РЕШЕНИЕ
№ 332
гр. Бургас, 30.03.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LI СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и осми март през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:АНДОН В. ВЪЛКОВ
при участието на секретаря ГЕРГАНА В. СТЕФАНОВА
като разгледа докладваното от АНДОН В. ВЪЛКОВ Административно
наказателно дело № 20222120200464 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 - 63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Г. Й. Т., ЕГН: **********, чрез адв. В. Ч от БАК, против
Наказателно постановление № НП - 1/01.03.2021 г., издадено от председателя на Комисията
за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което за нарушение по чл. 14, ал. 4 от Закона за
регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги /ЗРВКУ/ и на основание чл. 36,
ал. 2 от ЗРВКУ, на жалбоподателя е наложено административно наказание „Глоба” в размер
на 2000 лв.
Делото е висящо за втори път пред Районен съд - Бургас.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява,
представлява се от адв. И. Цонев от БАК, който поддържа жалбата и моли за отмяна на
наказателното постановление.
Административнонаказващият орган се представлява от юк. К. Костадинов, който
оспорва жалбата и моли за потвърждаване на НП. Представя и писмени бележки.
Жалбата е депозирана в рамките на седемдневния срок за обжалване по чл. 59, ал. 2
от ЗАНН, подадена е от легитимирано да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт,
поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима. Разгледана по
същество жалбата е и основателна по следните съображения:
Със Заповед № З-В-5/22.05.2020 г., изменена и допълнена със Заповед № З-В-
10/03.07.2020 г. на председателя на КЕВР, било възложено на назначена комисия
извършването на извънредна проверка за прилагането от „В“ ЕАД - Бургас на цени на
услугата „пречистване на отпадъчни води“ за времето от 01.08.2019 г. до 30.04.2020 г. В
проверката участвал и св. И.С. - главен експерт в отдел „Контрол и решаване на спорове -
водоснабдителни и канализационни услуги“ в КЕВР. В изпълнение на възложеното, с писмо
от 29.05.2020 г. било изискано от „В“ ЕАД - Бургас да представи издадени фактури,
1
отнасящи се за потребените „В“ услуги за м. 10.2019 г., м. 01.2020 г. и м. 04.2020 г.;
сключени договори по Наредба № 7 от 14.11.2000 г. и протоколи от извършени
пробонабирания за конкретно изброени потребители, сред които и „А“ ЕООД. На 05.06.2020
г. в КЕВР постъпило писмо с вх. № В-17-14-12/05.06.2020 г., с което „В“ ЕАД - Бургас
предоставило копия от издадените фактури, но не предоставило сключени договори по
Наредба № 7 и протоколи от пробонабирания.
С ново писмо с изх. № В-17-14-10/11.06.2020 г. на КЕВР било констатирано, че
липсват договори и протоколи, поради което и било поискано в тридневен срок „В“ ЕАД -
Бургас да уточни дали има сключени договори по Наредбата и протоколи от
пробонабирания. При наличие на документите следвало да се предоставят копия от тях. В
отговор на това, е изпратено писмо с изх. № К-1380-3/15.06.2020 г. на „В“ ЕАД - Бургас,
постъпило в КЕВР на 16.06.2020 г. с вх. № В-17-40-10/16.06.2020 г., с което операторът
отново не представил сключени договори по Наредба № 7 и протоколи от извършени
пробонабирания за потребителите. Посочено е, че е фактурирано по цена за промишлени и
други стопански потребители - степен на замърсеност 1. Във връзка с това било направено
обстойно ежемесечно обследване на отпадъчни води от големи групи потребители, което
показало средна стойност на БПК5 около 220 милиграма на литър. Физически било
невъзможно да се извърши индивидуално пробонабиране, поради характеристиките на
канализационната мрежа.
На 27.07.2020 г., на база извършена проверка по документи, без да се извършват
допълнителни проверки на място, комисията по проверката съставила констативен
протокол, в който посочила, че „В“ ЕАД, в нарушение на Указанията за образуване на
цените на водоснабдителните и канализационните услуги, е издало фактури за предоставяне
на услугата „пречистване на отпадъчни води“, сред които и процесната, по цена за
стопански потребители със степен на замърсеност 1, без да е доказало принадлежността на
тези потребители към тази категория. С писмо от 30.07.2020 г. „В“ ЕАД - Бургас дало
писмени обяснения по съставения констативен протокол.
На 01.10.2020 г. св. И.С. съставил на жалбоподателя, по реда на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН,
АУАН за това, че на 24.10.2019 г. „В“ ЕАД - Бургас е издало на потребителя „А“ ЕООД, за
обект „О“ в гр. О, с партида 6085/66, фактура № **********/24.10.2019 г. за предоставени В
услуги за периода 10.09.2019 г. - 07.10.2019 г., като е фактурирал услугата „пречистване на
отпадъчни води“ по цена за промишлени и други стопански потребители със степен на
замърсеност 1, без да е обосновал принадлежността на потребителя към тази категория.
Свидетелят И.С. преценил, че като изпълнителен директор на „В“ ЕАД - Бургас
жалбоподателят Г.Т. е допуснал предоставяне на услугата по цена по-висока от утвърдената
от регулаторния орган, с което е нарушил чл. 14, ал. 4, вр. чл. 36, ал. 2 от ЗРВКУ.
Административнонаказващият орган, сезиран с преписката по акта, пристъпил към
издаване на НП, като също счел фактическите констатации за безспорно установени и на
01.03.2021 г. издал обжалваното постановление, с което за нарушение по чл. 14, ал. 4 от
ЗРВКУ и на основание чл. 36, ал. 2 от ЗРВКУ наложил на жалбоподателя административно
наказание „Глоба” в размер на 2000 лв.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на събраните
по делото доказателства, обективирани в гласните и в писмените доказателства и
доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По делото не се събра
доказателствен материал, който да поставя под съмнение така установените факти.
Фактическата обстановка, като цяло не се оспорва и от жалбоподателя.
При така установената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни
изводи:
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган по смисъла на чл. 38,
ал. 2 от ЗРВКУ, а АУАН е съставен от оправомощено за това лице по смисъла на чл. 38, ал.
2
1 от ЗРВКУ, вр. чл. 24, ал. 2 от ЗРВКУ. Въпреки това съдът счита, че при издаването на НП
е допуснато съществено нарушение, което е опорочило производството и е довело до
издаването на незаконосъобразно наказателно постановление. Това е така по следните
причини:
Производството по установяване на административни нарушения и издаване на НП е
строго формален процес, който се провежда в стриктно регламентирани срокове, част от
които са регламентирани в разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН. Съгласно въпросната
разпоредба, сроковете по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН са давностни (Тълкувателно постановление
№ 1/27.02.2015 г. на ОСС на ВКС и ВАС, Тълкувателно решение № 48 от 28.XII.1981 г. по
н. д. № 48/81 г., ОСНК на ВС, Тълкувателно решение № 112 от 16.ХII.1982 г. по н. д. №
96/82 г., ОСНК на ВС, Тълкувателно решение № 44 от 29.XII.1983 г. по н. д. № 29/82 г.,
ОСНК на ВС). Давността е институт на материалното право и за срока по чл. 34, ал. 1 от
ЗАНН съдът трябва да следи служебно. Началото на тримесечната
административнонаказателната давност е обусловено от откриването на нарушителя (чл. 34,
ал. 1 от ЗАНН). Под откриване на нарушителя следва да се разбира не моментът, в който
съответното длъжностно лице е изградило своята субективна представа относно
индивидуализиращите белези на нарушителя, а моментът, в който е било обективно
възможно да се изгради тази субективна представа. При неспазване на една от двете
алтернативно предвидени предпоставки по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН, а именно да не се състави
АУАН в срок от три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от
извършване на нарушението (две и повече години за определени нарушения), не следва да се
образува административнонаказателно производство, а образуваното се прекратява.
Съгласно Тълкувателно решение № 4 от 29.03.2021 г. на ВАС по т. д. № 3/2019 г.,
„откриване има, когато компетентният орган разполага с данните, въз основа на които да
установи нарушението и да идентифицира извършителя му. Това е моментът, в който
необходимите за това материали и/или информация са налични в съответната
администрация, защото от тогава фактически и юридически съществува възможност
овластеният за това орган да определи субекта на нарушение, времето и мястото на
извършването му, ведно със съществените му признаци от обективна и субективна страна по
определен състав". В конкретния случай, проверката е била осъществена само по
документи, като компетентните лица са изискали предоставяне на договори по реда на
Наредба № 7 и протоколи от пробонабиране. С писмо с вх. № В-17-40-10/16.06.2020 г. (изх.
№ К-1380-3/15.06.2020 г. на „В“ ЕАД - Бургас), контролните органи са били известени, че
такива договори и протоколи не съществуват, като е посочено, че е фактурирано по цена за
промишлени и други стопански потребители - степен на замърсеност 1. Във връзка с това
било направено обстойно ежемесечно обследване на отпадъчни води от големи групи
потребители, което показало средна стойност на БПК5 около 220 милиграма на литър, както
и че физически било невъзможно да се извърши индивидуално пробонабиране, поради
характеристиките на канализационната мрежа. Предвид на това се налага извода, че считано
от дата 16.06.2020 г. нарушението и нарушителят са били известни за администрацията на
КЕВР, защото именно от тази дата е било обективно възможно актосъставителят да изгради
своята субективна представа относно индивидуализиращите белези на нарушителя и
деянието. Контролните органи са имали обективната възможност да констатират
нарушението, тъй като всички данни, даващи основание да се прецени извършено ли е
нарушение или не, са били на разположение на наказващия орган. При това положение
служителите са разполагали с тримесечен срок, считано от 16.06.2020 г., да съставят акт за
установяване на административното нарушение. В случая актът е съставен след изтичане на
предвидения в разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ЗАНН тримесечния срок, а именно на
01.10.2020 г., което е абсолютна пречка за допустимо развитие на
административнонаказателното производство /в този смисъл е и практиката на АС - Бургас -
Решение № 321 от 9.03.2022 г. на по к. а. н. д. № 2893/2021 г., Решение № 240 от 24.02.2022
3
г. по к. а. н. д. № 2909/2021 г., Решение № 239 от 24.02.2022 г. по к. а. н. д. № 2750/2021 г.,
Решение № 91 от 31.01.2022 г. по к. а. н. д. № 2765/2021 г., Решение № 163 от 11.02.2022 г.
по к. а. н. д. № 2751/2021 г./. Административнонаказващият орган не е съобразил това
обстоятелство и като е издал обжалваното наказателно постановление, въз основа на така
съставения акт, е допуснал съществено процесуално нарушение, което не може да бъде
"санирано" в съдебната фаза на производството и налага отмяна на обжалвания акт като
незаконосъобразен само на това основание.
Предвид горепосоченото, съдът счита, че незаконосъобразно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, поради което и атакуваното
наказателно постановление следва да се отмени изцяло.
С оглед изхода на спора, разноските следва да бъдат присъдени в полза на
жалбоподателя. По делото е представен договор за правна защита и съдействие /л. 141/,
съгласно който договореното възнаграждение за процесуално представителство на
жалбоподателя е 300 лв. С оглед на което следва в полза на жалбоподателя да се присъдят
разноски в претендирания минимален размер от 300 лв.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП - 1/01.03.2021 г., издадено от
председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/, с което за нарушение
по чл. 14, ал. 4 от ЗРВКУ и на основание чл. 36, ал. 2 от ЗРВКУ, на жалбоподателя Г. Й. Т.,
ЕГН: **********, е наложено административно наказание „Глоба” в размер на 2000 лв.
ОСЪЖДА Комисията за енергийно и водно регулиране - гр. София да заплати на Г.
Й. Т., ЕГН: **********, сумата в размер на 300 лв., представляваща сторени в
производството разноски за възнаграждение на адвокат.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд - Бургас в 14-
дневен срок от датата на получаване на съобщението.
ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
Вярно с оригинала: Г.Ст.
4