Решение по дело №319/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 34
Дата: 8 февруари 2023 г. (в сила от 8 февруари 2023 г.)
Съдия: Вилиана Стефанова Върбанова Манолова
Дело: 20227200700319
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 34

гр.Русе,08.02.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, V-ти състав, в открито заседание на дванадесети януари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                 СЪДИЯ: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА

 

при участието на секретаря Наталия Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Върбанова адм.д. № 319 по описа за 2022 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 145 и сл. от АПК  вр. чл. 46, ал. 5 от ЗОС.

Образувано е по жалба на Н.Н.А. *** против заповед №РД-01-1954/01.07.2022 г. на кмета на Община Русе, с която е прекратено наемното правоотношение с него за общински жилищен имот с адрес гр. Русе, ж.к. „*“, бл. *, вх. *, ет. *, ап. *, актуван с акт за частна общинска собственост № 2840/31.05.1999 г. В жалбата се излагат подробни съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт като издаден в противоречие с материалния закон. Твърди, че действително е налице закъснение в заплащането на наема и таксата за битови отпадъци, но това е по причина влошеното здравословно състояние на жалбоподателя и невъзможността му да полага труд. Независимо от това, жалбоподателят посочва, че е извършил частични плащания още преди издаване и връчване на оспорената заповед, поради което счита, че не са налице фактическите и правните основания за прекратяване на наемното му правоотношение.

Моли съда да постанови решение, с което обжалваният административен акт да бъде отменен. Претендира присъждане на разноски.

Ответникът по жалбата – кметът на Община Русе, чрез процесуалния си представител, поддържа становище за неоснователност на жалбата. В хода на съдебното производство посочва, че жалбоподателят е заплатил всички свои задължения, свързани с наемното правоотношение, но това е станало след датата на издаване на заповедта за прекратяване на наемното правоотношение. Твърди, че задължението за неплатената наемна цена и ТБО е било погасено едва на 18.07.2022 г. и 25.07.2022 г., поради което към датата на издаване на оспорената заповед основанието по чл. 46, ал. 1, т. 1 от ЗОС за прекратяване на настаняването е било налице. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата като неоснователна. Претендира присъждането на разноски. Заявено е и искане, в случай, че жалбата бъде уважена и заповедта бъде отменена поради заплащане на дължимите от жалбоподателя задължения, на жалбоподателя да не бъдат присъждани разноски, тъй като образуването на делото е по негова причина.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства, съобрази доводите на страните и извърши служебна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт, приема следното:

Жалбата е подадена от процесуално легитимирана страна - адресата на акта, който е неблагоприятно засегнат от него, в преклузивния срок, при наличие на правен интерес, поради което е допустима. Разгледана по същество, тя се явява основателна.

Заповедта е издадена от компетентен материално и териториално орган в условията на заместване – от зам. кмета на Община Русе, на когото със Заповед № РД-01-1932/28.06.2022 г. на кмета на общината е възложено да изпълнява функциите на кмет за период, включващ датата на издаване на оспорваната заповед, а едно от правомощията на кмета е да прекрати наемното правоотношение съгласно чл. 46, ал. 2, изр. първо от ЗОС и чл. 31, ал. 2, изр. първо от Наредба № 6 на Общински съвет Русе за условията и реда за установяване на жилищни нужди, настаняване под наем и разпореждане с жилища общинска собственост (Наредба № 6).

Оспореният акт е издаден в писмена форма и има изискуемото от закона съдържание съгласно чл. 46, ал. 2, изр. второ от ЗОС, респ. чл. 31, ал. 2, изр. второ от Наредба № 6 – в него са посочени основанието за прекратяване на наемното правоотношение и срокът за опразване на жилището, който е определен на един месец.

Заповедта съдържа изложение на фактическите и правните основания за издаването й, т.е. изпълнено е изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Като прекратително основание в заповедта са посочени разпоредбите на чл. 46, ал. 1, т. 1 от ЗОС, респ. чл. 31, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6 (неплащане на наемната цена или на консумативните разноски за повече от три месеца. В мотивите на оспорения административен акт са изложени фактически обстоятелства, които се субсумират под посочените законови разпоредби, съставляващи неговите правни основания, а именно липсата на плащане на дължимия наем и такса битови отпадъци за месеците януари-април 2022 г. (до образуване на административното производство) в размер на 240,16 лв., както и за периода м.май-юни 2022 г. (в хода на производството, до издаване на заповедта) в размер на 120,08 лв.

При издаването на оспорения административен акт не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. За започналото административно производство било изпратено уведомление № 135/11.05.2022 г. до жалбоподателя (л. 7 от преписката), което уведомление му е връчено лично на 12.05.2022 г., видно от съставения нарочен протокол за извършеното връчване (л. 6 от преписката). В писмото са посочени периода, за който жалбоподателят дължи наем и ТБО и размера на дължимата сума, като му е указано, че разполага със 7-дневен срок да изрази становище по започналото производство, съответно да представи платежни документи, в случай, че задълженията са погасени изцяло.

Макар и съобразена с процесуалните правила, заповедта е издадена в противоречие на материалния закон.

Според настанителна заповед № РД-01-3768/06.12.2021 г. на кмета на Община Русе (л. 8 от преписката) жалбоподателят е настанен в общинското жилище за срок „до пренастаняването му в жилище, отговарящо на нормите на чл. 22, ал. 1 от Наредба № 6, но не повече от 1 година, считано от датата на връчване на настанителната заповед“. Настанителната заповед е връчена на А. на 07.12.2021 г.

По делото няма спор, че за периода от месец януари 2022 г. до месец април 2022 г. включително жалбоподателят не е заплащал дължимия наем и такса битови отпадъци, която сума възлиза в общ размер на 240,16 лева. Не се спори, че липсвало плащане на наема и ТБО и за следващите два месеца – май и юни 022 г. в общ размер на 120,08 лв. Жалбоподателят твърди, че е заплатил посочените суми (или поне неуточнена част от тях) преди издаване и връчване на оспорваната заповед, но по делото липсват доказателства в тази посока. В съдебно заседание на 12.01.2023 г. жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, представя квитанция за наем № 011249/16.08.2022 г. за заплатени наем и ТБО за м. VІІ.2022 г. в размер на 60,04 лв.;квитанция за наем № 012785/без дата (но с касов бон от 19.09.2022 г.) за наем и ТБО за м.VІІІ.2022 г. в размер на 60,04 лв.; квитанция за наем № 014151/17.10.2022 г. за наем и ТБО за м. ІХ.2022 г. в размер на 60,04 лв.; квитанция за наем № 015558/15.11.2022 г. за наем и ТБО за м.Х.2022 г. в размер на 60,04 лв. и квитанция за наем № 016848/14.12.2022 г. за наем и ТБО за м.ХІ.2022 г. в размер на 60,04 лв. (л. 21-25 от делото). Посочените доказателства удостоверяват единствено, че жалбоподателят е извършил плащане на суми за последващи (след издаване на заповедта) месеци, независимо че наемното му правоотношение е прекратено с процесната заповед, очевидно поради факта, че е продължил да ползва общинското жилище.

Независимо от това следва да се отчете, че ответникът не спори, че е извършено и плащане на посочените в заповедта суми, но се твърди (без да са представени изрични доказателства) че плащането е на 18.07.2022 г. и 25.07.2022 г., т.е. след като оспорваната заповед е била връчена на жалбоподателя на 18.07.2022 г. (л. 4 от преписката). Доколкото е в тежест на жалбоподателя да докаже фактите, на които основава възраженията си, а именно, че е заплатил дължимите за месеци януари-юни 2022 г. задължения за наем и ТБО преди издаване на заповедта и в настоящия случай, той не е сторил това, съдът приема, че действително към датата на издаване на оспорената заповед процесните задължения не са били заплатени.

В същото време заплащането им след това (след издаване и връчване на заповедта) съставлява ново обстоятелство от значение за делото, което действително не е било налично към датата на издаване на оспорената заповед, но което, по силата на чл. 142, ал. 2 от АПК, следва да бъде съобразено при решаване на делото (в този смисъл решение 12935 от 25.10.2018 г. на ВАС по адм. д. 4466/2018 г., II о.). Предвид погасяването на задължението за наемната цена и ТБО след издаване на оспорения акт, но още преди депозиране на жалбата до съда, следва да се приеме, че не е налице основанието по чл. 46, ал. 1, т. 1 от ЗОС, респ. чл. 31, ал. 1, т. 1 от Наредба № 6, за прекратяване на настаняването.

По изложените съображения жалбата се явява основателна и като такава тя следва да бъде уважена като оспорената заповед бъде отменена.

От доказателствата по делото става ясно, че органът по настаняването е бил в обективна невъзможност да съобрази в хода на административното производство обстоятелствата, станали причина за отмяната на оспорения акт, тъй като едва след неговото издаване жалбоподателят е заплатил дължимата наемна цена и ТБО. По изложените съображения и по арг. от чл. 78, ал. 2 от ГПК вр.чл. 144 от АПК, направените от жалбоподателя деловодни разноски следва да останат за негова сметка.

Така мотивиран и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Н.Н.А. *** заповед №РД-01-1954/01.07.2022 г. на кмета на Община Русе, с която е прекратено наемното правоотношение с него за общински жилищен имот с адрес гр. Русе, ж.к. „*“, бл. *, вх. *, ет. *, ап. *, актуван с акт за частна общинска собственост № 2840/31.05.1999 г.

 

Решението на основание чл. 46, ал. 5, изр. последно от ЗОС е окончателно.

 

 

СЪДИЯ: