Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 30.09.2019 г. гр.Айтос
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Районен
съд Айтос
наказателен
състав
На
втори септември две хиляди и деветнадесета
година
в
публично заседание в следния състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: Таня Спасова
при
секретаря Яна Петкова
като разгледа докладваното от съдията
Спасова наказателно административен
характер дело № 211 по описа за 2019 година, и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59
и следв. от ЗАНН и е образувано по жалба, подадена от
„***” ЕООД с ЕИК *** със седалище и адрес на управление с. С., общ. Р., обл. Б., представлявано от С. Е. С. с ЕГН **********, чрез
пълномощника адв. Г.И., против Наказателно постановление № 7/31.05.2019 година,
издадено от Директора на ОПУ в Агенция „Пътна инфраструктура”, като се излагат
доводи за незаконосъобразност на издаденото наказателното постановление,
съответно се иска неговата отмяна.
АНО оспорва жалбата в съдебно
заседание и иска потвърждаване на наказателното постановление.
От събраните по делото доказателства от фактическа и правна страна се
установи следното:
С НП на„***” ЕООД за нарушение на
чл.26, ал.2, т.2 б.“б“ от Закона за пътищата (ЗП), на основание чл.54, ал.1 във
вр. чл.53, ал.1 от ЗП, е наложена „имуществена
санкция“ в размер на 3 000 лева, за това, че на 15.10.2018 година, при
контролна проверка на място и по документи на търговски крайпътен обект (ТКО) и
на пътна връзка (ПВ) към него „магазин за мебели и дограма“ в обхвата на
път III – 2085 при километър 0+250
дясно, е установено, че в гореописания обект се осъществява търговска дейност
без издадено разрешение за специално ползване на пътища чрез експлоатация на
ТКО и ПВ.
Съгласно чл.26, ал.2, т.2 б. “б“
от ЗП, за дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се
забраняват в обхвата на пътя и обслужващите зони експлоатацията на търговски
крайпътни обекти, включително на площадки за оказване на пътна помощ и пътни
връзки към тях.
Настоящият съдебен състав намира,
че при тълкуване на нормата чл.8, ал.1 от Наредбата за специално ползване на
пътищата (Наредбата) във връзка с § 1, т.9 от ДР на ЗП, и съпоставката на вида
на процесния обект и изискванията към ТКО, то по
делото не се доказа категорично, че процесният обект
попада в обхвата на чл.26, ал.2, т.2 б. „б” от ЗП.
Съгласно чл.8, ал.1 от Наредбата,
търговски крайпътни обекти са всички сгради и съоръжения за обслужване на пътуващите и на пътните превозни средства заедно с
прилежащия им терен, като: къмпинги, мотели,
бензиностанции, газостанции, заведения за хранене,
магазини, гаражи и паркинги, пунктове за техническо обслужване на автомобили и
пунктове за ремонт на аварирали по пътя автомобили и др., в които се
осъществява търговска дейност по смисъла на Търговския закон. Търговски
крайпътни обекти са и крайпътните обслужващи комплекси по смисъла на § 1, т. 9
от Закона за пътищата. От своя страна, § 1 т.9 от ЗП дава легално определение
на "крайпътен обслужващ комплекс" - всички земни повърхности в
близост до пътя заедно с разположените върху тях сгради и съоръжения за обслужване на пътуващите и на пътните
превозни средства, като площадки за отдих, къмпинги, мотели,
бензиностанции, заведения за хранене, магазини, пунктове за техническо
обслужване на автомобили и пунктове за помощ на аварирали по пътя автомобили.
Обектът, стопанисван от
дружеството, е търговски обект - „магазин за мебели и дограма“, но не се доказа
категорично, че е изграден с цел, нито има последващо
предназначение да обслужва пътуващите по пътя граждани и техните пътни превозни
средства, както изисква приложимото материално право, за да квалифицира един
търговски обект като ТКО. Изискването относно обектите, за да бъдат
квалифицирани като ТКО по смисъла на чл.8, ал.1 от Наредбата за специално
ползване на пътищата (Наредбата) във връзка с § 1, т.9 от ДР на ЗП, е да са
изградени и да се експлоатират с конкретно предназначение, а именно да
обслужват пътуващите по пътя граждани и техните пътни превозни средства.
Следователно не е достатъчно в обекта да се развива търговска дейност, а тази
търговска дейност да е от такова естество, че да обслужва пътуващите по пътя
граждани и техните пътни превозни средства. Доколкото търговската дейност,
развивана в обекта – „магазин за мебели и дограма”, не обосновава извод в тази
насока, то не може да се приеме за доказано от административно наказващия
орган, че обектът, стопанисван от санкционираното дружество, може да се
определи като ТКО по смисъла на чл.8, ал.1 от Наредбата за специално ползване
на пътищата (Наредбата) във връзка с § 1, т.9 от ДР на ЗП.
С оглед изложеното НП е
незаконосъобразно издадено и следва да се отмени.
По изложените съображения, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 7/31.05.2019 година, издадено от Директора
на ОПУ в Агенция „Пътна инфраструктура”, с което на „***” ЕООД с ЕИК *** със
седалище и адрес на управление с. С., общ. Р., обл. Б.,
представлявано от С. Е. С. с ЕГН **********, за нарушение на чл.26, ал.2, т.2
б.“б“ от Закона за пътищата (ЗП), на основание чл.54, ал.1 във вр. чл.53, ал.1 от ЗП, е наложена „имуществена санкция“ в
размер на 3 000 лева.
Решението може да се обжалва пред Б.кия административен съд в 14-дневен срок от съобщаването
му.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: