.7 от  ДОПК.

         В случая оспореният административен акт, чиято нищожност се претендира с жалбата на „АЛВЕС 21“ ЕООД, е издаден от компетентен орган - директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при ЦУ на НАП, който е решаващия орган във фазата на обжалването  на РА по административен ред, съгласно чл.153 от ДОПК.

         Оспореното решение не страда от съществени пороци настъпили в резултат на допуснати нарушения на административното производство или поради противоречие с материалния закон, които да обосноват неговата нищожност.

Предвид изложеното настоящият съдебен състав намира за неоснователно искането на „АЛВЕС 21“ ЕООД за обявяване нищожността на оспорения административен акт, поради което жалбата му следва да бъде оставена без уважение.

При този изход на делото разноски не следва да бъдат присъждани, тъй като няма такова искане от страна на ответника.

Водим от горното, на основание чл.53, ал.1 от ДОПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „АЛВЕС 21“ ЕООД, ЕИК 10272070, със седалище и адрес на управление: обл.Бургас, общ.Сунгурларе, с.Ведрово, представлявано от управителя В.Д. С., против Решение № 98/26.05.2020г. директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ Бургас при Централно управление на Национална агенция за приходите, с което е ОСТАВЕНО БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане вх.№ 04-А-Ж-97/19.05.2020г. за спиране на изпълнението на Ревизионен акт /РА/ № Р-02000219002593-091-001/05.05.2020г., издаден от Д. И.В., на длъжност началник сектор „Ревизии“, възложил ревизията и А. Т. М. – главен инспектор по приходите, ръководител на ревизията, по отношение на „АЛВЕС 21“ ЕООД, ЕИК 10272070, а административното производството е ПРЕКРАТЕНО.

Определението е окончателно.

 

Препис от определението да се изпрати на страните съгласно чл.138, ал.3 от АПК.

 

 

                                                       СЪДИЯ: